Hardingfele
Æresmedlem
^Du bør lese litt om bruk av batteribanken i din Tesla før du setter i gang. Lademodus gir deg valget mellom standard og range, der range er fullading for maks rekkevidde. Kjører du det moduset vil du forkorte batteribankens leveransekapasitet betydelig sammenlignet med om du lader i standard, som lader opp til 90%.
Tilsvarende når det gjelder hvor langt ned du trekker banken før du lader opp igjen. Trekker du ned til rundt 50% jevnlig før gjenopplading, vil batteribankens kapasitet bevares lenger enn om du trekker hele rekkevidden ofte.
Teslabatteriene i Roadsters har vist seg å levere mer, over tid, enn hva Tesla selv forutsa, så det er en god nyhet. Men det varierer med hvordan ulike eiere har brukt sine biler. Bankene i Model S er mer avanserte, både når det gjelder ladestyring og teknologi, men samme prinsipp gjelder: det er bedre med hyppig lading, noe Tesla selv anbefaler, og grunne utladinger dersom man ønsker å bevare batteriets kapasitet over tid. Kjøper man bilen for å dra på langtur, der man utnytter full-range for hvert strekk, reduserer man batteribanken betydelig sammenlignet med om bilen brukes daglig til jobbpendling som kun trekker ned til 75% av kapasitet før ny nattlading.
Vi er heldige her oppe, siden batteribanker "trives" best i kaldere enn i varmere vær. Det er en fordel, selv om kulde også betyr lavere kapasitet. Batteribanker som arbeider i mye varmere strøk dør fortere.
Men husk at når det gjelder batteribanker, er det et omvendt forhold mellom dybden i Depth of Discharge (DoD) og antallet ladesykluser du kan forvente. Ønsket bruksadferd handler i neste omgang om hvorvidt du er villig til å bare kjøpe en ny etter en tid, dersom du vil dra maks DoD ut av banken som jevnt kjøremønster.
Har man holdt på litt med batteribanker, skjønner man at de nærmest er som levende å regne. De skal kjøres inn for å avgi full kapasitet, og de skal vedlikeholdes nennsomt for å levere denne lengst mulig. Teslas ladestyring tar seg av det nennsomme, men det er opp til deg hva du velger å gjøre med banken.
Et par år tilbake var det vel en tysker som skrøt av at han hadde kjørt 240000 km i sin Roadster, men som nå var sur fordi han kun fikk noe under 100 km på hver lading. Han hadde ikke forstått seg på batteribanker. Sannsynligvis ble det også 100 km med veldig pen pedalbruk, slik han hadde dratt i filler batteriene sine.
Tilsvarende når det gjelder hvor langt ned du trekker banken før du lader opp igjen. Trekker du ned til rundt 50% jevnlig før gjenopplading, vil batteribankens kapasitet bevares lenger enn om du trekker hele rekkevidden ofte.
Teslabatteriene i Roadsters har vist seg å levere mer, over tid, enn hva Tesla selv forutsa, så det er en god nyhet. Men det varierer med hvordan ulike eiere har brukt sine biler. Bankene i Model S er mer avanserte, både når det gjelder ladestyring og teknologi, men samme prinsipp gjelder: det er bedre med hyppig lading, noe Tesla selv anbefaler, og grunne utladinger dersom man ønsker å bevare batteriets kapasitet over tid. Kjøper man bilen for å dra på langtur, der man utnytter full-range for hvert strekk, reduserer man batteribanken betydelig sammenlignet med om bilen brukes daglig til jobbpendling som kun trekker ned til 75% av kapasitet før ny nattlading.
Vi er heldige her oppe, siden batteribanker "trives" best i kaldere enn i varmere vær. Det er en fordel, selv om kulde også betyr lavere kapasitet. Batteribanker som arbeider i mye varmere strøk dør fortere.
Men husk at når det gjelder batteribanker, er det et omvendt forhold mellom dybden i Depth of Discharge (DoD) og antallet ladesykluser du kan forvente. Ønsket bruksadferd handler i neste omgang om hvorvidt du er villig til å bare kjøpe en ny etter en tid, dersom du vil dra maks DoD ut av banken som jevnt kjøremønster.
Har man holdt på litt med batteribanker, skjønner man at de nærmest er som levende å regne. De skal kjøres inn for å avgi full kapasitet, og de skal vedlikeholdes nennsomt for å levere denne lengst mulig. Teslas ladestyring tar seg av det nennsomme, men det er opp til deg hva du velger å gjøre med banken.
Et par år tilbake var det vel en tysker som skrøt av at han hadde kjørt 240000 km i sin Roadster, men som nå var sur fordi han kun fikk noe under 100 km på hver lading. Han hadde ikke forstått seg på batteribanker. Sannsynligvis ble det også 100 km med veldig pen pedalbruk, slik han hadde dratt i filler batteriene sine.
Sist redigert: