Spiralis skrev:
Nå er det vel slik at ved et EU medlemskap og en tettere integrering innen EU i retning at det blir en forbundsstat vil nok denne loven blir "integrert bort" da den er noe spesiellt for Norge og Sverige. Ditt elskede Venstre er jo på glideflukt inn i en "pro EU" holdning, og vil derfor defacto bidra til at vi på sikt vil miste allemannsretten. Som "proprietær", eller eiendomsbesitter som det også betyr, vil det nok isolert for min del kunne bety øket verdi på min eiendom, på samme måte som jeg tilhører en av de yrkesgruppene som garantert ikke vil tape lønnsmessig på et EU medlemskap. Så selv om du oppfatter meg som "skap FRP'er" er jeg ikke så egoistisk at jeg lar disse egoistiske fordelene påvirke mitt syn på et evt. EU medlemskap.
Om Allemannsretten:
"Dette er ein rett som er ganske uvanleg elles i Europa, men som er hevdvunnen og lovfesta i Noreg, Sverige, Finland og delvis i Skottland."
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam
Sverige, Finland og Skotland er alle medlemmer av EU. Det er ingen verdens ting som tilsier at EU skulle ønske denne retten til livs i Norge heller. Det er forsåvdt greit å være mostander av EU, men det er jo litt unødvendig og dikte opp gruner til dette. Det finnes jo tilstrekkelig mange reelle saker man kan forsvare sin motstand med om man så ønsker.
Venstres sysnpunkt på allemannsretten:
http://www.venstre.no/akershus/artikkel/14356
Allemannsretten er ikke et forhandlingsgrunnlag!
Det er et økende press på enkelte utmarksområder, spesielt ved sjøen og på fjellet. Konfliktene skapes ofte mellom turgåere og grunneiere og mellom hytteutbyggere og miljøhensyn
Vi har nå lagt bak oss et par gode, varme ferieuker. Tilgangen til utmarksområder på kysten, i skogen og på fjellet tar mange som en selvfølge i Norge. Men det er et økende press på enkelte utmarksområder, spesielt ved sjøen og på fjellet. Konfliktene skapes ofte mellom turgåere og grunneiere og mellom hytteutbyggere og miljøhensyn. Allemannsretten er ufravikelig, og loven bør håndheves sterkere.
Vi har sett flere eksempler på hestehandel med viktige friluftsområder, bl.a. i Vestfold, der staten går inn med oppkjøp og forhandler bort allemannsretten. På denne måten settes statlig eierskap foran fri ferdsel og allemannsretten.
Allemannsretten er et gratis fellesgode og et viktig grunnlag for et aktivt friluftsliv.
Den delen av kystlinjen i Akershus som er åpent tilgjengelig for alle, minsker også år for år bit for bit. Vi har i år fått Verneplan for Oslofjorden, og Oslofjorden friluftsråd jobber kontinuerlig med å sikre områder for fri ferdsel. Men presset er økende både fra utbyggere og fra befolkningen som ønsker tilgang til fjorden.
Kommunene er i førstelinjen når det gjelder å sikre allemannsretten. Dette kan de gjøre gjennom et konsistent og fremtidsrettet planarbeid. Kommunens planmyndighet skal heller ikke brukes til hestehandel med grunneiere.
Allemannsretten er et gratis fellesgode og et viktig grunnlag for et aktivt friluftsliv. Retten baserer seg på den frie ferdselen, en ferdsel som foregår uten nevneverdig ulempe for andre. Venstre sier nei til at allemannsretten er et forhandlingsgrunnlag!
.....
Kreftene som truer allemannsretten er så godt som utelukkende å finne på høyresiden i politikken, der eiendomsretten og råderetten over eiendom og land teller vesentlig tyngre enn resten av befolkningens rett til å bruke naturen i det landet de bor. Dette er jo en konservativ flaggsak.
I norge er det relativt stor enighet om å beholde dette godet. Selv Frp har programfestet dette:
Fremskrittspartiet vil: sikre tilgang til tilstrekkelig strandsone for allmennheten
Desto mer begredelig er det at de driter totalt i dette i de kommunene der de styrer. Der er det nermest automatikk i å innvilge enhver utbygging i strandsonen selv om det blokkerer aldri så mye for ferdel i strandsonen for allmenheten. Det eneste som stopper dem er høyere instanser som fylkesmann og nasjonale regler. Det viser hvor forsvinnende lite de fagre ord i programmet til frp egentlig teller.