Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aair

    Gjest
    1400 rpm bør jo holde til vinyl - er vel cirka det som er på vanlig vaskemaskiner til sammenligning. Zenn har ikke regulering, men spinner raskt opp til full hastighet. Produsenten har forresten ikke svart på min henvendelse angående rpm, men kan se ut som at dette er forretningshemmlighet. Jeg skrudde opp dekslet og da var all info om motor skrapet vekk.

    @Rune: Høres ut som om du har kontroll på dette med luftfuktighet. Jeg så for meg en tett og fuktig kjeller med lagring av vinyl. Av egen erfaring så er høy rh, sopp og dårlig utlufting ikke det ideelle for pappcovere ;)

    EDIT: Da fikk jeg svar angående hastighet på Zenn-vaskeren: 3000 rpm.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Audiomix skrev:
    Intet er perfekt vet du.
    Jeg har fått plater som har vært nyvasket på tradisjonelt vis (VPI el.l.) som ikke var spesielt rene. Etter USC ble de veldig mye bedre.
    Det som blir hengende med av urenheter på vei opp av vaskeren ser jeg på som null problem.
    Blir som å velge mellom 80% rent og 99.5% rent.
    Du har sikkert rett i at USC'en tar ting som ligger igjen etter støvsugeren. Dog må jeg få lov å være uenig med deg om tallene. Jeg tror nok vi snakker mer 99,65% mot 99,996%. Til syvende og sist er det et spørsmål om hvor mye man gidder å jobbe for den marginale forbedringen vi snakker om. Plater til tørk over dassen? Njaæei...

    Husk at det er teknikk inne i bildet her også. Er du kjip med rensevæska og vasker bare en gang, blir resultatet deretter. Jeg vasker alltid i to omganger, minst. Ved ekstra skitne plater bruker jeg VPI sin litt stive nylonbørste og Vidar P først. Vanligvis bruker jeg myk børste, rikelig med Okki Nokki rensemiddel, og mange runder før 'avsugning' (forhåpentligvis dagens eneste Anna Anka-referanse). Den siste runden tar jeg med destillert vann og noen få dråper Kodak Photoflo til en liter. Jeg ser ikke, men hører forskjellen.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Tusen takk for hjelpen aair. 3000rpm, det er fort!

    Audiomix Orientalmotor = OM = Elfa. Step motor, jeg har laget noen duppeditter før i verden med step motor og PLS styring. Det vil uten tvil fungere veldig godt. Den eneste ulempen må være at den tærer hardt på en DIY lommebok.

    Når det gjelder USC'en har jeg bevisst benyttet ordet utfordringer om det som gjenstår - fordi kokeren i seg selv fungerer helt perfekt! Jeg kommer ikke til å vurdere noen annen form for vasker.

    Når det gjelder motoren som jeg tenker å bruke, er problemet ferie på Elfa. Jeg venter på svar om detaljer omkring motoren. Den største utfordringen (uten dreibenk) er overgangen motoraksling - vinyl. Om ting ser ut som jeg tror, har jeg en løsning på det også.

    Rune
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Rulende bortover på bakken er det ca 47 meter pr sek.
    Som en bil i ca 160 km.
    Mvh.
    Steinar.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Framdrift vinylsentrifuge!
    Jeg venter på akrylplater fra Finland - de kommer om senest halvannen uke.

    Motoren er en ufordring -for det første får man bare "goddagmannhostesaft" svar fra leverandøren - den må rotere CCW fordi jeg har kun mulighet til gjenge REX - det står at den har 6mm aksling med kile, men den har 6mm aksling med pinjong. Har strevet meg gjennom 28 sider teknisk info om motorserien og har funnet det jeg skal ha. Venter da på svar fra leverandør om den kan leveres.
    Gir blaffen i elektronisk mykstart. Vi snakker kun om 4,6Ncm i dreimoment. Mykstart koster kr. 1000,- i tillegg.

    Venter på pris på en bord hobbydreiebenk for metall. Engangs? Vet ikke.....



    Hvordan går det med dere andre USC'ere?

    Rune
     

    Vedlegg

    R

    Runesande

    Gjest
    Har i dag fått svar at Elfa ikke kan levere motoren. Jeg må da ty til plan B, og har lyst til å løse dette på en helt annen måte.

    jeg har i ekte DIY ånd lyst til å lage en vinylsentrifuge så billig som mulig. Rett og slett lage den av hva jeg kan tuske til meg av bits and pieces.

    Dersom det er interesse for det skal jeg dokumentere prosessen, selv om fallhøyden kan bli stor!

    Rune
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Da er jeg i gang!
    Siden dette skal bli så billig som mulig så tenkte jeg å ta vare på kvitteringene på det jeg måtte kjøpe. Hmmmm kan jeg utgiftsføre øl, mon tro?

    Vel, siden jeg ikke vet om dette kommer til å fungere må jeg starte med motoren, aksling osv til jeg kan teste før jeg bygger resten.
    Motoren er fra viften i et tidligere innlegg. Viften er ny, men trommelen var skjev så den kunne ikke selges. Derfor er motoren gratis. En tilsvarende motor er veldig enkel å skaffe. Den koster bare ett par hundre kroner.
    Motoren var festet med en bajonettkopling - jeg må kunne skru den fast og har derfor boret og gjenget fire hull M4.



    Aksling - på bildet under har jeg samlet bits and pieces som jeg trodde jeg kunne anvende på en eller annen måte. Begynte med å lage aksling av delen ved den røde pilen. Skeive skiver.... hehe......



    Akslingen er kuttet med baufil og jeg må frese toppen rett i søylebormaskin. Den er en gammel traver som jeg har fått, men den fungerer helt topp.



    Nå må det sies at det første forsøket på å lage aksling ble mislykket. Det var her jeg skulle ha benyttet en dreiebenk for å kunne bore "dead center". Jeg fikk det til på andre forsøk.

    Rune
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Supert med dokumentasjon over dette Rune
    Bare fortsett med dette :)

    Å utgiftføre øl går vel bra... er ikke dette kjølemiddel i varmen ;D ;D

    Har selv megalyst på en dreiebenk, men behovet og pengeboka sier noe annet ;)

    Mvh Jan I
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er så heldig å ha noen USCede plater, og er veldig fornøyd med resultatet.
    Har også noen helt nye plater, og reagerer på hvordan det er å børste disse i forhold.

    I forhold så "lugger" de USCede når jeg børster. På de nye så løper børsten lettere på overflaten.
    Hva tror dere dette kan være?

    R
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.524
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan det rett og slett være at USCene er gullende rene i rillene?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ligger det ikke ofte noe "slippmiddel" igjen i nypresset vinyl?
    Tipper det er ganske glatt.
    Har aldri merket det du beskriver. Har kanskje ingen nye plater.
    Bare nyvasket :)
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Jan_I da kan jeg utgiftsføre 2 øl så langt. Billigste dreiebenk jeg har sett koster kr. 7 000,-.

    RoDa du har sikkert registrert at nye plater låter ikke så bra første spillingen. Jeg tror det er som Audiomix sier at det er et slippmiddel fra pressingen som forsvinner ut av rillene etter første spilling. Jeg har sett dette belegget på et par nye plater jeg har kjøpt.

    Akslingen er laget og festes til motorakslingen med fire settskruer. Jeg har gjenget opp 6mm i andre enden. Der var det hull fra før av. Metall holderen for plate er også gjenget 6mm for å låse mot aksling.
    Da var det tid for første akryljobb. Skjære ut under- og overskivene. De skal dekke etiketten under sentrifugering samtdig som det bliir et solid "fundament" for vinylen.



    Det er umulig å skjære ut en sirkel perfekt med stikksag, så skivene må innom søylebormaskinen for å slipes runde.



    Første prøvesammensetting.



    Opp ned



    Første test



    Testen var vellykket - vannet sprutet vekk. Jeg lot den gå ett minutt. Det tar jo både vinter og votter før den stopper igjen. Når jeg har kommet litt lengre så skal jeg vurdere en bremseanordning.
    Det er litt kast i systemet, men det hadde jeg egentlig regnet med siden jeg ikke har dreiebenk. Men det er ikke verre enn at jeg kan leve med det. Det er jo veldig lite som skal til før man merker det.

    Da er det akryltid. Jeg har noe akryl så jeg får se hvor langt jeg kommer. Begynner i midten og jobber meg utover.

    Rune
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En tanke slår meg med disse akrylspacerne. De kan jo ikke tette skikkelig. Hva med å kappe biter av en myk gummislange og strekke rundt akrylskivene? Med et mykt materiale blir det vel mulig å få det pottetett? Synd å fukte lablene...
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Zomby_Woof
    Testen gir ikke et helt korrekt bilde av spacerne. Spacerne er tørre i utgangspunktet. Jeg fuktet plata med en sprayflaske med vann. Akrylen er 100% rett.
    Etter vask i USC'en med akrylspacere, legges hele stabelen med aksling vannrett. Jeg tar da en og en plate rett over i sentrifugen mens de holdes liggende. Sentermutteren drar alt sammen slik at det blir tett. Skulle det komme noe vann på spacerne under sentrifugering, så sentrifugeres de tørre. Derfor er jeg ikke redd for lablene. :)

    Rune
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Zomby_Woof skrev:
    En tanke slår meg med disse akrylspacerne. De kan jo ikke tette skikkelig. Hva med å kappe biter av en myk gummislange og strekke rundt akrylskivene? Med et mykt materiale blir det vel mulig å få det pottetett? Synd å fukte lablene...
    No problem.
    Trenger ikke være tett en gang.
    Når platene vaskes, vil "vannet" følge rillene nedover. Det blir ikke dratt med vann oppover som igjen kan renne ned og inn på etiketten.
    Ved sentrifugering kan det heller ikke komme vann inn på etiketten. På alle måter en umulighet.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Litt flere detaljer av motor - aksling. I bakgrunn skiva som er ofret til sentrifugegudene.



    Begynt på motorkanalen. Måtte frese ut hull til 12mm akslingen. Freser (15mm) halvegs, snur platen og freser resten fra andre siden. Dermed så blir det et pent og ryddig hull.



    Det blir inmari mye gjenging......



    Da er motorkanalen / ledningskanalen ferdig.


    Jeg har kun akryl igjen til å lage fronten på selve kassa. Så det er fare for at det kan bli inntil en uke stillstand før jeg får mer.

    Rune
     

    Vedlegg

    R

    Runesande

    Gjest
    Nei - jeg kunne ikke leve med en aksling med kast i. Jeg lager jo denne sentrifugen for å tørke plater. Den må være driftsikker og leve lenge.
    I går var jeg derfor innom min gode venn Clas Ohlson for å kjøpe et vanntett kulelager, og noe å frese et lagerhus med.
    Nei jeg gikk ikke forbi polet som var tvers over gangen. ;D



    Nytt verktøy må man teste hvordan det fungerer før man gyver på å lage deler.


    Det kan vel se ut som om det ikke har skjedd stort, men jeg brukte fire timer på å lage aksling nr. III. Det var ikke det at jeg ikke traff senter med den forrige, men jeg hadde ikke klart å bore rett inn i akslingen. Derfor måtte jeg sørge for at søylebormaskinen var helt i vater og vatre opp akslingen før jeg boret senterhullene.
    Festet aksling nr. III med fire settskruer og blå locktite.


    Skal montere kulelageret så nær belastningspunktet som mulig. Nå må jeg bare frese ut resten på lagerhuset (de runde skivene). For å ikke gjøre en tabbe lager jeg en testskive først.

    Rune
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Siden du ikke gikk forbi Polet, har du kanskje mer å vise fram ;D

    Hvor lang tid regner du med å sentrifugere for å få den tørr nok?
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei Audiomix!
    Rødvin til kona så jeg får være i fred med mitt! ;)

    Jeg har testet med ett minutt på en møkkete plate, det ser ut til å holde. Uansett så tenkte jeg å starte maskinen med en impulsbryter og anvende en elektronisk timer. Timeren har enten 1-10sek eller 1-10min innstillbar tid. Jeg ønsker nemlig å ha litt slingringsmonn når det gjelder tid.

    Rune
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Audiomix skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    En tanke slår meg med disse akrylspacerne. De kan jo ikke tette skikkelig. Hva med å kappe biter av en myk gummislange og strekke rundt akrylskivene? Med et mykt materiale blir det vel mulig å få det pottetett? Synd å fukte lablene...
    No problem.
    Trenger ikke være tett en gang.
    Når platene vaskes, vil "vannet" følge rillene nedover. Det blir ikke dratt med vann oppover som igjen kan renne ned og inn på etiketten.
    Ved sentrifugering kan det heller ikke komme vann inn på etiketten. På alle måter en umulighet.
    Hva med å erstatte hele sentrifugen med en 'heis' som løfter platene langsomt opp av badet? Kanskje rensevæsken renner av da?
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Zomby_Woof. Vi har nå så høy luftfuktighet at platene tørker, men får et belegg. En løsning er jo vakuum som på en vanlig platevasker. Men det er jo slik at hele konseptet for meg med USC og tørk, at det skal gjøres uten fysisk kontakt med børster ol.

    AAIR - hvordan er det med vibrasjon under gange på din Zenn?

    I en tidligere tråd ønsket jeg å teste vifter fordi jeg antok at det var vanskelig å DIY'e en sentrifuge og få alt vibrasjonsfritt. Det er der jeg er nå. Motor med aksling fungerer greit. Med en gang plate med tilbehør kommer på så blir det en vibrasjon. Den er ikke ille når motoren går for fullt. Det kan virke som det blir en selvresonans på veg opp og på samme punkt ned igjen i hastighet.

    Jeg har vel brukt iallefall 6 timer på å løse dette. Det kan virke som jeg ikke kommer forbi Newtons 3dje lov: Newtons tredje lov sier at når det virker en kraft på et legeme, virker det en like stor og motsatt rettet kraft fra legemet. Altså motorens masse er ikke stor nok til å oppveie massen i den andre enden.

    Da er jo spørsmålet - skal jeg bry meg om dette - kan jeg i heltatt komme utenom noe vibrasjon? Hvilken konsekvens det har for motoren på sikt vet jeg ikke. Men jeg lager det slik at det er enkelt å byte motor.

    Innspill tas i mot med takk. :)

    Rune
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Zomby_Woof skrev:
    Audiomix skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    En tanke slår meg med disse akrylspacerne. De kan jo ikke tette skikkelig. Hva med å kappe biter av en myk gummislange og strekke rundt akrylskivene? Med et mykt materiale blir det vel mulig å få det pottetett? Synd å fukte lablene...
    No problem.
    Trenger ikke være tett en gang.
    Når platene vaskes, vil "vannet" følge rillene nedover. Det blir ikke dratt med vann oppover som igjen kan renne ned og inn på etiketten.
    Ved sentrifugering kan det heller ikke komme vann inn på etiketten. På alle måter en umulighet.
    Hva med å erstatte hele sentrifugen med en 'heis' som løfter platene langsomt opp av badet? Kanskje rensevæsken renner av da?
    Heis?
    Jeg synes det er best å løfte platene raskt opp før en slår av transducerene.
    Det er absolutt ingen fare for at vann eller annet renner inn mot etiketten. Eventuelt rest vann ligger i rillene og følger de på veien ned.
    De som måtte være det minste i tvil om dette fungerer eller lurer på hvordan det fungerer vil kunne se dette på messa i Horten ca 18. september:)
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Nå skal jeg ikke være for stor i kjeften, før jeg har fått testet, men jeg tror jeg har funnet løsningen på vibrasjonene.

    Man kan jo ikke motarbeide fysikkens lover, man må jobbe med dem. Dvs. å flytte vibrasjonene vekk chassis, men forsatt la motor og aksling få lov til å bevege seg.

    Løsningen er:

    Bestilt ekspress over natt, må bare ha dem NÅ! :-\

    Audiomix:
    Når min vasker er ferdig fortsetter rotasjonen av platene til jeg slår den av.
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Audiomix skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Audiomix skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    En tanke slår meg med disse akrylspacerne. De kan jo ikke tette skikkelig. Hva med å kappe biter av en myk gummislange og strekke rundt akrylskivene? Med et mykt materiale blir det vel mulig å få det pottetett? Synd å fukte lablene...
    No problem.
    Trenger ikke være tett en gang.
    Når platene vaskes, vil "vannet" følge rillene nedover. Det blir ikke dratt med vann oppover som igjen kan renne ned og inn på etiketten.
    Ved sentrifugering kan det heller ikke komme vann inn på etiketten. På alle måter en umulighet.
    Hva med å erstatte hele sentrifugen med en 'heis' som løfter platene langsomt opp av badet? Kanskje rensevæsken renner av da?
    Heis?
    Jeg synes det er best å løfte platene raskt opp før en slår av transducerene.
    Det er absolutt ingen fare for at vann eller annet renner inn mot etiketten. Eventuelt rest vann ligger i rillene og følger de på veien ned.
    De som måtte være det minste i tvil om dette fungerer eller lurer på hvordan det fungerer vil kunne se dette på messa i Horten ca 18. september:)
    Jeg tenkte ikke på beskyttelse av labler her. Jeg tenkte mer på å få rensevæsken til å renne av platene i stedet for å fordampe. Dermed er problemet med avleiringer ute av verden. Tanken var å la ultralyden gå mens platene heves langsomt ut av karet.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Jeg tenkte ikke på beskyttelse av labler her. Jeg tenkte mer på å få rensevæsken til å renne av platene i stedet for å fordampe. Dermed er problemet med avleiringer ute av verden. Tanken var å la ultralyden gå mens platene heves langsomt ut av karet.
    Rotasjonshastigheten er så langsom at det ikke utgjør noen forskjell. aair har jo en kombinert vasker/sentrifuge og jeg har virkelig tro på sentrifuge løsningen.

    I utgangspunktet hadde jeg trodd at det å lage sentrifugen var "a piece of cake" - der tok jeg feil gitt! Så langt har det gitt meg langt mer hodebry enn jeg hadde forestilt meg. I løpet av helgen får jeg svar på om mitt fjerde forsøk på å stabilisere chassis vibrasjonene fungerer.



    Mens jeg har ventet på demperne har jeg laget front- og bakstykke.
    Jeg har også laget koplingsskjema og bestemt meg for hvilken deler som skal benyttes.


    El. komponentene skaper videre hodebry med at de ikke lar seg feste i den tykke akrylen. Nå skal jeg ikke bruke noen store ord om framdrift - må bare løse en og en "utfordring" som det så feilaktig heter.

    Rune
     

    Vedlegg

    R

    Runesande

    Gjest
    Når denne kameraten her står på blir det sauna tilstander, 750W power, 5 kabinettvifter pluss cpu- og skjermkortvifter.


    Front- og bakstykke har kommet på plass. Sett fra baksiden.


    Det er klargjort for el komponentene som skal brukes. Jeg måtte tilpasse motorfestene for å får plass til vibrasjonsdemperne.


    Da har sideveggene kommet på plass. Sett fra fronten.


    Rune
     

    Vedlegg

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har en Eumax UD150SH-6L som kan stadfeste tank dimensjonene i denne?, ser en på tekniske specs: http://www.eumax-cleaner.com/en/pro_show.asp?id=34 står det at den har tankmål på 327 x 176 x 150 noe jeg ikke får til å stemme da det er oppgitt samme lengde på tank som enheten er utvendig (altså lengden på 327mm? dette kan ikke vere riktig)
    sitter derfor i tenkeboksen om jeg (dvs vi) skal satse på denne http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260539692113&ssPageName=STRK:MEWAX:IT den skal ha 180W effekt og samme tankmål.
    Noen som har prøvd sistnevnte?

    Når det gjelder målene på tanken er det vel lengden som er bøygen , etter det jeg kan måle trenger man ca 295mm for å nå "bunn av plata" stemmer eller?
    og om tanken er for kort må en fylle tanken veldig opp noe som sikkert ikke øker UL effekten?

    Tanker folkens?
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei Pellesmil!
    Jeg og flere andre har kjøpt denne http://cgi.ebay.at/EUMAX-digit-Ultraschallreiniger-6-0l-kompl-Edelstahl-/200467207711
    Det er et pålitelig sted å handle og den kommer etter 3-4 dager.
    Jeg husker ikke målene her jeg sitter, men den er innvendig stor nok. For å ikke ødelegge transductoren må det være min 1/2 tank (3 liter) eller opptil 2/3 tank (ca 4 liter). Jeg har ingen problemer med å anbefale dette med et par råd undervegs.
    1: Vær veldig nøye med at akslingen står helt i senter på tanken. Det er nemlig ikke mye å gå på sidevegs.
    2: Sett aksling/motor så lavt som mulig. 1/2cm over toppen. Da må tanken fylles med fire liter for å komme litt innpå sluttrillene. Altså Litt under halve plata i tanken. Du skal ikke dekke etiketten med rensevæske.

    Rune
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har lagt merke til at noen av disse tankene har kuleventiler for tapping av karet;
    er det ikke en fordel om ikke karet skal stå med væsken over flere vaskerunder ?
    mvh
    Leif
     
    R

    Runesande

    Gjest
    LMC!
    Det er riktig og selvfølgelig det enkleste å ha tappeventil. Men de maskinene jeg har sett med tappeventil har også en helt annen pris.
    Min løsning ble da en hevert fra Clas Ohlson som man slipper å suge i gang til kr. 29,-. Dette er både billig og enkelt.

    Rune
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Da er det tid for å sette inn komponentene og få de koplet. En av de få tingene i prosjektet som er enkelt.


    64 hull boret - 30 med batteridrill fordi kassen begynner å bli for stor for søylebormaskin. 30 hull gjenget for hånd - og bunnen er på plass sammen med ben og bærehåndtak.


    Test av timerfunksjon. Impulsbryteren starter herligheten og lyser grønt inntil at innstilt tid på timeren går ut. Jeg har satt timeren til tre minutter så får tiden vise om det er lagom. Automatikken fungerte i første forsøk.


    Det ser ut som om dette prosjektet motsetter seg tilblivelsen hele vegen. Motoren er montert med gummidempere. Når kassen ble snudd den riktige vegen, er motorakslingen skjev. Dvs. at jeg må skru av bunnen igjen og rette gummidemperne med skiver.
    Nå er det bare å samle motivasjon for å gyve på demonteringen.....

    Rune
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæven som du står på! Moro å følge med. :)

    R
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Takk RoDa.
    Dette er mye jobb, men gøy når ting sakte og sikkert kommer i hop.

    Rune
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Motoren er rettet opp og maskinen er testet med den skjeveste plata jeg har.

    Det er synd at jeg ikke hadde mulighet til å opp en video av testen. For nok en gang har Newton stått opp fra de døde og banket meg i hodet med sin tredje lov. Jeg måtte fotfølge maskinen mens den vandret bortover testbordet. Testet en annen plate hvor resultatet var betydelig bedre.

    Newton fortsetter å gi meg hodepine, maskinen nekter å bli til - ikke faen om jeg gir opp. Jeg vet jo at løsningen ligger i "massen" på motoren. Siden er fredag får jeg drukne mine sorger med vinyl og gå inn forfull narkose med Whisky. ;D .......

    ......før jeg for 6te gang gyver på........

    Rune
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.524
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk situasjonsrapport Rune ;D
    Vel, Newton var en underlig en.... stå på og ikke la deg knekke. Men det tror jeg heller ikke du lar det skje.
    Dette er virkelig spennende å følge med på.
    Jeg vil ha en slik en dag, men JEG har minst like mange tommeltotter som han i reklamen...
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Emotikon!
    Takk for oppløftende ord. Akkurat nå kan det føles som om ha 10 tommeltotter i hjernen. :)

    Jeg har en ny og tyngre eksperimentmotor å leke med i helgen. Men for at prosjektet skal følge trenden så langt, at maskinen ikke ønsker å bli laget, så går denne motoren den fordømte veien - bare for å komplisere ting.


    Mvh
    Den evige optimist!
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Spørs om du ikke rett og slett må lage en slags ytre tallerken som stabiliserer vinylen mens du sentrifugerer, regner med at kastet i plata alene ikke er bare er det du sliter med, ljeg mener at du vil få wobble i plata når rotasjonen / kastet i plata starter.
    Når rotasjonen øker gjør også gyro effekten det, en plate som er skeiv vil prøve å motvirke gyroeffekten da en skev plate ikke går i det samme planet hele tia.

    Tenkte først på å foreslå en slags platetallerken med platestrammer, ideen er neppe særlig fruktbar da man kun vil få sentrifugert ene sia,

    Forslag 2 er å lage en slags plate tallerken der nesten hele tallerkenen var dreid ut så den ikke hviler mot vinylen der musikken ligger ann, ytterst langs kanten av plata kan det være en flens som plata hviler mot, ev så kan en fjerne ytterligere materiale fra tallerkenen slik at vannet kan passere.

    Bare en idee alså
     
    R

    Runesande

    Gjest
    pellesmil du har rett i både woble og gyro.
    Jeg har ikke vist bilder av hvordan dette ser ut med plate. Her er underlaget for platen.


    Her er platen i sentrifugen.


    Jeg mener at man skal ikke hindre vibrasjonen som oppstår. Men de må reduseres til at ikke hele maskinen vandrer rundt på egen hånd. Dersom man øker massen i motsatt ende sett fra av platen, vil det kreve mer energi fra platens side for å komme i "svingninger".
    Dette er jo prinsippet fra sentrifuger for tøy. Dette har jo virket i minst 50 år, og dermed så slipper man finne opp hjulet på nytt. Kun finne den rette mengde masse for å redusere energiens påvirkning.

    Rune
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn