Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Zomby_Woof skrev:
    ADHD og stoler med tre bein er en dårlig kombo! ;D

Kabler stikkende ut av vegger i alle retninger og SLEIVKJEFT er heller ingen "match made in Heaven" :eek: :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    pengesluk skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ADHD og stoler med tre bein er en dårlig kombo!  ;D
    Kabler stikkende ut av vegger i alle retninger  og SLEIVKJEFT er heller ingen "match made in Heaven" :eek: :eek:
    Du veit jeg er svær i kjeften, Sluket. Mick Jagger lider av 'stiff upper lip' i forhold. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Heldigvis er du ihvertfall langt penere ;D ;D siden dette er en design-tråd..

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Prøver meg i tråden her...

Vi har fått nyesofaen i hus og de gamle sofabordene passer ikke mtp størrelse/stil. Dvs jeg trenger tips til nytt sofabord og hvor de kan skaffes fra.
    Drister meg til å legge inn bilde av sofaen selv om den kanskje ikke går under "godt design".

Lengste lengde er 368 cm. Langsiden inne i "U'en" har 160 cm lengde og utstikkerne har da 54 cm/ 134 cm lengde på innsiden. Er ute etter et bord som ikke er sirkelformet eller firkantet, gjerne ovalt/dråpeformet eller lignende.. Bodflaten kan gjerne være hvit. Noen som har tips??

Fruen liker dette bordet, men det er 150 cm og det blir for langt for en naturlig plassering. Kan gjerne ha et bort med 1 fot også..

Sletter innlegget om det er upassende i tråden, men trenger som sagt tips/inspirasjon til å finne et sofabord med bra design som passer hos oss! :)

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Når vi er inne på brands så vokser den nye EDB profilen på meg også, sjølv om den er ganske trygg (men det er jo gode ting i den bransjen). Bilder av HFS's Balthar.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ser pent ut men trykksaker er jo litt vrient å få inntrykk av via en flat skjerm 8)

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.336
    Terka skrev:
    Prøver meg i tråden her...

Vi har fått nyesofaen i hus og de gamle sofabordene passer ikke mtp størrelse/stil. Dvs jeg trenger tips til nytt sofabord og hvor de kan skaffes fra.
    Drister meg til å legge inn bilde av sofaen selv om den kanskje ikke går under "godt design".

Lengste lengde er 368 cm. Langsiden inne i "U'en" har 160 cm lengde og utstikkerne har da 54 cm/ 134 cm lengde på innsiden. Er ute etter et bord som ikke er sirkelformet eller firkantet, gjerne ovalt/dråpeformet eller lignende.. Bodflaten kan gjerne være hvit. Noen som har tips??
    Swedese "flower table"?

...eller et AD-JUST fra Homestyling?

Danske Casanova Furniture fører begge, men det finnes helt sikkert norske forhandlere. Uten at jeg vet hvilke dessverre...

V

vredensgnag

Gjest
    Har rødt og sort swedese. Fine og praktiske, lette å flytte rundt. Setter dem sammen til stort sofabord eller flytter dem ut til side som hjelpebord. Har hatt dem i tre år, og ennå ikke en ripe eller flekk på overflatene, som tydeligvis tåler det meste. (Er selvsagt forsiktig, men likevel.)

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Slår meg hver kveld når den stilles, at min gode gamle Braun vekkerklokke har ett flott design.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    ... og det skjønner jeg godt!
    Men de er faktisk veldig upraktisk med slike bordben. De er lette å støtte bort når du serverer, med der tilhørende katastrofer. De hadde ikke vært noe for butleren i den sketsjen de viser hver jul.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Røyk utpå igjen - og kjøpte maken lampe til en jeg har fra før.

Fra italienske Oluce, modellen "Dim" - en stålampe med uplight som kan snus og bli downlight. Innebygget dimmer, 300W halogen, 2 m. stang.

100% identisk til den jeg kjøpte for mer enn 25 år siden. Pris da: kr. 3.250,- hos Expo-Nova. I dag ca. kr. 6.000,-

Meget bra kvalitet og "form følger funksjon". Italia når det er som best..

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den var lekker sluket. Trenger mer lys i stua, og dette var noe jeg så etter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Bare å handle, det!! Kommer ikke til å angre, og den passer i stuen din, definitivt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når det gjelder lys.

Jeg har en stue. Liten. Jeg trenger fri og urørt takhøyde (jeg passerer greit under pendler som henger ned til 1,72 eller noe sånt. men har av og til besøk av normalhøye mennesker). Taket er preget av å være støpt på stedet, med forskaling som har 'gitt etter' litt. Lyskilder oppunder taker kaster derfor skygger, og ser helt j*** ut (har fått kjeft av Sluket for det allerede). Kunne godt tenke meg å ha veggene tilgjengelig til LP/CD/bøker og denslags. Gulvet er, ahem, lite.

Hvordan pokker kan man belyse dette rommet?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart stilig, men har du lest trådstarters åpningsinnlegg? ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.659
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Men de er faktisk veldig upraktisk med slike bordben. De er lette å støtte bort når du serverer, med der tilhørende katastrofer. De hadde ikke vært noe for butleren i den sketsjen de viser hver jul.
    Neida, der tar du nok feil. Disse holder seg langt innenfor bordkanten, det er festet oppe som er trukket innover. Bordet har naturlig plass til 6, og forlenges opp til 20 med innleggsplater. Flott system. Design Olav Eldøy.
    Tenker å mase litt om tresorter før vi bestiller. Flammebjørk skal det være, men den kunne gjerne vært litt lysere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Zomby_Woof skrev:
    Når det gjelder lys.

Jeg har en stue. Liten. Jeg trenger fri og urørt takhøyde (jeg passerer greit under pendler som henger ned til 1,72 eller noe sånt. men har av og til besøk av normalhøye mennesker). Taket er preget av å være støpt på stedet, med forskaling som har 'gitt etter' litt. Lyskilder oppunder taker kaster derfor skygger, og ser helt j*** ut (har fått kjeft av Sluket for det allerede). Kunne godt tenke meg å ha veggene tilgjengelig til LP/CD/bøker og denslags. Gulvet er, ahem, lite.

Lyskonsulenter er ofte ikke dyrere en glasscola.. ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    pengesluk skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Når det gjelder lys.

Det kommer ikke til å bli billig uansett, kjenner jeg dine anbefalinger rett. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Zomby_Woof skrev:
    pengesluk skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Når det gjelder lys.

Det kommer ikke til å bli billig uansett, kjenner jeg dine anbefalinger rett. ;D
    Da tar du positivt feil, Zomby! Dersom det kun er stua du vil ha oppgradert med egnet belysning kommer du LANGT med 20-20.000,-

V

vredensgnag

Gjest
    Det var et pent bilde av lyttestolen min du fant der, C. Alshus! Jeg fant min på Lauritz.com.
    Nå ble jeg motivert til å ta en runde med ultrafint sandpapir og møbelolje, selv om det er snakk om ulike treslag.

Jeg ser en detalj jeg ikke var klar over i bildet ditt, og det er kroken som henger ned fra forkant på stolen, den skal helt klart brukes for å feste skammel og stol sammen, så det må jeg ordne. (Sikkert blitt borte med tiden på min, og kanskje blitt fjernet av noen som ikke ville ha den hengende der.)
    Men som man ser har jeg noen høyglansmuligheter i veden, sammenlignet med bildet Alshus linket til.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flott patinering, Vreden. Du vil kanskje miste den om du pusser vekk alle artifakter? Er det eik?

Designet er glitrende, men desto viktigere; hvordan er den å bruke?

V

vredensgnag

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Flott patinering, Vreden. Du vil kanskje miste den om du pusser vekk alle artifakter? Er det eik?

Designet er glitrende, men desto viktigere; hvordan er den å bruke?
    Litt derfor jeg ikke har gjort noe med den, patinering kan være vakkert - og den faller i verdi dersom man gjør for mye med den, med tanke på samlere.
    På den annen side er den også fin når den ser strøken ut. Meget god å sitte og lytte i. Man kan sitte nærmest rett opp med ryggen, eller litt tilbakelent.

V

vredensgnag

Gjest
    Stolen minner meg om da Poul Hennigsen (PH - med lampene) kritiserte Bang & Olufsen sønder og sammen for å drive med gammeldags møbelsnekkeri. Det gikk hardt inn på B&Os designere, så de bestemte seg for å vise hva de kunne, om de fikk lov.

De tok en kikk på stolen i bakgrunnen, som nettopp var blitt presentert på en møbelmesse, og lot seg inspirere til å lage denne radio/platespilleren. (Finner du en slik på et loppemarked så må du slå til. Den seneste som var i salg ble faktisk funnet i Norge, og gikk for to millioner, om jeg husker rett. Det skal fortsatt være noen på frifot.)

Vedlegg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    856
    ottone skrev:
    baluba skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Neida, der tar du nok feil. Disse holder seg langt innenfor bordkanten, det er festet oppe som er trukket innover. Bordet har naturlig plass til 6, og forlenges opp til 20 med innleggsplater. Flott system. Design Olav Eldøy.
    Tenker å mase litt om tresorter før vi bestiller. Flammebjørk skal det være, men den kunne gjerne vært litt lysere.
    Har både kjøkkenbordet og salongbordet i mørkbeiset flammebjørk. Umulig å snuble i bordbeina når man serverer... De kan helt sikkert levere hva du vil. Jeg undersøkte andre mål (bordet er sinnsykt bredt); var helt iorden det for dem, men de tar 10% ekstra når det ikke er standardvare. Frister å komplementere med de kule stolene:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn