V alget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Håvarhede skrev:
    Stem Rødgrønt hvis du vil ha en ekteskapslov som strider mot FN forskriftene for barnerettigheter.
    Hvis du vil at all informasjon om ungene dine skal bli lagt inn på et dataregister på skolen hvor bl. a Religiøs, seksuell legning og positive og negative sider som andre kan bruke etter eget forgodtbefinnende, så stem rødgrønt.
    Hvis du vil at all makt skal være hos de rødegrønne partiene og alle lovforslag blir gjennomført uansett. Da må du stemme rødgrønt. Hvis du vil ha et stadig mer totalitært styre som vil knuse alt som har med de gamle norske tradisjoner, så stem rødgrønt. Vi får en egen ensidig kulturpolitikk hvor enkelte miljøer blir utestengt etter styresmaktenes forgodtbefinnende.
    Alle mennesker skal gjennom et felleskap hvor løgn serveres daglig og utdanningsetaten gjernevasker folk til å tro at forskningen bestemmer alt og at perversiteter er ok. Men i realiteten er det den røde presse og de røde partiene som bestemmer konklusjonene av all forskning.
    De rødgrønne utestenger seg selv fra vestlige sammarbeidspartnere i forhold til forsvar og handel.
    Norge er alene om å ha et ensidig midtøsten syn i den vestlige verden.
    Stem Rødgrønt PLEASE!!!!!!!!!!!!!!!!
    +1, et av årets mest gledelige innlegg. Gi jernet!

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    "Det er snart gått fire hele år siden siste valg til Stortinget. Vi har tatt en kikk på partiprogrammene til de tre regjeringspartiene fra fire år siden for å sjekke hvordan det står til med løftene. Vi har tatt et lite utvalg av deres partiprogrammer og gir deg status for lovnadene."

AP: Ruste opp svømmehaller over hele landet - ikke oppfylt
    AP: Alle som ønsker det skal få enkeltrom på sykehjemmene - ikke oppfylt
    AP: Gratis læremidler i videregående skole - oppfylt
    AP: Ungdomsgaranti som sikrer alle under 25 år rett til arbeid, utdanning eller tiltak - delvis oppfylt
    AP: Obligatorisk norsk og samfunnsfagskurs - oppfylt
    AP: Avvikle bruken av hospits - ikke oppfylt
    SV: Pressestøtte til alternativer på Internett - ikke oppfylt
    SV: Avvikle kontantstøtten - ikke oppfylt
    SV: Absolut mål om full barnehagedekning - ikke oppfylt
    SV: Fjerne karakterer i videregående opplæring - ikke oppfylt
    SV: Avskaffe monarkiet, innføre republikk - ikke oppfylt
    SV: Melde Norge ut av Nato - ikke oppfylt
    SV: Øke perioden med dagpenger til tre år - ikke oppfylt
    SV: Øke antall kvoteflyktninger til 3000 årlig - ikke oppfylt
    SV: Trekke tilbake konsesjonene for planlagte gasskraftverk uten Co2-løsning - ikke oppfylt
    SP: Si nei til å bygge egen ulvestamme i Norge - tja...
    SP: Innføre skattefradrag for enslige - ikke oppfylt
    SP: Si opp EØS-avtalen - ikke oppfylt
    SP: Innføre forhåndskontroll for dataspill - ikke oppfylt
    SP: Utdeling av gratis kondomer på videregående skoler - ikke oppfylt
    SP: Gjennomføre et økonomisk krafttak overfor vedlikehold og nyinvestering på fylkes- og riksveier slik at folk over hele landet opplever en modernisert veistandard - ikke oppfylt

http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article2622832.ece

[video]IpsmNEc51RA[/video]

G

Gjestemedlem

Gjest
    HåkonN skrev:
    "Det er snart gått fire hele år siden siste valg til Stortinget. Vi har tatt en kikk på partiprogrammene til de tre regjeringspartiene fra fire år siden for å sjekke hvordan det står til med løftene. Vi har tatt et lite utvalg av deres partiprogrammer og gir deg status for lovnadene."
    Jeg skal ikke komme med noe forsvar av saker de ikke har fått gjennom. Men dette er jo enkeltsaker fra 3 forskjellige partier som de andre ikke er enige i. Det er jo komplet umulig for 3 forskjellige partier å gjennomføre alt som står i de enkelte programmene når de skal samarbeide om en felles platform. Det blir jo derfor ganske tullete å lage lister som dette. Sikkert mer interessant å se hvor mye av deres felleserklæring, Soria Moria, som de har oppfylt og se om det er like store huller her.

Frp vil nok smertelig erfare at selv om de skulle komme i regjering alene eller sammen med Høyre eller Demokratene, så vil de ikke ha noen som helt mulighet til å få gjennomført noe særlig av programmet sitt uansett. Rett og slett fordi det ikke er flertall på Stortinget for noen av deres hjertesaker.

Enhver regjering kan kun få gjennom saker som det er flertall for på Stortinget. Det er det svært viktig å få med seg. Og før man får med seg denne mest grunnleggende regel om det norske politiske system, så vil man heller ikke forstå hvorfor det ikke alltid er sammenheng mellom partiprogrammer og praktisk politikk.

Det er forståelig at folk ser seg blind på et Frp-program og drømmer om alt som skal bli anderledes hvis de kommer i regjering, så lenge de ikke har fått med seg den detaljen at ingenting av dette kan settes ut i livet med mindre et flertall av pariene på Stortinget stemmer for dem. Og det kommer de jo ikke til å gjøre, de har jo sine egne programmer å forholde seg til. Det er også dette som gjør det nesten umulig å regjere fra en av fløyene uten flertall, mens man lett kan finne samarbeidspartnere fra sak til sak når utgangspunktet er sentrum i politikken.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Håvarhede skrev:
    Dette er det mest tøvete jeg har sett på HFS.

Så kritisk holdning til israel = ensidig?

Da mener du slvsagt at de som omfavner Israel ukritisk er balanserte?

Jeg er så glad vi har en regjering som tør å føre en utenrikspolitikk i motsetning til å henge i frrakkeskjøtene til USA som en liten parentes.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    erato skrev:
    Håvarhede skrev:
    Dette er det mest tøvete jeg har sett på HFS.

Så kritisk holdning til israel = ensidig?

Da mener du slvsagt at de som omfavner Israel ukritisk er balanserte?

Jeg er så glad vi har en regjering som tør å føre en utenrikspolitikk i motsetning til å henge i frrakkeskjøtene til USA som en liten parentes.
    frisk fiskeripolitikk

http://www.vgtv.no/?id=23991

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    For meg er det nok at det første de klarte å jobbe i mot var økning på tollgrensen fra 200 till 1000. Det var noe de var enig om, om kansje det eneste de var enige om i valgkampen, men som første handling sammen klarte å snu til nei.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det mot formodning skulle bli flertall uten Venstre på borgerlig side (altså KrF, H og FrP), så skal det bli veldig interessant å se hva som skjer. Da vil KrF sitte med nøkkelen og må velge mellom en AP eller FrP regjering.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg synes FrP burde blitt et støtteparti for Høyre med venner igjen. Det var best slik.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    "Alle mennesker skal gjennom et felleskap hvor løgn serveres daglig og utdanningsetaten gjernevasker folk til å tro at forskningen bestemmer alt og at perversiteter er ok."

Høydepunktet i innlegget.

Har vi fått besøk av Kristenfolket på sentralen?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:
    Har vi fått besøk av Kristenfolket på sentralen?

"Jeg lukter kristenmanns blod!" Sa trollet.

(Beklager, klarte bare ikke å dy meg.) ;D ;D ;D ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:
    "Alle mennesker skal gjennom et felleskap hvor løgn serveres daglig og utdanningsetaten gjernevasker folk til å tro at forskningen bestemmer alt og at perversiteter er ok."

Høydepunktet i innlegget.
    Jeg var også svak for den, men holder en knapp på "i realiteten er det den røde presse og de røde partiene som bestemmer konklusjonene av all forskning".

Men det var mye å velge i.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Arne Strand, politisk redaktør i dagsavisen, kommenterer:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article436344.ece

Se opp for Erna
    Det er ikke lenger utenkelig at Erna Solberg blir statsminister etter valget. Lars Sponheim har en plan for å få det til.

I går dro Venstre-leder Lars Sponheim til igjen. I Dagens Næringsliv ba han Høyre-leder Erna Solberg slutte å bruke tid på Frp. I stedet bør hun bruke tida på det eneste mulige regjeringsalternativet på borgerlig side: En regjering av Høyre, KrF og Venstre. Med Erna Solberg som statsminister.

Det er et godt råd og en riktig analyse av situasjonen på borgerlig side. Får Høyre, KrF og Venstre – Bondevik-partiene – til sammen flere stortingsrepresentanter enn Frp, vil de gjøre et forsøk på å danne regjering hvis det rødgrønne flertallet glipper. Lars Sponheim vil sørge for det.

Etter det jeg forstår vil Sponheim allerede valgnatta gi folket beskjed om at han vil sette seg ned med KrF-leder Dagfinn Høybråten og Høyre-leder Erna Solberg dagen etter for å framforhandle en regjeringsplattform. Dermed kommer han Stoltenberg i forkjøpet. Statsministeren har ikke da noe annet valg enn å avvente situasjonen: Han får ikke Sponheims støtte til å fortsette alene hvis Bondevik-partiene blir større enn Frp.

Solberg og Høybråten vil samtidig ta kontakt med Siv Jensen for å få hennes støtte til regjeringsplattformen. Det får de garantert ikke. Siv Jensen står urokkelig fast på at hun ikke kommer til å støtte en regjering der Frp ikke er med.

Sponheim vil likevel møte regjeringen med et mistillitsforslag allerede under trontaledebatten. Dermed tvinger han Siv Jensen til å velge side. Stemmer Frp for Venstres mistillitsforslag, som vil få Høyres og KrFs støtte, må regjeringen Stoltenberg gå av. Da blir det dannet en regjering av Høyre, KrF og Venstre med Erna Solberg som statsminister fordi disse utgjør største blokk i opposisjonen. Hvis ikke Frp stemmer for mistilliten, eventuelt fremmer sitt eget mistillitsforslag, blir den rødgrønne regjeringen derimot sittende, nå i mindretall.

Gitt at regjeringen overlever trontaledebatten, blir statsbudsjettet neste dramatiske korsvei. Forutsetningen for å få Venstres støtte til statsbudsjettet er at SV forlater regjeringen. Det har Sponheim allerede forklart Stoltenberg. Da må Stoltenberg velge mellom å lede en mindretallsregjering av Ap eller gå ned med mann og mus på statsbudsjettet. Det blir med andre ord en svært dramatisk høst i Stortinget hvis det rødgrønne flertallet går tapt ved valget.

Hadde det vært valg i morgen viser alle meningsmålinger at regjeringen ville mistet flertallet. På vår måling i dag er det et solid borgerlig flertall. Det var også borgerlig flertall hos TV 2 og NRK i går kveld.

Det er Ap som må gjøre jobben på den rødgrønne siden. Partiet ser ut til å ha frosset fast på valgresultatet for fire år siden. Ap må varme opp før innspurten. Partiet kjører for så vidt trygt på styringsdyktighet og velkjente velferdssaker. Men partiet må få opp farta og komme med noe nytt hvis det skal gå veien for de rødgrønne på valgdagen.

På borgerlig side mister Frp oppslutning. Valgvinden blåser ikke Siv Jensens vei. På målingen her i avisen faller Frp med hele 4,9 prosentpoeng. På NRK-målingen går Jensen tilbake med 2,3 prosentpoeng, mens hun ligger i ro på målingen i TV 2. Ting tyder på at Siv Jensen kan oppleve Carl I. Hagens mareritt, nemlig at partiet snubler i valgkampen.

Erna er derimot i siget. Det går riktig nok ikke veldig fort. Det er mer som en skilpadde i medvind enn som en løve i fullt firsprang. Hadde det vært valg neste år, hadde Høyre med denne farten gjort et bra valg. Selv om det går smått, vil valgresultatet sannsynligvis bli bedre for Erna Solberg enn det var for fire år siden. Det skulle også bare mangle. Resultatet i 2005 var det dårligste i Høyres 125-årige historie. En del av forklaringen var at partiet ble slitt helt ned av å sitte i regjering.

Erna Solberg klarte det kunststykke å legge seg ut med samtlige av landets ordførere. Regjeringen pinte og plaget kommunene i fire år med sitt mas om å bruke færre penger. Til slutt gjorde ordførerne opprør.

Etter fire år i opposisjon burde Høyre ha klart å reise kjerringa. Det har ikke skjedd. Nå skjer det derimot positive ting for Høyre. Siv Jensens statsministerkandidatur blekner. Erna Solbergs kandidatur får farge. Se opp for Erna.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flink til å skrive politikk spennende, Strand.

Stem, folkens.
    If you don't vote, don't bitch.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Det er endringer fra meningsmåling til meningsmåling, og endringene kommer raskt, så dettebildet kan fort snu. Et spektakulært drap i Oslo begått av en invandrer tre dager før valget og Siv vil sitte med en flertallsregjering av FRP alene! Velgerne synes å være utrolig labile samtidig som de mest merkverdige årsaker ligger bak partiskifte.

Facit kommer på valgdagen, alt intill da er kun spekulasjoner. Dessuten skal vi ikke være helt blinde for feilmarginen i disse målingene som gjerne er større enn de"dramatiske" endringene.

Det som er facinerende er alle disse "profesjonelle" kommentatorene ( ikke oss på HFS ;) ) som med stor overbevisning forteller hvordan dette kommer til å gå, for så med like stor overbevisning fortelle hvorfor det gikk som det gjorde til slutt. Dette uten å berøre et meget interessant punkt, nemlig det at de tok så helt jævlig feil FØR valget at det er "litt" vanskelig å ta det de sier etter valget så veldig seriøst!

Slik sett er faktisk Dephs "pludder" ( ikke negativt ment ) faktisk like interessant som avisenes "seriøse" kommentatorer.

V

vredensgnag

Gjest
    Nå? Er det spektakulære drap som må til ... ::)

Stoltenbergs problem er at han er like spektakulært kjedelig som Kristen Gislefoss.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes mange undervurderer folks dømmekraft.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.371
    Torget vurderinger
    34
    Spiralis skrev:
    Slik sett er faktisk Dephs "pludder" ( ikke negativt ment ) faktisk like interessant som avisenes "seriøse" kommentatorer.
    Nå var vel ikke pludderet Gjestemedlem sitt, men kopiert hundre prosent fra kommentaren det var linket til av Arne Strand i Dagsavisen.

Roy

V

vredensgnag

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Spiralis skrev:
    Nå var vel ikke pludderet Gjestemedlem sitt, men kopiert hundre prosent fra kommentaren det var linket til av Arne Strand i Dagsavisen.

Roy
    Ehhhh, med velvilje kommer man langt. Pludder-kommentaren var nok rettet til trådstart og oppfølging, ikke akkurat det innlegget fra AS.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Skink_123 skrev:
    Jeg synes mange undervurderer folks dømmekraft.
    Problemet for politikerstanden er vel at de lever "noe fjernt" fra "vanlige folks" daglige problemer. Se bare på Storberget som stopper nettsiden "Ditt fastlegevalg", eller hva den nå het, ikke når han blir klar over problemene som ekspertene forteller ham om, men nesten med en gang han selv blir rammet og føler det på kroppen! Det er slikt som provoserer "folket" tror jeg. Det at det så tydelig vises at det er stor forskjell på Loke og Tor.

Dømmekarften til "folk" er grei nok den, men problemene kommer av at "de styrende" og "de styrte" lever i to adskillte men paralelle univers.

Hvis man som "Vreden" prøver å få med seg meningen og ikke bokstavene så forstår dere vel hva jeg prøver å formidle? No offence Roy.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Problemet for politikerstanden er vel at de lever "noe fjernt" fra "vanlige folks" daglige problemer. Se bare på Storberget som stopper nettsiden "Ditt fastlegevalg", eller hva den nå het, ikke når han blir klar over problemene som ekspertene forteller ham om, men nesten med en gang han selv blir rammet og føler det på kroppen! Det er slikt som provoserer "folket" tror jeg. Det at det så tydelig vises at det er stor forskjell på Loke og Tor.
    Det var da en pussig oppfattelse av situasjonen. Har vi lest samme historie? For meg virker det da ikke som om Storberget hverken har blitt rammet av noe eller fått føle noe som helst på kroppen. Han fikk derimot en effektiv og personlig demonstrasjon på hvor enkelt dette systemet lot seg misbruke. At det var han selv som ble valgt som mål for demonstrasjonen har nok mer med at man ville støtt på legale problemer hvis man hadde valgt en tilfeldig person som man skaffet tilveie personlige opplysninger om. Det er jo nemlig ulovlig hacking av personopplysninger, og en minister kan jo ikke ta del i noe ulovlig.

Så jeg tror ikke du eller andre trenger å bli provosert over situasjonen. Slike demonstrasjoner viser seg bare å være mye mer effektive enn et tørt memo om tekniske problemer på en webside. Noe som fort kan bli litt vanskelig å forstå omfanget av hvis man ikke er fagkyndig.

Så kudos til mannen som så effektivt demonstrerte manglene til Storberget og alle ære til ministeren som reagerte så raskt når han forsto hva det handlet om.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Så kudos til mannen som så effektivt demonstrerte manglene til Storberget og alle ære til ministeren som reagerte så raskt når han forsto hva det handlet om.
    Det burde ikke vært vanskelig for Storberget å forstå hva det gikk ut på, selv jeg forsto det uten noen "demo", og jeg er ingen racer på dette området. Nei jeg fastholder at det var det at han fikk demonstrert at det kunne ramme ham selv som var utslagsgivende! Ergo det som rammer andre er uinteressant mens det som rammer ministeren er interessant!

Og jeg er nok ikke den eneste som tolker det slik.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Og jeg er nok ikke den eneste som tolker det slik.
    Nei jeg kan vel tenke meg at rundt 25% av folk som velger å tolke saken slik som deg... :-\

Det er greit å ikke dele Storbergets meninger og politikk, for han har gjort endel kritikkverdig i sin periode, men dette er et skudd bak mål... sogar et skudd mot feil tribune.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Nei jeg kan vel tenke meg at rundt 25% av folk som velger å tolke saken slik som deg... :-\
    Da er det vel ikke så urimelig å anta at det er ca 4% som tolker saken slik som deg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Da er det vel ikke så urimelig å anta at det er ca 4% som tolker saken slik som deg.
    ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det er greit å ikke dele Storbergets meninger og politikk, for han har gjort endel kritikkverdig i sin periode, ..............
    Du verden! At du ser det altså, jeg bøyer meg i støvet for ditt klarsyn. :eek:

Men du inkluderer vel ikke Finnmarksloven i denne listen ? Så da spiller det egentlig liten rolle. :'(

Gjestemedlem skrev:
    men dette er et skudd bak mål... sogar et skudd mot feil tribune.
    Jeg inrømmer gladelig, som den ærlige sjel jeg er, at min interesse for sport og idrett er "noe begrenset" så det innebærer for meg ikke noe tap av ansikt å stille følgende spørsmål:
    I hvilken idrett/sport er det man sender avgårde "skudd mot tribune"? I og med at jeg "Skyter mot feil tribune må det jo være en tribune som er riktig ?

Hamasmesterskap i "Skyting med RPG mot sittende jøde på tribune" ? ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Du verden! At du ser det altså, jeg bøyer meg i støvet for ditt klarsyn. :eek:

Men du inkluderer vel ikke Finnmarksloven i denne listen ? Så da spiller det egentlig liten rolle. :'(
    Har ikke fått med meg at denne loven har blitt vedtatt engang. Men i utgangspunktet er jeg overhodet ingen tilhenger av å tildele grupper av den norske befolkning råderett over større landområder utelukkende på bakgrunn av deres etnisitet. Det er en bantustanfilosofi som passer bedre i gamle Sør Afrika og Israel... skjønt USA har jo også sine reservater. Greit nok med god offentlig støtte til samisk kultur og livsstil, men råderetten over landet og ressursene bør i utgangspunktet være statlig. Men på den annen side så er vel også Sametinget, Fylkestinget og FEFO statlige organer.. så.. jeg ikke vet jeg.. konklusjonen min er vel at dette ikke er en sak som opptar meg videre.

Greit å ha politikere til slikt, slikt at man slipper å mene noe bestemt om en hvilken som helst lokal forvaltningssak. Noterer meg at det er en interessekonflikt mellom urbefolkningen og den øvrige befolkning på dette området.

Hamasmesterskap i "Skyting med RPG mot sittende jøde på tribune" ?
    Hva med 'Løpende Same', en ønsket skyttergren gren frem mot OL i tromsø? Vi tar jo medaljer i slikt. :p

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Hva med 'Løpende Same', en ønsket skyttergren gren frem mot OL i tromsø? Vi tar jo medaljer i slikt. :p
    Hva man ønsker og hva man får kan være så mangt. For tiden heter grenen: Samisk mesterskap i våpenbruk mot "norske" bærplukkere og turgåere.

For å forstå dette bør man vite at sameaktivister definerer seg selv som "ikke norske". Norge er pr def. en okkupasjonsmakt, og "nordmenn" er okkupanter. Dette er holdninger som er langt mer utbredt enn det sentrale politikere og media er klar over / vil vite noe om. De samiske "territoriale krav" ( hørt'n før ? ) går langt ned i Østerdalen og på Hardangervidda.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    For å forstå dette bør man vite at sameaktivister definerer seg selv som "ikke norske". Norge er pr def. en okkupasjonsmakt, og "nordmenn" er okkupanter. Dette er holdninger som er langt mer utbredt enn det sentrale politikere og media er klar over / vil vite noe om. De samiske "territoriale krav" ( hørt'n før ? ) går langt ned i Østerdalen og på Hardangervidda.

I sør er et innvandrerne som er problemet. I norsk ser det ut til at man trenger en annen gruppe som skal være fienden man kan samle seg om. Frps strategi er jo i bunn og grunn den samme ser det ut som.

Disse anderledes unorske menneskene med skumle hensikter og hang til våpen, vold og generell undergraving av samfunnsordenen.

..vet ikke helt om jeg kjøper den. Det er noe som skurrer fælt her når argumentasjonen penser inn på slike spor.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Man tror det man ønsker, at det finnes krefter som ønsker en samisk nasjonalstat UTEN nordmenn, kan man galant la være å vite noe om. Hvis man så ønsker. Vent med å gjøre noe med problemet til det blir så stort at det blir uhåndterbart er vel en politisk nasjonalsport?

At ideen er vanvittig og sikkert ikke er liv laga kan vi helt sikkert enes om. Problemet er at ideen er der. At du i Bergen ikke vet mye om det er tilgivelig, men vi som bor her og hører snakket i enkelte samiske miljø blir tidvis matte av forferdelse. La meg også understreke at vi snakker om "visse miljø". Den samiske befolkning sånn stort sett er like fornuftige som folk flest og føler seg som norske. Men vi har militante miljøer som tross norsk pass ikke mener de er nordmenn, statsborgerlig sett. Og det er etter min ringe mening et demokratisk problem på sikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    At ideen er vanvittig og sikkert ikke er liv laga kan vi helt sikkert enes om. Problemet er at ideen er der. At du i Bergen ikke vet mye om det er tilgivelig, men vi som bor her og hører snakket i enkelte xxx miljø blir tidvis matte av forferdelse. La meg også understreke at vi snakker om "visse miljø". Den xxx befolkning sånn stort sett er like fornuftige som folk flest og føler seg som norske. Men vi har militante miljøer som tross norsk pass ikke mener de er nordmenn, statsborgerlig sett. Og det er etter min ringe mening et demokratisk problem på sikt.

xxx = sett inn ønsket skumling (min edit)

De eksisterer sikkert. Det er mange mennesker i Norge som har sin helt egne oppfatning om hvordan staten burde omveltes og revolusjoneres og makten og ressursene omfordeles. Det er lov å mene slike ting i et demokrati.

Jeg er dog ikke så veldig bekymret.

Det er i alle fall ikke mye udemokratisk over vedtaket av finnmarkslov, som hadde flertallet i Stortinget bak seg. Om man er hoppende uenig i lovens innhold gjør den ikke udemokratisk. Sametinget er jo også en i aller høyeste grad demokratisk institusjon.

V

vredensgnag

Gjest
    Spiralis skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hva man ønsker og hva man får kan være så mangt. For tiden heter grenen: Samisk mesterskap i våpenbruk mot "norske" bærplukkere og turgåere.

Det blir i utgangspunktet meget underlig når nomader gjør krav på bestemte landområder. Men joda, jeg kjenner godt til disse kravene. Var det en tanke å la samene få generøse tilskudd for å drive landets asylmottak?

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det blir i utgangspunktet meget underlig når nomader gjør krav på bestemte landområder. Men joda, jeg kjenner godt til disse kravene. Var det en tanke å la samene få generøse tilskudd for å drive landets asylmottak?
    En interessant ide. Finnmark har jo forøvrig plass til mange flere mennesker, og utflytting er vel regnet som et problem.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    En interessant ide. Finnmark har jo forøvrig plass til mange flere mennesker, og utflytting er vel regnet som et problem.
    Jeg tror at dersom samene driver norske asylmottak vil mange problem finne en hurtig løsning.

En spennende tanke, dette at man har landkrav fordi man vandret innom. Tar samene det til sin ytterste konsekvens er de snart herrer over alt land ned til Orduvai i Afrika.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    En spennende tanke, dette at man har landkrav fordi man vandret innom. Tar samene det til sin ytterste konsekvens er de snart herrer over alt land ned til Orduvai i Afrika.
    Indianerne har vel et litt annet syn på dette om at det bare var å ta for seg av deres land siden de jo ikke opererte med noen folkeregistrert adresse...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er dog ikke så veldig bekymret.

Det er i alle fall ikke mye udemokratisk over vedtaket av finnmarkslov, som hadde flertallet i Stortinget bak seg. Om man er hoppende uenig i lovens innhold gjør den ikke udemokratisk. Sametinget er jo også en i aller høyeste grad demokratisk institusjon.

Tja mon det du.

Ut fra et slik resonement var apartheidpolitikken i Sør Afrika demokratisk. Den var jo vedtatt av parlamentet.

Og før du kaster bort tastetrykk på å fortelle meg at negrene ikke hadde stemmerett til dette parlamentet skal jeg si at jeg faktisk ikke har satt meg inn i deres stemmeretts situasjon på den tiden. Men ut fra din argumentasjon har det uansett lite å si da du mener at Sametinget er et demokratisk organ. Jeg som bosatt i Finnmark har pr i dag ikke stemmerett til dette tinget. Egentlig mye av det samme med andre ord.

La gå at dette med min stemmerett er et privat valg da jeg i utgangspunktet er kvalifisert, sørsame. Men jeg nekter å delta i noe der andre landsmenn med norsk pass ikke får delta. Stemmerett basert på etnisitet er og forblir apartheid. Det kan man ikke definere seg bort fra. Forøvrig er jeg norsk nordmann fra Norge og det holder i massevis for meg. Jeg trenger ingen lokal Ante Milochewitc til å skape meg et nytt land!

G

Gjestemedlem

Gjest
    totte skrev:
    Med fryd leser man frøken Jensen si i dagens VG.no (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=578536):

- Det man nå gjør er å ekskludere det største partiet fra muligheten for å påvirke politikken, sier hun oppgitt.

*fnis*
    Det begynner vel å demre for damen at hennes drømmer om å bli statsminister aldri kommer til å bli noe annet enn akkurat det.

Hun har jo også malt seg inne i en krok ved å gå i en journalistfelle der hun lovet dyrt og hellig å ikke støtte et budsjett fremlagt av en borgerlig regjering. Noe som fører til at den nye Høyre/sentrumsregjeringen må hente støtte fra AP for å gå i gjennom. Ikke nødvendigvis noen ulempe for landet det, for i mellom H,V og Ap finner man de reelle løsningene. Men det er jo litt dustete av Jensen å si ifra seg all innflytelse i årene som kommer, bare fordi hun er furten for at hun ikke får sitte i regjering.

Det er mer enn en smule fornøyelig. :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn