Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Her skal det kjøpes billett! Hancock fan siden jeg oppdaget ham i 1973.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hancock må bli bra, et slikt navn må jeg bare ha med meg.

Her skjer det lite når det gjelder hifi og utstyr, men ytterligere forbedring av akustikken vurderes.
    Det er der det er mest å hente.
    Vårt favoritt-byggefirma la ut et bilde nylig som satte meg på en ide.
    Spiletak. Det skal ha god effekt som diffusor. Hadde passet fint i lytterommet i kjelleren.
    Skjermbilde 2017-06-18 kl. 23.52.01.png

Klarer jeg dette selv?
    Er vel mest spørsmål om å gidde, egentlig.
    Jeg føler at et slikt tak skal være ganske presist montert for å se fint ut.
    Prøver å regne ut hvor lang tid jeg vil bruke på å få det til.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Piece of cake - dette klarer du lett.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Piece of cake - dette klarer du lett.
    Ja jeg vet. Lett for deg å si der du sitter.
    Syns jeg kjenner det verker i skuldrene allerede.

Mine gode snekkere kommer snart igjen for neste runde likevel, mer kledning/vindu/isolasjon som skal fornyes, så kanskje jeg skal be om litt ekstrahjelp i kjelleren.
    Jeg mener, mor får bruke dem til lysthus i hagen, da kan vel far få utført et lite spiletak i hulen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke vanskelig serru. Har gjort det før, det handler om rake materialer, arbeidsmetodikk og litt fornuft, så er det gjort. Bruke mal mellom rekkene selvsagt. Gjerne ha med en hjelper, det er praktisk når det er litt lange lengder. Ta skikkelig mål, kryssjekke hvor parallelle veggene er osv. Penere med avstand fra sideveggene til første spile (likt på begge sidene) enn å kline første sile inntil veggen og håpe på det beste.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke vanskelig å montere spiletak, nei.
    Men vil det kunne monteres på eksisterende gips-himling?
    Jeg har ikke regnet på hvor tungt det blir, men er usikker på om trelektene og opphenget holder vekten av to lag gips pluss spiler.
    I farten er det vanskelig å huske, men heldigvis var jeg ivrig på å ta bilder når underetasjen ble bygget.
    Opphenget så visst sånn ut
    Skjermbilde 2017-06-19 kl. 20.46.57.png

Da går lektene for gipsen på langs av rommet, samme retningen som spilene bør gå. Det passer dårlig, da må jeg ha et ekstra lag av lekter på tvers og mister mer takhøyde.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det legges spiler er det fristende å lage litt ekstra demping mellom diffusorene.
    Et akustikkfirma jeg kom over har vist et prosjekt der de lager remser av dempematerial som festes inn mellom spilene.
    Skjermbilde 2017-06-19 kl. 21.07.03.png

Kanskje klarer jeg å finne på en hjemmelaget versjon av disse.
    Tenkeboksen neste.

bilde er fra
    https://www.akustikksenter.no/arkiv/lyddemping-enebolig-bru/

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når vi først snakker om akustikk, kom jeg til å tenke på mitt besøk i Harpan i Reykjavik for et par år siden.
    Der har jeg bilder som jeg hadde tenkt å dele men de ble glemt.
    Poenget er at Konserthuset Harpan har flere saler med veldig interessante løsninger på justering av akustikk.
    I tillegg til at det er et fantastisk bygg og en nydelig konsertsal.

DSC_2511.jpg

DSC_2503.jpg

Fargene utvendig og i hovedsalen er inspirert av islandske vulkaner, svart på utsiden og glødende rødt inni. Veldig effektfullt.

DSC_2480.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flere mindre saler med fleksible akustikkløsninger i Harpan.
    Vi fikk faglig kvalifisert omvisning, der det ble fortalt grundig om akustikk og ingeniørmessige utfordringer.

DSC_2489.jpg

DSC_2490.jpg

Vegger med regulerbare diffusorer, og bak var det dempematter som kunne heves og senkes

DSC_2493.jpg

DSC_2495.jpg

Vegger av vendbare elementer, med tre ulike refleksjonskoeffisienter, i tillegg til at vinkling kan gi diffusjon i tillegg. Flere saler i en.

DSC_2496.jpg

Enda en sal med regulerbare diffusorpaneler, og der dempingen bak kan vareieres.
    Uhyre stilig og smakfullt var det også, noe av det fineste jeg har sett.

Noe å tenke på for et lytterom. Tenk å ha fjernstyrt variabel akustikk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Harpan i Reykjavik, absolutt verd et besøk.

Eneste konserthuset jeg vet om som har skikkelig musikkbutikk.
    Skikkelig vinylsjappe. Vi var jo på Island.

DSC_2484.jpg

DSC_2485.jpg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.618
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Herbie spiller der den 20 july.
    Der har jeg tenkt være.

På tema spiler, dette er noe som jeg har brukt i mange prosjekter i stor og liten skala ( fra 25m2 til flere tusen)
    Man man gjøre på følgende måte til å rasjonalisere montasje av spiler og få god absorpsjon
    Spiler monteres på labanker, da får man usynlig infesting og effektvisering i og med at man lager elementer.
    Mellom spiler og labanker legger man akustisk duk, hvit eller sort. Mellom labanker og tak / himling over glava/rockwool.

H

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.618
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan nevnes som en liten fun fact at Harpa sin tidligere direktør Halldór Guðmundsson bor nå i Oslo
    Ansatt av NORLA som prosjektleder for Norges satsing som hovedland på bokmessan i Frankfurt 2019.
    For øvrig en svært likendes fyr.

H

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Apropos spiler så må du ikke finne på å lage spiler uten absorberende materiale under. Det tror jeg kan blir veldig rart. Litt usikker på diffusjonseffekten også. Det jeg ser på som positivt foruten stilig utseende er at du får en stor flate som absorberer jevnt.

Har en tabell liggende et sted med utregninger av abosorberingen av tykkelsen på spilene og mellomrommene. Har lett med finner den ikke igjen. Du har ikke tilfeldigvis liggende en du habicht?

Harpan håper jeg også å få besøkt en vakker dag. :)

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.618
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke huske om jeg har noe slikt TN, skal lete litt i morgen på kontoret.
    Det sal sies at mit bruk av spiler i byggeprosjekter har ikke vært utført på neoen vitenskaplig måte.
    Stort sett til å få ok etterklangstid i fellesarealer og møterom uten nærmere kalkyler.

H

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det kan se ut som planen om spiletak foreløpig blir skrinlagt.
    Her var det aldri snakk om å skifte ut eksisterende gipshimling med spiler, det blir altfor omfattende nå.
    Ideen var ganske enkelt å montere spiler på, eller tett på, gipstaket.
    Det kan se ut som det gir for dårlig feste, og stjeler for mye takhøyde hvis det skal bli solid.
    Motivet er ikke kraftig demping, det er jeg ikke interessert i.
    Det hadde vært stilig, kunne økt den visuelle standarden i rommet, og dermed lytteopplevelsen.
    Pluss en viss diffusjonseffekt, men der er det altså usikkert hvor positivt det vil være.

Da blir lysthus i hagen prioritert foran.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sesong for lysthus og andre uhuslige lyster nå, ottone. Din navnebror i Hovedgata har forresten koblet mine vintage Radionette til AI LS/Quad II for tiden. Det låter forbløffende bra, en usedvanlig vellykket kombo. Det virker som om den lille avrullingen i topp kler den litt tørre diskanten i høyttalerne. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fylt blekksprut, grillet blekksprut, og kokt i saus av blekk. Skjell, og krepsdyr.
    Jeg sitter i skyggen ved bassengkanten på et populært turiststed ved Middelhavet.
    Sony Z5 og Bose Qc20 gir meg Bach med Angela Hewitt.
    Støydemping fungerer men ikke på intense sikader. Det gjør ingenting, roen har senket seg.
    Feite kjerringer med hylende unger forstyrrer meg ikke.
    Jeg leser. Frode Grytten, gresk mytologi, historie. Og drikker lokal hvitvin.
    Vi har funnet noen fabelaktige fiskerestauranter, vel verd noen taxiturer, og da fylles kveldene med kroppslig og åndelig glede.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Det er dere vel unt! Vær glad du fortsatt kan høre sikadene! Angela Hewitt er unik - en pianistinne med jazzfeeling/timing. Helt rå! Good lookin' too, hehe..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er meg vel unt, mer enn du aner.
    Spesielt etter at avløpspumpa hjemme sluttet å virke rett før ferien. Og de få ansvarlige kompetente firma også var i feriemodus. Sånt gir innhold til begrepet drittvær.
    Men det gikk bra, gode folk tar ansvar fredag kveld selv om de ikke har vakt.

Her konstateres at pulverkaffe har blitt bedre med årene men gresk kaffe er en annen verden. Og 50% deet må til for å gi fred for mygg på terrassen nattestid. Norske myggmidler har maks 20%. Tror jeg kjøper med et par ekstra av den.

H

Hardingfele

Gjest
    Kjøpte mosquito-zapper til min mor, av typen i linken. Fungerer utmerket og har ikke behøvd å bruke myggmiddel på kroppen etter.

Den står under et tak, ute, så det ikke kommer fukt eller regn på den. Strålende effektiv - skuffen nederst gir vitnesbyrd om det etter endt kveld. Man får nesten dårlig samvittighet, inntil man kommer på at de er vampyrer.

https://www.amazon.com/Hoont-Powerful-Electronic-Indoor-Zapper/dp/B01H60XLIO

Du finner slike i Hellas for 35 euro.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur på Høvring i går for å grille, og der hvor strandsonen gjør det lov å legge til og slå camp var det ganske mye mygg og knott. Men vi sprayet oss med det vi fikk kjøpt på Coop Extra, og det fungerte faktisk ser jeg i dag. Jeg har muligens fått et bitt, ironisk nok på kjeven. Men en slik fast montert myggzapper har jeg lenge hatt tro på, det skal plasseres under taket mellom soverom og stue i Kampala neste gang jeg får kommet meg nedover. Da kan jeg i trygg forvissing om å ikke bli bitt sitte i lyset av vegglampen og lese Joseph Conrad igjen. :cool:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vel hjemme igjen.
    Og hva er det da som møter en?

Skjermbilde 2017-07-10 kl. 18.31.04.jpg

«Kjære gode kunder og forbindelser! Ivar Skei Musikkhandel går nå inn i sine siste måneder.

Som tredje generasjon i firmaet, har jeg nå stått bak disken siden sommeren 1974. Jeg er utrolig takknemlig for å ha fått samarbeide med så mange inspirerende og musikkinteresserte mennesker i alle disse årene. Det er ingen fjerde generasjon til å overta, og for meg er tiden kommet for å trappe ned. I den digitale og nettbaserte musikkverdenen som nå gjelder, kan man også trygt si at jeg begynner å utgå på dato.
    Vi driver til litt utpå høsten, mens vi vurderer løsninger for fortsatt musikkhandel i lokalene. Det er ennå mulig å bestille LPer, CDer, noter og diverse rekvisita.

Småkonsertene på Skeiloftet vil vi fortsette med.

Takk til alle som støtter vår lille lokalbutikk, og som synes vi har vært til nytte og glede! Velkommen inn til en god handel, eller til koselig drøs og mimring!

Med vennlig hilsen. Liv Reidun»

Mitt liv blir fattigere når Skei forsvinnner.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trist for hele landet, i alle fall Rogaland. Og spesielt for dere i sørfylket. Nå må jeg sørge for å få en tur innom den sagnomsuste butikken før den stenger. Om jeg så må ta Kystbussen til Stavanger...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Om Liv Reidun har jeg kun godt å si. Et usedvanlig forekommende og givende menneske. I de årene jeg bodde på de kanter av landet, var et besøk hos Ivar Skei Musikkhandel alltid forbundet med god forventning. Det er ikke få ganger jeg har gått ut av den døren med musikk under armen og et smil om munnen. Etter at jeg flyttet hjem til Telemark, var Bøyum en fin leverandør en periode. Nå leveres musikken av Posten, men det hender nok at tankene flyr i tid og rom til Musikkhandelen med stor M. De tankene blir ikke borte.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingen overraskelse at du satte pris på Skei Musikkhandel og tredje generasjons innehaver Liv, awe. Og morsomt at du også har bodd her.

Idag ble det et litt vemodig lørdagsbesøk i butikken i Sandnes, siste anledning før ferien setter inn for alvor.
    Flere gode kunder innom idag og uttrykte sin takknemlighet, føltes som en spesiell dag.
    Jeg handlet litt mer vinyl enn jeg vanligvis ville gjort. Ny vinyl er generelt ikke veldig attraktivt for meg, men av en eller annen grunn er jazz ekstra tiltalende på vinyl.
    DSC_0460.JPG

Det er mange faktorer som spiller inn, og mine ører lar seg stadig lure, men det er ingen tvil om at f.eks. Oscar Peterson sine Songbook plater låter bedre på vinyl enn på CD.
    Skulle bare mangle, vil noen si, med Ortofon Windfeld gjennom en Whest RIAA kontra en skarve Oppo 105D. Jeg har ikke den fulle forklaringen, men jazz låter generelt fetere på vinyl. Mer lær, svette og harpiks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn