WikiLeaks under angrep fra Pentagon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Det må være trivelig å kunne romstere på en "600 acre country estate."

;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Også daværende statssekretær Liv Monica Stubholt (Sp) i Olje- og energidepartementet får sin karakteristikk av USA-diplomatene:

«Selv hennes egen stab lurer av og til på hvorfor hun er medlem av Senterpartiet, som er kjent for å være mest populær blant drikkfeldige Nei til EU-bønder fra Midt-Norge», heter det.
    (Dagbladet)

Jeg vet at vi ikke har noen senterpartister her, men noen av oss bør være nære nok naboer til å avkrefte eller bekrefte USAs grundige research og politiske analyse her.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg kjenner en som har stemt Sp en gang. Nå er han tilbake i folden. ;)

C

Cyber

Gjest
    Kan ikke si annet enn at USA er nokså spot on etter mine øyne her:

«De siste fem månedene har vært ville, med nye og overraskende utspill- fra å lansere ideen om sikkerhetsdialog med Iran til at norske tjenestemenn har blitt enige om å møte Hamasrepresentanter,» skriver Whitney.

Han er ikke i tvil om at Norge er i ferd med å endre sin utenrikspolitikk og beskriver SV som «mildt sagt uansvarlig».

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3947892.ece

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Kan ikke si annet enn at USA er nokså spot on etter mine øyne her:

«De siste fem månedene har vært ville, med nye og overraskende utspill- fra å lansere ideen om sikkerhetsdialog med Iran til at norske tjenestemenn har blitt enige om å møte Hamasrepresentanter,» skriver Whitney.

Han er ikke i tvil om at Norge er i ferd med å endre sin utenrikspolitikk og beskriver SV som «mildt sagt uansvarlig».

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3947892.ece
    Dialog er ofte helt vilt for å prøve å løse konflikter....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    baluba skrev:
    Også daværende statssekretær Liv Monica Stubholt (Sp) i Olje- og energidepartementet får sin karakteristikk av USA-diplomatene:

«Selv hennes egen stab lurer av og til på hvorfor hun er medlem av Senterpartiet, som er kjent for å være mest populær blant drikkfeldige Nei til EU-bønder fra Midt-Norge», heter det.
    (Dagbladet)

Jeg vet at vi ikke har noen senterpartister her, men noen av oss bør være nære nok naboer til å avkrefte eller bekrefte USAs grundige research og politiske analyse her.
    Har noen drikkfeldige Nei til EU-bønder fra Midt-Norge som naboer, men jeg kan likevel verken avkrefte eller bekrefte dette.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Av lekkasjene så langt som angår Norge så har alt vært ganske opplagt. Amerikanerne har et rimelig korrekt bilde av oss.

Men hvordan kan vi vite at alt som kommer ut er eutentisk?
    Kan vi stole blindt på wikileaks?

V

vredensgnag

Gjest
    Kan vi stole blindt på amerikanske diplomater? ;D

De ulike pressemediene som slipper filene går nøye gjennom og kryssjekker, samt følger opp med intervjuer av de berørte. Og merkmdet er alltid pressemediene som slipper først - de nye norske telegrammene er ikke oppe på WLs sider ennå. Hverken gårsdagens eller dagens.

Å nei! Har Tanta diktet dem opp?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ok, da kan man vel stole blindt.

Jeg velger nå likevel å lese med en viss skepsis, som jeg alltid gjør når jeg leser nyheter.

Nesten hver gang jeg leser om en sak som jeg kjenner godt fra innsiden er det som kommer på trykk vridd til det ugjenkjennelige for å skape sensasjon, og leseren får helt helt feil inntrykk av saken. Bortsett fra når jeg selv har foret media vel og merke. ;D

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    oddgeir skrev:
    Helt utrolig at Krekaren har fått jobbe i så mange år nå med å bygge opp terrornettverk i Norge.
    Nesten så man kan begynne å lure på om dagens regjering har world order idealer i tråd med Islam ......

Kritikken av Norge i desse Wicca-dokumenetene er igrunnen det samme som jeg har tenkt.

Hva med noen litt mer juicy avsløringer snart,litt skikkelig bak scenen stoff,hvorfor der er så mange veldig hemmelige organisasjoner som består av noen av verdens mektigste personer,frimurer variantene,Bilderberg, osv. ? http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group
    http://www.fitsnews.com/2009/05/27/the-royal-bildenbergs/
    Ikke sikkert Jens og Siv er så uenige likevel som de eventuellt spiller ut for media ? : http://8858.vgb.no/2007/07/11/si-hei-til-norges-elite/

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    BT skrev:
    Av lekkasjene så langt som angår Norge så har alt vært ganske opplagt. Amerikanerne har et rimelig korrekt bilde av oss.

Men hvordan kan vi vite at alt som kommer ut er eutentisk?
    Kan vi stole blindt på wikileaks?
    eller kildene til wiki.......

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Ok, da kan man vel stole blindt.

Jeg velger nå likevel å lese med en viss skepsis, som jeg alltid gjør når jeg leser nyheter.
    Man skal alltid lese med skepsis.

Og når det gjelder Krekar skal man lese med undring - det er et stort mysterium.

S

Slubbert

Gjest
    Krekar som person er en harmløs skjeggape, men han er flittig brukt for å piske opp antiliberal stemning i opinionen. PST er sikkert glad i ham, myndighetenes nyttige idiot?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Jada,folk som har fått opplæring og undervist om terror er harmløse.
    Dette kan folk i Norge alt om og har undervist for eksempel Israel om hvor trivielt det er i årevis.Islam er fredens religion.Dialog er nøkkelen,for på bunnen har vi alle kardemommeloven innebygget.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.310
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    Akkurat det kommer nå an på da. Jeg har gått gjennom ganske omfattende trening i sabotasje, brannstiftelse, drap og vold. Spesiale er sprengig av jernbanelinjer og broer. Settingen var en annen og i en situasjon med en norsk eksilregjering, evt et ønske fra USA/UK om "frigjøring" av Norge ville nok disse sett på meg som en hyggelig og grei "agent", men en evt sovjetisk okkupasjonsmakt ville nok sett på meg som alt annet enn "harmløs" og offesiell betegnelse ville nok vært "terrorist"!

Okke som, treningen har jeg og jeg er nok ganske så harmløs egentlig! ::)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Spiralis skrev:
    Rune S skrev:
    Akkurat det kommer nå an på da. Jeg har gått gjennom ganske omfattende trening i sabotasje, brannstiftelse, drap og vold. Spesiale er sprengig av jernbanelinjer og broer. Settingen var en annen og i en situasjon med en norsk eksilregjering, evt et ønske fra USA/UK om "frigjøring" av Norge ville nok disse sett på meg som en hyggelig og grei "agent", men en evt sovjetisk okkupasjonsmakt ville nok sett på meg som alt annet enn "harmløs" og offesiell betegnelse ville nok vært "terrorist"!

Okke som, treningen har jeg og jeg er nok ganske så harmløs egentlig! ::)
    Jeg er opplært til å skyte ned fly. Jeg tror ikke det norske forsvaret regnes som terroropplæring, akkurat... ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I januar 2006 kaller han Frp for amerikanernes «beste venn i Norge»: Bombe ;D

«Våre forsøk, gjennom flere år, på å dyrke nær kontakt, har gitt valuta for pengene», skriver Whitney hjem, ifølge lekkede dokumenter fra Wikileaks.

Han mener Frp har satt pris på at amerikanske diplomater har tatt partiet på alvor «når ingen andre gjorde det.»

«At de norske sentrum-høyre-partiene kommer sammen, bør sees på som en god ting, i det lange løp, for utviklingen av amerikanske interesser i Norge,» skriver han videre.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3949152.ece
    KW

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    I januar 2006 kaller han Frp for amerikanernes «beste venn i Norge»: Bombe ;D

«Våre forsøk, gjennom flere år, på å dyrke nær kontakt, har gitt valuta for pengene», skriver Whitney hjem, ifølge lekkede dokumenter fra Wikileaks.

Han mener Frp har satt pris på at amerikanske diplomater har tatt partiet på alvor «når ingen andre gjorde det.»

«At de norske sentrum-høyre-partiene kommer sammen, bør sees på som en god ting, i det lange løp, for utviklingen av amerikanske interesser i Norge,» skriver han videre.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3949152.ece
    KW
    Det er klart at en Bush-oppnevnt diplomat har politiske motiver og antipatier når han vurderer norske (og europeiske) politikere. Dette avslører mest hvilket syn republikanerne har på Europa. Ikke særlig brennbart materiale i praksis, for dette har vi vel egentlig alltid visst.

Hvis ikke en republikansk ambassadør pleier omgang med de mest USA-vennlige politikerne kommer vel heller ikke som noen bombe.

PLO har vel hatt kontor i Oslo i mange herrens år, så en ambassade vil vel ikke bety så fryktelig mye mer. Dessuten vil vi heller anerkjenne en slik ambassade, enn å ikke gjøre det. Det siste vil nok være adskillig farligere sikkerhetspolitisk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    WikedLeaks under angrep fra Aragorn

Hmmm... 8 nye norske lekkarser på kort tid og ingen har kommentert dem?

G

Gjestemedlem

Gjest
    The US government should not prosecute WikiLeaks founder Julian Assange for releasing classified US State Department cables as this would imperil media freedom everywhere, Human Rights Watch said in a letter today to President Barack Obama and Attorney General Eric Holder. Human Rights Watch urged the US government to reject overbroad interpretations of national security that clash with the freedom of expression guarantees of the US Constitution and international law.

http://www.hrw.org/en/news/2010/12/15/us-don-t-prosecute-wikileaks-founder

V

vredensgnag

Gjest

BT skrev:
    Hmmm... 8 nye norske lekkarser på kort tid og ingen har kommentert dem?
    Tydelig at det ikke er grenser for skandaler her, kommentere kan du vel selv, eller er du komfortabel med hvordan landet styres av fremmed makt?

Når dette har fortsatt en stund til ser vi verden langt klarere.

Tanta har tatt seg sammen og linker til telegrammer så vi kan sjekke original, og en del norske embedsmenn vil få annet å ta seg til i nær fremtid.

Får inntrykk av at Aftenposten syns dette er mer enn bare et "Se og Hør" oppslag ...

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Et alternativt syn, Hans Rustad:

http://www.document.no/2010/12/gahr-st%c3%b8res-parti/

De som har vært skeptiske til Wikileaks og pressens bruk av dem, kan i dag konstatere at de fikk rett. Norske embetsmenn hadde fortrolige samtaler med amerikanerne, der de ga innsideinformasjon om hvilken vei vinden blåste, og hvor statsrådene sto, skriver Aftenposten.

Embetsmennene er både navngitt og anonyme. Offentliggjøringen kan få konsekvenser for deres personlige karrierer, og også for maktkampen innad i embetsverk og politisk ledelse.

Det pågår åpenbart en slik kamp, som gjelder Norges politiske tilhørighet og plassering.

V

vredensgnag

Gjest
    Litt spennende om spillet bak fasaden.

Assange ble beordret løslatt mot kausjon, og mot at han skulle holde seg på en kjent adresse. Så kom det påstand om at Sverige hadde appellert kjennelsen og at han ville forbli i varetekt.
    Men nå viser det seg at det er "the Crown Prosecution Service" som har bedt om fortsatt varetekt, og at man har latt som om det var svenske myndigheter.

Så nå koker det til i UK. Det kommenteres med noe oppstandelse i denne artikkelens diskusjonstråd, for følger man litt med begynner man å se konturene av noe stygt.

http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/15/julian-assange-bail-decision-uk

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    Et alternativt syn, Hans Rustad:

http://www.document.no/2010/12/gahr-st%c3%b8res-parti/

De som har vært skeptiske til Wikileaks og pressens bruk av dem, kan i dag konstatere at de fikk rett. Norske embetsmenn hadde fortrolige samtaler med amerikanerne, der de ga innsideinformasjon om hvilken vei vinden blåste, og hvor statsrådene sto, skriver Aftenposten.

Embetsmennene er både navngitt og anonyme. Offentliggjøringen kan få konsekvenser for deres personlige karrierer, og også for maktkampen innad i embetsverk og politisk ledelse.

Det pågår åpenbart en slik kamp, som gjelder Norges politiske tilhørighet og plassering.
    En utmerket illustrasjon av effekten av informasjon i ubalanse - og hvordan slik informasjon kan anvendes. Så får man vurdere i hvilken grad man er komfortabel med at embedsmenn er ivrigere etter å løpe fremmed makts ærend fremfor egen regjerings -- for embedsmennene skal akseptere at folket har avgitt en beslutning på seneste valgdag, og avfinne seg med å omsette valgt og innsatt regjerings program, som reflekterer folkeviljen.
    Men om man, som Rustad, syns det må være lov å ha kontinuitet for andre agendaer, i det dulgte, så åpner det for mange varianter på folkestyre.

Slike kontakter har selvsagt alltid foregått, man kan ikke styre folks tanker og lojalitet. Og som jeg har skrevet tidligere har USA investert norske billioner og kanskje trillioner verden over på å skape de informasjonsubalansene som disse telegrammene kan avsløre, og da selvsagt helt i USAs egeninteresse.

Er man av den oppfatning at USAs egeninteresse er sammenfallende med Norges, så kan vi ha folkeavstemning om vi skal bli USAs 51. stat.

Jeg vet f.eks. tilfeldigvis litt om denne flyturen - og syns personlig det er helt i orden at vi har en annen regjering i forhold til USA. Det tror jeg tjener norske interesser bedre.

http://www.regjeringen.no/nb/dokume...forsvarsminister_kristin_krohn.html?id=233618

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Som jeg har nevnt tidligere, så er det en svært tvilsom person som plukker ut "lekkasjene" for norsk presse.

(Johannes Wahlstrøm er en svensk freelance-journalist som har en avtale med WikiLeaks om bruk av WikiLeaks-dokumenter i Sverige og Norge for en midlertidig periode. Wahlstrøm er engasjert og betalt av VGs redaksjoner som researcher og har vært bindeleddet mellom oss og WikiLeaks.)
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028086

The Swedish media has identified Shamir’s son, a disgraced journalist named Johannes Wahlström, himself accused of anti-Semitism and falsifying quotes, as a WikiLeaks spokesman in Sweden. Indeed, Wahlström has authored stories based on the WikiLeaks material for the newspaper Aftonbladet and is credited as a producer on a recent Swedish public television documentary about the group.

But while being the son of a famous Holocaust denier is perhaps only suggestive—Wahlström is surely not responsible for his father’s many sins—his celebrations of his father’s work in print and his contributions to Shamir’s website suggest ideological affinity.* Indeed, in 2005 Wahlström wrote a story for the leftist magazine Ordfront arguing that Swedish media, not known for being friendly to the Jewish state, was in fact being manipulated by Jewish interests on behalf of the Israeli government.

Three of the journalists interviewed for the story—Cecilia Uddén, Lotta Schüllerqvist, and Peter Löfgren—claimed that Wahlström falsified quotes, leading the magazine to withdraw the story and issue an apology. Heléne Lööw, a historian of fascism and European neo-Nazism, commented that the Wahlström story contained all the “elements that one would find in a classic anti-Semitic conspiracy theory.”

A member of Ordfront’s editorial board, writing in the newspaper Dagens Nyheter, lamented that the piece was ever published, citing Wahlström’s “close working relationship with Israel Shamir,” without pointing out just how close the two were.

Wahlström and Shamir, father and son, are the WikiLeaks representatives for two rather large geographic areas. According to Swedish Radio’s investigation, Wahlström is the gatekeeper of the cables in Scandinavia, and “has the power to decide” which newspapers are provided access and what leaks they are allowed to see. (At the time of filing, Wahlström had yet to respond to an email request for comment.)
    http://littlegreenfootballs.com/article/37725_Wikileaks_Russian_Representative-_A_Holocaust_Denier

Man bør stille seg spørsmål om hvilken del av sannheten vi får presentert, og om den som filtrerer har en agenda. Hva er det som blir utelatt av ideologiske årsaker?

V

vredensgnag

Gjest
    Si det, Oddgeir - hva utelater norske embedsmenn med bindeledd til andre nasjoner av "ideologiske årsaker."
    ;D

Slik jeg forstår det har de norske og svenske mediene tilgang til samtlige telegrammer med forbindelse til landene, og kan gå gjennom disse slik de vil, samt fordele hvem som får hvilke oppslag.

Leser man om Wahlström på Wikipedia så ser jeg ikke det du mener å se. En person som er opptatt av at lover skal følges og rettigheter respekterer, er hva jeg ser. Har gått gjennom historikken til oppslaget og det er mange som har bidratt med informasjon, inkl. en del med deep-edit privilegier.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Wahlström

Min erfaring er at eplet faller langt fra stammen, noen ganger. Men igjen verdt å fundere på enda en link til Israel, når det gjelder distribusjon av materiale.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    oddgeir skrev:
    Som jeg har nevnt tidligere, så er det en svært tvilsom person som plukker ut "lekkasjene" for norsk presse.

(Johannes Wahlstrøm er en svensk freelance-journalist som har en avtale med WikiLeaks om bruk av WikiLeaks-dokumenter i Sverige og Norge for en midlertidig periode. Wahlstrøm er engasjert og betalt av VGs redaksjoner som researcher og har vært bindeleddet mellom oss og WikiLeaks.)
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028086
    Det du siterer fra VGnett, la nevnte nettavis ut klokka 23:45 i går kveld. Montro dette kan skyldes noen telefoner tidligere på dagen, fra en konkurrerende avis som idag har en artikkel som problematiserer akkurat Wahlstrøms rolle.

En annen ting er jo at Schibsted-konsernet har tilynelatende monopol på Wikileaks i Skandinavia. VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet etc.....
    Mediemakt anyone?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

vredensgnag skrev:
    Tydelig at det ikke er grenser for skandaler her, kommentere kan du vel selv, eller er du komfortabel med hvordan landet styres av fremmed makt?
    Det har vi jo forlengst akseptert gjennom EØS-avtalen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    ErosLoveking skrev:
    Det du siterer fra VGnett, la nevnte nettavis ut klokka 23:45 i går kveld. Montro dette kan skyldes noen telefoner tidligere på dagen, fra en konkurrerende avis som idag har en artikkel som problematiserer akkurat Wahlstrøms rolle.

En annen ting er jo at Schibsted-konsernet har tilynelatende monopol på Wikileaks i Skandinavia. VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet etc.....
    Mediemakt anyone?
    Hvis det er slik at DB.NO tar tak i dette, fortjener dere heder og ære. Jeg har ikke lest det dere skriver.

Jeg tok opp problemet Wahlstrøm for flere dager siden her i tråden. For døve ører.

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    ErosLoveking skrev:

Mediemakt anyone?
    Hvis det er slik at DB.NO tar tak i dette, fortjener dere heder og ære. Jeg har ikke lest det dere skriver.

Jeg tok opp problemet Wahlstrøm for flere dager siden her i tråden. For døve ører.
    Har du ikke skjønt at norsk presse henter mange av sine saker i HFS Off-Topic? ;D

Jeg leste meg opp på Wahlström i både israelske aviser, wiki, hans egne skrifter, o.a., etter at farens kontroversielle verdenssyn ble viklet rundt sønnen og brukt for å desavuere ham. Det er vel rett å si at Wahsltröm leser Haaretz, og ikke Jerusalem Post ... ?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Det er vel rett å si at Wahsltröm leser Haaretz, og ikke Jerusalem Post ... ?
    Understatement of the Year. ;) All info om Wahlstrøm er tilgjengelig på nett. På tide å bruke briller uten farget glass?

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er vel rett å si at Wahsltröm leser Haaretz, og ikke Jerusalem Post ... ?
    Understatement of the Year. ;) All info om Wahlstrøm er tilgjengelig på nett. På tide å bruke briller uten farget glass?
    Det er bare å telle telegrammene etterhvert som de slippes, Oddgeir. Vi vet det skal være 763 norske. Du skal se du får ro i sjelen.

Teknikken med å ta budbringeren er velkjent - ta kontakt med redaksjonene, så får du visshet om at de faktisk har alle telegrammene. NYtimes, the Guardian, Der Spiegel etc. har fått alle telegrammene, det er ingen som siler noe som helst til dem.

Fordi mengden telegrammer er så stor så inviterer the Guardian til at man ber dem lete etter bestemte emner. Om du vil, kan du helt sikkert få dem til å lete etter bevis på ting som uroer deg, eller som du er skråsikker på. Forleden tok de for seg slike saker.

De utvalgte mediene deler på informasjonsmengden, som er enorm, med utgangspunkt i sin lokalkjennskap eller sine journalistiske ressurser.

Din påstand om "utsiling" er spekulasjon, som ikke støttes av fakta. Det er godt mulig man kunne tenkt seg en annen enn Wahlström som bindeleddet, men i dagens polariserte verden er det mange som tydeligvis mener han er en god bærer av stafettpinnen.

Her finner du mye informasjon, greie oversikter og linker til de øvrige stormediene som dekker saken.
    http://www.guardian.co.uk/world/the-us-embassy-cables

Disse mediene har integritet, og bevarer denne. Le Monde, NYTimes, the Guardian, El Pais, Der Spiegel, og Schibsted-gruppens her og i Sverige, gjør sitt for granske disse opplysningene.

Her har du db.no: http://www.dagbladet.no/2010/12/16/kultur/medier/journalistikk/wikileaks/johannes_wahlstrm/14719264/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn