Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gitt opp å promotere for platevask av denne typen. Føler at de fleste ser "begrensninger" i stedet for mulighetene.
    Vi får være fornøyde vi som har det beste :)

mvh
    Lars

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.895
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du har fått en tilhenger i alle fall, Lars. ;D ;D
    Demonstrasjoner er veien å gå, får folket se/høre så våkner de.

Mvh
    Rolf

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Demonstrasjoner er veien å gå, får folket se/høre så våkner de.

Mvh
    Rolf
    He he, du aner ikke hvor mange som har spurt, fått invitt, og som aldri lar høre fra seg igjen ;)

mvh
    Lars

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Egentlig synd at ikke flere har oppdaget dette. Det er jo ikke bare plater en kan vaske med denne.
    klokker,ur,pistoldeler + + + er noe en kan vaske med denne.
    Min .22 har vel ikke vært renere siden den var ny ;) :D ::)
    Mvh Jan I

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    sclalars skrev:
    Jeg har gitt opp å promotere for platevask av denne typen. Føler at de fleste ser "begrensninger" i stedet for mulighetene.

mvh
    Lars
    Jeg skulle så absolutt gjerne hatt en slik platevasker, selv uten demo, men den må jo bygges og deri ligger bøygen. Hadde de vært til salgs, fullt ferdig for en levelig pris, så hadde saken vært en annen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lille_Adam skrev:
    sclalars skrev:

mvh
    Lars
    Jeg skulle så absolutt gjerne hatt en slik platevasker, selv uten demo, men den må jo bygges og deri ligger bøygen. Hadde de vært til salgs, fullt ferdig for en levelig pris, så hadde saken vært en annen.
    Da hadde jeg nok raskt stillt meg i kjøpekøen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    sclalars skrev:

mvh
    Lars
    Det må da være lov å stille spørsmål? Finnes fordeler og ulemper med det meste, og poenget er vel å drøfte dette?
    Som sagt betviler jeg ikke et sekund renseeffekten.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Det må da være lov å stille spørsmål? Finnes fordeler og ulemper med det meste, og poenget er vel å drøfte dette?
    Som sagt betviler jeg ikke et sekund renseeffekten.
    Slapp av Fosse, den var ikke myntet på deg ;)

Heller at Hans ville ha meg på banen :)

Audiomix skrev:
    Regner med at Lars følger med her ;)

Den er i hvert fall verdens beste :)

mvh
    Lars

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er en håpløs oppgave å være misjonær på denne kloden (les HiFi kloden) hvis en ikke er blandt de få som alle dilter etter.
    Jeg har ved flere anledninger forsøkt å få litt oppmerksomhet i et "kjent hifi tidsskrift", men til ingen nytte. Det må da være til alle vinylelskeres beste å få møkka ut av rillene ???
    Sist en skribent gikk forbi vaskemaskinen, gjorde han det bare. Gikk forbi altså. Slik som denne fremstår er det ikke mulig å bare gå forbi ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Jeg får kanskje ha dette som et etter-sommeren-prosjekt, har nettopp lest igjennom hele tråden og ser at det er stor entusiasme.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Fosse skrev:
    Jeg får kanskje ha dette som et etter-sommeren-prosjekt, har nettopp lest igjennom hele tråden og ser at det er stor entusiasme.
    Du må ta med deg noe plater med knitter i Fosse. Til meg eller Lars.
    Det er ingenting som kan sammenlignes med å høre forskjellen.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Skulle ikke forundre meg om at du kunne få litt hjelp til å få laget et stativ til den i så fall Fosse, jeg kjenner en som kan ordne noe sånt ;)

Dessuten så har du jo muligheten til å få testet det ut før du bestemmer deg. Du vet jo hvor jeg bor :)
    Det er bare å ta med en plate ( eller fler) som du har vasket hjemme, og kanskje ikke er helt fornøyd med?

Mvh
    Lars

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Alle platene mine er renset med VPI 16.5, men jeg har noen som det er litt knitring på likevel.
    Det ville vært veldig spennende å finne ut om dette skyldes skitt jeg ikke får ut av rillene, eller om det er noe som ligger i selve vinylen.
    Jeg tar meg gjerne en tur ved anledning Sclalars.

Litt verksmesterhjelp er svært ønskelig.

Men grunnet stor aktivitet på vinylfronten om dagen tror jeg at dette får bli et prosjekt over sommeren.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo også fullt mulig å lage en enklere versjon. Her er et eksempel på en hånddrevet en.

Her en liten "petter Smart løsning :D :

Når jeg bare "får ut finger'n" så skal jeg lage en enklere versjon jeg også. Det er som du sier Fosse, den er litt "voldsom"
    Men, den står jo i et eget rom og har i grunn ikke stått i veien.

Bare kom Fosse, når det måtte passe! Jeg stiller meg også til disposisjon til andre, "evt tvilere" til å ta seg en tur og få vasket plater som er litt vanskelig å få rene.
    Plater som er utslitte eller full av riper kan jeg selfølgelig ikke hjelpe tilbake til opprinnelighet.
    Jeg har faktisk kjøpt nye plater som har vært fulle av "ticks" og "knepps" og på de aller fleste har jeg inntrykk av at det har vært rester etter presse prosessen som har vært årsaken. Et godt eksempel er Raising Sand plata jeg kjøpte. Den var helt jævlig å høre på, før USC tok seg av problemet. Den ble god som ny etter det. :D

Mvh
    Lars

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Nyttig info Sclalars, et par av platene jeg hadde i tankene har hatt denne knitringen siden de var nye og jeg har alltid trodd at dette er noe som sitter i støypen.
    Tror likevel at denne utralydprosessen er bedre enn vakum og renest mulig er selvsagt en fordel selv om man selvsagt ikke kan fikse ødelagte plater.
    Kursen er staket ut.

Den hånddrevne varianten du skisserer virker være et godt alternativ. Dersom man roterer sakte for hånd, la oss si justerer hvert 5 minutt, så skal man vel ikke få de helt store avsetningene i vannlinjen?

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Den hånddrevne varianten du skisserer virker være et godt alternativ. Dersom man roterer sakte for hånd, la oss si justerer hvert 5 minutt, så skal man vel ikke få de helt store avsetningene i vannlinjen?
    Det eneste aberet med den hånddrevne er jo at man må være aktiv i vaskingen. Med en automatisk løsning, (som min) kan man jo gå å nyte en plate (eller Cognac) i mellomtiden.
    På den annen side er det jo en billig og grei løsning hvor man rett og slett løfter hele stativet opp etter vask, og opp på en avrenningssone, som kjøkkenbenken eller noe sånt.
    Hmm. et håndtak på toppen der hadde gjort seg ;D

Det blir nok neppe avsetninger etter så kort tid nei. Hans testet vel dette en gang, hvis jeg ikke husker feil, og da ble det vel litt, men først etter 70 timer eller noe sånt.

mvh
    Lars

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser de forskjellige ultralydvaskerene som er vist her inne lurer jeg på en vesentlig ting. Hvordan gjør dere det når platene skal treès inn på akslingen for vask, på en forsvarlig måte uten å risikere å skade vinylen? Det er ikke så lett å holde vinylen i ene hånden og tre med den andre, ihvertfall ikke etter vask, uten da å komme bort i vinylen med fingrene.

For min egen del har jeg løst denne problemstillingen ved hjelp av noe som jeg kaller en "stableplattform". Ett must i min verden med vasking av vinyl.

Denne plattformen er vist lenger fremme i denne tråden for de som er interessert/lurer.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er like "uforsvalig" å tre platene inn på akslingen som det er å legge de på spilleren ;)
    Jeg har en 2l isboks med et stykke tøy over. Der setter jeg den ene enden ned med første spacer på. Så er det bare å legge på lag med lag. Plate, spacer osv.
    Omvendt når platene er vasket og tørket. Opp i isboksen igjen.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Har lest en del på dene tråden.
    I går ryddet jeg gullverkstedet til min svigerfar og dere kan tenke dere hva jeg fant, Joda en ultralydvasker.
    Måtte jo da prøve dette, den er litt liten så forsøket ble med en singel eller 2.
    Resultatet? :eek: haka mi måtte sveivers opp fra bordplata ;D.
    Dette var møkkete singler fra min ungdom,de så som om de var nye etter bare av å holde de nede i karet en liten stund. så til dere tvilere fortsett med det, jeg derimot vil lage meg en.
    Blir det en ny gruppe bestiling av dette melder jeg meg som den første i køen.

Mvh.
    Steinar.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    steinost skrev:
    Hei.
    Har lest en del på dene tråden.
    I går ryddet jeg gullverkstedet til min svigerfar og dere kan tenke dere hva jeg fant, Joda en ultralydvasker.
    Måtte jo da prøve dette, den er litt liten så forsøket ble med en singel eller 2.
    Resultatet? :eek: haka mi måtte sveivers opp fra bordplata ;D.
    Dette var møkkete singler fra min ungdom,de så som om de var nye etter bare av å holde de nede i karet en liten stund. så til dere tvilere fortsett med det, jeg derimot vil lage meg en.
    Blir det en ny gruppe bestiling av dette melder jeg meg som den første i køen.

Mvh.
    Steinar.
    Gratulerer!
    Det var slik jeg gjorde første gangen også. For maaaange år siden. En alt for liten ultralydvasker gjorde jobben med en liten sektor av plata. Roterte den til den kom helt rundt. Utrolig virkning.
    Det merkelige med denne vaskemetoden er at det er så få som tror på den. De fleste tviholder på børster, noe lurium på flaske og støvsuger.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Audiomix skrev:
    Det merkelige med denne vaskemetoden er at det er så få som tror på den. De fleste tviholder på børster, noe lurium på flaske og støvsuger.
    Nå må du slutte! :p ;)

Selvfølgelig tror vi på metoden. Jeg tror det blir gullende rent med ultralyd. "Problemet" er, som jeg har sagt tidligere, at det ikke finnes noe ferdiglaget produkt i fornuftig prisleie. Alternativet blir derfor å lage seg et system selv. I mange tilfeller vil resultatet både bli skranglete, stygt og upraktisk. For mange vil derfor en tradisjonell vasker vurderes til å være tilfredsstillende, og alt i alt den beste løsningen.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har kjøpt platespiller i dag, og med ett så er vaskemaskin mer aktuelt igjen. For noe tid siden var det fellesbestilling av ultralydvaskere. Kanskje det er stemning for en ny runde? (og hvor mye bygging må man gjøre selv? Edit: Her kan jeg sikkert lese meg opp på denne og andre tråder)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Birdman skrev:
    Audiomix skrev:
    Nå må du slutte! :p ;)
    Enig. Hvor finnes alle disse som ikke tror på metoden?

Selvfølgelig tror vi på metoden. Jeg tror det blir gullende rent med ultralyd. "Problemet" er, som jeg har sagt tidligere, at det ikke finnes noe ferdiglaget produkt i fornuftig prisleie. Alternativet blir derfor å lage seg et system selv. I mange tilfeller vil resultatet både bli skranglete, stygt og upraktisk. For mange vil derfor en tradisjonell vasker vurderes til å være tilfredsstillende, og alt i alt den beste løsningen.
    Jeg har nettopp bestilt en VPI HW-16.5. Hadde en ferdigbygget, kompetent UL-vasker vært tilgjengelig, så hadde jeg istedet kjøpt en slik på flekken. Jeg var overbevist om ultralydens fortreffelighet lenge før slike vaskere ble nevnt her på sentralen, men det hjelper sabla lite når de ikke finnes å få kjøpt i ferdig stand. Det er nemlig ikke alle som har et hobbyrom og allverdens verktøy å hjelpe seg med.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm,
    merkelig det der - at ingen ennå har fått med seg muligheten til å tjene penger der.
    Med tanke på vår betalingsvillighet for alle mer eller mindre pussige haifai-ting, kan noen
    tjene tildels svært gode penger også. For sent å ta patent kanskje......

Hadde betalt penger selv jeg, for en presentabel ULV.

Vennlig hilsen

Morten

www.ulv.no ;D

P

Parelius

Gjest
    totte skrev:
    Jeg har kjøpt platespiller i dag, og med ett så er vaskemaskin mer aktuelt igjen. For noe tid siden var det fellesbestilling av ultralydvaskere. Kanskje det er stemning for en ny runde? (og hvor mye bygging må man gjøre selv? Edit: Her kan jeg sikkert lese meg opp på denne og andre tråder)
    Jeg stiller meg på listen!

Kunne vi sette opp en liste over hva vi ellers trenger for å få den ferdig, mon tro?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Kunne vi sette opp en liste over hva vi ellers trenger for å få den ferdig, mon tro?
    Utmerket innspill. Dessverre har jeg ingenting å bidra med.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Lagga skrev:
    Hmmm,
    merkelig det der - at ingen ennå har fått med seg muligheten til å tjene penger der.
    Med tanke på vår betalingsvillighet for alle mer eller mindre pussige haifai-ting, kan noen
    tjene tildels svært gode penger også. For sent å ta patent kanskje......

Hadde betalt penger selv jeg, for en presentabel ULV.

Vennlig hilsen

Morten

www.ulv.no ;D
    Det som jeg ser på som et problem, er designet på "kreasjonen" Det skal både være funksjonellt, og se nogenlunde ok ut. Når det gjelder min egen (dvs prototypen) så er den alt for "bælete". En slik vasker som evt skulle selges måtte i så fall være litt "nettere" av utseende.
    Jeg både har mulighet og er villig til å stille meg til disposisjon til å lage noen slike, men da får noen komme opp med et bra forslag til design og funksjonalitet.
    Jeg har ingen kompetanse når det gjelder det elektroniske f.eks. Det jeg kan bidra med, er å lage selve stativet. Valg av motor og gir får andre ta seg av.
    Så, for de kreative av dere, kom med forslag!

Og, når det gjelder patent, så er det bare å glemme (tror jeg). Denne USC vaskeren har vært på markedet i mange år, den har bare vært brukt til andre ting enn vask av LP'èr.

Det har hele tiden vært meningen at dette skulle være en DIY løsning, så for min egen del er "tjene" penger et ikke tema. Men å få betalt for den tiden man bruker, og for materialer man legger ut, er en annen sak. Det er selvfølgelig ikke ønskelig å gå i minus.

mvh
    Lars

Edit: Hvis jeg evt skulle være behjelpelig med å lage at stativ, så måtte det bli å sette en "standard" på vaskerens fysiske størrelse, så man slipper å måtte lage flere forskjellige størrelser av stativet. Det er veldig tidkrevende å måtte lage flere prototyper som skulle passe til forskjellige størrelser.
    De fleste er nok ikke klar over det, men det må ofte mange tester til for å få et slik stativ til å passe "perfekt", og det er der det går mest tid samtidig som man må ta seg betalt av "kunden" for all tiden man bruker.

Man lager seg gjerne ern rigg hvis man skal lage fler av samme slag, og man bruker gjerne mer tid på å lage riggen enn selve produktet, så da kan der jo tenke dere konsekvensen hvis alle kommer med hver sin størrelse på vaskeren.

Så gruppekjøp på en type er mest praktisk.

P

Parelius

Gjest
    Dette høres jo bedre enn flottt ut, sclalars! Regn med min «bestilling» her.

Hva om de heroiske menn som utgjorde førstelinjen i USC-prosjektet kom med sine erfaringer, for på den måten å avdekke en mulig konsensus om «den beste konstruksjon». Kanskje kunne en på den måten snakke seg helt inn i bestillingsnummret på de forskjellige komponenter som skal til.

Totte har intet å bidra med, og jeg må vel si at jeg er like flink som ham der. Men hva med med heltene fra første bølge?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enkleste måten å få tak i gir på er vel å kjøpe en billig vinkelsliper på eurospar?
    mvh
    Leif

A

aair

Gjest
    Jeg kjøpte i sin tid en ultralydsvasker, men den ble solgt kort tid etterpå pga støyen den avga. Jeg kan godt være med på et nytt gruppekjøp, men om dagens ultralydsvaskere støyer like mye, så vil jeg bygge en støydempende kasse rund hele greia. Har fortsatt noen deler liggende fra forrige prosjekt, dvs. stoppringer og akselen som platene tres innpå. Delene fås hos Clas Ohlson.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    LMC skrev:
    enkleste måten å få tak i gir på er vel å kjøpe en billig vinkelsliper på eurospar?
    mvh
    Leif

Det var dette jeg gjorde (dog ikke fra eurospar)

Det som kan være aberet er at ofte er slike billigmaskiner presset/klinket/sveiset eller limt så det kan være litt plunder å få løst.

En annen ting er om hullet i drevene passer til aksel og motor.
    MEN alt er jo mulig å få til
    Mvh Jan I

R

Runesande

Gjest
    Med fare for å være "på bærtur" siden dette er en tråd som har gått en stund. Jeg fant denne lenken til en vasker som bør være et godt utgangspunkt for diy. http://www.sonicwise.com/Benchtop Models.htm

Kan man kjøpe bare "elektronikken" noe sted og snekre resten selv? Den minste USC'en som jeg sendte lenke vil koste ca. 2000,- med kar.

mvh
    Rune J

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan også tenke meg å være med på et slikt gruppekjøp som skissert av scalars

mvh

B_I

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Runesande skrev:
    Med fare for å være "på bærtur" siden dette er en tråd som har gått en stund. Jeg fant denne lenken til en vasker som bør være et godt utgangspunkt for diy. http://www.sonicwise.com/Benchtop Models.htm

Kan man kjøpe bare "elektronikken" noe sted og snekre resten selv? Den minste USC'en som jeg sendte lenke vil koste ca. 2000,- med kar.

mvh
    Rune J
    Med denne trenger man vel bare motor, gir og aksling i tillegg (samt litt monteringsdeler)?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn