Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    ^Du bør lese litt om bruk av batteribanken i din Tesla før du setter i gang. Lademodus gir deg valget mellom standard og range, der range er fullading for maks rekkevidde. Kjører du det moduset vil du forkorte batteribankens leveransekapasitet betydelig sammenlignet med om du lader i standard, som lader opp til 90%.
    Tilsvarende når det gjelder hvor langt ned du trekker banken før du lader opp igjen. Trekker du ned til rundt 50% jevnlig før gjenopplading, vil batteribankens kapasitet bevares lenger enn om du trekker hele rekkevidden ofte.

    Teslabatteriene i Roadsters har vist seg å levere mer, over tid, enn hva Tesla selv forutsa, så det er en god nyhet. Men det varierer med hvordan ulike eiere har brukt sine biler. Bankene i Model S er mer avanserte, både når det gjelder ladestyring og teknologi, men samme prinsipp gjelder: det er bedre med hyppig lading, noe Tesla selv anbefaler, og grunne utladinger dersom man ønsker å bevare batteriets kapasitet over tid. Kjøper man bilen for å dra på langtur, der man utnytter full-range for hvert strekk, reduserer man batteribanken betydelig sammenlignet med om bilen brukes daglig til jobbpendling som kun trekker ned til 75% av kapasitet før ny nattlading.

    Vi er heldige her oppe, siden batteribanker "trives" best i kaldere enn i varmere vær. Det er en fordel, selv om kulde også betyr lavere kapasitet. Batteribanker som arbeider i mye varmere strøk dør fortere.
    Men husk at når det gjelder batteribanker, er det et omvendt forhold mellom dybden i Depth of Discharge (DoD) og antallet ladesykluser du kan forvente. Ønsket bruksadferd handler i neste omgang om hvorvidt du er villig til å bare kjøpe en ny etter en tid, dersom du vil dra maks DoD ut av banken som jevnt kjøremønster.
    Har man holdt på litt med batteribanker, skjønner man at de nærmest er som levende å regne. De skal kjøres inn for å avgi full kapasitet, og de skal vedlikeholdes nennsomt for å levere denne lengst mulig. Teslas ladestyring tar seg av det nennsomme, men det er opp til deg hva du velger å gjøre med banken.

    Et par år tilbake var det vel en tysker som skrøt av at han hadde kjørt 240000 km i sin Roadster, men som nå var sur fordi han kun fikk noe under 100 km på hver lading. Han hadde ikke forstått seg på batteribanker. Sannsynligvis ble det også 100 km med veldig pen pedalbruk, slik han hadde dratt i filler batteriene sine.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det regnestykket er interessant, jeg. Jeg kjører også oppimot 30000 km i året. Det blir 2500 km i måneden, eller 575 km i uka. 43 km hjemmefra til jobb og like langt hjem igjen utgjør mesteparten, og det går absolutt ikke fortere å reise kollektivt. Hvis jeg hadde brukt dieselpurka med 0,54 liter på mila i snitt og 13,50 kr pr liter blir det 419 kr i uka. I praksis litt mer, siden forbruket ville vært en god del høyere i saktegående kø. Pluss over 50 kr i bompenger pr dag, dvs 669 pr uke, 2900 i måneden, og 35000 i året. På åtte år blir det 278000, og da regner vi altså ganske forsiktig.
    Du kan ikke regne med at bompenger er gratis for deg de neste åtte årene. Det er i mine øyne ikke å regne ganske forsiktig, men heller svært kreativt :)
    Det tror jeg nok at jeg kan regne med, ja. Alt tyder på at bompengene ut og inn av storbyene vil bli differensiert etter utslipp, og at satsene for dieselbiler vil øke kraftig i nær fremtid. Reelt dieselforbruk ved å stange i saktegående kø er også en god del høyere enn dette, så det er ikke vanskelig å regne hjem noen hundre tusen på nybilprisen. Dessuten er det mye servicekostnader som ikke er der lenger. Bytte kamrem etter 120000 km? Rustent eksosanlegg? Totalkostnaden for en Tesla i åtte år er på Mondeo-nivå, selv om bilen er dyrere i innkjøp.

    Foreslår tredoblet bomavgift for dieselbiler i Oslo - Bil og miljø - VG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    ^Du bør lese litt om bruk av batteribanken i din Tesla før du setter i gang. Lademodus gir deg valget mellom standard og range, der range er fullading for maks rekkevidde. Kjører du det moduset vil du forkorte batteribankens leveransekapasitet betydelig sammenlignet med om du lader i standard, som lader opp til 90%.
    Tilsvarende når det gjelder hvor langt ned du trekker banken før du lader opp igjen. Trekker du ned til rundt 50% jevnlig før gjenopplading, vil batteribankens kapasitet bevares lenger enn om du trekker hele rekkevidden ofte.
    Endring i rekkevidde som funksjon av miles kjørt for 85kWh-pakken:

    range.png

    Hva som skjer som funksjon av tid etter 6-7-8 år finnes det rimelig nok ikke særlig med data på.

    Tesla-Bjørn her i landet hadde så vidt jeg husker en reduksjon på 0.5% etter å ha kjørt 84.000 kilometer, og det med mye hard lading (superlading). Han målte ved å lade helt fullt, så kjøre til det var "tomt" og så se hvor mye energi totalt som var forbrukt siden. Det er mer pålitelig enn å basere seg på bilens estimat for tilgjengelig rekkevidde.

    Koeffisienten på -0.0005 tilsier at rekkevidden går ned med ca 5 kilometer pr. 10.000 kilometer kjørt. Tallene er basert på 193 svar. Åpenbare feilkilder er at metodikken, kjøremønster, klima osv kan variere mye fra respondent til respondent.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    ^Du bør lese litt om bruk av batteribanken i din Tesla før du setter i gang. Lademodus gir deg valget mellom standard og range, der range er fullading for maks rekkevidde. Kjører du det moduset vil du forkorte batteribankens leveransekapasitet betydelig sammenlignet med om du lader i standard, som lader opp til 90%.
    Tilsvarende når det gjelder hvor langt ned du trekker banken før du lader opp igjen. Trekker du ned til rundt 50% jevnlig før gjenopplading, vil batteribankens kapasitet bevares lenger enn om du trekker hele rekkevidden ofte.
    Endring i rekkevidde som funksjon av miles kjørt for 85kWh-pakken:

    Vis vedlegget 308078

    Hva som skjer som funksjon av tid etter 6-7-8 år finnes det rimelig nok ikke særlig med data på.

    Tesla-Bjørn her i landet hadde så vidt jeg husker en reduksjon på 0.5% etter å ha kjørt 84.000 kilometer, og det med mye hard lading (superlading). Han målte ved å lade helt fullt, så kjøre til det var "tomt" og så se hvor mye energi totalt som var forbrukt siden. Det er mer pålitelig enn å basere seg på bilens estimat for tilgjengelig rekkevidde.

    Koeffisienten på -0.0005 tilsier at rekkevidden går ned med ca 5 kilometer pr. 10.000 kilometer kjørt. Tallene er basert på 193 svar. Åpenbare feilkilder er at metodikken, kjøremønster, klima osv kan variere mye fra respondent til respondent.
    Ja, jeg ser jo at min Jeep, etter å ha kjørt siden 1998, nå er såvidt over 200.000 km. Man skal vel kjøre temmelig hardt og langt for å slite ut disse pakkene, de er ordentlig overdimensjonerte nettopp for at man skal ha et flatt kapasitetstap over tid. Men det betyr ikke at man skal la være å stelle pent med dem, for å unngå et steilere tap. Superlading behøver ikke være et problem. Batteripakker reagerer godt på å få et boost, og for enkelte batteriteknolgier er det påkrevd med slik ladestyring.
    Jeg ser at enkelte S-eiere rapporterer bedre kapasitet etter noen ladinger, det et i tråd med hvordan batteribanker ofte kan kjøres inn. Men batteribankene, selv i S, er ikke nøytrale overfor hvordan de tappes - hard bruk reduserer antallet effektive ladesykluser og det påvirker effektiv levetid.
    Likevel tyder dimensjoneringen på at man har et greit innbakt slingringsmonn. Gudene vet hva det har kostet å la den Jeepen med 4.0L motor dra seg over 200.000 km, skulle ikke forundre meg om det ville betalt for noen batteribanker til en Tesla.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Døden for et lithiumbatteri er vel kjent for de fleste. Høy temperatur. Det har de meget god styring på med vannkjøling.
    Utlading og opplading reduseres også ved kulde. (Ingen vits i å stille seg ved en superlader med kaldt batteri.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Telsa har vel også sørget for at man aldri faktisk får ladet 100% av batteriet og aldri får tømt det til 0. Mener å huske at de øverste 2% og de nederste 5% eller hva det var ikke er tilgjengelige.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Fint at andre har seriøse planer om lage elbiler som kan brukes til annet enn å kjøre småturer i urbane strøk og kort jobbpendling.

    De andre enn Tesla må dog løse ladeproblematikken for at det skal funke på lengre kjøreturer. Å lade slik rekkevidde på en offentlig ladestasjon blir en liten tålmodighetsprøve.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    En konseptbil som skal bygges for hånd i Tyskland i få eksemplarer må nødvendigvis bli veldig dyr, men de skal vel skaffe seg en del teknologi- og produksjonserfaring.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.355
    Antall liker
    8.826
    Torget vurderinger
    1
    Alle R8 er håndbygde (og dyre). Denne blir vel avgift og momsfri....

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt utålmodig, men i dag kom i alle fall fakturaen på mytesla. Estimert leveringstidspunkt er 27 mars.

    For dere andre som har fått levering eller leveringstidspunkt, stemte fakturadatoen sånn noenlunde eller er det et håp om tidligere levering?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Melder meg inn i klubben, fantastisk bil! Gleder meg til å kjøre hver gang:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Da har jeg vært på vekkelesmøte/launchevent for (P)(85)D. Skuffende. Jeg dro mest for å få en dose amerikansk kultorkoloritt hvor alt var over the top og så magificent at det ikke var måte på, men det var skuffende laidback. Fikk en kjapp "insane" prøvetur (med sjåfører fra Telsa) som var så insane det kan bli men våt asfalt et lite strekke og grus ellers. Altså ikke så veldig insane. Aksellerasjonen var lovende gitt forutsetningene og Next-Gen-setene var milevis bedre enn de forrige, utover det ikke mye nytt å melde fra vestfronten.

    I overkant av 500 påmeldte. Litt rart å høre på en temmelig ung fyr som åpenbart levde i den villfarelse at han hade bestillt en sportsbil. 691 hesetekrefter og lav tid på 0-100 er ikke det samme som en sportsbil...

    Lav sigarføring, kanapeer av kurant kvalitet og gratis børst i form av rødvin, hvitvin og Carlsberg.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tilogmed de "gamle" setene er kjempebra. Ufattelig mye skitslenging om en veldig god bil å kjøre. Tilogmed uten alle fordelene på kjøpet...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Aldri vært så lite sliten etter langtur noen gang som med den bilen. Kanskje også litt på grunn av obligatorisk stopp med jevne mellomrom for å etterfylle elektroner. Den innbyr også til jevn kjøring. Hver tur må en prøve å få den til å gå litt lenger på en lading enn forrige gang. En risikerer jo å bli en særs lite farlig bilist av dette... (Nei, jeg ligger ikke "i veien" for noen. Glem det.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.221
    Antall liker
    4.621
    Kan se ut som at Apple har seriøse planer om å produsere elbil. De har litt midler og ta av også.
    Apple går i strupen på Tesla -adressa.no
    – Apple planlegger en elbil - Bil - E24
    Det er vel grunn til å tro at Apple prøvde å kjøpe opp Tesla for et års tid siden, men fikk avslag. Nå prøver de selv i stedet. For Tesla kan dette bli en mer seriøs konkurrent enn de etablerte spillerne i bilindustrien, men det er fem års teknologiforsprang å ta igjen. Det er ganske lang tid i Silicon Valley. På den andre siden rekker ikke Detroit å gjøre noe som helst på fem år, så for de tradisjonelle produsentene kan dette bli beintøft. (Hvor er Nokia og Ericsson nå?) Endgame ca 2025 kan være en fusjon mellom Apple og Tesla, og en helt annen forståelse av konseptet "bil" enn hva vi har i dag. Interesting times.
    5 år er kanskje lang tid i silicon valley, men det er kort tid i mekanisk industri. Det er mye leamikk i gode biler, og det kreves mye know-how og erfaringsbasert know-why for å få det til å funke. Som gammel maskiningeniør har jeg respekt for slikt. Det er ikke noe man kan lese eller simulere seg til. Jeg tror den tradisjonelle bilbransjen har mange tekniske konkurransefortrinn, så jeg ser ikke bort fra at både google og Tesla får noe å bryne seg på her. Men det blir spennende å se hva som skjer i denne bransjen framover.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Fikk vognkortet på min kommende P85D i posten i dag, den har også kun ca 90 hester i følge vognkortet.
    Slagvolum0 cm3
    Motorytelse/effekt66 KW (90 HK)
    Antall aksler2
    Antall aksler med drift2
    forsåvidt logisk nok at den har like mange som modellen med en motor siden det nok er kjølingen av batteriet som er den begrensende faktor.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Du måtte bare gni det inn ja.... 😉
    Står forøvrig en røys med sånne i butikken på Lade i dag så jeg.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.645
    Antall liker
    1.378
    Var på bladhyllesafari tidligere idag, og ble overrasket over å se et (svensk) elbilblad. Det måtte jo komme, jeg trodde bare ikke vi var der riktig ennå. #6 til og med.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fikk vognkortet på min kommende P85D i posten i dag, den har også kun ca 90 hester i følge vognkortet.
    Slagvolum
    0 cm3
    Motorytelse/effekt
    66 KW (90 HK)
    Antall aksler
    2
    Antall aksler med drift
    2
    forsåvidt logisk nok at den har like mange som modellen med en motor siden det nok er kjølingen av batteriet som er den begrensende faktor.
    Ny regler fra nyttår - du får ikke mer enn du trenger for å nå 100 km/t på motorvei. Derfor har de satt et tak i effekten i softwaren på din nye Tesla - men setene skal være bra.

    Hadde du ikke fått med deg det når du bestilte :confused:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Ny regler fra nyttår - du får ikke mer enn du trenger for å nå 100 km/t på motorvei. Derfor har de satt et tak i effekten i softwaren på din nye Tesla - men setene skal være bra.

    Hadde du ikke fått med deg det når du bestilte :confused:
    Da er vel 90 gamp litt i overkant?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    2016 kan bli året med forbedret rekkevidde på rimelige elbiler.
    Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden
    Det er en veldig god nyhet. 400 km er noe helt annet enn 200. Jeg kunne ikke hatt dagens Leaf, men den nye ville dekket det meste av mitt behov - unntatt langturene som forutsetter superladernettverket. Hvis Nissan også bytter fra Chademo til Type 2 landing bør den selge i bøtter og spann.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Insane er Insane. Lite pistop på superlader siden forbruket på første tur ble noe over typical...

    Fint at det var tørre veier i dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Insane er Insane. Lite pistop på superlader siden forbruket på første tur ble noe over typical...

    Fint at det var tørre veier i dag.
    Gratulerer med ny bil i dag da ! (?)
    Takk for det, hentet den i Drammen i dag og kjørte en tur til Sverige på en liten harryhandel. Veldig fin å kjøre og aksellereasjonen er helt syk, prøvde den noen ganger på insane men satte den over til sport - det går evig fort nok i deg daglige uansett. Siden jeg ikke har vendt meg til å beregne rekkevidde ordentlig toppet jeg litt opp på superladeren på Solli i begge retninger. Kjørte Drammen-Oslo-Strømstad-Oslo, totalt 30 mil og kom hjem med 16 mil igjen. Ladet ca 20 mil typical.

    På turen tilbake kjørte jeg akkurat som jeg ville kjørt min vanlige bil (med unntak av aksen inn på motorveien da...) og da lå forbruket på ca 0.25kWh / kilomter på motorveikjøring. Forbruket stiger en del når man kjører i 115 kontra 80, rimelig nok. Uten at jeg har forsket mye på det virker det som cruisekontroll gir en del lavere forbruk. Adaptiv cruisekontroll fungerte fint, men det skulle vel bare mangle - er jo ikke akkurat rakettforskning og stadard på mange biler.

    De nye setene er enormt mye bedre enn de gamle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer!

    Øvelse for brønnpisserne: Vis oss en fossilbil på 2,5 tonn og med 700 hk som bruker 0,25 liter dinosaurjuice på mila ved litt frisk kjøring. Noen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer!

    Øvelse for brønnpisserne: Vis oss en fossilbil på 2,5 tonn og med 700 hk som bruker 0,25 liter dinosaurjuice på mila ved litt frisk kjøring. Noen?
    Er det virkelig noen som tviler på ytelsene eller forbruket?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.725
    Gratulerer!

    Øvelse for brønnpisserne: Vis oss en fossilbil på 2,5 tonn og med 700 hk som bruker 0,25 liter dinosaurjuice på mila ved litt frisk kjøring. Noen?
    Å ligge å luske på motorvei kan vel ikke kalles "frisk kjøring"?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.702
    Gratulerer!

    Øvelse for brønnpisserne: Vis oss en fossilbil på 2,5 tonn og med 700 hk som bruker 0,25 liter dinosaurjuice på mila ved litt frisk kjøring. Noen?
    Å ligge å luske på motorvei kan vel ikke kalles "frisk kjøring"?
    Nei, den var ikke særlig frisk på vei tilbake. Brukte forresten 0.27kWh fra Tesla og hjem til Oslo for ulemping av vinterdekk og videre til Solli, da testet jeg aksellerasjonen en del ganger, men snittfarten var lavere. Da kjørte jeg av og på motorveien noen ganger for å teste kjerra og sakket også av til 70 eller så for å teste forbijøringsaksellereasjonen, dvs 70-110 sånn ca. Luftmotstanden - som øker med kvadratet av hastigheten - påvirker forbruket mer enn om man drar på en gang eller fem ser det ut til. Nå er jo mitt datagrunnlag for forbruk ganske begrenset siden jeg har kjørt kun 30 mil så langt, tempen i dag var 4-5 grader når jeg kjørte til Sverige så klimaanlegget må også gjøre litt jobb for å holde temperaturen på de instillte 21 gradene, med en forbrenningsmotor er jo ikke tilgjengelig varme noe problem. En tommelfingerregel er 0.2kWh/km om sommeren og 0.3kWh/km om vinteren med normal kjøring og ser ikke ut som det er helt på viddene.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer!

    Øvelse for brønnpisserne: Vis oss en fossilbil på 2,5 tonn og med 700 hk som bruker 0,25 liter dinosaurjuice på mila ved litt frisk kjøring. Noen?
    Å ligge å luske på motorvei kan vel ikke kalles "frisk kjøring"?
    Det er helt riktig, ved frisk kjøring så strupes effekten.
    Hvis det er noen som er usikker på hva frisk kjøring betyr, tar jeg dere gjerne med på en frisk kjøretur :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn