Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gemini13 skrev:
    Den støyer da ikke så masse, må ha vert no feil med den du hørte Espen.

    Mvh Geir
    Disse må ikke kjøres uten "belastning". Det vil si at de ikke må kjøres med tom tank.
    Kan tørrkjøring ha vært årsak til bråket?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    ssm skrev:
    Gleder megtil a-b test med din vpi 16,5 gemeni....jeg tror at resultatet blir bra nok med vpi ,men ære være de som trur på denne løsningen...
    Mvh Espen
    Du burde grue deg ;)
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Gemini13 skrev:
    Hallo

    Fått en ul-vasker i hus.
    Tanken er å lage en ramme som settes oppå vaskeren, dette er jo allerede blitt gjort her i tråden.med flott resultat.
    Mitt spørsmål er, er det noen som har laget en med motoren motert vertikalt på siden, slik at en kan bruke vinkeldrev videre i prosessen?
    Denne løsning er også blitt nemt tidligere i tråden, men ikke bygget enda.
    Setter stor pris på tilbakemeldinger om dette. Må jo få bygd denna vaskeren.

    Mvh Geir
    Hei!
    Jeg kommer til å bestille denne roterende grillspydmotoren her http://www.el-on.no/pc-681-318-Roterende-grillspyd-med-motor.aspx
    Det er kun en feil i nettbanken min som gjør at jeg ikke har bestilt den. Det er en firkantaksling som følger med motoren og jeg anser ikke det som noe problem.

    mvh
    Rune
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Moro med en anderledes løsning.
    Motoren burde jo være kraftig nok når den klarer mange kyllinger
    Kom med bilder etterhvert som du får laget dette
    Mvh Jan I
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    omdreiningstall
    batteridrift sa du?
    mvh
    Leif
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Det finnes mange forskjellige versjoner av roterende grillspyd. Hastigheten vet jeg ikke, men jeg tar tjansen. Hadde hodet inne i stekovnen hjemme og sjekket grillmotoren der. Den lå på ca 5 rpm, som jeg kan leve med. Skulle den rotere for fort, kan det jo løses enkelt.

    Rune
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Da har USC'en kommet. Jeg har testet at den virker på noe bestikk i rustfritt stål og et par kobbermynter. Resultat? Ja si det. Hva forventer man at den skal gjøre med de nevnte objekter? Jeg hadde trodd at myntene ble blanke som nye - det ble de ikke (10 min.) - at det rustfrie stålet skulle bli som nytt - det ble det ikke. 4 liter vann og to dråper Zalo.



    Som nevnt over har jeg tenkt å prøve en grillspydmotor for å rotere platene. Motoren er bestilt og bekreftet. Noen tanker før jeg sette i gang for å lage platerensemaskin.
    Først - hør på andre som har greie på det før man starter. Bl. a så står det i manualen at renseren fungerer best med min 1/2 nominell tank til maks 2/3 nominell tank. 6 liter er nominelt volum, 4 liter burde være ideelt. Man må definere dette for å bestemme høyden platene skal befinne seg på i vaskeren uten at etiketten er nede i badet.

    Jeg har tenkt å bruke en avtakbar pleksiglassramme til rotasjonsmotoren. Pga støy så bør den ha en pakning under. Alt som er løst vil vibrere. Lengre kommer jeg ikke uten motor i denne omgangen.

    Rune J
     

    Vedlegg

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Du må huske at en slik vasker kun fjerner løse partikler. Den kan ikke reversere kjemiske forandringer i materialet, som f.eks. oksidering. Fargeforandringer på bestikk eller mynter betyr ikke at de nødvendigvis er urene.

    Edit: Med de riktige kjemikaljene i karet får du nok imidlertid fjernet hva det skulle være.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Birdman du har rett. Det er vel oksiderte materialer jeg forsøkte.

    Geir!
    Jeg har lagret lenken til Elfa, den motoren så helt perfekt ut. Har du tenkt å bruke en trafo og likeretter til strømforskyning?
    Det er allikevel spennende med to ulike utgangspunkt. Jeg vet jo ikke om jeg kan anvende "grillmotoren" før jeg får den.

    Rune
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Geir:
    hvilken vinkelsliper?
    utveksling?
    mvh
    Leif
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Runesande; jeg tror jeg har en omformer liggende i en eske på loftet, kjøpte den en gang i tiden til walkman.

    LMC; fant dreva i en alt mulig skuff, har ikke telt enda, men tror de er lik de som Jan_I har på sin vasker på forrige side.
    ( han sier utvekslingen er ca 3,15 til 1)

    Mvh Geir
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    R

    Runesande

    Gjest
    Birdman!
    Da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg har fundert veldig på hva opphøyd i -1 betydde når jeg har lest om motorer. :)

    Rune
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Runesande skrev:
    Birdman!
    Da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg har fundert veldig på hva opphøyd i -1 betydde når jeg har lest om motorer. :)

    Rune
    Hvis du ser godt etter, er det ofte oppgitt på denne måten på turtellere i biler.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg kan ta med ett knippe decca skiver til tannlegen ved neste dobbelttime...serhan har en sånn ul vasker ;D

    Sikkert bra disse vaskerne, min 16,5 gjør i allefall jobben bra ,litt manuell kosting har aldri knekt en rygg , ogen annen ting er selvsagt at har man masse plater , og kjøper store samlinger kandet jo ståågogjøre seg...gleder meg til å se resultatet av vaskern din gemeni....tar med noen av mine plater v neste ankomst , såskal vise omdet blir bedre , da kan jeg få med resultatet hjem ,

    Mvh Espen
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flott.
    Hvor sakte bør den gå rundt for mest effekt i vaskeprosessen?
    10 min pr runde?

    Mvh.
    Steinar.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    steinost skrev:
    Flott.
    Hvor sakte bør den gå rundt for mest effekt i vaskeprosessen?
    10 min pr runde?

    Mvh.
    Steinar.
    Da Lars og jeg jobbet med den første (?) som ble laget her, fant vi ut at 3-5 minutter / omdreining var et passe kompromiss.
    Best effekt får en uten bevegelse.
    Ved den hastigheten vi valgte vil bevegelsen ikke ha noen vesentlig reduksjon av effekten.
    Vi har testet og vasket maaaange plater og holdt på leeeenge ;)
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hvordan går det med dere andre USC byggere?
    Som dere ser av bildet samler jeg fortsatt deler. "Grillmotoren" ligger på bordet, men jeg har bestilt en 220V motor fra Beha som gjør 2 rpm. Når jeg mottar den skal jeg avgjøre hvem som skal brukes og kan komme ordentlig i gang.


    Uhell før jeg fikk begynt - jeg begynte å klargjøre et par arbeidbord, fikk en rull med 3mm ståltråd i huet, men har nå furtet ferdig :) og har begynt med akrylen. Noe dritt å jobbe med forresten. (Den er ikke grønn, det er bare beskyttelsen).

    Rune
     

    Vedlegg

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Litt fremdrift her.
    Må ha en annen aksling, annet drev (går for fort rundt 45 sek) :-\
    Ramma er foreløpig laget av finer, når jeg vet hvordan alt blir, lager jeg den av plast,
    er nok på spore av noe, får gruble litt videre :)
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    På rett spor ser det ut til.
    Slik du gjør det nå er det bare å slippe akslingen ned og drevene kommer i inngrep av seg selv.
    Litt lenger ned med stativet slik at vinylen blir våt ;)
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Skulle noen vite om drev som kan brukes, er det bare å legge inn en link her i tråden :D
    Jeg har skjekka ut eventuell frekvensstyring til motor, men det er alt for dyrt :-\
    Finner jeg ikke drev, blir jeg vel nødt til å bruke 2 stk hjul med belte ::)

    Mvh Geir ;D
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei Geir
    Er det samme mascot strømforsyning som jeg har ? 4,5volt som laveste?

    i så fall så funker det, men en bør la platene gå ca 20 til 30 minutter for skikkelig vask.
    Kunne tenkt meg å prøvd 3volt,men har ikke noe for hånden så...

    Mvh Jan I
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hvis du vil sette ned spenningen litt, kan du koble noen dioder i serie. Ca 0.7V / diode.
    Fungerer utmerket.
    Ikke sikkert det går like bra med motstander. Startstrømmen er for høy.
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    Hei Geir
    Er det samme mascot strømforsyning som jeg har ? 4,5volt som laveste?

    i så fall så funker det, men en bør la platene gå ca 20 til 30 minutter for skikkelig vask.
    Kunne tenkt meg å prøvd 3volt,men har ikke noe for hånden så...

    Mvh Jan I
    Det stemmer 4,5 volt som laveste.
    45 sekunder blir noe raskt, dessa kara som har drevet en stund anbefaler jo 3-5 minutt pr runde.
    Må jo finnes drev med annen utveksling, hvis ikke blir det hjul som løsning.

    Mvh Geir
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei Geir!
    Du har kommet mye lengre enn meg. Jeg vet at jeg kommer til å få de samme problemene som deg, men foreløpig kan jeg ikke få gjort noe med det.
    Har vært i kjelleren mesteparten av dagen og laget toppen og tre sider. Har benyttet 9mm tykk akryl. Den fjerde, motorsiden må jeg vente med.

    Tenkte at jeg skulle lage skimsene som skal være mellom vinylen, også av 9mm akryl. Jeg fant ikke noen passer - jeg må nemlig ha et eksakt senter. Og da er det jeg blir litt flau og føler meg tjukk i huet - PC og AutoCAD - det er ikke lengre siden enn i formiddag at jeg tegnet i AutoCAD. :) Har NÅ selvfølgelig laget malen jeg behøver.

    mvh
    Rune
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Da har jeg kommet til det punktet hvor jeg må bestemme meg for hvilken motor - og hvordan driftsystemet skal lages. På bildet i front er den blanke motoren en 220V/2rpm grillmotor til Beha stekeovn. Den sorte motoren har 3V batteridrift. Selv om "den blanke" motoren ser veldig puslete ut, så må den jo ha litt futt med tanke på hva den er beregnet til? (retorisk) Jeg er vel ganske sikker på at jeg kommer til benytte den.



    Mellomleggsskivene er laget (fortsatt med beskyttelsesfilm). jeg må lage akrylfestet for motor - akslingen er firkantet og passer verken i motor, eller er velegnet i andre enden. Den er også for tykk til LP'ene, men jeg er ikke bekymret. Det som blir en utfordring er at akslingen med plater blir enkel å ta av å på.
    Gruble, gruble - jeg vurderer å lage et eget "stablestativ" - som etter vask kan brukes til tørking - med 3V motoren som drift - muligens en 180mm lang trommel/tverrstrømsvifte - 450kub. meter luft i timen med smalt munnstykke burde gi blåst nok til tørk - absorberende stoff under.

    mvh
    Rune
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Etter et par dager med malerull var brillene ganske mye malt de også.
    Gikk innom optikkeren i går for en vask / rens.
    Dama puttet de i en ultralydvasker!
    Vaskemiddelet var vann og litt Zalo.
    Helt rene glass.
    Er det nødvendig å si noe mer?
    :)

    Jo. Litt til.
    Jeg fortalet om "vår" ultralydvasker.
    Hun hadde arvet en del LP plater fra sin bestefar, men hadde ingen spiller.
    Bare vaskemaskin....
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei Audiomiox!
    Jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg har jo vandret rundt i en del jernvareforetninger i det siste på leting etter både deler og inspirasjon. Når 20 minutter har gått uten at man har tilsynelatende har funnet noe, blir man oppfattet som en suspekt potensiell butikktyv. Det er da man må forklare hva en driver med. Det ender alltid med at betjeningen oppfatter en som en merkelig skrue og lar meg være i fred i jakten i hyllene etter de ultimate delene. :)

    Rune
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Ser da veldig bra ut detta Rune ;)
    Ser frem til dine erfaringer angående hastighet/tid i vinylkoker`n

    Mvh Geir
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si jeg er mektig imponert Rune! Skal bli veldig spennende å følge fortsettelsen :D

    Mvh
    Lars
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Håper Knut Vadseth ser denne. Da må han bite i seg en del av det han har sagt om Lars sin vaskemaskin.
    Dette er den mest elegante løsningen jeg har sett.
    Håper du legger ut flere detaljer som viser hvordan akselen med platene legges på plass og hjulene som kommer i inngrep.
    Gratulerer med flott resultat!
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Runesande skrev:
    Da mangler det kun aksling og opplagring av akslingen. Selvfølgelig litt sluttjustering. Den snurrer rundt som den skal.





    Rune


    Hei, lager du flere slike på bestilling?
    Lekker!!!
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    unison skrev:
    Hei, lager du flere slike på bestilling?
    Lekker!!!


    Som jeg sa tidligere, hvis en kommer med et bra enkelt design:





    sclalars skrev:
    Det som jeg ser på som et problem, er designet på "kreasjonen" Det skal både være funksjonellt, og se nogenlunde ok ut. Når det gjelder min egen (dvs prototypen) så er den alt for "bælete". En slik vasker som evt skulle selges måtte i så fall være litt "nettere" av utseende.
    Jeg både har mulighet og er villig til å stille meg til disposisjon til å lage noen slike, men da får noen komme opp med et bra forslag til design og funksjonalitet.
    Jeg har ingen kompetanse når det gjelder det elektroniske f.eks. Det jeg kan bidra med, er å lage selve stativet. Valg av motor og gir får andre ta seg av.
    Så, for de kreative av dere, kom med forslag!

    Edit: Hvis jeg evt skulle være behjelpelig med å lage at stativ, så måtte det bli å sette en "standard" på vaskerens fysiske størrelse, så man slipper å måtte lage flere forskjellige størrelser av stativet. Det er veldig tidkrevende å måtte lage flere prototyper som skulle passe til forskjellige størrelser.
    Så gruppekjøp på en type er mest praktisk.


    mvh
    Lars
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Takk for skryt - jeg må innrømme at det butter litt med det siste - jeg må slipe ned akslingen for at den skal passe i motoren og gjennom platene. Opplagringen på den andre siden skulle være enkel. Sliper kun akslingen ned til den blir rund, og lager en U-profil som lager.

    Rune
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.246
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæven dette ser bra ut Rune!
    Nå er det snart bare å gratulere med gullende rene skiver! 8)

    R
     
    R

    Runesande

    Gjest
    FERDIG!!!!!! :)
    Da er platekokeren ferdig og snurrer helt stille rundt med 2rpm. Vask har jeg ikke fått prøvd enda!
    Akslingen er kun tredd inn på hylsen som sitter standard på motoren og sluppet ned i et U-spor på andre siden. Kun motor og aksling - ingen drev eller kuplinger. USC'en er laget etter KISS prinsippet. Keep it simple, stupid.

    Kan noen være så snill å gi meg blandingsforholdet vann - zalo - isopropanol? Har ikke fått kjøpt isopropanol, kan jeg bruke rødsprit isteden?



    Da er det tilbake til å nyte musikken igjen.



    Søylebormaskinen jeg har i kjelleren har vært uvurderlig for å få til dette. Har boret, frest og dreiet med den.
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger under veis.

    mvh
    Rune
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Ser superflott ut Rune
    Den peneste til nå !
    Bare å teste ut ,så kommer du med tilbakemelding om hva DU synes.

    Mvh Jan I
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn