Vern av Lofoten

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Er det noen deler av Norge som hittil er skadet av oljeutvinning - nei - og er det derfor noe behov for å verne Lofoten?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
21 er allerede enige i dette, godt.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Selvsagt skal vi verne Lofoten, men ikke olja og gassen som evnt. befinner seg der. Den skal opp!
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Da er VI ihvertfall enige ;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.426
Antall liker
9.849
Neida, bare bygg ut så kan vi heller hyle om at det må skje en ulykke før noe blir vernet. Ref. Full City.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Pink_Panther skrev:
Neida, bare bygg ut så kan vi heller hyle om st det må sje en ulykke før noe blir vernet. Ref. Full City.
- det virker som den Rosa Pantern er MER enn bornert - eller?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.426
Antall liker
9.849
Nei, men nå er det et samstemt hylekor om at Såsteinflaket aldri skulle ha vært ankringsplass for skip.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
janb skrev:
Er det noen deler av Norge som hittil er skadet av oljeutvinning - nei - og er det derfor noe behov for å verne Lofoten?
Ja. Nordsjøen har tatt enorm skade av oljeaktiviteten.

Hadde Lofoten vært lokalisert til USA hadde selv George Bush vært mot oljeborring her.......Da hadde det vært nasjonalpark for 100 år siden...Vi ligger langt etter her i landet. Bare tanken ville vært umulig i hvilket som helst annet land på kloden inklusive Nord Korea.....

Hvis havområdene utenfor Lofoten ikke er verneverdige, hvilke havområder på planeten er...?

Borringen skal skje utenfor verdens mest spektakulære kysttripe. Den er helt unik. Yttersida av Mosekenesøya er dessuten ubebodd med km lange kritthvite sandstrender og 1000m bratte fjellsider som går rett i havet. Fantastisk dyre- og fugleliv. Her er noen eksempler:
1) Bunesstranda er flere km lang. Bildene gir ikke inntrykk av skala (det er en liten rød flekk til venstre på bildet nær der sanden slutter og sjøen begynner. Det er et toetasjes hus!). Hva med en oljeplattform her?
2) Refsvika farget rød av aftengløden en sen augustkveld. Refsvikhula kan ses på bildet i fjellsida litt høyre for midten. Den er på størrelse med en katedral og inneholder hulemalerier fra steinalderen. Fjellene her er 600m høye. Til venstre for meg, ikke på bildet, er det et loddrett stup på 1000m.
 

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.426
Antall liker
9.849
janb skrev:
Pink_Panther skrev:
Neida, bare bygg ut så kan vi heller hyle om st det må sje en ulykke før noe blir vernet. Ref. Full City.
- det virker som den Rosa Pantern er MER enn bornert - eller?
Lei av alle etterpåkloke.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
janb skrev:
Er det noen deler av Norge som hittil er skadet av oljeutvinning - nei - og er det derfor noe behov for å verne Lofoten?
Jævla godt sagt....

Det er rart dte er liv i havet etter torpederingene i 2 verdenskrig...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Voff skrev:
janb skrev:
Er det noen deler av Norge som hittil er skadet av oljeutvinning - nei - og er det derfor noe behov for å verne Lofoten?
Hadde Lofoten vært lokalisert til USA hadde selv George Bush vært mot oljeborring her.......Da hadde det vært nasjonalpark for 100 år siden...Vi ligger langt etter her i landet.

Hvis havområdene utenfor Lofoten ikke er verneverdige, hvilke havområder på planeten er...?

Borringen skal skje utenfor verdens mest spektakulære kysttripe. Den er helt unik. Yttersida av Mosekenesøya er dessuten ubebodd med km lange kritthvite sandstrender og 1000m bratte fjellsider som går rett i havet. Fantastisk dyre- og fugleliv. Her er noen eksempler:
Og hva så? hvilket hinder et dette for oljeleting/utvinning?

leiven
 
S

Smorte24

Gjest
Ikke noe oljeboring i lofoten er du snill, eneste den oljen gir oss er penger på bok.

Se på Sveerige de har bedre veier, bedre helsevesen og bedre industri.

Så lenge vi har olje vil det ikke bli satset nok på industri eller på noe annet som kan gi arbeidsplasser i Norge.

La oss heller bruke de pengene vi allerede har på bok som vi ikke bruker, før vi ødelegger lofoten og vesterålen.

Om vi har 3000 milliarder eller 5000 milliarder på bok så har vel det egentlig ingen ting å si eller?

Lofoten er utrolig vakkert og vi trenger ikke oljen nå, kan hende at jeg er enig i oljeboring ved en senere anledning men så lenge vi bare sparer på bok så er jeg ikke enig.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Pink_Panther skrev:
Nei, men nå er det et samstemt hylekor om at Såsteinflaket aldri skulle ha vært ankringsplass for skip.
Da bør vi vel forby all trafikk med motoriserte skip utenfor Lofoten? Jeg venter i så fall med spenning på at fiskerne skal ta i bruk fembøringer med råseil igjen.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Smorte24 skrev:
Lofoten er utrolig vakkert og vi trenger ikke oljen nå, kan hende at jeg er enig i oljeboring ved en senere anledning men så lenge vi bare sparer på bok så er jeg ikke enig.
Men dersom vi bruker opp pengene etterhvert er det OK?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Og hva så? hvilket hinder et dette for oljeleting/utvinning?
Man må gjerne ha den oppfatning at intet er hellig og oljen skal opp uansett hvor den er. Jeg er imidlertid uenig i en slik filosofi.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
Smorte24 skrev:
Så lenge vi har olje vil det ikke bli satset nok på industri eller på noe annet som kan gi arbeidsplasser i Norge.
Dette er Norges problem. Vi er inne i en kontinuerlig avviklingsprosees av industri og forskning som ikke er rettet mot oljeindustrien. Drivvkraften bak denne prosessen er at offentlige forskningsinstitusjoner har krav om stadig høyere andeler av ekstern finansiering og de går selvfølgelig dit penga er: oljeindustrien. Det gjør selvfølgelig også private instanser. Dette gjør at en rekke oppgaver ganske enkelt blir avviklet, og at forskning blir vridd og tilpasset til å dekke oljeindustriens behov.
Samrøre mellom oljeindustri og politikk/byråkrati i Norge er er en Søramerikansk bananrepublikk verdig.....Både politikere, offentlige institusjoner og fagforeninger er i en multinasjonal milliardindustris hule hånd.
 
S

Smorte24

Gjest
Tubesnake skrev:
Smorte24 skrev:
Lofoten er utrolig vakkert og vi trenger ikke oljen nå, kan hende at jeg er enig i oljeboring ved en senere anledning men så lenge vi bare sparer på bok så er jeg ikke enig.
Men dersom vi bruker opp pengene etterhvert er det OK?
Men vi bruker ikke pengene etterhvert, de ligger på bok eller investert i andre firmaer som ikke er norske.

Det med oljen er at den gjør den norkse stat passive, hadde vi ikke hatt oljen så hadde det blitt satset på industri/forskning eller noe annet som kan gi arbeidsplasser i fremtiden.

Hva skal vi med så mye penger på bok?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
Neida, bare bygg ut så kan vi heller hyle om st det må sje en ulykke før noe blir vernet. Ref. Full City.
Nå er jo ikke det sammenlignbare saker men bare meld deg inn i hylekoret du.
 
S

Smorte24

Gjest
Tubesnake skrev:
Smorte24 skrev:
Hva skal vi med så mye penger på bok?
Hvor skal vi ellers ha dem?
Nei la oss ha de på bok, men da holder det med de pengene norske stat har nå.
Behøver ikke å ødelegge lofoten for at de skal ha litt mere penger på bok.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Det er ingen som har hevdet vi skal ødelegge Lofoten.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
I dag er oljen verdt veldig mye. Årsaken er enkel; det er stor etterspørsel etter den. Om, la oss si 30 år, kan vi ikke vite om det finnes etterspørsel lenger. Verden er veldig klar for alternative energikilder til fossilt brensel. Man er allerede kommet et stykke på vei i utvikling av slikt, feks biodrifstoff av alger. BMW er en av bilprodusentene som har laget Hydrogenbil, eneste utslipp er vanndamp.

Altså; oljen må opp mens den ennå har en verdi. Om noen år er den verdt like mye som havbunnen den ligger skjult i.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.235
Antall liker
291
Voff skrev:
janb skrev:
Er det noen deler av Norge som hittil er skadet av oljeutvinning - nei - og er det derfor noe behov for å verne Lofoten?
Ja. Nordsjøen har tatt enorm skade av oljeaktiviteten.

Hadde Lofoten vært lokalisert til USA hadde selv George Bush vært mot oljeborring her.......Da hadde det vært nasjonalpark for 100 år siden...Vi ligger langt etter her i landet. Bare tanken ville vært umulig i hvilket som helst annet land på kloden inklusive Nord Korea.....

Hvis havområdene utenfor Lofoten ikke er verneverdige, hvilke havområder på planeten er...?

Borringen skal skje utenfor verdens mest spektakulære kysttripe. Den er helt unik. Yttersida av Mosekenesøya er dessuten ubebodd med km lange kritthvite sandstrender og 1000m bratte fjellsider som går rett i havet. Fantastisk dyre- og fugleliv. Her er noen eksempler:
1) Bunesstranda er flere km lang. Bildene gir ikke inntrykk av skala (det er en liten rød flekk til venstre på bildet nær der sanden slutter og sjøen begynner. Det er et toetasjes hus!). Hva med en oljeplattform her?
2) Refsvika farget rød av aftengløden en sen augustkveld. Refsvikhula kan ses på bildet i fjellsida litt høyre for midten. Den er på størrelse med en katedral og inneholder hulemalerier fra steinalderen. Fjellene her er 600m høye. Til venstre for meg, ikke på bildet, er det et loddrett stup på 1000m.

Her verner vi skogsområder ang mas hvor det er bare mygg, (og kanksje en og annen sjelden soppart, eller lavart).... oppretter nye nasjonalparker med AP sin velsignelse, men vårt beste havområde, det skal vi liksom IKKE værne.... Har våre politikere hørt om NASJONALPARKER TIL HAVS???

Tror ikke (vet ikke!) vi har noen, men det er en som er selvskrevet, og det er havområdet utenfor Lofoten og Vesterålen!!
 
S

Smorte24

Gjest
larkrla skrev:
I dag er oljen verdt veldig mye. Årsaken er enkel; det er stor etterspørsel etter den. Om, la oss si 30 år, kan vi ikke vite om det finnes etterspørsel lenger. Verden er veldig klar for alternative energikilder til fossilt brensel. Man er allerede kommet et stykke på vei i utvikling av slikt, feks biodrifstoff av alger. BMW er en av bilprodusentene som har laget Hydrogenbil, eneste utslipp er vanndamp.

Altså; oljen må opp mens den ennå har en verdi. Om noen år er den verdt like mye som havbunnen den ligger skjult i.
Oljen i dag er ikke verdt så mye som den var for et par år siden(eller kortere).

Hva om etterspørselen etter oljen vil øke fordi de andre landene ikke har så mye olje igjen som fører til at vi får mer for oljen.

Når jeg ser hva du skriver blir jeg bare oppgitt, slik du beskriver det så er ikke havbunnen verdt noe.

Du kun tenker penger og ikke tenker på konsekvenser for resten av livet og verdiene i havet.

Hver gang jeg ser på nyhetene om et firma som har dumpet farlig avgift i naturen så tenker jeg på slike som deg.

2.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Hva har dumping av gift i naturen med oljeutvinning å gjøre?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Vi bør ta de pengene vi har tjent på oljen til nå og intensivere foredling av alternative energikilder. Kanskje vi kan bygge opp en industri og ekspertise som vil bli etterspurt på verdensbasis i tiårene som kommer?
 
S

Smorte24

Gjest
Tubesnake skrev:
Hva har dumping av gift i naturen med oljeutvinning å gjøre?
Har ikke tenkt å svare på noe av det du skriver etter dette svaret.

Enten skjønner du ikke hva jeg mener eller så liker du bare å kverluere.

Eneste grunnen jeg skrev det med dumping av gift er å sammenligne holdingen din med slike forbrytere. Så lenge det er penger i det ,gi faen i naturen.

Oljeboring i lofoten kommer til å ødelgge mye av hva som faktisk skjer i havet.

Jeg ser ofte fisk fra lofoten til salgs i butikker her i Oslo, men jeg ser aldri fisk fra rogaland til salgs.

Hva er grunnen til dette må en tro, men kom igjen kom med et spørsmål påen setning i din neste post også.

Går ikke å diskutere om lofoten med folk som kun tenker penger, men selvfølgelig havet er jo ganske likt på overflaten om det er i rogaland eller i nord norge,
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Smorte24 skrev:
Jeg ser ofte fisk fra lofoten til salgs i butikker her i Oslo, men jeg ser aldri fisk fra rogaland til salgs.
Det kommer kanskje av at skreien, som er den som man ser mest av i butikkene i Oslo, holder til i Lofoten og Vesterålen og ikke i Rogaland.
 
S

Smorte24

Gjest
Tubesnake skrev:
Smorte24 skrev:
Jeg ser ofte fisk fra lofoten til salgs i butikker her i Oslo, men jeg ser aldri fisk fra rogaland til salgs.
Det kommer kanskje av at skreien, som er den som man ser mest av i butikkene i Oslo, holder til i Lofoten og Vesterålen og ikke i Rogaland.
Skreien er vel bare ca 2 mnd i lofoten/vesterålen så er det tilbake til barentshavet, så jeg tror ikke at det er bare det som er til salgs i Oslo(selv om fisken ikke alltid er fersk)

Og for den som tror at verden ikke kommer til å trenge olje i fremtiden tar helt feil, vi bruker vel kull enda og det er vel brukt i noen hundre år.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Smorte24 skrev:
Skreien er vel bare ca 2 mnd i lofoten/vesterålen så er det tilbake til barentshavet,
Dersom det er bare to mnd. fra januar til mai så. ;D
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Smorte24 skrev:
Og for den som tror at verden ikke kommer til å trenge olje i fremtiden tar helt feil, vi bruker vel kull enda og det er vel brukt i noen hundre år.
Du misset poenget. ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
NEI til oljeutvinning i Lofoten.
Verden trenger ikke denne olja og Norge trenger ikke inntektene.
 
S

Smorte24

Gjest
jowil skrev:
Smorte24 skrev:
Og for den som tror at verden ikke kommer til å trenge olje i fremtiden tar helt feil, vi bruker vel kull enda og det er vel brukt i noen hundre år.
Du misset poenget. ;)
Jeg tror ikke det.

Jeg svarte egentlig til Larkla som mener at det vil komme fornybar drivstoff/energi som vil erstatte oljen.

Kull prisen har vel aldri vært så høy som den er nå selvom det har kommet mange nye energi kilder.

Da sier jeg god natt fordi jeg er så trøtt at jeg henger over tastaturet.

Men det kan godt hende at jeg misforsto hva han mente, er litt trøtt.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Smorte24 skrev:
jowil skrev:
Smorte24 skrev:
Og for den som tror at verden ikke kommer til å trenge olje i fremtiden tar helt feil, vi bruker vel kull enda og det er vel brukt i noen hundre år.
Du misset poenget. ;)
Jeg tror ikke det.

Jeg svarte egentlig til Larkla som mener at det vil komme fornybar drivstoff/energi som vil erstatte oljen.

Kull prisen har vel aldri vært så høy som den er nå selvom det har kommet mange nye energi kilder.

Da sier jeg god natt fordi jeg er så trøtt at jeg henger over tastaturet.

Men det kan godt hende at jeg misforsto hva han mente, er litt trøtt.
Da må jeg bare beklage. Det var nok jeg som ikke fikk med meg poenget. Eller innlegget til larkla, rettere sagt. Trodde du svarte på mitt innlegg. :-[ Er nok ikke bare du som er trøtt... ::)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
realist skrev:
...
Her verner vi skogsområder ang mas hvor det er bare mygg, (og kanksje en og annen sjelden soppart, eller lavart).... oppretter nye nasjonalparker med AP sin velsignelse, men vårt beste havområde, det skal vi liksom IKKE værne.... Har våre politikere hørt om NASJONALPARKER TIL HAVS???

Tror ikke (vet ikke!) vi har noen, men det er en som er selvskrevet, og det er havområdet utenfor Lofoten og Vesterålen!!
Det har de. Det er flere områder som er «stengt» for kommersielt virke, bla. områder med dyvanns koraller.

Jeg ser ikke noen grunn til å være prinsippiell motsander ov oljeleting og boring utenfor Lofoten og Vesterålen; selvfølgelig med beinharde krav til risikostyring, strenge akseptkrav for ulike tiltak m.v., og ellers tett oppfølging fra «hele hurven» av tilsynsmyndighter. Det er uansett ikke snakk om permanente installsjoner over vannflaten så utsiketen fra Lofoten vil ikke bli beriket med store plattformer på permanent basis.

I dette lyset er jeg mer skeptisk til utviklingen av planer om å utnytte tidevannsstrømmene i Moskenesstrømmen og Gimsøystrømmen (ikke motstander kun skeptisk). Som utenforstående forestiller jeg meg at dette vil ha mer direkte virkning på havmiljøet m.v.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
o.t.
Smorte24 skrev:
...
Jeg ser ofte fisk fra lofoten til salgs i butikker her i Oslo, men jeg ser aldri fisk fra rogaland til salgs.

Hva er grunnen til dette må en tro, men kom igjen kom med et spørsmål påen setning i din neste post også.
...
Dersom du tenker på LofotenProdukt, så skjer mye av produksjonen i Danmark ... takket være Nei til EU.

mvh
KJ
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
KJ skrev:
o.t.
Smorte24 skrev:
...
Jeg ser ofte fisk fra lofoten til salgs i butikker her i Oslo, men jeg ser aldri fisk fra rogaland til salgs.

Hva er grunnen til dette må en tro, men kom igjen kom med et spørsmål påen setning i din neste post også.
...
Dersom du tenker på LofotenProdukt, så skjer mye av produksjonen i Danmark ... takket være Nei til EU.

mvh
KJ
Hvis Leknes er i Danmark så. Da er vii så fall okkupert. ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.992
Antall liker
9.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Bare for å si det – så synes jeg vel at vi skal utvinne den oljen vi har tilgang til. Så må man da pålegge selskapene å gjøre det på en måte som minimerer miljørisikoen – og så kan man også bruke en del av de økte inntektene til økt oljevernberedskap.



Derimot synes jeg denne påstanden fortjener litt mer nyansering.
Jeg er for så vidt enig i at vi forsker for mye…..
Voff skrev:
Dette er Norges problem. Vi er inne i en kontinuerlig avviklingsprosees av industri og forskning som ikke er rettet mot oljeindustrien
Men er det så dårlig stilt med industrien som det ofte påstås.

Vel – det er vanskelig å si noe fornuftig om. Det som derimot er sikkert er at statistikken som ofte er grunnlag for slike uttalelser er grovt missvisende.

La meg ta et eksempel – som viser hva som skjer i statistikken.
AS Mekaniske har et stort verft her i byen – og de hadde i 1970 2000 ansatte. Og bidro i arbeidstatistikken med 1000 industriarbeidsplasser.

Gjennom de siste 20 årene har bedriften gjort store endringer i driften for å tilpasse seg markedet.

Vasking av fabrikken er satt bort til firmaet AS Vask – som har 20 ansatte.
Kantinedriften er satt bort til AS Kantine – som har 5 ansatte.
Tegneavdeling ble skilt ut som eget selskap – AS Design har 50 ansatte
Utvendig vedlikehold blir gjort av AS Vedlikehold som har 15 ansatte.
Regnskap blir nå gjort av AS Regnskap som har 20 ansatte.

I tillegg ønsket fabrikken å være bedre rustet mot svingninger i etterspørselen, og har inngått et samarbeid med AS personellservice om 250 faste kontraktører.


OK – så hva har dette å si. Fabrikken produserer jo akkurat det samme – vi har jo ingen ”rasering av industrien” her….vel…hvis man ser i statistikken så vil vår fabrikken nå ha 640 industriarbeidsplasser. Men de 360 andre arbeidsplassene er nå i kategorien ”serviceytende næring” – så i statistikken vil en slik omlegging se ut som en 34% reduksjon i antall industriarbeidsplasser.

Jeg har også lyst til å påpeke den teknologiske og organisatoriske utviklingen som har pågått som gjør at veldig mange selskaper baserer seg på kjøp av tjenester innen områder som økonomi, juss, ingeniør, kontroll osv….Det er ikke industriarbeidsplasser som sveisere og jernverksarbeidere – men det er definitivt noe helt annet enn frisører og hudpleiesalonger.


Så…pr i dag har vi veldig liten kunnskap om hvordan den faktiske utviklingen i antall industriarbeidsplasser har vært – men det er god grunn til å tro at det ikke er på langt nær så ille som enkelte ønsker å fremstille det!

Mvh
OMF
 
Topp Bunn