Jeg har eid Spendor S8e, som vipa.
Jeg har eid Dynaudio Focus 340, som ligner på dagens Evoke 50 som vipa har.
Derfor var jeg nok småbekymret for at Evokene skulle være for "på" i lyden.
Det var de
ikke i stua til
@vipa
(Nå vet jeg jo ikke hvor like Focusene og Evokene er da, egentlig)
Dette låt særdeles fyldig og behagelig, såpass at førsteinntrykket faktisk minnet om det jeg husket fra Spendorene hjemme.
Det positive fra Spendorene, altså.
Høyttalerne fyller rommet med lyd, en stor og høy vegg med lyd og høyttalerne som så godt som forsvinner - og lar musikken være igjen.
Den dypeste bassen er kraftig og samtidig veldig kontrollert. Jeg er oppriktig glad for å kunne si at det var fett umulig å høre at subwooferen sto på venstre siden av venstre høyttaler! Snakk om integrasjon.
Greit å slippe ombygging av sofa for å få den i senter.
Subwooferen gir et solid inntrykk, og med smarte løsninger som f.eks kontrollpanelet tilgjengelig ovenfra.
Test uten subwooferen låt bra, men ganske mye tammere. Uvventet, men sånn opplevdes det.
At subwooferen skulle bidra med mer anslag såpass oppover i frekvensene i lydbildet hadde jeg ikke ventet.
Selvfølgelig ble det mer bass i dypet, men også mer levende lyd oppover. Lett å venne seg til, og er nok verre å venne seg av med.
Jeg trodde Bladelius var sånn steril klangfattig boks, som gjør alt rett men uten at det er gøy.
Jeg trodde Dynaudio Evoke kunne være ok, men kanskje litt harde og kjedelige.
ASR og Thorens med Hana hadde jeg nok trodd kunne være hyggelige greier.
Two Out Of Three Ain't Bad var det vel Meatloaf sang. Jaja, en av tre er sikkert ikke pessgæli' det heller?
Jeg fikk oppleve et strøkent musikkanlegg, svært smart plassert i en lun og behagelig stue. (Må huske å få modellnavn på stolene når sofaen min skal pensjonenes) Det høres ut som et sånn anlegg som det bare er så sette seg ned og spille musikk på. Et anlegg som ikke begrenser musikkvalget, som ikke låter harskt eller som bare virker på audiofile innspillinger. Jeg vil tro det meste av god musikk kan fungere her, uavhengig av innspillingskvalitet.
Det er bare å gratulere
@vipa med resultatet!
Tusen takk for at jeg fikk komme innom, til tross for denne pesten som prøver fælt å ødelegge alt sosialt.
Helt topp å endelig treffes, drikke kaffe, slarve om løst og fast, høre på musikk og nerde litt med målinger.
God søndag det! Atter en gang blir det tydelig hvor fine folk det er som har denne hobbyen!
Til neste gang,
@vipa , prekæs
mvh