Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Runesande

    Gjest
    Tilbake til trådstart:
    Vinylguden Michael Fremer har oppdatert sin "The Most Comprehensive Record Cleaning Article Ever!"
    Lenke http://www.musicangle.com/feat.php?id=54&rpage=1

    På side tre i denne lenken står det: I prefer alcohol bearing fluids since they are the most effective in cleaning raw, dirty records. The solution I use for step 2 consists of 80% VPI Record Cleaning Fluid and 20% of the purest alcohol I can obtain. I advise against using drug store grade 91% isopropyl alcohol as I have found that it leaves a substantial residue.

    Da har jeg vel fått svar på hvorfor det ligger igjen et belegg på vinlylen etter vask? Det eneste jeg er uenig med Fremer i er at om jeg har ekstrem ren og god sprit, så skal jo den drikkes og ikke brukes til å vaske med? 8)

    Rune

    PS! Vinylsentrifuge - Newtons spøkelse har ikke vist seg igjen - den nye motoren spinner eksemplarisk den rette vegen viste det seg. Har laget aksling no. 4, bygget om motoren litt, montert den og testet - hovedproblemet er løst.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Da er en ny universal viftemotor installert. Motoren kan kjøpes for noen få hundrelapper over hele landet. Aksling (no 4 tror jeg) er på plass. Kun en 6mm bolt fra et møbel. Boret og gjenget inn 4mm. Kappet hodet av en 4mm skrue. Skrudd inn i motorakslingen og 6mm bolten. Messing duppeditten fant jeg bare (undrelag for akrylskive). Fant en hylse som er 7mm utvendig - boret opp og gjenget 6mm. Hylsen er tilnærmet hullet på LP'er.

    Pga. motorens tyngde er det ingen problemer med vibrasjoner. Den er festet rett "kassen" uten dempere.


    Da er sentrifugen ferdig med lokk, pakninger og magnetlås.


    Stablestativ for platene er laget.


    Dermed er USC trillogien ferdig.


    THE END!
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    JØSS... Dette var gjennomført Rune. :)
    Moro å se dette blitt gjennomført.
    MEN har du en mulighet for å legge ut en film når
    "sentrifugen" går?
    Hva er benevning på den motoren du har brukt? data på denne?

    Mvh Jan I
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende, og vel gjennomført Rune! Virkelig et flott prosjekt.

    Mvh
    Lars
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    10
    @runesande; etter å ha lest Fremers guide, dukket det opp en ide; hva om en kjørte trinn 1 i prosedyren for fjerne fett mm, for derretter bruke usc med kun vann (og zalo). Kan en på den måten unngå problemer med belegg, at oppløste stoffer blir med på turen opp av karet mm?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.524
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rett og slett en bra combo ble det :)
    Godt at Newton slapp taket.

    Lite tanke når det gjelder sentrifugen- til dere som har laget slikt:
    Holder "mellomskivene" såpass hardt mot label, slik at platenes senterhull ikke blir romsligere pga. hurtig omdreining?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hei Rune!
    Får ikke sendt PM til deg. Derfor dette:

    Hei!
    Det nærmer seg messe.
    Bilen står ferdig pakket hjemme. Jeg er i Italia på jobb. Flyr hjem fredag og kjører til Horten.
    Har du anledning til å ta med deg USC'n på messa slik vi snakket om?
    Den kan godt stå hos meg (hos MOTRON), men om du vet om et sted der den får større oppmerksomhet kan du velge selv.

    Hans
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Rune var så grei at han kjørte sin vaskemaskin og sentrifugetørke til Horten i dag.
    Var der før meg.
    Jeg hadde nok noe lenger vei i dag ;)
    Nå kan ustyret beskues og bli forklart på den tekniske avdelingen hos MOTRON.
    Allerede kevelden før messa åpner har det vært interesserte innom. Til og med et par ungdommer.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Vaskemaskin og sentrifuge på HiFi messe i Horten.





    De to vanligste spørsmålene:
    Hvordan virker den?
    Hva koster den?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blåsprit og vann er kjøpt inn, nå er det bare innercover igjen før jeg kan teste dette på hjemmebane....

    R
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Audiomix skrev:
    Vaskemaskin og sentrifuge på HiFi messe i Horten.





    De to vanligste spørsmålene:
    Hvordan virker den?
    Hva koster den?


    Kommer det til og bli tatt patent på dette for så og bli produsert for salg.
    Jeg skulle gjerne har en av hver av disse!
    Virker denne sentrifugen bra?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Lykke til RoDa!
    Var du innom i Horten?
    Det var mer eller mindre fullt hele tiden. Godt at fru Motron kom med litt mat mellom de "offisielle" inntakene.
    Vaskeren til Rune er helt topp. Bedre kan det neppe gjøres.
    Sentrifugen er også flott og fungerer utmerket.
    I et hjem med normalt inneklima er det ikke nødvendig med så "brutal" tørking.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Dette er DIY.
    Rune sier han har brukt 30-40 timer. En god del er selvsagt "utvikling", men det er neppe butikk å produsere dette for salg.
    Alt har sin pris selvfølgelig..................
    Dette er overlegent den beste vaskemaskinen for vinyl.
    Men jeg tror den vil bli forbeholdt de som kan lage den selv.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Audiomix skrev:
    Dette er DIY.
    Rune sier han har brukt 30-40 timer. En god del er selvsagt "utvikling", men det er neppe butikk å produsere dette for salg.
    Alt har sin pris selvfølgelig..................
    Dette er overlegent den beste vaskemaskinen for vinyl.
    Men jeg tror den vil bli forbeholdt de som kan lage den selv.
    Hvem og hvor er det i plexiglasset laget, er det tegninger av dette så man kan bestille delene fra der de selger og skjærer plexiglass?
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    unison skrev:
    Hva heter vaskeren, navn og nummer?
    Vil det bli lagt ut dele lister av disse modellene og eventuellet hvor delene som er brukt kan skaffes?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hvis du ser i begynnelsen av tråden, finner du betegnelsen på vaskeren. Den kjøpes fra Kina / Hong Kong.
    Etter at Rune kom med sin versjon, vil du finne type motor som han har benyttet også.
    Det er viktig at den går sakte nok. Minst 2-3 minutter / runde. Ikke omvendt altså!
    All plast / acryl må en finne ut av selv. Dette er ikke noe byggesett. Alle info er gratis.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ett minutt igjen, så skal det lufttørkes :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er helt rett, jeg var litt lat med oppsettet av vifta og tørketida ble litt lang.
    Men nå er de ti neste under behandling.

    Hva gjør folket med fordampingen?
    Selv fikk jeg med en badehette fra eieren for å tre over karet slik at ikke spriten skal fordampe.
    Men det var litt væske på undersiden av badehetten som jeg nok ikke fikk ristet av alt...

    Etterfylle noen dråper sprit, eller blir det overkillnøyaktignevrotisk?

    Resultatet er alt fra greit til sinnsykt bra.
    Et par plater ble helt tyste og skarpskårne i lyden! 8)

    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    RoDa skrev:
    Det er helt rett, jeg var litt lat med oppsettet av vifta og tørketida ble litt lang.
    Men nå er de ti neste under behandling.

    Hva gjør folket med fordampingen?
    Selv fikk jeg med en badehette fra eieren for å tre over karet slik at ikke spriten skal fordampe.
    Men det var litt væske på undersiden av badehetten som jeg nok ikke fikk ristet av alt...

    Etterfylle noen dråper sprit, eller blir det overkillnøyaktignevrotisk?

    Resultatet er alt fra greit til sinnsykt bra.
    Et par plater ble helt tyste og skarpskårne i lyden! 8)

    R
    Du kan jo gi den (som bare ble "grei") en omgang til. Regner med at du hører forskjell på skitt i rillene og riper ;D
    Helt ok å legge noe over forå rdusere fordampingen, men blandingsforholdet er ikke kritisk.
    Du er nok bare overkillnøyaktignevrotisk :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenker jeg bytter/siler vannet litt og så vasker de jeg prioriterer mest en runde til. :)

    Foreløpig siste bunke i vaskeren

















    R
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter vask kommer tørk.
    Porselensholder etter en ide fra sclalars ;D







    Fytti helvete hvor mye dritt det var i rilliene!







    Vifte for å få fart i tørkingen










    Motvekten til vifta er selvsagt hifirelatert, eller såklart dasslektyre 8)





    R
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Har du lånt Lars sin USC?
    Den flisa for å holde riggen fast er strengt tatt ikke nødvendig å kopiere hvis en bygger sin egen;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror både flisa og flatbankingen av stanga er essensiell for resultatet, Hans! ;D

    Synes dette har fungert glimrende! Det var litt treg tørk i starten, men etter å ha hatt oppi et par dråper til (totalt 3-4 dråper) med zalo så rant vannet raskt av. Vet ikke hvor langt tid man bruker med tradisjonelle vaskere, men ca 50 minutter på 10 plater med USC inkludert vask må da være effektivt?

    En slik en med rundesandemekanikk tror jeg er veien å gå. Enn så lenge er jeg heldig å ha sclalars som låner meg sin. :)

    R
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.143
    Torget vurderinger
    10
    Har lyst å bygge en slik jeg og. Det skumle er at RoDa mobber langsomheten* i DIY prosjektene mine.

    * langsomhet, det motsatte av plutselighet, et uttrykk funnet opp av overnevnte
    ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, hel!

    Det viktigste er ikke å fullføre, men å starte ;D

    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    RoDa skrev:
    Tror både flisa og flatbankingen av stanga er essensiell for resultatet, Hans! ;D

    Synes dette har fungert glimrende! Det var litt treg tørk i starten, men etter å ha hatt oppi et par dråper til (totalt 3-4 dråper) med zalo så rant vannet raskt av. Vet ikke hvor langt tid man bruker med tradisjonelle vaskere, men ca 50 minutter på 10 plater med USC inkludert vask må da være effektivt?
    R
    En ting er effektivitet. En annen ting er resultatet.
    USC er overlegent alt annet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.143
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Hehe, hel!

    Det viktigste er ikke å fullføre, men å starte ;D

    R

    Nettopp. Lykken er veien, ikke målet. Jfr signaturen min ;)
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Endelig ferdig med min utgave av platevaskeren. Det ble MDF her hos meg. Rammen kan løftes av slik at vaskeren og trådkurven kan benyttes til å vaske andre ting også. 12V DC motor fra Elfa som har 6,4 omdr. pr. minutt med 12V. Jeg kjører den på 3V. Tannhjul er tatt fra hånddrillen som selges hos Clas Ohlson. En runde tar ca. 2 minutter og 25 sekunder. Har kjørt en vask (30 min.) med 12 relativt skitne plater. De ble gullene rene. Stablestativet er av enkleste sort, men det fungerer utmerket. Må si at jeg er meget fornøyd med resultatet. Takk til Audiomix for konstruktive innspill da jeg var i start/planleggingsfasen.

    mvh
    Tore
     

    Vedlegg

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    vikeby skrev:
    Endelig ferdig med min utgave av platevaskeren. Det ble MDF her hos meg. Rammen kan løftes av slik at vaskeren og trådkurven kan benyttes til å vaske andre ting også. 12V DC motor fra Elfa som har 6,4 omdr. pr. minutt med 12V. Jeg kjører den på 3V. Tannhjul er tatt fra hånddrillen som selges hos Clas Ohlson. En runde tar ca. 2 minutter og 25 sekunder. Har kjørt en vask (30 min.) med 12 relativt skitne plater. De ble gullene rene. Stablestativet er av enkleste sort, men det fungerer utmerket. Må si at jeg er meget fornøyd med resultatet. Takk til Audiomix for konstruktive innspill da jeg var i start/planleggingsfasen.

    mvh
    Tore

    Dette ble jo veldig bra Tore! Enkelt og funksjonellt. Og for ikke å snakke om at du er fornøyd med resultatet. Har du vasket platene på en annen måte før? Hvordan opplever du forskjellene i så fall?
    Det er jo bare moro å vaske platene sine med denne metoden, synes du ikke :D

    På tide å lage et annet design på min snart nå føler jeg ;D ;D

    mvh
    Lars
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer med ferdig vaskemaskin.
    Og med at du er fornøyd med resultatet.
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Jeg har tidligere vasket for hånd med renseveske/destillert vann og vaskeputer fra "The Disc Doctor". Jeg har forsåvidt vært fonøyd med dette, men ser jo at platene blir renere med denne metoden. De 12 platene jeg vasket i går (vann/blårens og zalo) var lånt fra en kompis. De var ganske skitne i forhold til mine egne. Det som slo meg når jeg spilte et par av disse etterpå er at det ikke er noe knitring. Bortsett fra det som kommer fra slitasje da.

    Men, jeg vil også skyte inn en liten kommentar her når det gjelder knitring. Jeg har vasket mine plater i ganske lang tid for hånd. Dette med knitring har vært litt slitsomt alikevel. Nå har jeg ikke hatt så mange pickuper, men jeg har hatt følgende tre før jeg byttet på forsommeren i år. Disse var Benz Micro Glider, Benz Micro H2 Wood og The Music Maker Classic fra The Cartridge Man i England. Med alle disse så har det vært en del knitring. I mai kjøpte jeg en "brukt" (30 timer) Koetsu RSP (den har nå passert 200 timer og er snart ferdig innspilt). Knitringen er faktisk nesten fraværende med denne pickupen. Noe knitring er det, spesielt på nye plater, men det er ikke i nærheten av de tre pickupene jeg har hatt tidligere. Så jeg må bare si at jeg virkelig gleder meg til å få vasket noen av mine egne plater. Jeg vil imidlertid bruke "ren" Isopropanol og ikke Blårens på mine egne, slik at jeg her sikret minst mulig tilsetningsstoffer i "kokeren". Mulig jeg er vel pirkete når det gjelder tilsetningen i Blårens, men så lenge "ren" Isopropanol kan skaffes, går jeg for den. Regner med å starte med vasking av mine egne plater til helgen. Jeg kommer tilbake med en liten rapport etter å ha prøvelyttet.

    Denne vaskemedtoden forlenger jo også livslengen på pickupen. Kan ikke skjønne annet enn at det er litt vinn vinn dette jeg.

    mvh
    Tore
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Jeg startet i forrige uke med å vaske med blårens i vannet. Det var når jeg silte væsken gjennom et tøystykke at jeg bet meg merke i at det samlet seg en god del blått der. Etter hva jeg kan se så fordamper det ikke, og da tenker iallefall jeg at dette ender opp på plata. Jeg har anskaffet så ren isopropanol som mulig (tror jeg da). I helgen har jeg vasket ca. 50 plater. Jeg har ikke noen formening om det gjør noen forskjell med blårens eller "ren" isopropanol, og mine erfaringer baserer seg på bruk av "ren" isopropanol. Resultatet er glimrende. Støynivået reduseres og det kommer mer musikk ut av høytaleren. Dette til tross for at jeg har vasket mine plater for hånd i mange år med rensevæske og vaskeputer fra The Disc Doctor.

    Det kom en kompis innom med 10 plater som var fulle av fingermerker og mye støv. Lot de gå en time i vaskeren, og dermed var de "som nye". Han ble imponert over resultatet.
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Høres ut som om du har fått samme lytteresultat som oss andre som har en slik UL-vasker :)
    Hvor har du kjøpt denne prima isopropanolen?
    Og har du prøvd å sile denne for å se noen fargeforskjell?

    Mvh Jan I
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Den "rene" isopropanolen er helt klar. Når jeg siler ser jeg kun smusset fra platene. Det er jo noe som er tilsatt denne også, men sikkert mindre enn i blårens. Fint om noen noen med kunnskaper innen kjemi kunne fortelle oss litt om forskjellene her kanksje. Jeg fikk tak i denne hos Kemetyl (kemetyl.no) i Vestby. (Artikkelnr. 600079 IPA PRIMA REN) Jeg ble henvist dit fra Arcus, da de har sluttet med dette produktet. Selges kun i kartonger med 12 1-liters flasker fra Kemetyl. Mulig at den kan skaffes fra forhandler som enkeltflasker også.

    mvh
    Tore
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Akkurat ferdig med 11 skiver i denne vaskerunden.
    Telte feil, så nå er det som normalt 9 skiver på neste runde.

    Jeg har gjort en liten vri denne gangen.
    noe mindre blårens (ca 0,2 dl kanskje litt mindre) og en skvett zalo istedet for kun to dråper.

    Resultatet? Stunning!!
    Minst like bra vask og vannet renner av nesten før jeg har tatt platene opp av vaskeren.
    Nå går selvsagt tankene dit om det kan fungere med kun en skvett zalo oppi vannet?
    Droppe blårens / isopropanol?

    Uansett, denne vaskemetoden er virkelig avhengighetsskapende.











    ....og, kremt...
    Denne gangen hadde jeg flere plater som jeg vet var nyvasket rett fra Okki Nokki og inni nytt innercover.

    Vel... Nå er de nyvasket i alle fall :D :D




    Mvh
    Rolf
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.143
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må få meg sånn vasker jeg også. Kunne jeg fått internett link en gang til takk?

    Eller kan du vaske mine RoDa så kan du få betalt med langt edlere saker enn blårens :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Eller kan du vaske mine RoDa så kan du få betalt med langt edlere saker enn blårens :)
    Blåsprit er da edelt nok, bare spør gutta i parken 8)

    ;)

    /jan
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Jeg må få meg sånn vasker jeg også. Kunne jeg fått internett link en gang til takk?

    Eller kan du vaske mine RoDa så kan du få betalt med langt edlere saker enn blårens :)

    Tror du må lete i trådene for å finne. Mener det er noen DIY-tråder på det også?

    Kan sikkert vaske noen for deg (9-10 stk) så du får sjekke ut om dette er noe.
    Mener sclalars har tilbudt deg det før?

    Mvh
    Rolf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn