V
vredensgnag
Gjest
Det må være trivelig å kunne romstere på en "600 acre country estate."

(Dagbladet)Også daværende statssekretær Liv Monica Stubholt (Sp) i Olje- og energidepartementet får sin karakteristikk av USA-diplomatene:
«Selv hennes egen stab lurer av og til på hvorfor hun er medlem av Senterpartiet, som er kjent for å være mest populær blant drikkfeldige Nei til EU-bønder fra Midt-Norge», heter det.
Dialog er ofte helt vilt for å prøve å løse konflikter....cybervision_ skrev:Kan ikke si annet enn at USA er nokså spot on etter mine øyne her:
«De siste fem månedene har vært ville, med nye og overraskende utspill- fra å lansere ideen om sikkerhetsdialog med Iran til at norske tjenestemenn har blitt enige om å møte Hamasrepresentanter,» skriver Whitney.
Han er ikke i tvil om at Norge er i ferd med å endre sin utenrikspolitikk og beskriver SV som «mildt sagt uansvarlig».
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3947892.ece
Har noen drikkfeldige Nei til EU-bønder fra Midt-Norge som naboer, men jeg kan likevel verken avkrefte eller bekrefte dette.baluba skrev:(Dagbladet)Også daværende statssekretær Liv Monica Stubholt (Sp) i Olje- og energidepartementet får sin karakteristikk av USA-diplomatene:
«Selv hennes egen stab lurer av og til på hvorfor hun er medlem av Senterpartiet, som er kjent for å være mest populær blant drikkfeldige Nei til EU-bønder fra Midt-Norge», heter det.
Jeg vet at vi ikke har noen senterpartister her, men noen av oss bør være nære nok naboer til å avkrefte eller bekrefte USAs grundige research og politiske analyse her.
Så sant så sant.vredensgnag skrev:Som Oddgeir pleier si, intet nytt under solen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3949152.ece
Helt utrolig at Krekaren har fått jobbe i så mange år nå med å bygge opp terrornettverk i Norge.oddgeir skrev:Så sant så sant.vredensgnag skrev:Som Oddgeir pleier si, intet nytt under solen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3943793.ece
eller kildene til wiki.......BT skrev:Av lekkasjene så langt som angår Norge så har alt vært ganske opplagt. Amerikanerne har et rimelig korrekt bilde av oss.
Men hvordan kan vi vite at alt som kommer ut er eutentisk?
Kan vi stole blindt på wikileaks?
Man skal alltid lese med skepsis.BT skrev:Ok, da kan man vel stole blindt.
Jeg velger nå likevel å lese med en viss skepsis, som jeg alltid gjør når jeg leser nyheter.
Akkurat det kommer nå an på da. Jeg har gått gjennom ganske omfattende trening i sabotasje, brannstiftelse, drap og vold. Spesiale er sprengig av jernbanelinjer og broer. Settingen var en annen og i en situasjon med en norsk eksilregjering, evt et ønske fra USA/UK om "frigjøring" av Norge ville nok disse sett på meg som en hyggelig og grei "agent", men en evt sovjetisk okkupasjonsmakt ville nok sett på meg som alt annet enn "harmløs" og offesiell betegnelse ville nok vært "terrorist"!Rune S skrev:Jada,folk som har fått opplæring og undervist om terror er harmløse.
Jeg er opplært til å skyte ned fly. Jeg tror ikke det norske forsvaret regnes som terroropplæring, akkurat... ;DSpiralis skrev:Akkurat det kommer nå an på da. Jeg har gått gjennom ganske omfattende trening i sabotasje, brannstiftelse, drap og vold. Spesiale er sprengig av jernbanelinjer og broer. Settingen var en annen og i en situasjon med en norsk eksilregjering, evt et ønske fra USA/UK om "frigjøring" av Norge ville nok disse sett på meg som en hyggelig og grei "agent", men en evt sovjetisk okkupasjonsmakt ville nok sett på meg som alt annet enn "harmløs" og offesiell betegnelse ville nok vært "terrorist"!Rune S skrev:Jada,folk som har fått opplæring og undervist om terror er harmløse.
Okke som, treningen har jeg og jeg er nok ganske så harmløs egentlig! :![]()
el_mariachi skrev:
Det er klart at en Bush-oppnevnt diplomat har politiske motiver og antipatier når han vurderer norske (og europeiske) politikere. Dette avslører mest hvilket syn republikanerne har på Europa. Ikke særlig brennbart materiale i praksis, for dette har vi vel egentlig alltid visst.KW skrev:I januar 2006 kaller han Frp for amerikanernes «beste venn i Norge»: Bombe ;D
«Våre forsøk, gjennom flere år, på å dyrke nær kontakt, har gitt valuta for pengene», skriver Whitney hjem, ifølge lekkede dokumenter fra Wikileaks.
Han mener Frp har satt pris på at amerikanske diplomater har tatt partiet på alvor «når ingen andre gjorde det.»
«At de norske sentrum-høyre-partiene kommer sammen, bør sees på som en god ting, i det lange løp, for utviklingen av amerikanske interesser i Norge,» skriver han videre.
KW
Jeg har notert at PST vurderer trusselnivået ut fra terroristenes humør og sextilgang.BT skrev:Hmmm... 8 nye norske lekkarser på kort tid og ingen har kommentert dem?
God grunn til å innføre burkaforbud...oddgeir skrev:Jeg har notert at PST vurderer trusselnivået ut fra terroristenes humør og sextilgang.BT skrev:Hmmm... 8 nye norske lekkarser på kort tid og ingen har kommentert dem?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028044
Tydelig at det ikke er grenser for skandaler her, kommentere kan du vel selv, eller er du komfortabel med hvordan landet styres av fremmed makt?BT skrev:Hmmm... 8 nye norske lekkarser på kort tid og ingen har kommentert dem?
De som har vært skeptiske til Wikileaks og pressens bruk av dem, kan i dag konstatere at de fikk rett. Norske embetsmenn hadde fortrolige samtaler med amerikanerne, der de ga innsideinformasjon om hvilken vei vinden blåste, og hvor statsrådene sto, skriver Aftenposten.
Embetsmennene er både navngitt og anonyme. Offentliggjøringen kan få konsekvenser for deres personlige karrierer, og også for maktkampen innad i embetsverk og politisk ledelse.
Det pågår åpenbart en slik kamp, som gjelder Norges politiske tilhørighet og plassering.
En utmerket illustrasjon av effekten av informasjon i ubalanse - og hvordan slik informasjon kan anvendes. Så får man vurdere i hvilken grad man er komfortabel med at embedsmenn er ivrigere etter å løpe fremmed makts ærend fremfor egen regjerings -- for embedsmennene skal akseptere at folket har avgitt en beslutning på seneste valgdag, og avfinne seg med å omsette valgt og innsatt regjerings program, som reflekterer folkeviljen.oddgeir skrev:Et alternativt syn, Hans Rustad:
http://www.document.no/2010/12/gahr-st%c3%b8res-parti/
De som har vært skeptiske til Wikileaks og pressens bruk av dem, kan i dag konstatere at de fikk rett. Norske embetsmenn hadde fortrolige samtaler med amerikanerne, der de ga innsideinformasjon om hvilken vei vinden blåste, og hvor statsrådene sto, skriver Aftenposten.
Embetsmennene er både navngitt og anonyme. Offentliggjøringen kan få konsekvenser for deres personlige karrierer, og også for maktkampen innad i embetsverk og politisk ledelse.
Det pågår åpenbart en slik kamp, som gjelder Norges politiske tilhørighet og plassering.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028086(Johannes Wahlstrøm er en svensk freelance-journalist som har en avtale med WikiLeaks om bruk av WikiLeaks-dokumenter i Sverige og Norge for en midlertidig periode. Wahlstrøm er engasjert og betalt av VGs redaksjoner som researcher og har vært bindeleddet mellom oss og WikiLeaks.)
http://littlegreenfootballs.com/article/37725_Wikileaks_Russian_Representative-_A_Holocaust_DenierThe Swedish media has identified Shamirs son, a disgraced journalist named Johannes Wahlström, himself accused of anti-Semitism and falsifying quotes, as a WikiLeaks spokesman in Sweden. Indeed, Wahlström has authored stories based on the WikiLeaks material for the newspaper Aftonbladet and is credited as a producer on a recent Swedish public television documentary about the group.
But while being the son of a famous Holocaust denier is perhaps only suggestiveWahlström is surely not responsible for his fathers many sinshis celebrations of his fathers work in print and his contributions to Shamirs website suggest ideological affinity.* Indeed, in 2005 Wahlström wrote a story for the leftist magazine Ordfront arguing that Swedish media, not known for being friendly to the Jewish state, was in fact being manipulated by Jewish interests on behalf of the Israeli government.
Three of the journalists interviewed for the storyCecilia Uddén, Lotta Schüllerqvist, and Peter Löfgrenclaimed that Wahlström falsified quotes, leading the magazine to withdraw the story and issue an apology. Heléne Lööw, a historian of fascism and European neo-Nazism, commented that the Wahlström story contained all the elements that one would find in a classic anti-Semitic conspiracy theory.
A member of Ordfronts editorial board, writing in the newspaper Dagens Nyheter, lamented that the piece was ever published, citing Wahlströms close working relationship with Israel Shamir, without pointing out just how close the two were.
Wahlström and Shamir, father and son, are the WikiLeaks representatives for two rather large geographic areas. According to Swedish Radios investigation, Wahlström is the gatekeeper of the cables in Scandinavia, and has the power to decide which newspapers are provided access and what leaks they are allowed to see. (At the time of filing, Wahlström had yet to respond to an email request for comment.)
Det du siterer fra VGnett, la nevnte nettavis ut klokka 23:45 i går kveld. Montro dette kan skyldes noen telefoner tidligere på dagen, fra en konkurrerende avis som idag har en artikkel som problematiserer akkurat Wahlstrøms rolle.oddgeir skrev:Som jeg har nevnt tidligere, så er det en svært tvilsom person som plukker ut "lekkasjene" for norsk presse.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028086(Johannes Wahlstrøm er en svensk freelance-journalist som har en avtale med WikiLeaks om bruk av WikiLeaks-dokumenter i Sverige og Norge for en midlertidig periode. Wahlstrøm er engasjert og betalt av VGs redaksjoner som researcher og har vært bindeleddet mellom oss og WikiLeaks.)
Det har vi jo forlengst akseptert gjennom EØS-avtalen.vredensgnag skrev:Tydelig at det ikke er grenser for skandaler her, kommentere kan du vel selv, eller er du komfortabel med hvordan landet styres av fremmed makt?
Hvis det er slik at DB.NO tar tak i dette, fortjener dere heder og ære. Jeg har ikke lest det dere skriver.ErosLoveking skrev:Det du siterer fra VGnett, la nevnte nettavis ut klokka 23:45 i går kveld. Montro dette kan skyldes noen telefoner tidligere på dagen, fra en konkurrerende avis som idag har en artikkel som problematiserer akkurat Wahlstrøms rolle.
En annen ting er jo at Schibsted-konsernet har tilynelatende monopol på Wikileaks i Skandinavia. VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet etc.....
Mediemakt anyone?
Har du ikke skjønt at norsk presse henter mange av sine saker i HFS Off-Topic? ;Doddgeir skrev:Hvis det er slik at DB.NO tar tak i dette, fortjener dere heder og ære. Jeg har ikke lest det dere skriver.ErosLoveking skrev:Det du siterer fra VGnett, la nevnte nettavis ut klokka 23:45 i går kveld. Montro dette kan skyldes noen telefoner tidligere på dagen, fra en konkurrerende avis som idag har en artikkel som problematiserer akkurat Wahlstrøms rolle.
En annen ting er jo at Schibsted-konsernet har tilynelatende monopol på Wikileaks i Skandinavia. VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet etc.....
Mediemakt anyone?
Jeg tok opp problemet Wahlstrøm for flere dager siden her i tråden. For døve ører.
Understatement of the Year.vredensgnag skrev:Det er vel rett å si at Wahsltröm leser Haaretz, og ikke Jerusalem Post ... ?
Det er bare å telle telegrammene etterhvert som de slippes, Oddgeir. Vi vet det skal være 763 norske. Du skal se du får ro i sjelen.oddgeir skrev:Understatement of the Year.vredensgnag skrev:Det er vel rett å si at Wahsltröm leser Haaretz, og ikke Jerusalem Post ... ?All info om Wahlstrøm er tilgjengelig på nett. På tide å bruke briller uten farget glass?