Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Takk til Audiomix for å lansert vaskeren. Var du som startet her på bruket?

    Vi har hatt vår i et års tid. Jeg har vasket ca. 400 plater i den. Vasker ca. 14 plater i slengen. Jeg bruker alltid kullbørsten for å få vekk alt løst dritt. Etter vask legger det seg noe skitt helt inners på de mest skitne platene. Det tørker jeg bort med en myk klut med vaskeblanding. Fungerer perfekt. Veldig fornøyd. Hvis jeg skulle vasket en og en plate, hadde jeg aldri blitt ferdig.

    God musikkhelg!!!!

    James
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Får være så ubeskjeden at jeg tar ansvaret for å ha lansert den. Fått ideen og tenkt litt på den praktiske siden. Og litt til drift av motoren.
    Selve byggingen av den første vaskeren gjorde Sclalars.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har ikke fått prøvd min ennå ???
    overtok Musicman sin, men den står i kjeller´n pga aktiv bygge-virksomhet!
    kanskje jeg får "ånden over meg" i helgen, men burde egentlig kjøpt noen kartonger med nye innercover...noen forslag noen?
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei og god lørdags ettermiddag!
    da har "sløve"-Leif testet ultralydsvaskeren jeg overtok fra Musicman og resultatet ble overbevisende
    mekanikken i konstruksjonen trenger en oppgradering/finpuss og etter litt justeringer av rammen til motoren/akslingen fikk jeg platene til å gå fri av kanten
    denne løsningen skal jeg fikse på en mere "ferdig" måte
    det viktigste er imidlertid at selve vaskeresultatet er veldig bra og stimulerer til videre eksperimentering med ulike væsker
    i dag brukte jeg vanlig vann fra kranen med et par tre dl med isopropylalkohol og en dråpe zalo
    tørkingen var derimot litt lite effektiv
    platene drypptørket over ultralydkaret, men her vurderer jeg en "tørketunnel" med en stor datavifte i ene enden
    drypptørking tok for lang tid og var ujevn

    I´ll be back

    mvh
    Leif
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.117
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    LMC skrev:
    i dag brukte jeg vanlig vann fra kranen med et par tre dl med isopropylalkohol og en dråpe zalo
    tørkingen var derimot litt lite effektiv
    platene drypptørket over ultralydkaret, men her vurderer jeg en "tørketunnel" med en stor datavifte i ene enden
    drypptørking tok for lang tid og var ujevn

    I´ll be back

    mvh
    Leif
    Samme erfarte jeg.
    Vifte og litt fler dråper med Zalo så renner det av på minutter.
    Med kun en dråpe så virker det som overflatespenningen er for kraftig?

    R
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.541
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    det viktigste er imidlertid at selve vaskeresultatet er veldig bra og stimulerer til videre eksperimentering med ulike væsker
    i dag brukte jeg vanlig vann fra kranen med et par tre dl med isopropylalkohol og en dråpe zalo
    tørkingen var derimot litt lite effektiv
    platene drypptørket over ultralydkaret, men her vurderer jeg en "tørketunnel" med en stor datavifte i ene enden
    drypptørking tok for lang tid og var ujevn
    Blir det ikke et belegg på platene etter tørking ved bruk av springvann? I alle fall blir det et slikt belegg alle steder jeg har prøvd å rense plater med vann. Springvann inneholder kalk og diverse mineraler. Kun destillert van bør brukes men det beste og billigste er igrunnen trelim....ingen grunn til å bruke innvikla maskiner når det beste er er å helle flytene vinyl på plata...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jo tror du har rett
    skal bruke destillert neste gang
    brukte alltid det med VPI vasker´n
    må bare få ut finger´nmed de plate- sleevene
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Om det er noe i springvann som kan bli liggende igjen på vinylen, kommer an på vannet. Det vil si hvor vannet kommer fra eller hvor du bor. De fleste steder i landet er vannet så rent at det ikke gir noen gevinst å benytte destilert vann.
    Om noe ligger igjen etter tørk, er det på overflaten og ikke i rillene. Enkelt å ta bort med en kullfiberbørste.
    Lim:
    Grisete og lite effektivt. Dersom pris er noe tema, kommer ikke lim gunstig ut akkurat.
    Gratulerer Leif! Du har vel noen plater som trenger en vask kanskje?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.541
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Lim:
    Grisete og lite effektivt.
    Grisete er det men den desidert mest effektive metode som finnes for rensing av plater. Slår alle kommersielt tilgjengelige platevaskemaskiner. Alt som ikke er vinyl forsvinner fra plata med limmetoden....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.541
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Om det er noe i springvann som kan bli liggende igjen på vinylen, kommer an på vannet. Det vil si hvor vannet kommer fra eller hvor du bor. De fleste steder i landet er vannet så rent at det ikke gir noen gevinst å benytte destilert vann.
    Om noe ligger igjen etter tørk, er det på overflaten og ikke i rillene. Enkelt å ta bort med en kullfiberbørste.
    Det der tviler jeg på. Det er ikke skit i vannet; naturlig, rent vann inneholder mineraler i varierende mengde. Da jeg drev på å framkalte film i gamle dager var det allment problem som het tørkeflekker - dannet av grumset i vannet; det fikk alle uansett hvor de bodde (tørkeflekker hører du på vinylen). Da brukte man et spesielt tilsetningsmiddel slik at vannet prellet av slik at problemet ble minimalisert. Dette går greit på en slett flate som film; på vinyl trenger vannet helt ned i rillene og her må det tørkes ved fordampning. Det er kun støv og løse partikler du kan ta med en børste. Ikke avsetninger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Voff skrev:
    Audiomix skrev:
    Lim:
    Grisete og lite effektivt.
    Grisete er det men den desidert mest effektive metode som finnes for rensing av plater. Slår alle kommersielt tilgjengelige platevaskemaskiner. Alt som ikke er vinyl forsvinner fra plata med limmetoden....
    Siden USC platevaskere ikke er kommersielle, kommer vel sløydlimmetoden bak denne da? Har du sammenlignet USCog lim?
    Dette PVC limet kan da umulig ha egenskaper som gjør at det trenger bedre ned i mikrorillene enn vannmolekyler?
    Hvor lang tid tar det å rense to sider?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    For å tørkeplatene setter jeg rammen over et annet kar og lar en luftvarmer på kaldluft blåse platene tørr. Men har også planlagt en variant med datavifte. Men alt tar tid....
     

    zebby

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2010
    Innlegg
    89
    Antall liker
    2
    Husker en gang jeg drev å terminerte fiber, fiberkittet var mildt sagt mangelfullt, hadde ikke blårens eller servietter tilgjengelig så jeg måtte bruke vanlig vann når jeg skulle tørke av fiberen etter pussing, nærmere titt i kikkerten så var synet mildt sagt begredelig, det så ut som ett månelandskap som noen hadde tømt diesel på, flekkete og full av regnbuens farger. Dette holdt selvsagt ikke mål så jeg fikk noen til å stikke ut for å få tak i blårens på kveldstid i Horten. Vedkommende greide å trylle frem en flaske og fiberen ble gullende ren, ikke en flekk å se på fiberen gjennom kikkerten.

    Poenget mitt er at kanskje springvann ikke er helt optimalt å bruke, feks hvis vannkilden er på den lavere delen av ph skalaen så har vannverket garantert tilsatt kalk for å øke ph verdien til 8.2, dette for å unngå mest mulig tæring på vannrørene som garantert heller ikke er rene. All den dritten jeg så på fiberen kan teoretisk havne inne i rillene på vinylen etter at prosessen er ferdig og vinylen blir løftet ut av kokeren. ???

    Mulig jeg tøyer strikken vel langt nå, men det var en tanke som slo meg etter å ha lest igjennom hele denne tråden, som forøvrig har bidratt til at jeg også blir å bygge meg en "vinylkoker" med tiden. :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    RoDa skrev:
    LMC skrev:
    i dag brukte jeg vanlig vann fra kranen med et par tre dl med isopropylalkohol og en dråpe zalo
    tørkingen var derimot litt lite effektiv
    platene drypptørket over ultralydkaret, men her vurderer jeg en "tørketunnel" med en stor datavifte i ene enden
    drypptørking tok for lang tid og var ujevn

    I´ll be back

    mvh
    Leif
    Samme erfarte jeg.
    Vifte og litt fler dråper med Zalo så renner det av på minutter.
    Med kun en dråpe så virker det som overflatespenningen er for kraftig?

    R
    Er det ikke bare å tørke av platene med noe mykt og sugende papir, og så la dem stå og tørke seg i noen minutter etterpå? Eventuelle rester fra papiret forsvinner som dugg for solen med platebørsten.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.117
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Parelius skrev:
    RoDa skrev:
    LMC skrev:
    i dag brukte jeg vanlig vann fra kranen med et par tre dl med isopropylalkohol og en dråpe zalo
    tørkingen var derimot litt lite effektiv
    platene drypptørket over ultralydkaret, men her vurderer jeg en "tørketunnel" med en stor datavifte i ene enden
    drypptørking tok for lang tid og var ujevn

    I´ll be back

    mvh
    Leif
    Samme erfarte jeg.
    Vifte og litt fler dråper med Zalo så renner det av på minutter.
    Med kun en dråpe så virker det som overflatespenningen er for kraftig?

    R
    Er det ikke bare å tørke av platene med noe mykt og sugende papir, og så la dem stå og tørke seg i noen minutter etterpå? Eventuelle rester fra papiret forsvinner som dugg for solen med platebørsten.
    Joda, jeg gjorde også det med de få gjenstridige dråpene som er igjen.
    Men det føles veldig godt å slippe perfekte plater ned i nye innercover og eliminere behovet for platebørste.

    R
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.541
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Siden USC platevaskere ikke er kommersielle, kommer vel sløydlimmetoden bak denne da? Har du sammenlignet USCog lim?
    Dette PVC limet kan da umulig ha egenskaper som gjør at det trenger bedre ned i mikrorillene enn vannmolekyler?
    Hvor lang tid tar det å rense to sider?
    Jeg har ikke sammenlignet ultralyd og lim. Men jeg sammenlignet med diverse platerensemaskiner. Problemet er at på plater med sporadiske sprakelyder (altså ikke de som repeteres grunnet riper) ofte skyldes at partikler står kilt ned i rillene. Disse må fjernes mekanisk. Ingen væske fjerner disse; væske fjerner belegg (dersom ikke væska selv avsetter belegg!) og løse partikler. Det er mulig ultralyd kan gjøre noe med dette men jeg er skeptisk. Uansett, limet fjerner alle frememedelementene fra plata. Alt som ikke er vinyl blir støpt fast i limet. Det kan ha en helt utrolig effekt.
    Det tar ca ett døgn å rense to sider (av samme plate).
    Jeg har ikke det store rensebehovet siden jeg kun kjøper mint eller nær mint plater. Men enkelte har mye sprakelyder pga av partikler kilt i rillene; disse blir totalt kurert av limmetoden imotsetning til våtrensing. Skal du rense hundrevis av plater blir limmetoden upraktisk ja.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    LMC!
    platene drypptørket over ultralydkaret, men her vurderer jeg en "tørketunnel" med en stor datavifte i ene enden
    drypptørking tok for lang tid og var ujevn
    Jeg har forsøkt med en stor tverrstrømsvifte og platen roterende i luftstrømen. Det fungerte ikke. En datavifte vill fungere enda dårligere fordi et vifteblad er lite effektivt. Den minste motstand så vil deler av luftstrømmen kun bevege seg rundt selve viftebladet.

    Sentrifuge virker! ;)

    Sonny
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Voff skrev:
    Audiomix skrev:
    Siden USC platevaskere ikke er kommersielle, kommer vel sløydlimmetoden bak denne da? Har du sammenlignet USCog lim?
    Dette PVC limet kan da umulig ha egenskaper som gjør at det trenger bedre ned i mikrorillene enn vannmolekyler?
    Hvor lang tid tar det å rense to sider?
    Jeg har ikke sammenlignet ultralyd og lim. Men jeg sammenlignet med diverse platerensemaskiner. Problemet er at på plater med sporadiske sprakelyder (altså ikke de som repeteres grunnet riper) ofte skyldes at partikler står kilt ned i rillene. Disse må fjernes mekanisk. Ingen væske fjerner disse; væske fjerner belegg (dersom ikke væska selv avsetter belegg!) og løse partikler. Det er mulig ultralyd kan gjøre noe med dette men jeg er skeptisk. Uansett, limet fjerner alle frememedelementene fra plata. Alt som ikke er vinyl blir støpt fast i limet. Det kan ha en helt utrolig effekt.
    Det tar ca ett døgn å rense to sider (av samme plate).
    Jeg har ikke det store rensebehovet siden jeg kun kjøper mint eller nær mint plater. Men enkelte har mye sprakelyder pga av partikler kilt i rillene; disse blir totalt kurert av limmetoden imotsetning til våtrensing. Skal du rense hundrevis av plater blir limmetoden upraktisk ja.
    Ante meg at du aldri har forsøkt USC.
    Og heller ikke satt deg inn i hvordan det virker.
    Det er ultralyden som gir renseeffekten sammen med et flytende medium. Hva du buker som medium avhenger av hva du skal rense.
    Men uten ultralyd blir det ikke noe bedre resultat enn om du holdt vinylen i vann. Og det blir jo ikke bra.
    For de som er interessert kan jeg anbefale et besøk på sidene til Branson. Les og lær :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.040
    Torget vurderinger
    10
    Vi har et rensemiddel som brukes i stor utstrekning i Italia i forbindelse med ultralyd-vasking. Hørte om det i helgen. Interessert i mer info Hans?

    Hans Erik
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    hel skrev:
    Vi har et rensemiddel som brukes i stor utstrekning i Italia i forbindelse med ultralyd-vasking. Hørte om det i helgen. Interessert i mer info Hans?

    Hans Erik
    Interessant!
    Vega65 har også noe som han bruker ifm ultralydvasking av sine instrumenter / verktøy.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hel skrev:
    Vi har et rensemiddel som brukes i stor utstrekning i Italia i forbindelse med ultralyd-vasking. Hørte om det i helgen. Interessert i mer info Hans?

    Hans Erik
    ja takk!
    mvh
    Leif
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden det har vært noe aktivitet her, litt oppdatering fra høstens sesong:
    Har lenge irritert meg over at temperaturen i rensevesken stiger ukontrollert pga overskuddsvarme fra ultralyden, (regner med at mesteparten av effekten omsettes i varme), jeg liker å rense platene mine på ca 30 -35gc, kjørte en runde på nærmere 40g og var ikke komfortabel med noe warping i platene.

    Har derfor gått i tenkeboksen og gått til anskaffelse av en kjøler (les: har laget en kjøler)
    En prototype står i testbekken akkurat nu, den består enkelt av en pc vannkjølingsradiator en pc vifte og en vindusspylerpumpe,
    Når jeg forlot vaskeren var det 36g i karret og 32g ut av kjøleren, etter en 1/2 time skal jeg sjekke temperaturen i karret.

    Jeg kjører vifta på ca 6v så om temperaturen øker urovekkende regner jeg med at viftehastigheten må opp.

    More to come
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    De fleste har sikkert erfart det samme. Jeg kan kjøre en del omganger før temperaturen er oppe på 30°C.
    I hvert fall halvannen time.
    Hvis det er plass, kan en oppnå tilstrekkelig kjøling ved å montere vifte i vaskeren. Husker ikke om det er plass.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har heller ikke hatt noen temperaturproblem med min vasker. Jeg vasker sjelden mer enn 3 x 30min. av gangen og da er det ca. 32°C i kokeren.

    Sonny
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Sonny skrev:
    Jeg har heller ikke hatt noen temperaturproblem med min vasker. Jeg vasker sjelden mer enn 3 x 30min. av gangen og da er det ca. 32°C i kokeren.

    Sonny
    Hvilken temp starter du på?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det hadde samlet seg et par kasser med vinyl som måtte vaskes før spilling.
    Lars var så grei å låne meg vaskemaskinen, men advarte om at den nå var litt sliten.
    Da han kom med den, hadde han like godt laget ny ACRYL utrustning :)
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Den så nå riktig så lekker ut. :)
    Tenk om alt man holdt på med var like problemfritt som USC vaskeren. Sentrifugen min fungerer også perfekt. Platevask er bare gøy.

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.040
    Torget vurderinger
    10
    kan man bruke denne manuelt uten motor og alle de greiene?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    HEL skrev:
    kan man bruke denne manuelt uten motor og alle de greiene?
    Joda. Men du vet vel hvor slitsomt det er å være motor selv.
    Som å gå i en uendelig lang motbakke.
    Da jeg testet ut dette for mange år siden, roterte jeg for hånd og vasket en 1/4 omreining om gangen. Fant i hvert fall ut at dette fungerte :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Har noen gode tips til hvilket ultralydbad man skal kjøpe fra hvilken forhandler, via hvilken nettside?

    230V er selvsagt greies, men en liten omformer i mellom er ikke noe problem vil jeg tro, særlig om 115V-versjonene kan skaffes noen tusen kroner billigere.

    mvh,
    totte
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Så er året snart omme og jeg har vasket et par kasser vinyl som er handlet i år.
    I dag ble en pose med plater fra en kompis vasket, og vaskevannet tømt ut.
    En time senere dukket en kvadrofoniplate med litt "peiskos" opp. Da må det bli en ekstra runde ganske snart.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Quadrofyren kom tilbake i går med en pose quadrofoniplater og en liter sprit.
    Vi lastet opp hans plater pluss en del av mine for å fylle opp stativet.
    Blåsprit, vann og et par dråper Zalo ble blandet.
    Vi hadde ikke studert vinylen spesielt grundig før den gikk i vaskemaskinen.
    Jeg la ikke merke til at platene var spesielt møkkete. Det ble ikke spesielt mye bunnfall etter vasken heller. Mye mindre enn etter "loppis" plater.
    Men noe underlig ble observert etter vasking og tørking:
    På noen plater og bare på en begrenset sektor var det en del merkelige flekker. Omtrent på størrelse med vanndråper og med litt forskjellig "intensitet".
    Det rareste av alt: Disse flekkene var bare på quadrofoniplatene.
    I dag sjekket jeg spritblandingen. Den var nok en del sterkere enn det normale 1:7.
    Men kan det forklare at det kun ble skjolder på quadrofoniplatene?
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Quadrofyren kom tilbake i går med en pose quadrofoniplater og en liter sprit.
    Vi lastet opp hans plater pluss en del av mine for å fylle opp stativet.
    Blåsprit, vann og et par dråper Zalo ble blandet.
    Vi hadde ikke studert vinylen spesielt grundig før den gikk i vaskemaskinen.
    Jeg la ikke merke til at platene var spesielt møkkete. Det ble ikke spesielt mye bunnfall etter vasken heller. Mye mindre enn etter "loppis" plater.
    Men noe underlig ble observert etter vasking og tørking:
    På noen plater og bare på en begrenset sektor var det en del merkelige flekker. Omtrent på størrelse med vanndråper og med litt forskjellig "intensitet".
    Det rareste av alt: Disse flekkene var bare på quadrofoniplatene.
    I dag sjekket jeg spritblandingen. Den var nok en del sterkere enn det normale 1:7.
    Men kan det forklare at det kun ble skjolder på quadrofoniplatene?
    Regner med at platen var relativt gamle?
    jeg ha opplevd noe av det samme med gamle plater sånn ca før 1970, da blir det ikke vanndråper på platene (jeg vasker ikke med sprit men med Zalovann og skyller med vann) etter skylling ser jeg av og til på de gamle platene at vannet flyter ut i enkelte partier, på de nye platene danner det seg vannpærler jevnt over hele plata.

    Eller oplevde du flekkene etter at platene var tørket? det så jeg da vi testet maskinen hos Øyvind, vi brukte noe billig oppvasksåpe istedenfor Zalo og det ga endel skjolder etter skjylling og tørk.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det var da platene var tørre og skulle inn i coveret igjen at jeg opdaget dette. Platene er trolig så gamle som du antyder, men i svært god stand.
    Nå fikk jeg beskjed om at han hadde vasket bort merkene. Da må det ha vært noe støvlignende i overflaten på vanndråpene. Kan nok stemme at det på disse ble liggende noen dråper, mens på andre randt vannet tilbake langs rillene.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har fått tid til å ta litt rengjøringsarbeid og det føles godt,
    Siden sist har det blitt montert kjøling og flere spacere så jeg har dobbelt sett.
    Ønsket vasketemperatur på mellom 30-35gC , justerte inn sirkulasjonspumpe (Biltema vinduspylerpumpe) og vifte (120mm pc vifte) med riktig spenning så temperaturen ble ca 34-35gC.
    Det jeg ikke tenkte på var at når platene (6stk) som roterer med ca 0.3rpm kjøler endel.
    Da var det bare å finne fram loddebolten igjen, og redusere viftehastigheten, den går nå på ca 6V (12v vifte) og pumpa går på 6V den også.

    Da stabiliserer temperaturen seg på ca 34gC,
    Setter på varmen på 35gC for å ta den siste graden.

    Resultatet etter modden er uten tvil et bedre vask, for at ultralyden skal virke best bør temperaturen opp, helst opp i 60-70gc, da det er relativt upraktisk når man vasker vinyl setter jeg grensen på 35gC.

     

    Vedlegg

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.

    Er det noen som har forskett på omdreiningshastighet/total vasketid ?

    Tenker her på min/max tid, oppleves det noen forskjell?

    På forhånd takk :)

    Mvh Gemini13
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    pellesmil skrev:
    Har fått tid til å ta litt rengjøringsarbeid og det føles godt,
    Siden sist har det blitt montert kjøling og flere spacere så jeg har dobbelt sett.
    Ønsket vasketemperatur på mellom 30-35gC , justerte inn sirkulasjonspumpe (Biltema vinduspylerpumpe) og vifte (120mm pc vifte) med riktig spenning så temperaturen ble ca 34-35gC.
    Det jeg ikke tenkte på var at når platene (6stk) som roterer med ca 0.3rpm kjøler endel.
    Da var det bare å finne fram loddebolten igjen, og redusere viftehastigheten, den går nå på ca 6V (12v vifte) og pumpa går på 6V den også.

    Da stabiliserer temperaturen seg på ca 34gC,
    Setter på varmen på 35gC for å ta den siste graden.

    Resultatet etter modden er uten tvil et bedre vask, for at ultralyden skal virke best bør temperaturen opp, helst opp i 60-70gc, da det er relativt upraktisk når man vasker vinyl setter jeg grensen på 35gC.
    Det var jammen klimaanlegg!
    Ingen grenser for hvor langt dette prosjektet kan strekkes?
    Temperatur og tid er viktig. Har ikke tenkt på hva som kan være optimalt. Da jeg startet kom jeg til at en omdreiningshastighet på 3-5 min pr runde var passe. Har forsøkt å holde meg under 30C, men det er kanskje pysete?
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Gemini13 skrev:
    Heisann.

    Er det noen som har forskett på omdreiningshastighet/total vasketid ?

    Tenker her på min/max tid, oppleves det noen forskjell?

    På forhånd takk :)

    Mvh Gemini13
    Det er Audiomix som sitter på mye av kildematerialet her, det mye takket han at det nærmest "florerer" med USC maskiner.

    Jeg har ikke forsket på omdreiningstallet bare fulgt anbefalingene gitt i denne tråden, 3-5min pr omd. jeg la meg på ca 3min pr omd. som gir totalt 10 runder på en halv time i kokeren. (det er max tid på timeren).

    Per
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn