Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ville vært interessant å logge egentapet fra batteriet og ladetapet. Dersom dette tilsammen er 20-30%, er poenget at man fort kan nærme seg energiforbruket til en dieselbil; ref linken til Asbjørn og SSB. Det blir trossalt mer energieffektive dieseler sammen med at veistandarden/fartsgrensene økes.
    Nja, jeg har ikke sjekket, men mitt inntrykk er at den regner bokstavelig energiforbruk siden siste lading inkludert egentap, men uten ladetap. Hvis jeg har ladet på kvelden og bilen har stått over natten, får jeg betydelig høyere forbrukssifre de første kilometrene på morgenen enn om den nettopp er ferdig med å lade. Selv om du legger på et absolutt worst case-estimat på 25 prosent tap av ulik type på mine 0,197 kWh/km, så får du fortsatt bare 0,263 kWh/km, og det er ikke veldig mange fossilbiler som kommer under det på blandet kjøring. Spesielt ikke sånne på drøye to tonn og 692 hk. Selv en Polo 1.2 diesel bruker det dobbelte (i virkeligheten, ikke på papiret: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...er-mye-mer-enn-bilselgeren-oppgir/a/10040814/)

    I tillegg koster mine kWh ca 80 øre stykket, mens en kWh bensin (ca 0,1 liter) koster det dobbelte.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For de med moderat kjørelengde og lite bompasseringer er kostnadene ved bilhold i hovedsak verditap.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Ja, det var et fristende forslag Ole Martin. En sur polo 1,4. Det var virkelig noe å trakte etter. Men poenget ditt er for såvidt greit. Der har en lista om en tenker å skaffe seg noe som går i nærheten av like billig ihvertfall. Gjenstår bare å finne noen som fyller tanken gratis for seg når en skal på langtur da.
    Har du prøvd de siste motormodellene på markedet? Disse har mer enn nok sprut for norske forhold.

    20k km i året er ca 15000kr i året. Over ti år blir det 150000,-. Regn med 50k restverdi og bilholdet har kostet 300k. Med Tesla er regnestykket 600-800k?

    Superladning har du vel også strengt tatt betalt for når du kjøpte bilen så gratis blir vel å ta hardt. 0,2kw/km*200k km*1kr*120% ca 50000kr i drivstoff?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Asbjørn; la oss holde oss til SSB som sier 0,308kwh/km for dieselbil. Det var trossalt du som tok denne statistikken i bruk. 0,22*120% gir 0,264. Ikke såå langt unna hverandre.

    Du har vel ikke kjøpt 700hk for å kjøre den som en bobil?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Men så er det det med at Asbjørn kan kjøre som han har stjålet både bil, strøm og kjerringa som sitter på uten å komme særlig over 2,50 på mila da. Om han legger i vei på autobahn for full blås kravler han over 3 kroner, men da er det gratis å fylle på. Tihi... Og dette med de siste motormodellene. Vel, de har vel krympet i størrelse og er like late som før. Prøv å spørre en vilkårlig Teslaeier om han er særlig interessert. Jeg setter ikke penger på at du kommer særlig gunstig ut i den undersøkelsen
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Apropos superlading som du helt riktig sier vi har betalt for. Den blir jo billigere dess mer en klarer å bruke. Jeg skjønner at det kan være ekkelt å tenke på når alternativet er noe som koster fra 15,-/l og oppover. (Fyller tanken på den gamle skranglekassa mi et par ganger i året, og har lyst til å brekke meg hver gang.)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det var et fristende forslag Ole Martin. En sur polo 1,4. Det var virkelig noe å trakte etter. Men poenget ditt er for såvidt greit. Der har en lista om en tenker å skaffe seg noe som går i nærheten av like billig ihvertfall. Gjenstår bare å finne noen som fyller tanken gratis for seg når en skal på langtur da.
    Har du prøvd de siste motormodellene på markedet? Disse har mer enn nok sprut for norske forhold.

    20k km i året er ca 15000kr i året. Over ti år blir det 150000,-. Regn med 50k restverdi og bilholdet har kostet 300k. Med Tesla er regnestykket 600-800k?

    Superladning har du vel også strengt tatt betalt for når du kjøpte bilen så gratis blir vel å ta hardt. 0,2kw/km*200k km*1kr*120% ca 50000kr i drivstoff?
    En Polo er sur uansett hvordan man vrir og vrenger på det. En bør i det minste sammenligne biler med lik størrelse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bilder av Tesla sin "lille" batterifabrikk. Dette er en fjerdedel.....
    Godt å høre at produksjonen startet i 2016 fremfor planlagte 2017. Det gjør de ved å ta i bruk deler av fabrikken mens resterende bygges.
    [video=youtube;YSyE2RorjRI]https://www.youtube.com/watch?t=22&v=YSyE2RorjRI[/video]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; la oss holde oss til SSB som sier 0,308kwh/km for dieselbil. Det var trossalt du som tok denne statistikken i bruk. 0,22*120% gir 0,264. Ikke såå langt unna hverandre.

    Du har vel ikke kjøpt 700hk for å kjøre den som en bobil?
    Antagelig ikke, men nå tok jeg utgangspunkt i faktisk forbruk på mine Model S slik som de faktisk har blitt kjørt. Den ene P85 snitter ganske nøyaktig 0,2 kWh/km på 45000 km og den andre P85D har altså snittforbruk 0,197 kWh/km på de første 6000 km. Det var ikke jeg som dro inn Polo med motor på to tekopper, men når den først er nevnt, kan vi like godt se på hva den bruker i virkeligheten og ikke det som er oppgitt i testsyklusen. Jeg kjører litt under oppgitt forbruk i Model S. Lykke til med å komme i nærheten av oppgitt forbruk på en dieselbil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Asbjørn; hvor tar du det faktiske forbruket fra..?

    SSB statistikken du dro frem sier at dieselbiler forbruker 0,308kwh/km.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Superlading er den dyreste strømmen man noen sinne tanker med. Man betaler for konseptet, ikke for å putte slangen inn uten å dra kortet. Det er helt genialt og verdt hvert et øre Tesla tar for det innbakt i bilprisen. For alle praktiske formål styrer det hvor man stopper, men ikke hvor lenge. De gangene jeg har brukt det har jeg aldri ventet på ladingen, den har vært unnagjort før jeg var ferdig med det jeg skulle - som regel spise, gå på do, ta en pause, gi ungene mat eller noe lignende.

    Superlading er det som sørger for at rekkevidde ikke oppleves som et problem til tross for at den er er sted mellom en tredjedel og halvparten av en fulltanket fossilbil. Det brukes i praksis sjelden, og primært når turen er lengre enn rekkevidden. Ingen med vettet i behold står 20-30 minutter for å spare noen få tikroninger. Om jeg hadde en superlader 500 meter unna hadde jeg knapt brukt den.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Leifen; de nye motorene er helt annerledes enn før. Og tilstrekkelig under alle praktiske forhold. Du burde prøve.

    Autobahn eksemplet er interessant; la oss si du durer i vei i moderate 160km/t. Da er rekkevidden i beste fall ca 20 mil. Da må de med Tesla stoppe 1 time for lade for å fortsette 20 mil til. Teslaeieren bruker i beste fall 4 og halv time på disse 40 milene. Det vil si at dersom jeg kjørte samme strekke i en Fiat Uno i 90km/t ville jeg være fremme før deg.

    image.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Handler ikke dette mest om følelser og økonomi forkledd dom rasjonalitet som hver gang nordmenn diskuterer bil? Jeg synes Teslaen er fin, Elon Musk er kul, men valgte noe helt annet og mye driftsdyrere uten å fornuftsforklare det. Fordi jeg hadde lyst, råd og følte det rett for meg. Når man krysser av for 200k i utstyr blir drivstoffdiskusjoner hjelpesløse i min bok. Good helk!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Det er den gamle mot den nye tid som det står i Tord Foleson. Ren fossildrift er ut. Når BMW og Mercedes og diverse andre kommer med hybriddrift så bør skriften på veggen være ganske tydelig. Det er, om man ser stort på det, stupdumt å drive personbiler på ren bensin- eller dieseldrift. Lastebiler og gravemaskiner, ja. Små personbiler: nei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; hvor tar du det faktiske forbruket fra..?

    SSB statistikken du dro frem sier at dieselbiler forbruker 0,308kwh/km.
    Dieselbiler er en ganske stor gruppe. Du nevnte VW Polo, som er en av bilene med størst avvik mellom oppgitt forbruk i testsyklus og hva den faktisk forbruker på veien. Det faktiske forbruket på 0,52 for den er hentet fra VG-artikkelen jeg linket til som kildehenvisning. Oppgitt forbruk for 75 hk 1,2 liter polo diesel er 0,34, faktisk forbruk i VGs/Leaseplans test var 0,52, eller 53 % høyere enn oppgitt. Det første tallet ligner litt på SSBs tall, men et reelle forbruket ligner ikke. Jeg har ikke gått tilbake og sjekket fotnoter og kildehenvisninger i SSBs rapport, men antar at SSB har gått ut fra produsentenes oppgitte forbruk i standard testsyklus, ikke uavhengige tester på vei.

    Linken igjen: Bilen sluker mye mer enn bilselgeren oppgir - Bil og trafikk - VG
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Asbjørn; tenkte på Tesla tallet du opererer med..

    Og Polo var bare et tilfeldig eksempel..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Leifen; de nye motorene er helt annerledes enn før. Og tilstrekkelig under alle praktiske forhold. Du burde prøve.

    Autobahn eksemplet er interessant; la oss si du durer i vei i moderate 160km/t. Da er rekkevidden i beste fall ca 20 mil. Da må de med Tesla stoppe 1 time for lade for å fortsette 20 mil til. Teslaeieren bruker i beste fall 4 og halv time på disse 40 milene. Det vil si at dersom jeg kjørte samme strekke i en Fiat Uno i 90km/t ville jeg være fremme før deg.
    På vei hjem fra Göteborg i kveld, stort sett med cruise control på 105 km/t, havnet jeg på 0,190 kWh/km i forbruk. Kunne fint kjørt 400 km uten å lade, fortsatt med litt batterikapasitet i reserve. Hvis jeg hadde kjørt samme strekke i P85D i 105 km/t som du gjorde i 90 med den gamle Uno'en hadde jeg nok kommet frem før deg, ja. Hvis du virkelig skal gjøre et autobahn-run fra Berlin til München er hverken Tesla Model S eller Fiat Uno en ideell bil, men av forskjellige grunner.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; tenkte på Tesla tallet du opererer med..

    Og Polo var bare et tilfeldig eksempel..
    Fra displayet i bilene. Faktisk gjennomsnittlig forbruk i de kilometrene jeg har kjørt dem. Speedometeret viser ganske eksakt riktig hastighet, så det er ingen grunn til å tro at de forbruksmålingene er systematisk feil den ene eller andre veien. Bilen beregner "typical range" ut fra et forbruk på 0,2 kWh/km. Det stemmer med mitt gjennomsnittsforbruk, selv om det altså lar seg gjøre å kjøre den mer økonomisk enn det.

    Strengt tatt er vel oppgitt nominelt forbruk 85 kWh/480 km = 0,177 kWh/km, og det er omtrent det jeg bruker på en normal tur til og fra jobben med en miks av alt fra 110 km/t motorvei til å stange gjennom Oslo i kø. Kjører jeg pent kommer jeg også et stykke under det tallet, men da skal man konsentrere seg litt. For å komme under 0,2 trenger man bare å overholde fartsgrensene sånn omtrent.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Hva en Tesla forbruker er veldig lett å vite: side jeg fikk min har jeg brukt i snitt 0,23kWh pr kilometer, det står på kjørecomputeren. I dag kjørte jeg dyreparken-Oslo og brukte 0.18kWh/km før lading og 0.191kWh etter lading. Forskjellen forklares greit med tradikkhastigheten og mengden firefeltsvei.

    Ladetap kommer i tillegg.

    Dette for en bil på godt over to tonn, med to voksne og to barn og mye bagasje. Og nesten 700 hestekrefter.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Leste i lokalavisa nylig om noen som med full oppakking hadde fått over 50 mil på autobahn ved å ligge bak en lastebil i 90km/t.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også brukt det trikset av og til. Men jeg går lei ganske fort, så jeg har aldri riktig fått testet hvor stor besparingen er over litt strekning. Den ene observasjonen kan tyde på at det er 25 % eller så.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Aberet er bare at onkel napper kortet ut av hendene på oss fortere enn bilen går fra 0-100 om en blir spottet i et sånt øyeblikk..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Leifen; de nye motorene er helt annerledes enn før. Og tilstrekkelig under alle praktiske forhold. Du burde prøve.

    Autobahn eksemplet er interessant; la oss si du durer i vei i moderate 160km/t. Da er rekkevidden i beste fall ca 20 mil. Da må de med Tesla stoppe 1 time for lade for å fortsette 20 mil til. Teslaeieren bruker i beste fall 4 og halv time på disse 40 milene. Det vil si at dersom jeg kjørte samme strekke i en Fiat Uno i 90km/t ville jeg være fremme før deg.
    På vei hjem fra Göteborg i kveld, stort sett med cruise control på 105 km/t, havnet jeg på 0,190 kWh/km i forbruk. Kunne fint kjørt 400 km uten å lade, fortsatt med litt batterikapasitet i reserve. Hvis jeg hadde kjørt samme strekke i P85D i 105 km/t som du gjorde i 90 med den gamle Uno'en hadde jeg nok kommet frem før deg, ja. Hvis du virkelig skal gjøre et autobahn-run fra Berlin til München er hverken Tesla Model S eller Fiat Uno en ideell bil, men av forskjellige grunner.
    Altså så dreier de 700hk og 900.000kr hovedsaklig om å komme seg fortest ut av lyskrysset, eller ut av innkjøringsrampen? Det blir noen dyre sekunder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Elbil har knapt spillvarme så varmeapparatet går direkte på batterikapasiteten. Alle vet det. Snø, sludd og dårlig føre medfører økt forbruk som for alle andre biler. Noe nytt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så når Polo presenterer noen forbrukstall er det bare juks og fanteri, mens når Tesla gjør det samme er det helt reelt? Yeah right.
    Ja. Bare sammenlign selv. Ta gjerne en Polo 1,2 diesel, kjør den 6000 km i daglig bruk, og se om du får et snittforbruk på 0,34. Produsentene av fossilbiler, inkludert hybrider, har lagt veldig mye arbeid i å optimere motorene til de testsyklusene som brukes av EU og andre. Forbruket i det virkelige liv vil vanligvis bli en god del høyere, og Polo er en av verstingene sammen med Volvo V60 drive og noen hybrider. Les artikkelen jeg har linket til to ganger. For elbil er knapt testsyklusene definert ennå, og produsentene har hatt nok med andre ting enn å bekymre seg over de siste desimalene i forbruksratingene.

    Her er en som rapporterer om 57% overforbruk og reel rekkevidde på 20 mil;
    Tesla Battery Range in Sub-Zero and Snowy Conditions - TESLARATI.com
    Forbruket på Model S er selvsagt høyere på vinterføre, men det har vi diskutert før. Mine 0,2 kWh/km på P85 er det faktiske gjennomsnittet jeg har hatt over 43000 km siden bilen var ny i august 2013, inkludert to norske vintersesonger.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    225 wh/km på 36700 km nå. Inkludert småkjøring til jobb som sluker strøm syns jeg ikke det er så ille. En og en halv vinter ca. Sparekjører knappest aldri.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvem bryr seg egentlig om strømforbruk med dagens strømpriser?

    Uavhengig av elbil vil jeg påstå at forbruket er neglisjerbart.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Ikke for prisen sin del nei. Kun hvor langt en kan kjøre før tanken er tom. Det der skal gi en gjennomsnittlig rekkevidde på 34-35 mil. Skal en kjøre lenger er det noen enkle triks i ludo som en kan benytte seg av.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Da er jeg hjemme etter en uke på tur - første lengre tur med elbil.

    Har kjørt ganske nøyaktig 100 mil på en uke, eller ca 10% over ett tissepauseintervall. Oslo - Sørlandet - Oslo utgjør ca 65 mil, resten lokalkjøring på Sørlandet. Følgelig har dette ingen verdens ting med langkjøring å gjøre siden jeg ikke har kjørt til Praha eller et annet sted langt borte. Har superladet tre ganger, hvorav en var tilnærmet unødvendig og en var fullstendig unødvnedig, men det måtte uansett stoppes så da ble det slik. Totalt energiforbruk 210kWh eller 0,21kWh / km. Har kjørt i fartsgrensen eller litt over og ellers følgt trafikken. Startet med 380 km rekkevidde, kom hjem med 170 så en forskjell på 210 km eller 42kWh. Altså har disse 100 milene kostet meg totalt 40 kroner i drivstoff inkludert worst case ladetap på 20%. Resten er ladet på superlader, på hytta vi leide inkl strøm og på parkeringen til Dyreparken i Kristiansand. Kunne ladet en del andre steder vi stod noen timer, men det hadde ingen hensikt så gjorde ikke det. Om jeg hadde betalt for all strømmen selv ville det kostet meg ca 200 kroner i drivstoffutgifter.

    Dette er første gang jeg har måttet lade andre steder enn på superladere eller hjemme i garasjen, så har egnetlig aldri brydd meg om offentlige ladeplasser. Basert på denne uken er det good shit, fikk sakteladet med 230V/13A hver gang vi parkerte i dyreparken og kunne som nenvt ha ladet flere andre steder om jeg ville eller trengte. Ladet den daglige kjørelengden på hytta stort sett (200-215V/7A) og brukte dyreparkladingen på å jobbe meg opp til basically fullt batteri i løpet av uken. Da vi startet i ettermiddag kunne jeg kjørt helt hjem til Oslo uten å lade med grei margin. Har fått med meg at SC på Brokelandsheia er en av de i verden med høyest belegg, så om det var kø der hadde vi spist og kjørt videre. Enten helt hjem eller en liten top-up på Lier for å slippe å parkere hjemme med kun 4-5 mil restrekkevidde. Det var to biler som ladet når vi ankom, så stod der den tiden det tok å få i seg noe mat og strekke litt på bena.

    Total kjøretid i praksis akkurat som med en fossildrevet bil. Mat må man ha, pauser må tas osv, og det å stoppe for å lade fremstod ikke på noen måte som et hinder. Hadde jeg måttet lade og det var kø ville det sett anerledes ut selvsagt. Men kø var det ikke på laderne i noen av retningene.

    I det hele var det å kjøre elbil med maks 40 mil realistisk rekkevidde ikke på noensomhelst måte til plunder. Dette forutsetter dog grei tilgang til lading underveis, dvs der man bor eller andre steder hvor man jevnlig står. Fra der vi bodde til første SC var det ca 90 km, så jeg kunne ikke ha kjørt batteriet helt til bunns på lokalkjøringen.

    Siden vi kom hjem med 170km rekkevidde kunne jeg uten problemer kjøre 18 km for å hente sushi på et sted som var åpent etter kl 21. I morgen tidlig vil rekkevidden være så stor at jeg kan kjøre hvor jeg vil, dvs at jeg har nok rekkevidde til å nå første superlader i alle reteninger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Ang forbruk så var min forrige bil en Skoda Superb Diesel stasjonsvogn - 2012-modell så ganske ny motorgenerasjon av VWs trause 140 hesters 2.0 liters turbodiesel. Forbruket målt over ca 6000km med blandet kjøring var 0.65l på mila om jeg ikke husker feil. Da er ikke hyppig kjøring av Webasto regnet med. På langtur kom vi ned på 0.45l/mil som fortsatt er i området det dobbelte til tre ganger så mye som en Tesla Model S. Og da veier Teslaen 6-700 kilo mer. Elektromotorer er veldig energieffektive. Deal with it.

    På den aller værste er forbruktet på Teslaen i området 0.3kWh/km, det er når vi starter om morgenen og kjører halvannen kilometer til barnehagen i kaldt vær. Jeg kjører lite langt, så mitt snittforbruk blir over tid ganske så påvirket av denne daglige småkjøringen. I tillegg er en stor mengde av mine totale kilometer kjøring fra Oslo-Sverige hvor man ligger i 110-120 km/t nesten hele tiden.

    Så dere må gjerne argumetere alt dere vil om hvor bra bensin- eller diselmotorer er i energiøkonomi. Men ikke forvent at noen tar dere veldig seriøst.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Har fulgt litt med denne tråden - og plukket opp blant annet dette:

    1) Det virker som dere med Tesla kjører mer fordi det er så billig. Det er nok ikke noe Stortinget har tatt med i miljøregnestykket, og veldig lite gunstig for miljøet i forhold til mer trafikk på veiene som igjen gir mer kø, og mer utslipp fra alle de andre bilene. (Det gjelder da sannsynligvis alle elbiler, at man heller velger den enn kollektivt. Det er jo faktisk mulig å få parkerinsgpalss - og gratis.).
    2) Hvis man kjøper en Tesla - kontra en Skoda Superb - når vil man hente inn prisforskjellen? Det skal vel ganske mange passeringer gjennom bomringen, og mange mil bak rattet før det skjer. Er alternativet en 5-serie e.l., som er priset på samme nivå, er det jo mye penger å spare.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel ingen som kjøper en Tesla fordi den er så billig.

    Men dages gode avgiftsregime på miljøvennlige biler gjør at det for en gangs skyld er mulig for vanlige mennesker å kjøpe en sprek og artig bil. Det er uvanlig av myndighetene for en gangs skyld bruker gulrot og ikke bare pisk for å oppnå mål om mer miljøvennlig trafikk.

    Alternativet for de fleste er ikke å ta buss eller sykle, men å fortsatt kjøre rundt i gamle eksosbiler, så elbiler fører ikke til mer trafikk på veiene, bare litt mindre forurensende trafikk. En buss forurenser dessuten mer en tusenvis av elbiler, så det mest miljøvennlige ville nok være å parkere eksosbusser for godt og la alle kjøre elbil i stedet. Nå er jo det ikke mulig for alle. Barn, gamle, narkomane og syke behøver gjerne buss, men for samfunnet er det bedre at flest mulig kjører elbil i etsdet for å bruke buss.

    Elektriske biler drevet på energi fra fornybare kilder som vann, vind og sol er veien fremover.

    Norge har fått en god start i arbeidet med å legge om bilparken, og det er på tide å øke tempoet enda mer. I tillegg til avgiftsfrihet bør det innføres en statlig sponsing ved kjøp av elbiler. 50-100.000 kr pr bil er en god start. Man kan hente inn dette ved å legge på avgiftene på dieselbiler, innføre en årlig veiavgift på slike på 20-50.000 samt å øke prisen på bensin og diesel. Da vil man for alvor få opp tempoet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Har fulgt litt med denne tråden - og plukket opp blant annet dette:

    1) Det virker som dere med Tesla kjører mer fordi det er så billig. Det er nok ikke noe Stortinget har tatt med i miljøregnestykket, og veldig lite gunstig for miljøet i forhold til mer trafikk på veiene som igjen gir mer kø, og mer utslipp fra alle de andre bilene. (Det gjelder da sannsynligvis alle elbiler, at man heller velger den enn kollektivt. Det er jo faktisk mulig å få parkerinsgpalss - og gratis.).
    2) Hvis man kjøper en Tesla - kontra en Skoda Superb - når vil man hente inn prisforskjellen? Det skal vel ganske mange passeringer gjennom bomringen, og mange mil bak rattet før det skjer. Er alternativet en 5-serie e.l., som er priset på samme nivå, er det jo mye penger å spare.
    Jeg har gode matematikkferdigheter og kjører ikke Tesla fordi det er billig. Bil til 8-900k lønner seg på ingen måte. Verditapet tar effektivt livet av caset kontra Superben jeg hadde. Driftskostnadene blir småpenger i den sammenheng. Men Tesla Model S har den egenskapen at den kan gjøre nytten som eneste bil - eneste jeg ikke får til er å dra tilhenger, i praksis til søppeldynga eller fra byggsenteret. Til de få turene har jeg tilgang på bil og henger jeg kan låne. Bagasjeplassen er stor nok for langtur for familen og med firehjulstrekk funker den brillefint på vinterføre.

    Men når man først har en er den nesten gratis å bruke sammenlignet med en bensin- eller dieseldrevet bil . Jeg skal gladelig innrømme at jeg kjører mer enn før. Mest fordi det er mer morro, men også fordi det er mye rimeligere,da særlig når bomringen skal passeres. Jeg kjører ikke til jobben selv om det hadde vært lett gjennomførbart med tanke på kø og parkering.

    Men de lave direkte variable kostnadene gjør caset ganske bra om man kjører mye kontra en høyt priset fossibil. Kan forsvare å bruke 100k ekstra på bil om man teller på knappene.

    Jeg bruker priseksemplene for å vise hvor overlegent strøm er som energikilde. For min del blir det en dårlig investering i rene penger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Ellers er det teiteste i elbil-debatten at det ville være bedre å kjøre bensin/diesel og eksportere strømmen til Europa for å erstatte kull. La oss forfølge dette argumentet til sin logiske endestasjon.

    Jeg hadde tidligere en topp moderne oljefyr (fra tidlig 2000-tall). Den hadde nattsenking, sløyfer for høy- og lavtemperatur, tilnærmet momentanvarming av varmtvann og masse fancy for styring og energioptimering. Som varmekilde hadde denne en virkningsgrad midt på 90-tallet, altså tre ganger så høyt som en forbrenningsmotor i en bil.

    Det beste ville altså være om alle i Norge installerte oljefyrer i hjemmene og i industribyggene. Den trenger ikke en gang å være modere - et gammelt dråg av en oljefyr har virkningsgrad på 70-80%. Dersom dette skjedde i stor skala kunne Norge frigir mengder av elektrisk energi som kunne sendes ut av landet for å erstatte kull. Utslippene i Norge ville stige mye, men de ville gå ned i Europeisk målestokk siden virkningsgraden til en oljefyr er betydelig høyere enn for et kullkraftverk.

    Kan alle som synest det er fornuftig med storstillt innføring av oljefyrer i Norge vennligst rekke opp hånden?

    Dersom man i alvor mener at det er bedre å kjøre fossilbil enn elbil så må man samtidig mene at det er kjempelurt å installere masse oljefyrer i Norge. Effekten av det er flere ganger større. Men det er det jo ingen som mener.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Det er vel ingen som kjøper en Tesla fordi den er så billig.

    Men dages gode avgiftsregime på miljøvennlige biler gjør at det for en gangs skyld er mulig for vanlige mennesker å kjøpe en sprek og artig bil. Det er uvanlig av myndighetene for en gangs skyld bruker gulrot og ikke bare pisk for å oppnå mål om mer miljøvennlig trafikk.

    Alternativet for de fleste er ikke å ta buss eller sykle, men å fortsatt kjøre rundt i gamle eksosbiler, så elbiler fører ikke til mer trafikk på veiene, bare litt mindre forurensende trafikk. En buss forurenser dessuten mer en tusenvis av elbiler, så det mest miljøvennlige ville nok være å parkere eksosbusser for godt og la alle kjøre elbil i stedet. Nå er jo det ikke mulig for alle. Barn, gamle, narkomane og syke behøver gjerne buss, men for samfunnet er det bedre at flest mulig kjører elbil i etsdet for å bruke buss.

    Elektriske biler drevet på energi fra fornybare kilder som vann, vind og sol er veien fremover.

    Norge har fått en god start i arbeidet med å legge om bilparken, og det er på tide å øke tempoet enda mer. I tillegg til avgiftsfrihet bør det innføres en statlig sponsing ved kjøp av elbiler. 50-100.000 kr pr bil er en god start. Man kan hente inn dette ved å legge på avgiftene på dieselbiler, innføre en årlig veiavgift på slike på 20-50.000 samt å øke prisen på bensin og diesel. Da vil man for alvor få opp tempoet.
    Det tror jeg er et forslag som vil svi godt på skatteseddelen - også til de som skal kjøre elbil.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Det er bare latterlig å tro at overgang til el-biler vil gjøre noe som helst for kostnadsnivået på det å holde bil. Det vanlige er å skyfle regningen over på noen andre. Hva gjør politikerne når avgiftene slutter å renne inn i kassen, disse må erstattes ved å innføre andre avgifter.

    Jeg har ingen tro på El-biler da infrastrukturen ikke stemmer, mulig Spetalen er på rett spor.

    Spetalen satser 300 mill. på at hydrogenbil-markedet skal ta av - Bil - E24
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Infrastruktur? Strøm finnes da over alt... Tesla har vist hvordan det kan gjøres: stor rekkevidde pga stort batteri og noen ganske få strategisk plasserte hurtigladere. Man skal bo ganske aparte til og ha sære behov for at man ikke får dekket transportbehovet med en Tesla.

    Til daglig holder det stort sett lenge med en 15a kurs i garasjen. Har man ikke egen parkering med strøm har man dog er lite problem.

    De andre elbiler har for liten rekkevidde til å funke tilfredsstillende som eneste bil, men det kommer rimeligere biler med betydelig bedre rekkevidde innen få år. Da går også behovet for lantall ladesteder ned.

    Og el er mye mer energieffektivt enn hydrogen, noe som i seg selv er er argument for el.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.031
    Antall liker
    40.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Infrastrukturen for el-bil er allerede godt utbygd, mens infrastrukturen for hydrogen ikke eksisterer. Se deg om der du sitter. Hvor mange stikkontakter ser du? Hvor mange hydrogenkraner ser du? Ser du poenget?

    Edit: Avveiningene mellom batterielektrisk og hydrogenelektrisk er interessante, sånn ingeniørmessig. Begge starter med strøm og ender med en elektrisk motor, det er bare overføringen som er forskjellig. Noen ulikheter:

    - Hydrogenkjeden "lader" en hydrogentank på stasjonen langsomt ved å trekke strøm fra nettet, fyller hydrogenet over på bilen på noen sekunder, og brenselcellen i bilen genererer strøm ganske langsomt etter behov. De to ekstra konverteringene strøm => hydrogen og hydrogen => strøm gir energitap som en batterielektrisk bil ikke har. En batterielektrisk bil har ca 10 % ladetap, mens en hydrogenelektrisk har ca 50 % "ladetap" tilsammen fra strøm til strøm.

    - Hydrogenbiler kan foreløpig bare "lade" på tre steder i Norge. Spetalen mener at rekkevidden på en hydrogenbil er så bra at det bare trengs ca 40 stasjoner for å dekke hele landet. Det kan bli et stykke å kjøre til nærmeste stasjon for å "lade". Tiden for å kjøre til og fra nærmeste stasjon og energien som går med på veien må også regnes med som "ladetid" og "ladetap". Elbiler kan lade overalt det er en stikkontakt, spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. Til hverdags starter man med nytanket bil hver morgen, på langkjøring bruker man superladerne og topper opp batteriet på ~20 minutter annenhver time.

    - Batteripakken veier en del, koster ganske mye, og tar litt tid å lade. Hydrogentank og brenselcelle kan bygges mer kompakt, kan "lades" på kort tid, men veier også ganske mye og koster fortsatt skjorta. Nå koster vel en brenselcelle ca $80 pr kW, så en brenselscelle som kan levere nok strøm til en Model S P85D med 515 kW motor kommer på ca $41000. Hydrogentanken koster nok også litt, gitt behovet for å lagre hydrogen trygt også i en krasj, så la oss si at brenselcelle + tank tilsammen blir $50000. Til sammenligning koster en 85 kWh batteripakke ca $12000, og prognosene tyder på at den snart er nede i $100 pr kWh = $8500. Eller regnet motsatt, en brenselcelle + tank som matcher Teslas batteri i pris vil max kunne levere $10000/80 = 125 kW = 170 hk. Ingen sjans for å bli frakjørt av en hydrogendrevet bil med det første. Økende produksjonsvolumer vil nok redusere prisen både på batterier og brenselcelle/hydrogentank, antagelig brattest prosentvis reduksjon på hydrogen som starter med mye høyere pris og lite volum, men det er veldig mye å ta igjen.

    - Hydrogen brenner med ekstremt høy temperatur og fargeløse flammer som vil være vanskelig å se hvis man skal ta seg ut av en krasjet bil litt kvikt. Blandet med luft vil hydrogenet eksplodere med stor kraft. En hydrogentank som sprekker i en kollisjon er en Særdeles Dårlig Ting. Det stiller i sin tur store krav til både hydrogentank og deformasjonssoner i bilen. Et litiumbatteri som sprekker og eksponeres for luft vil også ta fyr etter hvert, men brenner sakte med lett synlige røde flammer og røykutvikling når det først antenner. Det blir imponerende YouTube-videoer, men ingen stor fare for passasjerene.

    - En Toyota Mirai hydrogenbil har omtrent samme rekkevidde som en Tesla Model S (480 km), koster omtrent like mye (€60000), veier litt mindre (1600 kg), har 153 hk, går 0-100 på 9 sek, og har plass til fire personer. Med mitt bruksmønster, ca 100 km/dag, ville jeg blitt nødt til å kjøre omvei til en av de få hydrogenstasjonene et par ganger i uken for å tanke, og langkjøring som rebusløp mellom hydrogenstasjoner ville bare vært å glemme. Derimot har Tesla allerede bygget ut superladere hver 200-250 km langs alle hovedveier i Vest-Europa, så man trenger ikke tenke så mye på hvor neste stikkontakt befinner seg.

    Kort oppsummert: Hvorfor i all verden skulle man kjøre hydrogenbil? Så lenge den forblir en teknisk imponerende kuriositet, hvorfor i all verden skulle noen bygge ut fler hydrogenstasjoner? Og gitt at energieffektiviteten er halvparten av en batterielektrisk bil, hvorfor skulle det være en prioritering for myndighetene å subsidiere storstilt utbygging av hydrogenstasjoner?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn