Akustikken i Kammersalen 1
Takk Thohaug, du har nok mye rett i det der.
Siden flere venter på fortsettelsen så får vi fortsette litt med selve akustikken da..... Har vært noen herlige dager nå med masse flytting og besøk langveisfra og vanskelig å finne tid til å skrive.
Siden det virker som det finnes interesse (veldig hyggelig, tusen takk til alle som poster og liker og leser) så går jeg litt ned i detaljene rundt planene og bakgrunn på hvorfor. Oppfordrer andre til å gjøre liknende om sine rom og oppsett. Synes det er morsomt å lese.
Akustikken i kammersalen:
Målet er altså å skape en best mulig illusjon av klassisk musikk ( vanlig akustisk musikk også) på nåværende oppsett.
Oppsettet:
Høyttalere: Respons Grand,
Elektronikk: noe sammenrasket tilfeldig greier....
Bassystem: hvis det trengs. Kommer til å bli noe spesialtilpasset rom, oppsett og musikk. Ideene er mangfoldige, men usikker på hvor mye behov det er. Har fått lov til å henge på ryggen til han OB-BB, så det kan ikke gå galt.
Rommet:
Rommets dimensjoner er : LBH 6.19, 3.48, 2.06.
Bruker forresten denne kalkulatoren. Enkel og grei.
http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
Størrelsen på rommet er helt greit, litt for lite i bredde og spesielt høyde. Betonggulv og vegger. Taket er noen gamle plater som er harde, men vil nok absorbere en del.
På gulvet legger jeg parkett oppå "Duratex underlay"
Timbermate Underlay� Timbermate Duratex Multitex 3.6m Wood & Laminate Underlay . Duratexen er glad i å spise opp ressonanser fra parketten.
Kommer tilbake til høyttalerplassering, for det er jo et kapittel i seg selv.
Førsterefleksjoner:
Førsterefleksjoner er jo et stort felt som har stor betydning for lyden. Det er gjort mange tolkninger av deres betydning. Jeg mener at betydningen av disse avhenger av hvor stort rommet er, hvor lang etterklangen er og hvordan musikk du lytter til.
I mitt rom ville refleksjonene på bildet i utgangspunktet kommet innenfor 7 og 20 millsekunder (tusendeler) og etterklangen vil sannsynligvis nå toppunktet etter 25 ms. I de beste konsertsalene vil de første 40 være nærmest refleksjonsfrie.
Disse refleksjonene sammen med etterklangen mellom 700-4000 hz gir hjernen det den trenger for å estimere hvor stort rommet er og egentlig hvilke materialer det inneholder. Konklusjonene er enkel: det ville vært helt KRISE å lytte i dette rommet ubehandlet. Etterklangen ville nærmet seg 1.4 sek.
Ubehandlet vil førsterefleksjonene gi en "specular" refleksjon.
Det betyr at alle frekvensene når øret samtidig. Når lyden kommer samtidig så prioriterer øret den sterkeste lyden og maskerer de andre. Hvis man for eksempel har harde vegger som ikke absorberer noen lyse frekvenser så vil lyden for oppleves som hard og lys fordi øret er mest sensitivt mellom 1-3Khz. Når tidsgapet er så lite som 7-8 millisekunder betyr det at alle toner og overtoner mellom trestrøken oktav og nesten opp til femstrøken vil bli blandet inn i direktelyden og prioritert av øret.
Siderefleksjonen:
Hvis man har høyttalerene plassert på kortveggen vil siderefleksjonene være blant de første som ankommer lytteposisjonen etter direktelyden.
I mitt tilfelle ca 7 ms etter direktelyden (akkurat nok for at hjernen ikke blander korte impulser med direktelyden) og vil derfor ikke ødelegge for klarheten i lyden mellom høyttalerene, men gir hjernen impuls for bredden på lytterommet og derfor også bredden på lydbildet. Det liker vi ikke.
I konsertsalakustikk sier man at laterale refleksjoner (refleksjoner som kommer fra siden) øker opplevelsen av dynamikk og trøkk.
For å
lure hjernen til å tro at rommet er bredere enn det er og øke opplevelsen av dynamikken kommer jeg til å diffusere siderefleksjonen. Som på bildet av den spekulare refleksjonen viser så treffer ikke frekvensene øret lengre til lik tid og øret vil derfor ikke kun høre de sterkeste frekvensene, men
alle.
I teorien (slik jeg tolker den) vil dette også gi en opplevelse av rikere klang og luftighet og på den måten erstatte litt av etterklangens funksjon i en stor konsertsal som har samme funksjon.
Øret bedømmer ikke etter hvor sent i tid refleksjonen kommer, den bedømmer den etter (edit) retning, spredning og styrke. Så en diffusert refleksjon vil oppleves svakere enn en spekular refleksjon og vil kunne tilsvare opplevelsen av "reverb fra konsertsalen" i et opptak der det
allerede finnes "etterklang" i opptaket.
Siden jeg kun har to 6.5 tommere (en på hver høyttaler) som spiller mellom 400-4000hz er det også viktig å beholde så mye lydenergi i rommet som mulig for dynamikkens del og derfor er det en fordel med alle refleksjoner som ikke er dempet.
Her er impulsmålinger på dempet, udempet og diffusert refleksjon.
Hvis diffuseringen av siderefleksjonen skal fungere optimalt må den diffusere så bredbåndet som mulig. Hittil har diffusorer egnet seg dårlig til dette fordi de blant annet blir så dype, men også en del andre grunner. Firmaet Svanå har gjort noe med deg og med sine "vinger" er de blant annet konstruert til dette formålet og skal fylle den funksjonen uten å stjele allverden av dybde. Ser at enkelte er skeptiske til konstruksjonen, men jeg har stor tro på disse. De selger slike vinger i papp for 1.000,- stk (Takk Sven Palvig) og disse vil bli testet ut. Tenker to i høyden og to i bredden så den dekker både første og andre refleksjonspunktet.
Her er forresten Svanå sin tilnærming til refleksjoner plottet inn i et av de psykoakustiske diagrammene til Floyd Toole.
Dette er et diagram laget på bakgrunn av psykoakustisk forskning hvor man har tilført refleksjoner i et refleksjonsfritt rom ved hjelp av flere høyttalere og undersøkt hva ulike mennesker opplever hva refleksjonene bidrar til. På denne måten kunne de kontrollere styrken og avstanden på refleksjonene.
Tar dette velkjente diagrammet til Toole med en klype fordi jeg mener at opplevelsen av dette vil variere avhengig av musikktype og generell etterklang i rommet. Dessuten er dette laget med tale som referanse og ikke musikk som ofte gir ulike resultater, MEN det gir vesentlige indikasjoner å tenke på.
Som tidligere skrevet:
BEKLAGER nerdingen. Håper noen kan få noe ut av det.
Fortsettes en vakker dag.......