Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    rødsprit hørtes ikke sundt ut. :eek:
    Holder det ikke bare med sterilt vann og zalo? Trodde det var ultralyden og ikke væska som skulle stå for rengjøringen. :-\ ??

Fin selvbygg forresten, får nesten lyst på en selv. ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.351
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Isopropanol har vel de fleste fargehandlere. Spør etter "blåsprit", så får du vel fin og blank isoprop.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig plastarbeid :)

Jeg bestiller herved ett stk. eksemplar av en slik. (komplett ferdig)
    Er dønn seriøs!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Runesande skrev:
    Kan noen være så snill å gi meg blandingsforholdet vann - zalo - isopropanol? Har ikke fått kjøpt isopropanol, kan jeg bruke rødsprit isteden?
    mvh
    Rune
    Det står faktisk på Blåspritflaska hvordan det skal blandes. Vinylvask er ikke nevnt ;)
    I vaskemaskinen din er det passe å bruke en liter sprit og fylle opp resten med vann.
    1-2 dråper Zalo på toppen hvis du ønsker.

Som en spør om her: Er det nødvendig med sprit? Er det ikke vann og ultralyd som gjør jobben?
    Mye mulig at vann er godt nok. Det er bare å prøve.
    Da jeg var hos optikkeren her om dagen, fikk jeg vite at de bare brukte vann og litt Zalo.

IKKE bruk rødsprit.
    Jeg gjorde det ved et uhell.
    Så ikke bra ut.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Har skrevet tidligere om min erfaring med blåsprit, men kan jo ta det igjen
    (bare klipt inn her)

og fått tak i blårens. Har testet med 6 plater og det ser jaggu ut som om dette ble enda renere enn med bare vann. (i hvertfall blankere å se på)
    Når jeg hadde blårens sammen med vannet,så ble boblene fra ultralyden mye mer tydelig (å se) i karet.
    Den største ulempen med blårens er lukta. synes dette lukter "sykehus" lang vei

Mvh Jan I

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Runesande skrev:
    Kan noen være så snill å gi meg blandingsforholdet vann - zalo - isopropanol? Har ikke fått kjøpt isopropanol, kan jeg bruke rødsprit isteden?
    mvh
    Rune
    Det står faktisk på Blåspritflaska hvordan det skal blandes. Vinylvask er ikke nevnt ;)
    I vaskemaskinen din er det passe å bruke en liter sprit og fylle opp resten med vann.
    1-2 dråper Zalo på toppen hvis du ønsker.

Som en spør om her: Er det nødvendig med sprit? Er det ikke vann og ultralyd som gjør jobben?
    Mye mulig at vann er godt nok. Det er bare å prøve.
    Da jeg var hos optikkeren her om dagen, fikk jeg vite at de bare brukte vann og litt Zalo.

IKKE bruk rødsprit.
    Jeg gjorde det ved et uhell.
    Så ikke bra ut.
    Her er et utdrag om ultralydvasker jeg fant på nettet;

Vaskemidler:
    Selv om ultralydbadet gir den mekaniske børsteeffekten, må det brukes vaskemiddel, kjemikalier eller løsemiddel for å løse opp fett og andre forurensninger. På grunn av ultralydeffekten er behovet betydelig mindre enn ved vask uten ultralyd, og miljøriktige vaskemidler kan med fordel brukes.
    Merk:
    På grunn av den genererte varmen i ultralydbadet må ikke vaskemiddel, kjemikalier eller løsemiddel med lavt flammepunkt brukes i ultralydbadet.

Mvh Geir

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gemini13 skrev:
    Merk:
    På grunn av den genererte varmen i ultralydbadet må ikke vaskemiddel, kjemikalier eller løsemiddel med lavt flammepunkt brukes i ultralydbadet.

Mvh Geir
    På disse moderne ultralydvaskerene er det termometer. En bør følge med slik at det ikke blir for varmt. Jeg tar pause når temperaturen går over ca 30C.

R

Runesande

Gjest
    Da er kokeren testet med 20 plater, 5 per gang. Jeg hadde fire plater hvor det ikke var snakk om peiskos lenger, men pipebrann. Kokeren tar 6l, men 4l er maks anbefalt.

1: Vask kun med et par dråper Zalo - vasketid 30 min. - når platene begynte å tørke ble det et belegg som var synlig. Dersom jeg forsøkte å tørke det forsiktig vekk, ble det kun dratt utover. Temperaturen +26°C da vasken var ferdig.

2: Vask med 3dl blå sprit i tillegg. Det så ut til at platene ble bedre vasket, mer luftbobler ved rillene.

3: Vask med 6dl blå sprit - under lufttørking ble det fortsatt et belegg på platene nærmest motoren.

4: Samme som 3, men sentrerte platene i kokeren, lufttørking - ingen belegg på noen av platene.

Manfred Man Roaring Silence original pressing - jeg har kjøpt en nyere pressing av denne, men liker lyden i den originale best. Den hadde høy knitring som overdøvet musikken enkelte steder - dette er helt borte.
    Supertramp Crisis What Crisis, original - denne var egentlig plassert i "kassere" hylla, men etter vasken kan jeg fint leve med det lille som er igjen, som da er riper.

Konklusjon så langt:
    Resultatet er bedre en forventet. Gamle plater kan ikke bli nye, men jeg kan fint leve med det lille som er igjen. Jeg har nye plater med mer "støy" enn de jeg har kokt.
    Det ligger igjen ganske mye urenheter i bunnen av kokeren. For meg - vask uten fysisk kontakt med børster, det er tingen, uten tvil.

Da kan jeg trygt tråle bruktmarkedet etter originalinnspillinger, for dette er for meg noe av det som vinyl dreier seg om. De skal ikke stå i hylla, men spilles. :)

mvh
    Rune

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Gratulerer med flott resultat! :D
    Jeg blir jo veldig nysgjerrig på om du kan tenke deg å lage flere slike vaskere med tanke på salg,
    og gjerne også sånn omtrent hva en da må regne med å betale. At vaskeren er verd en god del, er jeg ikke i tvil om.

mvh

Ole G :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Runesande skrev:
    Det ligger igjen ganske mye urenheter i bunnen av kokeren. For meg - vask uten fysisk kontakt med børster, det er tingen, uten tvil.
    mvh
    Rune
    Det er utrolig hvor mye skitt som blir liggende igjen på bunnen. Skitt som har ligget i rillene.
    Ikke noe rart at det blir stille etter en slik vask :)
    Gratulerer med flott vaskemaskin.
    Har du en ide om hvor mange timer du har brukt?

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Runesande, hvor lang tid bruker plata på en omdreining i din vasker ?
    Har du prøvd med forskjellig hastigheter ?

Mvh Geir

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Runesande skrev:
    FERDIG!!!!!! :)
    Da er platekokeren ferdig og snurrer helt stille rundt med 2rpm. mvh
    Rune
    Rune sier at den går to runder / min.
    Om det er for fort, vet jeg ikke. To minutter / runde ville jeg foretrukket.
    Hvor det går en grense for hva som er passe eller for fort har jeg aldri testet.
    Jeg vet bare at hvis objektet (her vinylen) beveger seg for fort, reduseres vaskeeffekten.
    Når det nå blir gullende (sort gull ;)) rent ved 2 rpm, er det sikkert en grei rotasjonshastighet.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg savner litt flere bilder av projektene deres, Rune og Geir ;)

Geir, noe fremskritt på vaskeren din, eller er den ferdig?

Synes det er utrolig moro å se de forskjellige kreasjonene som medlemmene kommer opp med her. Det gir virkelig inspirasjon til både å forbedre egen, og helt sikkert for de som går i tanker om å lage seg en.
    For man kan jo, med enkle midler og for en relativ billig penge, få seg en platevasker som er, etter min mening, helt overlegen alt annet på markedet.

Så stå på alle dere som går med tanker om å lage en, og legg ut bilder i bøtter og spann, til almenn forlystelse! ;D ;D

mvh
    Lars

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    sclalars skrev:
    Jeg savner litt flere bilder av projektene deres, Rune og Geir ;)

Geir, noe fremskritt på vaskeren din, eller er den ferdig?
    Ikke kommet videre her, driver fremdeles å ser etter annen utveksling,
    har en vanlig vasker så det er ikke krise :)

Mvh Geir

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Gemini13 skrev:
    Ikke kommet videre her, driver fremdeles å ser etter annen utveksling,
    har en vanlig vasker så det er ikke krise :)

Mvh Geir
    Jeg vet ikke hva du har som utveksling på din.
    Jeg opererte en gammel fiskesnelle her om dagen, for å se hva som evt kunne gjøres med den. Der er vel utvekslinge 1:5 (tror jeg)
    Men om den kan brukes, aner jeg ikke :D

mvh
    Lars

R

Runesande

Gjest
    Ferietider - puh......
    Jeg skal forsøke å svare på en del av spørsmålene over.

Det er riktig at motoren jeg valgte gjør 2rpm, men jeg har ikke funnet noe svakheter med det. Kombinasjon av kjemikalier, 30 min. vask - jeg finner ingen urenheter i rillene. Etter vask fortsetter platene å snurre til jeg slår av.
    Som tidligere nevnt, plater jeg vurderte å kaste har fått nytt liv. De er ikke perfekt pga. riper, heller ikke helt stille, men det forventer jeg ikke. Vi vet jo ikke om bruktplatene har vært spilt med tre toms spiker som stift? :)

Det å kunne lage disse profesjonelt krever at man har riktig utstyr for å kunne "masse" produsere. Jeg brukte vippesag for å skjære ut akrylen. Det var vanskelig å finne og holde korrekt hastighet slik at plasten ikke smeltet sammen igjen bak bladet. En båndsag hadde vært det korrekte. Jeg brukte jo en søylebormaskin omtrent til alt annet - dreie - frese - bore og slipe. Det ble mange timer med etterarbeid på akrylen for å få sidene pene. allikevel - dette var gøy.

Jeg antar at jeg brukte mellom 30 til 40 timer totalt sett. Pris totalt: vaskeren kr. 2 000,-. Gearmotoren kr. 547,-. Akslingen knabbet jeg fra egen komfyr (ikke sladre til kona). :) Alt det andre hadde jeg liggende.
    Kokeren kom dermed på i underkant av kr. 3 000,-. De rimligste ferdigbygde jeg har funnet har ligget på ca. kr. 21 000,-.

Tømming fant jeg ikke noen løsning på før i dag. Hevert som du slipper å suge i gang. Pris kr. 25,- på Clas Ohlson. Den fungerte perfekt. ;D

Rune

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Runesande skrev:
    Kokeren kom dermed på i underkant av kr. 3 000,-. De rimligste ferdigbygde jeg har funnet har ligget på ca. kr. 21 000,-.
    Rune
    Med "passe" timelønn blir din vasker like dyr som en kommersiell. Bonus er at den også blir bedre.
    Som alle forstår er dette et typisk DIY produkt som vanskelig lar seg lage til en fornuftig pris med tanke på salg.
    De som har tatt jobben med å lage en slik platevasker vil få belønning for strevet så lenge de spiller vinyl :)

R

Runesande

Gjest
    Audiomix du har rett. Dette er diy og kan bare ikke bli lønnsomt. Det er jo ikke derfor at man setter i gang med slike prosjekt. USC'en, lage den mener jeg, er jo et mål, men det var inmari gøy å lage den. Veien er like viktig som målet.

Test av kokeren med plater som aldri har vært vasket:
    Drammen - full bil av utålmodige mennesker - elendig dømmkraft - bruktsjappe - fem LP'er med elendig musikk og ekstrem dårlig lyd. Hvor var jeg hen den dagen? :)
    Jeg kontrollerte platene som tilsynelatende ikke hadde noen riper, men nok av fingermerker, flekker osv. Vasket de i 30 minutter og lot dem stå å tørke over natten. Det dukket opp slitasjemerker og riper som jeg ikke hadde sett uvasket. Og riktig nok så kom peiskosen på de stedene.
    Platene får et belegg (4 liter vann - 2 dråper Zalo - 6dl blåsprit), når jeg benytter platebørste så kan en se at dette belegget dras utover. Dette kan ikke være bra og da setter jeg skylden på "selvtørking".

Siden noe av konseptet med USC er ingen fysisk kontakt med børster osv, kan jeg tenke meg å prøve skylle platene i rent vann og finne på en tørkemetode som ikke innebærer vakuum med børste.
    Muligens kan rotasjon og en kraftig vifte være en løsning - vurderer også en sentrifuge, men jeg har ingen anelse om rotasjonshastighet. Uansett så føler jeg at etter vask må platene tørkes fortest mulig.

Rune

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror aair har en vaskemaskin av sentrifugetypen. Perfekt i kombo med USC?

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    10
    @belegg; er det blitt prøvd bare vann i kokeren, er det snakk om belegg da også?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Rent vann etterlater ingen rester på vinylen.
    Det som lett kan skje er at noe av det som er vasket ut av rillene henger seg på vinylen når den tas opp etter vask.
    Når platene er tørre drar jeg forsiktig over med en karbonbørste før de legges tilbake i coveret.

Det er ultralyden sammen med et "fludium" som gjør rent. Hva fludiumet skal være avhenger av hva som skal vaskes og hva slags møkk som skal fjernes. Det er forskjell på en bilmotor og en LP ;)

R

Runesande

Gjest
    Jeg har visst en AEG sentrifuge, men den befinner seg i "restricted area", ligg unna rommet!

Kun vann i kokeren gjør ikke jobben. Man må ha noe som tar fett fra fingermerker osv. Zalo løser fett og samtidig fjernes vannets overflatespenning slik at ultralyden blir mer effektiv. Blå spriten må nok også med...... der er vel synderen for belegget. Etter tørk benytter jeg en tosidig karbonbørste med fløyel i midten som tar opp eventuelt støv. Det er da jeg kan se at det er et belegg på platene og jeg er ganske overbevist om at dette har med 12 timers lufttørking å gjøre.

Aiir sin Zenn virker interessant, men siden USC'en vasker flere plater av gangen hadde det vært greit å kunne sentrifugere alle samtidig, stående. Det må bli mer DIY på litt sikt. Fordi LP'er har forholdsvis høy masse tror jeg på å spinne opp og ned hastigheten forsiktig med en regulator.

Aiir vet du omtrentlig hastighet på sentrifugen?

Rune

A

aair

Gjest
    Nei, det vet jeg dessverre ikke. Men det går i hvertfall unna så det holder. Har sendt en mail til Zenn for å høre om rpm.

R

Runesande

Gjest
    Hva nå?
    Spilte en nyvasket "Goat Head Soup", Rolling Stones, lufttørket. Da jeg kom til siste sporet, Angie, gikk alt av sporet, bokstavelig. Fram med lupe, LED light og stigende panikk - gugg på snabelen, stiften på snurra altså! ???
    Fram med stiftrens mens jeg prøvde å holde nervene og skjelvingen på hånden under kontroll. Puh..... den spilte perfekt etter snabelrensen.

Hvorfor?
    Feil blanding av rensevæske kombinert med lufttørking? Mer blåsprit?
    Jeg vet ikke, men en rask tørk enten sentrifugering eller blåst er jeg ganske overbevist om at må til.

Hvilken løsning?
    Sentrifugering av en masse på minst 1 kg (5 plater) er jeg skeptisk til at jeg klarer å lage aksling med tilbehør som sentrerer godt nok. Kast i fandenskapet kan bety katastrofe. Dessuten har jeg flere spørsmål enn svar.
    Altså "blåst" - ikke en stille fis, men skikkelig føyke.

Dermed så starter et nytt prosjekt - platetørker - samling av deler er i gang:

Hva er delene?
    To stk tverrstrømsvifter med 31W motor som gir iallefall 100kub. meter luft i timen
    Partikkel/støvfilter til innsugene
    Motor for platerotasjon
    Hovedbryter
    Impulsbryter
    Elektronisk timer
    Koplingsplint, nettledning med kontakt

Hvordan har jeg foreløpig ingen anelse om, men trolig akryl til "automatikktoppen". Må samle litt mer deler før jeg vet hva jeg har å jobbe med.

Rune

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    R

Runesande

Gjest
    Hei Audiomix!
    For min del kan det være at USC'en står i kjelleren, at luftfuktighet osv er ugunstig for tørk.

Uansett om jeg har noen utfordringer nå, så er jeg ikke i tvil et sekund om at USC er den rktige måten å vaske plater på. Jeg ser fortsatt for meg at platene ikke skal ha mekanisk kontakt med noe som helst i løpet av prosessen.

Tørkeren - et helt lukket system med filtrert blåst for å tørke platene uten å måtte bruke platebørste etterpå. En bordvifte vil dra med seg partikler fra luften og for min del kan det være betongstøv. For å forenkle selve byggingen er jeg på leting etter en solid plastkasse/boks som et utgangspunkt. Automatikk, drift og luftsirkulasjon har jeg en formening om hvordan skal være.

Rune

R

Runesande

Gjest
    MISLYKKET!

I går tok jeg med meg et hygrometer til rommet hvor jeg tørker plater. Det viste 98% RH. Det ække lett å tørke no' da!
    Lagde et pappeske forsøk med "blåsttørking" - mislykket. Viftene som jeg hadde, selv med rotasjon, var ikke i stand til å fjerne vannet fra platene. Da må man ha så kraftige vifter at jeg ikke ser dette som noe løsning.

Det må bli en DIY aair løsning med sentrifugering.

Rune

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hos deg er det trolig ikke noe problem med statiske speninger ;D

A

aair

Gjest
    98 % relativ luftfuktighet :eek: Høres nesten ut som om du prøver å tørke platene i ei badstue ;D

R

Runesande

Gjest
    Kjeller er kjeller...... :)

Hva tror dere om en sentrifugehastighet på 160-255rpm? Jeg testet med en pappeske og en bambuspinne og jeg klarte å håndspinne til at vannet ble kastet av platen.
    En plate av gangen horrisontalt, som aair - det er nok en grunn til at Zenn ser ut som den gjør! :)

Arbetstemperatur -20…+60 °C
    Nominelspænding 12 VDC
    Nominell ström 50 mA
    Axeldiameter 4 mm
    Tilslutning Sladd 100 mm
    Vridmoment nom 0.015 Nm
    Nedväxling 10:1
    Dimensioner Ø x L 27 x 36 mm
    Varvtal 165…255 min-1

Rune

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei Rune
    Du har ikke tenkt på en "box" med varmluft inn og med utsugingsmulighet.
    Dette samtidig med at platene roterer ?

Mvh Jan I

R

Runesande

Gjest
    Jan_I skrev:
    Hei Rune
    Du har ikke tenkt på en "box" med varmluft inn og med utsugingsmulighet.
    Dette samtidig med at platene roterer ?

Mvh Jan I
    Hei Jan!
    Når jeg testet med kun vifte, så klarte ikke vifta å flytte på vanndråpene (rent vann). Med varme så er jeg redd for at vanndråpene, i form av rensevæske, tørker på platen og blir et belegg - som er det jeg sliter med nå. Pga bl. a Zaloen så er overflatespenningen i vannet brudt og vannet dekker platen på en annen måte enn rent vann.

Jeg personlig har tro på å sentrifugere platene tørre med en gang de er vasket. Jeg vet akkruat hvordan jeg skal lage en sentrifuge, men er forferdelig usikker på hastigheten. Målet må være å oppnå best mulig resultat med lavest mulig hastighet. Jeg kopler inn en elektronisk timer med en start impulsbryter slik at man slipper å følge med hver plate man tørker.

Rune

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ville det ikke vært mye bedre å flytte denne prosessen til et tørrere sted?
    Uansett sentrifugering eller andre knep, blir det ikke veldig tørt med så høy luftfuktighet.
    Du ligger så nær duggpunktet at det trolig er skadelig for annet også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Her tror jeg vi er ved USC'enes ene kritiske punkt. Rensingen vil sikkert riste løs partikler slik at noe synker til bunnen av karet, og noe flyter til overflaten. Dette tror jeg det er fullstendig uproblematisk å fjerne med en vanlig karbonbørste.

Men.. Rensevæsken vil uansett vår beste vilje løse opp stoffer. Det som er oppløst i væsken som ligger igjen på platene, vil fortsatt ligge der når væsken er fordampet. Da tror jeg vi skal glemme relativ luftfuktighet. Eneste ulempe med fuktig 'tørkerom' er at platene lettere vil tiltrekke seg partikler fra lufta så lenge de er våte.

Væsken må fjernes uten fordamping. Å blåse den vekk med en airbrush eller tilsvarende er muligens en bedre idé? Eller kanskje avslutte med en 'vanlig' vaskemaskin (helligbrøde, jeg vet..).

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Intet er perfekt vet du.
    Jeg har fått plater som har vært nyvasket på tradisjonelt vis (VPI el.l.) som ikke var spesielt rene. Etter USC ble de veldig mye bedre.
    Det som blir hengende med av urenheter på vei opp av vaskeren ser jeg på som null problem.
    Blir som å velge mellom 80% rent og 99.5% rent.

R

Runesande

Gjest
    %RH har jeg litt peiling på. Jeg sitter nå på kontoret på jobben og RH er 92%. Dette er et østlandsfenomen i juli of delvis august. For deler av næringslivet skaper dette noen utfordringer i disse to månedene på samme måte som det gjør for meg med platetørk. Kjeller kontra andre rom akkurat nå er ikke så vesentlig forskjellig.

Duggpunktet, Audiomix - du har helt rett. Det går en del brannalarmer om dagen pga metning i luftfuktigheten. F. eks kombinasjon av høy %RH og litt vanndamp. Alt kan løses bare man er oppmerksom på hva utfordringen består i.

Zomby_Woof jeg tror du har helt rett i dette om oppløste rester og at "langtidstørking" kan ha andre negative sider.

Jeg har jobbet med teknikk i snart en mannsalder og er det noe jeg har lært så er det å IKKE være skråsikker på noe som helst. Men av en eller annen grunn så sier magefølelsen at sentrifugering umiddelbart etter vask høres ut som en vei å gå. Som tidligere nevnt så er jeg veldig usikker på hastigheten. I et tidligere innlegg så jeg på en DC12V motor som gjorde 160-255rpm. Jeg ser nå på en AC 24V synkronmotor som gjør 500rpm. Forskjellen er ikke bare omdreiningene men startmomentet. 12V'ern har 0,15Ncm, 24V'ern 1,5Ncm.

Audiomix - intet er perfekt - jeg tror heller ikke noe på at gjør man bare "sånn og sånn" så ligger veien til himmelen åpen. Men hvor nærme kan jeg komme å få "både i pose og sekk"?

Rune

R

Runesande

Gjest
    HURRA! ;D
    Den perfekte motoren for sentrifugen er funnet. Den har elektronisk trinnløs justering fra 90-1400rpm og er 230V.

Teknisk data
    Spänningstolerans ±10%
    Isolationsklass B (130 °C)
    Flänsstorlek 60 mm
    Totallängd 85 mm
    Arbetsspänning 200...230 VAC
    Arbetsfrekvens 50/60 Hz
    Arbetstemperatur elektronik 0…+40 °C
    Startmoment 4.0 Ncm
    Vridmoment nom 4.6 Ncm
    Arbetstemperatur motor -10…+40 °C
    Axeleffekt 6 W
    Varvtal 90…1400 min-1

Edit: Elektronisk mykstart og mykstopp.

Rune

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ved hjelp av lupe fant jeg litt om OM motorer.
    Dette har jeg liten peiling på, men stepp motorer har vært nevnt tildligere som drivkraft for vaskeren.
    Her er noen:
    http://www.orientalmotor.com/products/ac-dc-step-motors/5-phase-microstep-CRK.html

Jeg antar at en stepp motor kan styres slik at det nesten ikke er noen grense for hvor langsomt det kan gå rundt.
    Prisen kan ødelegge hele ideen selvfølgelig.
    Noen som er kompetente på området?
    Hvis jeg ikke er helt på jordet, kan en med en stepp motor drive platene direkte. Da spares et girsystem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn