Da er kokeren testet med 20 plater, 5 per gang. Jeg hadde fire plater hvor det ikke var snakk om peiskos lenger, men pipebrann. Kokeren tar 6l, men 4l er maks anbefalt.
1: Vask kun med et par dråper Zalo - vasketid 30 min. - når platene begynte å tørke ble det et belegg som var synlig. Dersom jeg forsøkte å tørke det forsiktig vekk, ble det kun dratt utover. Temperaturen +26°C da vasken var ferdig.
2: Vask med 3dl blå sprit i tillegg. Det så ut til at platene ble bedre vasket, mer luftbobler ved rillene.
3: Vask med 6dl blå sprit - under lufttørking ble det fortsatt et belegg på platene nærmest motoren.
4: Samme som 3, men sentrerte platene i kokeren, lufttørking - ingen belegg på noen av platene.
Manfred Man Roaring Silence original pressing - jeg har kjøpt en nyere pressing av denne, men liker lyden i den originale best. Den hadde høy knitring som overdøvet musikken enkelte steder - dette er helt borte.
Supertramp Crisis What Crisis, original - denne var egentlig plassert i "kassere" hylla, men etter vasken kan jeg fint leve med det lille som er igjen, som da er riper.
Konklusjon så langt:
Resultatet er bedre en forventet. Gamle plater kan ikke bli nye, men jeg kan fint leve med det lille som er igjen. Jeg har nye plater med mer "støy" enn de jeg har kokt.
Det ligger igjen ganske mye urenheter i bunnen av kokeren. For meg - vask uten fysisk kontakt med børster, det er tingen, uten tvil.
Da kan jeg trygt tråle bruktmarkedet etter originalinnspillinger, for dette er for meg noe av det som vinyl dreier seg om. De skal ikke stå i hylla, men spilles.
mvh
Rune