V alget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Dette sa også Åge, men det vart dementert (Hugsar ikkje av kven). Åge vart så konfrontert med dette på lokalradioen, og tok då ein "Erna" (skulda på for kort taletid til å kunne utdjupe eit relativt innfløkt spørsmål). Noko som var greitt nok forsåvidt, men han gjorde iallfall ingen god figur under dette innslaget.
    Det er vel ingen tvil om at bønder som stemmer FrP må ha eit sterkt masocistisk høve til yrket sitt?
    Da er det nok "den du ikke husker navnet på" som tar feil. FRP ønsker subsidiene fjernet, men ikke bare det. De vil legge om hele landbrukspolitikken, konsesjonslov, prisreguleringer på landbrukseiendom, boplikt og hele sulamitten. Men de har faktisk vedtatt at dette må skje i riktig rekkefølge. Det finnes bønder som vil leve meget bedre i et slik system enn i dagens overregulerte landbruk. Antakelig ikke flertallet av dagens bønder, og antagelig svært få (ingen?) der du bor. Men de finnes ellers i landet. Landbruket med FRP vil nok bli alvorlig mye mer industrialisert enn i dag med færre og mye større enheter der det er teknisk mulig. Der det ikke er mulig vil nok landbruket "dø ut". Hedmark/Østlandet og Trøndelag vil nok være landbruksområder selv med FRP, men Vestlandsbønder blir for små er jeg redd, evt blir det armod blandt dem. Må nok legge ut gårdene til hytteområder. :p Men et ønske om at bønder skal leve i armod, som så mange andre steder i Europa, deles av mange flere partier enn FRP! De fleste partier på venstresiden preges av avundssjuke mot bonden! Beviset? Se på inntektene i landbruket! AP har styrt dette landet i så mange år at om det hadde vært vilje til at bønder skulle ligge på intekt tilsvarende industriarbeider ville de ha gjort det i dag!

Realistisk tror jeg valget ikke står mellom dagens landbruk og et industrialisert FRP landbruk, men mer at det er et spørsmål om hvor lang tid det skal gå før vi er der både FRP og AP ønsker vi skal være! Om "folket" ønsker det slik er det nok få i både FRP og AP som bryr seg det ringeste om!
    Ja bøndene er til de grader utpint og undertrykket. Få de opp på industriarbeiderlønn så alle får kjøpt sin tredje milliontraktor........

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Dette sa også Åge, men det vart dementert (Hugsar ikkje av kven). Åge vart så konfrontert med dette på lokalradioen, og tok då ein "Erna" (skulda på for kort taletid til å kunne utdjupe eit relativt innfløkt spørsmål). Noko som var greitt nok forsåvidt, men han gjorde iallfall ingen god figur under dette innslaget.
    Det er vel ingen tvil om at bønder som stemmer FrP må ha eit sterkt masocistisk høve til yrket sitt?
    Da er det nok "den du ikke husker navnet på" som tar feil. FRP ønsker subsidiene fjernet, men ikke bare det. De vil legge om hele landbrukspolitikken, konsesjonslov, prisreguleringer på landbrukseiendom, boplikt og hele sulamitten. Men de har faktisk vedtatt at dette må skje i riktig rekkefølge. Det finnes bønder som vil leve meget bedre i et slik system enn i dagens overregulerte landbruk. Antakelig ikke flertallet av dagens bønder, og antagelig svært få (ingen?) der du bor. Men de finnes ellers i landet. Landbruket med FRP vil nok bli alvorlig mye mer industrialisert enn i dag med færre og mye større enheter der det er teknisk mulig. Der det ikke er mulig vil nok landbruket "dø ut". Hedmark/Østlandet og Trøndelag vil nok være landbruksområder selv med FRP, men Vestlandsbønder blir for små er jeg redd, evt blir det armod blandt dem. Må nok legge ut gårdene til hytteområder. :p Men et ønske om at bønder skal leve i armod, som så mange andre steder i Europa, deles av mange flere partier enn FRP! De fleste partier på venstresiden preges av avundssjuke mot bonden! Beviset? Se på inntektene i landbruket! AP har styrt dette landet i så mange år at om det hadde vært vilje til at bønder skulle ligge på intekt tilsvarende industriarbeider ville de ha gjort det i dag!

Realistisk tror jeg valget ikke står mellom dagens landbruk og et industrialisert FRP landbruk, men mer at det er et spørsmål om hvor lang tid det skal gå før vi er der både FRP og AP ønsker vi skal være! Om "folket" ønsker det slik er det nok få i både FRP og AP som bryr seg det ringeste om!
    Ja bøndene er til de grader utpint og undertrykket. Få de opp på industriarbeiderlønn så alle får kjøpt sin tredje milliontraktor........
    Kva med skotpremie på dei?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Audiophile-Arve skrev:
    Gubra skrev:
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:

Som vanlig er du alt for ekstrem.........

C

Cyber

Gjest
    rumath skrev:
    Kjennetegnet på en Venstre-velger?
    "Jeg tar verken juridisk, moralsk eller etisk ansvar for dette innlegg, som ene og alene representer brukerens egne meninger." ;)

Jeg er SV'er, og glad jeg kan bidra selv til din velferd. Der enkelte ser ut til å se storm på en solskinnsdag, så ser Venstre og FrP kaos, når landet går stødig fremover...

Godt valg folkens. =)

Rune
    I love it. Akkurat som om landet har gått fremover med SV med ei klam hand på rattet. Dere SV´ere må være de blindeste velgerne av alle. Her har dere en partileder som gjør jobben som en finanminister på nivå under en inkompetent lokallagsleder av 4H og som sammen med sittende regjering har kjørt landet på ræva på X-antall punkter og så sitter dere og smiler: "Jess, vi gjør det fader meg skarpt!"

Det er ikke mange partier uten bærekraftig politikk på nær sagt noe område som hadde turt det, men SV, joda.

Mitt ønske for dette valget må være at SV dukker under 4%, samme hva som skjer med resten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det festligste så langt i valgkampen var da Marit Nybakk (A) i en debatt på Østlandssendingen presterte å hevde at den sittende regjering hadde reddet Think fra konkurs. Jøje meg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Gubra skrev:
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:

Som vanlig er du alt for ekstrem.........
    Tykkjer du?
    I så fall var det bra eg ikkje kom med framlegg om skotpremie på alle, med unntak av homoseksuelle damefrisørar med reservert plass på kafé i hovudstaden...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    og som sammen med sittende regjering har kjørt landet på ræva på X-antall punkter ....
    Ja det går jammen dårlig her i landet! Reality check, anyone?

C

Cyber

Gjest
    erato skrev:
    cybervision_ skrev:
    og som sammen med sittende regjering har kjørt landet på ræva på X-antall punkter ....
    Ja, det går faktisk veldig dårlig. Vi sitter med henda fulle av tusenlapper og graver ned og tråkker på verdiene som har båret landet over lange tider. Vi har blitt borgere i et kaldere samfunn der man helst skal synes "alt er greit" og ikke han noen meninger som ikke alle kan enes om.

Og skal du gå på industri så snakker vi løsninger som ikke er gjennomførbare i praksis osv osv...

Og har du sett Frk. Halvorsen i en debatt så tror jeg i grunn ting sier seg selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    cybervision_ skrev:
    erato skrev:
    cybervision_ skrev:
    Ja, det går faktisk veldig dårlig. Vi sitter med henda fulle av tusenlapper og graver ned og tråkker på verdiene som har båret landet over lange tider. Vi har blitt borgere i et kaldere samfunn der man helst skal synes "alt er greit" og ikke han noen meninger som ikke alle kan enes om.

Og skal du gå på industri så snakker vi løsninger som ikke er gjennomførbare i praksis osv osv...

Og har du sett Frk. Halvorsen i en debatt så tror jeg i grunn ting sier seg selv.
    http://www.nettavisen.no/okonomi/article2625202.ece

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Har du tenkt på kostnaden? De to som er der har allerede pådratt seg regninger for 3000 milliarder og du vil sende hele befolkningen..............

C

Cyber

Gjest
    Gjest skrev:
    cybervision_ skrev:
    erato skrev:
    cybervision_ skrev:

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2625202.ece
    Ikke sant, når tar SV ansvaret for de 10 forrige regjeringenes innsparing over lengre tid til sin fordel. Og igjen, jeg snakker ikke om penger.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Nøyaktig hva hadde du ønsket at vi gjorde annerledes i krisa? Og hvilke effekter hadde du tenkt dine løsninger ville fått?

De fleste, selv på høyresida, vet at landet står seg godt i krisa. Det at høyresida alltid spiller plata "skattelette", er fordi de har begrenset utvalg i hylla.

C

Cyber

Gjest
    Det handler ikke om finanskrisen, det handler om hva de har bidratt til generelt politisk i landet, hva deres holdninger har frembrakt. Økonomien går vel som den går og den var det ikke jeg som trakk inn.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    cybervision_ skrev:
    Det handler ikke om finanskrisen, det handler om hva de har bidratt til generelt politisk i landet, hva deres holdninger har frembrakt. Økonomien går vel som den går og den var det ikke jeg som trakk inn.
    ?
    Hvis ikke taklingen av finanskrisen har betydning for hvordan det går generelt i landet, hva er det da som kan ha betydning? Økonomien er påvirket av politikerene, og den går ikke uten at politikerene legger til rette og evt griper inn når den kollapser.

C

Cyber

Gjest
    Gjest skrev:
    cybervision_ skrev:
    ?
    Hvis ikke taklingen av finanskrisen har betydning for hvordan det går generelt i landet, hva er det da som kan ha betydning? Økonomien er påvirket av politikerene, og den går ikke uten at politikerene legger til rette og evt griper inn når den kollapser.
    For meg er det andre saker som har betydd mye mer - og da tenker jeg på det jeg nevnte over.

Og tror du med handa på hjertet frk. Halvorsen egentlig har gjort noe hun selv tenkte ut i forbindelse med finanskrisen?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:
    Nøyaktig hva hadde du ønsket at vi gjorde annerledes i krisa? Og hvilke effekter hadde du tenkt dine løsninger ville fått?

De fleste, selv på høyresida, vet at landet står seg godt i krisa. Det at høyresida alltid spiller plata "skattelette", er fordi de har begrenset utvalg i hylla.
    Kva med å drive verdiskaping i kraft av å investere i infrastruktur, og syte for maksimal sysselsetjing? Nybygg er tingen. Skattelette fører berre til fleire sydenturar og hytter som tek opp plass i utkantane.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    For meg er det andre saker som har betydd mye mer - og da tenker jeg på det jeg nevnte over.
    cybervision_ skrev:
    Det handler ikke om finanskrisen, det handler om hva de har bidratt til generelt politisk i landet, hva deres holdninger har frembrakt.
    Her har jeg problemer med å forstå hva du mener og litt konkretisering hadde vært greitt? Er det likestillingen av homofile vs ekteskapslovgivningen som er problemet? At vi har en utenrikspolitikk som plutselig fortoner seg som en utenrikspolitikk igjen? Eller hva er det?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    cybervision_ skrev:
    Jo, det var du som trakk inn økonomien, ettersom ditt skyts var rettet direkte mot Norges finansminister. For du tenker vel ikke at det er sånn at Alt Som Er Galt = SV = Kristin Halvorsen?
    Jeg også etterspør konkretisering her, ettersom det må være de økonomiske disposisjoner du er mest forbanna for, siden det er finansdepartementets leder du heger deg opp i.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    La meg ta en sak de rød/grønne har tatt fram. Innskjerping av bygge-virksomhetsforbudet i 100 metersbeltet kalt "strandsonen".

Her jeg bor, Øst-Finnmark er det i praksis umulig å få lov til sette opp hus/hytte på gamle tufter der det tidligere har stått hus nærmere enn 100 meter fra sjøen. Almuen skal ikke hindres fri tilgang til strandsonen. Greit nok, men de fleste stedene forutsetter en slik "tilgang" til strandsonen at "almunen" først må ha tilgang til båt. Det blir litt vanskelig da tilgang til båt på en måte fordrer mulighet til å sette opp et båthus ( ikke hytte,men hus til å oppbevare båten i ). Visse klimatiske forhold gjør dette noe forskjellig fra situasjonen i indre Oslofjord og "fjordstrøka utafor". Ergo har "almuen" en noe begrenset mulighet til å besøke "strandsonen". Det begrenses til steder som kan nås fra land, dvs har vei i rimelig nærhet. Min kommune som styres av de rød/grønne er selvsagt intet unntak.

Hvis du ikke heter AS Sydvaranger Gruve får du ikke lov til aktivitet i strandsonen. Har du derimot dette navnet omfavner de rød/grønne deg og lar deg gladelig få slippe giftig gruveslam i fjorden i mengder som iht. Havforskningsinstitutet vil kunne legge hele fjorden død! ( Digresjon )

Den samme ordfører utgått fra ( Tåpelig utrykk da hun ikke på noen måte har forlatt sitt parti! ) AP jubler henrykket når en større utbygger ønsker å bygge "Kirkenes sitt svar på Aker Brygge" langs det som i dag på folkemunne kalles "Strandpromenaden". Dette bygget skal selvsagt ligge på sjøsiden i forhold til veien slik at de som i framtiden går langs denne gata kun vil se en husfasade! De som får utsikt til fjord og fjære blir de som har kronasjer nok til å kjøpe seg inn i dette prestisjebygget. Jeg finner slikt "noe selvmotsigende".

Har forsåvidt intet imot at "almuen" får tilgang til fjæra, det er ikke det, men hvorfor sikre "almuen" slik tilgang der de nå likevel ikke kommer seg, og samtidig fjerne tilgangen fra de stedene "almuen" faktisk kunne hatt mulighet til å nyte fjord og fjære??

Dette er kun ett lite eksempel på selvmotsigende "symbolpolitikk". Jeg oppfatter at de rød/grønne i stort monn er opptatt av å drive "symbolpolitikk" og i totalt manglende grad opptatt av å virkelig "GJØRE NOE" for folk flest. Jfr alle de som sliter med NAV.

Som tidligere sagt er jeg verdikonservativ EU motstander ( som har en viss glede av å provosere enkelte her på HFS med outrerte standpunkter ) og pr i dag finner jeg ikke noe parti som egentlig passer meg. Deler av FRP politikken er helt på trynet, men de er så langt de eneste som ikke har fått "prøve seg", så nå kjenner jeg litt på om jeg kanskje skulle stemme på Siv's parti? Uansett vil en stemme i dag gå til et parti jeg ikke føler meg hjemme i! So what the Hell!!

Edit: Typo

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    cybervision_ skrev:
    cybervision_ skrev:
    Det handler ikke om finanskrisen, det handler om hva de har bidratt til generelt politisk i landet, hva deres holdninger har frembrakt.
    Her har jeg problemer med å forstå hva du mener og litt konkretisering hadde vært greitt? Er det likestillingen av homofile vs ekteskapslovgivningen som er problemet? At vi har en utenrikspolitikk som plutselig fortoner seg som en utenrikspolitikk igjen? Eller hva er det?
    .. bekymringene handler vel mest om at denne gjengen har for liten innflytelse på resten av befolkningen. Han er vel bare litt for genert til å si det i klartekst, og foretrekker mer halvkryptiske referanser.

http://www.idag.no/

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Antok det ja som du kanskje så av et av mine eksempler.....

Tror vi deler meninger om denne gjengen ja.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    La meg ta en sak de rød/grønne har tatt fram. Innskjerping av bygge-virksomhetsforbudet i 100 metersbeltet kalt "strandsonen".

Her jeg bor, Øst-Finnmark er det i praksis umulig å få lov til sette opp hus/hytte på gamle tufter der det tidligere har stått hus nærmere enn 100 meter fra sjøen. Almuen skal ikke hindres fri tilgang til strandsonen. Greit nok, men de fleste stedene forutsetter en slik "tilgang" til strandsonen at "almunen" først må ha tilgang til båt. Det blir litt vanskelig da tilgang til båt på en måte fordrer mulighet til å sette opp et båthus ( ikke hytte,men hus til å oppbevare båten i ). Visse klimatiske forhold gjør dette noe forskjellig fra situasjonen i indre Oslofjord og "fjordstrøka utafor". Ergo har "almuen" en noe begrenset mulighet til å besøke "strandsonen". Det begrenses til steder som kan nås fra land, dvs har vei i rimelig nærhet. Min kommune som styres av de rød/grønne er selvsagt intet unntak.

Ikke noen lett sak det der egentlig. Det er jo ikke tvil om at steder som du beskriver burde løse slike saker helt lokalt. Men vi får et mye større problem siden mange kommuner har falt i frpistenes vold og der de stort sett driter i alle hensyn til innbyggerne og er villig til å la alle med nok penger få bygge akkurat det de ønsker, hvorhen de måtte ønkse det uansett om det er hindre resten av innbyggerne tilgang til sjø og hav eller om det ødelegger aldri så myr for naboer. Her er det penger og makt som er enerådende.

Når kommuner er belemret med slikt politikere er det nødvendig med andre som kan ta ansvar og beskytte innbyggernes interesse mot slike overgrep. Men det er klart at de samme reglene virker svært hemmede steder der de ikke er nødvendige. Slik Spiralis her beskriver. Men det blir jo også litt vanskelig å behandle kommunene forskjellig alt etter hvor i landet de er og hvem som styrer i kommunen.

Kanskje en god løsning på dette er å gi makt til fylkeskommunen slik at man kan lage et bindende regelverk på fylkes- eller regionsplan der man både beskytter innbyggerne mot hodeløs frpismei kommuner som er rammet av slikt, men samtidig tillater utbygging der dette faktisk er ønskelig og bidrar til å gjøre det attraktivt å bo i distriktene og sørger som en utvikling av folketallet der.

Som tidligere sagt er jeg verdikonservativ EU motstander ( som har en viss glede av å provosere enkelte her på HFS med outrerte standpunkter ) og pr i dag finner jeg ikke noe parti som egentlig passer meg. Deler av FRP politikken er helt på trynet, men de er så langt de eneste som ikke har fått "prøve seg", så nå kjenner jeg litt på om jeg kanskje skulle stemme på Siv's parti? Uansett vil en stemme i dag gå til et parti jeg ikke føler meg hjemme i! So what the Hell!!
    Norge er da ikke en vernet bedrift for psykisk utviklingshemmede eller noe der sinte og udugelige lekepolitikere kan få litt arbeidstrening ved å "prøve seg" i regjering.

Frp er forøvrig for feig til å våge å ta et standpunkt til EU. Da dette faktisk innebærer å mene noe om en viktig sak og som ikke bare handler om ølsalg, bompenger, innvandrere og skattelette til Rimi Hagen.

Men men, et liv som skap-frper er sikkert bare frustrerende. Så er du en av dem, så for all del... :-\

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor er det vanskelig å vurde saker etter skjønn? Det er jo helt latterligt at det skal være likt i nord og i sør.

Såkalte liket skaper egentlig bare forskjeller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Hvorfor er det vanskelig å vurde saker etter skjønn? Det er jo helt latterligt at det skal være likt i nord og i sør.

Såkalte liket skaper egentlig bare forskjeller.
    Allemannsretten i Lov om Frilusftsliv er en viktig lov for det norske folk. Det er en lov som sikrer befolkningen rett til å ferdes i skog, mark, på fjell og ved sjøen. Dette er faktisk ganske uvanlig i andre land der eiendomsretten er enerådende. I mange land har du ikke lov å ferdes i skogen hvis noen eier den. Og det er samtidig stort sett private som eier den også.

Noen partier ønsker å frata den norske befolkning slike rettigheter og vil gi grunneiere og landherrer rett til å sperre folk ute og gjære inn sine eiendommer og verne sitt land mot vanlige menneskers ferdsel.

Når noen kommuner sogar er styrt av slike bander, så er det rett og slett nødvendig å frata dem myndigheten til å ødelegge for det norske folk på denne måten. Det er jo demokratiets mørke bakside at vi kan risikere frp-styre, men det er viktig å kunne begrense skadeomfanget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Er det demokratisk å ekskludere frp?
    Spørs jo hva du mener med ekskludere. Man kan jo ikke nekte dem å stille til valg, og det er jo lov å stemme på dem også. Men man kan jo prøve å begrense de verste skadevirkningene.

Hvis du med ekskludere tenker på å holde dem utenfor regjeringen, så er det i aller høyeste grad demokratisk så lenge et flertall av befolkningen ikke vil ha dem der.

Den dagen frpistene er i flertall så fortjener vi vel ikke bedre. :-\

Å tro at man kan bli kvitt dem helt er vel like fånyttes som å prøve å lovforby influensa.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Allemannsretten i Lov om Frilusftsliv er en viktig lov for det norske folk. Det er en lov som sikrer befolkningen rett til å ferdes i skog, mark, på fjell og ved sjøen. Dette er faktisk ganske uvanlig i andre land der eiendomsretten er enerådende. I mange land har du ikke lov å ferdes i skogen hvis noen eier den. Og det er samtidig stort sett private som eier den også.

Noen partier ønsker å frata den norske befolkning slike rettigheter og vil gi grunneiere og landherrer rett til å sperre folk ute og gjære inn sine eiendommer og verne sitt land mot vanlige menneskers ferdsel.
    Nå er det vel slik at ved et EU medlemskap og en tettere integrering innen EU i retning at det blir en forbundsstat vil nok denne loven blir "integrert bort" da den er noe spesiellt for Norge og Sverige. Ditt elskede Venstre er jo på glideflukt inn i en "pro EU" holdning, og vil derfor defacto bidra til at vi på sikt vil miste allemannsretten. Som "proprietær", eller eiendomsbesitter som det også betyr, vil det nok isolert for min del kunne bety øket verdi på min eiendom, på samme måte som jeg tilhører en av de yrkesgruppene som garantert ikke vil tape lønnsmessig på et EU medlemskap. Så selv om du oppfatter meg som "skap FRP'er" er jeg ikke så egoistisk at jeg lar disse egoistiske fordelene påvirke mitt syn på et evt. EU medlemskap.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er nok ganske mange andre årsaker til at vi bør gå inn i EU.
    Ang. Norge/EU er det forøvrig interressant å se at de politiske bløtdyr blir ennå bløtere i et valgår.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nå er det vel slik at ved et EU medlemskap og en tettere integrering innen EU i retning at det blir en forbundsstat vil nok denne loven blir "integrert bort" da den er noe spesiellt for Norge og Sverige. Ditt elskede Venstre er jo på glideflukt inn i en "pro EU" holdning, og vil derfor defacto bidra til at vi på sikt vil miste allemannsretten. Som "proprietær", eller eiendomsbesitter som det også betyr, vil det nok isolert for min del kunne bety øket verdi på min eiendom, på samme måte som jeg tilhører en av de yrkesgruppene som garantert ikke vil tape lønnsmessig på et EU medlemskap. Så selv om du oppfatter meg som "skap FRP'er" er jeg ikke så egoistisk at jeg lar disse egoistiske fordelene påvirke mitt syn på et evt. EU medlemskap.
    Om Allemannsretten:
    "Dette er ein rett som er ganske uvanleg elles i Europa, men som er hevdvunnen og lovfesta i Noreg, Sverige, Finland og delvis i Skottland."

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam

Sverige, Finland og Skotland er alle medlemmer av EU. Det er ingen verdens ting som tilsier at EU skulle ønske denne retten til livs i Norge heller. Det er forsåvdt greit å være mostander av EU, men det er jo litt unødvendig og dikte opp gruner til dette. Det finnes jo tilstrekkelig mange reelle saker man kan forsvare sin motstand med om man så ønsker.

Venstres sysnpunkt på allemannsretten:

http://www.venstre.no/akershus/artikkel/14356

Allemannsretten er ikke et forhandlingsgrunnlag!

Det er et økende press på enkelte utmarksområder, spesielt ved sjøen og på fjellet. Konfliktene skapes ofte mellom turgåere og grunneiere og mellom hytteutbyggere og miljøhensyn

Vi har nå lagt bak oss et par gode, varme ferieuker. Tilgangen til utmarksområder på kysten, i skogen og på fjellet tar mange som en selvfølge i Norge. Men det er et økende press på enkelte utmarksområder, spesielt ved sjøen og på fjellet. Konfliktene skapes ofte mellom turgåere og grunneiere og mellom hytteutbyggere og miljøhensyn. Allemannsretten er ufravikelig, og loven bør håndheves sterkere.

Vi har sett flere eksempler på hestehandel med viktige friluftsområder, bl.a. i Vestfold, der staten går inn med oppkjøp og forhandler bort allemannsretten. På denne måten settes statlig eierskap foran fri ferdsel og allemannsretten.

Allemannsretten er et gratis fellesgode og et viktig grunnlag for et aktivt friluftsliv.

Den delen av kystlinjen i Akershus som er åpent tilgjengelig for alle, minsker også år for år – bit for bit. Vi har i år fått Verneplan for Oslofjorden, og Oslofjorden friluftsråd jobber kontinuerlig med å sikre områder for fri ferdsel. Men presset er økende – både fra utbyggere og fra befolkningen som ønsker tilgang til fjorden.

Kommunene er i førstelinjen når det gjelder å sikre allemannsretten. Dette kan de gjøre gjennom et konsistent og fremtidsrettet planarbeid. Kommunens planmyndighet skal heller ikke brukes til hestehandel med grunneiere.

Allemannsretten er et gratis fellesgode og et viktig grunnlag for et aktivt friluftsliv. Retten baserer seg på den frie ferdselen, en ferdsel som foregår uten nevneverdig ulempe for andre. Venstre sier nei til at allemannsretten er et forhandlingsgrunnlag!

.....

Kreftene som truer allemannsretten er så godt som utelukkende å finne på høyresiden i politikken, der eiendomsretten og råderetten over eiendom og land teller vesentlig tyngre enn resten av befolkningens rett til å bruke naturen i det landet de bor. Dette er jo en konservativ flaggsak.

I norge er det relativt stor enighet om å beholde dette godet. Selv Frp har programfestet dette:

Fremskrittspartiet vil: • sikre tilgang til tilstrekkelig strandsone for allmennheten

Desto mer begredelig er det at de driter totalt i dette i de kommunene der de styrer. Der er det nermest automatikk i å innvilge enhver utbygging i strandsonen selv om det blokkerer aldri så mye for ferdel i strandsonen for allmenheten. Det eneste som stopper dem er høyere instanser som fylkesmann og nasjonale regler. Det viser hvor forsvinnende lite de fagre ord i programmet til frp egentlig teller.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg forhåndsstemte på V i går, så unngår jeg å utsettes for evt folksomt valglokale med fare for å bli smittet av the porkflu ;)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Gjestemedlem skrev:
    Å tro at man kan bli kvitt dem helt er vel like fånyttes som å prøve å lovforby influensa.
    Det bør jobbes aktivt for å finne en vaksine mot dem begge.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Delle skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det bør jobbes aktivt for å finne en vaksine mot dem begge.

Mvh
    Jepps, mot vanlig influensa kommer det nok en vanlig vaksine. Mot fripsme hjelper godt humør, et varmt smil, raushet og vennlighet.. det er smittsomt og kan kurere mange, om enn ikke alle. Noen er immun mot slikt.. kanskje dette hjelper? ::)

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    decibelius skrev:
    Jeg forhåndsstemte på V i går, så unngår jeg å utsettes for evt folksomt valglokale med fare for å bli smittet av the porkflu ;)
    Ja, ja. Alt er bedre enn nasjonal - (Sp) - sosialistene (Ap, SV).
    Rødt + grønt =brunt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.039
    Og da skulle nok en stemme til Venstre snart være på vei hjem til Norge.

O

Omar

Gjest
    Stem Rødgrønt hvis du vil ha en ekteskapslov som strider mot FN forskriftene for barnerettigheter.
    Hvis du vil at all informasjon om ungene dine skal bli lagt inn på et dataregister på skolen hvor bl. a Religiøs, seksuell legning og positive og negative sider som andre kan bruke etter eget forgodtbefinnende, så stem rødgrønt.
    Hvis du vil at all makt skal være hos de rødegrønne partiene og alle lovforslag blir gjennomført uansett. Da må du stemme rødgrønt. Hvis du vil ha et stadig mer totalitært styre som vil knuse alt som har med de gamle norske tradisjoner, så stem rødgrønt. Vi får en egen ensidig kulturpolitikk hvor enkelte miljøer blir utestengt etter styresmaktenes forgodtbefinnende.
    Alle mennesker skal gjennom et felleskap hvor løgn serveres daglig og utdanningsetaten gjernevasker folk til å tro at forskningen bestemmer alt og at perversiteter er ok. Men i realiteten er det den røde presse og de røde partiene som bestemmer konklusjonene av all forskning.
    De rødgrønne utestenger seg selv fra vestlige sammarbeidspartnere i forhold til forsvar og handel.
    Norge er alene om å ha et ensidig midtøsten syn i den vestlige verden.
    Stem Rødgrønt PLEASE!!!!!!!!!!!!!!!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn