Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Typisk forvrengningskarakteristikk (THD+N) går fra et nivå, faller mot en gitt effekt, for så å stige igjen over denne effekten. Hvor denne effekten befinner seg avhenger ofte av hva modulen er dimensjonert for. Det er spesielt grunnstøyen som er lavere på moduler med lavere effekt. En ting man gjerne også skulle sett i forbindelse med DIY og horn er jo moduler med lavere gain.
    Akkurat dette jeg spurte om den gangen, og i tillegg om en kunne fått justerbart gain, f.eks. tre FASTE verdier valgbart. Njet. Nix.
    Mente jeg leste noe om dette... at hvis man ville sette på en switch eller potmeter for å justere gain ville den magnetiske induksjonen i selve komponenten alene øke forvrengningen til mange ganger forvrengningen til input bufferen. Derfor settes gain med en fast SMD-motstand, og derfor njet til regulerbar gain.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.555
    Antall liker
    110.773
    Torget vurderinger
    23
    Ræva konstruksjon :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.887
    Antall liker
    40.090
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I en kjapp forsterker som f eks en chipamp er hver millimeter med trace i feedback-kretsløpet ett skritt nærmere oscillasjon. Gain-motstandene sitter jo som kjent nettopp der. En pot i det kretsløpet ville vært risky business. Vet ikke hvor følsomme UcD er på sånt, men jeg tror så gjerne at det ville hatt bivirkninger.

    LM3886 Chip Amp Stability Analysis
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Senker man gainen på NC400, så reduserer man forvrengning ørlite. Hørbart? Tvilsomt.
    Det må ses i sammenheng med resten av systemet. Gain i et ledd forsterker også støy fra foregående ledd. For oss som putler på med kompresjonsdrivere så er det stort sett bare behov for den første watten, selv ved høye lydtrykk. Spiller man f.eks. 90dB peak på et horn med 110dB følsomhet så tilsvarer det 10mW peak. Da er signal/støyforholdet i hele kjeden vel så interessant å se på som effekttrinnets THD, eller egenstøy for den del. Det er heller ikke I milliwattområdet at Ncore briljerer.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Generelt lurer jeg litt på hvor mye at forsterkertilbakemeldingene som går på ren klangbalanse. Jeg bruker å fikse targetkurve når jeg tester utstyr før jeg evaluerer det. På den måten synes jeg det er lettere å teste kvaliteter som detaljnivå og dynamikk.

    Testet Gryphon, Devaliet og NCore mot hverandre før sommeren og endte for eksempel på 0.5 db mer tilt fra 100-2000hz på NCore for at den og Gryphon skulle ha lik klangbalanse. Uten denne ekstra tilten låt NCore tamt og lyst i mitt oppsett, men i stedet endte det med at jeg kunne selge Gryphon og satse på klasse D i stedet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.471
    Antall liker
    16.849
    Sted
    Østfold
    I en kjapp forsterker som f eks en chipamp er hver millimeter med trace i feedback-kretsløpet ett skritt nærmere oscillasjon. Gain-motstandene sitter jo som kjent nettopp der. En pot i det kretsløpet ville vært risky business. Vet ikke hvor følsomme UcD er på sånt, men jeg tror så gjerne at det ville hatt bivirkninger.

    LM3886 Chip Amp Stability Analysis
    Man kunne rett og slett laget selve forsterkertrinnet med lavere gain, for eksempel 16dB, og kjørt litt gain i bufferen som kunne settes om til null. Det er ikke rakettforsknig å lage en støysvak buffer med 6-12dB gain i dag.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.471
    Antall liker
    16.849
    Sted
    Østfold
    Generelt lurer jeg litt på hvor mye at forsterkertilbakemeldingene som går på ren klangbalanse. Jeg bruker å fikse targetkurve når jeg tester utstyr før jeg evaluerer det. På den måten synes jeg det er lettere å teste kvaliteter som detaljnivå og dynamikk.

    Testet Gryphon, Devaliet og NCore mot hverandre før sommeren og endte for eksempel på 0.5 db mer tilt fra 100-2000hz på NCore for at den og Gryphon skulle ha lik klangbalanse. Uten denne ekstra tilten låt NCore tamt og lyst i mitt oppsett, men i stedet endte det med at jeg kunne selge Gryphon og satse på klasse D i stedet.
    Ett problem er at inngangsimpedansen kan variere ganske kraftig. Om man i tillegg kombinerer det hele med rør preamp med 20kOhm utgangsimpedans kan det fort bli ganske store forskjeller.

    Her er en ASX2-modul fra ICE-power. Den røde grafen viser inngangsimpedansen i ohm. Den hvite viser inngangsimpedansen etter en modifikasjon som er gjort. Det er helt klart at dette ender opp med en ganske ujevn frekvensrespons. Forfatteren av originalinnlegget forsøkte seg med et potmeter foran forsterkeren og fikk frekvensresponsen dere ser nedenfor:

    ICEPower Input Impedance.png


    icepower_frequency_response.png


    Ulike forforsterkere vil reagere på en slik impedanskurve på ulike måter. Noen får det hele til å låte ullent, mens andre får det til å låte slankt og tamt. Jeg har selv gjort eksperimenter med dette og forskjellen er alt annet enn subtil.

    Her er originalinnlegget for dem som er interessert: ICEPower 125ASX2 Measurements and Mods - diyAudio
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Apropo diskussionen om at det er meget mere indviklet og dyrt at lave en klasse D så vidste jeg tidligere hvor nemt det er konverterer et klasse AB trin til klasse D (UCD).

    I dag kan det gøres endnu nemmerer en kreds til 3 dollar et par udgangs-Mosfet en håndfuld passive komponenter, der er igen tale om en selvsvingende klasse D som Hypex

    irf2092.JPG


    En klasse D opbygget omkring kredsen IRS2092 Vil man gøre det lidt mere avanceret og lave en smule mere selv kan man bruge kredsen IRS20965 den som Spec bl.a. bruger.
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Da har også Marantz forstått det og kommer med Klasse D integrert :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    834
    Ok, jeg klarer ikke å følge med i det tekniske i denne tråden, og det er kanskje litt av forklaringen til at jeg så langt er litt avventende til klasse D. Men jeg vil ikke forkaste tanken om at kl. D kanskje er veien å gå i fremtiden. Så lenge jeg synes en forsterker låter bra i mine ører er det egentlig det samme for meg hvordan elektronikken er bygd opp, i alle fall hvis "driftskvaliteten" er god.

    Men for meg ser ut som det fortsatt hersker forvirring rundt dette med klasse D vs. digital forsterker. Ser L&B omtaler Marantz nye klasse D forsterker med overskriften:

    Marantz blir digital

    Men samtidig skriver de:

    Marantz bruker en så kalt svitsjekrets som også kalles klasse D og egentlig ikke er en ren digitalforsterker, som en PCM-forsterker er, men jobber med ekstrem rask svitsjing av transistorerne.
    Marantz er altså en slags delvis digital forsterker, dvs. litt digital og litt analog:confused:
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ok, jeg klarer ikke å følge med i det tekniske i denne tråden, og det er kanskje litt av forklaringen til at jeg så langt er litt avventende til klasse D. Men jeg vil ikke forkaste tanken om at kl. D kanskje er veien å gå i fremtiden. Så lenge jeg synes en forsterker låter bra i mine ører er det egentlig det samme for meg hvordan elektronikken er bygd opp, i alle fall hvis "driftskvaliteten" er god.

    Men for meg ser ut som det fortsatt hersker forvirring rundt dette med klasse D vs. digital forsterker. Ser L&B omtaler Marantz nye klasse D forsterker med overskriften:

    Marantz blir digital

    Men samtidig skriver de:

    Marantz bruker en så kalt svitsjekrets som også kalles klasse D og egentlig ikke er en ren digitalforsterker, som en PCM-forsterker er, men jobber med ekstrem rask svitsjing av transistorerne.
    Marantz er altså en slags delvis digital forsterker, dvs. litt digital og litt analog:confused:
    Mener og lese at min Gato kl D heller ikke er digital! Sjekt hvis noen kan svare på dette ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Klasse D er ikke digital.

    Edit: Sjololadeisen er mer presis.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sakset fra marantz.com

    HD-AMP1 Digital Integrated Amplifier

    The powerful digital amplifier section features cool-running wide bandwidth and wide dynamic range Class D audiophile amplifier technology, delivering 35 watts per channel into 8 ohms and 70 watts per channel into 4 ohms, providing compatibility with the widest range of speaker types and impedances.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.887
    Antall liker
    40.090
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, jeg klarer ikke å følge med i det tekniske i denne tråden, og det er kanskje litt av forklaringen til at jeg så langt er litt avventende til klasse D. Men jeg vil ikke forkaste tanken om at kl. D kanskje er veien å gå i fremtiden. Så lenge jeg synes en forsterker låter bra i mine ører er det egentlig det samme for meg hvordan elektronikken er bygd opp, i alle fall hvis "driftskvaliteten" er god.

    Men for meg ser ut som det fortsatt hersker forvirring rundt dette med klasse D vs. digital forsterker. Ser L&B omtaler Marantz nye klasse D forsterker med overskriften:

    Marantz blir digital

    Men samtidig skriver de:

    Marantz bruker en så kalt svitsjekrets som også kalles klasse D og egentlig ikke er en ren digitalforsterker, som en PCM-forsterker er, men jobber med ekstrem rask svitsjing av transistorerne.
    Marantz er altså en slags delvis digital forsterker, dvs. litt digital og litt analog:confused:
    Det finnes ingen "rene digitale forsterkere". Det må nødvendigvis være et analogt signal på høyttalerutgangene for at du skal kunne høre det som lyd. Sender du PCM til høyttalerne begriper de ingen ting. Begrepet "klasse D" beskriver et pulsbreddemodulert analogt utgangstrinn, altså en swwitchekrets. D'en i klasse D står ikke for "digital", men det var den neste bokstaven som var ledig etter klasse A, B og C.

    Noen forsterkere kan ta et digitalt signal inn, f eks PCM eller DSD, men det betyr at de gjør en D/A-konvertering internt. En slik forsterker kan ses som en integrert kombinasjon av DAC og effektforsterker. Det samme gjelder en effektforsterker med en digital kontrollkrets for å styre utgangstrinnet. Utgangstrinnet er fortsatt analogt. Forvirringen er kun på grunn av marketingspeak. (Noen reklamerer også for "digitale hodetelefoner", visstnok slike som er spesielt godt egnet til å lytte på digitale kilder. Like tussete der.)

    What Is Class-D Amplification?
    The Truth About Digital (Class D) Amplifiers | Audioholics
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Uansett så kommer Marantz ut med sin første Klasse D i følge lydogbilde så det er nok den veien det går! Positivt at det skjer en utvikling i positiv retning :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, jeg klarer ikke å følge med i det tekniske i denne tråden, og det er kanskje litt av forklaringen til at jeg så langt er litt avventende til klasse D. Men jeg vil ikke forkaste tanken om at kl. D kanskje er veien å gå i fremtiden. Så lenge jeg synes en forsterker låter bra i mine ører er det egentlig det samme for meg hvordan elektronikken er bygd opp, i alle fall hvis "driftskvaliteten" er god.

    Men for meg ser ut som det fortsatt hersker forvirring rundt dette med klasse D vs. digital forsterker. Ser L&B omtaler Marantz nye klasse D forsterker med overskriften:

    Marantz blir digital

    Men samtidig skriver de:

    Marantz bruker en så kalt svitsjekrets som også kalles klasse D og egentlig ikke er en ren digitalforsterker, som en PCM-forsterker er, men jobber med ekstrem rask svitsjing av transistorerne.
    Marantz er altså en slags delvis digital forsterker, dvs. litt digital og litt analog:confused:
    Det finnes ingen "rene digitale forsterkere". Det må nødvendigvis være et analogt signal på høyttalerutgangene for at du skal kunne høre det som lyd. Sender du PCM til høyttalerne begriper de ingen ting. Begrepet "klasse D" beskriver et pulsbreddemodulert analogt utgangstrinn, altså en swwitchekrets. D'en i klasse D står ikke for "digital", men det var den neste bokstaven som var ledig etter klasse A, B og C.

    Noen forsterkere kan ta et digitalt signal inn, f eks PCM eller DSD, men det betyr at de gjør en D/A-konvertering internt. En slik forsterker kan ses som en integrert kombinasjon av DAC og effektforsterker. Det samme gjelder en effektforsterker med en digital kontrollkrets for å styre utgangstrinnet. Utgangstrinnet er fortsatt analogt. Forvirringen er kun på grunn av marketingspeak. (Noen reklamerer også for "digitale hodetelefoner", visstnok slike som er spesielt godt egnet til å lytte på digitale kilder. Like tussete der.)

    What Is Class-D Amplification?
    The Truth About Digital (Class D) Amplifiers | Audioholics
    Noen har glemt å fortelle dette til NAD/Hifiklubben :D

    C390DD2 er en digital stereoforsterker på 2 x 150 watt som kan dra maksimal kvalitet ut av alle digitale musikkmedier – hvilket i praksisk vil si stort sett alle dagens musikkilder. Den 100% digitale signalveien bevarer signalet inntakt helt frem til høyttalerne, slik at du slipper all støy og forvrengning som ellers følger med selv de beste analoge konstruksjonene
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.887
    Antall liker
    40.090
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo tenke deg hvordan det vil låte hvis signalet fra forsterkeren til høyttaleren er PCM med 44.1 kHz. Du vil ikke høre noe som helst, annet enn litt termisk støy, helt til diskanten brenner opp, og da vil du ikke høre den termiske støyen engang. Så du slipper all støy og forvrengning, ja, men det var kanskje ikke helt det de mente.

    Teknisk sett er C390DD en Klasse D-forsterker med digital inngang og digital kontrollkrets. Utgangstrinnet er pulsbreddemodulert (PWM). Det er en analog teknologi hvor signalet er kodet som bredden på pulsene. I tillegg er det brettet en digital korreksjonskrets rundt den analoge delen.
    Conceptually the DD is a trickle-down of the M2 colleague Jörg took through its paces three years ago. The core of the C390's circuit is a British Zetex chip which incorporates D/A conversion, gain and drive and is augmented by a second chip which oversees the sensing and correction of the digital feedback loop. The obvious attraction here is the processing of purely digital data. The Zetex chip converts all incoming PCM signal into 844kHz resampled PWM at 7-bit resolution for 2 to the 7th power = 128 different possible widths. This pulse current is amplified by switched transistors, then passed to the speakers through a low-pass filter governed by Zetex's noise-shaping error correction aka digital feedback. Deviations of the original signal are compared to a reference pulse and corrected after which the reference pulse is filtered out.
    6moons audio reviews: NAD C390DD
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    C390DD2 er en digital stereoforsterker på 2 x 150 watt som kan dra maksimal kvalitet ut av alle digitale musikkmedier – hvilket i praksisk vil si stort sett alle dagens musikkilder. Den 100% digitale signalveien bevarer signalet inntakt helt frem til høyttalerne, slik at du slipper all støy og forvrengning som ellers følger med selv de beste analoge konstruksjonene
    Dette er resultatet når markedsfolk som ikke vet noe som helst om teknikk "oversetter" teknisk design til markeds-svada.

    Og tro meg .. problemet er ikke unikt for hifi-bransjen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    C390DD2 er en digital stereoforsterker på 2 x 150 watt som kan dra maksimal kvalitet ut av alle digitale musikkmedier – hvilket i praksisk vil si stort sett alle dagens musikkilder. Den 100% digitale signalveien bevarer signalet inntakt helt frem til høyttalerne, slik at du slipper all støy og forvrengning som ellers følger med selv de beste analoge konstruksjonene
    Dette er resultatet når markedsfolk som ikke vet noe som helst om teknikk "oversetter" teknisk design til markeds-svada.

    Og tro meg .. problemet er ikke unikt for hifi-bransjen.
    Nei, men det er ikke rart folk er usikre på hva det betyr, samt hvorfor fordommene lever videre
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Sakset fra marantz.com

    HD-AMP1 Digital Integrated Amplifier

    The powerful digital amplifier section features cool-running wide bandwidth and wide dynamic range Class D audiophile amplifier technology, delivering 35 watts per channel into 8 ohms and 70 watts per channel into 4 ohms, providing compatibility with the widest range of speaker types and impedances.
    Synes det er en ganske drøy påstand. 2x35W er ikke veldig mye, uansett hvordan man måler effekt.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen "rene digitale forsterkere". Det må nødvendigvis være et analogt signal på høyttalerutgangene for at du skal kunne høre det som lyd. Sender du PCM til høyttalerne begriper de ingen ting. Begrepet "klasse D" beskriver et pulsbreddemodulert analogt utgangstrinn, altså en swwitchekrets. D'en i klasse D står ikke for "digital", men det var den neste bokstaven som var ledig etter klasse A, B og C.

    Noen forsterkere kan ta et digitalt signal inn, f eks PCM eller DSD, men det betyr at de gjør en D/A-konvertering internt. En slik forsterker kan ses som en integrert kombinasjon av DAC og effektforsterker. Det samme gjelder en effektforsterker med en digital kontrollkrets for å styre utgangstrinnet. Utgangstrinnet er fortsatt analogt. Forvirringen er kun på grunn av marketingspeak. (Noen reklamerer også for "digitale hodetelefoner", visstnok slike som er spesielt godt egnet til å lytte på digitale kilder. Like tussete der.)

    What Is Class-D Amplification?
    The Truth About Digital (Class D) Amplifiers | Audioholics
    En liten digresjon bare. De forsterkere som tidlig ble referert til som rene digitale forsterkere er gjerne de som konverterer PCM direkte til PWM uten å gå veien om en tradisjonell DAC. Teknikken ble oppfunnet av et selskap i Danmark og ble senere oppkjøpt av Texas Instrument og kalles i dag Equibit. Et mer betegnende begrep for denne teknologien er Power DAC siden PWM tross alt er analogt.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.021
    Antall liker
    2.161
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    [/QUOTE]

    Det finnes ingen "rene digitale forsterkere". Det må nødvendigvis være et analogt signal på høyttalerutgangene for at du skal kunne høre det som lyd. Sender du PCM til høyttalerne begriper de ingen ting. Begrepet "klasse D" beskriver et pulsbreddemodulert analogt utgangstrinn, altså en swwitchekrets. D'en i klasse D står ikke for "digital", men det var den neste bokstaven som var ledig etter klasse A, B og C.

    Noen forsterkere kan ta et digitalt signal inn, f eks PCM eller DSD, men det betyr at de gjør en D/A-konvertering internt. En slik forsterker kan ses som en integrert kombinasjon av DAC og effektforsterker. Det samme gjelder en effektforsterker med en digital kontrollkrets for å styre utgangstrinnet. Utgangstrinnet er fortsatt analogt. Forvirringen er kun på grunn av marketingspeak. (Noen reklamerer også for "digitale hodetelefoner", visstnok slike som er spesielt godt egnet til å lytte på digitale kilder. Like tussete der.)

    What Is Class-D Amplification?
    The Truth About Digital (Class D) Amplifiers | Audioholics[/QUOTE]


    Ser Nuprime skriver:
    [h=4]A World-First in Digital Integrated Amplifier Design for the Ultimate in High-Resolution Sound[/h]http://www.nuprimeaudio.com/index.php/products/amplifiers-and-preamps/integrated-amps/ida-16.html

    Per.def., så er vel denne konstruksjonen en digital (så langt det lar seg gjøre) switch mode forsterker. Klasse D? De skriver selv "improved class D" osv.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    1.774
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    C390DD2 er en digital stereoforsterker på 2 x 150 watt som kan dra maksimal kvalitet ut av alle digitale musikkmedier – hvilket i praksisk vil si stort sett alle dagens musikkilder. Den 100% digitale signalveien bevarer signalet inntakt helt frem til høyttalerne, slik at du slipper all støy og forvrengning som ellers følger med selv de beste analoge konstruksjonene
    Dette er resultatet når markedsfolk som ikke vet noe som helst om teknikk "oversetter" teknisk design til markeds-svada.

    Og tro meg .. problemet er ikke unikt for hifi-bransjen.
    Nå skal jeg ikke være for skråsikker her, men slik jeg tolker det på NAD sine sider, og i dataarket så er det en digital forforsterker del. Man kan legge til analog riaa, men da må denne isåfall gå via en AD konverter. Om effekt forsterker delen er klasse D eller AB står ikke noe sted såvidt jeg kan se?

    Så det er mulig markedsfolkene faktisk skriver rett denne gangen (edit: bortsett fra at det som er uthevet er skrevet litt "teit").
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ikke digitalt helt fram til høyttaleren ... Det er ikke mulig.

    Og "bevarer signalet intakt"... hva i huleste betyr det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.471
    Antall liker
    16.849
    Sted
    Østfold
    Så vidt jeg kjenner til eksisterer det tre kjerneteknologier for power-dac. Den ene er den som Lyngdorf tok i bruk i sin tid som Tytte refererer til. Den andre er en jeg ikke husker navnet på, men som jeg mener har sitt opphav i UK. Tror den var i bruk i forrige generasjon NAD M-serie. Den siste er kjent som S-master, og stammer fra Philips/Marantz-samarbeidet for et tiår eller to siden, men ble i aller størst grad benyttet av Sony. Dette kom snikende omtrent samtidig med SACD (DSD)-koding der ideen var at man kunne beholde DSD-kodingen helt til effekttrinnet.

    Ulempen med alle disse er at man er avhengig av AD-convertere for styring av utgangstrinnet.

    Interessant i denne sammenhengen er også at Sony allerede rundt omkring 1980 hadde kommersielle klasse D-produkter ute i markedet. Jeg har liggende en produktomtale fra den gang i et gammelt HiFi og Elektronikk. Selv den gang var ikke teknologien å anse som ny. Vår egen Brynjar Kvanlid utviklet en klasse D for Philips rundt 1970. Den var basert på bipolare transistorer (switch-FET ble først godt egnet utpå 90-tallet) og leverte omkring 2x30W RMS i 8 ohm. Sammenliknet med datidens klasse AB var den lydmessig overlegen i tillegg til en virkningsgrad høyt på 90-tallet. Dessverre hadde man også den gang blåruss som sa "dette er nok ikke markedet klar for".

    Dette er interessant i seg selv, men kanskje enda mer interessant er at dette var en UcD-konstruksjon, og Kvanlid selv uttalte: "dette var jo godt kjent teknologi også på den tiden". Dette står jo i en viss kontrast til at dette i dag markedsføres som "ny teknologi". Angivelig skal også klasse D forsterkertrinn ha vært laget med rør, før man fikk transistorer, men dette har jeg ingen skikkelig gode kilder på.

    Det er vel egentlig bare to store endringer som har skjedd på området klasse D siden de tidlige dager:
    1: Man fikk FET-er som var langt raskere enn bipolare transistorer og kunne switche større strømstyrker. Høyere sperrespenning gir en FET som er mindre egnet til høye switchefrekvenser. Man har tatt store skritt i riktig retning for å bedre dette. Ikke bare har man bedret selve komponentenes funksjonelle deler, man har også gått over til overflatemonterte komponenter der bena ligger tett inn mot selve silisiumbrikken for å få ned induktansen. Dette har til samme gjort at man kan bygge forsterkere med langt høyere effekt og også langt høyere båndbredde. For eksempel var den første 1000W ICE-modulen begrenset til 1kHz, mens Pascal nå tilbyr omtrent doble effekten og performance fullt på høyde med det beste til ICE-power.
    2: Man har jobbet med motkoblingsprinsippene. Spesielt AMS og nCore er eksempler på viktige skritt i riktig retning.

    En del andre ting har skjedd, slik som bedre komparator, bedre gaintrinn, bedre filtre osv, men stort sett mer eller mindre som følge av evolusjon på komponenter.

    Jeg hadde tenkt å nevne switchet strømforsyning også, men om jeg ikke husker helt feil var dette faktisk en del av Sony sin forsterker rundt 1980.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    1.774
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke digitalt helt fram til høyttaleren ... Det er ikke mulig.

    Og "bevarer signalet intakt"... hva i huleste betyr det?
    Enig med du i det, selvsagt. Det er skrevet noget teit det uthevede :D
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    834
    Det er ikke digitalt helt fram til høyttaleren ... Det er ikke mulig.

    Og "bevarer signalet intakt"... hva i huleste betyr det?
    Det betyr kanskje at ingen '0'-er og '1'-er blir "kuttet" underveis. Det hjelper nok å tro på at det er forskjell på digitale signalkabler her:).

    Men digitalt helt frem til passive høyttalere høres ikke helt gunstig ut nei - tror ikke jeg kommer til å gå for det! Med aktive høyttalere går det bedre antar jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok, så volumkontrollen kan ikke rattes helt ned til 0 ..... for da forsvinner jo både nuller og enere.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Generelt lurer jeg litt på hvor mye at forsterkertilbakemeldingene som går på ren klangbalanse. Jeg bruker å fikse targetkurve når jeg tester utstyr før jeg evaluerer det. På den måten synes jeg det er lettere å teste kvaliteter som detaljnivå og dynamikk.

    Testet Gryphon, Devaliet og NCore mot hverandre før sommeren og endte for eksempel på 0.5 db mer tilt fra 100-2000hz på NCore for at den og Gryphon skulle ha lik klangbalanse. Uten denne ekstra tilten låt NCore tamt og lyst i mitt oppsett, men i stedet endte det med at jeg kunne selge Gryphon og satse på klasse D i stedet.
    Ett problem er at inngangsimpedansen kan variere ganske kraftig. Om man i tillegg kombinerer det hele med rør preamp med 20kOhm utgangsimpedans kan det fort bli ganske store forskjeller.

    Her er en ASX2-modul fra ICE-power. Den røde grafen viser inngangsimpedansen i ohm. Den hvite viser inngangsimpedansen etter en modifikasjon som er gjort. Det er helt klart at dette ender opp med en ganske ujevn frekvensrespons. Forfatteren av originalinnlegget forsøkte seg med et potmeter foran forsterkeren og fikk frekvensresponsen dere ser nedenfor:

    Vis vedlegget 354568

    Vis vedlegget 354569

    Ulike forforsterkere vil reagere på en slik impedanskurve på ulike måter. Noen får det hele til å låte ullent, mens andre får det til å låte slankt og tamt. Jeg har selv gjort eksperimenter med dette og forskjellen er alt annet enn subtil.

    Her er originalinnlegget for dem som er interessert: ICEPower 125ASX2 Measurements and Mods - diyAudio
    Apropos dette:

    Som nevnt har jeg testet DP-6.4P mot NC400 i en kontekst som kan tenkes å ha betydning. Jeg sliter som sagt 'litt' med at nødvendigvis må skyldes at jeg 'liker forvrengning'. Derfor synes jeg det er interessant å utforske alternative forklaringer på utfallet av denne testen.

    Vi har vært inne på at utgangsimpedans og frekvensrespons, sammen med høyttalerens last og frekvensrespons kan gi variasjoner ut over komponentenes absolutte kvaliteter. Altså at f.eks. tilgjengelige forsterkere under utvikling av en høyttaler påvirker valgene som treffes underveis. Dette kan i sin tur føre til at en annen forsterker kan yte dårligere i kombinasjon med den ferdige høyttaleren, også om den i absolutt forstand er bedre.

    Nå, over til den andre enden av forsterkeren: Kan forsterkerens inngansimpedans sammen med kildenes og forforsterkerens utgangsimpedans ha den samme typen påvirkning ved siden av produktenes absolutte kvaliteter?

    Min test ble gjennomført sammen med følgende:

    Hegel CDP 4A Mk. II gjennom (egen) DP BPC 7.3, og (lånt) EAR 912, og platespiller gjennom EAR 912 (inkludert innebygget RIAA på grunn av tekniske problemer).

    EAR er en rørpre som jeg ikke kjenner allverden til, annet enn den korte perioden jeg hadde den på lån. Den var heller ikke helt 'min kopp te', så mesteparten av testingen ble utført med CD og BPC 7.3.

    DP BPC er en passiv kontroll med høy utgangsimpedans, varierende med voluminnstilling.

    Hvis jeg ikke husker feil er inngangsimpedansen på NC omtrent i samme gata som DP. Men.... Kan det ligge ytterligere en hund begravet her?
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.471
    Antall liker
    16.849
    Sted
    Østfold
    Det kan ligge en aldri så liten grand danske der. Mange buffere har ulike former for filtre liggende slik at de påvirker inngangsimpedansen (effekttrinn) og utgangsimpedansen (preamp). Disse kan påvirke impedansen godt inne i det hørbare området og gi deg store avvik i frekvensresponsen. Dette er et typisk problem i forbindelse med forforsterkere med høy utgangsimpedans og effekttrinn som ikke er konstruert for å jobbe sammen med høy utgangsimpedans.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke digitalt helt fram til høyttaleren ... Det er ikke mulig.

    Og "bevarer signalet intakt"... hva i huleste betyr det?
    Det betyr kanskje at ingen '0'-er og '1'-er blir "kuttet" underveis. Det hjelper nok å tro på at det er forskjell på digitale signalkabler her:).

    Men digitalt helt frem til passive høyttalere høres ikke helt gunstig ut nei - tror ikke jeg kommer til å gå for det! Med aktive høyttalere går det bedre antar jeg.
    Det intensjonen var, i den tro at forsterkningen foregår digitalt helt frem til høyttalerutgangene, må jo være at siden signalet ikke kan forvrenges mens det er i det digitale domene, er signalet "rent" helt til høyttalerne, til forskjell fra en vanlig forsterker som er følsom for litt av hvert.

    Selvsagt ikke riktig, men det er ikke så vanskelig å skjønne hva de prøvde å bruke som salgsargument.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.471
    Antall liker
    16.849
    Sted
    Østfold
    Etter min mening er det tre gode grunner til å ikke gjøre en forsterker heldigital.
    1: Man er nødt til å benytte en ADC i loopen for å styre forsterkertrinnet. Det er vanskeligere å oppdrive virkelig gode ADC-er enn DAC-er i markedet.
    2: For å konvertere presist fra digitalt til analogt bør lasten til DAC-trinnet være så linear som mulig. Dette gjør at loopen i en power-DAC må jobbe veldig mye.
    3: Kompleksiteten sammenliknet med analog klasse D er noe høyere. Ikke minst går dette på integrering av loop.

    Det er også noen fordeler:
    1: Man kan i prinsippet justere gain med software.
    2: Man kan softwareoppdatere loopen og gjøre den egnet for bestemte laster.
    3: Man kan holde signal/støyforhold og forvrengning ekstremt lavt helt til utgangsfilteret. Imidlertid er det ikke gitt at dette kompenserer for det som skjer i return-loopen, altså er det ikke gitt at man kan konstruere en slik forsterker med lavere forvrengning, lavere støy og like god eller bedre lastmargin som en analog klasse D.

    Mine
    1381042585_two_cents_0.jpg

    Om "heldigitale" forsterkere.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det de mener er verdens første integrerte forsterker som tar i mot DSD256 og PCM384 da den kom i 2014.

    Og dette er det de har forbedret i forhold til enkelte andre Class D forsterkere:

    The NuPrime amp circuit improves on the class-D amp by using a “self-oscillating circuit to generate pulse width modulation.” The amplifier switches on and off at a frequency of 600kHz, well beyond the 44.1kHz sampling rate of CD. Most class-D amps switch at 300kHz or lower. Completing the ensemble is NuPrime's proprietary variable frequency Switch-Mode Power Supply (SMPS) technology. For thundering, authoritative bass performance, the IDA-16's innovative supply and its Cross-Matrix Array (CMA) capacitor bank are capable - upon demand - of delivering extremely high current to the amplifier's output stages. The result is unprecedented transient speed and an almost shocking level of dynamic impact that renders percussive instruments as though they were suddenly attacking outward from beyond the blackest depths of a phantom stage.


    Do you use ICEpower or Hypex amplifier modules?
    Absolutely not. Most of the audio brands use either one of these two modules for their Class-D power amp. We are one of the very few, if not the only manufacturer that has our own patented technology (US patent #7,221,216 B2 granted in 2007) since 2005. Our high-end Reference 9 won The Absolute Sound Power Amp of The Year award in 2005 and a similar product of the year award by HiVi in Japan in 2007. Over the years we have won many Editor Choice awards. You are buying from a company that proudly does its own R&D.


    Patent US7221216 - Self-oscillating switching amplifier - Google Patents

    BRITFI Skrev:
    [/QUOTE]
    Ser Nuprime skriver:
    A World-First in Digital Integrated Amplifier Design for the Ultimate in High-Resolution Sound

    NuPrime Audio - IDA-16

    Per.def., så er vel denne konstruksjonen en digital (så langt det lar seg gjøre) switch mode forsterker. Klasse D? De skriver selv "improved class D" osv.[/QUOTE]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn