Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.878
    Antall liker
    42.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, står ikke disse like mye på verksted og skifter driveunit som de er på veien.
    Ikke helt. Jeg har over 50000 km på en og 20000 km på en annen, fordelt over hhv litt over to år og litt over et halvt år. Det har jo vært noen greier, inkludert en byttet drive unit like før 50000 km, men det har ikke vært noen driftsstans. Bare to verkstedsbesøk utenom årlig service, begge karosseriting (rette på en dør som var litt skjev og bytte en sprukken gummilist). Den første bilen ble veldig mye bedre etter siste årlige service, med oppgradering av motorfester, bremser, og det ene med det andre. Etter det føles den nokså lik den nyeste bilen, omtrent like tight og stillegående. Absolutt ingen følelse av slitasje eller alder på to-åringen, tvert imot. Bedre enn ny.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Da har det blitt kaldere og forvarmingsfunksjonen er ivrig brukt om dagen...

    Natt til lørdag ladet jeg nesten helt fullt, type 385tkm. I dag tidlig når jeg plugget inn på nytt hadde jeg 178tkm igjen på batteriet. I mellomtiden hadde jeg kjørt 110km med et forbruk på ca 240 Wh/km, eller tilsvarende ca 130km med de typiske 200Wh/km. Altså har det "forsvunnet" i området 70-80km rekkevidde på 3 døgn. Noe av dette er bakgrunnsforbruket til bilen, og resten har nok gått til forvarmingen av kupeen som er i bruk opptil flere ganger om dagen. Forsåvidt ikke noe problem i praksis, må bare lade litt oftere/litt lengre enn om sommeren, men om man ser året under ett så har bilen en relativt kraftig underrapportering av energiforbruket siden forvarmingen ikke dukker opp på noen av energitellingene. Forsåvidt analogt med en dieselbil med Webasto hvor man brenner av en halvliter diesel før bilen har rikket på seg, men med en Elbil burde det være grei skuring å rapportere det faktiske forbruket.

    Forvarmingen er forøvrig særdeles mye mer effektiv enn hva som var tilfelle med Webastoen på min forrige bil. Må være ganske barsk effekt tilgjengelig for oppvarming, samt at det selvsagt hjelper at ikke halvparten forsvinner ned i asfalten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det sier i alle fall ganske mye om hvor alvorlig de tar sikkerhet når de vil sjekke 90.000 biler ette feilmontering av et sikkerhetsbelte i én bil, og at de allerede har sjekket 4000 uten å finne denne feilen på noen av dem.

    -----

    Skal man være litt mer kynisk kan dette like godt være et kalkulert pr-stunt for å fortelle hvor alvorlig Tesla tar dette med sikkerhet.

    Bare se hvor mange aviser verden over som har kastet seg over "saken" ...

    De er flinke til å skaffe seg gratis publisitet i stedet å bruke penger på tradisjonell markedsføring.

    De satser nok på at ikke mange teslaeiere gidder å bry seg med dette om det ikke avdekkes flere tilfeller, så kostnadene blir neppe de helt store.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det var en opplevelse å sette på autopiloten og se bilen styre seg selv.

    Dette som kommer til å bli så selvfølgelig for alle om noen år.

    Men på en rar måte så fikk det samtidig meg til å tenke at jeg er utdatert og antikvarisk. Som noen som for første gang så elektrisk lys, mekaniske fremkomstmidler eller fomlet litt med Mosaic tidlig på 90-tallet og ikke helt så det store poenget utover Hyperstack. Spilte Abermud og hadde litt forestillinger om grafiske oppdateringer.

    Det er på en måte et privilegium å være med på starten til noe stort og viktig... men jo eldre man blir jo mer ser man at tiden er på feil side.

    Men dette var faktisk et viktig punkt. Maskinen tar kontrollen og mennesket er bare fraktgods.

    Bil på veien er en enkel start.

    Men det har, for meg i alle fall, en stor symbolsk verdi i det å slippe styringen til en maskin ... selv om jeg er klar til å gripe inn og overstyre når som helst... som et barn som lærer å gå-- men som snart blir voksen og overgår deg på alle måter.

    Helt nytt er det jo ikke. Alle kjenner jo autopiloter i fly og på båter , men ingen av de systemene scanner sine umiddelbare omgivelser og tilpasser seg. Den funksjonen kombinert med fleet-learning er en helt annen greie.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.878
    Antall liker
    42.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte opp fra Lund på fredag. I dagslys på svenske motorveier sør for Göteborg fungerte autopiloten så bra at det kunne vært fristende å skyve setet helt tilbake og finne frem en bok. Den er mer nervøs i mørke på våt asfalt, spesielt med nylagt asfalt og tvilsom veioppmerking. Norske akselerasjonsfelt er også en hodepine for den. De har ikke stiplet linje helt frem, men en bit på slutten hvor stripen forsvinner. Der driver bilen utover mot høyre, for så å sprette tilbake igjen når akselerasjonsfeltet er slutt. Det ender som regel med at jeg tar over kontrollen noen sekunder.

    Autopiloten er en viktig sikkerhetsfunksjon når man f eks må grave frem et lommetørkle eller en halspastill (ja, jeg var forkjølt), skifte briller, finne et telefonnummer, osv. Virkeligheten er nå engang slik at man gjør sånt bak rattet. Bare å slå på autopiloten og gjøre det man behøver å gjøre, og så ta over kontrollen igjen når man er klar. Det går også usannsynlig raskt å bli vant til det. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Da har det blitt snakk om prisøkning nok en gang (pga USD/NOK-kursen). Har pleid å stemme ganske bra tidligere da folk som bestiller biler visstnok får høre fra Tesla at det kan være greit å bekrefte bestillingen raskt for å låse prisen. Det er ingen som vet når og om eller hvor mye utenom sikkert noen ganske få personer i Tesla selv, men det har som sagt pleid å stemme. Jeg regner det som ganske sikkert at de justerer valutakursen de bruker før man kan bestille Model X i alle fall - neppe så veldig mange som bestiller Model S om dagen uansett regner jeg med.

    Det er for tiden ca 10% billigere å kjøpe en Model S i Norge enn i USA om man regner om til en valuta. I tillegg er det garantert dyrere å selge en bil i Norge enn USA pga transportkostnader, lønninger osv, men samtidig har selvsagt Tesla en del utgifter som er i NOK, da først og fremst ting som lønninger og leie av lokaler.

    Vi får sjå. Tidligere har de justert prisene natt til mandag. Var mange som ventet at det skulle skje noe helgen som var, men det gjorde det da ikke. Uansett er nok nedsiden liten i å reservere nå om man vil ha en Model S. Prisen låses ved betalt depositum (15.000?) og så har man to uker å angre seg på og får tilbake hele depositumet. Tesla har visstnok vært svært liberale med å la folk kansellere lenge etterpå, noe som forsåvidt er forståelig siden de bare kan selge bilen til en ny, høyere pris til noen andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    .... og da kom den varslede/ventede prisøkningen. Prisene opp ca 5-6-7% litt avhengig av utstyrsvalg (Nokian piggfrie vinterdekk har de skrudd opp prisen med 50% på) så da priser de med USD/NOK på noe over 8 om man sammenligner direkte med amerikanske priser. Begynner å bli dyr morro - min config koster nå ca 25% mer enn hva jeg betalte for den for ganske nøyaktig ett år siden. Fint for bruktprisene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    .... og da kom den varslede/ventede prisøkningen. Prisene opp ca 5-6-7% litt avhengig av utstyrsvalg (Nokian piggfrie vinterdekk har de skrudd opp prisen med 50% på) så da priser de med USD/NOK på noe over 8 om man sammenligner direkte med amerikanske priser. Begynner å bli dyr morro - min config koster nå ca 25% mer enn hva jeg betalte for den for ganske nøyaktig ett år siden. Fint for bruktprisene.
    Ja nå begynner det å bli seriøst dyr moro. Konfigurasjonen har nå bikket 1 mill. I dag hadde det nok blitt en 70D.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.378
    Antall liker
    1.974
    Torget vurderinger
    1
    Hva kostet bilen for de første som bestilte? Noen som husker det?

    Jeg avbestilte min Model X allerede før den siste prisøkningen. Bilen hadde da allerede blitt ca 300 000 dyrere etter at jeg reserverte (beregnet pris selvfølgelig).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Hva kostet bilen for de første som bestilte? Noen som husker det?
    Jeg bestillte P85D dagen før den første prisøkningen. Jeg låste prisen på 818k, da hadde jeg tatt det man burde av ekstrastæsj. Droppet 21", premium interiørpakke og ekstra barneseter, ellers tok jeg alt. Samme konfiguarsjon nå men uten dobbeltlader (finnes ikke som tilvalg) koster nå akkurat over millionen. Dobbeltlader hadde vel kostet 15k om det fortsatt fantes, så si 1.020.000 eller så.

    Den største prisøkningen var den første. Om jeg ikke husker feil ville bilen min kostet 90.000 mer om jeg bestillte en dag senere enn jeg gjorde. Siden har det vært tatt i rykk og napp, men totalt så langt har de økt prisen med rundt 25%. Om det ikke kronen styrker seg tipper jeg nesten de justerer prisene en gang til før det er mulig å bestille Model X. Det blir jo litt meningsløst å ha dårlig fortjeneste på det første, store rushet av bestillinger fra Norge.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dekk/felg-prisingen deres har alltid vært litt underlig.

    På sommer er det jo 19" med i prisen, men man kan oppgradere til 21" for 35K eller noe slikt.
    Men på vinter kunne kan kjøpe 19" til 16-21K avhengig av merke, eller 21" til ca 32K.

    Med andre ord himla mye større prisforskjell på sommer og vinter, selv om felgene er de samme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Fikk sjekket sikkerhetsbeltene i går da jeg uansett var i området rundt Tesla-verkstedet. Gikk fint uten å ha gjort avtale og som ventet var alt i orden. Tok 2 minutter.

    Etter hva teknikeren visste var det fortsatt ikke oppdaget noen biler der beltene var feilmontert utover den ene som utløste det hele.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Saken er litt tricky... på aks mener jeg det er liten tvil om at de i beste fall bevisst har villedet, mest sannsynlig løyet. De har jo selv dokumentert at de først opplyste tallene faktisk ikke stemmer ved å slenge på "1-foot rollout", og da kun for toppmodellen.

    HK er vanskeligere, særlig dersom Tesla kan dokumentere at de har målt iht en EU-norm av ett eller annet slag, da har de nok sitt på det tørre der og man står igjen med eventuelt villedende markedsføring og hva de burde og ikke burde ha opplyst.

    Og til sist er det ikke helt uvesentlige faktum at det er dreiemomentet, ikke hestekreftene som gir aksellerasjonen. Når aksen er på sitt aller råeste (type 0-30) levers kun noen ganske få hestekrefter. Når effekten er på maks avtar aksellerasjonen kraftig, så med flere hestekrefter ville man først og fremst hatt bedre aksellerasjon over ca 50 km/t. Under den hastigheten er det andre ting som begrenser, da først og fremst tilgjengelig friksjon.

    Det sagt, så synest jeg Tesla har opptrådd smålig i denne saken. En annen sak, som dog er litt på siden av poenget, er at en grunn til misnøyen er at nyhetsverdien og kicket ved å trykke klampen i bånn avtar med tiden og en del kjøpere av P85D innser at de kunne/burde ha kjøpt 85D heller, spart en god del penger og hatt en bil med i praksis samme bruksverdi og evig kjapp nok uansett. P85D er de facto kjappere enn 85D, men lagtfra så mye som det ble fremstillt ved kjøpstidspunktet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.878
    Antall liker
    42.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok litt mer enn "buyers remorse". Jeg har også en diskusjon gående med Tesla om dette. Mitt poeng er at på bestillingstidspunktet kunne jeg velge mellom 85D med oppgitte 376 hk og P85D med oppgitte 691 hk. Det var ingen liten skrift som forklarte at de to effektangivelsene ikke var sammenlignbare. Kombinert motoreffekt for 85D er jo ikke 376 hk, men snarere noe slikt som 524 hk.

    Prisforskjellen mellom de to var ca 150000, ca 475 kr pr oppgitt hk i differanse. Det fremsto som en god pris for en effektoppgradering. De sammenlignbare effekttallene som i noen få dager lå ute på Teslas egen hjemmeside i oktober/november var derimot 422 hk for 85D og 469 hk for P85D. Det er en differanse på bare 47 hk, og effektoppgraderingen kostet da reellt sett 3200 kr/hk. Det er en pris jeg ikke ville vært villig til å betale hvis jeg hadde hatt korrekt info på bestillingstidspunktet. Min betalingsvilje stopper et sted ved 1000 kr/hk, ut fra tidligere erfaring med både biler og båter. Og jeg vil fortsatt gjerne ha de lovede 691 hk, eller så mye som mulig av dem.

    I forhold til meg kunne Tesla løst dette elegant ved å innrømme de faktiske forhold og gi meg en attraktiv pris på Ludicrous-oppgraderingen da den ble offentliggjort i sommer. I stedet er det ren uthalingstaktikk inntil Elons "tidsvindu" på seks måneder for Ludicrous-oppgraderingen er gått ut. Det er åpenbart Elons egne fingeravtrykk over hele saken. Den mannen kommer til å være sin egen verste fiende. Som en tidligere kollega av meg sa en gang: "Pissing off your best customers is an interesting strategy."

    @weld77: Den skjermdumpen av Teslas bestillingsside som du la ut tidligere i tråden 31 okt hadde en litt snodig blanding av engelsk og norsk tekst. Hvor kom den fra?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det var ingen liten skrift som forklarte at de to effektangivelsene ikke var sammenlignbare. Kombinert motoreffekt for 85D er jo ikke 376 hk, men snarere noe slikt som 524 hk.

    Prisforskjellen mellom de to var ca 150000, ca 475 kr pr oppgitt hk i differanse. Det fremsto som en god pris for en effektoppgradering. De sammenlignbare effekttallene som i noen få dager lå ute på Teslas egen hjemmeside i oktober/november var derimot 422 hk for 85D og 469 hk for P85D. Det er en differanse på bare 47 hk, og effektoppgraderingen kostet da reellt sett 3200 kr/hk. Det er en pris jeg ikke ville vært villig til å betale hvis jeg hadde hatt korrekt info på bestillingstidspunktet. Min betalingsvilje stopper et sted ved 1000 kr/hk, ut fra tidligere erfaring med både biler og båter. Og jeg vil fortsatt gjerne ha de lovede 691 hk, eller så mye som mulig av dem.
    Du selv er jo et fint eksempel på hvilke krav man bør kunne stille til kunder - når selv ikke du ved bestillingstidspunktet skjønner hvordan dette egentlig forholdt seg kan man på ingen måte hevde at dette er noe man burde ha skjønt eller at effektangivelsen er korrekt på noensomhelst måte.

    Jeg vedder ganske mye på at det ikke finnes en eneste person i Tesla i Norge som visste at bilen ikke var i nærheten av å kunne yte nesten 700 gamp. Dette lyser Elon Musk - arroganse lang vei. Han skrøt av aksellerasjonstider tilsvarende McLaren F1 og "twice as much power" selv om han selvsagt visste at dette var blank løgn. Ditto med hvordan Tesla har håndtert dette i ettertid, de første klagerene har blitt møtt av en mur av tushet og det har inntil ganske nylig faktisk ikke vært mulig å få ut av Tesla hva bilene faktisk kan yte av effekt. Tallene som har sirkulert på diverse fora har dog vært temmelig korrekte, og langt mer så enn hva selgere hos Tesla har fortalt kundene selv lenge etter de må ha visst at det var BS. Da med mindre de tilbringer hele livet sitt i en boble og ikke leser noesomhelst av hva som diskuteres rundt bilene på nettet, hvilket er en rimelig antagelse at de faktisk gjør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.878
    Antall liker
    42.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Min sak startet med et forholdsvis uskyldig spørsmål i sommer om norsk pris på den nylig annonserte Ludicrous-oppdateringen. Hørte ikke noe mer, så jeg purret gjentatte ganger. Jeg fikk aldri noen annen respons enn at den jeg snakket med lovte å sjekke at jeg sto på "listen". I stedet for gi meg et tilbud (og hale mer penger ut av en fornøyd og betalingsvillig kunde) og f eks foreslå at oppgraderingen installeres ved første årlige service håndterer de saken på en måte som styrer spikrakt mot rettssalen. Jeg har ennå ikke fått noe pristilbud på den oppgraderingen, men har rukket å bli nokså irritert.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja. Min sak startet med et forholdsvis uskyldig spørsmål i sommer om norsk pris på den nylig annonserte Ludicrous-oppdateringen. Hørte ikke noe mer, så jeg purret gjentatte ganger. Jeg fikk aldri noen annen respons enn at den jeg snakket med lovte å sjekke at jeg sto på "listen". I stedet for gi meg et tilbud (og hale mer penger ut av en fornøyd og betalingsvillig kunde) og f eks foreslå at oppgraderingen installeres ved første årlige service håndterer de saken på en måte som styrer spikrakt mot rettssalen. Jeg har ennå ikke fått noe pristilbud på den oppgraderingen, men har rukket å bli nokså irritert.
    Jeg satt meg også på listen for å høre hva det tok for dette. Fikk en telefon for ca en mnd siden, og da sa gubben at hvis jeg ville ha 90-batteri (som aldri ville vært aktuelt uansett) og ludi, så ville det koste 330.000 kr. Jeg sa "da sier vi takk til deg" eller noe slikt, og la på røret... jeg tror han ville si noe mer men med slike tøvete utspill så ville jeg ikke bruke tid på å snakke med dem en gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg skrev vel tidligere i tråden st jeg ikke tror denne oppgraderingen finnes før jeg får de den. Ser ut som jeg fikk delvis rett, jeg vet st det er folk i USA som har kjøpt den, men ikke hørt om noen i Norge som har oppgradert p85d til Ludi. Ikke st det er veldig mye vits heller, ytelsen blir dårligere enn p90d med Ludi og den er fortsatt ikke der bilen var påstått å være da p85d ble bestillbar.

    Jeg regner med denne saken ender i retten i Norge til slutt. Det holder jo at en gjeng ned greit med cash som ikke liker å bli lurt går sammen, blir ikke så dyrt pr. snute. Tipper musk selv mener såpass mye om dette at Tesla aldri vil inngå et forlik, men de har i alle fall nok sørget for at færre bestiller toppmodellene hvor det er størst fortjeneste å hente.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.378
    Antall liker
    1.974
    Torget vurderinger
    1
    Og ikke noe er bedre for elbilens fremtid. Men jeg har aldri helt forstått dette med at media hele tiden lanserer "Tesla-dødare". I mine øyne er fordelen til Tesla at det er første modell som tilbyr en normalt utseende bil med elmotor. I tillegg har bilen god plass og det finnes et ladenettverk. Jeg vil tippe at sportsbilegenskapene til denne Porschen er overlegen Tesla Model S, men kan ikke helt se at disse bilene er konkurrenter?

    Konkurrenter til Tesla Model S ville i mine øyne vært elektriske utgaver av Superb, A6, 5 serie, Q5/7, Passat ol.

    Når det er sagt, synes jeg også Tesla med fordel kunne tone ned fokuset på akselerasjon.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Aksen på D-modellene til Tesla er bortimot en bieffekt av firehjulsdriften. Energiforbruker øker ikke nevneverdig selv om drivlinjen er kraftig, så det er mye enklere å få slikt på en elbil uten at det driver opp pris, vekt og kompleksitet mye. Husk også på at Tesla må ha gitt folk utenfor Norge en grunn til å bla opp mye penger for bilen, og det har de gjort ved at de aksellererer faderlig fort. Så lenge det ikke er girkasse i bilen så vil dog denne aksen være begrenset til nedre del av hastighetsskalaen.

    Porschen o.l. vil konkurrere med neste modell av Tesla Roadster, ikke Model S.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Denne bilen finnes ikke i virkeligheten. Det er bare noen som har lekt seg med Photoshop.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Dersom det hadde vært STV tilgjengelig på kjøpstidspunktet hadde jeg helt sikkert gått for det, men i dag er jeg ikke fullt så sikker. Bagasjeromsplassen er evig stor nok for oss og når det til neste år er slutt på bakovervendt barnesete er heller ikke kupehøyden bak en issue for min del. En fordel ville evt vært sikt ut bakvinduet (den er elendig på Model S), men ryggekameraet fikser det forsåvidt greit.

    Trenger uansett skiboks til ski o.l, og den ser riktig nok noe mindre malpassert ut på en STV...

    Tviler på at Tesla kommer med en STV med det første, Model X er vel tiltenkt å dekke det behovet selv om man ikke får med seg veldig store ting der heller siden baksetene ikke kan legges ned så vidt jeg har forstått.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skrev vel tidligere i tråden st jeg ikke tror denne oppgraderingen finnes før jeg får de den. Ser ut som jeg fikk delvis rett, jeg vet st det er folk i USA som har kjøpt den, men ikke hørt om noen i Norge som har oppgradert p85d til Ludi. Ikke st det er veldig mye vits heller, ytelsen blir dårligere enn p90d med Ludi og den er fortsatt ikke der bilen var påstått å være da p85d ble bestillbar.

    Jeg regner med denne saken ender i retten i Norge til slutt. Det holder jo at en gjeng ned greit med cash som ikke liker å bli lurt går sammen, blir ikke så dyrt pr. snute. Tipper musk selv mener såpass mye om dette at Tesla aldri vil inngå et forlik, men de har i alle fall nok sørget for at færre bestiller toppmodellene hvor det er størst fortjeneste å hente.
    Hmm... ingen gratis lunsj her heller?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Denne bilen finnes ikke i virkeligheten. Det er bare noen som har lekt seg med Photoshop.
    De burde lansere noe slikt. En firehjuls drevet stasjonsvogn har mye bedre kjøreegenskaper enn en SUV og vil komme frem like godt på vanlige veier. Kan forstå at enkelte foretrekker å sitte høyt, men det gjør at man også mister veifølelse og veigrep samt at forbruket øker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Skulle plutselig kjøre til butikken i går kveld. Glemte å sette på forvarming og bilen stod ikke til lading. Var såpass kaldt at jeg fikk advarsel om at regenererende bremsing var deaktivert (fordi batteriet er for kaldt til å ta imot tilstrekkelig lading).

    Det var en veldig annerledes opplevelse å kjøre bilen fullstendig uten regenerativ bremsing. Når jeg slapp gassen føltes det som bilen gav gass på egen hånd - det gjorde den selvsagt ikke, men siden jeg er vant til at det bremser en god del, selv med ganske kaldt batteri var kjøreopplevelsen fullstendig annerledes. Er jo kjent med varierende grad av regenerativ bremsing om vinteren, men at forskjellen fra minimal til ingen skulle være SÅ stor var jeg ikke forberedt på.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Under 0 grader utetemp skjer det noe. Plutselig. For meg virker det som de har strammet inn på både lading og effektuttak i
    lave temperaturer i senere revisjoner av programvaren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg har ikke merket det før, men nå om vinteren har jeg som regel bilen på "scheduled charging" slik at den har ladet en stund når jeg skal ut om morgenen så da har batteriet en viss lunk. Men i går var det vel minus 8-9 grader så det skjer noe et sted der i området.

    Testen forresten bånn spiker for noen dager siden med ganske kaldt batteri - da måtte jeg inn i menyen for å sjekke om den stod på sport og ikke insane, men den stod på insane, så det er godt mulig det er en begrensning der når batteriet er under en viss temperatur. På tilbaketuren var ting som det skulle være med aksellereasjonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.878
    Antall liker
    42.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har alltid vært begrensninger på effekt og regen med kaldt batteri. Eneste endring jeg har lagt merke til er at advarselen om at batterivarmeren slås på har forsvunnet. Det er en god ting, ettersom den så ut som en feilmelding.

    Selv lader jeg fortsatt med lav strømstyrke, helst slik at bilen ikke er helt ferdigladet til neste morgen. Da er batteriet fortsatt varmt når jeg skal starte om morgenen og jeg slipper altfor store overraskelser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn