Det murres, klages og forklares hit og dit. Hele eksamenen ligger på Aftenpostes sider og dette er saker lærerstudentene skulle ha kunnet sånn ca midt i ungdomsskolen, det burde i alle fall kunne holde til en ståkarakter. Siden disse folkene faktisk også har gjennomført videregående og har hatt minst ett mattekurs der så er saken enda verre. Dette er i all hovedsak banal matematikk. Når studentene ikke klarer dette er det ikke fordi undervisningen er dårlig eller at det har vært sykdom eller lignende. Problemet er at de - innenfor matematikk - er evneveike før de begynner på lærerutdanningen. Nå vet ikke jeg hva kravene for å bestå denne eksamenen faktisk er, men når eksempler på oppgaver er som følger ligger ikke lista veldig høyt:
- Hvilket tall er størst av tjuetre hundredeler eller fire tideler?
- Skriv riktig tall i ruten: 3,04 = 3*1 + 0*0,1 + 4* (rute her)
- Regn ut 483 : 2,1
- Regn ut 19,2 * 15
- Striv følgende desimaltall i stigende rekkefølge: 0,402 0,42 0,375 1,7 0,85
- Berits pensjon er 60% av det hun hadde som lønn. Dersom pensjonen er 231000, hva var lønnen?
- Hvilket tall er en hundredel større en 0,397?
- Rund av tallene til nærmeste tier 3 17 422
- Skriv korrekt tall for X slik at brøkene er likeverdige 2/6 = x/9
- Regn ut volumet til en kube som har sidelengde 1/2 cm
- Hva er mest av 0.33l og 33 dl
- I en trekant er to av vinklene 74 grader og 67 grader. Hvor stor er den tredje vinkelen.
Dette er 12 av 20 oppgaver i del 1 (av 2 deler) av eksamen. De har 6 timer på å fullføre. De jeg ikke tok med er ikke særlig vanskeligere, men litt upraktiske å gjengi her eller så var jeg lat... Hele eksamenen kan ses her.
Annenhver lærerstudent stryker i matte - Aftenposten
At Kristin Halvorsen er bekymret og skal ordne opp er jo søtt - hun representerer selv det partiet i norge som vel har vært den ivrigste forkjemper for at norsk skole først og fremst skal være morro.