Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Og Frankrike trekker derfor tilbake beslutningen om å innføre ekstra grønne avgifter på Diesel, i alle fall i denne omgang.

--

Frankrikes regjering kommer til å utsette de planlagte økningene i drivstoffavgiftene, ifølge nyhetsbyrået AFPs kilder.
    Det er statsminister Édouard Philippe som tirsdag kommer til å meddele at økningene ikke kommer til å tre i kraft 1. januar som tidligere varslet, opplyser AFPs ikke navngitte regjeringskilder.

https://www.nettavisen.no/nyheter/u...il-legge-avgiftskninger-pa-is/3423565669.html

--

Dette bør være en klar leksjon til røde og grønne som tror at man kan avgiftsbelegge seg ut av ethvert problem.
    Sier mottaker av sosialdemokratisk elbilvelferd.
    Husk nå på at dette er goder betalt av andre, så det gjelder ikke for mottageren av velferden. Du må huske på at en hver sak bare har en side.
    Elbiltrygd er et fint initiativ.
    Ser man på kjøpsstatistikk for bl.a. Tesla, finner vi mange enslige unge menn som i det minste kan få selskap av bilen, som gjør så mye fint for dem. Jeg syns at vårt velferdssamfunn har vist sin aller beste side her.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fravær av avgifter på noe er hverken subsidiering, trygd eller sponsing. Dette jeg jeg forklart dere såpass mange ganger nå at jeg begynner alvorlig å lure på intelligensnivået.

Det sagt så er den norske modellen med insentiver, fritak fra avgifter, fritak fra landeveisrøveri og andre fordeler veien å gå. Den norske modellen har vist verden veien å gå. Å henfalle til grådighet, kleptomani og generell sosialisme virker derimot helt mot sin hensikt.

Opptøyene mot de grønne avgiftene i Frankrike illustrerer dette med all mulig tydelighet, I alle fall burde det det for voksne mennesker.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Nei, for grådighet og kleptomani skal være forbeholdt privat sektor. Det regnes vel som generell sosialisme det også da, skøyer'n?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vel.. den norske veien til grønnere trafikk fungerer utvilsomt bedre enn den franske. Gjør du livet dyrt, vanskelig og utrivelig for folk blir de dine fiiender, selv om man sikkert har en liten grønnrød heiagjeng. De kan til og med finne på å lage opptøyer, brenne, herje og oppføre seg som pøbel og kommunister. Mens den den norske modellens verste konsekvenser er ikke stort annet enn at man irriterer noen Frpere og at selvhøytidelige ideologer til stadighet bruker bilen min som argument for at jeg helt sikkert tar feil, og at de har rett som ikke har en slik bil.

Det er helt på dette nivået diskusjonene havner hver gang de slipper opp for saklige argumenter. Litt som tverre barn som spenner i stykker sandslottet og furter bort når man påpeker åpenbare svakheter i deres innlegg.

Morsomt til tider, men lite produktivt.

For å oppsummere. Gulrot og insentiver er en bedre vei å gå enn pisk, sosialisme og tvang. Franskmenn er spesielt lite glad i å bli pisket, og finner seg i ganske mye mindre enn hva duknakkede nordmenn har blitt opplært til. .. på godt og vondt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Lies, Damned Lies, and Statistics - Sic Semper Tyrannis

"In 1979, we had close to 20,000,000 manufacturing jobs with a population of 227,000,000. As of today we have 12,750,000 manufacturing jobs with a population of 327,000,000. The United states has added 100,000,000 million more people while our manufacturing base declined 40%. The math just doesn’t add up for a Goldilocks economy.
    "
    Neoclassical economists will argue all kinds of nonsense such as a service-based economy. Tell that to the Rust Belt that was hollowed out. Manufacturing jobs support service jobs. It’s that simple. When a community loses their manufacturing base the community declines swiftly. Leading to drug abuse, crime, despair, suicide, public services declining like the water supply in Flint, Michigan. It’s so obvious that I no longer see economist being interviewed by the press arguing the benefits of outsourcing or what they call “Free Trade”."
    https://turcopolier.typepad.com/sic...lies-lies-damned-lies-and-statistics-by-.html

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er enig i bruk av insentiver, men det er også ledernes fordømte plikt å ta upopulære avgjørelser. At alle former for bompenger i altfor stor grad har til hensikt å opprettholde/øke statsinntektene har dessverre blitt et permanent problem. Vår nære fremtids utfordringer ser ikke ut til å håndteres. Demokratisk dilemma med fatal utgang...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er enig i bruk av insentiver, men det er også ledernes fordømte plikt å ta upopulære avgjørelser. At alle former for bompenger i altfor stor grad har til hensikt å opprettholde/øke statsinntektene har dessverre blitt et permanent problem. Vår nære fremtids utfordringer ser ikke ut til å håndteres. Demokratisk dilemma med fatal utgang...
    Det er ingen "plikt" å ta avgjørelser som fører til opptøyer, sosial uro, strid og ødeleggelser. Det er bare ikke hverken produktivt eller lurt om man aldri så mye setter seg på den høye moralske hest med grønne flagg og skylapper. Gode hensikter er ofte ikke nok, og handler man kun utifra dem kan utfallet bli alt annet enn hva man håper på. ... og jo mer tvang, pisk og jo mer folk må vrenge lommeboken for å oppfylle andres ideologiske korstog og hellige overbevisninger om antatt "nødvendighet" ... jo mer akrofobisk blir fallhøyden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ... og jo mer tvang, pisk og jo mer folk må vrenge lommeboken for å oppfylle andres ideologiske korstog og hellige overbevisninger om antatt "nødvendighet" ... jo mer akrofobisk blir fallhøyden.
    En lurer på hvilke korstog og overbevisninger det er snakk om…
    I denne sammenhengen er det den indoktrinerte frykten for at himmelen hvert øyeblikk faller i hodet på oss, at havene stiger og koker, flodbølger tar oss, ørkenen tar oss igjen som en gressbrann i stiv kuling, alle dyrene blir utryddet og apokalypsen kommer... alt dette som vi har blitt fortalt av bekymrede grønne menn de siste årene.

Med et slikt bakteppe så forventes det at folks liv og vilje med god nok grunn kan bli tilsidesatt, og det drømmes om totalitære løsninger, grønne churchiller, "upopulære løsninger" ... alt ispedd en god dose omfordeling og avkall på sivile rettigheter, reisefrihet og økonomisk uavhengighet.

... sånn for å komme med et konkret eksempel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mange liker nok å se det de ser i Frankrike nå. Opptøyer, bråk, gjenstander i brann, strid og hat og ønsker slikt velkommen i troen på at det vil fremme en eller annen ekstrem ideologi. Nå er ikke dette organisert eller kontrollert av noen, selv om det ble utløst av grønne skatter. Det lever sitt eget liv og her er store muligheter for alt fra høyreekstremister til kommunister å kuppe det hele, eller å styre det i en enda verre retning enn vi ser i dag. Det er et populistisk opprør... og slike beist er det ikke så lett å temme.

Regjeringen prøver å roe det hele med å utsette avgiftene... men det virker bare på dem som for dette var det hele eller vesentligste. Det er mange som har kastet seg på med en helt annen agenda... og de også vil ha betalt for å rose seg ... ellers forventer de blod.

Jeg liker ikke det jeg ser, og det forteller i alle fall hvor viktig det er å ha støtte i befolkningen når man skal gjøre upopulære vedtak, og hvor galt det kan gå når man bare leker sterk mann.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ... og jo mer tvang, pisk og jo mer folk må vrenge lommeboken for å oppfylle andres ideologiske korstog og hellige overbevisninger om antatt "nødvendighet" ... jo mer akrofobisk blir fallhøyden.
    I denne sammenhengen er det den indoktrinerte frykten for at himmelen hvert øyeblikk faller i hodet på oss, at havene stiger og koker, flodbølger tar oss, ørkenen tar oss igjen som en gressbrann i stiv kuling, alle dyrene blir utryddet og apokalypsen kommer... alt dette som vi har blitt fortalt av bekymrede grønne menn de siste årene.

Med et slikt bakteppe så forventes det at folks liv og vilje med god nok grunn kan bli tilsidesatt, og det drømmes om totalitære løsninger, grønne churchiller, "upopulære løsninger" ... alt ispedd en god dose omfordeling og avkall på sivile rettigheter, reisefrihet og økonomisk uavhengighet.

Prøv en gang til:

https://www.hifisentralen.no/forume...853-vi-dra-mte-om-amerika-18.html#post2831871

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Bare en liten kommentar uten at jeg har tenkt å bidra noe til denne krangelen.

Deph har helt rett i sin oppfattning at fravær av skatt eller avgift ikke er subsidiering!

Hvis Deph tar feil i dette må vi kunne vi si at alle i dette landet er subsidiert langt opp i ræva fordi ikke alle betaler 100% skatt av inntekt og formue! Og det blir med respekt å melde tåpelig å hevde!

G

Gjestemedlem

Gjest

Prøv en gang til:

https://www.hifisentralen.no/forume...853-vi-dra-mte-om-amerika-18.html#post2831871
    Som påpekt er grønne skatter avgifter den utløsende faktoren for opptøyene denne gangen. At slik alene ikke er nok til å gi grobunn for minsnøyen er jo selvsagt, og Macron er upopulær og under angrep både fra ytre høyre og venstre. Han er upopulær og det har vart en stund. Økonomi er fellesnevner for misnøyen. At det handler om større økonomisk misnøye er en selvfølge. Noen er misfornøyd med at de må betale mer, andre lever på misunnelsen og misnøyen med at andre må betale mindre. Forskjellige økonomiske virkemidler og forskjellige ideologier.

Men i en slik opprørt situasjon er det i alle fall svært lite lurt å pålegge folk et nytt lag med grønne ideologiske skatter som gjør byrden enda tyngre for vanlige arbeidere. Det er rett og slett uklokt, og man burde jo aldri introdusert disse skatteøkningene. ... Resultatet av dem ser vi jo alle nå. De selv prøver å roe gemyttene ved å gå tilbake på dem, eller utsette dem ... men det spørs om ikke skaden allerede er for stor til at det vil være tilstrekkelig.

6

65finger

Gjest
    alkoholpolitikken i norge er en suksess, først og fremst pga avgifter og begrensninger

G

Gjestemedlem

Gjest
    alkoholpolitikken i norge er en suksess, først og fremst pga avgifter og begrensninger
    Kanskje for indremisjonen, men neppe for vanlige mennesker.

Alkoholpolitikken i Tyskland er en suksess, først og fremst på grunn av svært lave avgifter samt at folk for lov til å være ute etter barneTV. Byene er døgnåpne og tilpasset forskjellige mennesker. Man kan være hjemme å lese bibel og drikke te, eller man kan feste non-stop fra fredag ettermiddag til mandag morgen. Det er et land med respekt for sine innbyggere og ikke et som behandler dem som alkoholiserte mongoloide barn.

Å si at alkoholpolitikken i Norge er en suksess er som å si at kjønnslemlestelse i Somalia er en suksess. Det er der, de fleste innordner seg og lever med situasjonen. Men det er ingen ønskelig tilstand likevel selv om nok mennesker har blitt indoktrinert au autoritetsfigurer til å godta dette og for alvor tro at det er slik det skal og må være.

.. eller at forbudstiden i USA var en suksess siden det førte til at folk ikke kunne få lov til å gå i butikken og kjøpe en flaske vin.

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Norsk alkoholpolitikk er en suksess ved at ikke 70-90% av befolkningen er alkoholikere. Den er grei.

Men hadde vi hatt et tysk/fransk system for omsettning av alkool og et avgiftsregime tilsvarende mellomeuropa og så pluttselig kom Erna og introduserte dagens system med høye avgifter og Vinmonopol så ville det ha brutt ut borgerkrig i landet! Erna ville blitt hengt opp i nærmeste lyktestolpe! Grunnen til at det funker er fordi vi er vant til det. For utlendinger untatt finner og svensker,
    er dette veldig snålt. Grunnen til at vi har det systemet vi har er at vi som folk i likhet med finner, svensker og russere ikke kan drikke som folk! Dette er dog en annen diskusjon.

Men det er et uomtvistelig faktum at pris og tilgjengelighet har mye å si for konsumet!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norsk alkoholpolitikk er en suksess ved at ikke 70-90% av befolkningen er alkoholikere. Den er grei.

Men hadde vi hatt et tysk/fransk system for omsettning av alkool og et avgiftsregime tilsvarende mellomeuropa og så pluttselig kom Erna og introduserte dagens system med høye avgifter og Vinmonopol så ville det ha brutt ut borgerkrig i landet! Erna ville blitt hengt opp i nærmeste lyktestolpe! Grunnen til at det funker er fordi vi er vant til det. For utlendinger untatt finner og svensker,
    er dette veldig snålt. Grunnen til at vi har det systemet vi har er at vi som folk i likhet med finner, svensker og russere ikke kan drikke som folk! Dette er dog en annen diskusjon.

Men det er et uomtvistelig faktum at pris og tilgjengelighet har mye å si for konsumet!
    Ja og "totalkonsumet" er av absolutt null betydning. Det at forbudmennesker bryr seg mer om statistikk enn om mennesker og deres frihet fortelle ganske mye. Totalkonsumet i Saudi Arabia er sikkert mindre enn i Norge også, siden man blir pisket og kastet i fengsel om man drikker et glass vin. Men vil det si at deres system er enda mer suksessfullt?

Vi må akseptere at noen mennesker velger en livsstil som ikke er optimal, og vi må ikke straffe alle de andre borgerne for deres manglende disiplin eller divergerende prioriteringer.

Jeg blir flau når jeg tenker på hvor ynkelig og duknakket nordmenn er når politikere fratar dem verdighet, livsglede og valgmuligheter. Som du er inne på, hvis denne suksesshistorien hadde blitt forsøkt innført i et sivilisert land ville politikere endt opp i lyktestolper eller med fjeset ned i nærmeste kanal og med borgerkrig om ikke det var nok.

Ynkelige nordmenn bøyer i stedet hodet for øvrigheten og oppfører seg som de mentale leilendinger de er. Slik sett har jeg mye mye mer sansen for franskmenn som finner frem fakler og høygafler selv for en mye mer bagatellmessig sak som en grønnforklart ekstraavgift på diesel. Nordmenn har mye å lære.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor har egentlig ikke du tatt bitcoinsa dine og dratt for lenge siden, til et av disse siviliserte landene?

6

65finger

Gjest

Alkoholpolitikken i Tyskland er en suksess, først og fremst på grunn av svært lave avgifter samt at folk for lov til å være ute etter barneTV. Byene er døgnåpne og tilpasset forskjellige mennesker. Man kan være hjemme å lese bibel og drikke te, eller man kan feste non-stop fra fredag ettermiddag til mandag morgen. Det er et land med respekt for sine innbyggere og ikke et som behandler dem som alkoholiserte mongoloide barn.

Å si at alkoholpolitikken i Norge er en suksess er som å si at kjønnslemlestelse i Somalia er en suksess. Det er der, de fleste innordner seg og lever med situasjonen. Men det er ingen ønskelig tilstand likevel selv om nok mennesker har blitt indoktrinert au autoritetsfigurer til å godta dette og for alvor tro at det er slik det skal og må være.

.. eller at forbudstiden i USA var en suksess siden det førte til at folk ikke kunne få lov til å gå i butikken og kjøpe en flaske vin.
    jeg hadde min tid hvor fineste jeg kunne ønske var å kjøpe en flaske billig vin på bensinstasjonen. nå er jeg mere opptatt av å få gode råd om hvilken riesling som passer til pinnekjøttet. trist men sånn er det bare

G

Gjestemedlem

Gjest

jeg hadde min tid hvor fineste jeg kunne ønske var å kjøpe en flaske billig vin på bensinstasjonen. nå er jeg mere opptatt av å få gode råd om hvilken riesling som passer til pinnekjøttet. trist men sånn er det bare
    Ja Norge er garantert det eneste landet i Europa der det er mulig å få kjøpe god vin. Alle andre steder må bærmen nøye seg med sølevann fra bensinstasjoner.

... men si meg, du har da vitterlig vært utomlands du også om min hukommelse meg ei svikter. Sogar i Nice et par ganger. Synes du de har det så mye verre der? Lider du deg gjennom bensinstasjonsskvip hver gang du er der nede?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror jeg prøver meg på belgisk surøl til pinnekjøttet igjen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.602
    ... men si meg, du har da vitterlig vært utomlands du også om min hukommelse meg ei svikter. Sogar i Nice et par ganger. Synes du de har det så mye verre der? Lider du deg gjennom bensinstasjonsskvip hver gang du er der nede?
    Når det gjelder variert tilbud av kvalitetsvin så er de langt fleste land i verden mye, mye verre stillt enn Norge, ja. Jeg var i Antibes i noen uker for noen år siden. Å finne vin som ikke var fra Provence var en liten utfordring. Å finne vin som ikke var fransk var noe nær umulig. Om man var så disponert at man ville ha noe annet enn generisk skvip til 3-4-5 Euro pr. flaske så var utvalget rundomkring dårligere enn på polet på Lom som er det minste polet jeg har sett. Ellers måtte man på en spesialbutikk. Litt som polet, bare dyrere og mye dårligere utvalg. Jeg så en av sorten i byen, det bor vel 120.000 eller noe slikt der. Ellers var det supermarkedene og ymse andre matbutikker og kiosker. Utvalget var elendig.

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Nice er en av byene i europa som er dyrest på kjøp av kvalitetsvin. fra ca 175.- kr og oppover. du får bra rosevin fra 40 kroner. med flaks og research kan du gjøre gode kjøp på hverdagsvin fra 80 kr. mye enklere å gjøre et godt kjøp på polet til 150 kr. danmark er en jungel, hvor gode viner generelt sett er dyrere enn i norge. 200nkr til 300 tenker jeg på i den sammenheng. Bulgaria, tjekoslovakia,ungarn slovenia m.fler er det gode kjøp å få men du må vite hva du kjøper. Vinmonoplet er fabelaktig på pris, utvalg og ikke minst kunnskap. kjøper i hovedsak fra 150 til 250 kr. Jo dyrere vin jo billigere på polet

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.602
    Nice er en av byene i europa som er dyrest på kjøp av kvalitetsvin. fra ca 175.- kr og oppover. du får bra rosevin fra 40 kroner. med flaks og research kan du gjøre gode kjøp på hverdagsvin fra 80 kr. mye enklere å gjøre et godt kjøp på polet til 150 kr. danmark er en jungel, hvor gode viner generelt sett er dyrere enn i norge. 200nkr til 300 tenker jeg på i den sammenheng. Bulgaria, tjekoslovakia,ungarn slovenia m.fler er det gode kjøp å få men du må vite hva du kjøper. Vinmonoplet er fabelaktig på pris, utvalg og ikke minst kunnskap. kjøper i hovedsak fra 150 til 250 kr. Jo dyrere vin jo billigere på polet
    Når det gjeler Polet takler Gjestemedlem erfaringsmessig svært dårlig realitetsorientering. Han vil innen mat ha godt utvalg fra hele verden til gode priser osv. Når polet gir han eksakt det for vin (de har vel 10.0000 varelinjer eller noe slikt) så klarer han ikke å håndtere det faktum at det er et regulert statlig monopol med begrensende åpningstider som tilbyr kanskje verdens beste utvalg av vin fra hele verden til en rimelig penge. Og der det særnorske påslaget utgjør en mindre del jo fjongere varen er. Litt om en invers Robin Hood - skatt. Jo finere vaner du har jo mindre ekstra betaler du.

Gjestemedlem vil ha fint kjøtt, fine skinker osv, men når det kommer til vin skal det åpenbart være så billig og så dårlig som mulig. Så lenge det er til salgs døgnet rundt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Utvalget på de aller fleste pol i Norge er også ræva så det rekker. At man kan bestille og få levert en uke senere er noe man fint kunne klart hjemmefra på PCen om det hadde vært tillatt av formynderiet.

Det at det er forbudt å kjøpe selv en sterk øl på en butikk er fullstandig galskap, og det er utrolig at så mange finner seg i å bli umyndiggjort på denne måten. Det er leilendingsånden som råder, og folk er lydige som hunder og står med lua i hånden og tror at de er med på noe vellykket, når det hele kun handler om å ta fra dem selvstendighet, valgfrihet og råderett med eneste oppside at de aller aller rikeste i landet kan meske seg med viner under markedspris, mens de selv må betale blod for skvip.

---

Men alt dette blir digresjoner ....

Korkede mykpornostjerner fra 80-tallet, avholdspropaganda, masochisme og permanent pottesure halvkommunisterkommunister som spammer tråden er en avsporing av noe som egentlig bør handle om USA og deres problemer. Ikke våre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Deph,

For å unnngå å spore av den nåværende diskusjonen som dreier seg om Frankrike skal jeg bare nøye meg med å påpeke at vi har diskutert dette inngående tidligere, uten at vi ble enige. Det vil vi heller ikke gjøre nå.

Du skriver: "Jeg blir flau når jeg tenker på hvor ynkelig og duknakket nordmenn er når politikere fratar dem verdighet, livsglede og valgmuligheter" Jeg personlig har visse problemer med å se at et medmenneske har så mye av "verdighet, livsglede og valgmuligheter" når de ligger under for det åket som alkoholisme er. I likhet med samer, russere, indianere i Nord Amerika, eskimoer, finner, svensker, mongolske stammer etc så har vi nordmenn den lille feilkoblingen i systemene våre at de fleste av oss ikke kan "drikke som folk". Det blir snørrfylla. Uten at det er fastslått om det skyldes gener eller andre forhold så viser erfaring at store deler av de som bor i taigabeltet har et mildt sagt usunt forhold til alkohol.

Finland kjørte et fullskala eksperiment på hva som skjer når prisen på brennevin senkes til mellomeuropeisk nivå. I løopet av 1. år var den hyppigste årsaken til død for menn melom 16 og 64 år alkohol!! I løpet av litt over 2 år måtte de sette opp prisene igjen.

Jeg vet at du ønsker at REMA 1000 skal selge REMAs røde vin, REMAs hvite vin, REMAs rosé, REMAs med bobler, REMAs brune brennevin og REMAs blanke brennevin og det så billig som mulig. Heller ikke her blir vi enige. Slik er det bare.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335

Er jo ganske ofte i Berlin. Pleier ofte å stikke innom Rossmann, en genial butikk. Den har alt av barber og toalettartikler. Og så har dem et begrenset utvalg av hvite og røde viner. Helt grei kvalitet for å munse på hotellrommet :)

C

cruiser

Gjest
    Lurer på hvordan dephe ser for seg utvalget av "polvarer" på Matkroken eller Statoil i Lom?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis det nå i virkeligheten var slik at statsmonopolutsalg var en slik glimrende salgsmodell, hvorfor er det da null etterspørsel etter denne modellen for flere varegrupper?
    Det må jo være akkurat like genialt om det kommer til LP-plater, ost eller syltetøy. En liten endring i lovgivningen er alt som må til for å åpne mer for denne økonomiske modellen fra Lykkeland.

Når det gjelder bensinstasjoner er det ingen som forventer utvalg av noe som helst, men det er hyggelig at man kan kjøpe melk, brød og pålegg og avisen der om man skulle mangle det. Ingen som forventer supermarkedets utvalg, så rart det måtte høres ut.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Nå har det seg slik at polet har et fantastisk vareutvalg, ypperlig service og varekunnskap og bra priser. Ta deg heller en sydentur når lengselen etter billig skvip og dårlig utvalg blir for stor. Du får ikke kvalitetsutsalg i Ole Ivarsland bare pga et innbitt hat mot offentlig sektor.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det har man ikke i dag heller. Om det er et eneste utsalg innen 100km radius er de heldige, og utvalget er sannsynligvis ræva. Skal man ha noe mer må man bestille og vente en uke. Et teoretisk utvalg fra en bestillingsliste er et elendig bytte for salgsforbud for alle andre i landet, forbud mot å kjøpe vin på et marked, en sterkøl i butikken eller lignende. Det er kun hakket over forbudstiden i USA, og merkelig nok er det ikke utelukkende indremisjon og mullahene som jubler for at befolkningen har blitt umyndiggjort.

Men som sagt om denne stalinistiske modellen er så fortreffelig, hvorfor ønsker vi den ikke velkommen for flere varegrupper da? Som leskedrikker og sukkertøy?

.. og tenk det fantastiske utvalget om du kunne fått i Statens Ostemonopol, men 134 utsalg i landet, en lang bestillingsliste og forbud for alle andre å selge produkter. Himmelen for de røde dette også vel?

Offentlig sektor har forøvrig mange viktige oppgaver. Monopolistisk detaljhandel er definitivt ikke en av dem.

Sist redigert av en moderator:
    6

65finger

Gjest
    Det har man ikke i dag heller. Om det er et eneste utsalg innen 100km radius er de heldige, og utvalget er sannsynligvis ræva. Skal man ha noe mer må man bestille og vente en uke. Et teoretisk utvalg fra en bestillingsliste er et elendig bytte for salgsforbud for alle andre i landet, forbud mot å kjøpe vin på et marked, en sterkøl i butikken eller lignende. Det er kun hakket over forbudstiden i USA, og merkelig nok er det ikke utelukkende indremisjon og mullahene som jubler for at befolkningen har blitt umyndiggjort.

Men som sagt om denne stalinistiske modellen er så fortreffelig, hvorfor ønsker vi den ikke velkommen for flere varegrupper da? Som leskedrikker og sukkertøy?

.. og tenk det fantastiske utvalget om du kunne fått i Statens Ostemonopol, men 134 utsalg i landet, en lang bestillingsliste og forbud for alle andre å selge produkter. Himmelen for de røde dette også vel?

Offentlig sektor har forøvrig mange viktige oppgaver. Monopolistisk detaljhandel er definitivt ikke en av dem.
    snodige greier

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja vi kommer stadig tilbake til tema ser det ut som. Den stalinistiske utsalgsmodellen og den masochistiske duknakketheten har tydeligvis like mange tilhengere som NRK-monopolet i sin tid hadde.

... men som sagt, det er en digresjon og vi har diskutert det før. Men så lenge det trekkes frem i stadig nye tråder så må misforståelsene og propagandaen tilbakevises.

Franskmenn hadde som sagt ikke tatt 5 øre for å spiddet politikere med høygaffel om de hadde blitt nedverdiget og behandlet som nordmenn. De er ikke så ynkelige og lydige og øvrighetstro, og lar seg heller ikke bestikke og korrumpere med noen hundrelappes avslag på en Ch. Dégonflé Enfoiré i bytte mot sine landsmenns verdighet, selvstendighet og selvråderett, og den selvfølgelige retten til å kunne kjøpe en flaske vin på butikken.

G

Gjestemedlem

Gjest
    diesel.jpg

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5Vd2KE/dieselopproer-vs-klimakamp

I Paris i 2015 ble nesten alle land enige om at temperaturstigningen på kloden må begrenses til godt under to grader. I helgen var samme by åsted for gatekamper mot president Emmanuel Macrons varslede økte avgifter på fossilt brensel.

-

Det er et forvarsel om hvor krevende det blir å omsette luftige grønne ambisjoner i praktisk politikk. I går åpnet det viktigste klimatoppmøtet siden Paris i Katowice i Polen, uten den franske statsminister Edouard Phillippe som paradoksalt nok sitter i politiske krisesamtaler på grunn av diesel-opprøret.

6

65finger

Gjest
    Ja vi kommer stadig tilbake til tema ser det ut som. Den stalinistiske utsalgsmodellen og den masochistiske duknakketheten har tydeligvis like mange tilhengere som NRK-monopolet i sin tid hadde.

... men som sagt, det er en digresjon og vi har diskutert det før. Men så lenge det trekkes frem i stadig nye tråder så må misforståelsene og propagandaen tilbakevises.

Franskmenn hadde som sagt ikke tatt 5 øre for å spiddet politikere med høygaffel om de hadde blitt nedverdiget og behandlet som nordmenn. De er ikke så ynkelige og lydige og øvrighetstro, og lar seg heller ikke bestikke og korrumpere med noen hundrelappes avslag på en Ch. Dégonflé Enfoiré i bytte mot sine landsmenns verdighet, selvstendighet og selvråderett, og den selvfølgelige retten til å kunne kjøpe en flaske vin på butikken.
    godt at vi slipper å sloss om retten til å kjøpe en flaske vin på butikken. den har vi heldigvis ikke i det duknakkete, stalinistiske, røde landet vårt. hurra! hurra!

G

Gjestemedlem

Gjest

godt at vi slipper å sloss om retten til å kjøpe en flaske vin på butikken. den har vi heldigvis ikke i det duknakkete, stalinistiske, røde landet vårt. hurra! hurra!
    Hadde resten av samfunnet vært styrt på samme prinispper så kunne man like godt funnet frem et rep. Men det er viktigere ting tross alt. Viktigere enn bensinpriser også, men det underliggende er at det er stundom forbausende lite som skal til av maktmisbruk, formynderi og arrogante politikere med en ideologisk agenda før det kan smelle for alvor. Uroen i Frankrike har jo bakgrunn i generell misnøye med økonomi, livssituasjon, politikere og mye mer, og det skal tydeligvis ikke mye til før det koker over.

Frankrike er kanskje en kanarifugl i så måte. De er vel de som lettest lar seg tirre, og har lettes til å ty til gatene i opprør. Hele republikken er jo bygget på dette. Men det er ikke vanskelig å se for seg at Spania og Italia også huser tilstrekkelig mange misfornøyde til at det kan bli vanskelig å gjennomføre klimatiltak som medfører at folk får dårligere økonomi, dårligere livsvilkår og innskrenkede friheter. Deres religiøse tradisjoner har vel også til en viss grad i immunisert dem mot dommedagsprofetenes klagesang.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Du har visst klokketro på «folk flest» som retningsviser til drømmesamfunnet. God tur til grandiosahelvete.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du har visst klokketro på «folk flest» som retningsviser til drømmesamfunnet. God tur til grandiosahelvete.
    Noen ganger svarer det seg å observere. Ta en titt på virkeligheten, se hva som skjer når man skal sette ut de ideologiske drømmene det praktiske liv. Alt handler ikke bare om hva man føler, håper, ønsker seg og forestiller seg i sin egen godhetsrus, men hva som er de praktiske konsekvenser av praktiske tiltak.

Jeg noterer med at vi har fått et opprør i Frankrike som direkte konsekvens av innføringen av dieselavgifter. Det handler ikke om hva jeg synes er edelt og rett, men rett og slett hva som er konsekvensene. Ignorerer man disse massene eller bruker utilbørlig makt mot dem, så vokser de bare i kraft og styrke, og det er ingen grønn sterkemann som kan komme å redde og dikterer disse uregjerlige folkene. Menneskene som bor i landet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12

Polet ble i sin tid opprettet med det formål å sikre lik tilgang til vin over hele landet pga handelsavtaler med vinproduserende nasjoner. Hvilket paradoks siden dette i enkelte steinhuler på vestlandet oppleves som skikkelig rotekte kommunisme som skal hindre folk i å få tak i bredde og kvalitet med kun noen 1000 varer i 3-400 butikker landet over. Fy skam, det er da mye lettere å velge blant 10 billige drittprodukter på Esso.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn