Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    wotg skrev:
    Neida Sniff. Each his own osv.
    Det er bare det at det er en så enormt stor verden der ute som de fleste aldri får ta del i.
    Bare se på det "Norske" Cognac utvalget på polet, nesten samtlige produkter er "spesialtilpasset" Norske konsumenter. Jeg tror ikke noen av importørene egentlig er særlig interessert i å snakke om hvor de får Cognacen sin fra, Hvor gammel den er, hvor mye karamell som er tilsatt eller hvilke marginer de har på produktene sine. Faktum er at det er billig Cognac kjøpt i bulk og søtet ned maksimalt. Jeg har tilgode å kjenne noe av Cognacens opphav i noen av de Norske Cognacenex
    Hvilket er en av årsakene til at jeg foretrekker Armagnac, et produkt langt mindre gjennomkommersialisert enn Cognac, og hvor sjansen til å finne noe skikkelig uten å være nerd på temaet er uendelig mye større.

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    Det virker for meg som om vinmonopolet på ingen måte speiler utvalget som finne i Norge eller rundt om kring i verden for den skyld. I mine øyne blir folk snytt for gode smaksopplevelser.
    En grei men kanskje lite kjent måte å handle på i Norge er å bruke nettbutikken til Vinmonopolet.

http://www.vinmonopolet.no

Her er det listet 376 forskjellige produkter under whisky. (Og alt annet de har også)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    En grei men kanskje lite kjent måte å handle på i Norge er å bruke nettbutikken til Vinmonopolet.
    Jeg bruker også nettbutikken hele tiden. En morsom tilleggsopplysning er at dersom du får tilsendt varene til en kommune uten eget pol, så er det alltid frakt-/gebyrfritt. Kjekt å vite for f.eks de som bor evt jobber i slike kommuner.

Selv bor jeg i byen men har kontoret mitt og daglig virke i nabokommunen, som sågar har landpostbud som leverer på døra. Kjekt.

J

J.J

Gjest
    En litt merkelig ting ... ???

Hva bruker dere som munngodt ved siden av denne edle drikken ???

Liker godt nøtter og gjerne noe godt salt potetgull ved siden av min drikke, men jeg syntes ikke det passer til ...

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    wotg skrev:
    Det er bare det at det er en så enormt stor verden der ute som de fleste aldri får ta del i.
    Bare se på det "Norske" Cognac utvalget på polet, nesten samtlige produkter er "spesialtilpasset" Norske konsumenter. Jeg tror ikke noen av importørene egentlig er særlig interessert i å snakke om hvor de får Cognacen sin fra, Hvor gammel den er, hvor mye karamell som er tilsatt eller hvilke marginer de har på produktene sine. Faktum er at det er billig Cognac kjøpt i bulk og søtet ned maksimalt. Jeg har tilgode å kjenne noe av Cognacens opphav i noen av de Norske Cognacenex
    Hvilket er en av årsakene til at jeg foretrekker Armagnac, et produkt langt mindre gjennomkommersialisert enn Cognac, og hvor sjansen til å finne noe skikkelig uten å være nerd på temaet er uendelig mye større.
    Et tips til en god Armagnac?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    jan#jan skrev:
    En litt merkelig ting ... ???

Hva bruker dere som munngodt ved siden av denne edle drikken ???

Liker godt nøtter og gjerne noe godt salt potetgull ved siden av min drikke, men jeg syntes ikke det passer til ...
    Prøv litt sjokolade til whiskyen. Knallgodt. Foretrekker selv mørk sjokolade men der må du smake deg fram. På destilleritur gjennom Speyside ble jeg anbefalt dette, gjerne drikke whisky gjennom sjokoladen sa guiden, dvs smelt sjokolade i munnen og drikk de edle dråper før du svelger sjokoladen.

Et annet råd jeg har fått er å legge fruen på rygg, helle whisky i navlen hennes og drikke derfra. Er redd dette kan avlede oppmerksomheten bort fra drikken og over mot helt andre gjøremål, noe beroende på egen evne til fokus! ;D

J

J.J

Gjest
    Takk Spiralis !

Det er jo nesten slik jeg drikker min Portvin det, men om det funker med Whisky er det jo knall - skal prøves :)

Og jeg har fokus på det viktige - alt til sin tid ;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hold deg for all del til navlen med Whiskyen, Spiralis. Jeg fikk for noen år siden en fargerik beskrivelse fra en amerikansk luftkaptein som hadde eksperimentert med cognac uten hell.....

;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Hold deg for all del til navlen med Whiskyen, Spiralis. Jeg fikk for noen år siden en fargerik beskrivelse fra en amerikansk luftkaptein som hadde eksperimentert med cognac uten hell.....

;)
    Cognac er det eneste jeg har forsøkt med, og det fungerte greit nok fram til distraksjonen gjorde det umulig å holde seg til oppgaven: å drekke, drekke og drekke. Nå da, jeg skal ikke klage heller, selv om det finnes mer egnede drikkekar enn det. I alle fall hvis det er drikkingen som står på programmet. ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.219
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    kibsgard skrev:
    erato skrev:
    wotg skrev:
    Et tips til en god Armagnac?
    Jeg syntes Tariquet 1994 var kjempegod. Vet ike om den er å få tak i lenger, men på Vika har de diverse andre årganger. Kanskje verdt en tur?

Og så er http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...I9A8ztEnH&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
    kjempegod. Vel verdt penga!

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Tariquet 1988 fåes på polet. Koster rundt 600,- En veldig god Armagnac.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    Glen Garioch, 1797 Founders Reserve, Single Malt

Nytt bekjentskap som ble med hjem etter ferien, som en "asylsøker" på en måte. Asyl er behørig innvilget. :D

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Skulle få en gjennom helgen det ;D Har også lest at det har blitt etablert et nytt destilleri i Sverige, i nettop Smøgen. Blir spennende å se hvordan resultatet blir etter hvert :)

Mvh
    Sniff

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    Skulle få en gjennom helgen det ;D Har også lest at det har blitt etablert et nytt destilleri i Sverige, i nettop Smøgen. Blir spennende å se hvordan resultatet blir etter hvert :)

Mvh
    Sniff
    Trur att Smögen kun har prøvesmaking og lagring av fat, destilleriet er vel uten før Gävle om jag ikke tar feil. Men spennede
    er det.

A

AK27

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    wotg skrev:
    Det virker for meg som om vinmonopolet på ingen måte speiler utvalget som finne i Norge eller rundt om kring i verden for den skyld. I mine øyne blir folk snytt for gode smaksopplevelser.

http://www.vinmonopolet.no

Her er det listet 376 forskjellige produkter under whisky. (Og alt annet de har også)

J

J.J

Gjest
    Sitter med litt sånn her i glasset jeg ... Og den syntes jeg var kjempegod gitt ... Masse smak... Nydelig :)

Hva syntes dere som har prøvd den ?

Edit: Var i EU i helga (Sverige ;) ) Og handlet litt billig på båten.....

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Oj, oj. Cask strength og greier. Det har jeg aldri smakt. Men for en gangs skyld må jeg vel si meg enig i at det kan være et poeng med litt vann i whiskyen. ;-)

J

J.J

Gjest
    liiiiten dråpe ja ;) Det var heftig smak på den ihvertfall .. etter min mening. Men jeg kunne tenk meg litt lesestoff - hva er å anbefale å starte ? Noen tips ??

Noen her: Haugen bok - Whisky

V

vredensgnag

Gjest
    Håper jeg ikke kommer med noe helt opplagt i denne forsamlingen, men uttrykket "100 degrees proof" har en vakker forhistorie, som også peker til det norske uttrykket "kruttsterkt."

Dengang gastene i den britiske marinen gikk på alkohol og dårlig mat, utviklet man en grei måte å teste spritrasjonene de fikk utdelt. De hadde mer enn nok krutt ombord, så de tok litt krutt og bløtte dette i rom fra tønnen. Dersom kruttet deretter kunne antennes var alkoholgehalten høy nok; nektet kruttet å la seg antenne, var denne under 57,15%.
    Denne grensen ble til 100 proof, for enkelthets skyld satt til 57,2% på flasker - og derfra og opp var drikken altså kruttsterk.
    Om kruttet ikke antente, var drikken "under proof" og dette vakte misnøye på dekk.

Engelskmennene sluttet å dele ut rom-rasjoner til sine sjømenn i 1970, men dronning Elisabeth har i ettertid ved ulike anledninger gitt ordre om "splice the mainbrace." Da får man dobbelt rom-rasjon.
    Opprinnelig fikk engelske sjømenn fransk brandy, men etter at Jamaica falt i engelske hender i 1655 gikk man over til rom-rasjoner.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    vredensgnag skrev:
    Håper jeg ikke kommer med noe helt opplagt i denne forsamlingen, men uttrykket "100 degrees proof" har en vakker forhistorie, som også peker til det norske uttrykket "kruttsterkt."

Dengang gastene i den britiske marinen gikk på alkohol og dårlig mat, utviklet man en grei måte å teste spritrasjonene de fikk utdelt. De hadde mer enn nok krutt ombord, så de tok litt krutt og bløtte dette i rom fra tønnen. Dersom kruttet deretter kunne antennes var alkoholgehalten høy nok; nektet kruttet å la seg antenne, var denne under 57,15%.
    Denne grensen ble til 100 proof, for enkelthets skyld satt til 57,2% på flasker - og derfra og opp var drikken altså kruttsterk.
    Om kruttet ikke antente, var drikken "under proof" og dette vakte misnøye på dekk.

Engelskmennene sluttet å dele ut rom-rasjoner til sine sjømenn i 1970, men dronning Elisabeth har i ettertid ved ulike anledninger gitt ordre om "splice the mainbrace." Da får man dobbelt rom-rasjon.
    Opprinnelig fikk engelske sjømenn fransk brandy, men etter at Jamaica falt i engelske hender i 1655 gikk man over til rom-rasjoner.
    Artig historie

J

J.J

Gjest
    Ingen som har smakt den Glengoyne ?? som jeg viste litt lenger opp ?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    Var innom polet "Alko" i Nourgam, og kom ut igjen uten å ha kjøpt noe!??! :eek:

Ikke noe som fristet, kan det være en begynnende influensa? Det er jo billigere i Finland så genestisk skulle man jo være forpliktet til å fylle kvota. Kan jo ikke være frisk mener jeg?? ::)

Eller er det så enkelt som at at man drikker for lite, så lageret blir for stort der hjemme?
    Om dette "villmarkspolet" i Finland slår meg på totalt volum, så er mitt eget lager av whisky mye bedre når det gjelder utvalg! :-\

P

Parelius

Gjest
    Lenge siden jeg prøvde en Upper Ten (standardutgaven). Blir ennå lengre til neste gang.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Lenge siden jeg prøvde en Upper Ten (standardutgaven). Blir ennå lengre til neste gang.
    Upper Ten er slett ikke noen dårlig blended whisky. Men fortsatt har jeg noen flasker med 12 år gammel Upper Ten liggende så det blir nok en stund til før jeg kjøper en "vanlig" flaske. Det går nå dessuten mest i single malt.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.078
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Kan noen forklare forskjellen mellom den nesten udrikkelige 12års Glenfiddich, og krem & fløte versjonen (18år)
    My god, 6 år gjør forskjell...

Arne K

P

Parelius

Gjest
    Spiralis skrev:
    Parelius skrev:
    Upper Ten er slett ikke noen dårlig blended whisky.
    Jo! Eneste grunnen til å drikke Upper Ten er fordi en har lyst på sprit; ikke fordi en har lyst på en malt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn