Virker ikke spesielt lur denne mannen. Han opplyser at avstanden mellom laderne er 200 km, og likevel insisterer han på å sitte en time å vente på at batteriet er stappfullt.. hver gang. Man får det til over 80% på 20 minutter om det er litt igjen på det. Og det skulle holde mer enn lenge nok til neste lader.Fra Tromsø til Oslo i Tesla.
Det er ikke rekkeviddeangsten som er problemet når du kjører 1700 kilometer i en Tesla. Det er all ventingen.
Fra Tromsø til Oslo i Tesla - Aftenposten bil
Vil nok det etterhvert, men det har ikke skjedd noen med prisene ennå. Håper i alle fall på å få bilen til den prisen som ble oppgitt ved bestilling... ellers blir jeg litt furten.Nå som krone vs. US$ er så ille ute og sykler så må vel bruktprisen på Tesla her til lands stige...
Sånn ca 0, i alle fall godt i minus hvis man man ser på dagens utslipp.En god tanke og la oss håpe på det!
Oslo by har pr i dag flere ladestasjoner enn det er i hele Sveriges land samlet og dette krever mere kraft, utbygging av nettet med påfølgende CO2 utslipp. Statkraft og landets netteiere er i dialog ang en større utbygging/forsterking av kraftlinjene fra våre vannkraftverk, siden de ikke ser ut til å klare det stadig økende behovet for effekt i større byer og sentrale strøk.
Hva tror du dette fører til av økte CO2- utlipp, sånn ca?
Mvh mr.electric
Ja, typisk nybegynner. Superladerne reduserer ladestrømmen gradvis når batteriet nærmer seg fullt, av mange gode grunner. Derfor er måten å gjøre det på å kjøre til ca 20-30 % batteri, stoppe på en superlader, stikke inn for å pisse og etterfylle kaffe, kanskje ta en matbit, og etter 20-30 min er batteriet på 80 %. And repeat. Det holder til strekk på ca 240 km mellom stoppene. Det er derfor superladerne står 200-250 km fra hverandre, og ikke 350-400. Det er ikke noe poeng å sitte der og trøkke mens man venter en halvtime til på å lade de siste 20 %. Eller motsatt, hvis man absolutt insisterer på å lade til max, kan man hoppe over annenhver superlader ved forsiktig kjøring. Ingen grunn til å lade hvis det ikke behøves.Virker ikke spesielt lur denne mannen. Han opplyser at avstanden mellom laderne er 200 km, og likevel insisterer han på å sitte en time å vente på at batteriet er stappfullt.. hver gang. Man får det til over 80% på 20 minutter om det er litt igjen på det. Og det skulle holde mer enn lenge nok til neste lader.Fra Tromsø til Oslo i Tesla.
Det er ikke rekkeviddeangsten som er problemet når du kjører 1700 kilometer i en Tesla. Det er all ventingen.
Fra Tromsø til Oslo i Tesla - Aftenposten bil
Hadde han gjort det kunne han kortet ned ventetiden til 1/3
Ja, med din erfaring har du sikkert sett utslipp som gjør debatten om personbiltrafikk og dets utslipp til småtterier i den store sammenhengen!Med den netto energien som går med til å produsere/raffinere/transportere drivstoff til bruk på biler kan en vel kjøre en elektrisk bil omtrent samme distanse. Altså økt utslipp lik 0. Det er ikke akkurat småtterier som benyttes i prosessen. Selv har jeg vært maskinist på en av de større seismikkfartøyene. 50-70000 liter i døgnet bare der. Vi kan bare ganske enkelt ikke fortsette på denne måten. Du vet, sage av den greina en sitter på / skite i eget reir og lignende ordtak....
Ja, den ser jeg. Det står en MX-5 i garasjen og det er ikke aktuelt å selge den med det første. Å dobbelclutche med mellomgass på vei inn i en trang kurve er en fryd, spesielt med taket nede og eksos- og innsugslyden i ørene. Men til hverdags: Nah. Å kjøre den til og fra jobben gjennom tunneler og kø er en bråkete plage.Jay leno har jo en fin hestesammenligning, el bilen eller tilsvarende blir "arbeidshesten" i ukedagene mens fossilbilen blir rekreasjon.
Kom den ikke med synkronisert girkasse?Ja, den ser jeg. Det står en MX-5 i garasjen og det er ikke aktuelt å selge den med det første. Å dobbelclutche med mellomgass på vei inn i en trang kurve er en fryd, spesielt med taket nede og eksos- og innsugslyden i ørene. Men til hverdags: Nah. Å kjøre den til og fra jobben gjennom tunneler og kø er en bråkete plage.Jay leno har jo en fin hestesammenligning, el bilen eller tilsvarende blir "arbeidshesten" i ukedagene mens fossilbilen blir rekreasjon.
Tja... det spørs jo hva den som kjøper bruktbilen bytter ut da. Skroter han en gammel eksosbil så kanskje det ikke var så ille likevel.Synes kanskje at miljøaspektet overgang til el-biler svekkes om eierne f.eks skal bytte el-bil så snart det kommer en ny modell på markedet! Å bytte bil ved en intervall på 1-3 år er ikke miljøvennlig uansett drivkilde, og det var vel i utgangspunktet noe av hensikten med el-bil..!?
Det beste hadde jo vært om samtlige eksosbiler hadde forsvunnet på dagen, og ble erstattet av elbiler. Men det er jo selvsagt ikke noe realistisk scenario, så det får ta sin tid. I mellomtiden får vi gjøre det vi kan for å øke tempoet i utskiftingen.Jeg mener at (nesten) alle biler som er drevet av fossilt brennstoff vil være tjent med en noe lengre fartstid, selv om de har et utslipp på noen flere miligram pr km kontra det at de skal skrotes/utfases/straffes for å benytte en slik energikilde.
Jag satt litt og regnet.Hvis man skal se på bilkostnader så er den største posten vanligvis verdifall, den nest største er rentekostnad og så kommer årsavgift, drivstoffkostnader osv som småposter i totalregnskapet.
Så hvis man antar at verdien av en bil er 50-55% av nypris etter 3 år så har en bil til 300k kostet eieren 150k mens en bil til 600k har kostet eieren 300k bare i verdifall.
Så det med drivstofføkonomi er strengt tatt absurd når man snakker om en bil til >500k.
Hvis man forutsetter et prosentvis likt verditap skal man passere mange bomstasjoner for å tjene inn en dobbelt så dyr bil.Nehh. Absurd er det vel ikke. Det gjør bilen kjøpendes. 30000,- i året er penger det også. Ikke at en tjener noe på det, men en taper heller ikke mer enn om en kjøper en Passat eller lignende. Bil blir ikke noe plussprosjekt uansett.