VIVA LA VIPA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg nevnte Moroder, for han var pioner og er et slags forbilde for de som driver med klubb og dansemusikk. Han er kjent for et lydbilde med kreativ bruk av synthesisere.Også er jo nøkkelsporet som er oppkalt etter han, en hyllest hvor det som er Moroders kjennetegn blir vist, nærmest som demonstrasjon.
    Jeg hører lite på slik musikk, egentlig, men dette er utført med kvalitet og stil.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    random access memories var en av de viktigste skivene i forrige tiår, spør du meg.
    og, nei, jeg er ikke overvettes begeistra for moderne edm sånn ellers.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.547
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    En foreløpig lydrapport:

    som noen av dere sikkert vet så har jo yours truly Vipa investert i nye høyttalere og har brukt kveldene (og formiddagene) flittig til lytting til evoke 50.
    Først litt om min tilnærming til oppgraderingene siden karusellen startet i 2016.
    Jeg startet med et par audiovector m2 som var i mitt eie i 18 år, jeg hadde en tanke om at jeg var på jakt etter en mer "krisp/frisk" diskant gjengivelse og etter mye lesing av tester på nett så falt valget på et par B&W cm9. var bra fornøyd til og begynne med, men syntes at de ble litt skarpe i toppen etter hvert og det ga litt lyttetretthet.
    Spendor s8e overtok etter å ha hørt a6r hos min far og disse hadde jeg i tre år og var egentlig strålende fornøyd. om jeg skulle sette fingeren på noe så var det kanskje at det manglet litt på dynamikk samt et uspesifisert ønske om "noe bedre".
    Dynaudio evoke 50 ble valgt etter strålende kritikker på nett samt en ganske god magefølelse og et skudd fra hofta. At jeg gjorde en svært god handel hjalp jo også på. ;)
    Høyttalerne er nå litt under en mnd og sikkert et stykke fra innspilt, men lyder allikevel helt fantastisk etter min mening. Det største kicket var den dype/tørre og raske bass gjengivelsen og et mye "større" lydbilde enn jeg hadde fra før. crossover mellom diskant og mellomtonen er også utrolig bra.
    Det er lenge siden jeg har hatt så mye glede av musikken jeg elsker og det er også morro å eksperimentere med nye ting. Jeg har hatt for vane å sitte lese bok samtidig med at jeg hører på musikk, men nå henger jeg meg så mye opp i godlyden at det blir vanskelig å multitaske disse to tingene.
    tror jeg runder av "rapporten" der foreløpig å kommer sikkert tilbake med mer etterhvert.
    God freddag folkens! :)
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.547
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Vipa har tatt noen dager fri med junior som har vinterferie. Siden vi ikke har tenkt oss noe sted så blir det tid til mye lytting også. Har hatt dynaudioene i litt over 2 uker nå og tror nok de nærmer seg innspilt. Forrige eier anslår at han har brukt dem i 25 timer, de har spilt i hvert fall 40 timer alene mens jeg var på jobb og med mye nyting av musikk så runder vi lett 100 timer. "problemet" er at jeg synes de var fantastiske fra første minutt så innspilling blir mer en "greie" bare. Nuvel hva skal man si jeg er super fornøyd, en liten ting de spiller dypere enn Spendorene og jeg laget en tråd tidligere (bass og sånn) hvor jeg tok opp et problem jeg hadde med stående bølger på en spesifikk låt. Det var Queens staying Power fra hotspace. Med dypere og mer bass enn på Spendorene så skulle man tro at det ble mer problematisk, men nei! Dynaudioene takler dette bedre.
    Ellers så er alt annet bedre også synes jeg.
    Denne perlen nå:
    16142022696018742490906986170831.jpg

    Er så flott atte 😁
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.547
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Postmann (helt hjem) Pat hang dette knippe på postkassa i morges.

    Vis vedlegget 705581

    Det gledes 😁
    Bra, men et skår i gleden.
    Først, utrolig deilig å ha et ex av the kick inside uten noen pops and clicks og remastren leverer på god lyd. Det samme med the sensual world som jeg ikke har noe forhold til fra før. Dio, bra. DP in rock likeså, men Peter Gabriel for en skuffelse. Det er en 33 1/3 half speed remaster. Jeg har denne på cd fra før. Den nye lp'n synes jeg er ullen

    og med så mye lavere volum. Jeg så at @Pilsern hadde kjøpt denne. Hva er ditt intrykk? Jeg HATER å bruke penger på ting som ikke vil bli brukt/spilt. Betaler heller en fartsbot enn å kaste bort penger på feilkjøp... 😡
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvilke In Rock utgave kjøpte du? Det ser ikke ut til å være den limiterte på Purple vinyl (lilla) som fortsatt er tilgjengelig.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det er den😉
    Og hvordan låter den?
    Ved siden av Machine Head, er In Rock min favoritt DP. Jeg har vel hørt tre ulike, og alle låter dårlig dessverre. I motsetning til MH som låter helt fabelaktig. I hvert fall britisk og svensk original som jeg har.
    Skulle gjerne hatt en In Rock som er god, men ettersom jeg har skjønt er det en dårlig master. @ptb som pleier å ha oversikt på DP, har sikkert sagt noe om dette tidligere. (?) 🤔😊
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.547
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Og hvordan låter den?
    Ved siden av Machine Head, er In Rock min favoritt DP. Jeg har vel hørt tre ulike, og alle låter dårlig dessverre. I motsetning til MH som låter helt fabelaktig. I hvert fall britisk og svensk original som jeg har.
    Skulle gjerne hatt en In Rock som er god, men ettersom jeg har skjønt er det en dårlig master. @ptb som pleier å ha oversikt på DP, har sikkert sagt noe om dette tidligere. (?) 🤔😊
    Vel, jeg har når sant skal sies så har jeg bare hørt en side en gang. Junior har lagt beslag på stua de siste dagene. Åpningssporet speed king syns jeg ikke var spesielt bra, men likte godt lyden på Child in time. Har ikke eid dette albumet siden ungdommen så vet ikke helt hvordan det lyder optimalt. Alt var liksom så mye bedre enn Peter Gabriel så jeg har vel lyttet lite kritisk så langt. Får spille litt i kveld... 🙂
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Min pressing av In Rock spiller helt grusomt, fryktelig tynn i lyden :(

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Ser at den første lpen på secret World har klemt inn rundt 30 minutter på hver side


    Er vel verken plass til særlig nivå eller dynamikk da i rillene.

    Det klages friskt hos andre også


    Takk for advarselen Vipa, har sett litt på det albumet selv.

    Jeg handlet den første remaster samleboksen av Kate Bush på cd, låter bra, kan tenke meg vinylene også låter bra, virker som hun har litt kontroll på hva som utgis av henne, det meste låter bra uansett medium, sjeldent.

    Hvis du ikke har den kan jeg anbefale live utgivelsen, Before the Dawn:


    Ganske syk bra lyd på cdene (til å være live), og muligens enda bedre lyd på vinylversjonen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og hvordan låter den?
    Ved siden av Machine Head, er In Rock min favoritt DP. Jeg har vel hørt tre ulike, og alle låter dårlig dessverre. I motsetning til MH som låter helt fabelaktig. I hvert fall britisk og svensk original som jeg har.
    Skulle gjerne hatt en In Rock som er god, men ettersom jeg har skjønt er det en dårlig master. @ptb som pleier å ha oversikt på DP, har sikkert sagt noe om dette tidligere. (?) 🤔😊
    Dette har jeg selvfølgelig "full" kontroll på:rolleyes:.

    Sammenliknet min US-pressing fra utgivelsesåret med FAME-pressingen til Cash63, her var kommentarene til de:
    Men, når jeg var hos Cash63 forrige helg så syntes vi vel egentlig at både hans FAME-pressing og min originalpressing ikke låt så drit-dårlig som enkelte skal dra det til. Missforstå meg rett - det er ingen lydkvalitetsmessig høydare - dvs innspillingsmessig, men har da noen plater som er verre enn In Rock i så måte.

    Så sammenliknet jeg min US-pressing mot Purple re-masteren:
    Original US-pressing er mørkere (generelt), har mer bass og mer ullen/grumsete lyd i motsetning til remaster´n som tydelig har gjennomgått en oppussing - i ordets rette betydning.
    Remaster´n er mao litt slankere og noe mer definert i bassen. Klarere og mer definert er det oppover i registeret også. Alt i alt må jeg vel si at remaster´n trekker det lengste strået selvom heller ikke den kan skilte med oi for en lyd:). Jeg synes personlig ikke det hadde gjort noe om den litt fyldigere bassen hadde blitt beholdt, men var ikke invitert til det bordet der beslutningen ble tatt:).
    Utover det så er den rent fysiske kvaliteten på remaster´n bra. God kvalitet på gatfold- og innercover, flat og fin plate uten noen former for "issues". Støyfri er den også.


    Trolig er nok remasteren så "langt man kan komme" med det grunnlaget som eksisterer. Det ble jo gjort en slett jobb i studio, så det er vanskelig å lage "gull av gråstein"
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk @ptb. Regnet med at du hadde koll. 😊
    Man kan alltids finne plater som låter ennå dårligere enn In Rock.,men mine er altså såpass elendige i lyden at jeg velger å spille andre når jeg får lyst til å høre DP.
    Spilte den jo mye før, da man ikke hadde så bra anlegg (paradoks!)
    In Rock har gått mye i bilen - det skal sies. 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg har ikke hatt tilgang til noen original UK-pressing, men har forstått at den i såfall på ingen måte er bedre - og pressingene fra utgivelsesåret gjør seg nok best på "konfirmant-anlegg" ;).

    Utover det fikk jeg faktisk bekreftelse i dag om at MIJ 2010 re-masteren jeg bestilte for laaaaang tid tilbake er på vei :) . Antok egentlig at jeg kom til å få melding om at bestilling var slettet, og at den ikke kunne leveres. Den blir det også interessant å sammenlikne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn