Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    pahf skrev:
    Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
    Hva er å anbefale her?


    Hadelands augustin-serie. Rimelige og fine. Synes glass med trangere geometri gir for mye fokus på spritlukt, spiss sitrus og andre "harde" dufter, mens for vid åpning gjør at en del unslipper nesen. Her er det fin ballanse

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sniff skrev:
    pahf skrev:
    Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
    Hva er å anbefale her?


    Hadelands augustin-serie. Rimelige og fine. Synes glass med trangere geometri gir for mye fokus på spritlukt, spiss sitrus og andre "harde" dufter, mens for vid åpning gjør at en del unslipper nesen. Her er det fin ballanse

    Mvh
    Sniff
    Passer jo ypperlig siden vi har Hadeland glass fra før av. Takk for tipset.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.793
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Riedels maltwhiskyglass. Har et par av de til de rette anledninger.
     
    M

    musicus

    Gjest
    erato skrev:


    Riedels maltwhiskyglass. Har et par av de til de rette anledninger.
    Flotte glass, de (Sommeliers) er siden lenge foretrukket her også :) ...

    mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    Pug-Nose skrev:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Glencairn_Whisky_Glass

    Et glass designet spesifikt for whisky.
    Mine er kjøpt i Skotland, men det fåes visst kjøpt på nettbutikker også.
    Kjøpte mine i en designbutikk i Oslo tidligere i år.


    Edit: Glemte å legge inn bilde.

    Tenker at deet er det som er selve glasset. Til smaking/nosing, sammenligning osv har glass såpass mye å si at en bør holde seg til ett, iom. Hadelandglassene mine gir imidlertid en opplevelse så nær Glencairn sine at jeg velger hadeland. Liker stettet.

    Ellers er disse to morsomme. Litt av en dram Ralfy skjenker opp der:
    http://whiskyreviews.blogspot.com/2009/08/71a-andy-glencairn-crystal.html
    http://whiskyreviews.blogspot.com/2009/08/71b-andys-tour-glencairn-crystal.html

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    pahf skrev:
    Sniff skrev:
    pahf skrev:
    Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
    Hva er å anbefale her?


    Hadelands augustin-serie. Rimelige og fine. Synes glass med trangere geometri gir for mye fokus på spritlukt, spiss sitrus og andre "harde" dufter, mens for vid åpning gjør at en del unslipper nesen. Her er det fin ballanse

    Mvh
    Sniff
    Passer jo ypperlig siden vi har Hadeland glass fra før av. Takk for tipset.
    Så bra! Skål!

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Old Malt Cask, Ardbeg 16 yrs. rum finish.

    Typisk kraftfull islay fra Ardbeg, røk og sjøsprøyt, men rundet av med rundere toner fra rom, rosiner, krydder, litt bitterhet som fra mørk, mørk sjokolade ? Vet sjokolade med salt ikke er helt vanlig, men det er faktisk veldig godt...salt&søtt...og denne minner litt om det. Perfekt for juleferie med sprengkulde.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale? Jeg har sansen for irsk også, så hvordan er Jameson 12yo? Den koster omtrent 400.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    erato skrev:


    Riedels maltwhiskyglass. Har et par av de til de rette anledninger.
    Liker de der. Minner om tyrkiske teglass som jeg alltid har likt å drikke brennevin fra.

     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    450 kr ikke verst
    Hakushu Single Malt Whisky 10 y.O. japansk
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale?
    En liter Upper Ten.
    Men den bør ikke drikkes!
    Så du mener har forsøke å presse på meg rådyr parfymert håndrens? Jeg vil helst ha noe til innvortes bruk. Kanskje du har et forslag til noe slikt? Deph er velkommen til å prøve igjen. :)

    Interessant, finger. Den er notert. En femtilapp over budsjett bør tolereres. Flere i samme slengen?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Det spørs litt hva du liker - og minst like viktig: hva du ikke liker, baluba. Vil jo anbefale deg single malts siden jeg absolutt foretrekker det selv. Hvis du er uvant med single malts ville jeg prøvd en mykere og ikke så utfordrende variant, men som likevel har mye smak. Av de jeg selv har smakt - og noenlunde innenfor nevnte budsjett - kan jeg foreslå f.eks. disse. For å gjøre det enkelt for meg selv siterer jeg fra vinmonopolet:

    The Glenlivet 12 Years Old, kr. 425,-
    Lys gyllen. Middels fylde. Fruktig aroma med innslag av malt og vanilje, hint av torv.
    Glenfiddich 12 Years Old, kr. 430,-
    Lys gyllen. Middels fylde. Aroma med preg av vanilje og tre, antydning til røyk. Litt rustikk stil
    The Glenkinchie 12 Years old, kr. 434,-
    Middels dyp gyllen. Maltwhisky med god fylde og dempet røykpreg, fint innslag av lys malt, hint av fersken, plomme og fat.
    Glenmorangie, kr. 445,-
    Lys gyllen. Middels fylde. Ung, ren og fruktig med preg av malt og vanilje, hint av urter, nøtter og røyk. Elegant stil
    Hvis du er litt mer modig på smak ville jeg ha prøvd denne:

    Highland Park Single Malt 12 Years Old kr. 449,-
    Gyllen. God fylde. Sammensatt og elegant med preg av malt og vanilje, innslag av torv og lyng. God lengde
    Mye kos i vente med hvilken som helst av disse!

    a.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En litt rund og myk single malt passer meg fint. Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky. Som standard blend har jeg drukket Famous Grouse i mange år nå.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    baluba skrev:
    Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale? Jeg har sansen for irsk også, så hvordan er Jameson 12yo? Den koster omtrent 400.
    Har du sansen for Jameson (Irsk =uten sterk røksmak) vil du sikkert like Glen Moray. Polet har en 8 år gammel malt for 350 kr. Har virkelig fått sansen for denne etter at jeg tappet min egen flaske på brenneriet.. ;D 8)
    .
    .

    Beskrivelsen fra destilleriet stemmer meget bra. Min egentappede 15 år gamle single cask, cask strength 61% (BLANDES UT TIL 40-45% med IMSDAL), er naturlig nok mer intens og rikere i sødme og smørbukksmak. Men 8 åringen fra polet har de samme grunnsmakene. En whisky som nok passer best for de som ikke skal tøffe seg med krafig røyk, asfalt og tangsmak ala Laphroaig.Glen Moray er den eneste whiskyen jeg er villig til å betale for på Polet.
    Tasting notes

    Glen Moray Distillery Manager, Graham Coull says,

    "This cask is 1995 first fill ex-Bourbon cask — a really lively and tingly taste, with an explosion of classic Glen Moray flavours of vanilla and toffee and a spicy finish."



    http://www.glenmoray.com/our-whisky.html




    8 åringen
    Glen Moray Classic Single Malt Whisky
    Tasting Notes
    'Shortbread, butterscotch and lemongrass'

    Colour
    Light gold.

    Nose
    At full strength, the aroma is fragrant and lightly drying with warming malty notes. The first impression is of butterscotch and shortbread with fresh herbal/grassy notes. Lemon curd and meringue are discovered in the background.

    With water, malt and spices combine to reveal oatmeal with a hint of freshly ground black pepper. Lemongrass, tea-tree oil and heather aromatics give the whisky a fragrance throughout.

    Taste
    The mouthfeel is lightly spiced with a warming and gently mouth watering effect. Malty toffee sweetness is present throughout with blackcurrants and a fragrant citrus lemongrass tang.

    Finish
    Shortbread, fresh herbal notes (lemongrass) and the sweet spiciness of ginger marmalade.



    Sleiven
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    baluba skrev:
    En litt rund og myk single malt passer meg fint. Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky. Som standard blend har jeg drukket Famous Grouse i mange år nå.
    Da er du mer viderekommen innen single malts enn jeg tidligere antok ;D Caol Ila er ikke akuurat noen frøkenwhisky, nei. F.eks. Talisker er jo veldig godt, likedan Lagavulin, men da har du jo sprengt budsjettet forlengst ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Når folk spør om hifi-råd her på HFS ender det oftest med velmente råd om å tøye budsjettet en smule....så vil jeg også anbefale i dette tilfellet. Strekker du deg til rundt 500 er det straks mer godsaker å velge fra.

    Siden du nevner en islay som forelløpig favoritt våger jeg meg til å anbefale en av mine absolutte favoritter:

    Ardbeg 10 Years Old - 519,-
    Meget lys gyllen. Fyldig. Ren og sammensatt med kraftig torvpreg og tiltalende innslag av sjø og malt. Konsentrert og elegant.


    Clynelish 14 Years Old Single Malt Whisky - 514,90
    Lett og søt aroma med duft av blomster. Smak av kremaktig malt, med innslag av tang og salt i avslutningen


    The Glenlivet 15 y.O. french Oak Reserve - 470,-
    Frukt og krydder i nesen. Intense aromaer av moden mango og kanel, samt hvit pepper. Lang ettersmak
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Clynelish 14 years old... nabobryggeriet til Brora svikter ikke... en av polets beste kjøp etter min mening.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Her flagrer det inn med gode, virkelig gode anbefalinger, men selvsagt som med kabler står man her overfor "problemet" med personlig smak og preferanse. Mitt råd er at man prøver seg fram til den whiskyen som virkelig tenner deg. Det behøver ikke være en flaske til flerfoldige høvdinger, det finnes faktisk mye godt som ikke er så vanvittig dyrt. Det er på en måte som med "underground band", de blir ikke bedre enn de var tidligere fordi de "oppdages" og blir komersielle! ;) Kanskje mange heller har erfaringer om det motsatte? Det finnes whiskyer som ikke har blitt utsatt for "forståsegpåeres" hype og som tross god kvalitet og utmerket smak ikke koster "an arm and a leg".

    Umiddelbart vil jeg bifalle Sleivens anbefaling. 8 år gammel Glen Moray malt til sølle 350,- er etter norske forhold utrolig god valuta for pengene.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Glen Moray skal da prøves ...

    Og så skal jeg prøve Ardbeg ... har ikke fått testet den enda .... shame on me ... men jeg får skylde på at jeg er newbi enda :p
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Trane skrev:
    Når folk spør om hifi-råd her på HFS ender det oftest med velmente råd om å tøye budsjettet en smule....så vil jeg også anbefale i dette tilfellet. Strekker du deg til rundt 500 er det straks mer godsaker å velge fra.

    Siden du nevner en islay som forelløpig favoritt våger jeg meg til å anbefale en av mine absolutte favoritter:

    The Glenlivet 15 y.O. french Oak Reserve - 470,-
    Frukt og krydder i nesen. Intense aromaer av moden mango og kanel, samt hvit pepper. Lang ettersmak
    Min favoritt, første gang jeg har sett denne omtalt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Men, til kr. 599,- ville det vel være å tøye 400-budsjettet vel langt. :p
    Tja rett i underkant av 50% mer enn budsjettert!?

    Det er jo isolert sett ikke værre overskridelse enn de fleste badelandprosjekter i kommunal regi, og sammenlignet med større Stasbyggprosjekter er det jo nesten å regne for "innenfor budsjett"!
    ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Men, til kr. 599,- ville det vel være å tøye 400-budsjettet vel langt. :p
    ... og sammenlignet med større Stasbyggprosjekter er det jo nesten å regne for "innenfor budsjett"!
    ;D
    For ikke å snakke om hifibudsjetter !
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Min soleklare anbefaling vil være Highland Park, veldig god allrounder.
    Enkel og grei, men ikke simpel. Ganske lik på 12, 15 og 16 år, men 21 år har en karakter som ikke umiddelbart forteller at det er en Highland Park. Gode alle sammen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Holmium skrev:
    Min soleklare anbefaling vil være Highland Park, veldig god allrounder.
    Enkel og grei, men ikke simpel. Ganske lik på 12, 15 og 16 år, men 21 år har en karakter som ikke umiddelbart forteller at det er en Highland Park. Gode alle sammen.
    Smaken er jo som baken...jeg har prøvd flere HP etterhvert og blitt skuffet hver gang...synes rett og slett de er kjedelige, enkle, litt "plumpe"...om man kan bruke det uttrykket.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Man behøver ikke kjøpe helflasker. På oppdagelsesferd er det helt greit å kjøpe 0.35 eller 0.2 l. Hadde et whiskyforedrag på julebordet til jobben. Til det hadde jeg kjøpt inne en 0.35 glenmorangie orginal, en 0.2 Cragganmore 12 år (som jeg absolutt vil anbefale. Kompleks, sødmefull med en herlig røyktone i ettersmaken), en 0.2l caol ila 12 år og en 0.2 l Big Peat. Finnes flere varianter av 0.2 og 0.35, men en del av disse må bestilles. Søk på polets sider så finner du en del varianter.

    Mvh
    Sniff
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    baluba skrev:
    Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky.
    Den synes jeg også er knallgod. Kjøpte en sånn miniflaske en gang. Tom for lengst, kanskje jeg går for en stor en neste gang.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    baluba skrev:
    En litt rund og myk single malt passer meg fint. Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky. Som standard blend har jeg drukket Famous Grouse i mange år nå.
    Da er du mer viderekommen innen single malts enn jeg tidligere antok ;D Caol Ila er ikke akuurat noen frøkenwhisky, nei. F.eks. Talisker er jo veldig godt, likedan Lagavulin, men da har du jo sprengt budsjettet forlengst ;D
    Poenget er å prøve noe i et prissegment jeg ikke kjenner særlig godt. Det like over og under kjenner jeg godt nok til å finne noe jeg liker, men rundt 400 er det sjelden jeg har forsøkt meg på. Glen Moray 8 yo frister akkurat nå på grunn av den lave prisen. Den er billigere enn det jeg egentlig ønsker å prøve meg på, men kanskje en ny favoritt i sub 400 kan være noe å lete etter? Den er i alle fall notert.

    Glen Livet 15 yo er et godt forslag, men kryper litt langt opp mot 500. Klart jeg kunne gått for noe kjent og kjært, men jeg vil gjerne forsøke noe i en annen prisklasse enn mine vanlige, for å si det slik. Midt imellom den som kjøpes til helgen på polet, og det som kjøpes på vei gjennom dutyfree på en flyplass i UK (eller andre med godt utvalg). Jeg har aldri kjøpt noe til 400 før, og en gang må bli den første. Men kanskje ikke denne gang, siden de mest interessante forslagene ligger rundt 50 +/-. Japsen er en dark horse som kommer til å legges på minne uansett. Jeg får grunne litt på det til mandag. Da stikker jeg innom hovedpolet i Valkendorfsgate i lunchen. Skulle egentlig gå i dag, men hadde i farten nesten glemt ut at jeg hadde nisseplikter. ::) Da sitter jeg her med min war gin uten T nok en kveld. ;)

    Ja, Zomby. Den kvartflasken med Caol Ila er en helt genial sak. Fin som bursdags eller julegave som ikke skal være for dyr. En grei ekstragave også, så jeg la en slik ved de øvrige julegavene til min eldste bror denne julen. Han er bevandret innen Isley, etter et par mc-turer på øyen. Kanskje ikke noe imponerende, men den fungerte tilsynelatende fint til vorspielet til en liten pubkonsert han holdt i kåbbarvik i romjulen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    Jeg får grunne litt på det til mandag. Da stikker jeg innom hovedpolet i Valkendorfsgate i lunchen.
    Dersom "Valkendorf" er ditt lokale pol er det nesten en skam å lete etter varer i 400-segmentet. De er jo viden kjent i whiskykretser for å grabbe til seg ublu mengder av godsaker som slippes i bestillingssortimentet. Det finnes nok ikke et pol i Norge med slikt et utvalg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    baluba skrev:
    Jeg får grunne litt på det til mandag. Da stikker jeg innom hovedpolet i Valkendorfsgate i lunchen.
    Dersom "Valkendorf" er ditt lokale pol er det nesten en skam å lete etter varer i 400-segmentet. De er jo viden kjent i whiskykretser for å grabbe til seg ublu mengder av godsaker som slippes i bestillingssortimentet. Det finnes nok ikke et pol i Norge med slikt et utvalg.
    Kontoradresse i samme gate, ja. Fint å ha i nær omkrets. ;)

    Glengoyne 10ys er notert.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satset et sted midt imellom. I og med at jeg hadde 430 i lommen, så kikket jeg opp til den prisen. Det endte med denne til 425.



    Kjenner den fra før, og liker den godt. De hadde fortsatt ikke fylt opp hyllene etter jul og nyttår, så det var litt mangler i dag. Det gjorde at jeg faktisk ikke fant Glenlivet 15 y.o., men Glen Moray hadde de inne. Var på vei mot kassen med den, før jeg snudde og ombestemte meg for en gammel kjenning isteden. Dumt og feigt, i og med at jeg har stor tro på Glen Moray 8 y.o.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn