Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    For å være litt mer presis, så plugget jeg ut Teslaen fulladet i garasjen i dag morges, kjørte 40 km til kontoret på bompengefri motorvei og i trafikkfritt kollektivfelt mens jeg hørte på irsk folkemusikk og Nick Lowe fra et glimrende stereoanlegg, parkerte på vanlig plass fordi jeg ikke trenger å lade i løpet av arbeidsdagen (men disponerer likevel en reservert plass med gratis ladestikk i parkeringshuset litt lengre unna), jobbet 10 timer, satte meg inn i bilen igjen og kjørte hjem mens jeg tok et par jobbtelefoner via senterkonsollen i bilen, og satte deretter bilen til lading i garasjen uten noen problemer - til tross for at displayet viste 228 km gjenværende rekkevidde. Men da jeg oppdaget at vi var tomme for dopapir hadde noen parkert dieselen litt klønete foran garasjeporten, så den måtte uansett flyttes, og da var det like greit å kjøre den den ene kilometeren til butikken. Spiste middag med familien, jobbet litt med mitt eget høyttalerprosjekt og hjalp en annen HFSer med hans, og bladde gjennom de nye innleggene i denne tråden mens jeg mosjonerte litt på ergometersykkel. Og i morgen tidlig er bilen fulladet igjen, så historien gjentar seg.

    Flere spørsmål?
    ser ut som du har fått et bra eks av model s, da.
    håper det fortsetter sånn, for jeg synes oppriktig synd på alle de som sliter noe jævlig med den bilen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    For å være litt mer presis, så plugget jeg ut Teslaen fulladet i garasjen i dag morges, kjørte 40 km til kontoret på bompengefri motorvei og i trafikkfritt kollektivfelt mens jeg hørte på irsk folkemusikk og Nick Lowe fra et glimrende stereoanlegg, parkerte på vanlig plass fordi jeg ikke trenger å lade i løpet av arbeidsdagen (men disponerer likevel en reservert plass med gratis ladestikk i parkeringshuset litt lengre unna), jobbet 10 timer, satte meg inn i bilen igjen og kjørte hjem mens jeg tok et par jobbtelefoner via senterkonsollen i bilen, og satte deretter bilen til lading i garasjen uten noen problemer - til tross for at displayet viste 228 km gjenværende rekkevidde. Men da jeg oppdaget at vi var tomme for dopapir hadde noen parkert dieselen litt klønete foran garasjeporten, så den måtte uansett flyttes, og da var det like greit å kjøre den den ene kilometeren til butikken. Spiste middag med familien, jobbet litt med mitt eget høyttalerprosjekt og hjalp en annen HFSer med hans, og bladde gjennom de nye innleggene i denne tråden mens jeg mosjonerte litt på ergometersykkel. Og i morgen tidlig er bilen fulladet igjen, så historien gjentar seg.

    Flere spørsmål?
    ser ut som du har fått et bra eks av model s, da.
    håper det fortsetter sånn, for jeg synes oppriktig synd på alle de som sliter noe jævlig med den bilen.
    Såvidt jeg har forstått så sliter dem med en ledning, eller rettere sagt elektronikkboksen på en ledning. Selve bilen er vel fortsatt ace
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min har de samme barnesykdommene som alle andres. Det er bare ikke så ille som enkelte vil ha det til, og det hjelper en hel del å forstå hva som utløser ladeproblemene og vite hvordan man unngår dem. Hint: En utestikk med jordfeil i regnvær eller sprengkulde er ingen vinneroppskrift. Det er koblingsboksen på ladekabelen som trøbler. Så må de begrensningene veies mot alle de andre egenskapene. Dessuten forsvinner de barnesykdommene en etter en gjennom automatiske oppdateringer av software.

    For all del, ingen ting er perfekt, og det vil komme bedre biler. Denne har også en del klare ulemper og begrensninger, og vi vet alle at mange av fordelene lever på lånt tid. Men de tingene som havner i avisen er stort sett oppblåste bagateller. Den relle miljøbelastningen er også et helt annet sted enn all praten om tyske kullkraftverk skulle tyde på.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de sliter dessverre med mer enn en ledning.
    både de jeg har snakket med, og de som poster på elbilforumet.

    her er en liste som forummedlemmene har samlet sammen, pr. slutten av september.
    listen har sikkert vokst siden den gang.
    så må man anta at en del av dette er brukerfeil, mens en enda større del ikke er rapportert.
    totalinntrykket er i alle fall rimelig slett, og det er kjipt siden jeg driver og "tar fart" for å gå over til noe annet enn fossilt.
    jeg VIL faktisk at model s skal være en fantastisk bil, for den er det eneste alternativet foreløpig som har tilfredsstillende rekkevidde imo.



    Produksjonsfeil

    - Radioen lydløs, både FM og DAB, lyd fra andre kilder som internettradio
    - Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
    - Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
    - Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet
    - During ved igangsetting
    - Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
    - Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
    - Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
    - Problem med å løse ut ladekabel fra bil
    - Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
    - Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
    - Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren[/b]
    - Bulk ved fotpanel i dørkarm
    - Ripe på felger
    - Ripe i skinn på baksete
    - Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
    - Løst skinn rundt nakkestøtte
    - Vibrasjon over 6 km/t
    - Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
    - Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
    - Dugg/vannsintregning i frontlykter
    - Dørhåndtak trekker seg ikke inn
    - Ulyd vibrasjoner i bremser
    - Vanninntrengning bakluke
    - Vanninntrengning i tak
    - Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
    - Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
    - Støy fra panorama tak i høy hastighet
    - Dårlig mottaksforhold FM
    - Dårlig mottaksforhold DAB
    - 3G slutter å virke
    - Lader som slutter å virke
    - Defekt ladekabel
    - Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
    - Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
    - Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
    - Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
    - Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
    - Ulyder i høyttalere
    - Dugg i baklys
    - Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
    - Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
    - Hanskerom lar seg ikke åpne
    - Problemer med å åpne ladeport
    - Limrester fra montering av interørpaneler
    - Dårlig feste skinn A stolpe
    - Dører som åpner seg når bil blir satt i P
    - Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
    - (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

    Software bugs

    - Bilbeltealarm begynner å bipe i park.
    - Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (Jalla fiks med å la VisibleTesla kjøre hele natten).
    - Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
    - Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
    - Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
    - Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
    - Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
    - Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
    - Feilmelding lav spenning 12v
    - Feilmelding dekktrykk
    - Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
    - Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
    - Skjerm låser seg og må resettes

    Leverings/klargjørings feil

    - Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
    - Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
    - Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
    - Transportskader karosseri
    - Detailing riper
    - Ripe innside dørkarm
    - Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
    - Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

    Mangler ved leveranse

    - Dobbeltlader
    - Adapter blått 32 A 1 fas
    - Adapter rødt 16A 400V trefas
    - Mulighet til å kjøpe gummimatter (ja det må en visst betale ekstra for på denne bilen...)


    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.msg124908.html#msg124908
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hvis du tar 1000 Toyota Avensis og ber eierne rapportere alle feil og problemer de finner i de første 90 dagene vil du sannsynligvis få en liste på noen hundre punkter, omtrent som den over. Gjennomsnittet for bilindustrien er 113 rapporterte problemer pr 100 biler. Se her: 2013 J.D. Power Initial Quality Study | J.D. Power Autos. Tesla er ikke med i statistikken ennå, men blir det vel for 2014.

    Personlig synes jeg mesteparten av "problemene" på den siterte listen er sutring, men der kan vi sikkert være uenige. Jeg mener, én påstått møkkete bil ved levering i Stavanger, og så er det et "problem" med bilmodellen. :rolleyes:

    For ordens skyld: Jeg har selv opplevd et antall av de nevnte problemene som er relatert til ladekabelen, er litt småirritert over at rød og blå adapter fortsatt er i restordre (etter 4 måneder!), og synes radiomottakelsen kunne vært bedre på både FM og DAB, men ellers er det ikke mye på den listen jeg kjenner meg igjen i.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Når det snakkes om forbruk,og sammenligning med andre biler,så kan det vere greit å ta med prisen på bilen.(og evnt renter til banken.)
    Den er vel ikkje gratis.

    Mvh.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.741
    Torget vurderinger
    23
    ;)

    nær sykelig behov for å forsvare tesla i tykt og tynt.

    fascinerende å bevitne.
    Nesten i "svindyr nettkabel" klassen, hehe.... Klassisk ingeniøroppførsel. Kun ikke-ingeniørers frykt for det nye, det fremmede (a la elbil) som er mer betegnende..:cool: og nordmenns genrelle skadefryd når de tror at noen har gjort noe dumt... "Hva var det jeg sa" uttrykket har gode levevilkår i Norge.

    Jobbet sammen med et par sivilingeniører for mange år siden; de baserte inntekt/utgifter lånebelastning på en femårs syklus de hadde kalkulert, og lånte opp/brukte omtrent til siste krone. Husker fortsatt at den ene var helt på gråten da han to år senere måtte selge rekkehuset fordi renta var gått opp og forventet lønnsøkning uteble samt at kona var gravid igjen!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    at det er feil på en ny bilmodell er selvsagt. Toyota kalte tilbake hundretusenvis av prius (er det navnet tro. Hybridmodell) grunnet at gassen hang seg opp. Toyota er i stand til å håndtere slike situasjoner. Det usikre er hvilken evne Tesla har til å håndtere slike situasjoner spesielt hvis feilene er av en slik art at hele produksjonsserier av bilmodellen må inn til feilrettning.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tråden er jammen blitt rar og tidvis smålig.

    Asbjørn har fra den ble startet drøftet pro&con med el-teknologi på en måte som har tilført masser av opplysninger om emnet. Han har taklet innspill og innvendinger og deltakerne har fått et godt bilde av feltet.
    Selv dette med barnesykdommer er blitt diskutert i detalj, og selv tillot jeg meg noen måneder tilbake å melde at det var bra for Tesla at bilen så ut til å være så populær blant norske kunder, siden man da ville få et ypperlig laboratorium for hvordan denne teknologien takler kulde. Det er nettopp dette vi får nå.

    Sannsynligvis er det solgt for mange Teslaer.
    Som regel har man en gruppe "Early Adopters" som går inn i et nytt markedssegment, disse har råd og lyst, og er villige til å prøve nye ting. Men siden dette er Norge, har også en haug "Me Too'ere" hengt seg på.
    Disse har ikke innovasjonsnysgjerrigheten til Early Adopters, som ønsker å være med på en introduksjonsferd, og bruker altså lupe på felgen for å lete etter riper.

    Jeg har mine egne grunner til å forbli skeptisk til Teslas retning innen e-biler, men innser at det er bra for segmentet at verden får erfare hva som er mulig, slik at segmentets status øker. En e-bil for norske forhold hadde nok stått seg på å bruke mindre energi på whooomf-akselerasjon, og mer på varmeapparatet. Selv med ny regjering er det tak for hvor fort man kan kjøre her hjemme, og biler som Teslas utfordrer dette taket på en måte som er i strid med den energikonserveringen e-biler innvarsler.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    at det er feil på en ny bilmodell er selvsagt. Toyota kalte tilbake hundretusenvis av prius (er det navnet tro. Hybridmodell) grunnet at gassen hang seg opp. Toyota er i stand til å håndtere slike situasjoner. Det usikre er hvilken evne Tesla har til å håndtere slike situasjoner spesielt hvis feilene er av en slik art at hele produksjonsserier av bilmodellen må inn til feilrettning.
    Det var vel ikke Prius som hadde akselerasjonsproblemet, men andre modeller. Men som du skriver er det helt vanlig med innkjøringsfase for nye modeller. Som jeg nevner i forrige innlegg, har sannsynligvis Tesla solgt for mange biler i Norge, til folk som ikke har tidligkjøpernes nysgjerrighet for ny teknologi, som gjør at de er villige til å være med på reisen uten å klage. (Early Adopter behavior).

    Asbjørn er en typisk Early Adopter, og syns det er moro å være med på å forbedre Teslaen, i dialog med merket; mens andre som ikke tilhører dette segmentet har ræva ut bakdøra mens de går over skinnsetet med lupe.

    Toyota to Pay $1.1 Billion to Settle Runaway Car Claims - WSJ.com
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.723
    Antall liker
    6.416
    Sted
    Holmestrand
    de sliter dessverre med mer enn en ledning.
    både de jeg har snakket med, og de som poster på elbilforumet.

    her er en liste som forummedlemmene har samlet sammen, pr. slutten av september.
    listen har sikkert vokst siden den gang.
    så må man anta at en del av dette er brukerfeil, mens en enda større del ikke er rapportert.
    totalinntrykket er i alle fall rimelig slett, og det er kjipt siden jeg driver og "tar fart" for å gå over til noe annet enn fossilt.
    jeg VIL faktisk at model s skal være en fantastisk bil, for den er det eneste alternativet foreløpig som har tilfredsstillende rekkevidde imo.



    Produksjonsfeil

    - Radioen lydløs, både FM og DAB, lyd fra andre kilder som internettradio
    - Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
    - Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
    - Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet
    - During ved igangsetting
    - Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
    - Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
    - Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
    - Problem med å løse ut ladekabel fra bil
    - Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
    - Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
    - Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren[/b]
    - Bulk ved fotpanel i dørkarm
    - Ripe på felger
    - Ripe i skinn på baksete
    - Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
    - Løst skinn rundt nakkestøtte
    - Vibrasjon over 6 km/t
    - Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
    - Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
    - Dugg/vannsintregning i frontlykter
    - Dørhåndtak trekker seg ikke inn
    - Ulyd vibrasjoner i bremser
    - Vanninntrengning bakluke
    - Vanninntrengning i tak
    - Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
    - Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
    - Støy fra panorama tak i høy hastighet
    - Dårlig mottaksforhold FM
    - Dårlig mottaksforhold DAB
    - 3G slutter å virke
    - Lader som slutter å virke
    - Defekt ladekabel
    - Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
    - Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
    - Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
    - Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
    - Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
    - Ulyder i høyttalere
    - Dugg i baklys
    - Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
    - Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
    - Hanskerom lar seg ikke åpne
    - Problemer med å åpne ladeport
    - Limrester fra montering av interørpaneler
    - Dårlig feste skinn A stolpe
    - Dører som åpner seg når bil blir satt i P
    - Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
    - (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

    Software bugs

    - Bilbeltealarm begynner å bipe i park.
    - Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (Jalla fiks med å la VisibleTesla kjøre hele natten).
    - Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
    - Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
    - Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
    - Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
    - Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
    - Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
    - Feilmelding lav spenning 12v
    - Feilmelding dekktrykk
    - Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
    - Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
    - Skjerm låser seg og må resettes

    Leverings/klargjørings feil

    - Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
    - Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
    - Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
    - Transportskader karosseri
    - Detailing riper
    - Ripe innside dørkarm
    - Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
    - Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

    Mangler ved leveranse

    - Dobbeltlader
    - Adapter blått 32 A 1 fas
    - Adapter rødt 16A 400V trefas
    - Mulighet til å kjøpe gummimatter (ja det må en visst betale ekstra for på denne bilen...)


    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.msg124908.html#msg124908
    dette minner mye om Passaten min .....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.723
    Antall liker
    6.416
    Sted
    Holmestrand
    de sliter dessverre med mer enn en ledning.
    både de jeg har snakket med, og de som poster på elbilforumet.

    her er en liste som forummedlemmene har samlet sammen, pr. slutten av september.
    listen har sikkert vokst siden den gang.
    så må man anta at en del av dette er brukerfeil, mens en enda større del ikke er rapportert.
    totalinntrykket er i alle fall rimelig slett, og det er kjipt siden jeg driver og "tar fart" for å gå over til noe annet enn fossilt.
    jeg VIL faktisk at model s skal være en fantastisk bil, for den er det eneste alternativet foreløpig som har tilfredsstillende rekkevidde imo.



    Produksjonsfeil

    - Radioen lydløs, både FM og DAB, lyd fra andre kilder som internettradio
    - Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
    - Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
    - Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet
    - During ved igangsetting
    - Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
    - Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
    - Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
    - Problem med å løse ut ladekabel fra bil
    - Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
    - Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
    - Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren[/b]
    - Bulk ved fotpanel i dørkarm
    - Ripe på felger
    - Ripe i skinn på baksete
    - Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
    - Løst skinn rundt nakkestøtte
    - Vibrasjon over 6 km/t
    - Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
    - Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
    - Dugg/vannsintregning i frontlykter
    - Dørhåndtak trekker seg ikke inn
    - Ulyd vibrasjoner i bremser
    - Vanninntrengning bakluke
    - Vanninntrengning i tak
    - Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
    - Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
    - Støy fra panorama tak i høy hastighet
    - Dårlig mottaksforhold FM
    - Dårlig mottaksforhold DAB
    - 3G slutter å virke
    - Lader som slutter å virke
    - Defekt ladekabel
    - Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
    - Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
    - Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
    - Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
    - Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
    - Ulyder i høyttalere
    - Dugg i baklys
    - Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
    - Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
    - Hanskerom lar seg ikke åpne
    - Problemer med å åpne ladeport
    - Limrester fra montering av interørpaneler
    - Dårlig feste skinn A stolpe
    - Dører som åpner seg når bil blir satt i P
    - Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
    - (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

    Software bugs

    - Bilbeltealarm begynner å bipe i park.
    - Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (Jalla fiks med å la VisibleTesla kjøre hele natten).
    - Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
    - Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
    - Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
    - Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
    - Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
    - Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
    - Feilmelding lav spenning 12v
    - Feilmelding dekktrykk
    - Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
    - Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
    - Skjerm låser seg og må resettes

    Leverings/klargjørings feil

    - Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
    - Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
    - Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
    - Transportskader karosseri
    - Detailing riper
    - Ripe innside dørkarm
    - Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
    - Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

    Mangler ved leveranse

    - Dobbeltlader
    - Adapter blått 32 A 1 fas
    - Adapter rødt 16A 400V trefas
    - Mulighet til å kjøpe gummimatter (ja det må en visst betale ekstra for på denne bilen...)


    Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?
    dette minner mye om Passaten min .....
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    at det er feil på en ny bilmodell er selvsagt. Toyota kalte tilbake hundretusenvis av prius (er det navnet tro. Hybridmodell) grunnet at gassen hang seg opp. Toyota er i stand til å håndtere slike situasjoner. Det usikre er hvilken evne Tesla har til å håndtere slike situasjoner spesielt hvis feilene er av en slik art at hele produksjonsserier av bilmodellen må inn til feilrettning.
    Det var vel ikke Prius som hadde akselerasjonsproblemet, men andre modeller. Men som du skriver er det helt vanlig med innkjøringsfase for nye modeller. Som jeg nevner i forrige innlegg, har sannsynligvis Tesla solgt for mange biler i Norge, til folk som ikke har tidligkjøpernes nysgjerrighet for ny teknologi, som gjør at de er villige til å være med på reisen uten å klage. (Early Adopter behavior).

    Asbjørn er en typisk Early Adopter, og syns det er moro å være med på å forbedre Teslaen, i dialog med merket; mens andre som ikke tilhører dette segmentet har ræva ut bakdøra mens de går over skinnsetet med lupe.

    Toyota to Pay $1.1 Billion to Settle Runaway Car Claims - WSJ.com
    Beklager, hukommelsen svikter vedr. bilmodell. leser jo stått og stadig om at bilprodusenter kaller inn produksjonsserier av de forskjellige modellene grunnet potensielle eller faktiske feil. I så måte er feilen i forhold til model s for smårusk å regne
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    at det er feil på en ny bilmodell er selvsagt. Toyota kalte tilbake hundretusenvis av prius (er det navnet tro. Hybridmodell) grunnet at gassen hang seg opp. Toyota er i stand til å håndtere slike situasjoner. Det usikre er hvilken evne Tesla har til å håndtere slike situasjoner spesielt hvis feilene er av en slik art at hele produksjonsserier av bilmodellen må inn til feilrettning.
    Det var vel ikke Prius som hadde akselerasjonsproblemet, men andre modeller. Men som du skriver er det helt vanlig med innkjøringsfase for nye modeller. Som jeg nevner i forrige innlegg, har sannsynligvis Tesla solgt for mange biler i Norge, til folk som ikke har tidligkjøpernes nysgjerrighet for ny teknologi, som gjør at de er villige til å være med på reisen uten å klage. (Early Adopter behavior).

    Asbjørn er en typisk Early Adopter, og syns det er moro å være med på å forbedre Teslaen, i dialog med merket; mens andre som ikke tilhører dette segmentet har ræva ut bakdøra mens de går over skinnsetet med lupe.

    Toyota to Pay $1.1 Billion to Settle Runaway Car Claims - WSJ.com
    Beklager, hukommelsen svikter vedr. bilmodell. leser jo stått og stadig om at bilprodusenter kaller inn produksjonsserier av de forskjellige modellene grunnet potensielle eller faktiske feil. I så måte er feilen i forhold til model s for smårusk å regne
    Det er jeg helt enig med deg i.
    Skulle ikke forundre meg om Teslas utviklingsavdeling hadde foretrukket at Norge ikke var slikt et populært marked for bilen, siden landet byr på noen solide utfordringer vinterstid, og antallet solgte enheter øker sjansene for at noen får problemer (som selvsagt øyeblikkelig rapporteres av en presse som følger nyvinningen).

    At Mercedes sender biler på markedet som ruller av veien i en unnamanøver syns jeg rater noe høyere enn at enkelte ladere ikke lader en Tesla -- tenk bare på hvilken variasjon det er i forutsetninger for hva slags lading man kan gjennomføre i ulike hus.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Model S har ikke hatt noen recalls ennå, hvis vi ser bort fra en "recall" sist uke i USA som ble løst med en automatisk softwareoppdatering og en ny stikkontaktadapter i posten. Den saken var også knyttet til ladekabelen. Ingen pålagte verkstedbesøk.

    De eneste turene innom servicesenteret for min del har vært ettermontering av dobbeltlader (restordre ved levering) og kalibrering av dekktrykksensorer etter skifte til vinterdekk (ikke nødvendig neste gang, ettersom det dukket opp en ny knapp på displayet merket "Calibrate tire pressure sensors" et par uker senere).

    Her er listen over safety related recalls: http://www.nhtsa.gov/Vehicle+Safety/Recalls+&+Defects

    Eksempler:
    January 17: 300 Ford replacement steering gears installed on Ford Explorers from 2011-2012, Recalled for potential locking of the gears, preventing the driver from steering.

    January 14: 300,000 Chevrolet Silverados and GMC Sierras from 2014, Recalled for exhaust components that may overheat in colder temperatures, which could lead to an engine fire.

    January 14: Certain GM vehicles installed with new software for Allison A1000 transmissions, Recalled for causing the transmission indicator to incorrectly display the gear position, which could limit speed and increase the risk of a crash.

    January 8: 7,387 Acura RLX vehicles from 2014, Recalled for loose rear lower control arm bolts that may reduce steering ability, increasing the risk of a crash.

    January 3: 3,912 Jaguar Range Rover vehicles from 2013-2014, Recalled for air bags that may not function.

    December 31: 30,929 Volvo S60 vehicles from 2011-2012, Recalled for the vehicle potentially not alerting the driver of low oil pressure, which could cause the driver to operate the vehicle until it stalls, increasing the risk of a crash.

    December 31: 7,153 Lincoln MKZ Hybrid vehicles from 2013-2014, Recalled for a manufacturing error that may cause the vehicle to shift out of Park unintentionally.

    December 20: 63 Maserati Quattroporte GTS V8 vehicles from 2014, Recalled for a battery cable that may short, which could cause a fire or stall the engine.

    December 17: 290 Mercedes-Benz S550 vehicles from 2014, Recalled for the front seat belt anchor which may not have been installed correctly, potentially causing it come loose in the event of a crash.

    Og så videre.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nesten i "svindyr nettkabel" klassen, hehe.... Klassisk ingeniøroppførsel. Kun ikke-ingeniørers frykt for det nye, det fremmede (a la elbil) som er mer betegnende..:cool: og nordmenns genrelle skadefryd når de tror at noen har gjort noe dumt... "Hva var det jeg sa" uttrykket har gode levevilkår i Norge.

    Jobbet sammen med et par sivilingeniører for mange år siden; de baserte inntekt/utgifter lånebelastning på en femårs syklus de hadde kalkulert, og lånte opp/brukte omtrent til siste krone. Husker fortsatt at den ene var helt på gråten da han to år senere måtte selge rekkehuset fordi renta var gått opp og forventet lønnsøkning uteble samt at kona var gravid igjen!
    Du har nok et poeng der. :)

    Men ingeniører med bakgrunn i statistikk og sannsynlighetsberegning (eller mekanikk for den del) beregner også risiko og legger til sikkerhetsfaktorer deretter. Spesielt hvis kvinnfolk er involvert.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.741
    Torget vurderinger
    23
    Er det kvinnfolk involvert, Asbjørn - da burde du som dreven ingeniør vite at det er bortimot UMULIG å kalkulere høy nok risikofaktor!

    Det reelle problemet med de to nevnte sivilingeniører var at de ikke hadde skjønt at sikkerhetsfaktorer måtte tas med i ALLE de variablene som kunne påvirket regnestykket deres. Og det i worst-case utgave også, fordi faktorene i akkurat den sitsen gjerne hang sammen. Det var en merkelig tid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er noe som heter "fat tailed distributions" som har så stor variasjon at det ikke engang er mulig å regne ut en forventningsverdi. Man blir veldig upopulær hvis man drar paralleller til det ved middagsbordet. :)

    Seriøst, det der har sparket beina under mange regnestykker. En grunnleggende årsak til finanskrisen var at bankenes risikomodeller brukte normalfordelinger, fordi det var mulig å regne ut tall med dem, mens det underliggende markedet oppførte seg mer som en Cauchy-fordeling - en kurve som ligner ved første øyekast, men er direkte ond hvis man skal beregne risiko. Det er ikke bare ingeniører som gjør sånt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En grunnleggende årsak til finanskrisen var at bankenes risikomodeller brukte normalfordelinger, fordi det var mulig å regne ut tall med dem, mens det underliggende markedet oppførte seg mer som en Cauchy-fordeling - en kurve som ligner ved første øyekast, men er direkte ond hvis man skal beregne risiko. Det er ikke bare ingeniører som gjør sånt.
    Dårlige beslutninger = Irrasjonell grådighet/fraværende regulering

    Ikke vanskelig i det hele tatt. ;D
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    405
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Min har de samme barnesykdommene som alle andres. Det er bare ikke så ille som enkelte vil ha det til, og det hjelper en hel del å forstå hva som utløser ladeproblemene og vite hvordan man unngår dem. Hint: En utestikk med jordfeil i regnvær eller sprengkulde er ingen vinneroppskrift. Det er koblingsboksen på ladekabelen som trøbler. Så må de begrensningene veies mot alle de andre egenskapene. Dessuten forsvinner de barnesykdommene en etter en gjennom automatiske oppdateringer av software.

    For all del, ingen ting er perfekt, og det vil komme bedre biler. Denne har også en del klare ulemper og begrensninger, og vi vet alle at mange av fordelene lever på lånt tid. Men de tingene som havner i avisen er stort sett oppblåste bagateller. Den relle miljøbelastningen er også et helt annet sted enn all praten om tyske kullkraftverk skulle tyde på.
    Boeing sin Dreamliner har også sine barnesykdommer - målt opp mot disse blir vel problemene til Tesla for bagateller å regne.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.790
    Antall liker
    10.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min har de samme barnesykdommene som alle andres. Det er bare ikke så ille som enkelte vil ha det til, og det hjelper en hel del å forstå hva som utløser ladeproblemene og vite hvordan man unngår dem. Hint: En utestikk med jordfeil i regnvær eller sprengkulde er ingen vinneroppskrift. Det er koblingsboksen på ladekabelen som trøbler. Så må de begrensningene veies mot alle de andre egenskapene. Dessuten forsvinner de barnesykdommene en etter en gjennom automatiske oppdateringer av software.

    For all del, ingen ting er perfekt, og det vil komme bedre biler. Denne har også en del klare ulemper og begrensninger, og vi vet alle at mange av fordelene lever på lånt tid. Men de tingene som havner i avisen er stort sett oppblåste bagateller. Den relle miljøbelastningen er også et helt annet sted enn all praten om tyske kullkraftverk skulle tyde på.
    Boeing sin Dreamliner har også sine barnesykdommer - målt opp mot disse blir vel problemene til Tesla for bagateller å regne.
    Med rekkevidde på 50 mil er det liten fare for at du blir stående fast i New York eller Bangkok ja.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de sliter dessverre med mer enn en ledning.
    både de jeg har snakket med, og de som poster på elbilforumet.

    her er en liste som forummedlemmene har samlet sammen, pr. slutten av september.
    listen har sikkert vokst siden den gang.
    så må man anta at en del av dette er brukerfeil, mens en enda større del ikke er rapportert.
    totalinntrykket er i alle fall rimelig slett, og det er kjipt siden jeg driver og "tar fart" for å gå over til noe annet enn fossilt.
    jeg VIL faktisk at model s skal være en fantastisk bil, for den er det eneste alternativet foreløpig som har tilfredsstillende rekkevidde imo.



    Produksjonsfeil

    - Radioen lydløs, både FM og DAB, lyd fra andre kilder som internettradio
    - Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
    - Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
    - Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet
    - During ved igangsetting
    - Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
    - Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
    - Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
    - Problem med å løse ut ladekabel fra bil
    - Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
    - Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
    - Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren[/b]
    - Bulk ved fotpanel i dørkarm
    - Ripe på felger
    - Ripe i skinn på baksete
    - Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
    - Løst skinn rundt nakkestøtte
    - Vibrasjon over 6 km/t
    - Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
    - Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
    - Dugg/vannsintregning i frontlykter
    - Dørhåndtak trekker seg ikke inn
    - Ulyd vibrasjoner i bremser
    - Vanninntrengning bakluke
    - Vanninntrengning i tak
    - Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
    - Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
    - Støy fra panorama tak i høy hastighet
    - Dårlig mottaksforhold FM
    - Dårlig mottaksforhold DAB
    - 3G slutter å virke
    - Lader som slutter å virke
    - Defekt ladekabel
    - Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
    - Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
    - Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
    - Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
    - Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
    - Ulyder i høyttalere
    - Dugg i baklys
    - Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
    - Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
    - Hanskerom lar seg ikke åpne
    - Problemer med å åpne ladeport
    - Limrester fra montering av interørpaneler
    - Dårlig feste skinn A stolpe
    - Dører som åpner seg når bil blir satt i P
    - Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
    - (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

    Software bugs

    - Bilbeltealarm begynner å bipe i park.
    - Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (Jalla fiks med å la VisibleTesla kjøre hele natten).
    - Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
    - Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
    - Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
    - Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
    - Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
    - Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
    - Feilmelding lav spenning 12v
    - Feilmelding dekktrykk
    - Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
    - Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
    - Skjerm låser seg og må resettes

    Leverings/klargjørings feil

    - Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
    - Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
    - Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
    - Transportskader karosseri
    - Detailing riper
    - Ripe innside dørkarm
    - Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
    - Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

    Mangler ved leveranse

    - Dobbeltlader
    - Adapter blått 32 A 1 fas
    - Adapter rødt 16A 400V trefas
    - Mulighet til å kjøpe gummimatter (ja det må en visst betale ekstra for på denne bilen...)


    Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

    dette minner mye om Passaten min .....

    gir visse assosiasjoner til bimmern min også, for å si det sånn... :cool:

    tror jeg hadde for høye og urealistiske forventninger til teslaen.
    en kompis testet den første rodastern for dagens næringsliv for noen år tilbake, og siden da har vi gått og buzzet om model s, "one car to rule them all".
    jeg så for meg om ikke blade runner så i alle fall noe ala de bilene vi ser i a.i. (mulig jeg ser for mye film).
    en deilig sak som flyter lydløs avgårde og rydder vekk alle våre bilrelaterte problemer en gang for alle.

    fikk en nedtur da jeg satte meg i en model s og merket at det totale støynivået i cockpiten er høyere enn i moderne bensinbiler, og inntrykket har ikke akkurat blitt forbedret etter at rapportene fra eierne begynte å dukke opp.
    rart at de f.eks. ikke fikset noe så essensielt som det ladeproblemet før de sendte bilen ut på markedet.
    kulde er ikke akkurat et fremmed fenomen i deler av usa.

    uansett, tesla ligger fremdeles først i løypa til å lage denne "one car to rule them all", så jeg føler spent på videreutvikling.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.741
    Torget vurderinger
    23
    Dette Tesla styret minner meg litt om gamle dager da alle wannabe playboyene kjøpte Porsche 944 og rigget de som pick-ups og derved slapp avgifter. Dølle greier.

    Kanskje en eller annen ingeniør :rolleyes: her inne kunne regne på (eller snarere sansynlighetsberegne) hvor mange (eller snarere få) som ville kjøpt en Tesla dersom den hadde samme avgifter som vanlig motoriserte kjøretøy med samme prestanda?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo begynne med å hypotetisere fulle avgifter for vekt og effekt, og da blir prisen ca 700000 høyere. La oss si 1,3 mill. Hvis vi også hypotetiserer et avgiftssystem som ikke gir "rabatt" for lave CO2-utslipp ville den fort komme på samme nivå som konkurrentene i USA, dvs Porsche Panamera S, Audi S7, BMW M5 og sånt. Et sted rundt 1,6 - 1,7 mill. Hypotetisk, selvsagt, siden det ikke er slik avgiftssystemet fungerer, men likevel. Jeg vet ikke hvor mange biler som selges i den prisklassen, men kanskje en 40-50 Panameraer pr år. Porsche solgte totalt 310 biler i fjor, Jaguar 63, Cadillac 2, Maserati 1 og Fisker 1.

    Sannsynligvis er svaret "ikke veldig mange".
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Dette Tesla styret minner meg litt om gamle dager da alle wannabe playboyene kjøpte Porsche 944 og rigget de som pick-ups og derved slapp avgifter. Dølle greier.

    Kanskje en eller annen ingeniør :rolleyes: her inne kunne regne på (eller snarere sansynlighetsberegne) hvor mange (eller snarere få) som ville kjøpt en Tesla dersom den hadde samme avgifter som vanlig motoriserte kjøretøy med samme prestanda?
    Dette finner vi jo ut med salget i resten av verden, hvor de ikke har like sinnssvake avgifter på motoriserte kjøretøy som oss.
    Da prises Tesla på linje med andre fine kjøretøy. Tror det går fint jeg. Bilen er bra den.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.741
    Torget vurderinger
    23
    Veldig mange Porsche ble kjøpt for re-eksport, gjerne til Spania, av nordmenn med bolig også der nede. Gunstig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Dette Tesla styret minner meg litt om gamle dager da alle wannabe playboyene kjøpte Porsche 944 og rigget de som pick-ups og derved slapp avgifter. Dølle greier.

    Kanskje en eller annen ingeniør :rolleyes: her inne kunne regne på (eller snarere sansynlighetsberegne) hvor mange (eller snarere få) som ville kjøpt en Tesla dersom den hadde samme avgifter som vanlig motoriserte kjøretøy med samme prestanda?
    Er ikke no ingeniør men i usa koster en p85 med alt utstyr 126000 dollar.. til sammenligning så koster en s550 benz 94000 dollar.. alikevell så selges det teslaer i us
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Dette Tesla styret minner meg litt om gamle dager da alle wannabe playboyene kjøpte Porsche 944 og rigget de som pick-ups og derved slapp avgifter. Dølle greier.

    Kanskje en eller annen ingeniør :rolleyes: her inne kunne regne på (eller snarere sansynlighetsberegne) hvor mange (eller snarere få) som ville kjøpt en Tesla dersom den hadde samme avgifter som vanlig motoriserte kjøretøy med samme prestanda?
    Er ikke no ingeniør men i usa koster en p85 med alt utstyr 126000 dollar.. til sammenligning så koster en s550 benz 94000 dollar.. alikevell så selges det teslaer i us
    Generalprøven er vel i gang i Tyskland. De har bestemt seg for å teppebombe Fritz med superladere.
    Klarer de å slå gjennom der, klarer de det hvor som helst. (Og det vil gråtes blod på bilfabrikkene i Bayern).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det blir brattere enn Vestlandsveier vinterstid. Herr Doktor Fritz vil gjerne kjøre Berlin - Frankfurt i 200+ kilometer per Stunde auf der Autobahn, og det er ikke bilen spesielt godt egnet til. Både topphastighet og rekkevidde (og spesielt kombinasjonen av de to) blir litt puslete ved siden av diesellokomotivene fra Stuttgart, München og Ingolstadt. Mulig det finnes et kundesegment som er fornøyd med en realistisk marsjfart på 130 eller så på langtur, men jeg tror nok på større markedsandeler i de litt mindre landene, f eks Nederland og Belgia, og i land med lavere fartsgrenser. Time vill sjåvv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Virker som problemene med Tesla er blåst litt vel opp. Det er litt typisk når det gjelder noe nytt, banebrytende og som har fått mye positiv omtale. Behovet for "å ta" de er til stedet i både presse og blant folk. Ser det tilsvarende med Apple og ikke minst klasse D! ;)Det som utfordrer det gamle er en trussel for mange.

    Ingen overraskelse at de har en del barnesykdommer. De fleste hadde nok valgt en BMW, Audi eller Mercedes om de merkene hadde kommet med noe tilsvarende. Fartstid gir trygghet. Uansett så virker problemene å være av mindre karakter, men det er jo selvsagt aldri lurt å være først ute dersom man ønsker det mest mulig problemfritt. Det som taler litt i mot Tesla er alt det elektroniske. Forhåpentligvis ender de ikke opp som Citroen.

    Passat ble nevnt og husker VW modellen på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Masse problemer. Alle jeg kjente som enten hadde en Passat eller Golf fikk etterhvert problemer med låsene som måtte skiftes. Og ta f.eks rustprobleme Mercedes har hatt frem til omtrent 2006-07. Var helt avhengig av tektyl behandling etter noen få år for å unngå store rustskader.

    Tror det går bra med Tesla jeg. Forspranget er stort. BMW i8 som er en drømmebil for undertegnede får en helt annen prislapp da den ikke er ren el-bil. Litt spent på om Mercedes kommer med tilsvarende batteripakke som Tesla snart siden de har en stor aksjepost hos amerikanerne. Mercedes klasse-B kommer trolig som el-bil i slutten av 2014, så da får vi se.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477

    Alt for lite sidelengs Tesla å sjå her i byen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Du nevner i8. Det er ikke en bil for vanlig bruk - det er en sportsbil. Men teknologien i den er spennende (som jeg har nevnt før i denne tråden). Liten 3-sylindret turboladet bensinmotor som gis et puff ved behov av en elektromotor. Gir fantastisk ytelse og svært lavt bensinforbruk. Når den teknologien kommer i en 3-serie blir det svært aktuelt for mange.
    Nå må det jo også sies at en av grunnene til den fantastiske ytelsen er at vekten av i8 er holdt lav gjennom utstrakt bruk av karbonfiber, noe som ikke akkurat reduserer prisen på bilen...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Samme materiale finner man i i3. i3 synes jeg dog var en skuffelse. Kjempe akselerasjon, men ellers kjedelig. Jeg tror e-Golf som kommer i mai vil overta el-bil markedet i den prisklassen.

    Spennende Tesla model E forresten. Hadde ikke hørt om den før. Vi snakker vel en pris på ca. 350-400k?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.790
    Antall liker
    10.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når energisparende teknologi blir brukt til å levere superytelser - som jo krever mer energi - er det noe som skurrer hos meg. I hvert fall er det ikke noe som bør subsidieres.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    i8 er jo en sportsbil som skal konkurrere med eksklusive Porscher o.l. Hvis de skalerer teknologien ned til mer forbrukervennlige løsninger blir det mer aktuelt. En liten bensinmotor som hovedmotor (f.eks. en 1 liter tresylindret sak som bruker svært lite drivstoff) til vanlig bruk og så en elektromotor som gir det lille ekstra i forbikjøringer (og som også kan brukes til ren elektrisk drift over kort avstander - f.eks. til butikken) blir det veldig bra i mine øyne. Plasser dette i en 3-serie så du får ytelse rundt 6 sek 0-100 og toppfart rundt 200 km/t, med et drivstofforbruk på 0,2 l/mil og utslipp på 45 g/km så synes jeg det virker svært fornuftig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greia er jo at de ytelsene ikke krever spesielt mye energi. Et lite dragrace er som å koke opp en kaffekjel, omtrent, og i normal bruk er energiforbruket som en bybil av de aller minste. Størrelsen på bilen og spesielt størrelsen av batteriet er derimot nokså energikrevende i produksjon. Det gjør at regnestykket over livsløpet domineres av produksjonen. Det er mye aluminium og litium som skal utvinnes, raffineres og formes. En nedskalert versjon vil gjøre det regnestykket mer attraktivt, samtidig som det også vil redusere energiforbruket noe i daglig bruk.

    Prismessig forventes Tesla Model E å havne et sted i området $25k - 35k i USA. Til sammenligning koster en fullspekket Model S omtrent $100k i USA og selges for ca 700k her. Det tyder jo på en pris rundt 200 - 250k NOK for Model E med samme implisitte valutakurs på 7 NOK/USD. Legg på moms og litt avgifter fra 2017, og så havner vi kanskje 100k høyere, ja.

    Tesla Model E, an all-electric sedan for the masses, to debut Jan. 2015 - SlashGear

    Og i mellomtiden får vi Model X med firehjulstrekk og falkevingedører. Personlig synes jeg designerne har en bedre hånd med interiøret i den enn i Model S. Øvelse gjør mester, og alt det der. Enda større iPad i midtkonsollen:

    tesla-model-x-08.jpg
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Når energisparende teknologi blir brukt til å levere superytelser - som jo krever mer energi - er det noe som skurrer hos meg. I hvert fall er det ikke noe som bør subsidieres.
    Det er akkurat her det skurrer for meg også, når det gjelder Tesla. Men kanskje er det dette som skal til for at et større markedssegment skal se mulighetene i teknologien.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    i8 er jo en sportsbil som skal konkurrere med eksklusive Porscher o.l. Hvis de skalerer teknologien ned til mer forbrukervennlige løsninger blir det mer aktuelt. En liten bensinmotor som hovedmotor (f.eks. en 1 liter tresylindret sak som bruker svært lite drivstoff) til vanlig bruk og så en elektromotor som gir det lille ekstra i forbikjøringer (og som også kan brukes til ren elektrisk drift over kort avstander - f.eks. til butikken) blir det veldig bra i mine øyne. Plasser dette i en 3-serie så du får ytelse rundt 6 sek 0-100 og toppfart rundt 200 km/t, med et drivstofforbruk på 0,2 l/mil og utslipp på 45 g/km så synes jeg det virker svært fornuftig.
    Ladbare hybrider burde fått solid reduksjon i avgiftene. Vi har jo allerede en del av de på markedet og modeller som Golf, Audi A3, Ford S-Max og Mitsubishi Outlander med flere har enten kommet eller er på vei. Da kan du gjøre nettopp det som du beskriver. Kjøre en del mil på ren elektrisitet og med en bensinmotor som brukes i kombinasjon ved lengre avstander. Ingen tvil om den type bil er langt mer anvendelig for de fleste som bil nr. 1. Eneste aberet er foreløpig avgiftsnivået hvor man ikke blir belønnet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ikke for å spore av tråden - syns dette er relevant, vi kommer nemlig til å se på energikilder og energiforbruk med helt andre øyne før det går lang tid:

    Etter at han installerte solcelleanlegg har han produsert store deler av strømmen selv. Solcelleanlegget produserte 5311 kWh ved hjelp av solen i 2013. Av dette brukte han 2842 kWh selv, mens 2468 kWh ble solgt ut på strømnettet.

    Produserer halve strømforbruket på eget tak - osloby

    http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-vil-gi-stotte-til-private-solceller-7442219.html#.UuAavHkhZE8
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.540
    Torget vurderinger
    1
    Ladbare hybrider burde fått solid reduksjon i avgiftene. Vi har jo allerede en del av de på markedet og modeller som Golf, Audi A3, Ford S-Max og Mitsubishi Outlander med flere har enten kommet eller er på vei. Da kan du gjøre nettopp det som du beskriver. Kjøre en del mil på ren elektrisitet og med en bensinmotor som brukes i kombinasjon ved lengre avstander. Ingen tvil om den type bil er langt mer anvendelig for de fleste som bil nr. 1. Eneste aberet er foreløpig avgiftsnivået hvor man ikke blir belønnet.
    Tja Audi A3 e-tron koster det samme som en ladbar Prius i Tyskland. Den har over 200hk og går fra 0-100 på 7.5s. Tror den blir gunstig priset i Norge....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn