Hei!LMC skrev:den leveres jo bare i 120vac
mvh
Leif
den hsonic 6000 ser mistenkelig ut de i min siste link som jeg skal vedde på er rimeligee enn 390pundRunesande skrev:Hei!LMC skrev:den leveres jo bare i 120vac
mvh
Leif
Det er riktig at den er 120V, men det er vel ikke så store problemet med en trafo. Uansett så fant jeg disse 230V modellene i England. http://www.hilsonic.co.uk/bench_top_tanks.htm
mvh
Rune
Du må ha fått en med noe form for feil. Min støyet litt den også, men mindre enn de tradisjonelle vaskerne jeg har hørt. Min ble dessuten ganske tyst etter å ha fyll den med billige asfaltplater fra Biltema. Noen biter her og der gjorde jobben. Den lyden som var, kom fra vibrasjoner i kabinettet. Tranducerne bråker i hvert fall ikke veldig.aair skrev:Jeg kjøpte i sin tid en ultralydsvasker, men den ble solgt kort tid etterpå pga støyen den avga.
Det er korrekt - den koster £30-40. Jeg tenkte på budget Line. Det er vel ikke nødvendig at platen går lengre ned enn at "badet" dekker litt av sluttrillene? Prismessig på det jeg kan se rundt omkring, er jo at størrelsen på karet gjerne fører med seg mer funksjoner enn ønskelig og en pris deretter.LMC skrev:den hsonic 6000 ser mistenkelig ut de i min siste link som jeg skal vedde på er rimeligee enn 390pundRunesande skrev:Hei!LMC skrev:den leveres jo bare i 120vac
mvh
Leif
Det er riktig at den er 120V, men det er vel ikke så store problemet med en trafo. Uansett så fant jeg disse 230V modellene i England. http://www.hilsonic.co.uk/bench_top_tanks.htm
mvh
Rune
mvh
Leif
Lars har kommentert dette. Jeg fyller på med litt ekstra:Lagga skrev:Hmmm,
merkelig det der - at ingen ennå har fått med seg muligheten til å tjene penger der.
Med tanke på vår betalingsvillighet for alle mer eller mindre pussige haifai-ting, kan noen
tjene tildels svært gode penger også. For sent å ta patent kanskje......
Hadde betalt penger selv jeg, for en presentabel ULV.
Vennlig hilsen
Morten
www.ulv.no ;D
Støyen jeg opplevde rimer jo egentlig dårlig med definisjonen av ultralyd når jeg tenker meg om. Det var en sterk høyfrekvent knitring som tilsa hørselsvern ved bruk, så enten fikk jeg fått et mandagsprodukt eller så har jeg superhørsel ;D Takker for tips, Larssclalars skrev:Du må ha fått en med noe form for feil. Min støyet litt den også, men mindre enn de tradisjonelle vaskerne jeg har hørt. Min ble dessuten ganske tyst etter å ha fyll den med billige asfaltplater fra Biltema. Noen biter her og der gjorde jobben. Den lyden som var, kom fra vibrasjoner i kabinettet. Tranducerne bråker i hvert fall ikke veldig.aair skrev:Jeg kjøpte i sin tid en ultralydsvasker, men den ble solgt kort tid etterpå pga støyen den avga.
Du får komme en tur å høre på min. Tror neppe du vurdere noe egen kasse rundt da
mvh
Lars
Min knitrer og knatrer litt den også, men sjenerende støy mener jeg ikke at det er. Kan jo hende det er jeg som har ræva hørsel, og du som har superhørsel? ;D ;Daair skrev:Støyen jeg opplevde rimer jo egentlig dårlig med definisjonen av ultralyd når jeg tenker meg om. Det var en sterk høyfrekvent knitring som tilsa hørselsvern ved bruk, så enten fikk jeg fått et mandagsprodukt eller så har jeg superhørsel ;D Takker for tips, Lars
quad skrev:Har just købt en Eumax UD150SH-6L, 220v, købt og betalt mandag, leveret i dag torsdag.
269 euro inkl. fragt til Danmark.
http://cgi.ebay.at/EUMAX-digit-Ultraschallreiniger-6-0l-kompl-Edelstahl-/200467207711
Det er nok kun klogt i tilfælde af forlorne tænder eller et noget kraftigt friluftsgebis.sclalars skrev:quad skrev:Har just købt en Eumax UD150SH-6L, 220v, købt og betalt mandag, leveret i dag torsdag.
http://cgi.ebay.at/EUMAX-digit-Ultraschallreiniger-6-0l-kompl-Edelstahl-/200467207711
På bildet i den annonsen viser det seg at man til og med kan vaske tennene ;D ;D
Lars
Jeg trodde faktisk at disse opererte på 40kHz. Har sett maskiner som bruker både lavere og høyere frekvens. Hva forskjellen betyr kan jeg ikke si noe sikkert om, men dette er lett å finne ut av ved å Google litt.Boogie-Stian skrev:Hei !
Har vurdert å lage meg en slik platevasker siden i vinter. De som selges med 230v rengjør ofte på frekvensen 40Khz ser jeg, men de fleste som har laget har hatt maskiner som vasker på 28Khz virker det som...
Noen som vet om det utgjør noen alvorlig forskjell med 40 Khz ? Hva er å foretrekke ?
Det finnes jo de som trekker metoden i tvil. At 28 Khz funker virker dokumentert, men jeg skulle gjerne hørt erfaringer fra noen som vasker mef 40 Khz-maskiner.
Noen der ute ?
mvh:
Stian
Luftbobler i vinylen?Boogie-Stian skrev:Hei !
Jeg blåser i støyen.
Kritikken mot metoden jeg har lest er at noen av maskinene kan være for effektive, og evt. skade plartns overflate fordi vibrasjonene påvirker små luftbobler eller lignende i vinylen. De fleste maskinene jeg har lest om arbeider på frekvensen 28Khz. Brukerne av disse har utelukkende positive resultater. Grunnen til at jeg nøler med å kjøpe er at jeg ikke finner noen informasjon om hva en høyere eller lavere frekvens medfører. De aller fleste maskinene som er tilgjengelige i Europa oppgis å bruke 40 Khz.
Mitt spørsmål er enkelt og greit :
Kan noen gi en tilbakemelding på om en maskin med 40 Khz gir et tilfredsstillende resultat ?
Jeg regner med at hi-fi folk som ellers er opptatt av tall og detaljer generelt må ha gjort seg opp noen tanker om frekvensen maskinene jobber under betyr for prosessen...
mvh:
Stian
Hei!quad skrev:Har just købt en Eumax UD150SH-6L, 220v, købt og betalt mandag, leveret i dag torsdag.
Bestilte en sånn i går, dette skal bli spennendequad skrev:Har just købt en Eumax UD150SH-6L, 220v, købt og betalt mandag, leveret i dag torsdag.
Hei RuneRunesande skrev:Hei Lars!
Jeg er i tenkeboksen og innhenting av opplysninger fasen vedrørende USC vasker. Jeg tenker da på å kjøpe en ferdig USC og bygge resten.
Men det er to ting som jeg legger merke til i denne tråden.
1: Lengden på vasken. Jeg leser av Sonic Cleaners hjemmeside at 6 minutter bør holde selv på gjenstride urenheter. (Selvfølgelig avhengig av mengde i vaskeren). Har du noen formening om dette? Selv om det er fristende å lage en for så mange plater som mulig, så tror jeg man må begrense seg. Dette vil jo også ha med effekten i transductoren å gjøre.
Sonic cleaner anbefaler i prinsippet kun rent vann til rensing. Har du noen formening om dette?
2: Dersom man børe klare seg med 6 minutter, bør man ikke da ha en høyere rotasjonshastighet?
3: Tørking - hva med det? Sentrifugere platene (ikke i vaskemaskin selvfølgelig). Lage en blåsende snurreinnretning?
Til mer jeg leser om USC, til mer overbevist blir jeg. Ingen fysisk kontakt med børster - minimal slitasje på platene. Snabelen fri for gugg - alltid.
mvh
Rune
Hei Rune!Runesande skrev:Hei Lars!
Jeg er i tenkeboksen og innhenting av opplysninger fasen vedrørende USC vasker. Jeg tenker da på å kjøpe en ferdig USC og bygge resten.
Men det er to ting som jeg legger merke til i denne tråden.
1: Lengden på vasken. Jeg leser av Sonic Cleaners hjemmeside at 6 minutter bør holde selv på gjenstride urenheter. (Selvfølgelig avhengig av mengde i vaskeren). Har du noen formening om dette? Selv om det er fristende å lage en for så mange plater som mulig, så tror jeg man må begrense seg. Dette vil jo også ha med effekten i transductoren å gjøre.
Sonic cleaner anbefaler i prinsippet kun rent vann til rensing. Har du noen formening om dette?
2: Dersom man børe klare seg med 6 minutter, bør man ikke da ha en høyere rotasjonshastighet?
3: Tørking - hva med det? Sentrifugere platene (ikke i vaskemaskin selvfølgelig). Lage en blåsende snurreinnretning?
Til mer jeg leser om USC, til mer overbevist blir jeg. Ingen fysisk kontakt med børster - minimal slitasje på platene. Snabelen fri for gugg - alltid.
mvh
Rune
Stå på Rune!Runesande skrev:Jeg har tilgang til en motor som gjør 1,7rpm. Dette er en forholdsvis kraftig, nedgiret 230V motor. Jeg håpet å lage en direkte drift til akslingen som holder platene. Lage en U-kopling slik at aksling med plater enkelt kan settes på plass og eventuelt flyttes videre til en tørkeanordning.
Jeg takker for lenken og skal sette meg inn i dette.
mvh
Rune
Ny dag!Runesande skrev:Klokken er 21.10 og jeg har akkurat gjorde ferdig kveldens ordre fra husets slavedriver, beise terassegulvet. Har laget ebay konto og venter på e-post for å aktivere den slik at jeg får bestilt USC. Ikke pokker om den kommer..........
Rune
PS! Slavedriveren har hentet et par nye LP'er på postkontoret for meg, så jeg får vel slappe av med de og en pils i avvente av e-posten.
dette er samme motoren som er nevnt tidligere i denne tråden.LMC skrev:JAN_I :
sånn tenkte jeg min og!
hvilken motor har du brukt og hvor fikk du tak i gear? vinkelsliper?
mvh
Leif