Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.121
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    hel skrev:
    Eller kan du vaske mine RoDa så kan du få betalt med langt edlere saker enn blårens :)
    Blåsprit er da edelt nok, bare spør gutta i parken 8)

    ;)

    /jan

    En hel kveld på badet med platevask er party det..... :p ::) :eek: ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.040
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje jeg skal teste hos en av dere først? :)

    Jeg har den gule lille. Har en snau meter som må vaskes. Men jeg er så treeeeeeg.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    vikeby skrev:
    Endelig ferdig med min utgave av platevaskeren. Det ble MDF her hos meg. Rammen kan løftes av slik at vaskeren og trådkurven kan benyttes til å vaske andre ting også. 12V DC motor fra Elfa som har 6,4 omdr. pr. minutt med 12V. Jeg kjører den på 3V. Tannhjul er tatt fra hånddrillen som selges hos Clas Ohlson. En runde tar ca. 2 minutter og 25 sekunder. Har kjørt en vask (30 min.) med 12 relativt skitne plater. De ble gullene rene. Stablestativet er av enkleste sort, men det fungerer utmerket. Må si at jeg er meget fornøyd med resultatet. Takk til Audiomix for konstruktive innspill da jeg var i start/planleggingsfasen.

    mvh
    Tore
    Pen vasker,
    hvor stor avstand har du mellom platene får å få 12 plater i badet?
    jeg bygger også på Eumax vaskeren og når jeg kjører platene i bunn av karret blir bredden litt redusert da platene butter i radien i karret,
    har satt senter av platene ca 25mm over kanten av karret, har ikke prøvd det i praksis (driver å jobber med prosjektet) men tror ikke det går mere enn 9 plater med 10mmm mellom platene.

    P.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Akkurat ferdig med 11 skiver i denne vaskerunden.
    Telte feil, så nå er det som normalt 9 skiver på neste runde.

    Jeg har gjort en liten vri denne gangen.
    noe mindre blårens (ca 0,2 dl kanskje litt mindre) og en skvett zalo istedet for kun to dråper.

    Resultatet? Stunning!!
    Minst like bra vask og vannet renner av nesten før jeg har tatt platene opp av vaskeren.
    Nå går selvsagt tankene dit om det kan fungere med kun en skvett zalo oppi vannet?
    Droppe blårens / isopropanol?

    Uansett, denne vaskemetoden er virkelig avhengighetsskapende.


    ....og, kremt...
    Denne gangen hadde jeg flere plater som jeg vet var nyvasket rett fra Okki Nokki og inni nytt innercover.

    Vel... Nå er de nyvasket i alle fall :D :D




    Mvh
    Rolf




    starta du også opp med den orginale resepten 3/4l sprit 2 dråper Zalo og vann opp til 5l ?
    eller hvor mye veske har du totalt i karret? dvs hvor høyt står vesken i karret?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.121
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pellesmil skrev:
    starta du også opp med den orginale resepten 3/4l sprit 2 dråper Zalo og vann opp til 5l ?
    eller hvor mye veske har du totalt i karret? dvs hvor høyt står vesken i karret?
    Forrige runde var slik, ja. 1 til 7 blåsprit og vann. Har ikke nøyaktig mål, men topper opp med vann etter platene er satt oppi.
    Jeg måtte øke til 4 dråper Zalo siden overflatspenningen i vannet var for høy. (Vannet perlet seg på platesidene og ville ikke renne av)

    Nå er som sagt platene tørre før de forlater vannet omtrent og virker veldig bra de jeg har prøvelyttet så langt.

    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gjør det litt enkelt:
    Sørg for at platene har en høyde over bunn slik at inerste rille blir noen cm under toppen av vaskeren.
    Fyll på 1 liter blårens eller bedre / renere sprit. Fyll på med vann til det står halvveis (ca) opp, sett ned platene og etterfyll med vann til midtveis mellom innerste rille og plateetikett.
    Tror Lars laget spacere på ca 8mm. Da går det 16-17 plater i en vask. Ved "vanskelige" plater kan det gi bedre effekt ved dobbel avstand mellom platene.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.121
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Audiomix skrev:
    Gjør det litt enkelt:
    Sørg for at platene har en høyde over bunn slik at inerste rille blir noen cm under toppen av vaskeren.
    Fyll på 1 liter blårens eller bedre / renere sprit. Fyll på med vann til det står halvveis (ca) opp, sett ned platene og etterfyll med vann til midtveis mellom innerste rille og plateetikett.
    Tror Lars laget spacere på ca 8mm. Da går det 16-17 plater i en vask. Ved "vanskelige" plater kan det gi bedre effekt ved dobbel avstand mellom platene.
    Vet ikke om dette innlegget var til meg?
    Jeg har ingen problemer med bruken av vaskeren.
    Holder meg til 9 plater og doble spacere pr runde.

    Bruker som sagt mindre blårens nå, men fingermerker/fett forsvinner likevel.

    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    RoDa skrev:
    Audiomix skrev:
    Gjør det litt enkelt:
    Sørg for at platene har en høyde over bunn slik at inerste rille blir noen cm under toppen av vaskeren.
    Fyll på 1 liter blårens eller bedre / renere sprit. Fyll på med vann til det står halvveis (ca) opp, sett ned platene og etterfyll med vann til midtveis mellom innerste rille og plateetikett.
    Tror Lars laget spacere på ca 8mm. Da går det 16-17 plater i en vask. Ved "vanskelige" plater kan det gi bedre effekt ved dobbel avstand mellom platene.
    Vet ikke om dette innlegget var til meg?
    Jeg har ingen problemer med bruken av vaskeren.
    Holder meg til 9 plater og doble spacere pr runde.

    Bruker som sagt mindre blårens nå, men fingermerker/fett forsvinner likevel.

    R
    Det var nok ikke det .
    Jeg leste fort noen innlegg og oppfattet at "noen" hadde problemer med dybde, blanding og tykkelse på spacere.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    RoDa skrev:
    Audiomix skrev:
    Gjør det litt enkelt:
    Sørg for at platene har en høyde over bunn slik at inerste rille blir noen cm under toppen av vaskeren.
    Fyll på 1 liter blårens eller bedre / renere sprit. Fyll på med vann til det står halvveis (ca) opp, sett ned platene og etterfyll med vann til midtveis mellom innerste rille og plateetikett.
    Tror Lars laget spacere på ca 8mm. Da går det 16-17 plater i en vask. Ved "vanskelige" plater kan det gi bedre effekt ved dobbel avstand mellom platene.
    Vet ikke om dette innlegget var til meg?
    Jeg har ingen problemer med bruken av vaskeren.
    Holder meg til 9 plater og doble spacere pr runde.

    Bruker som sagt mindre blårens nå, men fingermerker/fett forsvinner likevel.

    R
    Det var nok ikke det .
    Jeg leste fort noen innlegg og oppfattet at "noen" hadde problemer med dybde, blanding og tykkelse på spacere.
    Regner det var til meg, Takk

    Har som sagt ikke fullført vaskeren men mye er utført, det blir lexan ramme som kan taes av og med spor der akslingen hviler, bruker 10mm lexan spacere som blir noe tykkere med ca 1mm gummi på hver side,

    bilder kommer senere, har laget aksling med 10mm kulelager som strengt tatt ikke er nødvendig ved en rotasjonshastighet på 0,3rpm men vil ha mulighetene åpne for å kunne flytte hele sulamitten med platene over i en sentrifuge, (som sagt blir sentrifugen en option som ikke realiseres med det første)
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Heisann
    Spacere som er brukt er 6mm tykke. Har benyttet brødfjøler i plast. Har vasket 13 stk. også. Tror faktisk at det går med 14 også om det skulle knipe. Jeg har til nå vasket ca. 450 plater. Har blandet vaskemiddel 2 ganger. Siste gang brukte jeg 1 dråpe Zalo pr. liter. Det renner lettere av som Roda sier med litt mer såpe. Totalt går det ca. 5 liter på en blanding. siden det er en del fordamping blir det at en må etterfylle litt underveis. Jeg er kjempefornøyd med resultatet så langt.
    Mvh
    Tore
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Lexan var jo passe eksotisk.
    Og brødfjøler passe originalt ;)
    Nesten ingen grenser for hva som kan brukes og det er til nå ikke laget to like vaskemaskiner....tror jeg.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Vi er to som også bygger en platevasker.

    Her er noen bilder av rammen og gearsystem / motor deler.

    Tannhjul og aksling kommer fra en gammel Canon skriver vi fant, motoren fra en lamineringsmaskin (som ble kjøpt ny for å slaktes :) )

    Kassen tror jeg egentlig var ment brukt til en gitar pedal.

    Rammen er lagd i rustfritt vinkel stål

    Mer bilder kommer når vi begynner å sette ting sammen.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer med flott start.
    Dette (vinylvaskemaskin) prosjektet må være blandt de DIY prosjekter med flest variable faktorer.
    Bra blir det uansett ser det ut til.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Interresangt å lese om allt engasjemanget angående vasking av plater. Ikke for å virke negativ ,men jeg synes at denne USC metoden virker litt tungvindt og jeg ønsker å bruke minst mulig tid til vaskingen. Vinylplatene er jo kun en flat plastikkdings med relativt grunne spor. Jeg har brukt vinyl snart i 40 år og har aldri sett på vaskingen som noe problem. Da jeg i alle år har vasket platene manuelt kjøpte jeg en platevasker for bekvemmeligheten sin del. Jeg må jo si at resultatet er meget bra og en plate vaskes på 2-3 minutter.
    Har prøvd med litt forskjellige vaskemidler og har også forsøkt denne blårensen.Det som har blitt min erfaring er at blårensen faktisk setter merker i vinylen (ja,jeg blander den med vann)
    I tillegg føler jeg at resultatet gir en del overflatestøy i form av knittring .
    Det middelet som jeg har endt opp med er fra Clear Audio som jeg mener gir et meget bra resultat med svært lite overflatestøy bedømt før og etter vask.
    Mener å ha lest at stoffer som inneholder alkohol faktisk kan ødelegge eller skade vinylen.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    mana skrev:
    Interresangt å lese om allt engasjemanget angående vasking av plater. Ikke for å virke negativ ,men jeg synes at denne USC metoden virker litt tungvindt og jeg ønsker å bruke minst mulig tid til vaskingen. Vinylplatene er jo kun en flat plastikkdings med relativt grunne spor. Jeg har brukt vinyl snart i 40 år og har aldri sett på vaskingen som noe problem. Da jeg i alle år har vasket platene manuelt kjøpte jeg en platevasker for bekvemmeligheten sin del. Jeg må jo si at resultatet er meget bra og en plate vaskes på 2-3 minutter.
    Har prøvd med litt forskjellige vaskemidler og har også forsøkt denne blårensen.Det som har blitt min erfaring er at blårensen faktisk setter merker i vinylen (ja,jeg blander den med vann)
    I tillegg føler jeg at resultatet gir en del overflatestøy i form av knittring .
    Det middelet som jeg har endt opp med er fra Clear Audio som jeg mener gir et meget bra resultat med svært lite overflatestøy bedømt før og etter vask.
    Mener å ha lest at stoffer som inneholder alkohol faktisk kan ødelegge eller skade vinylen.
    Hele poenget med USC dvs Ultra sound cleaning er at det er ikke vesken som er poenget det er 40Khz vibrasjon som skaper virkningen, ultralyd funker uansett, noen ganger vil faktisk vann virke bedre enn et løsemiddel (les alkohol) når ultralyden setter vesken det være seg vann eller en annen veske i bevegelse så vil vesken kavitere på overflaten til alt som er i kontakt med vesken dvs platen denne kavitasjonen river løs partikler og fett.
    Ulike vesker / løsemidler anbefales brukt til ulike materialer, dette er grundig dokumentert av anerkjente ultralyd rensemaskin produsenter.
    Noen ganger er det vann som gjelder noen ganger er det alkohol som gjelder andre ganger er det såpe som gjelder.
    Ved rensing av vinyl vil den vesken som virker best og skader vinylen minst være best
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    pellesmil skrev:
    Hele poenget med USC dvs Ultra sound cleaning er at det er ikke vesken som er poenget det er 40Khz vibrasjon som skaper virkningen, ultralyd funker uansett, noen ganger vil faktisk vann virke bedre enn et løsemiddel (les alkohol) når ultralyden setter vesken det være seg vann eller en annen veske i bevegelse så vil vesken kavitere på overflaten til alt som er i kontakt med vesken dvs platen denne kavitasjonen river løs partikler og fett.
    Ulike vesker / løsemidler anbefales brukt til ulike materialer, dette er grundig dokumentert av anerkjente ultralyd rensemaskin produsenter.
    Noen ganger er det vann som gjelder noen ganger er det alkohol som gjelder andre ganger er det såpe som gjelder.
    Ved rensing av vinyl vil den vesken som virker best og skader vinylen minst være best
    Linjene over burde være første innlegg på hver side i denne tråden.
    Bedre og enklere kan det ikke forklares.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Hei igjen

    Klarer ikke helt å slippe taket i dette. Jeg synes fremdeles at dette er interresangt å følge med på,men det må være lov å stille noen spørsmål ved dette.
    Du sier i ditt svar at det ikke er vesken som er hele poenget men selve ultralyden (40khz) som danner grunnlaget for resultatet. Du sier også at der oppstår en kavitering som angriper selve produktet (altså vinylen eller platen) pluss fett og skitt som løsrives.
    Kan du da garantere at selv ved gjentatte vaskinger at ikke vinylen blir skadet,Kan f.eks. deler av rillene løsrives da disse tross alt er ekstremt tynne opphevde felter. Har vært inne på nettsider som forhandler disse apparatene som ikke anbefaler bruk av disse til rengjøring av plast/gummiartikler da disse kan bli skadet og mine kjære vinylplater er jo laget av plast.

    mvh

    mana
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.121
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Audiomix har kjørt langtidstest og mikroskopsjekk. Ingen fare. :)

    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Dette vaskeproduktet begynner å få så mye brukserfaring at eventuelle skader på vinylen ville vært rapportert for lenge siden.
    Sjekk sider hos produsenter som Branson. Der er det mye info. Ikke om vinylvask, men om ultralydvask. Hvordan det virker og hvorfor.
    De som har nære slektsbånd til han her bør finne på noe annet som ikke er så fali'

    ;D
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    mana skrev:
    Hei igjen

    Klarer ikke helt å slippe taket i dette. Jeg synes fremdeles at dette er interresangt å følge med på,men det må være lov å stille noen spørsmål ved dette.
    Du sier i ditt svar at det ikke er vesken som er hele poenget men selve ultralyden (40khz) som danner grunnlaget for resultatet. Du sier også at der oppstår en kavitering som angriper selve produktet (altså vinylen eller platen) pluss fett og skitt som løsrives.
    Kan du da garantere at selv ved gjentatte vaskinger at ikke vinylen blir skadet,Kan f.eks. deler av rillene løsrives da disse tross alt er ekstremt tynne opphevde felter. Har vært inne på nettsider som forhandler disse apparatene som ikke anbefaler bruk av disse til rengjøring av plast/gummiartikler da disse kan bli skadet og mine kjære vinylplater er jo laget av plast.

    mvh

    mana
    Klokken er 0155 og obligatorisk musikklytting med dertil egnende mat/drikkevarer er inntatt,
    men før jeg møter Tempuren med et velfortjent smil vil jeg gjerne kommentere dette slik:

    Jeg kan ikke garantere noe som helst , jeg bare lager en innretning som gjør at jeg kan rense ting i den (dvs lp plater) i mitt tilfelle er det mine egne plater jeg renser og jeg tar selvfølgelig alt ansvar for eventuelle skader som måtte oppstå på mine egne plater mens de spilles i mitt eget hjem, hva andre måtte oppleve av skader på sine LPer er meg knekkende likegyldig,

    Det jeg kan opplyse om er at en ny USC maskin har blitt født i kveld og den VIRKER

    I rest my case


    P
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    mana skrev:
    Du sier i ditt svar at det ikke er vesken som er hele poenget men selve ultralyden (40khz) som danner grunnlaget for resultatet. Du sier også at der oppstår en kavitering som angriper selve produktet (altså vinylen eller platen) pluss fett og skitt som løsrives.
    Kan du da garantere at selv ved gjentatte vaskinger at ikke vinylen blir skadet,Kan f.eks. deler av rillene løsrives da disse tross alt er ekstremt tynne opphevde felter. Har vært inne på nettsider som forhandler disse apparatene som ikke anbefaler bruk av disse til rengjøring av plast/gummiartikler da disse kan bli skadet og mine kjære vinylplater er jo laget av plast.

    mvh

    mana
    Det er vel egentlig egenvekten av væsken som settes i beveglese som er utslagsgivende for virkningen. Før brukte vi mye Kloroten ved ultralydvasking av metall fordi denne væsken har en høy egenvekt og derfor gir en kraftigere vakeeffekt. Omvendt så vil vel Alkohol gi en svakere vaskeeffekt fordi den er lettere enn vann.

    Et av "stuntene" vi brukte ved demonstrasjoner av UL-vaskere i gamle dager var å kaste klokker og armbånd til de som kom på besøk ned i vaskeren (dette var med Kloroten). Særdeles effektivt! Jeg kan ikke huske at noen av de tingene vi kastet nedi tok skade av det, plast eller ei.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Klokken er 1532 den 27/11-2010 og en ny USC maskin kan fyres opp for første gang,
    Rensen var på 30 min med 9 lp,er ca 5 liter vann 0,5 liter isopropanol og 5 dråper Zalo,
    motoren sørger for en bevegelse lik 1 runde på 2min 50sek (ved 12V)

    Umiddelbart etter oppstart ser vi at det foregår noe på plateoverflaten det bobler og syder og det er ikke tvil om at dette må virke :D

    etter 30 min gir jeg de en grundig rens i lunka / kalt vann, og en tørkeperiode på ca 10 min får det meste av vann til å renne av men siden jeg har skylt vekk all renseveska er overfaltespenninga tilbake der den normalt er på vinyl, vannet perler seg på overflaten og vil ikke renne av.

    Noe manuell tørking må derfor til før det er klar for prøvelytting, heldigvis har jeg husket å sette Zapen i full klasse A i god tid så alt ligger tilrette for prøvelytting, spent sitter vi godt tilrette med hver vår Single Malt og fylles med undring på om Bruce har glemt at han skal synge for oss?satt jeg på plata eller?
    Plutselig slår Bruce sin stemme mot oss og det er både høyt og stille på en gang, det er både rufsete og pent på en gang det er både oppløst og dempet på en gang, Jesus dette er jaggu bra.
    Vi pløyer oss videre mens vi glemmer å smake på Single Malten vi bare hører og hører jeg har spilt denne plata mange ganger og senest for en uke siden, men nå høres den radikalt bedre ut jeg prøver å høre om hva som utgjør forskjellen men det blir ikke lett, jeg blir bare sittende å høre på helheten, det er mere av alt og mindre av alt, det blir vanskeligere å skille lydene fra hverandre, begreper som bass, mellomtone og diskant blir umulige å bruke nå, alt flyter inn i hverandre, jeg hører ikke hvor mye bass det er i stemmen til Bruce , jeg hører kun stemmen hans, jeg hører ikke hvor oppløst lyden er når munnspillet starter jeg bare hører munnspillet.
    Mange plater blir spilt og etter et par timer og halvveis inni Don't play your Rock 'N' Roll to me kommer damene, volumet forblir noenlunde det samme, (dvs ok lyttevolum) ingen klaging på lydnivået selv om det er såpass høyt at samtaler best føres mellom kun 2 personer.


    Ja slik slik gikk kvelden med gjennomspilling av både renset og urenset vinyl og kvelden må kunne betegnes som velykket.

    P
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.121
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pellesmil skrev:
    etter 30 min gir jeg de en grundig rens i lunka / kalt vann, og en tørkeperiode på ca 10 min får det meste av vann til å renne av men siden jeg har skylt vekk all renseveska er overfaltespenninga tilbake der den normalt er på vinyl, vannet perler seg på overflaten og vil ikke renne av. Noe manuell tørking må derfor til før det er klar for prøvelytting
    Gratulerer med flott vasker, og moro med sånne inntrykk av resultatet!

    Lurer litt på dette med grundig rens i lunka / kaldt vann, spylt under kran eller?
    Like mye på manuell tørking, mener du å tørke overflaten med klut eller lignende?

    Prøv å la vannet renne av under vifteblås uten å skylle platene, det har funket godt her.

    Mvh
    Rolf
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    pellesmil skrev:
    etter 30 min gir jeg de en grundig rens i lunka / kalt vann, og en tørkeperiode på ca 10 min får det meste av vann til å renne av men siden jeg har skylt vekk all renseveska er overfaltespenninga tilbake der den normalt er på vinyl, vannet perler seg på overflaten og vil ikke renne av. Noe manuell tørking må derfor til før det er klar for prøvelytting
    Gratulerer med flott vasker, og moro med sånne inntrykk av resultatet!

    Lurer litt på dette med grundig rens i lunka / kaldt vann, spylt under kran eller?
    Like mye på manuell tørking, mener du å tørke overflaten med klut eller lignende?

    Prøv å la vannet renne av under vifteblås uten å skylle platene, det har funket godt her.

    Mvh
    Rolf
    Lurer litt på dette med grundig rens i lunka / kaldt vann, spylt under kran eller? Ja de var spylt under springen var litt forsiktig med varme bruker samme temp som i badet, hadde på bra driv på vannet mens jeg snurret platene skyllet skikkelig brukte vel et drøyt minutt på dette.

    Like mye på manuell tørking, mener du å tørke overflaten med klut eller lignende? etter at platen var stått og tørket uten noe vifte el.lign. var det vel kansje mellom 10 og 20 dråper på overflaten, jeg bare la plata ned på et mykt håndkle som lå på en plan flate, ikke noe gnukking bare en lett tørk etterfulgt av et par minutter mere med lutftørk, da var de klar for coveret.

    Tror at jeg kommer til å bygge en sentrifuge til platene, dermed kan jeg bruke mere Zalo i badet da jeg uansett kommer til å skylle skikkelig etterfulgt av sentrifugering.

    I tillegg må jeg tvike spacerne, de må ha på skikkelig gummi da de ikke tetter bra nok med den skjødesløse sølingen med vann jeg ofte bedriver
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Lørdag kveld med godt selskap, god mat og drikke, men selv ikke en slik kveld unnslipper Hi-Fi inngripen.
    Så langt i kveld har 12 plater blitt grundig renset etter alle USC metodenes regler, bortsett fra en liten tvik på resepten, bruker ikke sprit overhodet ???
    Det går kun etanol innvortes mao. kjører 6 plater i slengen med ca 11-12mm spacing har ikke plass til mer da jeg har platene nesten så lavt i kabinettet som det går og det betyr at jeg har eksakt 11cm fra bunn av karret til vannoverflaten dvs at karret er 11/15 = 0,73 fult det er noe mere enn hva brukarveiledninga anbefaler: Washing fluid is better with 1/2- 2/3 tank volume man kan skvise ned ennå en cm dvs senke veskenivået ned til 10cm dvs 10/15= 0,66 elle 2/3 , nivå mulig dette blir neste tvik.

    rensevesken jeg bruker er 99% vann og 1 % Zalo dvs en skikkelig sprut med såpe, skummet legger seg etter en liten stund så det er no worries.

    kjører 6 plater i 30min @ 30gC ved 1rpm 2min/45sek

    Skyller platene skikkelig i lunka vann etterfulgt av drypptørk og manuell tørk og inspeksjon.

    helt klart noe jeg har har blitt avenig av dette den store renselsen er i gang.

    Nei får vel sette meg i godstolen og se hva Dustin Hoffman har å tilby.


    Ps kommentar fra forrige helg:
    Gjest: hører du forskjell på Cd og Lp da?
    meg: Hører du hva vi spiller da?
    Gjest: ja er det ikke LP som du spiller da?
    Meg: vet du hva vi spiller?
    Gjest: ææææææ??
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    JackX skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men av det jeg har lest har jeg etterhvert fått lyst til å kikke etter en alternativ rensemetode enn Keith Monks duppeditter.

    Har noen vært borte i denne?



    http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15

    Cheers!

    ================

    EDIT:

    Side 14.OK. Takk

    ================
    Tror jeg har kommentert denne tidligere.
    Konstruktøren kan ikke ha forstått hvordan ultralyd virker. Da ville han ikke klusset det til med børster og redusert kapasiteten til en LP.
    Riktig HiFi pris har den også ;D
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Audiomix skrev:
    Konstruktøren kan ikke ha forstått hvordan ultralyd virker. Da ville han ikke klusset det til med børster og redusert kapasiteten til en LP.
    Riktig HiFi pris har den også ;D
    Er ikke helt sikker på hva du mente nå. Er det slik ar USC-metoden er tilstrekkelig, og børster etc ikke gjør ytterligere rent?

    Pris: tja, er vel mange ledd som skal ha sitt ...

    Lurer på følgende: er det foretatt noen sammenligning av USC-metoden (generelt) vs Keith Monks?

    JackX
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    122
    Antall liker
    135
    Torget vurderinger
    5
    JackX skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men av det jeg har lest har jeg etterhvert fått lyst til å kikke etter en alternativ rensemetode enn Keith Monks duppeditter.

    Har noen vært borte i denne?



    http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15

    Cheers!

    ================

    EDIT:

    Side 14.OK. Takk

    ================
    Jeg har hatt denne i noen uker nå. Er veldig fornøyd med resultatet av vaskingen. Platene blir helt rene og tørre når maskinen er ferdig. Du bare setter platen i maskinen og trykker på knappen, resten tar maskinen seg av. Ikke noe problem at den bare tar en plate av gangen. Man kan vaske mens man spiller plater fordi prosessen er helt automatisk.
    Synes heller ikke prisen er avskrekkende i forhold til andre maskiner. Jeg betalte 14300 levert på lokalt postkontor. bestilte fra Audioaktøren.
    Synes den er et godt alternativ for oss som ikke har kapasitet til å lage vår egen vaskemaskin. ;)
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    KnutD skrev:
    JackX skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men av det jeg har lest har jeg etterhvert fått lyst til å kikke etter en alternativ rensemetode enn Keith Monks duppeditter.

    Har noen vært borte i denne?



    http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15

    Cheers!

    ================

    EDIT:

    Side 14.OK. Takk

    ================
    Jeg har hatt denne i noen uker nå. Er veldig fornøyd med resultatet av vaskingen. Platene blir helt rene og tørre når maskinen er ferdig. Du bare setter platen i maskinen og trykker på knappen, resten tar maskinen seg av. Ikke noe problem at den bare tar en plate av gangen. Man kan vaske mens man spiller plater fordi prosessen er helt automatisk.
    Synes heller ikke prisen er avskrekkende i forhold til andre maskiner. Jeg betalte 14300 levert på lokalt postkontor. bestilte fra Audioaktøren.
    Synes den er et godt alternativ for oss som ikke har kapasitet til å lage vår egen vaskemaskin. ;)
    Hvordan er støynivået på den?
    Har du testet andre vaskere?
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    122
    Antall liker
    135
    Torget vurderinger
    5
    unison skrev:
    KnutD skrev:
    JackX skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men av det jeg har lest har jeg etterhvert fått lyst til å kikke etter en alternativ rensemetode enn Keith Monks duppeditter.

    Har noen vært borte i denne?



    http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15

    Cheers!

    ================

    EDIT:

    Side 14.OK. Takk

    ================
    Jeg har hatt denne i noen uker nå. Er veldig fornøyd med resultatet av vaskingen. Platene blir helt rene og tørre når maskinen er ferdig. Du bare setter platen i maskinen og trykker på knappen, resten tar maskinen seg av. Ikke noe problem at den bare tar en plate av gangen. Man kan vaske mens man spiller plater fordi prosessen er helt automatisk.
    Synes heller ikke prisen er avskrekkende i forhold til andre maskiner. Jeg betalte 14300 levert på lokalt postkontor. bestilte fra Audioaktøren.
    Synes den er et godt alternativ for oss som ikke har kapasitet til å lage vår egen vaskemaskin. ;)
    Hvordan er støynivået på den?
    Har du testet andre vaskere?
    Har Nitty Gritty basic modellen. Den støyer vesentlig mer. Dessuten må man være nær den når man vasker.
    Viften i Vinyl Cleaner støyer noe, men siden prosessen er automatisk kan man ha den i et annet rom. jeg synes Vinyl Cleaner vasker bedre enn Nitty Gritty.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Da var vaskeren ferdig

    Bilder (mobil desverre)

    Bildene viser borring av nagle hull i ramme, montering av girkasse plate, pakning på ramme, prøvemontering ramme, innmat i girkasse, og ferdig vasker :)

    Takk til Ole for sveising , lodding og generell masterminding!
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! :)
    Min USC står jo i samme tråd (under et annet nick). En enkel og flott konstruksjon som garantert kommer til å gi deg mange rene og pene plater. Inovativ med strykejernsledning og greier. :)
    Har du laget mellomleggsskiver for å kunne vaske mange samtidig?

    Sonny

    Edit: Jeg tror du bør senke akslingen nærmere toppen slik at du kan bruke litt mindre væske i tanken. Det gjør den mer effektiv.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hei Sonny

    Vi har noen løpehjul fra printeren vi slaktet. Disse fungerer greit til mellomstykker.

    Mulig du er inne på noe ang høyden på akslingen ja, jeg får prøve litt og se.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    løpehjul fra printer - kun det enkle er godt nok, men det er ikke så dumt å dekke etikettene med skiver fordi ultralyden er ikke så snill mot papir.

    Noe særlig mer enn 2/3 fylling i maskinen senker effektiviteten ganske betraktelig. Jeg måtte selv senke akslingen.

    Sonny
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer med flott vaskemaskin!
    Artig med DIY.
    Stadig nye varianter som dukker opp.
    På tide med en make over på den første som ble laget.

    På den første vi laget ble opphenget laget slik at vinylen hadde en cm eller to klaring fra bunnen. Spacere dekket hele label og litt til. Da var det aldri problemer med fuktighet. Slitasje som følge av "høy" lyd har jeg aldri sett.
    Bare rene riller :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn