Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... og messingklang (jfr valgte Chet). Litt snodig at du glemte å uttrykke det, all den tid du faktisk heter ottone. :rolleyes:
    Jeg skjønner hva du tenker på, men faktisk så stemmer det ikke med opplevelsen her.
    Messing og annet metall faller ikke inn i særpreget som vinyloppsettet her gir. Digitalt klarer de metalliske overtonene like bra, vinyl fungerer og briljerer på det organiske nære som lukter av liv. Skitt, røyk, rytme trampet med en levende fot. Strenger, trekasser, trommeskinn. Det er ikke en saklig analyse, mer en subjektiv beskrivelse av følelse hos lytteren. Kall det illusjon, men holder gjerne fast på den.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Kan hende den følelsen er relatert til oss som er gamle nok til fysisk å ha opplevd de nevnte dufter & lyder live.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det stemmer nok det. Har aldri vært misfornøyd med messinglyd på sølvplate. Chandos' legendariske Couzens-produksjoner med Black Dyke Mills Band var blant de tidlige tingene jeg likte å høre på CD. Og Steeplechase-skiver av Chet låter like fantastisk uansett format for meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alt har sin tid,
    det er en tid for alt som skjer under himmelen:
    .....................
    en tid for å lete, en tid for å miste, en tid for å bevare, en tid for å kaste

Underlig. Er dette virkelig søppel?
    DSC_0490.JPG

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Kun 50% søppel.
    Har jo tross alt fortsatt en fungerende aux inngang for tilkobling til mobilen ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kun 50% søppel.
    Har jo tross alt fortsatt en fungerende aux inngang for tilkobling til mobilen ;)
    Ja, den har det. Og hvis mottaket er godt så er jo søndagene greie på Radio 102, spesielt fra klokken tolv på formiddagen. Men det er vel som oppladbar bærbar høyttaler den har sin største verdi. For min del kommer jeg til å samle sammen radioer og ta med/sende til Uganda som gaver til forskjellige. Hvis jeg får tak i min tidligere huspike Margareth så fortjener hun en Henry Kloss-konstruksjon, for eksempel. Vi trenger selv et par radioer til hytten vår i Mutungu. Og så har jeg eks-svigerfamilie og venner, alle hører på radio i Uganda. Derfor har jeg et våkent blikk etter loppemarkeder i år, det vil nok dukke opp en stor andel Model One og Pal. Clas har en dynamo-radio jeg kunne tenkt meg å hatt noen av å gi bort til fattigfolk som jeg vet ikke har innlagt strøm. Et minutts sveiving for femten minutters underholdning de dagene du ikke har råd til batteri er en god deal. Har en slik som jeg tenkte å gi bort til barna på løkka i Engineers Grove, hvis den fortsatt finnes når jeg kommer ned igjen. Hvis ikke finner jeg noen barn som sikkert er tørste etter mangojuice rundt markedet i Luzira, som gjerne bor i små hus uten strøm i nærheten av markedet. Det gir så mye å ta en prat med dem, spandere noe å drikke og en samosa eller noe sukkertøy å spise. Ha en Matchbox-bil på lur til hver i gjengen. En dynamodrevet reiseradio slik at de kan danse til Bebe Cool og Chameleone når de selv ønsker det må jo være gull for de glade men fattige barna i Luzira og Mutungu.

Moren til baluba junior har en container hun stapper inn møbler og slikt etterhvert som hun kjøper dem, og når den er full så blir det til at hun reiser ned slik at hun er der når den ankommer. I den containeren håper jeg å bidra med FM-radioer i forskjellige kvaliteter og størrelser. En av de to Denon-tunerne mine tar nok turen nedover og ender i PA-riggen til en kompis. Selv vil jeg gjerne ha en Tandberg Huldra 9 eller noe fett mer moderne i stuen med høyttalere laget av lokal møbelsnekker etter specs fra meg. Først når Oslo-området mister FM ved nyttår så kommer det store rushet med receivere ut for salg, og da blir det nok så mange at det kan plukkes opp for småpenger.

En manns død er en annen manns brød. Selv om det ikke er så dramatisk, så ser jeg litt slikt på det. Gode ting som det rett og slett ikke er bruk for her kan heldigvis brukes andre steder på jorden. Et radioapparat med godt mottak og fin lyd til en som ikke har noe annet enn en dårlig Kina-produsert plastdings fra før gleder, så kan vi høre musikk sammen en stakket stund mens vi kjøler oss ned på en Bell Lager. Jeg savner samværet med disse personene som mange vestlige vil oppleve som folk fra slummen, de var bare gode og kloke folk som fortjener de gledene jeg kan gi dem tilbake.

FM er død, men FM lever likevel. Leve FM, om enn bare på søndags formiddag og under fjerne himmelstrøk. :cool:

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott, baluba.
    Du kan få min Tivoli pal og sende nedover hvis du vil.

Jeg vurderte å koble til et DAB-adapter men det blir for mye kabler og bokser

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat PAL synes jeg også blir litt stress med kabler og slikt, det passer bedre til stasjonære bordmodeller. Eneste som passer PAL er en enkel linjekabel fra telefon til AUX-inngang. Takker for tilbudet, du får ha den liggende til jeg stikker hodet innom. Den blir sikkert velbrukt når den når fram til mottaker/e. ;D

Denne hadde passet perfekt til Margareth. Hun hadde ikke strøm sist gang, tror jeg. Men jobber hjemme hos folk slik at hun kan få ladet den et par ganger i uken.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt feigt å linke til sine egne annonser, men det er så lite annet å skrive om for tiden

Jeg samler altså på LPer i Kulturrådets Klassikerserie, de med den tydelige logoen
    Klassikerlogo.jpg

Det går framover, godt over halvparten av de 65 er på plass, og jeg kikker etter disse både på nett og bruktmarked.
    De som mangler er listet i annonsen
    https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=102284605

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skal kikke etter neste gang jeg går i den lokale gjenbruk sjappa. De har ganske mye klassisk på vinyl. Har ikke bladd så mye i de bunkene da jeg ikke har snøring på klassisk musikk (selv om det hender at jeg handler ei plate i ny og ne) :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der er en type serie som er fin å samle på. Selv har jeg ingen slike kompletteringsprosjekter, og jeg må innrømme at jeg savner det å ha noe slikt å fokusere på som musikkekorn. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Handla litt vinyl idag, heldig og fant noen strøkne eksemplarer til nesten ingen penger.
    DSC_0611.JPG

Det går stadig framover. Og flere plater i serien på vei inn.
    Da må jeg ta en opptelling og vurdere om jeg skal fylle inn med å kjøpe enkeltvis på discogs.
    Disse platene ligger ikke høyt i pris, og det blir uforholdsmessig mye porto når man kjøper en om gangen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vinylen ble plukket på en fruktbar tur til musikkhandleren. Der var det uvanlig mye folk og stor omsetning idag, kjekt å se.

Men livet er ikke bare vinyl.
    Vi må ha mat også. Her forberedes søndagsmiddag
    collage-1503770921892.jpg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er en ung grågås. Vi har en dansk nabo som er meget ivrig jeger. Jeg behandler ham godt, slik menn gjør med gode naboer, og det lønner seg. Han ringer på og spør "gidder du å ribbe og sløye en gås?"
    Jeg svarer begeistret så det høres over hele gata.
    Men hva gjør man egentlig med leveren fra en ung grågås?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig lærer man fort at manuell ribbing av gås foregår best utendørs. Og villmarkens sønn får vist fram gammelt utstyr fra glansdagene. Gassbrenneren er fin til å svi vekk rester av dun, og den digre samekniven fra året i Brigade Nord er en ypperlig kjøttøks.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mens gåsen henger og modner
    DSC_0615.jpg

Fremdeles sommer, men det er godt å nyte varmen fra grillen og filosofere litt med et lite glass.
    Så grilles kjempereker surret i bacon, nytes med en god tysk hvitvin medbragt fra ferien.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gåsen fylles med epler, svisker og aprikos
    DSC_0617.JPG

DSC_0618.JPG

Hjerte og lever kuttes og brunes, surres med løk, gulrot, timian, sellerirot og hvitløk, kokes i rødvin og reduseres et par timer.
    Altså får vi saus av hjerte og lever, fra ung villgås. Det blir sausen sin, det.

God søndag.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Glem ikke å sile den godt og montere inn noen reale kladder med godt smør rett før servering!!!

drooling_homer.gif

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Glem ikke å sile den godt og montere inn noen reale kladder med godt smør rett før servering!!!

Vis vedlegget 454740
    Ordre utført. Kraft kokt i nesten 3 timer, grundig silt og rørt inn med lett brunet smør.
    Spist og fordøyd. Det var faktisk lever i den slanke ungdommen av ei gås.
    Du verden for en saus det blir når de beste innvollene kokes til oppløsning og reduseres.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake til Klassikerserien. I søket etter disse platene dukker det opp mye annet.
    Av og til finner jeg en eller to plater jeg ønsker meg, men postens porto på 140kr gjør at vi gjerne legger til 3-4 plater i farten.
    Da slenges det med ting som selgeren og jeg tror kan være i samme sjanger og som selges billig.

Og du verden hva slags juveler som kan dukke opp på norsk vinyl.
    _20170831_191825.jpg

Jeg kjenner selvfølgelig til vår store trompet-gudfar Harry Kvebæk, men har ingen plater med ham. Ikke før nå.
    Plata prøvespilles, uten snikksnakk og særlige forventninger.
    Og her røres vi nesten til tårer en tidlig fredag kveld, når mesteren gir oss en fabelaktig "Gammel fäbodsalm från Dalarne"
    Innspilt i Fredrikstad kirke 1976, med Kvebæk på toppen.
    Og lyden er nydelig, analog innspilling på sitt beste. Tror det er noe av den beste orgellyden jeg har hatt her.
    Kona er krystallklar på at ingen CDer låter sånn.

HFS er kanskje litt ut for flere av oss nå, men jeg kan håpe at TrompetN, emotikon og andre kjenner til plata,eller har noe å berette om Kvebæk?

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kvebæk har liksom alltid vært der, fram til han døde for noen år siden. Og han ble jo en ganske moden mann, så alltid er et uttrykk en som er født i 1966 har lov til å bruke. Kommer vel aldri til å bli noen som tar hans nestorplass som trompetist i Norge. Kult å komme over slike album, jeg tar deg på ordet når du skriver at dette låter fantastisk. Jeg fant ikke den du har kjøpt på Tidal, men jeg fant en annen utgivelse som kanskje kan være i samme gate?

Gjorde noen bruktkupp på klassisk musikk da jeg stakk innom ABR-senterets brukthandel i Kopervik i dag. Riktignok på CD, men ikke de typiske Naxos-utgivelsene det ligger haugevis av hos brukthandlere heller. Blant annet 1958-innspillingen av Dreigroschenoper med Lotte Lenya. ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har søkt etter info om albumet Sacred Music for Trumpet and Organ, men finner ingenting.
    Nå er jo det fine med LPer at alt du trenger står på omslaget, og kan leses uten lupe.
    Den innspillingen du viser til, baluba, er gjort nesten 20 år senere, og da var Kvebæk en gammel mann. Jeg finner den på Spotify og den låter fint men ikke i nærheten av LPen jeg har mottatt.
    I 1976 var Kvebæk såvidt passert 50 og på høyden som instrumentalist. I tillegg var analog innspillingsteknikk på moden topp, og plata låter så godt at den kan anbefales å se etter for de som samler på god lyd.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Den Kvebækplaten der må du ta godt vare på. Har selv aldri hørt den. Kun hørt den andre. En digitalrip hadde vært veldig interessant. Lurer på om ikke den vant Spellemannspris i sin tid?

Om Harry generelt er det mye å fortelle. Mannen var nesten like glad i og god til å fortelle historier om seg selv som han var til å spille trompet. Det sier ikke lite. Han var et unikum når det kom til å formidle gleden ved det å spille samtidig som han formidlet seriøsiteten på naturlig vis. Han var veldig kunnskapsrik og forskende til musikk og det er ofte Harry sin research som ligger til grunn for tolkning av trompetrepertoaret i dag. Samtidig hadde han den mest inderlige musikalske tonen og utrolig teknikk som få matcher. Før han ble profesjonell jobben han i skogen og flørtet tømmer. Trompeten var med og med en gang sjansen bød seg så øvde han trompet mens de andre tok en pust i bakken. På 90-tallet var vel bortsett fra Lars Næss i operaen og Trondheim symfoniorkester 95% av trompetistene i de profesjonelle ensemblene i Norge elever av Kvebæk + Ole Edvard og broren Jens Petter. Harry var en stor mann på alle måten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den Kvebækplaten der må du ta godt vare på. Har selv aldri hørt den. Kun hørt den andre. En digitalrip hadde vært veldig interessant. Lurer på om ikke den vant Spellemannspris i sin tid?

...
    Først av alt, takk for det innsiktsfulle innlegget om Kvebæk. Det er slikt som er så fint med enkelte tråder her inne, både de i klassisk avdeling og i noen få anleggstråder, at vi lærer så mye småting som vi ikke hadde funnet fram til selv. En god grunn til å ikke forlate HFS IMHO. ;D

Ellers støtter jeg ditt ønske om at dette bør gjøres digitalt tilgjengelig for oss spesielt interesserte. Hvis ikke burde jeg ta med meg en av mine Nakamichi-er når jeg tar Opel-en og kjører en tur til sørfylket. :rolleyes:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om ikke de lpen er i min samling også:) Faren min og jeg var på konsert med Kvebæk og Nordstoga for veldig mange år siden og jeg mener vi synes konserten var så bra at han dro ned på Musikkhuset og kjøpte platen dagen etter:)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lurer på om ikke de lpen er i min samling også:) Faren min og jeg var på konsert med Kvebæk og Nordstoga for veldig mange år siden og jeg mener vi synes konserten var så bra at han dro ned på Musikkhuset og kjøpte platen dagen etter:)
    Hvis det er den med Nordstoga er den innspilt mye senere, tror det er 90-tallet.
    På min er Kvebæk tidlig i 50-årene og ved full styrke og kontroll.
    Sjekk hvilken plate det er du har vidarje, for meg virker det som denne er ganske sjelden. Jeg kan ikke huske å ha hatt hånd om noen plate som jeg ikke finner spor av på nettet, hverken bilde eller listing.
    _20170903_003207.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    TrompetN, takk for fin respons på Kvebæk!
    Jeg har hørt om Kvebæk fra venner og kjente, og husker at noen hevdet at det var han som spilte trompetsignalene i forsvaret da vi avtjente vår plikt langt mot nord dengang da. Jeg merket meg at det var solid spill, men lydkvaliteten på megafonene (horn, fysj) innga ikke tillit for oss som var litt lydbevisste, så vi kunne ikke få fullt inntrykk av hvor god klang det egentlig var.
    Jeg skal lage en digital rip av denne, men det vil ta litt tid. Først skal den vaskes, så må det rigges litt med eksternt lydkort og greier til Macen, da jeg ikke har innspillingsoppsett rigget opp til daglig her hjemme. Men det kommer. Må bare ut å reise litt med jobb og ferie først noen uker.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til å høre denne, det er helt sikkert. Tilfeldighetene gjorde at jeg også plukket opp noe orgelmusikk i forrige uke under mitt besøk på bruktbutikken til ABR, men uten trompet. Men Piet Kee har sikkert som komponist skrevet og spilt inn noe med trompet også, uten at jeg har noe eksempel på det. Denne er fra 1978.

piet kee at st bavo haarlem.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Husket nok feil, det var nok denne som ble kjøpt (sikkert på anbefaling av Kjell Hillveg) Den fant jeg i alle fall i samlingen:)

image.jpeg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har hørt om Kvebæk fra venner og kjente, og husker at noen hevdet at det var han som spilte trompetsignalene i forsvaret da vi avtjente vår plikt langt mot nord dengang da. Jeg merket meg at det var solid spill, men lydkvaliteten på megafonene (horn, fysj) innga ikke tillit for oss som var litt lydbevisste, så vi kunne ikke få fullt inntrykk av hvor god klang det egentlig var.
    Jeg skal lage en digital rip av denne, men det vil ta litt tid. Først skal den vaskes, så må det rigges litt med eksternt lydkort og greier til Macen, da jeg ikke har innspillingsoppsett rigget opp til daglig her hjemme. Men det kommer. Må bare ut å reise litt med jobb og ferie først noen uker.
    Der settes spørsmålstegn ved prioriteringene, Otto!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der settes spørsmålstegn ved prioriteringene, Otto!
    Godt å se at du følger med.
    Megafonen tok jeg med for å lokke deg utpå. Jeg vet hvordan det går når jeg nevner horn. I have that effect on people.
    Hvis det var prioriteringen av jobb og ferie du tenkte på må jeg vurdere å blidgjøre mesteren med noen utvalgte bilder av sør-engelske hager og matfat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn