Asbjørn
Rubinmedlem
Det regnes på gruppeforsinkelse kontra fasedreining, men resten av det du sier er jeg jo enig i. Minner om at jeg selv har korrigert fasegangen digitalt til +/- 0,5 ms gruppeforsinkelse gjennom audiobåndet, helt fra 16 Hz til 23 kHz. Det setter en hard grense på hvor fort fasen får lov til å endre seg med frekvens, nærmere bestemt at 360 grader fasedreining må skje over et frekvensbånd på minst 1/0,0005 s = 2000 Hz. Det var formodentlig en grunn til at jeg gjorde det.Vet ikke helt hva som regnes på over her, men at vi prater forbi hverandre et helt tydelig. Griesingers eksempel med impulsrespons med "randomiserer" fase over 1000 Hz er ett eksempel på at man kan høre fase over 1 kz. I linken 11/12/12 er det andre eksempler, blant annet på side 3 med fire ulike "grader" av ulik fasesammenheng. Hans artikler dokumenterer dette på en grundigere måte og er stoff for en egen tråd.
Faser på overtoner i området 1 til 4 khz er viktige for naturlig gjengivelse av stemmer og instrumenter, og det er liten tvil om at dette ikke har vært dimensjonerende innen hverken høyttalere eller kabler. Da må man gjøre en u-turn når Griesinger forteller oss, og viser oss at slik er det.
Det kan likevel være verdt å tenke over hvorfor vi ikke er spesielt følsomme for den typen fasedreining som du snakker om. Tenk deg at du hører på en fiolin spille en tone ved 330 Hz, live i rommet foran deg. Det er en hel periode, 360 grader fase, 330 ganger i sekundet. Tenk deg at du tar et lite steg bakover, la oss si 34 cm. Lyden går med 340 m/s og bruker nå 1 ms lenger tid på veien fra fiolinen til deg. Ved grunntonen fører det til en fasedreining på 0,001 s x 360 x 330 Hz = 119 grader sammenlignet med der du sto før. Ved den andreharmoniske på 680 Hz har vi fått en fasedreining på 0,001 s x 360 x 660 Hz = 238 grader. Ved den tredjeharmoniske 356 grader (omtrent en hel periode), ved den fjerdeharmoniske 475 grader, femteharmoniske 594 grader, og så videre oppover i multipler av 119 grader per overtone så langt opp i frekvens som overtonespektrumet fra fiolinen rekker. Det er konstant 1 ms gruppeforsinkelse ved alle frekvenser. (119/330/360=0,001s)
Vil det fortsatt låte som en fiolin når du tar det steget bakover og faseforholdet mellom alle overtonene forskyver seg så voldsomt som dette?
Jeg mener fortsatt at kabelprodusenter som plaprer om "performance in the time domain" bare snylter på folks uvitenhet. Tidskonstantene i kabler er milliontedeler av hva som vil være hørbart. Et av de få stedene i et stereoanlegg hvor man kan få så store fasevridninger at det blir hørbart er i bassreflekskasser og slavebasser, og da snakker vi om gruppeforsinkelser på 10 ms og oppover.
Sist redigert: