Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En 2014 modell S P85 til 600k må da være gunstig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det ser rimelig ut.

    Min bil (2013 P85) kostet 670k ny, med vinterdekk, serviceavtale og alt sammen. Da ville et "normalt" verdifall på 15 % første året og 10 % per år deretter tilsi en bruktpris rundt 570k etter ett år og kanskje 540-550k nå. Normalt for andre biler, altså. I virkeligheten ser det ut til at markedsprisen kanskje er rundt 600k, eller ca 10 % verditap på snart halvannet år. Det som påvirker regnestykket er at Tesla har skrudd opp nybilprisene i mellomtiden og forventningen om at avgiftsfritaket etterhvert vil forsvinne. "Katastrofal bruktverdi", liksom.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Syns det var litt håpløst å konkludere med at den "kun" egner seg til morgenrushet basert på en så lang tur i en smekk, dette er i praksis ikke en særlig aktuell problemstilling for de fleste av oss veldig ofte
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fra Tromsø til Oslo i Tesla.
    Det er ikke rekkeviddeangsten som er problemet når du kjører 1700 kilometer i en Tesla. Det er all ventingen.

    Fra Tromsø til Oslo i Tesla - Aftenposten bil
    Virker ikke spesielt lur denne mannen. Han opplyser at avstanden mellom laderne er 200 km, og likevel insisterer han på å sitte en time å vente på at batteriet er stappfullt.. hver gang. Man får det til over 80% på 20 minutter om det er litt igjen på det. Og det skulle holde mer enn lenge nok til neste lader.

    Hadde han gjort det kunne han kortet ned ventetiden til 1/3
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Nå som krone vs. US$ er så ille ute og sykler så må vel bruktprisen på Tesla her til lands stige...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå som krone vs. US$ er så ille ute og sykler så må vel bruktprisen på Tesla her til lands stige...
    Vil nok det etterhvert, men det har ikke skjedd noen med prisene ennå. Håper i alle fall på å få bilen til den prisen som ble oppgitt ved bestilling... ellers blir jeg litt furten.
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Til "Asbjørn"
    Okidoki, du har et poeng, jeg var nok litt for påståelig der og beklager det!

    Jeg er ikke en av de som deltar i det jeg opplever som et samlet "halleluja-kor" for el-bil, avgiftskuttene og fordelene ved kjøp og bruk av disse siden jeg mener at tiltakene og fritakene kanskje ikke er helt gjennomtenkte (ikke minst i forhold til miljøet, noe som brukes hyppig som argument).
    Selv er jeg håndtverker, kjører mange mil pr dag med en servicebil i tidvis grisgrendte strøk og føler jeg blir "straffet" for det da bilen benytter fossilt brennstoff.

    El-biler sliter ikke noe mindre på veinettet, er ikke mindre innvolverte i ulykker og slipper unna betaling i bomringer, parkeringsavgift, får kjøre i kollektivfelt og lader gratis og betaler kun 1/7-del i årsavgift av den summen innehavere av "vanlige" biler må betale.
    Jeg mener dette er urimelig.

    Lokalt bidrar de ikke med utslipp (nesten) men globalt må de lades med el-kraft skapt av fossilt brennstoff i Europa, b.la. grunnet Norges bilaterale leveringsavtaler med kraft via Norpool.. Potesiell energi skapes som kjent ikke ut av ingenting, den forandrer bare form/innhold.

    mvh mr.electric
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norge er vel netto eksportør av strøm så det rekker. Og så og si alt som produseres i Norge er fra fornybare rene kilder som vannkraft.

    http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/

    Så det er høyst ønskelig å få mest mulig av bilparken over på elektrisk så fort som mulig, og den eneste måten å få det til er å gi substansielle fordeler til dem som velger elektrisk.

    At kraftproduksjonen i andre land også må mest mulig over på fornybar er også viktig, men det kommer. Tyskland får gå foran som et godt forbilde for de andre europeerne:

    SOLKRAFT I TYSKLAND - Sol og vind dekket halvparten av Tysklands kraftbehov - tu.no/kraft

    Det er fremtiden.
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    En god tanke og la oss håpe på det!
    Oslo by har pr i dag flere ladestasjoner enn det er i hele Sveriges land samlet og dette krever mere kraft, utbygging av nettet med påfølgende CO2 utslipp. Statkraft og landets netteiere er i dialog ang en større utbygging/forsterking av kraftlinjene fra våre vannkraftverk, siden de ikke ser ut til å klare det stadig økende behovet for effekt i større byer og sentrale strøk.

    Hva tror du dette fører til av økte CO2- utlipp, sånn ca?

    Mvh mr.electric
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Med den netto energien som går med til å produsere/raffinere/transportere drivstoff til bruk på biler kan en vel kjøre en elektrisk bil omtrent samme distanse. Altså økt utslipp lik 0. Det er ikke akkurat småtterier som benyttes i prosessen. Selv har jeg vært maskinist på en av de større seismikkfartøyene. 50-70000 liter i døgnet bare der. Vi kan bare ganske enkelt ikke fortsette på denne måten. Du vet, sage av den greina en sitter på / skite i eget reir og lignende ordtak....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En god tanke og la oss håpe på det!
    Oslo by har pr i dag flere ladestasjoner enn det er i hele Sveriges land samlet og dette krever mere kraft, utbygging av nettet med påfølgende CO2 utslipp. Statkraft og landets netteiere er i dialog ang en større utbygging/forsterking av kraftlinjene fra våre vannkraftverk, siden de ikke ser ut til å klare det stadig økende behovet for effekt i større byer og sentrale strøk.

    Hva tror du dette fører til av økte CO2- utlipp, sånn ca?

    Mvh mr.electric
    Sånn ca 0, i alle fall godt i minus hvis man man ser på dagens utslipp.

    Siden "all" kraft produsert i Norge, og mer enn vi forbruker, er fra fornybare kilder. Jaja... kanskje litt i produksjonen av ledninger eller noe slikt, men vil man stoppe alt slikt får man sette seg i en gyngestol og holde pusten.

    Det er uansett en stor gevinst når flest mulig kjøretøy går over fra forbrenningsmotor og over på strøm. Utslippene er mye større med slike motorer.

    Men man kommer ingen vei med bare å appellere til folks miljøbevissthet. Det eneste som hjelper er solide økonomiske insentiver. Forhåpentligvis blir de videreført i mange mange år fremover, og økt etterhvert som elektrisk blir et fornuftig alternativ for de aller fleste. Det går nok ikke så mange år før donaldbilene får brukbar rekkevidde og brennstoffbiler blir kun for hobbyentusiaster.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi ser to skritt fremover, vil innpluggede el-biler utgjøre en distribuert lagringsreserve for å jevne ut belastningen i nettet. Det er ingen ting i veien for å regulere ladestrømmen etter belastningen på nettet forøvrig. Jeg lader hjemme på en 13 A utestikk, og har satt ned ladestrømmen til 10 A fordi det er mer enn tilstrekkelig til å finne en fulladet bil neste morgen. Som regel er den ferdigladet i tre-fire-tiden på natten. Den strømmen tilsvarer at en panelovn eller to står på. Reduksjonen i strømforbruk ved at jeg installerte varmepumpe er større enn økningen i strømforbruk ved å anskaffe el-bil. Den ekstra belastningen på nettet bør ikke overdrives.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra Tromsø til Oslo i Tesla.
    Det er ikke rekkeviddeangsten som er problemet når du kjører 1700 kilometer i en Tesla. Det er all ventingen.

    Fra Tromsø til Oslo i Tesla - Aftenposten bil
    Virker ikke spesielt lur denne mannen. Han opplyser at avstanden mellom laderne er 200 km, og likevel insisterer han på å sitte en time å vente på at batteriet er stappfullt.. hver gang. Man får det til over 80% på 20 minutter om det er litt igjen på det. Og det skulle holde mer enn lenge nok til neste lader.

    Hadde han gjort det kunne han kortet ned ventetiden til 1/3
    Ja, typisk nybegynner. Superladerne reduserer ladestrømmen gradvis når batteriet nærmer seg fullt, av mange gode grunner. Derfor er måten å gjøre det på å kjøre til ca 20-30 % batteri, stoppe på en superlader, stikke inn for å pisse og etterfylle kaffe, kanskje ta en matbit, og etter 20-30 min er batteriet på 80 %. And repeat. Det holder til strekk på ca 240 km mellom stoppene. Det er derfor superladerne står 200-250 km fra hverandre, og ikke 350-400. Det er ikke noe poeng å sitte der og trøkke mens man venter en halvtime til på å lade de siste 20 %. Eller motsatt, hvis man absolutt insisterer på å lade til max, kan man hoppe over annenhver superlader ved forsiktig kjøring. Ingen grunn til å lade hvis det ikke behøves.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Ryktes at det var en 60 kWt han kjørte med. Disse har for lite batteri til denne type kjøring. Da må du opp i det området hvor lading går sakte alt for tidlig. Det går helt fint en og annen gang, men ikke som hverdagskjøring. Nå har jeg kjørt mye langt med min, og det går virkelig ikke mange minuttene bort i lading. Blæra er full og kaffekoppen tom*med omtrent samme intervall som avstanden mellom laderne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, da forstår jeg hvorfor det ble slik. Isåfall kunne han kanskje opplyst i artikkelen om at han prøvde å gjøre turen med det minste batteriet. Det går jo, men ikke så mye mer.

    Edit: Ja, se på dette displayet (hentet fra artikkelen). Min viser ikke ca 1/3 full med 99 km rekkevidde. Dette er nok en 60 kWh. Å sette varmeapparatet på 25,5 grader er vel heller ikke noen mirakelkur for strømforbruket.

    riks000808239-JqQUyYpYgk.jpg

    Edit2: Mulig artikkelen er oppdatert. Nå står det ihvertfall "Teslas superladere er plassert langs E6 med rundt 200 kilometers avstand. Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt å kjøre fra en lader til den neste" og at "kjørecomputeren på den digre skjermen i Tesla Model S melder om en rekkevidde på 280 kilometer før batteriet er tomt." Ganske tydelig at det er en 60 kWh.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Gleder meg ikke til å se filmer med elbil i fremtiden.
    Kommer til å savne den deilige og naturlige lyden fra en bensinsekser eller større..
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Med den netto energien som går med til å produsere/raffinere/transportere drivstoff til bruk på biler kan en vel kjøre en elektrisk bil omtrent samme distanse. Altså økt utslipp lik 0. Det er ikke akkurat småtterier som benyttes i prosessen. Selv har jeg vært maskinist på en av de større seismikkfartøyene. 50-70000 liter i døgnet bare der. Vi kan bare ganske enkelt ikke fortsette på denne måten. Du vet, sage av den greina en sitter på / skite i eget reir og lignende ordtak....
    Ja, med din erfaring har du sikkert sett utslipp som gjør debatten om personbiltrafikk og dets utslipp til småtterier i den store sammenhengen!

    Jeg mener at det å skulle skrote vår eldende bilpark vil koste mer i CO2 utslipp enn hvis de kjørte i x antall år til. Dette i forhold til utslip ved produksjon av nye elbiler (alt hva det innebærer), etablering av ladestasjoner og batteribyttestasjoner med x-antall batterityper til de forskjellige bilene (ikke standarisert), transport av alt materiell og batterier (ikke med el-trailere eller..?) og logistikken bak dette, så er jeg redd at vi ikke havner i 0.
    Du har rett, vi kan ikke la være å tenke nytt eller drive med "reirskiting" men vi bør kanskje være realistiske og holde "tunga rett i munnen"!

    Tror dessverre det tar noe tid før vi blir såkalt "klimanøytrale"..

    Mvh mr.electric
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Til John Harakl:
    He-he, godt poeng!. Biljakt med el-biler blir jo suverent på et kraftfullt og kostsbart surroundanlegg med sub`er, transducere, etc...:)
    Har vi sett slutten på kategorien for bilfilmer..?

    Mvh mr.electric
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Bilparken skrotes da jevnt og trutt den. Spørsmålet er bare hva vi bytter den ut med. Ref kommentar lenger opp om utslipp, så er dette nettopp utslipp av den enkle grunn at vi lette etter mer olje.Og med tanke på regnestykket frykter jeg at vi egentlig havner godt under nullen i elektrisk favør om en begynner å legge sammen alt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, lyden av Starship Enterprise eller Millenium Falcon som akselererer til warp speed har heller aldri ødelagt noen sci-fi-film. Det er sånn en el-bil som piskes låter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jay leno har jo en fin hestesammenligning, el bilen eller tilsvarende blir "arbeidshesten" i ukedagene mens fossilbilen blir rekreasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jay leno har jo en fin hestesammenligning, el bilen eller tilsvarende blir "arbeidshesten" i ukedagene mens fossilbilen blir rekreasjon.
    Ja, den ser jeg. Det står en MX-5 i garasjen og det er ikke aktuelt å selge den med det første. Å dobbelclutche med mellomgass på vei inn i en trang kurve er en fryd, spesielt med taket nede og eksos- og innsugslyden i ørene. Men til hverdags: Nah. Å kjøre den til og fra jobben gjennom tunneler og kø er en bråkete plage.

    Edit: Kanskje hest er en enda bedre parallell enn Leno tenkte? Det er veldig få som har en hest til daglig transport, men enkelte har en eller fler på stallen til fritidsbruk og sport. Sånn blir det vel med fossilbiler også.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jay leno har jo en fin hestesammenligning, el bilen eller tilsvarende blir "arbeidshesten" i ukedagene mens fossilbilen blir rekreasjon.
    Ja, den ser jeg. Det står en MX-5 i garasjen og det er ikke aktuelt å selge den med det første. Å dobbelclutche med mellomgass på vei inn i en trang kurve er en fryd, spesielt med taket nede og eksos- og innsugslyden i ørene. Men til hverdags: Nah. Å kjøre den til og fra jobben gjennom tunneler og kø er en bråkete plage.
    Kom den ikke med synkronisert girkasse?
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Tja, kanskje.. Komplisert problemstilling, iallefall!
    Man må selvfølgelig se dette i et lengre perspektiv for å kunne se miljøgevinsten, og jeg har inntrykk av at det er en mangel på slike prognoser/utregninger/antagelser..! En omlegging av service/betjening for en endret bilindustri vil iallefall på kort sikt føre til betydelige CO2 utslipp, både lokalt og globalt.

    Du har selvfølgelig rett, det skrotes blier jevnlig og om de erstattes av fossilt- eller el-drevne biler går muligens ut på det samme uten at jeg kan finne god nok dokumentasjon som underbygger det! Det blir nok 2 forskjellige regnestykker og en utfasing tror jeg må gjøres over tid og kanskje ikke så raskt som i dag og som mange politikere legger opp til!
    Synes kanskje at miljøaspektet overgang til el-biler svekkes om eierne f.eks skal bytte el-bil så snart det kommer en ny modell på markedet! Å bytte bil ved en intervall på 1-3 år er ikke miljøvennlig uansett drivkilde, og det var vel i utgangspunktet noe av hensikten med el-bil..!?

    Jeg mener at (nesten) alle biler som er drevet av fossilt brennstoff vil være tjent med en noe lengre fartstid, selv om de har et utslipp på noen flere miligram pr km kontra det at de skal skrotes/utfases/straffes for å benytte en slik energikilde.

    Mvh mr.electric :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Synes kanskje at miljøaspektet overgang til el-biler svekkes om eierne f.eks skal bytte el-bil så snart det kommer en ny modell på markedet! Å bytte bil ved en intervall på 1-3 år er ikke miljøvennlig uansett drivkilde, og det var vel i utgangspunktet noe av hensikten med el-bil..!?
    Tja... det spørs jo hva den som kjøper bruktbilen bytter ut da. Skroter han en gammel eksosbil så kanskje det ikke var så ille likevel.

    Jeg mener at (nesten) alle biler som er drevet av fossilt brennstoff vil være tjent med en noe lengre fartstid, selv om de har et utslipp på noen flere miligram pr km kontra det at de skal skrotes/utfases/straffes for å benytte en slik energikilde.
    Det beste hadde jo vært om samtlige eksosbiler hadde forsvunnet på dagen, og ble erstattet av elbiler. Men det er jo selvsagt ikke noe realistisk scenario, så det får ta sin tid. I mellomtiden får vi gjøre det vi kan for å øke tempoet i utskiftingen.

    Om ikke så lenge finnes det et reelt alternativ for de fleste, i alle prisklasser.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Hvis ingen begynner, så skjer det heller ingenting. Og la oss nå si at jeg bytter bil etter ett år. Da er det noen som kjøper den jeg har, og dermed bytter ut noe annet rammel. Min "gamle" elektriske forsvinner ikke på mystisk vis.
    Det sagt, så ser det ut til å dukke opp mange interessante hybridbiler også snart. Hadde det ikke vært for at jeg har fått blod på tann med helelektrisk ville det nok blitt en sånn neste gang. (Superladere er mye billigere enn Shell..)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man skal se på bilkostnader så er den største posten vanligvis verdifall, den nest største er rentekostnad og så kommer årsavgift, drivstoffkostnader osv som småposter i totalregnskapet.

    Så hvis man antar at verdien av en bil er 50-55% av nypris etter 3 år så har en bil til 300k kostet eieren 150k mens en bil til 600k har kostet eieren 300k bare i verdifall.

    Så det med drivstofføkonomi er strengt tatt absurd når man snakker om en bil til >500k.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Nehh. Absurd er det vel ikke. Det gjør bilen kjøpendes. 30000,- i året er penger det også. Ikke at en tjener noe på det, men en taper heller ikke mer enn om en kjøper en Passat eller lignende. Bil blir ikke noe plussprosjekt uansett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis man skal se på bilkostnader så er den største posten vanligvis verdifall, den nest største er rentekostnad og så kommer årsavgift, drivstoffkostnader osv som småposter i totalregnskapet.

    Så hvis man antar at verdien av en bil er 50-55% av nypris etter 3 år så har en bil til 300k kostet eieren 150k mens en bil til 600k har kostet eieren 300k bare i verdifall.

    Så det med drivstofføkonomi er strengt tatt absurd når man snakker om en bil til >500k.
    Jag satt litt og regnet.
    Drivstoff kanskje 15K i året spart, bompenger 20K i året i alle fall, mer hvis det blir rushtidsavgift, utgifter spart på service og vedlikehold på 2008-bensinbil. 10K i året minimum. Da er vi i 45K i året. Litt mindre veiavgift og litt høyere forsikring. Men noenlunde deromkring. På 12 år utgjør dette. 540K. Så selv med litt renteutgifter (som er rekordlave, spesielt om man har pant i eiendom) så er det ikke vanskelig å forsvare et kjøp økonomisk.

    Men det beste av alt er jo at man kjører med stil og moro det neste decennium.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nehh. Absurd er det vel ikke. Det gjør bilen kjøpendes. 30000,- i året er penger det også. Ikke at en tjener noe på det, men en taper heller ikke mer enn om en kjøper en Passat eller lignende. Bil blir ikke noe plussprosjekt uansett.
    Hvis man forutsetter et prosentvis likt verditap skal man passere mange bomstasjoner for å tjene inn en dobbelt så dyr bil.

    Det blir som om jeg skal forsvare Gixxeren min med lavere drivstoffutgifter og fri bompassering.


    .
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.203
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Noe over en milliard "fossile" biler på planeten. Tar litt tid å bytte dem ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlems regnestykke er nokså likt mitt. Klart det er større verdifall på en dyr bil enn på en billig, men helheten i regnestykket blir likevel ganske attraktiv sammenlignet med noe i Passat/Mondeo-klassen med litt motor og utstyr, spesielt med bomstasjoner overalt. Så er det også klart at en Tesla Model III på størrelse med en BMW 3-serie med 350 km rekkevidde og prislapp rundt 350000 vil være et enda mer attraktivt regnestykke, spesielt med dagens avgiftsregime, men den bilen er nå ikke helt oppfunnet ennå. Hvis avgiftsregimet holder til den bilen er klar vil det bli vanskelig å selge fossilbiler i Norge det året.

    Det miljømessige i å bytte bil ofte kan selvsagt også diskuteres, men det er viktig å se hva som skjer med de avlagte bilene. Jeg kvittet meg med to bensinsluk og kjøpte denne og en diesel stasjonsvogn i stedet. Begge de gamle bilene ble kjøpt av folk som sannsynligvis har mye kortere årlig kjørelengde enn meg. (Det er derfor man kjøper en billig bruktbil.) I det ene tilfellet gikk også en trafikkfarlig gammel Hyundai i pressa, i det andre vet jeg ikke sikkert hva som ble byttet ut. Netto effekt er at minst ett gammelt vrak er tatt av veien og de samlede CO2-utslipp redusert. Hvis jeg også selger dieselpurka og kjøper en el-bil til i stedet, gjentar det samme seg. Dieselbilen får kraftig redusert årlig kjørelengde, ett eller annet gammelt vrak går i pressa, og de samlede CO2-utslipp går ned nok en gang.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Ny rapport: Dødelig dårlig Oslo-luft - Bil og miljø - VG

    Noe må muligens gjøres...
    Virkemidlene kan sikkert diskuteres, og at noen kommer til å synes at det gjør vondt er helt sikkert. Hva skal en finne på med all tungtrafikken som øser ut Nox og etterlater en sky av svevestøv?
    Hydrogen, eller gassdrift?
    Personbilen er bare få år unna å bli kvitt forbrenningsmotoren. Færre enn mange tror, er nå min oppfatning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    phew..

    - Fra det øyeblikk en kunde har betalt depositum låses prisen fast. Skulle det komme en prisjustering før bilen leveres, rammes bare biler som bestilles etter prisjusteringen, sier han.

    Hadde en svak frykt om at det var noe med liten skrift jeg ikke hadde fått med meg, og at de kunne komme en ødeleggende overraskelse ved levering. Men det ser ikke slik ut.

    http://www.hegnar.no/motor/artikkel529687.ece

    Hvis noen har seriøst tenkt på å bestille en tesla er dette riktig tidspunkt å gjøre det på! De kommer garantert til å stige ganske mye i pris ved neste valutajustering. De kan ennå bestilles til "gammel" pris....

    Søren heller... selv om man ikke har tenkt å kjøpe en kan det nesten være verdt å betale 15K i depositum for en toppspec p85d ... og så selge bestillingen videre utpå våren en gang når de begynner å dukke opp på veiene... prisen er øket med 100K og det fremdeles er mange måneder å vente for dem som vil ha en slik til sommersesongen.

    Selv om kronen skulle hoppe tilbake og prisen holder seg som i dag, kan man helt sikkert få de 15K tilbake fra noen som slipper lang ventetid.

    Dette er gratispenger ....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Tanken har streifet meg også..
    Og i følge butikksjefen i Trondheim kan det være noe i gjære.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn