Saken er litt tricky... på aks mener jeg det er liten tvil om at de i beste fall bevisst har villedet, mest sannsynlig løyet. De har jo selv dokumentert at de først opplyste tallene faktisk ikke stemmer ved å slenge på "1-foot rollout", og da kun for toppmodellen.
HK er vanskeligere, særlig dersom Tesla kan dokumentere at de har målt iht en EU-norm av ett eller annet slag, da har de nok sitt på det tørre der og man står igjen med eventuelt villedende markedsføring og hva de burde og ikke burde ha opplyst.
Og til sist er det ikke helt uvesentlige faktum at det er dreiemomentet, ikke hestekreftene som gir aksellerasjonen. Når aksen er på sitt aller råeste (type 0-30) levers kun noen ganske få hestekrefter. Når effekten er på maks avtar aksellerasjonen kraftig, så med flere hestekrefter ville man først og fremst hatt bedre aksellerasjon over ca 50 km/t. Under den hastigheten er det andre ting som begrenser, da først og fremst tilgjengelig friksjon.
Det sagt, så synest jeg Tesla har opptrådd smålig i denne saken. En annen sak, som dog er litt på siden av poenget, er at en grunn til misnøyen er at nyhetsverdien og kicket ved å trykke klampen i bånn avtar med tiden og en del kjøpere av P85D innser at de kunne/burde ha kjøpt 85D heller, spart en god del penger og hatt en bil med i praksis samme bruksverdi og evig kjapp nok uansett. P85D er de facto kjappere enn 85D, men lagtfra så mye som det ble fremstillt ved kjøpstidspunktet.