Ja, Tesla Model S er definitivt ikke en bil for banekjøring eller generell gateracing. Fin bil å cruise i og bra med krefter for å aksellerere, god plass til flere personer og masse bagasjeplass. De 700 hestene er jo litt en gimmick, det utgjør ikke veldig stor praktisk forskjell på en slik en om den har 300 eller 700 hester slik som den vanligvis kjøres. Vurderte faktisk å kjøpe versjonen uten P (380 hester) og men tenkte at skal det være så skal det være, prisforskjellen var ca 130k om jeg ikke husker feil, og noen av de pengene får jeg også tilbake når bilen en gang skal selges. Om det er verdt det i mellomtiden får være opp til den enkelte, jeg synest i alle fall så langt at det var verdt pengeneDet er helt riktig, ved frisk kjøring så strupes effekten.
Hvis det er noen som er usikker på hva frisk kjøring betyr, tar jeg dere gjerne med på en frisk kjøretur
Gratulerer med kul bil!Ja, Tesla Model S er definitivt ikke en bil for banekjøring eller generell gateracing. Fin bil å cruise i og bra med krefter for å aksellerere, god plass til flere personer og masse bagasjeplass. De 700 hestene er jo litt en gimmick, det utgjør ikke veldig stor praktisk forskjell på en slik en om den har 300 eller 700 hester slik som den vanligvis kjøres. Vurderte faktisk å kjøpe versjonen uten P (380 hester) og men tenkte at skal det være så skal det være, prisforskjellen var ca 130k om jeg ikke husker feil, og noen av de pengene får jeg også tilbake når bilen en gang skal selges. Om det er verdt det i mellomtiden får være opp til den enkelte, jeg synest i alle fall så langt at det var verdt pengeneDet er helt riktig, ved frisk kjøring så strupes effekten.
Hvis det er noen som er usikker på hva frisk kjøring betyr, tar jeg dere gjerne med på en frisk kjøretur
De hverken produseres eller utleveres i den rekkefølge bestillingen ble lagt inn. Jeg bestilte vel en del uker før deg og Asbjørn også. Har prøvd å slite noen mer eksakt dato ut av leveringsmannen, men: "Akkurat nå vil rundt påske være et optimistisk estimat, og innen de to første ukene etter påske mer realistisk, men det er som sagt for tidlig å si noe enda, var det mest konkrete jeg fikk.Er jeg den eneste som har fått utlevert? jeg bestillte såpass sent som i midten av desember i fjor.
Det stemmer nok, men eventuelle avgifter som vekt/effekt som blir innført vil jo gjelde når bilen skal registreres uavhengig av når den ble bestilt.Det gir vel uansett ikke tilbakevirkende kraft, dvs. at det blir vel bare bestillinger gjordt etter den dato som beslutningen trer i kraft som blir gjeldende.
Det skjer ikke noe magisk med bil nr 50001, men regjeringen og støttepartiene forhandler nå om bilavgiftene for revidert nasjonalbudsjett som legges frem i midten av mai. Ved tidligere omlegginger av avgiftssystemet for biler har det blitt gjort med øyeblikkelig virkning. Dvs at biler som registreres etter fremleggelsesdatoen får ny avgiftssats, med et eller annet forbehold om at det refunderes hvis Stortinget ikke vedtar økningen. Det gjøres for å unngå rush på bilsalg i tiden mellom fremleggelse og vedtak.Dagens elbilfordeler er fredet inntil 2017 eller når det har blitt registrert 50.000 elbiler. Det forventes at denne grensa passeres allerede i mai. Hva skjer dersom man bestiller en Tesla nå med levering i mai og den blir registert som elbil nr 50.001? Risikerer man at det blir innført moms på elbiler og man ender opp med at bilen blir bortimot 200.000 dyrere enn først antatt?
Jeg regner med at de fordelene som forsvinner først er tilgang til kollektivfelt, gratis ferge, gratis bompassering og gratis parkering. Disse tingene er ikke noe viktig for meg, men hvis det blir innført 25% moms så blir jo bilene plutselig veldig mye dyrere. Jeg går ut fra at det er en viss treghet i det politiske systemet og at nye regler ikke blir innført med en gang. Kanskje de blir innført til høsten eller fra 01.01.2016. Noen som kan komme med litt kvalifisert gjetning?
Dette er et sent svar på innlegget, men det som gjorde at jeg selv bestilte en Model S omtrent tre år før lansering var nyheten om at Tesla hadde hatt slik griseflaks at de fikk overta Toyotas og GMs felles fabrikk New United Motor Manufacturing Inc. (NUMMI) i Fremont, California. Dette var (og formodentlig er) en av verdens beste bilfabrikker. Teslas opprinnelige plan var å bygge en greenfield i Arizona eller New Mexico. Da GM gikk konk trengte ikke Toyota hele fabrikken selv og ville selge den. En bilfabrikk i Silicon Valley er rimelig avsides sett fra Detroit, men for Tesla var det rett utenfor dørstokken.5 år er kanskje lang tid i silicon valley, men det er kort tid i mekanisk industri. Det er mye leamikk i gode biler, og det kreves mye know-how og erfaringsbasert know-why for å få det til å funke. Som gammel maskiningeniør har jeg respekt for slikt. Det er ikke noe man kan lese eller simulere seg til. Jeg tror den tradisjonelle bilbransjen har mange tekniske konkurransefortrinn, så jeg ser ikke bort fra at både google og Tesla får noe å bryne seg på her. Men det blir spennende å se hva som skjer i denne bransjen framover.
Min gjetning: En forlengelse av fredningsperioden med signaler om gradivs innfasing av mva en gang i fremtiden. Ikke tilgang til kollektivfelt blir annonsert. Vridning bort fra HK-avgift og enda mer på CO2. Hybridbiler blir (mye) billigere, diesel/bensin en hel del dyrere. Etter hvert kommer det til å bli svært dyrt å kjøre gjennom bomringene i de større byene med dieselbil.Det skjer ikke noe magisk med bil nr 50001, men regjeringen og støttepartiene forhandler nå om bilavgiftene for revidert nasjonalbudsjett som legges frem i midten av mai. Ved tidligere omlegginger av avgiftssystemet for biler har det blitt gjort med øyeblikkelig virkning. Dvs at biler som registreres etter fremleggelsesdatoen får ny avgiftssats, med et eller annet forbehold om at det refunderes hvis Stortinget ikke vedtar økningen. Det gjøres for å unngå rush på bilsalg i tiden mellom fremleggelse og vedtak.
Forhandlingene startet tidligere denne uken, og det er fritt frem for å gjette hva V og FrP eventuelt blir enige om. Men noe kommer til å skje i midten av mai.
Nå starter kampen om bilavgiftene - DN.no
Statsbudsjettet 2015: Bilavgiftene i statsbudsjettet - Dinside
Det finnes mange bajaser i frp-miljøene som hater elbiler. Men det vil være herlig ironisk om det partiet skulle være de som offentlig går i bresjen for en sterk økning av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Egglikøren hadde snudd seg i graven.Alt er mulig, men jeg tror ikke det skjer noe med adgangen til kollektivfeltet i mai. Helt enkelt fordi det som behandles er revidert nasjonalbudsjett hvor temaet er statens inntekter og utgifter. Avgiftsregimet er definitivt et tema, men adgangen til kollektivfeltet påvirker ikke budsjettbalansen. En endring måtte i så fall være en del av et eller annet stort kompromiss. Vi får se.
Det er mange gode grunner til elbil i Norge, men det er ingen subsidier. I mange andre land, USA (noen stater), Frankrike, UK er de subsidiert ved at staten betaler mange titusener av prisen på elbiler, gjerne 70-80.000 kroner. Det utgjør ganske mye om man kjøper en Leaf eller noe.Uansett så tror jeg at politikere (SV + Venstre, feks.?) som innbiller seg at kjøpelysten for elbil blir opprettholdt (grunnet et brennende miljøengasjement) når man tar bort mange økonomiske incitamenter (som noen kanskje ville kalt statlige subsidier) vil sannsynligvis oppleve tidenes oppvåkning.
Det er nok veldig forskjellig rundt om i landet. Her i Bergen er det lite kollektivfelt generelt, og ikke mange som kjører i det av hverken elbiler eller busser. Tror jeg passerer 400m kollektivfelt totalt på vei til jobb, og kan ikke en gang huske å ha sett en buss i dem. En og annen Leaf sparer kanskje 30 sek på strekningen, men det er også det hele.Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
Det begynner kanskje å fylle seg opp innover E18 fra Sandvika mot Oslo, men ellers er dette et ikke-problem. Jeg kjører Mosseveien inn mot Oslo, og det er god plass i kollektivfeltet. Jeg kan stort sett ligge i fartsgrensen hele veien inn, mens fossilbilene står stille og ryker i nabofeltet. Det eneste stedet det blir litt trengsel er når kollektivfeltet slutter og alle må flette sammen i ett felt. Det er kanskje en 100-150 meter kø foran flettepunktene. Enkelte drosjesjåfører ser ut til å irritere seg grønne over at noen fletter inn foran dem. Hadde kollektivfeltet gått hele veien, ville det ikke vært noen kø whatsoever.Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
Kos deg i kollektivfeltet så lenge du kanDet begynner kanskje å fylle seg opp innover E18 fra Sandvika mot Oslo, men ellers er dette et ikke-problem. Jeg kjører Mosseveien inn mot Oslo, og det er god plass i kollektivfeltet. Jeg kan stort sett ligge i fartsgrensen hele veien inn, mens fossilbilene står stille og ryker i nabofeltet. Det eneste stedet det blir litt trengsel er når kollektivfeltet slutter og alle må flette sammen i ett felt. Det er kanskje en 100-150 meter kø foran flettepunktene. Enkelte drosjesjåfører ser ut til å irritere seg grønne over at noen fletter inn foran dem. Hadde kollektivfeltet gått hele veien, ville det ikke vært noen kø whatsoever.Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
Jo takk, har gjort det i snart to år allerede, mens enkelte hele tiden har vært mer opptatt av å forklare meg at den fordelen "snart" forsvinner.Kos deg i kollektivfeltet så lenge du kan
Kollekivtransportens forte er jo at det som regel koster mindre og går raskere enn alternativene, forsvinner en av de faktorene så er det nok mange som reiser på annen måte (les: kjører).Kollektivfelt må vel være et av de mindre vellykkete miljøtiltakene? Tvinge fossilbiler til å stå og stampe på tomgang og slippe ut masse CO2. Jo mer man tvinger bensin/diesel-biler til å kjøre langsomt, jo mer forurenser de.