Det scenariet er ikke helt uvanlig, trur eg, med peak level normalization. Det var vel sånn det begynte før man også startet med å dra opp gjennomsnittsnivået med kompresjon for å få det til å låte enda høyere enn det igjen. Det er jo gjennomsnittsnivået som bestemmer hvor "høyt" noe låter, ikke toppene. Men det er et problem allerede der: Digital audio sampler den kontinuerlige bølgeformen med en viss frekvens, sånn at målepunktene kan og vil havne litt på siden av de egentlige toppene i det analoge signalet. Hvis det digitale signalet peak-normaliseres til 0 dBFS, vil noen av de analoge toppene bli > 0 dBFS når DAC'en prøver å rekonstruere bølgeformen. Det er ikke alle DAC'er som har headroom for sånt, så ideelt sett bør de digitale toppene ligge litt under 0 dBFS, kanskje et sted mellom -3 og -1 dBFS for å være sikker på at det er headroom nok i avspillingskjeden til å gjengi signalet uten forvrengning. Noen av de paper'ne som trex linket til for et par dager siden beskriver dette fenomenet i detalj, f eks dette:
http://www.tcelectronic.com/media/lund_2006_stop_counting_samples_aes121.pdf
Det er forøvrig
ikke sånn Replay Gain fungerer. Den algoritmen gjør
ikke peak-normalisering, men beregner den gjennomsnittlige lydstyrken via en enkel psykoakustisk modell og foreslår et avspillingsvolum som gjør at forskjellige innspillinger låter omtrent like høyt. Ideen er basert på filmverdenens standard hvor pink noise ved -20 dBFS på opptaket
skal reproduseres som 83 dB SPL i salen. Replay Gain legger til grunn at -20 dBFS skal være 89 dB SPL i lytterommet, og prøver å spille forskjellige spor slik at de låter like høyt som pink noise ved -14 dBFS, samtidig som den tar hensyn til toppene i hver innspilling og passer på at den ikke skrus opp så høyt at de klipper. Mye mer sofistikert enn bare peak-normalisering "on the fly", men man kunne jo ønsket seg ytterligere 6-9 dB headroom. Det kan man forsåvidt fikse ved å modifisere ReplayGain-tags selv ved å trekke fra 6 dB fra alle oppgitte gain-verdier og "lure" avspillingsalgoritmen til å spille av lavere enn den ellers ville gjort, eller (enda bedre) med å ha en gain-justering i avspilleren:
Vis vedlegget 136110
ReplayGain 1.0 specification - Hydrogenaudio Knowledgebase