Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Den aller største pedagogiske utfordringa eg veit om, er å formidle forståing for korleis læraren si arbeidstid er fastsett......det er vel best å la dette ligge, tenkjer eg.
    Men eg trur ikkje på at kvaliteten i skulen aukar om ein pøsar på med endå meir undervisning. Uroa over læringsutbyttet har auka medan vi har:
    a) Innført 9 år obligatorisk skulegong attende på tidleg 70-tal
    b) innført 10 år i staden for 9 års skule i 1997
    c) gått bort frå "leikeskulen" på 6-åringane sitt nivå til "sitte stille og høyre etter-skule" etter kunnskapsløftet.
    d) auka talet timar i dei "viktige" faga (norsk, matematikk og engelsk)
    ...og det neste vert sikkert at vi skal kutte ut sidemålsundervisninga, slik at elevane skal lære meir av hovudmålet, og kanskje ta bort større delar av elevane sin sommarferie. Då skal det verte meir læringsutbytte. Jammen sa eg smør.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg er spent! Ikke først og fremst på utfallet, for det tror jeg ligger et stykke frem i tid. Men jeg er sabla spent på hvordan og med hva KS har tenkt å fylle den såkalte "ferietiden" min med. Jeg har imidlertid en god følelse i magen, for jeg er sikker på at KS vil kvalitetssikre akkurat den biten på en måte som gjør alle parter tilfreds.
    Jeg er også sikker på at de foresatte vil ha full forståelse for, og være helt på min side, når jeg ikke lenger har tid til å rette bøker og prøver, delta på møter, lage ukeplaner og undervisningsopplegg..... For KS har nok en grei plan og gir meg en prioriteringsliste å arbeide etter i 37,5t pr uke.
    Jeg er langt på vei enig med deg, AA - det å formidle forståelse for hvordan lærerens arbeidstid er, hva den er fylt med, og hvor kompleks den er - ja det er jommen meg en vanskelig oppgave. Tror ikke det er fullt ut mulig, med mindre folk får prøve seg der selv og kjenne på trykket..... Så får heller de "enfoldige" leve i troen på at de har full innsikt i hvordan realitetene er.

    mvh
    Proffen
     
    N

    nb

    Gjest
    Det virker innimellom som at lærere tror at de er den eneste yrkesgruppen i landet som må forholde seg til endrede omgivelser og økte produktivititetskrav. (Begge foreldrene mine var forresten lærere til de gikk av med pensjon). Jeg tror ikke det er en lett jobb og jeg vet det er en krevende og stressende jobb. Men det er det også mange andre jobber som er.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det virker innimellom som at lærere tror at de er den eneste yrkesgruppen i landet som må forholde seg til endrede omgivelser og økte produktivititetskrav. (Begge foreldrene mine var forresten lærere til de gikk av med pensjon). Jeg tror ikke det er en lett jobb og jeg vet det er en krevende og stressende jobb. Men det er det også mange andre jobber som er.
    Det er mye sant i det du skriver. Klart et er mange, som, av ulike årsaker, har en krevende og stressende jobb.
    MEN; det er en ting som imvho utgjør en vesentlig forskjell - alle "synserne" som vil, skal og må mene noe om læreryrket. Og jeg mistenker at de ser seg blind på de såkalte "feriene" våre - uten å ha særlig mye innsyn i hvordan lærerhverdagen faktisk er. Og denne typen synsing er jo ikke alltid like fruktbart.....
    Til forskjell, og ja, jeg har bekjente i mange ulike yrker, kan jeg faktisk ikke komme på noen lærerkolleger som tramper inn på andres yrkesarenaer på tilsvarende måte, ifht arbeidstid og -innhold. DET er imvho en vesentlig forskjell!
    Så vidt jeg har rukket å registrere, er det i alle fall ingen andre yrkesgrupper som blir så heftig gått etter i sømmene som lærerne blir her - noe jeg finner litt snodig, for jeg tviler jo sterkt på at vi verken gjør en spesielt mye dårligere (eller for den delen bedre) jobb enn de fleste andre yrkesgrupper.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Trenger vi egentlig folk med utdanning?

    Det var et poeng at arbeidsstokken under industrialiseringen var i stand til å forstå bruksanvisninger og hvordan de skulle håndtere maskineriet, og det ga støtet til utviklingen av folkeskolen. Ble litt slitsomt for elitene å prøve å gi instrukser til det de anså som dumskaller, så de måtte akseptere at det skulle fylles på med kunnskap.

    Nå som folk helt seriøst mener man bør vurdere borgerlønn, produksjonen er automatisert eller flyttet utenlands, og mange fristes av å NAVe, kan man muligens vurdere å trappe ordentlig ned med hele utdanningsprosjektet. Hvor høy utdannelse trenger man for å registrere at Skal vi danse vinneren danset "helt bart under kilten"?

    Roboter har overtatt tradisjonelle "blåskjortejobber," og nå er datamaskinene i ferd med å ta "hvitskjortejobbene."

    Frisører overalt? Spa og livsutviklingskurs? Prinsesser som "reader" forsamlingers engler? Utdanning bør ha et formål - som da man ønsket å lære bondeknøler og fiskarskinn å styre smelteverk. Hvilket formål har utdanning i dag?

    ;)

    OK. Jeg overdriver - men det er vel en grunn til at man en gang la stor vekt på karakterer, siden hva folk kunne hadde litt å si med tanke på millioninvesteringene man hadde gjort i maskineri og infrastruktur; og det at man i dag gir blanke katta i å virkelig måle hva folk egentlig kan.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trenger vi egentlig folk med utdanning?

    Det var et poeng at arbeidsstokken under industrialiseringen var i stand til å forstå bruksanvisninger og hvordan de skulle håndtere maskineriet, og det ga støtet til utviklingen av folkeskolen. Ble litt slitsomt for elitene å prøve å gi instrukser til det de anså som dumskaller, så de måtte akseptere at det skulle fylles på med kunnskap.

    Nå som folk helt seriøst mener man bør vurdere borgerlønn, produksjonen er automatisert eller flyttet utenlands, og mange fristes av å NAVe, kan man muligens vurdere å trappe ordentlig ned med hele utdanningsprosjektet. Hvor høy utdannelse trenger man for å registrere at Skal vi danse vinneren danset "helt bart under kilten"?

    Roboter har overtatt tradisjonelle "blåskjortejobber," og nå er datamaskinene i ferd med å ta "hvitskjortejobbene."

    Frisører overalt? Spa og livsutviklingskurs? Prinsesser som "reader" forsamlingers engler? Utdanning bør ha et formål - som da man ønsket å lære bondeknøler og fiskarskinn å styre smelteverk. Hvilket formål har utdanning i dag?

    ;)

    OK. Jeg overdriver - men det er vel en grunn til at man en gang la stor vekt på karakterer, siden hva folk kunne hadde litt å si med tanke på millioninvesteringene man hadde gjort i maskineri og infrastruktur; og det at man i dag gir blanke katta i å virkelig måle hva folk egentlig kan.
    Kva skulle vi vel elles gjort på? Spelt stereo eller?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Trenger vi egentlig folk med utdanning?

    Det var et poeng at arbeidsstokken under industrialiseringen var i stand til å forstå bruksanvisninger og hvordan de skulle håndtere maskineriet, og det ga støtet til utviklingen av folkeskolen. Ble litt slitsomt for elitene å prøve å gi instrukser til det de anså som dumskaller, så de måtte akseptere at det skulle fylles på med kunnskap.

    Nå som folk helt seriøst mener man bør vurdere borgerlønn, produksjonen er automatisert eller flyttet utenlands, og mange fristes av å NAVe, kan man muligens vurdere å trappe ordentlig ned med hele utdanningsprosjektet. Hvor høy utdannelse trenger man for å registrere at Skal vi danse vinneren danset "helt bart under kilten"?

    Roboter har overtatt tradisjonelle "blåskjortejobber," og nå er datamaskinene i ferd med å ta "hvitskjortejobbene."

    Frisører overalt? Spa og livsutviklingskurs? Prinsesser som "reader" forsamlingers engler? Utdanning bør ha et formål - som da man ønsket å lære bondeknøler og fiskarskinn å styre smelteverk. Hvilket formål har utdanning i dag?

    ;)

    OK. Jeg overdriver - men det er vel en grunn til at man en gang la stor vekt på karakterer, siden hva folk kunne hadde litt å si med tanke på millioninvesteringene man hadde gjort i maskineri og infrastruktur; og det at man i dag gir blanke katta i å virkelig måle hva folk egentlig kan.
    Kva skulle vi vel elles gjort på? Spelt stereo eller?
    Sjakk? Med musikk i bakgrunnen?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.752
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    "Dessuten vil det bli et sant helvete for foreldre å kunne få ferie samtidig med barna. Det er ille nok i dag, men hvis ferien kuttes ytterligere skal man være heldig om man får ferie samtidig med egne barn en eneste gang i løpet av de årene ungen går på skole! "

    Bakfull idag?
    Iløpet av 2 måneder skulle det være mulig å treffe med egen ferie. Saken er heller at podene har åtte uker sommerferie, mens normale dødelige har 3. Problemet blir dermed at to personer med tilsammen 6 uker ferie skal dekke 8 uker skoleferie så på sett og vis er jeg enig med deg. Å få til en ferietur for alle, samtidig som alle åtte uker må "bemannes" i heimen med kun 2x3 uker til disp er ille nok ja.
    Og så var det høst, jule, vinter, påskeferie, inneklemte dager + diverse planleggingsdager som selvfølgelig ikke kan legges til noen ferie, ja så synes jeg ikke det er noe problem om ferieorgien ble redusert.
    Bakfull?? Nei slett ikke!

    Nå sier Ferieloven at man har krav på 25 virkedager ferie hvorav minimum 18 virkedager skal gis samlet i sommerferieperioden. Sommerferieperioden er 1 juni - 30 september.

    Såvidt jeg vet begynner ikke skoleferien 1 juni! Den slutter heller ikke så sent som 30 September. Jeg har flere år ikke fått ferie samtidig med barna, selv om ferien har vært lagt innenfor "sommerferieperioden! Hos oss har det vært slik at vi ikke får mer enn 3 uker "sommerferie" såfremt ikke det overstigende kan tas ut utenfor skoleferieperioden. Slik sett er dette allerede et "problem". Det jeg reagerer på er KS sitt ønske om å kutte sommerferien for lærerne, og det jeg da regner med i løpet av kort tid blir et resultat av dette. Nemlig at barnas sommerferie blir kuttet ned som en følge av denne omleggingen av lærernes arbeidstid. Hvis barnas sommerferie kuttes ned til det dobbelte av lærernes ferie dvs 6 uker så blir det faktisk ennå vanskeligere for ganske mange foreldre som ikke kan ta ferie i "fellesferien"!

    Visse bedrifter MÅ holde det gående selv om det er sommer, og enkelte av oss har også mere, mye mere arbeid akkurat i ferieperioden! Sammenholdt med maset om at barna ikke skal kunne ta ferie utenfor skoleferien ser dette ikke veldig lystelig ut!!
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Planen til KS tror jeg er at barna får sommerferien, mens lærerne skal kurses frem til 1. juli. Mener Høyre også har sagt noe om dette. Det mest spennende der er jo at etterutdanning av lærere er noe av det som forskiningsmessig gir minst uttelling på elevenes lærdom. :)

    Fordeler og bakdeler med alt. Får KS det som de vil blir det ihvertfall slutt på å måtte jobbe mange kvelder i uken og heldagsprøver og slikt. Vil jo aldri få tid til å rette de bunkene og gi tilbake i fornuftig tid til at det skal være noe poeng i det.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Trenger vi egentlig folk med utdanning?

    Det var et poeng at arbeidsstokken under industrialiseringen var i stand til å forstå bruksanvisninger og hvordan de skulle håndtere maskineriet, og det ga støtet til utviklingen av folkeskolen. Ble litt slitsomt for elitene å prøve å gi instrukser til det de anså som dumskaller, så de måtte akseptere at det skulle fylles på med kunnskap.

    Nå som folk helt seriøst mener man bør vurdere borgerlønn, produksjonen er automatisert eller flyttet utenlands, og mange fristes av å NAVe, kan man muligens vurdere å trappe ordentlig ned med hele utdanningsprosjektet. Hvor høy utdannelse trenger man for å registrere at Skal vi danse vinneren danset "helt bart under kilten"?

    Roboter har overtatt tradisjonelle "blåskjortejobber," og nå er datamaskinene i ferd med å ta "hvitskjortejobbene."

    Frisører overalt? Spa og livsutviklingskurs? Prinsesser som "reader" forsamlingers engler? Utdanning bør ha et formål - som da man ønsket å lære bondeknøler og fiskarskinn å styre smelteverk. Hvilket formål har utdanning i dag?

    ;)

    OK. Jeg overdriver - men det er vel en grunn til at man en gang la stor vekt på karakterer, siden hva folk kunne hadde litt å si med tanke på millioninvesteringene man hadde gjort i maskineri og infrastruktur; og det at man i dag gir blanke katta i å virkelig måle hva folk egentlig kan.
    Nei, du er så langt fra på feil spor.
    Spørsmålet blir vel mer hvilken type kompetanse man har bruk for?
    I dag legges det i alt for stor grad til at man skal bli akademiker, for det er liksom der "de gode jobbene" er....
    Så da velger f eks alt for få å bli håndverkere. Det er nok ikke bare i skoleverket man i fremtiden kommer til å mangle kvalifisert arbeidskraft...
    Resultat? Tja, synes vel lønns- og prisutviklingen i håndverksfagene sier det meste - og jeg mistenker jo at kjøret på boligmarkedet ville vært atskillig lavere, dersom der hadde vært mange nok håndverkere til å bygge de boligene som det reelt er behov for....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    "Dessuten vil det bli et sant helvete for foreldre å kunne få ferie samtidig med barna. Det er ille nok i dag, men hvis ferien kuttes ytterligere skal man være heldig om man får ferie samtidig med egne barn en eneste gang i løpet av de årene ungen går på skole! "

    Bakfull idag?
    Iløpet av 2 måneder skulle det være mulig å treffe med egen ferie. Saken er heller at podene har åtte uker sommerferie, mens normale dødelige har 3. Problemet blir dermed at to personer med tilsammen 6 uker ferie skal dekke 8 uker skoleferie så på sett og vis er jeg enig med deg. Å få til en ferietur for alle, samtidig som alle åtte uker må "bemannes" i heimen med kun 2x3 uker til disp er ille nok ja.
    Og så var det høst, jule, vinter, påskeferie, inneklemte dager + diverse planleggingsdager som selvfølgelig ikke kan legges til noen ferie, ja så synes jeg ikke det er noe problem om ferieorgien ble redusert.
    Bakfull?? Nei slett ikke!

    Nå sier Ferieloven at man har krav på 25 virkedager ferie hvorav minimum 18 virkedager skal gis samlet i sommerferieperioden. Sommerferieperioden er 1 juni - 30 september.

    Såvidt jeg vet begynner ikke skoleferien 1 juni! Den slutter heller ikke så sent som 30 September. Jeg har flere år ikke fått ferie samtidig med barna, selv om ferien har vært lagt innenfor "sommerferieperioden! Hos oss har det vært slik at vi ikke får mer enn 3 uker "sommerferie" såfremt ikke det overstigende kan tas ut utenfor skoleferieperioden. Slik sett er dette allerede et "problem". Det jeg reagerer på er KS sitt ønske om å kutte sommerferien for lærerne, og det jeg da regner med i løpet av kort tid blir et resultat av dette. Nemlig at barnas sommerferie blir kuttet ned som en følge av denne omleggingen av lærernes arbeidstid. Hvis barnas sommerferie kuttes ned til det dobbelte av lærernes ferie dvs 6 uker så blir det faktisk ennå vanskeligere for ganske mange foreldre som ikke kan ta ferie i "fellesferien"!

    Visse bedrifter MÅ holde det gående selv om det er sommer, og enkelte av oss har også mere, mye mere arbeid akkurat i ferieperioden! Sammenholdt med maset om at barna ikke skal kunne ta ferie utenfor skoleferien ser dette ikke veldig lystelig ut!!
    Det er en befrielse å registrere at noen er såpass våkne at de kan gjøre som vår nybakte verdensmester i sjakk; nemlig å se noen trekk fremover i tid.....!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Planen til KS tror jeg er at barna får sommerferien, mens lærerne skal kurses frem til 1. juli. Mener Høyre også har sagt noe om dette. Det mest spennende der er jo at etterutdanning av lærere er noe av det som forskiningsmessig gir minst uttelling på elevenes lærdom. :)

    Fordeler og bakdeler med alt. Får KS det som de vil blir det ihvertfall slutt på å måtte jobbe mange kvelder i uken og heldagsprøver og slikt. Vil jo aldri få tid til å rette de bunkene og gi tilbake i fornuftig tid til at det skal være noe poeng i det.
    Det får så være at KS har sine planer og mål.
    MEN; det hadde jo vært en fordel, dersom de i tillegg hadde hatt liiiitt mer innsikt i bransjen de ønsker å kontrollere, og at de også var langt bedre i stand til å gjøre realistiske konsekvensanalyser av det tøvet de holder på med i dag.
    Jeg holder meg som regel langt unna ting jeg ikke har for mye peil på....noe kanskje noen er liiitt glade for. I alle fall tror jeg at jeg på den måten gjør minst skade på de områder i livet hvor jeg ikke bør raljere og herje på.... :cool:

    mvh
    Proffen
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    En stor del av resultatet i skolen ser jeg som resultat av at alle skal med. I yrkesskolen har jeg sett klasser som ikke har kommet igjennom fjorårets pensum ! oppdagelsen ble gjort tidlig da jeg durte igjennom fjorårets pensum som kjapp repetisjon. Likevel var overraskelsen stor siden "hullet" var så gedigent. Hvorfor ? Ansvarlig lærer svarte at vi kom ikke igjennom, alle skal med og vi har lokaltilpassede prøver ! Kiss my ASS ! Sånn er yrkesskolen blitt. Andre kommentarer på lærerværelset; dette er asfaltungdom de har ikke klatret i trær, aldri laget sine egne leker, utenfor asfaltkanten er de fortapt......
    Med det resultat at arbeidsgivere ikke får hva de forventer. Og kvaliteten på det yrkesfaglige er sterkt mangelfullt. En faglig forståelse er synkende.
    Hvorfor: Alle har krav på en plass, konkurransen er borte, ingen hjemmelekser eller egenrepetisjon.
    Resultatet vil snart vise seg i yrkeslivet, grøss og gru!
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Men alternativa er innfløkte, og vansklege å sette mål til.
    Det er sannelig også dagens skole iom alle skal med og ingen konkurranse? Når målet er at alle skal med må nødvendigvis kravene generellt senkes.
    Derved også det faglige nivå.
    Vel nå gjentar jeg bare....
    Alternativene? Er de virkelig SÅ innfløkte, det var da eller annet som fungerte i den gamle varianten oxo ??
    Skal alle med må det finnes andre alternativer enn integrering for enhver pris?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asfaltungdom er et godt ord. Språkteigen hadde et innslag om hva slags ord man bør bruke i matematikkundervisningen, for å øke forståelse for begrepene.
    Der kom det frem at problemet er større enn om læreren sier firkant, altså et kvadrat, som er forskjellig fra et rektangel.

    I en matteprøve hadde flere elever slitt med et spørsmål, selv om problemet var tilsynelatende enkelt. De skulle finne prosentandelen frø som hadde spirt, utfra totalt antall frø.

    Det viste seg at ordet (å) spire var ukjent.
     
    N

    nb

    Gjest
    Da jeg gikk på Gløshaugen hadde en professor på maskinteknikk laget eksamen kun på nynorsk og engelsk.

    Spørsmålet om noe rundt "kvervlefri rørsle" skapte en del problemer for studentene. Da vedkommende professor ble intervjuet av studentavisa om dette svarte han lakonisk at det han bekjent var et krav om bestått norsk sidemål for å studere ved dette universitetet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Asfaltungdom er et godt ord. Språkteigen hadde et innslag om hva slags ord man bør bruke i matematikkundervisningen, for å øke forståelse for begrepene.
    Der kom det frem at problemet er større enn om læreren sier firkant, altså et kvadrat, som er forskjellig fra et rektangel.

    I en matteprøve hadde flere elever slitt med et spørsmål, selv om problemet var tilsynelatende enkelt. De skulle finne prosentandelen frø som hadde spirt, utfra totalt antall frø.

    Det viste seg at ordet (å) spire var ukjent.
    Det illustrerer vel mer behovet for en matematikkundervisning som heller fokuserer på tallforståelse enn denne fordummende praktiske appelsintellingen. Om man i stedet ordet 'spirt' plukker et mer eller mindre tilfeldig ord fra fremmedordboken så er jo oppgaven fremdeles identisk, spiller ingen rolle om de forstår det eller ikke. Så problemet er nok mer at disse elevene er godt stupide, eller aldri har lært å tenke matematisk, enn at de mangler grunnleggende botanisk terminologi.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Men da er du inne i en ond sirkel, eller en nedadgående spiral. Vi får jo inn lærere som selv var toer- og treer-elevene på skolen som nå har blitt lærere. Mange har svært snever fagkunnskap og forståelse for det de driver med. Har jo selv nevnt tidligere kollegaer som ikke kan skrive norsk eller vet hva en "rett vinkel" er. Og når så de så skal løfte neste generasjon er jo løpet lagt.

    Saken er at vi har en regjering som skal "satse på lærerne" uten å tørre å ta de grepene som garantert virker, men istedet kaver i alle andre retninger - og motsatt retning av hva forskerne sier.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.752
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Men da er du inne i en ond sirkel, eller en nedadgående spiral. Vi får jo inn lærere som selv var toer- og treer-elevene på skolen som nå har blitt lærere. Mange har svært snever fagkunnskap og forståelse for det de driver med. Har jo selv nevnt tidligere kollegaer som ikke kan skrive norsk eller vet hva en "rett vinkel" er. Og når så de så skal løfte neste generasjon er jo løpet lagt.

    Saken er at vi har en regjering som skal "satse på lærerne" uten å tørre å ta de grepene som garantert virker, men istedet kaver i alle andre retninger - og motsatt retning av hva forskerne sier.
    Men Herrgud Cyber!! Err'u dum eller ???

    Problemet med de grepene som virker er for det første at de koster penger, og for det andre at det å sette faglige krav til de som skal bli lærere, skaper nye problemer. Hva pokker skal vi da gjøre med de "2er og 3er elevene" som allerede er innafor??

    Og så skal vi ikke se bort fra at ganske mange politikere virker traumatisert av sin egen skolegang og at de nå ønsker å "ta igjen" mot lærerstanden. Objektivt er nok de fleste enige i at det er 5er og 6er elevene som burde bli lærere. Men for å få disse interesserte i læreryrket MÅ yrkets status heves tilbake til de høyder det en gang hadde. Men her slår ønsket om "å ta igjen" inn og vi kommer ikke videre.

    Selv kommer jeg fra en familie der folk har vært lærere og venstremenn/kvinner i noen generasjoner tilbake. Jeg og mine brødre hoppet av den tradisjonen. Eldstebror gikk på lærerhøyskolen i Trondheim men ga opp etter ett år som praktiserende lærer. Han er i dag overlege. Jeg og min yngste bror lærte av "andres feil" og fant annet å drive med.

    To ting min gamle far, rektoren, sa om skolen har jeg ikke glemt. Det ene var at læreryrket hadde vært i en konstant glideflukt nedover, hva gjaldt lønn og status, fra han begynte å jobbe som lærer under krigen og fram til han sluttet. Det andre var at han etter Evalueringsutvalgets innstilling ( EVA 1 ) konstaterte at han aldri hadde vært klar over hvor mange AP politikere som måtte ha dumme unger!
     
    N

    nb

    Gjest
    Det illustrerer vel mer behovet for en matematikkundervisning som heller fokuserer på tallforståelse enn denne fordummende praktiske appelsintellingen. Om man i stedet ordet 'spirt' plukker et mer eller mindre tilfeldig ord fra fremmedordboken så er jo oppgaven fremdeles identisk, spiller ingen rolle om de forstår det eller ikke. Så problemet er nok mer at disse elevene er godt stupide, eller aldri har lært å tenke matematisk, enn at de mangler grunnleggende botanisk terminologi.
    En i klassen min på ungdomsskolen insisterte hardt på at når man regnet ligninger som tilfeldigvis omhandlet prosentregning så måtte man bruke "p" som symbol for den ukjente, for det var det i alle eksempelene i boka.

    Det var vel gamle Affa som sa at en av favorittene hans på universitetet var å bytte om aksene på koordinatsystemene, da datt de fleste studentene av.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Dette er et innlegg som er basert på synsing og må tolkes deretter. Skolereformen av 1994 ødela all yrkesutdanningen i Norge. Akademia overtok og ødela muligheten til mange handymans. De ble tapere i et system som gjorde deres evner ubrukelige. I dag har bachelor og master okkupert fagutdanningen med katastrofale følger. Jeg vil påstå at vi aldri har vært mer ineffektive enn vi er nå. Høyt gasjerte individer prøver og forandre vel innøvd praksis med meningsløs svada som bare øker byråkratiet. Det verste av alt er at offentlig sektor blir oversvømmet av udugelig arbeidskraft,som tror de er verdensmestere, men så langt jeg kan se har det ikke tilført noe annet enn eksplosiv økning i lønnsnivået. Er det rart det går til helvete.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For ein 20 års tid sidan hadde skuledirektøren i Sogn og Fjordane, Svein Egil Vestre, visjonar om eit prosjekt som heitte EOS - elektronisk omgangsskule. Via satelitt (dette var før vi fekk Skype og denslags) skulle elevar i fylket mitt få undervisninga ein stad nær heimen. Eg veit at vi fekk eit vidaregåande skuletilbod på iallfall min kombinerte skule, distribuert via den vidaregåande skulen i Måløy. Denne var i drift ein tre års tid, før det vart slutt på løyvingane. Det viste seg også etter kvart at elevane heller ville leve det frie hybellivet enn å bu heime. Det var dette som var normen, og elevar er noko av det mest konservative ein kan tenkje seg...

    "Omgangsskule" er namnet på det skuleslaget som var før vi fekk faste skulebygg. Læraren kom då rundt i dei ulike grendene, fekk største stova til disposisjon, og dreiv intensivt skule der ein fjorten dagars tid. Dette var eit system som vi i hovudsak forlot rundt 1880, til fordel for faste skulebygg. Det var så ymse reaksjonar på dette "framsteget". Mellom anna gjekk Aasmund Olavsson Vinje sterkt ut mot dette, som han vurderte som ein glimrande skuleslag. Han ville ha skulen nær elevane, og det livet dei levde.
    Eg trur Vinje har rett i mykje av sine tankar. I dag er tendensen som han åtvara mot, gått veldig langt. Vi har døme på elevar som har ein times reisetid på skulen. (Som oftast er det sagt at det ikkje er så langt, men det er utfrå kilometer mellom heim og skule. Dei færraste elevar vert henta med drosje, men må samlast av ei bussrute som plukkar opp elevane her & der, og ikkje er framme på skulen før det kan ha gått lang tid for dei fyrste passasjerane) Dette utgjer då 10 timar i veka, og det er meir tid enn noko fag får til disposisjon. I tillegg er lang reisetid eit tap av "kvalitetsleiketida". Elevane skal ha mat og gjere lekser, og når dette er unnagjort, er det mørkt, og mindre aktuelt med "normal" leik, altså sjølvstyrt, fysisk aktivitet utanom organiserte aktivitetar.

    Då Vestre kom med sitt utspel jobba eg saman med folk som ville ha meg med på dette, men beklagelegvis måtte Vestre slutte. Eg trur han var for radikal for styresmaktene, så det vart ikkje noko av EOS. I dag er det lett å sjå kva innverknad eit slikt EOS-system kunne hatt når det gjeld kompetanseoppbygging i rurale strok, og korleis det også kunne gjeve ein "privatkanal" til kvar einskildelev med høg grad av differensiering.

    I dag har veldig mange skular pedagogiske distribusjonssystem a la "Fronter" og "CLG". Eg starta med det fyrste, og held på med CLG for tida. Men det er eigentleg system for distribusjon av lekser og innleveringsarbeid, og ingen EOS, slik dette var tenkt i utgangspunktet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Interessante erfaringer om en litt annen måte å organisere undervisningen på.

    http://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/10/09/turning-education-upside-down/?_r=0

    Noen erfaringer med tilsvarende systemer i Norge?
    Vi skal prøve det ut i liten skala på vår skole.
    Sikkert spennende - men som med så mye annet som først oppstår i junaiten, tror jeg dessverre at, om noen år, har først svenskene og danskene gjort sine forsøk og funnet ut at det ikke var fullt så bra som først antatt, og så bruker vi her på berget gjerne noen år ekstra på å forstå det samme.... tipper det tar mellom 5 og 8 år før vi har konstatert det samme.

    mvh
    Proffen
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.666
    Antall liker
    7.407
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Samboeren min er lærer på videregående, og det er en tankevekker når hun konstaterer at elever som begynner på videregående, og har brukbare karakterer i norsk fra grunnskolen, i praksis viser seg å være analfabeter...
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Men mat og dusj skal dem ha. Vi får vente til oljeprisen stiger litt, så får vi ta en vurdering tenker jeg.
    De må til og med på do av og til. Dette blir dyrt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.666
    Antall liker
    7.407
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok en kompliserende faktor at rektor på skolen ikke evner å ta tak i tingenes tilstand, og skrive harmdirrende brev til kommune og grunnskole, og forlange forklaring på at karakterene ikke gjenspeiler elevenes ferdigheter...

    Det samme fenomenet oppstår i matematikken, der elevene i første klasse på videregående sverger dyrt og hellig på at de aldri har vært borti å skulle kunne lese en graf i grunnskolepensumet...

    Andre klager som er gjengangere, er f.eks. innvandrere som kanskje har fått med seg et par år på grunnskolen etter at de kom hit, og som så puttes inn i en vanlig videregående skoleklasse, og det så forventes at de skal få noe utbytte av opplæringen...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dette er et innlegg som er basert på synsing og må tolkes deretter. Skolereformen av 1994 ødela all yrkesutdanningen i Norge. Akademia overtok og ødela muligheten til mange handymans. De ble tapere i et system som gjorde deres evner ubrukelige. I dag har bachelor og master okkupert fagutdanningen med katastrofale følger. Jeg vil påstå at vi aldri har vært mer ineffektive enn vi er nå. Høyt gasjerte individer prøver og forandre vel innøvd praksis med meningsløs svada som bare øker byråkratiet. Det verste av alt er at offentlig sektor blir oversvømmet av udugelig arbeidskraft,som tror de er verdensmestere, men så langt jeg kan se har det ikke tilført noe annet enn eksplosiv økning i lønnsnivået. Er det rart det går til helvete.....
    t
    Vel, handymansene er jo vinnerne etter grunnskolen. De fleste håndverkere tjener jo veldig godt.

    Nå vet jeg ikke hvilken eksplosiv økning du tenker på, men lærerne er ikke med på den galeien. Isåfall en uhyre svak eksplosjon.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Helt enig. En skole jeg kjenner til satte 3.6 i standpunkt i snitt, elevene leverte 2.2 i snitt på matteeksamen (skriftlig). Da tenker jeg de lærerne burde vært sjekket nøye opp.

    Det er nok en kompliserende faktor at rektor på skolen ikke evner å ta tak i tingenes tilstand, og skrive harmdirrende brev til kommune og grunnskole, og forlange forklaring på at karakterene ikke gjenspeiler elevenes ferdigheter...

    Det samme fenomenet oppstår i matematikken, der elevene i første klasse på videregående sverger dyrt og hellig på at de aldri har vært borti å skulle kunne lese en graf i grunnskolepensumet...

    Andre klager som er gjengangere, er f.eks. innvandrere som kanskje har fått med seg et par år på grunnskolen etter at de kom hit, og som så puttes inn i en vanlig videregående skoleklasse, og det så forventes at de skal få noe utbytte av opplæringen...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er det nokså utbredt at lærere i de forskjellige skole"trinnene", skylder på hverandre sin udugelighet, i stedet for å ta tak i de virkelige utfordringene ved norsk skole? Ut fra et par av de forutgående innleggene her, og ut fra det jeg hører i min omgangskrets, kan det virke sånn. Min kone jobber som spesialpedagog i grunnskolen. Hun har tre år høyskoleutdanning pluss mellomfag i spes.ped. = 5,5 år høyskole. Forresten, jeg er jaggu ikke sikker på om det heter grunnskolen lenger, men det er altså barne- og ungdomsskoletrinnet jeg sikter til. Jeg vet hvor mye tid hun bruker på jobben, timevis hver bidige kveld - bl.a. til å lage læremidler for funksjonshemmede barn og unge. Jeg kan love at det er ikke få timer ubetalt overtid i løpet av skoleåret! Noen vil sikkert lure på hvorfor hun ikke gjør dette i arbeidstida, på arbeidsplassen. Ganske enkelt fordi det ikke er tid eller plass! Derfor gjør hun - og mange, mange andre lærere, dette i heimen. Jeg forundres ikke over at mange lærere er utbrente etter et par tiår ( ofte mye mindre ) i læreryrket.

    Vi har noen venner som er lærere i videregående skole. Der er det litt bedre, både med kontorplasser, tid til rådighet, elever pr. lærer og m.h.t. lønninger. Men det klages altså noe så inn i margen over alle de udugelige lærerne på barne- og ungdomsskoletrinnene, som ikke har greid å lære disse elevene noe som heldst. Som far til fem unge, er det skremmende å høre på! Jeg har gjentatte ganger spurt om det ikke er en stor fordel, at de forskjellige skolene "snakker" sammen, og kanskje også planlegger sammen. Det løpet som våre små håpefulle, begynner på i 6-årsalderen, skal forhåpentligvis føre til at de kommer ut med en viss ballast etter videre-gående. Det er vel ikke for mye å forlange som forelder?

    Vi har et rykende ferskt universitet her i byen. Det er visstnok en statlig sak, hvor Statsbygg eier og driver bygningsmassen. Der bygges det utrolig flotte fasiliteter, inneklima, kantine- og toalettforhold er kjempefine. Der har de tid til å forske og kose seg, og der tjener de ansatte penger så det griner etter. Jeg kjenner noen der også. Der kan de ta videreutdanning i arbeidstida og bli f.eks. professorer. Det er foresten påtakelig hvor godt man veit hvordan drive bedrifter, hvordan man driver innovasjon og nytenking, etc. etc. De samme folkene har aldri jobba utenfor den institusjonen som nå heter Universitetet i Nordland. Er ikke det betenkelig? De trenger ikke å klage på alle disse "dårlige" elevene som kommer ut av videregående, fordi de som mangler nødvendig kompetanse, enten ikke blir tatt opp som studenter, eller ryker ut av studiene etter kort tid.

    Bodø kommune påstår nå at de har så dårlig økonomi. Dette skyldes bygging av et gedigent kulturhus, og bygging av et omsorgssenter for eldre og pleietrengende. To prosjekter som har gått fullstendig over styr. Mye på grunn av disse to tildragelsene, må det nå legges ned ungdomsklubber, aktivitetssenter, gjennomføres drastiske kutt i helse- og omsorg, legges ned skoler i perifere strøk og redusere lærertettheten. For å nevne noe. Merk dere det siste begrepet; redusere lærertettheten. Når man fra før av, har sprengte klasser med opp mot 30 elever pr. lærer. Vel og merke i barne- og ungdomstrinnene...

    Min ærbødige påstand, er at norske skoler, lider under effektene fra opptil flere reformer. Elevene og de ansatte i norske skoler, lider under at de må tilbringe sin arbeidsdag i tildels elendige bygningsmessige fasiliteter, de må innordne seg et hierarki som ikke hører heime i 2013, de må innordne seg jamt over elendig kommunaløkonomi, hvor utdanning er prioritert lang ned på lista - og de er prisgitt elendige ledere. Uvesenet med å omforme kjeftsterke lærere eller avdanka politikere til rektorer, har blitt utdanningssektorens svøpe. Enhver bedrift har for lengst innsett, at det er ingen genistrek å f.eks. ta en dyktig sveiser og gjøre vedkommende til adm.dir. En kjempedyktig selger, behøver ikke å bli en like god salgssjef. Derfor bør det satses på å rekruttere inn dyktige ledere i norske skoler, ledere som kan sette noen av de mest kjeftsterke lærerne på plass, og som kan stille krav både utad og innad. Jeg er klar over at det er et stort stykke arbeid som må gjøres, men det må gjøres. Det nytter ikke å bare skylde på udugelige lærere, eller udugelige elever. Det er ikke fotball-lag vi snakker om, det er fremtida til ungene våre og til sist, fremtida til landet vårt vi snakker om.

    Til sist vil jeg understreke at dette er reine legmannsbetraktninger. Jeg har et ti-år i FaU på barne- og ungdomsskolenivå, og jeg er som sagt rystet og alvorlig skremt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn