Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den leveres jo bare i 120vac
    mvh
    Leif

Mr.D

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Antall liker
    24
    Hei.

Har fulgt med på denne tråden. Har vel ca. 20 tommeltotter, og lite peil på elektronikk generelt.
    Er derfor veeeldig interessert i å være med et spleiselag. Har sett et innlegg hvor karet hadde blitt laget i akryl, det så bra ut.
    Blir det mange nok, burde det ikke bli så dyrt.

Mvh
    Mr.D

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det viktige er innvendig mål. Målene på min, som er minimum er : 300 x 150 x 150 L x B x D

Noe særlig mindre enn det, passer bare for singler ;)

mvh
    Lars

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    aair skrev:
    Jeg kjøpte i sin tid en ultralydsvasker, men den ble solgt kort tid etterpå pga støyen den avga.
    Du må ha fått en med noe form for feil. Min støyet litt den også, men mindre enn de tradisjonelle vaskerne jeg har hørt. Min ble dessuten ganske tyst etter å ha fyll den med billige asfaltplater fra Biltema. Noen biter her og der gjorde jobben. Den lyden som var, kom fra vibrasjoner i kabinettet. Tranducerne bråker i hvert fall ikke veldig.

Du får komme en tur å høre på min. Tror neppe du vurdere noe egen kasse rundt da ;)

mvh
    Lars

R

Runesande

Gjest
    LMC skrev:
    Runesande skrev:
    LMC skrev:
    den leveres jo bare i 120vac
    mvh
    Leif
    Hei!
    Det er riktig at den er 120V, men det er vel ikke så store problemet med en trafo. Uansett så fant jeg disse 230V modellene i England. http://www.hilsonic.co.uk/bench_top_tanks.htm

mvh
    Rune
    den hsonic 6000 ser mistenkelig ut de i min siste link som jeg skal vedde på er rimeligee enn 390pund
    mvh
    Leif
    Det er korrekt - den koster £30-40. Jeg tenkte på budget Line. Det er vel ikke nødvendig at platen går lengre ned enn at "badet" dekker litt av sluttrillene? Prismessig på det jeg kan se rundt omkring, er jo at størrelsen på karet gjerne fører med seg mer funksjoner enn ønskelig og en pris deretter.
    På 120V versjonen fra USA ser jeg for meg å benytte en timermotor til en isbitmaskin (synkronmotor med gearkasse - svak), som har en rotasjonstid på 15min. per omdreining. Hvor mange plater den vil klare å rotere vet jeg ikke. Det er slikt som må testes.

mvh
    Rune

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.188
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Lagga skrev:
    Hmmm,
    merkelig det der - at ingen ennå har fått med seg muligheten til å tjene penger der.
    Med tanke på vår betalingsvillighet for alle mer eller mindre pussige haifai-ting, kan noen
    tjene tildels svært gode penger også. For sent å ta patent kanskje......

Hadde betalt penger selv jeg, for en presentabel ULV.

Vennlig hilsen

Morten

www.ulv.no ;D
    Lars har kommentert dette. Jeg fyller på med litt ekstra:
    Ultralydvasking har vært kjent og i bruk i veldig mange år. Mest i industrien. Senere også for vasking av "verktøy" for leger og tannleger. Det finnes vitenskapelige rapporter som bekrefter prinsippets overlegene effektivitet og virkning. En herværende i faget ble mildt sagt overrasket da han så hvor mye "smuss" som var igjen etter en omgang i en vanlig vaskemaskin (tror det var Miele). Det er lett å se hvor mye smuss som frigjøres ved ultralyd vasking.

Bent Audio (?) laget en prototype på en slik vasker for noen år siden. Han fant ut at det ikke kunne bli noen økonomisk suksess og ga ideen videre til en som trodde det kunne bli butikk. Det har det fortsatt ikke blitt.

Som Lars skriver så er det mye jobb i forberedelser, testing og tilrettelegging før en produksjon.

For de fleste av oss er dette hobby som en har begrenset tid til.

Ved å se gjennom tråden her, vil en finne eksempler på flere løsninger. Det er bare å ta med seg deler og bilder til et verksted der en tror en kan få laget noe slikt. Om prisen er konkurransedyktig i forhold til andre vaskemaskiner, vet jeg ikke. Det jeg vet er at en vil få den absolutt beste platevaskeren. Med god margin.

Noen viktige fordeler ved denne vaskeren:
    1. Det beste og mest effektive vaskeprinsippet.
    2. Gir ingen hørbar eller på annen måte merkbar slitasje på vinylen. Det har blitt testet i 70 timer effektiv vasking og 200 timer nedsenket i vaskemiddelet.
    3. Stor kapasitet. Testet med opp til 17 plater. 20 plater ble for mye.
    4. Billig i drift. Vaskemiddelet er ca 1 liter isopropanol blandet i 6-7 liter vann. Tilsatt 1 dråpe Zalo. Jeg tror vann ville vært tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller. Det er ikke sprit eller såpe som gjør rent. Det er ultralyd (ca 40kHz) og vannmolekylene som gjør jobben. Vaskemiddelet kan brukes mange ganger. Smuss kan enkelt filtreres bort.

A

aair

Gjest
    sclalars skrev:
    aair skrev:
    Jeg kjøpte i sin tid en ultralydsvasker, men den ble solgt kort tid etterpå pga støyen den avga.
    Du må ha fått en med noe form for feil. Min støyet litt den også, men mindre enn de tradisjonelle vaskerne jeg har hørt. Min ble dessuten ganske tyst etter å ha fyll den med billige asfaltplater fra Biltema. Noen biter her og der gjorde jobben. Den lyden som var, kom fra vibrasjoner i kabinettet. Tranducerne bråker i hvert fall ikke veldig.

Du får komme en tur å høre på min. Tror neppe du vurdere noe egen kasse rundt da ;)

mvh
    Lars
    Støyen jeg opplevde rimer jo egentlig dårlig med definisjonen av ultralyd når jeg tenker meg om. Det var en sterk høyfrekvent knitring som tilsa hørselsvern ved bruk, så enten fikk jeg fått et mandagsprodukt eller så har jeg superhørsel ;D Takker for tips, Lars

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    aair skrev:
    Støyen jeg opplevde rimer jo egentlig dårlig med definisjonen av ultralyd når jeg tenker meg om. Det var en sterk høyfrekvent knitring som tilsa hørselsvern ved bruk, så enten fikk jeg fått et mandagsprodukt eller så har jeg superhørsel ;D Takker for tips, Lars
    Min knitrer og knatrer litt den også, men sjenerende støy mener jeg ikke at det er. Kan jo hende det er jeg som har ræva hørsel, og du som har superhørsel? ;D ;D

Du har jo lånt den mange ganger Hans. Hva synes du om lydnivået på den?

Lars

quad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Antall liker
    290
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Har vurdert å lage meg en slik platevasker siden i vinter. De som selges med 230v rengjør ofte på frekvensen 40Khz ser jeg, men de fleste som har laget har hatt maskiner som vasker på 28Khz virker det som...

Noen som vet om det utgjør noen alvorlig forskjell med 40 Khz ? Hva er å foretrekke ?

Det finnes jo de som trekker metoden i tvil. At 28 Khz funker virker dokumentert, men jeg skulle gjerne hørt erfaringer fra noen som vasker mef 40 Khz-maskiner.

Noen der ute ?

mvh:
    Stian

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.188
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Boogie-Stian skrev:
    Hei !
    Har vurdert å lage meg en slik platevasker siden i vinter. De som selges med 230v rengjør ofte på frekvensen 40Khz ser jeg, men de fleste som har laget har hatt maskiner som vasker på 28Khz virker det som...

Noen som vet om det utgjør noen alvorlig forskjell med 40 Khz ? Hva er å foretrekke ?

Det finnes jo de som trekker metoden i tvil. At 28 Khz funker virker dokumentert, men jeg skulle gjerne hørt erfaringer fra noen som vasker mef 40 Khz-maskiner.

Noen der ute ?

mvh:
    Stian
    Jeg trodde faktisk at disse opererte på 40kHz. Har sett maskiner som bruker både lavere og høyere frekvens. Hva forskjellen betyr kan jeg ikke si noe sikkert om, men dette er lett å finne ut av ved å Google litt.
    Selve høyfrekvnsen vil ikke forstyrre noe øre. Ikke et gulløre en gang. Men det er andre komponenter som lager mekanisk støy. Vibrasjoner i blikk / stål. Jeg plages ikke av støyen fra Lars sin vasker. I hvert fall ikke hvis jeg jobber. Som bakgrunnstøy til musikk kan det bli i meste laget. Jeg har hørt andre vaskemaskiner som bråker mye mer.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Jeg blåser i støyen.

Kritikken mot metoden jeg har lest er at noen av maskinene kan være for effektive, og evt. skade plartns overflate fordi vibrasjonene påvirker små luftbobler eller lignende i vinylen. De fleste maskinene jeg har lest om arbeider på frekvensen 28Khz. Brukerne av disse har utelukkende positive resultater. Grunnen til at jeg nøler med å kjøpe er at jeg ikke finner noen informasjon om hva en høyere eller lavere frekvens medfører. De aller fleste maskinene som er tilgjengelige i Europa oppgis å bruke 40 Khz.

Mitt spørsmål er enkelt og greit :
    Kan noen gi en tilbakemelding på om en maskin med 40 Khz gir et tilfredsstillende resultat ?

Jeg regner med at hi-fi folk som ellers er opptatt av tall og detaljer generelt må ha gjort seg opp noen tanker om frekvensen maskinene jobber under betyr for prosessen... ;)

mvh:
    Stian

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.188
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Boogie-Stian skrev:
    Hei !
    Jeg blåser i støyen.

Kritikken mot metoden jeg har lest er at noen av maskinene kan være for effektive, og evt. skade plartns overflate fordi vibrasjonene påvirker små luftbobler eller lignende i vinylen. De fleste maskinene jeg har lest om arbeider på frekvensen 28Khz. Brukerne av disse har utelukkende positive resultater. Grunnen til at jeg nøler med å kjøpe er at jeg ikke finner noen informasjon om hva en høyere eller lavere frekvens medfører. De aller fleste maskinene som er tilgjengelige i Europa oppgis å bruke 40 Khz.

Mitt spørsmål er enkelt og greit :
    Kan noen gi en tilbakemelding på om en maskin med 40 Khz gir et tilfredsstillende resultat ?

Jeg regner med at hi-fi folk som ellers er opptatt av tall og detaljer generelt må ha gjort seg opp noen tanker om frekvensen maskinene jobber under betyr for prosessen... ;)

mvh:
    Stian
    Luftbobler i vinylen?
    Ikke i HiFi vinyl vel........
    Det du har lest om skader er ikke relevant ved den type og størrelse på vaskere som vi bruker her.
    Let litt rundt på nettet ang frekvensen til i morgen.
    Så snakkes vi.............

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har vel ikke vært klar nok, men jeg har googlet emnet siden i vinter. Googling kan gi mange svar, men alle som benytter www. som kilde til svar på sine spørsmål har vel erfart at jo lenger man går inn i materien, jo flere spørsmål sitter man tilbake med. Frekvens spørsmålet er så langt jeg kommer. Dette finner jeg ingen svar på.

Satser altså på at noen med direkte erfaring kan komme med noen betraktninger.... i stedet.

mvh:
    Stian

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.188
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ser at denne typen bruker 40kHz eksitasjonsfrekvens.
    Det er nevnt 28kHz lenger opp i tråden. Hvor stammer den frekvensen fra?

R

Runesande

Gjest
    Hei Lars!
    Jeg er i tenkeboksen og innhenting av opplysninger fasen vedrørende USC vasker. Jeg tenker da på å kjøpe en ferdig USC og bygge resten.
    Men det er to ting som jeg legger merke til i denne tråden.
    1: Lengden på vasken. Jeg leser av Sonic Cleaners hjemmeside at 6 minutter bør holde selv på gjenstride urenheter. (Selvfølgelig avhengig av mengde i vaskeren). Har du noen formening om dette? Selv om det er fristende å lage en for så mange plater som mulig, så tror jeg man må begrense seg. Dette vil jo også ha med effekten i transductoren å gjøre.
    Sonic cleaner anbefaler i prinsippet kun rent vann til rensing. Har du noen formening om dette?
    2: Dersom man børe klare seg med 6 minutter, bør man ikke da ha en høyere rotasjonshastighet?
    3: Tørking - hva med det? Sentrifugere platene (ikke i vaskemaskin selvfølgelig). Lage en blåsende snurreinnretning?

Til mer jeg leser om USC, til mer overbevist blir jeg. Ingen fysisk kontakt med børster - minimal slitasje på platene. Snabelen fri for gugg - alltid. :)

mvh
    Rune

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Runesande skrev:
    Hei Lars!
    Jeg er i tenkeboksen og innhenting av opplysninger fasen vedrørende USC vasker. Jeg tenker da på å kjøpe en ferdig USC og bygge resten.
    1: Lengden på vasken. Jeg leser av Sonic Cleaners hjemmeside at 6 minutter bør holde selv på gjenstride urenheter. (Selvfølgelig avhengig av mengde i vaskeren). Har du noen formening om dette? Selv om det er fristende å lage en for så mange plater som mulig, så tror jeg man må begrense seg. Dette vil jo også ha med effekten i transductoren å gjøre.
    Sonic cleaner anbefaler i prinsippet kun rent vann til rensing. Har du noen formening om dette?
    2: Dersom man børe klare seg med 6 minutter, bør man ikke da ha en høyere rotasjonshastighet?
    3: Tørking - hva med det? Sentrifugere platene (ikke i vaskemaskin selvfølgelig). Lage en blåsende snurreinnretning?

Til mer jeg leser om USC, til mer overbevist blir jeg. Ingen fysisk kontakt med børster - minimal slitasje på platene. Snabelen fri for gugg - alltid. :)

mvh
    Rune
    Hei Rune
    Selv om du spør Lars,så kan jo jeg komme med mine erfaringer rundt dette.

1. Når det gjelder tid, så synes jeg at 6min er alt for lite. MEN dette har også med omdreiningshastighet å gjøre. (j.f.r. spørsmål 2) selv synes jeg IKKE antall plater har så mye å si. Her synes jeg omdreiningshastigheten har mer å si. Jo LANGSOMMERE jo bedre rensing. (platene står lengere tid nede i vaskeren)
    Min vasker bruker ca 45sek på en runde og da bør jeg ha skitne plater i vaskeren fra 20 til 30 minutter.
    En blanding av vann/ isopropanol (blårens) og en dråpe zalo (for å minske spenninger i vannet) forbedrer vasking
    2.
    som jeg forklarte ovenfor jo langsommere rotasjon jo bedre rensing.
    3.
    Selv bruker jeg å "håndsentrifugere " og så setter jeg platene til tørk på et stativ
    Har sett at det har vært noen som har laget en motordrevet sentrifuge inne i et varmeskap,så her er det vel bare fantasien som er hinder.
    Er selv veldig fornøyd med denne typen vasker

Mvh Jan I

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Runesande skrev:
    Hei Lars!

mvh
    Rune
    Hei Rune!
    Jeg skal svare så godt jeg kan.

1)
    Den tiden jeg bruker på vasken av mine plater, er på grunnlag av erfaringer jeg har gjort meg etter å ha vasket hundrevis av plater. Jeg startet ganske forsiktig med et par runder ( ca 10 min), men fant ut etter hvert at ca 30 minutter var en passe tid. Dette var med 10-12 plater på stativet. jeg vet ikke om det utgjør noe forskjell. Etter Audiomix sin test, som gikk over flere hundre timer på en plate, så er jeg ikke særlig bekymret. Heller litt for lenge, enn litt for kort. Vil jo ha de rene.
    Om effekten minsker pga antallet plater som vaskes av gangen, vet jeg ikke, men kan ikke si jeg har merket noen forskjell på å vaske 2 eller 10 plater.

2) Tror svaret gir seg i svar 1 ;D

3) Les denne tråden, der står det både en flott konstruksjon på hvordan stativet kan lages, og også hvordan han har løst dette med tørking.
    http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=873

Kanskje Audiomix kan gi litt mer utfyllende svar her?

mvh
    Lars

Edit: Litt feil link ;D ;D

Her er den riktige:

http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=230

R

Runesande

Gjest
    Hei Jan og Lars!
    Takk for svar. Det er jo slik at teori og praksis er to forskjellige ting. Det er derfor viktig å trekke lærdom fra de som har benyttet USC over lengre tid.
    En dråpe Zalo er nok veldig viktig. Jeg leste at det er viktig for USC funksjonen å redusere overflatespenningen i vannet før rensing.
    Jeg har tilgang til en motor som gjør 1,7rpm. Dette er en forholdsvis kraftig, nedgiret 230V motor. Jeg håpet å lage en direkte drift til akslingen som holder platene. Lage en U-kopling slik at aksling med plater enkelt kan settes på plass og eventuelt flyttes videre til en tørkeanordning.
    Jeg takker for lenken og skal sette meg inn i dette.

mvh
    Rune

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Runesande skrev:
    Jeg har tilgang til en motor som gjør 1,7rpm. Dette er en forholdsvis kraftig, nedgiret 230V motor. Jeg håpet å lage en direkte drift til akslingen som holder platene. Lage en U-kopling slik at aksling med plater enkelt kan settes på plass og eventuelt flyttes videre til en tørkeanordning.
    Jeg takker for lenken og skal sette meg inn i dette.

mvh
    Rune
    Stå på Rune!
    Legg også gjerne ut noen bilder etter hvert, skal bli spennende å se hva du får til.

mvh
    Lars

R

Runesande

Gjest
    Hei Lars!
    Dette kommer nok til å ta sin tid, men det begynner å tegne seg et bilde av hvordan det skal se ut. Du vet nå på sommeren så blir det litt mindre hobby og mye vedlikehold på hus. Men jeg må jo samle sammen det jeg skal bruke.
    Jeg har bra tilgang på "gratis / leftover" akryl så det er vel akslinger og drivverkoverganger som blir det vanskligste å løse.
    Bilder skal bli....... :) Skal bestille USC'en i kveld.

Rune

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.188
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Vaskeeffekten reduseres dersom objektet er i bevegelse. Derfor er det viktig at platene roterer sakte.
    Jeg har ikke merket noen forskjell på virkningsgraden om det er 1 eller 17 plater i vaskeren. Ikke med de spacere som Lars har laget. Ca 8mm tykke tipper jeg.
    Hvis en finner en motor med passe hastighet, kan en lage en ganske kompakt vasker med et snekkedrev. Motoren festes på siden langsetter beholderen og med snekkeskruen på akslingen.
    Akslingen for platene må da ha et tannhjul som passer ned på skruen. "Stativet" med platene legges da ned på lageret og drevene kommer i inngrep. Ser for meg at en slik løsning kan bli bra.

R

Runesande

Gjest
    Klokken er 21.10 og jeg har akkurat gjorde ferdig kveldens ordre fra husets slavedriver, beise terassegulvet. Har laget ebay konto og venter på e-post for å aktivere den slik at jeg får bestilt USC. Ikke pokker om den kommer..........

Rune

PS! Slavedriveren har hentet et par nye LP'er på postkontoret for meg, så jeg får vel slappe av med de og en pils i avvente av e-posten. :)

R

Runesande

Gjest
    Runesande skrev:
    Klokken er 21.10 og jeg har akkurat gjorde ferdig kveldens ordre fra husets slavedriver, beise terassegulvet. Har laget ebay konto og venter på e-post for å aktivere den slik at jeg får bestilt USC. Ikke pokker om den kommer..........

Rune

PS! Slavedriveren har hentet et par nye LP'er på postkontoret for meg, så jeg får vel slappe av med de og en pils i avvente av e-posten. :)
    Ny dag!
    Klokken 08.10 er USC'en satt i bestilling.
    Klokken 12.43 har jeg fått bekreftelse at den går med DHL i dag. €30 ekstra med DHL - peanuts! :)

Rune

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Hallo

Fått en ul-vasker i hus.
    Tanken er å lage en ramme som settes oppå vaskeren, dette er jo allerede blitt gjort her i tråden.med flott resultat.
    Mitt spørsmål er, er det noen som har laget en med motoren motert vertikalt på siden, slik at en kan bruke vinkeldrev videre i prosessen?
    Denne løsning er også blitt nemt tidligere i tråden, men ikke bygget enda.
    Setter stor pris på tilbakemeldinger om dette. Må jo få bygd denna vaskeren.

Mvh Geir

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Noe slikt du mener eller??

Mvh Jan I

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Jepp :)
    Takker for bilde :D
    Da får ein prøve å laga no sjøl ::)

Mvh Geir

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    JAN_I :
    sånn tenkte jeg min og!
    hvilken motor har du brukt og hvor fikk du tak i gear? vinkelsliper?
    mvh
    Leif

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gleder megtil a-b test med din vpi 16,5 gemeni....jeg tror at resultatet blir bra nok med vpi ,men ære være de som trur på denne løsningen...

Jeg lger ting på jobben hver dag , så jeg iler ikke etter hverken hammer , sag eller annet støyende verktøy....litt jobb med en støyete vpi vasker derimot , det er greit.

tar vi en shootout Gemeni ?

Mvh Espen

Gemini13

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Test mot VPI kommer det til å bli, dette har andre her på forumet allerede gjort.
    Husker ikke hvem ,men platene var vasket i vanlig vasker deretter med ultralyd og de ble renere.

Er bare nødt til å bygge en sånn slik at jeg kan finne det ut selv, alle som har prøvd sier jo at lyd er best.
    Den støyer da ikke så masse, må ha vert no feil med den du hørte Espen.

Skal gi en tilbakemelding når jeg får prøvd ut dette.

Mvh Geir

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    LMC skrev:
    JAN_I :
    sånn tenkte jeg min og!
    hvilken motor har du brukt og hvor fikk du tak i gear? vinkelsliper?
    mvh
    Leif
    dette er samme motoren som er nevnt tidligere i denne tråden.
    gear er en vinkelsliper som ble kjøpt fra netthandelen til 100,-
    litt fikling for å få den løs , men det gikk til slutt.
    Aberet er at denne var bare ca 3,15 til 1 og jeg synes det ble litt for høy fart når jeg hadde min 4,5volts strømforsyning. MEN det funker uansett.
    Hullene i drevene er også for store,men brukte bare vulktape på akselen.
    Denne går så sakte rundt at dette holder i massevis.
    Hvis jeg skulle bygget en slik i dag,så har jeg nok valgt å bygge med ramme rundt slik at jeg kunnet løftet alle platene opp fra karet med rammen.
    Ville da laget et avrenningskar under,til denne rammen samt at jeg ville hatt mulighet for å kjørt opp omdreininger litt for "sentifugering" (justerbar strømforsyning)
    Mvh Jan I

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn