Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    846
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kan dele erfaring på ultra digital out + sub out på gulvstående høytalere ?
    Jeg har Kef R7 men ikke noe sub enda.

Testet å slå på sub out i appen, og dele frekvens, så det funket tydligvis å avlaste høyttaleren når alt etter deling går til sub.

Så, gjerne noen erfaringer med noen som bruker Wiim Ultra + gulvstående + sub out

Knut :)
    Det fungerer aldeles utmerket. Du kan sette delefrekvens eller la høyttalerne spille helt ned.

Med romkorreksjon er det enkelt å justere sub perfekt. Enklere enn dette blir det faktisk ikke.

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    328
    Torget vurderinger
    4
    Det fungerer aldeles utmerket. Du kan sette delefrekvens eller la høyttalerne spille helt ned.

Med romkorreksjon er det enkelt å justere sub perfekt. Enklere enn dette blir det faktisk ikke.
    Hvilken høytaler, sub og dele frekvens bruker du ?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Holmestrand
    Dattera har installert sin Wiim Amp i residensen på Rosenhoff i Oslo.
    jeg ser nå i app-en at den er tilknyttet hennes WiFi.
    Noen som vet hva Wiim gjør her?
    IMG_9220.jpeg

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    846
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken høytaler, sub og dele frekvens bruker du ?
    WiiM Ultra + Beolab 9 uten sub

WiiM Ultra + Beolab 6000 + 2 stk Mirage MM8. Delefrekvens 70 Hz.

Med korreksjon får jeg en frekvenskurve innenfor +- 2,5 dB, også med Beolab 6000 med subber ned til ca 32 Hz. Disse kan selvsagt ikke spille like høyt som Beolab 9.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    846
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Dattera har installert sin Wiim Amp i residensen på Rosenhoff i Oslo.
    jeg ser nå i app-en at den er tilknyttet hennes WiFi.
    Noen som vet hva Wiim gjør her?
    Gir deg mulighet til å sette på Rammstein på full guffe en tidlig søndags morgen som en hyggelig overraskelse til din datter?

edit: vet ikke om du kan avspille på hennes WiiM Amp…

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.688
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    1000005804.jpg

Leste at en måtte ha eple-produkt for å kjøre full romkorreksjon, det stemmer ikke, full dsp med min pixel mobil.
    Kan en ha fast volum ut hvis en bruker rca videre til en forsterker? Finner ikke helt ut av det.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 1085709
    Leste at en måtte ha eple-produkt for å kjøre full romkorreksjon, det stemmer ikke, full dsp med min pixel mobil.
    Kan en ha fast volum ut hvis en bruker rca videre til en forsterker? Finner ikke helt ut av det.
    I starten når romkorreksjons-funksjonen var ny var det slik at man måtte ha et Apple-produkt, men ikke nå lenger 👍🏻

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    199
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Bruker du rca så bruker du vel også dacen ?
    Jaja sant, hvis man skal være teknisk, tenker ikke så veldig på dac som ein egen del jeg. tenkte bare att jeg ikke bruker den som pre. Hadde den koblet optisk først, men jeg har ein ganske gammel pre sø tenkte kanskje dac i wiim var bedre så derfor prøvde jeg å koble analogt, om det blei noen hørbar forskjell tør jeg ikke si noe om 😝

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.688
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ble ikke fornøyd med romkorrigering via mobil, det ble noe feil, hørtes ut som diskanten ble sprengt, heldigvis så kan en velge en ferdig innstilling på eq og personalisere den. Blir bra dette.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Holmestrand
    Ble ikke fornøyd med romkorrigering via mobil, det ble noe feil, hørtes ut som diskanten ble sprengt, heldigvis så kan en velge en ferdig innstilling på eq og personalisere den. Blir bra dette.
    Jeg har kjørt korrigering noen ganger nå. Jeg fikk en hvor «diskanten» hørtes helt … pyton… kanskje sprengt ?
    Tenkte ikke mer over saken, kjørte ny korrigering og den ble bra.
    Jeg har varmepumpe på stua.
    Den suser svakt (hvit støy vil jeg tippe?), så jeg tenkte det kunne påvirke, og skrudde derfor av varmepumpa ved senere målinger.
    Pumpa vår er ganske så lavmælt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Holmestrand
    Spurte akkurat ChatGPT om dette.
    Absolutt ikke noe overraskende eller avgjørende,
    bekrefter bare at varmepumpa kan påvirke.

Hvis lyden fra varmepumpens innedel (hvit støy) er i bakgrunnen når du kjører romtilpasning på stereoanlegget, kan dette påvirke resultatet av kalibreringen. Romtilpasning bruker en mikrofon for å måle lyden fra høyttalerne og justere innstillingene basert på akustikken i rommet. Hvis bakgrunnsstøy som hvit støy fra varmepumpen er til stede, kan det skje følgende:

1. Forstyrrede målinger

Mikrofonen kan fange opp varmepumpens lyd, noe som kan føre til at romtilpasningssystemet tolker dette som en del av rommets akustikk. Dette kan resultere i:

• Feilaktige justeringer av høyttalerbalansen, frekvensresponsen eller romkorreksjonsfiltrene.

• Redusert presisjon i basshåndtering og diskantjustering.

2. Feil lydnivåer

Hvis varmepumpens støy er betydelig, kan det føre til at systemet tror høyttalerne spiller lavere enn de faktisk gjør, og dermed overkompenserer ved å øke volumet eller endre EQ-innstillinger unødvendig.

3. Potensielt dårligere lydkvalitet

Resultatet kan være at lyden etter kalibrering ikke er optimal, med ubalansert lyd eller forsterkede/uønskede frekvenser.

Hvordan unngå dette?

For best resultat bør du:

1. Slå av varmepumpen under romtilpasningen, hvis mulig.

2. Minimere annen bakgrunnsstøy, som trafikk eller husholdningsapparater.

3. Sørge for at rommet er så stille som mulig for å sikre at kalibreringssystemet får korrekte målinger.

Hvis du ikke kan slå av varmepumpen, kan du prøve å plassere mikrofonen lengre unna innedelen eller bruke manuelle justeringer etter automatisk kalibrering.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.546
    Torget vurderinger
    10
    Pass på å ikke ha volum på fullt (100%) og EQ punkter med pluss i gain. Da får man totalvolum på mer enn 100% og digital klipping. Låter stygt og er helsefarlig for høyttaleren.

I for å unngå dette kan man:

1) sjekke det kraftigste EQ punktet. Hvis det f eks er +7 dB så må ikke volumet over 93%. Det er også lurt å legge noen prosent i feilmargin

2) en tryggere løsning er å kun trekke ned EQ punkter, det krever litt mer knoting men funker bra

Når man kjører romkorreksjon med de (opptil) 10 parametriske eq punktene (PEQ) i WiiM kan man bruke f eks REW men faktisk enda enklere:

IMG_4563.jpeg

PS! Når det gjelder digital EQ og frykt for å miste «bitperfect» signal så er det null stress. Det er ekstremt mye i et system som låter mye være enn det: de aller fleste rom, feil frekvensrespons etc etc. Dessuten er det mange bits (prosent) å spise av før det utgjør noe som helst problem lydmessig.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.546
    Torget vurderinger
    10
    Og når det gjelder måling, pass på at signalet er høyt nok.

Det er også viktig å lære seg å tolke målingene slik at man ser om det er korrigeringer som er unødvendige og kanskje til og med lager dårlig lyd rett og slett. Her er HouseCurve appen fantastisk fordi man ser nøyaktig hva den foreslår og man kan også sette forutsetninger. (Her er Lyngdorfs Roomperfect ikke bra for man aner ikke hva den gjør).

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Holmestrand
    Litt mer fra ChatGPT, surts spesifikt om REW, her kommer ChatGPT selv med varmepumpe som eksempel:

How would white noise influence a REW measurement?

ChatGPT said:

White noise, such as the sound from a heat pump, can influence Room EQ Wizard (REW) measurements in several ways, depending on the noise level and frequency characteristics relative to the measurement signal. Here’s how it could affect your results:
    1. Reduced Signal-to-Noise Ratio (SNR)
    • Impact: White noise in the room reduces the SNR, making it harder for REW to distinguish the measurement signal (e.g., a sweep tone) from the background noise. This can lead to less accurate frequency response, distortion, and impulse response measurements.
    • Severity: If the noise level is close to or louder than the measurement signal, the results will be heavily skewed.
    2. Frequency Response Distortion
    • Impact:White noise covers a wide frequency range, so it could mask or interfere with the measurement signal at specific frequencies. This might lead to:
      • Artificially inflated noise floor in the frequency response.
      • Inaccurate detection of dips or peaks in the room's actual response.
    3. Impulse Response Degradation
    • Impact: White noise adds unwanted artifacts to the impulse response, which can make it difficult to accurately measure room reflections and decay times.
    • Result: The room's reverberation time (RT60) or early reflections may appear longer or noisier than they actually are.
    4. Distorted Harmonic Distortion Measurements
    • Impact: White noise may introduce errors in harmonic distortion measurements, as REW could misinterpret noise artifacts as distortion from the speaker or system.
    How to Mitigate the Influence of White Noise
    1. Increase Measurement Signal Volume:
      • Raise the sweep signal volume to ensure it is significantly louder than the background noise. Aim for at least 20–30 dB higher than the noise floor.
    2. Minimize Background Noise:
      • Turn off or reduce the noise source (e.g., heat pump) during measurements.
    3. Use Averaging:
      • Perform multiple measurements and average the results to reduce the impact of random noise.
    4. Check Noise Floor:
      • Use REW’s noise floor measurement feature to assess how much background noise is present before starting the main test.
    5. Windowing:
      • Use shorter time windows in the analysis to exclude noise that occurs outside the direct sound and early reflections.
    6. Noise Cancellation:
      • If the noise is predictable (e.g., consistent hum or hiss), some advanced setups might use noise-cancellation techniques to isolate the measurement signal.
    Conclusion
    White noise can significantly degrade REW measurements, but its impact can be minimized with proper preparation and adjustments. Ensuring a quiet measurement environment is the most reliable way to get accurate results.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.688
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Bruker jo normalt rew og dirac, men orker ikke å jobbe med dette på denne her, den skal på loftet så det blir gjennom wiim uansett.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.688
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Fjernet fast volum, satte den på 95%. Har ikke varmepumpe med en lufteluke sto åpen lukket den - kjørte ny runde med mobilen, dette ble faktisk meget bra. Bør WiiM stå på 95% eller kan den settes over til fast volum igjen? Styrer volum på forsterker.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fjernet fast volum, satte den på 95%. Har ikke varmepumpe med en lufteluke sto åpen lukket den - kjørte ny runde med mobilen, dette ble faktisk meget bra. Bør WiiM stå på 95% eller kan den settes over til fast volum igjen? Styrer volum på forsterker.
    Du kan sette fast volum til 100% igjen dersom du reduserer alle innganger med 3 dB.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Polen
    Pass på å ikke ha volum på fullt (100%) og EQ punkter med pluss i gain. Da får man totalvolum på mer enn 100% og digital klipping. Låter stygt og er helsefarlig for høyttaleren.

I for å unngå dette kan man:

1) sjekke det kraftigste EQ punktet. Hvis det f eks er +7 dB så må ikke volumet over 93%. Det er også lurt å legge noen prosent i feilmargin

2) en tryggere løsning er å kun trekke ned EQ punkter, det krever litt mer knoting men funker bra

Når man kjører romkorreksjon med de (opptil) 10 parametriske eq punktene (PEQ) i WiiM kan man bruke f eks REW men faktisk enda enklere:

Vis vedlegget 1085788

PS! Når det gjelder digital EQ og frykt for å miste «bitperfect» signal så er det null stress. Det er ekstremt mye i et system som låter mye være enn det: de aller fleste rom, feil frekvensrespons etc etc. Dessuten er det mange bits (prosent) å spise av før det utgjør noe som helst problem lydmessig.
    Disse volumforbeholdene, skriver WiiM noe om dette? Det er jo særdeles viktig informasjon.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Holmestrand
    Mye interessant her. Noen av romkorreksjonene har nemlig lått bæsj. Nesten bedre å kjøre EQ manuelt.
    Dattera var hjemom i leiligheten i Oslo og satte opp Wiim Amp med Mission M70.
    "Først låt det litt sånn OK", forteller hun, "så kjørte jeg romkorreksjon, og da ble det skikkelig bra!"
    Far ble nesten litt rørt....

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.912
    Kanskje dumt spørsmål, men kan diskant eller elementer ta skade om man ratter uhemmet med EQ?
    Tenker da på høyttalere med innebygget delefilter, altså ikke aktiv deling.
    1735644868875.png

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg fikk aldri helt til romkorreksjonen. Ble mye bedre når jeg strupet korreksjon opp til maks 200hz. Følte at instrumenter låt flatt og umusikalsk. Lettere på en vis. En kontrabass låt som en cello, eller en cello som en fiolin - for å sette det litt på spissen.

Jeg bruker ikke romkorreksjon nå, men gikk for å heller manuelt plugge bassporten i høyttalerne - noe som føltes som en renere måte å dempe litt i den dypeste bassen (som var det jeg brukte innstillingene i WiiM til).

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.268
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Jeg fikk aldri helt til romkorreksjonen. Ble mye bedre når jeg strupet korreksjon opp til maks 200hz. Følte at instrumenter låt flatt og umusikalsk. Lettere på en vis. En kontrabass låt som en cello, eller en cello som en fiolin - for å sette det litt på spissen.

Jeg bruker ikke romkorreksjon nå, men gikk for å heller manuelt plugge bassporten i høyttalerne - noe som føltes som en renere måte å dempe litt i den dypeste bassen (som var det jeg brukte innstillingene i WiiM til).
    Den brukes med Klipsch RB 10 på lavt volum, med RK så låt det bedre😁

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.546
    Torget vurderinger
    10

Det stemmer det. Over 200 bør man være forsiktig og kun korrigere bredbåndet og moderat. Over 600 ish enda mer forsiktig.

MEN, man være etterstrebe en kvalitetssikret target kurve som låter bra. Det er ikke så mye å diskutere rundt dette. Dette er det forsket på allerede for over 50 år siden og det er her hunden nesten alltid er begravet når folk havner på byttekjøret i søken etter god lyd (Les: ikke slitsom lyd).

Harman eller B&K. Begge funker 👍

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.546
    Torget vurderinger
    10
    Det gjør jeg også, men lurer fremdeles på om du kan ta knekken på diskanten med å leke deg for mye.
    Jeg tror det hvis det blir ekstremt med digital klipping. Men det som normalt tar diskanten er for lav deling som gir for mye membranutslag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn