Infrastrukturen for el-bil er allerede godt utbygd, mens infrastrukturen for hydrogen ikke eksisterer. Se deg om der du sitter. Hvor mange stikkontakter ser du? Hvor mange hydrogenkraner ser du? Ser du poenget?
Edit: Avveiningene mellom batterielektrisk og hydrogenelektrisk er interessante, sånn ingeniørmessig. Begge starter med strøm og ender med en elektrisk motor, det er bare overføringen som er forskjellig. Noen ulikheter:
- Hydrogenkjeden "lader" en hydrogentank på stasjonen langsomt ved å trekke strøm fra nettet, fyller hydrogenet over på bilen på noen sekunder, og brenselcellen i bilen genererer strøm ganske langsomt etter behov. De to ekstra konverteringene strøm => hydrogen og hydrogen => strøm gir energitap som en batterielektrisk bil ikke har. En batterielektrisk bil har ca 10 % ladetap, mens en hydrogenelektrisk har ca 50 % "ladetap" tilsammen fra strøm til strøm.
- Hydrogenbiler kan foreløpig bare "lade" på tre steder i Norge. Spetalen mener at rekkevidden på en hydrogenbil er så bra at det bare trengs ca 40 stasjoner for å dekke hele landet. Det kan bli et stykke å kjøre til nærmeste stasjon for å "lade". Tiden for å kjøre til og fra nærmeste stasjon og energien som går med på veien må også regnes med som "ladetid" og "ladetap". Elbiler kan lade overalt det er en stikkontakt, spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. Til hverdags starter man med nytanket bil hver morgen, på langkjøring bruker man superladerne og topper opp batteriet på ~20 minutter annenhver time.
- Batteripakken veier en del, koster ganske mye, og tar litt tid å lade. Hydrogentank og brenselcelle kan bygges mer kompakt, kan "lades" på kort tid, men veier også ganske mye og koster fortsatt skjorta. Nå koster vel en brenselcelle ca $80 pr kW, så en brenselscelle som kan levere nok strøm til en Model S P85D med 515 kW motor kommer på ca $41000. Hydrogentanken koster nok også litt, gitt behovet for å lagre hydrogen trygt også i en krasj, så la oss si at brenselcelle + tank tilsammen blir $50000. Til sammenligning koster en 85 kWh batteripakke ca $12000, og prognosene tyder på at den snart er nede i $100 pr kWh = $8500. Eller regnet motsatt, en brenselcelle + tank som matcher Teslas batteri i pris vil max kunne levere $10000/80 = 125 kW = 170 hk. Ingen sjans for å bli frakjørt av en hydrogendrevet bil med det første. Økende produksjonsvolumer vil nok redusere prisen både på batterier og brenselcelle/hydrogentank, antagelig brattest prosentvis reduksjon på hydrogen som starter med mye høyere pris og lite volum, men det er veldig mye å ta igjen.
- Hydrogen brenner med ekstremt høy temperatur og fargeløse flammer som vil være vanskelig å se hvis man skal ta seg ut av en krasjet bil litt kvikt. Blandet med luft vil hydrogenet eksplodere med stor kraft. En hydrogentank som sprekker i en kollisjon er en Særdeles Dårlig Ting. Det stiller i sin tur store krav til både hydrogentank og deformasjonssoner i bilen. Et litiumbatteri som sprekker og eksponeres for luft vil også ta fyr etter hvert, men brenner sakte med lett synlige røde flammer og røykutvikling når det først antenner. Det blir imponerende YouTube-videoer, men ingen stor fare for passasjerene.
- En Toyota Mirai hydrogenbil har omtrent samme rekkevidde som en Tesla Model S (480 km), koster omtrent like mye (€60000), veier litt mindre (1600 kg), har 153 hk, går 0-100 på 9 sek, og har plass til fire personer. Med mitt bruksmønster, ca 100 km/dag, ville jeg blitt nødt til å kjøre omvei til en av de få hydrogenstasjonene et par ganger i uken for å tanke, og langkjøring som rebusløp mellom hydrogenstasjoner ville bare vært å glemme. Derimot har Tesla allerede bygget ut superladere hver 200-250 km langs alle hovedveier i Vest-Europa, så man trenger ikke tenke så mye på hvor neste stikkontakt befinner seg.
Kort oppsummert: Hvorfor i all verden skulle man kjøre hydrogenbil? Så lenge den forblir en teknisk imponerende kuriositet, hvorfor i all verden skulle noen bygge ut fler hydrogenstasjoner? Og gitt at energieffektiviteten er halvparten av en batterielektrisk bil, hvorfor skulle det være en prioritering for myndighetene å subsidiere storstilt utbygging av hydrogenstasjoner?