Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cobra2 skrev:
    Kan noen forklare forskjellen mellom den nesten udrikkelige 12års Glenfiddich, og krem & fløte versjonen (18år)
    My god, 6 år gjør forskjell...

    Arne K
    Forskjellige fat (ie sherryfat) inn i bildet kanskje? 12yo Glenfiddich er vel forresten ikke regnet som særlig hårete blant malter, heller som en søt liten smoothie.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Parelius skrev:
    Spiralis skrev:
    Parelius skrev:
    Lenge siden jeg prøvde en Upper Ten (standardutgaven). Blir ennå lengre til neste gang.
    Upper Ten er slett ikke noen dårlig blended whisky.
    Jo! Eneste grunnen til å drikke Upper Ten er fordi en har lyst på sprit; ikke fordi en har lyst på en malt.
    Upper ten er en troløs hore. Lover ikke så rent lite i duften, men straks den når tungen er den bare trist.

    Mvh

    Sniff
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    960
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Spiralis skrev:
    Parelius skrev:
    Lenge siden jeg prøvde en Upper Ten (standardutgaven). Blir ennå lengre til neste gang.
    Upper Ten er slett ikke noen dårlig blended whisky.
    Jo! Eneste grunnen til å drikke Upper Ten er fordi en har lyst på sprit; ikke fordi en har lyst på en malt.
    Upper Ten er ingen malt whisky,det er en blended whisky.Den har vunnet priser
    som beste blended.Wine & Spirit i London kåret den til beste blended i år foran
    bl.a Ballantines og Johnny Walker.Jeg synest den er god med ett par isbiter.

    MVH
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Multikanal skrev:
    Parelius skrev:
    Spiralis skrev:
    Parelius skrev:
    Lenge siden jeg prøvde en Upper Ten (standardutgaven). Blir ennå lengre til neste gang.
    Upper Ten er slett ikke noen dårlig blended whisky.
    Jo! Eneste grunnen til å drikke Upper Ten er fordi en har lyst på sprit; ikke fordi en har lyst på en malt.
    Upper Ten er ingen malt whisky,det er en blended whisky.Den har vunnet priser
    som beste blended.Wine & Spirit i London kåret den til beste blended i år foran
    bl.a Ballantines og Johnny Walker.Jeg synest den er god med ett par isbiter.

    MVH
    Kan godt tenke meg at isbiter er fint; det brukes jo til å lindre smerte og hindre hevelse!

    Blandingsmalter er da ingen umulighet!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen umulighet og som du sikkert vet helt vanlig. Kalles da gjerne pure malt eller bare malt, og slett ikke blended.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Her er et eksempel på en kreasjon som kalles blended malt av produsenten. Her er det snakk om tre maltwhiskyer som blandes og lagres videre på samme fat. Har smakt denne for lenge siden. Ble ikke imponert. Mener å huske jeg synes det ble for mye av alt og lite finess. Litt mye karamell tilsatt?

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det 14 år siden jeg var på besøk hos Talisker på Isle of Skye, og vi var flere som sammen vurderte om vi skulle kjøpe et fat ved produksjon til levering 18 år etterpå. Tappet på flasker med egen etikett, time hos etikett-designer var inkludert. Husker ikke prisen, men det var ikke avskrekkende. Men 18 år virket så fryktelig lenge og et helt fat virket så altfor stort. Kortsiktig tenkning, ungdommelig utålmodighet, man lærer visst aldri..

    Forresten er det lenge siden jeg har støtt på min gamle venn Cardhu, hvor ble den av?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også blant de som soper opp en flaske eller to med Cardhu når jeg treffer på de i utlandet etter at de forsvant her hjemme. Savnes.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    La oss nå ikke gå baluba over semantikken; reglene er klare, og språkbruken - blant annet min egen - kan være uklar.

    http://www.scotch-whisky.org.uk/swa/files/ScotchWhiskyRegGuidance2009.pdf

    Min egen unøyaktighet ligger i at jeg omtaler som malt alt som har malt i seg. Tillike øl, en superb maltdrikk. Det er den lette (øl) og den tunge (whisky basert på malt) malt. Maltdrops derimot er for kvinner som har passert overgangsalderen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt ren semantikk, men en viss praktisk innfallsvinkel; dersom det står "blended" på en flaske så er det vel i praksis oftest en blanding av malt og grain i flaska, ikke vanligvis en blanding av malt vel? Og de som blander malter har vel en hang til å skrive "pure malt" eller bare "malt" på flaska? Det er iallefall de praktiske realiteter jeg mener å ha truffet på i whisky-hyllene rundtom.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Heter det ikke vatted, når det bare er malt i whiskyen?
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Stemmer, "vatted" er benevnelsen på en blanding av forskjellige malts. Står det "blended" så betyr det alltid at det er grain spirit med i blandingen. De er rimelig strenge på denslags over there.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Ikke helt ren semantikk, men en viss praktisk innfallsvinkel; dersom det står "blended" på en flaske så er det vel i praksis oftest en blanding av malt og grain i flaska, ikke vanligvis en blanding av malt vel?
    Slett ikke uenig. Derfor et lite hint til min egen unøyaktighet vedrørende den vesentlige sak.

    Fra lenken jeg viste til:

    2. Definitions of categories of Scotch Whisky
    2.1 Regulation 3(2) contains the definitions of the different categories of Scotch Whisky. CATEGORIES OF SCOTCH WHISKY
    Single Malt
    Scotch Whisky
    Blended Scotch Whisky i.e. Malt and Grain
    Single Grain
    Blended Malt
    Blended Grain
    2.2 The two basic types of Scotch Whisky, from which all blends are made, are Single Malt Scotch Whisky and Single Grain Scotch Whisky. In practice there is no change in the way that Single Malt Scotch Whisky and Single Grain Scotch Whisky must be produced.
    2.3 Single Malt Scotch Whisky means a Scotch Whisky produced from only water and malted barley at a single distillery by batch distillation in pot stills.
    2.4 Single Grain Scotch Whisky means a Scotch Whisky distilled at a single distillery but which, in addition to water and malted barley, may also be produced from whole grains of other malted or unmalted cereals. Excluded from the definition of “Single Grain Scotch Whisky” is any spirit which qualifies as a Single Malt Scotch Whisky or as a Blended Scotch Whisky. The latter exclusion is to ensure that a Blended Scotch Whisky produced from Single Malt(s) and Single Grain(s) distilled at the same distillery does not also qualify as Single Grain Scotch Whisky.
    2.5 The definition of Blended Scotch Whisky does change the existing law, but reflects traditional and current practice. Before the SWR, any combination of Scotch Whiskies qualified as a Blended Scotch Whisky, including for example a blend of Single Malt Scotch Whiskies. However, Blended Scotch Whisky is defined under the SWR as a combination of one or more Single Malt Scotch Whiskies with one or more Single Grain Scotch Whiskies, which accords with traditional practice.
    2.6 Blended Malt Scotch Whisky means a blend of two or more Single Malt Scotch Whiskies from different distilleries, and
    2.7 Blended Grain Scotch Whisky means a blend of two or more Single Grain Scotch Whiskies from different distilleries.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser man det; man er enige uten engang å få en real semantikk-trip ut av det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Spiralis skrev:
    Parelius skrev:
    Lenge siden jeg prøvde en Upper Ten (standardutgaven). Blir ennå lengre til neste gang.
    Upper Ten er slett ikke noen dårlig blended whisky.
    Jo! Eneste grunnen til å drikke Upper Ten er fordi en har lyst på sprit; ikke fordi en har lyst på en malt.
    Det kjære Parelius er ganske riktig og en av grunnene kan vel ligge i at Upper Ten er en blended whisky med kun mellom 25-35% maltwhisky. Nå skal det sies at det er leeenge siden jeg har drukket "vanlig" Upper Ten, og hukommelsen har det jo med å spille en stakkar visse puss, men den skårer jo bra i konkuranser denne "norske nasjonalwhiskyen". Så noe må de nå ha gjort riktig på Hasle ( eller hvor det nå er de blander herligheten ? )

    Men fortsatt vil jeg bestemt hevde at 12åringen er et meget godt kjøp alt tatt i betraktning.



    Edit:

    Slik går det når man svarer telefonen og sitter og skravler istedet for å gjøre ferdig svaret på HFS. Min feil og dårlig prioritering, at jeg ikke leste de nye svarene som man ble "Advart" om skyldes kun latskap!

    Latskap er etter min mening en aldeles fremragende egenskap, så på det punktet er jeg ikke villig til å ta selvkritkk !!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Det kjære Parelius er ganske riktig og en av grunnene kan vel ligge i at Upper Ten er en blended whisky med kun mellom 25-35% maltwhisky. Nå skal det sies at det er leeenge siden jeg har drukket "vanlig" Upper Ten, og hukommelsen har det jo med å spille en stakkar visse puss,
    Upper Ten inneholder 47 % maltwhisky. Den er mye bedre og mer smaksrik enn mye av det blomstervannet folk heller i seg av singlemalts. En virkelig god blended. Jeg kjøper den ofte og koser meg med den. SM blir det mest på flyplasser (og da helst litt kraftige øywhiskyer). U10 er ikke noe man kommer frem med på de store anledninger, men skal man ha seg en nightcap til noen vuggeviser så er den midt i blinken. Jeg tror i alle fall man skal slite med å finne en bedre whisky til prisen.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Kan dere anbefale meg deres TOPP 5 whisky`r ?? Dem som dere liker best.

    Har lyst til å prøve meg på litt forskjellig, derfor greit med tips. :) Og vi holder prisen på normal stadiet. Sånn ca ;)
    Gjerne ifra dem forskjellige stedene ..


    Har prøvd : Laphroaig 10 YO - Bruichladdich 2002 LE - Glengoyne 12 cask Strength - Glenfiddich 12 YO.

    Håper flest mulig vil dele - på forhånd takk :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    jan#jan skrev:
    Kan dere anbefale meg deres TOPP 5 whisky`r ?? Dem som dere liker best.

    Har lyst til å prøve meg på litt forskjellig, derfor greit med tips. :) Og vi holder prisen på normal stadiet. Sånn ca ;)
    Gjerne ifra dem forskjellige stedene ..


    Har prøvd : Laphroaig 10 YO - Bruichladdich 2002 LE - Glengoyne 12 cask Strength - Glenfiddich 12 YO.

    Håper flest mulig vil dele - på forhånd takk :)
    Mine topp 5 er for tiden: Ardbeg 10år
    The Glenrothes Robur Reserve
    Dahlwinnie 15år
    Eilan Gillan Macallan 1990
    The Glenrothes 1987

    De som er kjennere ser jo at det er stor spredning i karakter her, men jeg liker de forskjellige i litt forskjellige settinger, og ettersom hvilket humør jeg er i :)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Dagligwhisky - Upper ten
    Fjellwhisky - Lagavullin 12 yo
    Fjellwhisky II - Laphroaig 10 yo
    Lys sommerkveldwhisky - Bushmills 16 yo
    Dessert whisky Aberlour 10 yo

    Det jeg liker best med whisky er er forskjellene.. Har egentlig ingen favoritt, men fortrekker de med mye smak, typiske Islaywhiskies. Bryr meg egentlig ikke så mye om whisky fra sherry- eller bourbonfat, selv om jeg ikke takker nei om noen skulle by på. ;D

    Ellers vil jeg slå et slag for Upper Ten. Den er god som dagligwhisky og en fin referanse for å vurdere andre whisky.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Mine topp 5 ... ganske tradisjonelt (i uprioritert rekkefølge):
    - Bowmore cask strengtth
    - Laphroaig cask strength
    - Lagavulin std. 16 år
    - Highland Park std. 12 år
    - Arran std. 10 år

    ... det er litt rart å «hoppe bukkover» Talisker, Laddie, Habhain, Cragganmore mm.

    mvh
    KJ
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Under kr 600 og tilgjengelige på polet:

    MacMyra reserve
    The Balvenie 15 år singel cask
    Caol Ila 12 Years Old Single Malt
    Talisker 10 år
    Aberlour 10 Years Old - Budsjettvinner!

    Mvh
    Sniff
     
    J

    J.J

    Gjest
    Her var det jo mange flotte innspill.. dette gleder jeg meg til .. Veldig greit når en har noen tips og gå etter så en ikke plumper med en gang ... greit at en kan ha forskjellig smak. I det store og hele så liker jeg at det jeg drikker har en viss attitude.. at det SMAKER .... men liker som flere av dere sier - forskjellige smaker, til sin tid.
    Variasjon er jo bra.

    Takk for kunnskaps deling :)

    Og det må gjerne komme fler ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mye Islay her. Og det er godt det. Kan føye til etpar fra andre steder, jeg er veldig begeistret også for Glenmorangie og The Arran når jeg skal ha en smoothere dram. Men det er jo så mange..
     
    J

    J.J

    Gjest
    Mangfoldet er jo bra Vidar P :)

    Det er vel derfor det er så mange som digger whisky - og jeg kommer haltende etter her :p
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.433
    Antall liker
    3.291
    I går kveld koste jeg meg med litt Jameson med en skvett fløte i.

    Er det å banne i kirken? ;D

    ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tømte en slik en i går kveld.



    Det var egentlig ikke noen grunn til å spare på den.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg prøver ikveld "The Balvenie 12 ans Doublewood"



    Jeg er nesten sikker på at om man blander alt som finnes der ute av "cherry cask" whiskyer... så får man denne.
    Ikke uforglemmelig, men nydelig til en god kaffe!!!

    Anbefales, den er søtlig, ikke så mye bitt i og rett og slett mild god og lekker!

    Polets utgave har 40% og ikke 43% som på bilde.

    Det er liksom en Laphroig/Ardbeg dominant smak over denne + bunhabain sine mildere varianters sødme, om slikt kan sies..

    Kjøpe igjen... nei, men dette er noe du godt kan by gjester... :p

    mvh
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Oh holy ghost!
    Jeg har aldri brydd meg om Aberlour a'bunadh.. men i dag hadde jeg i litt for mye vann og glemte den på kjøkkenbenken et kvarters tid.
    Og så smakte jeg det...vanilje, sjokolade, nøtter, aromatisk pepper.. lang sødmefylt og "oily" ettersmak.

    Utmerket følge til John Hiatt's The open road :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    ArtDeco skrev:
    Oh holy ghost!
    Jeg har aldri brydd meg om Aberlour a'bunadh.. men i dag hadde jeg i litt for mye vann og glemte den på kjøkkenbenken et kvarters tid.
    Og så smakte jeg det...vanilje, sjokolade, nøtter, aromatisk pepper.. lang sødmefylt og "oily" ettersmak.

    Utmerket følge til John Hiatt's The open road :)
    Det var da på tide du så lyset! ;)

    "Har ikke brydd meg om a'bunadh" !! Blææææ !!! :mad:

    Herregud for blasfemi, vi er nå iallefall et to-tre stykker her på HFS som ville være nær ved å myrde for å legge lankene på en slik flaske!! :eek: 8)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Pen invitasjon på pulten i dag:

    Discover more about the Region of Aberdeen and meet the Partner Team:
    Enjoy a VIP Whisky tasting from Glen Garioch whisky distillery, a taste of
    local Scottish food, canapés and network with fellow delegates and partners
    from Aberdeen City and Shire.


    I'll be there!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    ArtDeco skrev:
    Oh holy ghost!
    Jeg har aldri brydd meg om Aberlour a'bunadh.. men i dag hadde jeg i litt for mye vann og glemte den på kjøkkenbenken et kvarters tid.
    Og så smakte jeg det...vanilje, sjokolade, nøtter, aromatisk pepper.. lang sødmefylt og "oily" ettersmak.

    Utmerket følge til John Hiatt's The open road :)
    Det var da på tide du så lyset! ;)

    "Har ikke brydd meg om a'bunadh" !! Blææææ !!! :mad:

    Herregud for blasfemi, vi er nå iallefall et to-tre stykker her på HFS som ville være nær ved å myrde for å legge lankene på en slik flaske!! :eek: 8)
    Ja, Spiralis. Mannen har opplagt levd i mørket. Interessant dog det han skriver om litt for mye vann og 15 minutter urørt. Har lært av Ralphy å la Whisky stå en stund og puste med vannskvetten sin. Da kan virkelig gode (og triste) ting skje. Ordinære ting kan vokse til store opplevelser og store ting kan vokse helt ut av proporsjoner. Men av og til klapper alt sammen, slik det skjedde med en arm Rosebank.
    Mvh
    Sniff
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Føler meg ikke videre plaget av mørket. Har alltid flere flasker med destillert lykke stående i kjelleren.

    :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Imperial skrev:
    Jeg prøver ikveld "The Balvenie 12 ans Doublewood"

    Kjøpe igjen... nei, men dette er noe du godt kan by gjester... :p

    mvh
    Neste gang får du prøve den som er 21 år gammel. :D

    Men Balvenie er nok ikke mest kjent for å være utpreget rå eller spesiell. Den er nok mest "godt drikke" og ganske nøytral. Personlig satte jeg så stor pris på 21åringen at jeg ble litt trist da den var tom! :'(
     
    J

    J.J

    Gjest
    Sånn snakker en skikkelig MANN ... faktisk så kom han med et understatement ... KLART vi blir triste når godsakene er tomme..... 8)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    jan#jan skrev:
    Sånn snakker en skikkelig MANN ... faktisk så kom han med et understatement ... KLART vi blir triste når godsakene er tomme..... 8)
    Jeg ble ikke trist da Upper10 ble tom - jeg antyder en kraftanstrengelse her -, men tvertimot glad for at det nå var plass til mandig drikke på bordet! Nemlig.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    ardbeg uigeadail ;D :-*

    Her kommer litt bla bla. Herregud for noe dill, men man må jo prøve å sette ord også på de store opplevelser. Har ikke noe måleutstyr som kan kvantifisere dette i ordnede former ;)

    Med vann:
    Nese: Bålrøyk, myrvann, brent sjokoladelangpanne, cherry, råvare, hint av salt
    Ankomst: rask malt over i kremet cherry i kompani med røyk, men ikke så aromatisk og bålsur som i duften.
    Smak: Utrolig flott ballansert sum av Ardbeg-signatur med malt, vanilje, salt samt hus-peaten og en cherrytone som gir smaksbilde en særegen fylde
    Ettersmak: Lang, ballansert oppsummering
    Temperert til ca 37 grader, uten vann:
    Alkoholstenk, røyken blir tynnere og går mot speyside-røyk slik man finner i craggenmore eks. Sitrus, vanilje,
    Ankomst/smak: Forholdsvis ens med vannet versjon, men litt mer sting. Røyk dominerer noe mer, men har en mindre Islay/Ardbeg tone? Den kremete oloroso-cherryen er ikke så feit lenger, slankere. Igjen kommer craggenmore opp i minnet
    Ettersmak: Lang. Ballansen har mer slagside mot røyk.

    Uten vann:
    Et beist av en whisky. Duften har mer spritstenk, røyk- og myrduft går mer i ett. Mindre råvare.
    Ankomst råere, nærmest animalsk. En bacon-referanse jeg har lest tidligere gir mening.
    Ettersmak: Nærmest uendelig røyk, myrvann og endelig, Ardbeg-signaturen.
     

    Vedlegg

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    ArtDeco skrev:
    Oh holy ghost!
    Jeg har aldri brydd meg om Aberlour a'bunadh.. men i dag hadde jeg i litt for mye vann og glemte den på kjøkkenbenken et kvarters tid.
    Og så smakte jeg det...vanilje, sjokolade, nøtter, aromatisk pepper.. lang sødmefylt og "oily" ettersmak.

    Utmerket følge til John Hiatt's The open road :)
    Ah, Aberlour a'bunadh er en ganske skjønn sak og med en smak i gråsonen mellom cognac og whisky, noe som gjorde at jeg nesten skammet meg over å fortelle andre whiskynytere at jeg likte den. Kjøpte den ved en ren tilfeldighet og er glad for å ha oppdaget en liten skatt. God til avveksling mellom slagene med Islayer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn