Vennetråd for MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • easyrider

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    269
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Du kan evnt bruke lavnivåadapter (kjøpes hos bilstereosjappe) for å få lavnivå ut. Du kan da ikke bruke minidsp til å gjøre deling eller korreksjon på frontene.

    Johan-Kr
    Tenker du på noe som dette: https://bilradiospes.no/mosconi/hla...nivå-adapter-2-kanals-høy-til-lavnivå-adapter
    Eller må det til noe annet?
    det kan kanskje nevnes at jeg har høytalere på. 107db så det er lite volum som skal til før høyttalerene våkner til liv. Det gjør jo at jeg har satt miniDSP ganske høyt på output fra før for å matche volum.
     

    easyrider

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    269
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har to miniDSP. En Flex Digital og en Flex Ballanceret.
    Mit spørgsmål er, om der er nogen der har prøvet at skifte de Ballanceret Jack stik ud på den ballancerede udgave med XLR stik? Det ville være så meget nemmere med XLR stik og de lyder formodentlig også bedre.

    20240529_212614.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er for lite plass til XLR på baksiden, så du må evnt sette på Phoenix-kontakter, eller bruke en liten pigtail på hver tilkobling, med de ulempene det innebærer.

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg fik købt 4 Neutrik adapter 3 polet XLR til TRS til min miniDSP Flex Ballanceret. De sidder lidt tæt; men det går.
    Så fik jeg monteret mit DH Labs sølvkabel ballanceret, som jeg har været så glad for. Efter miniDSP har det ikke været brugt.
    Det var et stort øjeblik... Men det lød skrækkeligt. Så de billigere ballancerede kabler med TRS og XLR kom på igen.

    20240613_174310.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fik købt 4 Neutrik adapter 3 polet XLR til TRS til min miniDSP Flex Ballanceret. De sidder lidt tæt; men det går.
    Så fik jeg monteret mit DH Labs sølvkabel ballanceret, som jeg har været så glad for. Efter miniDSP har det ikke været brugt.
    Det var et stort øjeblik... Men det lød skrækkeligt. Så de billigere ballancerede kabler med TRS og XLR kom på igen.

    Vis vedlegget 1032038
    Du vet, greia med DSP er at man tuner med den. Etter man har gjort det, så ødelegger man tuning for hver endring man gjør i etterkant. Det være seg ommøblering eller flytting av ting i rommet og kabler som tydeligvis endrer lyden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.650
    Antall liker
    39.219
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ved bytte av noe (som helst) i anlegget så bør en kjøre ny måling osv.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er der nogen der kender til miniDSP Flex HTx?
    Jeg påtænker at bruge den som aktivt delefilter, men det fremgår ikke nogen steder, hvilke DAC chips der er brugt. Der er vist købere der har været skuffet over den.
    Den har 8 kanaler, hvor der både kan konverteres fra analog til analog og fra digital til analog samt laves DSP behandling af signalet. Hvad mener man? Er der bedre løsninger som måske DEQX Pre?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.262
    Antall liker
    2.864
    Torget vurderinger
    16
    Er der nogen der kender til miniDSP Flex HTx?
    Jeg påtænker at bruge den som aktivt delefilter, men det fremgår ikke nogen steder, hvilke DAC chips der er brugt. Der er vist købere der har været skuffet over den.
    SINAD 120 i følge MinDSP sine målinger. Jeg hadde ikke vært veldig bekymret.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er der nogen der kender til miniDSP Flex HTx?
    Jeg påtænker at bruge den som aktivt delefilter, men det fremgår ikke nogen steder, hvilke DAC chips der er brugt. Der er vist købere der har været skuffet over den.
    Den har 8 kanaler, hvor der både kan konverteres fra analog til analog og fra digital til analog samt laves DSP behandling af signalet. Hvad mener man? Er der bedre løsninger som måske DEQX Pre?
    NB: Den støtter ikke Dolby/DTS dekoding, og må få tilsende ferdig dekodet PCM fra spiller eller tv.

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    NB: Den støtter ikke Dolby/DTS dekoding, og må få tilsende ferdig dekodet PCM fra spiller eller tv.

    Johan-Kr
    Den skal bruges evt. til et aktivt filter. Det er bare om den er god nok.
    Når jeg bruger surround, må jeg bruge min Marantz AV8805, og så flytte et par kabler.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.255
    Antall liker
    2.320
    HTx har ikke mulighet for global EQ. Altså kun EQ på utgangene og ikke inngangene. Det begrenser den mer og tanken er egentlig at den skal erstatte en surround receiver/ prosessor.

    Kan ikke sammenlignes med den kommende DEQX. Det er annet produkt med annen funksjonalitet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    HTx har ikke mulighet for global EQ. Altså kun EQ på utgangene og ikke inngangene. Det begrenser den mer og tanken er egentlig at den skal erstatte en surround receiver/ prosessor.

    Kan ikke sammenlignes med den kommende DEQX. Det er annet produkt med annen funksjonalitet.
    Jeg har ikke brug for de analoge indgange. Jeg kan bare godt lide, at der er ballanceret ud og desværre kun med Jack stik.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke brug for de analoge indgange. Jeg kan bare godt lide, at der er ballanceret ud og desværre kun med Jack stik.
    Jack har vært en helt vanlig standard for balanserte kontakter i mixebord og i studio i veldig mange år, til instrumenter også for den del. Ingen problem å ha jack på den ene siden og xlr på den andre av en kabel, Neutrik har plugger for alle formål.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.255
    Antall liker
    2.320
    Jeg har ikke brug for de analoge indgange. Jeg kan bare godt lide, at der er ballanceret ud og desværre kun med Jack stik.
    Det er det samme på de digitale inngangene. Sagt på en annen måte: Når man ikke har global korreksjon/EQ, så har man totalt sett langt færre PEQs og EQ muligheter.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre man har 6 dB mindre gain enn nødvendig i effektforsterkerne eller har fryktelig lange og dårlige (les audiofile) kabler er er nok Flex Eight den beste MiniDSP-modellen til delefilter- og globalkorreksjonsbruk.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    246
    Antall liker
    238
    Torget vurderinger
    2
    Behov for å rydde opp i bass i et lytterom som har begrensninger når det kommer til akustiske tiltak. Vurdert en minidsp mellom streamer og dac. Hva anbefales, flex digital eller SHD? Ønsker ikke å erstatte hverken streamer, dac eller pre, kun ute etter å jevne ut fra 300 hz og ned. Ren stereo, ikke noe sub integrering.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.926
    Antall liker
    19.497
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Behov for å rydde opp i bass i et lytterom som har begrensninger når det kommer til akustiske tiltak. Vurdert en minidsp mellom streamer og dac. Hva anbefales, flex digital eller SHD? Ønsker ikke å erstatte hverken streamer, dac eller pre, kun ute etter å jevne ut fra 300 hz og ned. Ren stereo, ikke noe sub integrering.
    Spiller du kun fra streaming? I så fall har Roon meget bra DSP.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Behov for å rydde opp i bass i et lytterom som har begrensninger når det kommer til akustiske tiltak. Vurdert en minidsp mellom streamer og dac. Hva anbefales, flex digital eller SHD? Ønsker ikke å erstatte hverken streamer, dac eller pre, kun ute etter å jevne ut fra 300 hz og ned. Ren stereo, ikke noe sub integrering.
    Jeg har ikke funnet noen MiniDSP Flex-modell med digitalutgang, men SHD Studio gjør jobben du skisserer i digitaldomenet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den har ikke digitale utganger; du skrev at du hadde en DAC du ville beholde?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    3.519
    Jeg fik købt 4 Neutrik adapter 3 polet XLR til TRS til min miniDSP Flex Ballanceret. De sidder lidt tæt; men det går.
    Så fik jeg monteret mit DH Labs sølvkabel ballanceret, som jeg har været så glad for. Efter miniDSP har det ikke været brugt.
    Det var et stort øjeblik... Men det lød skrækkeligt. Så de billigere ballancerede kabler med TRS og XLR kom på igen.

    Vis vedlegget 1032038
    Så DH labs kablerne afslørede for meget om resten af udstyret? Sådan læser jeg det. Måske som fanden læser biblen 🤣
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    3.519
    Så passer kablerne nok godt i mit anlæg. Der er ikke antydning til hårhed på de fleste indspilninger. Kan godt bruge lidt mere niveau opadtil.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    3.519
    Har delt et 4 meter langt DH labs sølv kabel op i to stk a 2 m. Skal så montere xlr på dem. Skal sammenligne med andre sølv
    IMG_20240802_235323.jpg
    kabler jeg har. DH Labs har bedre isolations materiale polypropylen tror jeg det er.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    246
    Antall liker
    238
    Torget vurderinger
    2
    MiniDSP flex digital.
    Da er enheten ankommet og montert. Det ble et kjapt oppsett av dirac live i ettermiddag for å kjøre en test.

    Etter ungdommen i huset erobret kjelleren og med det lytterommet, så er utstyret flyttet opp på et lite rom med skråtak. Alt annet en optimalt og dessverre er det heller ikke så enkelt med akustiske tiltak.
    Jeg har generelt vært skeptisk til rom korreksjon etter å ha hørt noen oppsett for en del år siden. Jeg opplevde at lyden ble flat og kjedelig.
    Gleden er derfor stor over erkjennelsen av at her har det vært betydelig utvikling i teknologien siden den gang.
    Hos meg ble det ryddet betraktelig opp i bass, det ble vesentlig bedre kontroll på klang og ekko og det låter alt annet enn anemisk og kjedelig. At flex modellen i tillegg har rca inn, så man kan koble til riia, er ett stort pluss.

    Løser MiniDSP flex med dirac live alle problemer rommet mitt skaper…..nei, men den har tatt det mange skritt i riktig retning. Flott verktøy 👍
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.340
    Antall liker
    17.452
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Da har jeg gått til anskaffelse av litt automagi fra MiniDSP, en SHD er kommet i hus. Blir moro å se hva Dirac leverer i forhold til konvulsjonsfilter generert i Audiolense, kjørt i Roon.
    Her er boksen i all sin prakt, stablet på vår midlertidige bokhylle i stua.
    PXL_20240829_165351691.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.650
    Antall liker
    39.219
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg gått til anskaffelse av litt automagi fra MiniDSP, en SHD er kommet i hus. Blir moro å se hva Dirac leverer i forhold til konvulsjonsfilter generert i Audiolense, kjørt i Roon.
    Her er boksen i all sin prakt, stablet på vår midlertidige bokhylle i stua.
    Vis vedlegget 1051777
    Blir spennende hva du synes vs AL
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.699
    Antall liker
    3.347
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg gått til anskaffelse av litt automagi fra MiniDSP, en SHD er kommet i hus. Blir moro å se hva Dirac leverer i forhold til konvulsjonsfilter generert i Audiolense, kjørt i Roon.
    Her er boksen i all sin prakt, stablet på vår midlertidige bokhylle i stua.
    Vis vedlegget 1051777
    Jeg har to stk SHD i bruk og er rimelig godt fornøyd. Jeg får klart best effekt når jeg bruker DIRAC med å justere nivået i bass og nivået på topp. Hvis jeg velger å justere frekvensrespons ved mange punkter så blir det ofte mindre bra.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.926
    Antall liker
    19.497
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Uten at jeg kjenner til Audiolense, så tror jeg mannen bak rattet er viktigere enn verktøyet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.340
    Antall liker
    17.452
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Han vil ikke være den første som får bedre resultat med Audiolense enn Dirac... Det har jeg enda tilgode å høre om...
    Men Audiolense kan være litt utfordrende å få til...
    Audiolense har definitivt noe stupbratt læringskurve, Dirac virker mer overkommelig. Nå vil jeg også få korrigert alle kildene mine, ikke bare Roon, noe jeg gleder meg til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.138
    Antall liker
    2.426
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Uten at jeg kjenner til Audiolense, så tror jeg mannen bak rattet er viktigere enn verktøyet.
    Hvis verktøyet i utgangspunktet er underlegent så hjelper ikke mannen... Dirac er helt ok men Audiolense er en annen liga...
    Dirac er to kanaler og uten delefilter... Den måten Audiolense syr isammen gjerne 12 kanalers hornsystem er Dirac ute av konkurransen før takeoff...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn