Dempefaktor i forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    NB; det er ikke absolutt nødvendig at vi alle er enige om alt, da ville det blitt kjedelig og lite progresjon både i liv og lære. Følelser er rimelig subjektivt, musikk er for det meste VELDIG subjektivt. Antageligvis er vår hørsel/hjernemessig tolkning av det vi hører like unik som fingeravtrykk, men med små nok differanser/marginer til at mange allikevel kan enes om ganske mye.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Min Musical Innovation 9.1SE 2x40 watt klasse A (bipolar push pull dual mono) uten feedback har fulgt meg i en rekke sammenligninger på fulltoner og andre vanlige høyttalere.

    Den er smoothere og mindre slitsom å høre på på høyt volum enn AB forsterkere, oppløsningen og detaljene er absolutt ikke dårligere så jeg tror ikke det er snakk om noen form for EQ effekt.

    Jeg tror imidlertid at en AB eller D eller hvilkensomhelst forsterker som rusler på tomgang på høyeffektive kompresjonsdrivere fra 500 Hz og oppover ikke høres noe dårligere ut enn A uten feedback. Dessuten har jo alle AB mer eller mindre A på de første wattene.
    Musical Innovation MI9.1 SE? Den har jeg ikke hørt om før.

    Har hatt MI9.1, og den er på ca 80watt klasse A.

    Nå har jeg oppgradert til MI9.2, som er en oppgradering av samme konstruksjon.
    Er litt nedskalert 9.1 den til Hornlyd.
    Står litt her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ra-der/65426-hels-lytterom-tredje-gang-5.html
    og her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21677-musical-innovation-243.html

    Men det er en kul forsterker som jeg har siklet etter flere ganger ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    NB; det er ikke absolutt nødvendig at vi alle er enige om alt, da ville det blitt kjedelig og lite progresjon både i liv og lære. Følelser er rimelig subjektivt, musikk er for det meste VELDIG subjektivt. Antageligvis er vår hørsel/hjernemessig tolkning av det vi hører like unik som fingeravtrykk, men med små nok differanser/marginer til at mange allikevel kan enes om ganske mye.
    Heldigvis er vi alle ulike!!! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.330
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    En "slank" utgave med 2x500 VA trafoer, skrudd litt ned. Ellers samme print og komponenter.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    4.760
    Torget vurderinger
    1
    ...

    Fin erfaring!! :)
    Disse forsterkerne du nevner har jo alle høy dempefaktor, da blir det kanskje lengde og tykkelse på kabel som mer bestemmer DF?
    + kontaktmotstanden i HT-terminalene (burde muligens også regne på interne tilkoblinger etc). Kontaktmotstanden i verdens beste HT kontakt - «heavy duty» utgaven av Neutrik SpeakON - er garantert mindre enn 2 milliohm pr kontakt - med 4 kontakter i serie blir det 8 milliohm bare der og en best case dempefaktor på 1000 med superledere i mellom kontaktene

    Det kan være verd å huske at en 4 mm2 kabel har en «loop» motstand på 9 rundt milli ohm pr meter. Dvs med en forsterker med uendelig høy dempefaktor og null kontaktmotstand vil dempefaktoren ut av en meter ht kabel bli redusert til ca 888, eller 444 ut av to meter HT kabel etc.

    De som er på dempingsfaktorkjøret bør med andre ord bruke korte og grove kabler og SOTA kontakter med utpreget lav kontaktmotstand.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    NB; det er ikke absolutt nødvendig at vi alle er enige om alt, da ville det blitt kjedelig og lite progresjon både i liv og lære. Følelser er rimelig subjektivt, musikk er for det meste VELDIG subjektivt. Antageligvis er vår hørsel/hjernemessig tolkning av det vi hører like unik som fingeravtrykk, men med små nok differanser/marginer til at mange allikevel kan enes om ganske mye.
    Men så er det viktig å ikke blande meninger om lyd med meninger om kvaliteten på enkeltkomponenter. Det er ikke så mange år siden klasse D av veldig mange ble regnet som bortimot totalt dødfødt til hififormål, og går vi noen år til tilbake så ble jaggu transistor kategorisk regnet som like totalt ubrukelig. Uten å skulle starte noen diskusjon om hva som er best så sier det seg i grunnen selv at slike standpunkter er temmelig destruktive og villedende.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    NB; det er ikke absolutt nødvendig at vi alle er enige om alt, da ville det blitt kjedelig og lite progresjon både i liv og lære. Følelser er rimelig subjektivt, musikk er for det meste VELDIG subjektivt. Antageligvis er vår hørsel/hjernemessig tolkning av det vi hører like unik som fingeravtrykk, men med små nok differanser/marginer til at mange allikevel kan enes om ganske mye.
    Men så er det viktig å ikke blande meninger om lyd med meninger om kvaliteten på enkeltkomponenter. Det er ikke så mange år siden klasse D av veldig mange ble regnet som bortimot totalt dødfødt til hififormål, og går vi noen år til tilbake så ble jaggu transistor kategorisk regnet som like totalt ubrukelig. Uten å skulle starte noen diskusjon om hva som er best så sier det seg i grunnen selv at slike standpunkter er temmelig destruktive og villedende.
    Verden kryper stadig fremover, men fysiske lover og økonomi er vel ett stadig hinder.
    Likevel er vel halvleder teknologi stadig i fremdrift, og blir rimeligere, så det er vel potensiale enda for at bedre forsterkere kan lages? :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.106
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Snickers er som vanlig presis i sin formulering! Men siden vi både hører forskjellig og det er flere definisjoner på hva som er "riktig" enn det er deltagere her, hvem skal da tilegnes å sitte med facit?? Hørte eller opplevde forskjeller i lydbildet må jo ha en forklaring, og vi tilegner dette ofte til forskjeller i forvrenging. Avvik i frekvensgang er pr. def lineær forvrenging, også fra en høyttaler, som vel er den største kilde til forskjeller. Hvem vil definere det "korrekte", ettersom det perfekte ikke finnes?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    En optimal forsterker er en forsterker som nettopp bare - forsterker - som er minst mulig påvirket av hvilke HT som hektes på - som ikke støyer eller forvrenger - som har krefter som gir skikkelig headroom.
    Harmonisk forvrengning maskerer problemer og gjør at det låter fett. På kompleks musikk faller det sammen.


    En optimal forsterker er det mange som ikke vil ha. " You want the truth? - You cant handle the truth". Jack Nicholson.

    Dette blir kanskje nerdete, men likevel, et utsagn som har blitt mye feilsitert, her er hva som ble sagt i filmen:

    Col. Jessep: You want answers?
    Kaffe: I want the truth!
    Col .Jessep: You can't handle the truth!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også en slank 9.1, som nå har blitt 9.2... Smalere kabinett enn originalt, derfor lavere kjøling, og mindre watt, selvsagt.

    Dempingsfaktoren til MI9.1 er forresten på ca 70 i åtte ohm.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også en slank 9.1, som nå har blitt 9.2... Smalere kabinett enn originalt, derfor lavere kjøling, og mindre watt, selvsagt.

    Dempingsfaktoren til MI9.1 er forresten på ca 70 i åtte ohm.
    MI er no feedback klasse A så da blir det litt lavere dempefaktor.


    Armand hadde en glimrende praktisk forklaring på dempefaktor i MI tråden.
    Se innlegg #11125 her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21677-musical-innovation-557.html
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også en slank 9.1, som nå har blitt 9.2... Smalere kabinett enn originalt, derfor lavere kjøling, og mindre watt, selvsagt.

    Dempingsfaktoren til MI9.1 er forresten på ca 70 i åtte ohm.
    Spiller du på Magnepan med MI9.2? Bare såg det i signaturen :)
    Kan du kanskje forklare litt hvordan du oppfatter 9.2 på Magnepan? :)
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Når jeg leter etter forsterker som jeg vet vil spille musikalsk, ser jeg etter bla. dempefaktor, den må være lav som mulig, samtidig som jeg vet at forsterker har stødig nettdel.

    Counterpoint SA220 har dempingsfaktor på tallet fire ( 4) med en nettdel på ca 2 kiloWatt. utgangseffekt 220 Watt.
    Små SET forsterkere som er det det beste jeg har hørt lydmessig, har knapt målbar dempefaktor.

    En av de beste klasse A transistor , kjøpbar for (fotsoldat) som meg, Sugden, den 23 Watteren har dempefaktor på mellom 10 og 20 db.

    Rotel og NAD introduserte forsterkere med dempefaktor opp i mot det uendelige, på 80 og 90 tallet, disse signalforsterkerne er knapt noen lydreferanser så vidt jeg vet.



    Da gjenstår det faktiske "problemet" med at enkelte lyttere som ikke vet hva de lytter til, og ikke kjenner begrepene dempefaktor eller motkobling, ofte foretrekker det musikalske budskapet som gjengis med forsterkere uten motkobling, og dermed lav dempefaktor.
    På papiret er det liten tvil om at forsterkere med høy dempefaktor måler mest korrekt. Allikevel ser vi altså at enkelte lyttere gjentagende foretrekker det motsatte, da det musikalske uttrykket er så mye nærmere den virkelige opplevelse av musikk og akustikk. Det er sikkert mulig å finne ut hvorfor, men pr. i dag ser det ikke ut til å være hensyntatt på de mest benyttede målinger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    396
    @kortvarig

    Hvordan kan du forvente å bli respektert når du overhodet ikke viser andre respekt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Snickers er som vanlig presis i sin formulering! Men siden vi både hører forskjellig og det er flere definisjoner på hva som er "riktig" enn det er deltagere her, hvem skal da tilegnes å sitte med facit?? Hørte eller opplevde forskjeller i lydbildet må jo ha en forklaring, og vi tilegner dette ofte til forskjeller i forvrenging. Avvik i frekvensgang er pr. def lineær forvrenging, også fra en høyttaler, som vel er den største kilde til forskjeller. Hvem vil definere det "korrekte", ettersom det perfekte ikke finnes?
    INGEN har fasiten - det er kun musikken der og da som er sann, slik den høres av individet. Jeg har mange ganger hørt flere høyst oppegående erfarne musikkelskere beskrive gjengitt lyd de nettopp har hørt samlet, med (for vår mikrodetaljnavlebeskuende nerdeverden) relativt vesentlige forskjeller i oppfatningene; hvordan skal en da kunne finne en universalfasit? Sier seg selv at det finnes bare ikke. Enkelte grunnleggende trekk kan en enes om, ja, men derfra blir det rimelig individuelt, dagsformbetinget, preferansepreget og relatert til følelser og fysiologi. Vi hører rett og slett ikke likt.

    Et godt eksempel på følelsesdrevet avvik, for ikke lenge siden var jeg hjemme hos en med oppegående anlegg og lyd, et par andre pasienter var også der og ved en anledning ble det spilt Janis Joplin. Lyden på plata ble beskrevet som varm, organisk og nær og med en herlig stemmeprakt. Selv lå jeg kvalm i tre dager etterpå ved tanke på lyden. Årsak? Jeg kan ikke fordra Janis Joplin, synes huner oppskrytt og bare et tidsfenomen, og skriker og bæljer noe verre... Altså låt anlegget skrikende. MEN - gjorde det egentlig det, ved nærmere ettertanke? Selvsagt ikke - det var mine preferanser og "prejudice" som farget oppfatningen, for annen musikk ga ikke den oppfatningen. Men så fort gjort kan det være.

    Mitt eget anlegg - uforandret - har av forskjellige blitt kommentert som, varmt, analytisk, tørt, saftig, "in Your face", uendelig romlig... take your pick.

    Har nevnt det ved flere anledninger og sier det nok en gang - hvorom allting er så er du ALENE om din oppfatning om hva som er idealet, god lyd, riktig lyd.



    "Everybody's looking for a Hero - but the Hero is INSIDE of you!"


    Tygg litt på den i helgen, svelg det gjerne ned med noe godt i glasset også der dere sitter og koser dere med flott musikk!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Sliter litt med dette begrepet "dagsform".
    Har aldri hatt problemer med lyd og dagsform på live konserter,
    verken akustisk eller over PA.
    Heller ikke musikk over stereoanlegg under normale driftsforhold.
    Før i tiden ble det ofte brukt 10 - 15 timer pr.dag med spilling i helger,og 2-4 timer på virkedager.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.121
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg synes at Class-D kan lyde godt på mange paremetre:) Har nylig kjøpt en receiver som er klasse D med mosfet utgangstransistorer og diskre komponenter. Vet ikke om hvilken teknologi som er brukt. Det er engelske konstruktører som står bak. Jeg har sammenlignet den med den gamle integrerte forsterkeren jeg hadde, som var class
    AB . Forskjellen var ganske stor med denne class D. Mye bedre oppløsning,speed/impuls og en mere definert dyp bass gjengivelse. Selv på en gammel JBL-monitor med pusterør:) Det kan vise seg det at D-class har noe bedre kontroll på vanskeligere fasevinkler enn enkelte AB konstruksjoner kan ha.Kan ikke si at D-class er noe dritt å høre på:confused: Men enkete vil mene at disse lyder for perfekt, og at de ikke er så'' naturtro'' som andre konstruksjoner?
    Det er sikkert en kjennsgjernig at det er flere dansker her inne har sagt sitt om bass reflex konstruksjoner, da de kan virke noe buldrende når bass elementet og forsterkeren ikke har så god kontroll på utsvinget under system resonansen. Men det finnes noen bedre konstruksjoner her også. mvh Guit
     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.960
    Antall liker
    6.161
    Torget vurderinger
    2
    Tråden er ryddet opp i. Vær vennlig og ikke gå til angrep på hverandre.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Hei

    Sliter litt med dette begrepet "dagsform".
    Har aldri hatt problemer med lyd og dagsform på live konserter,
    verken akustisk eller over PA.
    Heller ikke musikk over stereoanlegg under normale driftsforhold.
    Før i tiden ble det ofte brukt 10 - 15 timer pr.dag med spilling i helger,og 2-4 timer på virkedager.
    Da er du heldig og sikkert en av de få som sådan. Kos deg med det faktum!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg synes at Class-D kan lyde godt på mange paremetre:) Har nylig kjøpt en receiver som er klasse D med mosfet utgangstransistorer og diskre komponenter. Vet ikke om hvilken teknologi som er brukt. Det er engelske konstruktører som står bak. Jeg har sammenlignet den med den gamle integrerte forsterkeren jeg hadde, som var class
    AB . Forskjellen var ganske stor med denne class D. Mye bedre oppløsning,speed/impuls og en mere definert dyp bass gjengivelse. Selv på en gammel JBL-monitor med pusterør:) Det kan vise seg det at D-class har noe bedre kontroll på vanskeligere fasevinkler enn enkelte AB konstruksjoner kan ha.Kan ikke si at D-class er noe dritt å høre på:confused: Men enkete vil mene at disse lyder for perfekt, og at de ikke er så'' naturtro'' som andre konstruksjoner?
    Det er sikkert en kjennsgjernig at det er flere dansker her inne har sagt sitt om bass reflex konstruksjoner, da de kan virke noe buldrende når bass elementet og forsterkeren ikke har så god kontroll på utsvinget under system resonansen. Men det finnes noen bedre konstruksjoner her også. mvh Guit
    Ved du hvorfor basreflex blev opfundet , for at få mere bas og laverer -F3 som så godt ud i databladet , det blev ikke opfundet for at give bedre og mere præcis bas, tværtimod er der en pris at betale for det ekstra output i kraft af bl.a. dårlig impuls gengivelse, og en impedanskurve som er et mareridt for mange forstærkere.

    Det blev populært, det var billigt at lave, og nu tror mange at det simpelthen skal lyde sådan, , reflex(pusterørs højtalerer) er mere eller mindre gået hen og blevet en slags standart, i betydningen af den absolut laveste fællesnævner, forstå det hvem der kan, men det er jo ikke første gang at den laveste fællesnævner er bliver til en standart.
    Det har så afstedkommet der bliver solgt en masse rum-koorigerings udstyr og klasse D forstærkere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Snickers er som vanlig presis i sin formulering! Men siden vi både hører forskjellig og det er flere definisjoner på hva som er "riktig" enn det er deltagere her, hvem skal da tilegnes å sitte med facit?? Hørte eller opplevde forskjeller i lydbildet må jo ha en forklaring, og vi tilegner dette ofte til forskjeller i forvrenging. Avvik i frekvensgang er pr. def lineær forvrenging, også fra en høyttaler, som vel er den største kilde til forskjeller. Hvem vil definere det "korrekte", ettersom det perfekte ikke finnes?
    INGEN har fasiten - det er kun musikken der og da som er sann, slik den høres av individet. Jeg har mange ganger hørt flere høyst oppegående erfarne musikkelskere beskrive gjengitt lyd de nettopp har hørt samlet, med (for vår mikrodetaljnavlebeskuende nerdeverden) relativt vesentlige forskjeller i oppfatningene; hvordan skal en da kunne finne en universalfasit? Sier seg selv at det finnes bare ikke. Enkelte grunnleggende trekk kan en enes om, ja, men derfra blir det rimelig individuelt, dagsformbetinget, preferansepreget og relatert til følelser og fysiologi. Vi hører rett og slett ikke likt.

    Et godt eksempel på følelsesdrevet avvik, for ikke lenge siden var jeg hjemme hos en med oppegående anlegg og lyd, et par andre pasienter var også der og ved en anledning ble det spilt Janis Joplin. Lyden på plata ble beskrevet som varm, organisk og nær og med en herlig stemmeprakt. Selv lå jeg kvalm i tre dager etterpå ved tanke på lyden. Årsak? Jeg kan ikke fordra Janis Joplin, synes huner oppskrytt og bare et tidsfenomen, og skriker og bæljer noe verre... Altså låt anlegget skrikende. MEN - gjorde det egentlig det, ved nærmere ettertanke? Selvsagt ikke - det var mine preferanser og "prejudice" som farget oppfatningen, for annen musikk ga ikke den oppfatningen. Men så fort gjort kan det være.

    Mitt eget anlegg - uforandret - har av forskjellige blitt kommentert som, varmt, analytisk, tørt, saftig, "in Your face", uendelig romlig... take your pick.

    Har nevnt det ved flere anledninger og sier det nok en gang - hvorom allting er så er du ALENE om din oppfatning om hva som er idealet, god lyd, riktig lyd.



    "Everybody's looking for a Hero - but the Hero is INSIDE of you!"


    Tygg litt på den i helgen, svelg det gjerne ned med noe godt i glasset også der dere sitter og koser dere med flott musikk!

    Takk Sluk!! Det setter perspektiv på tingene! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veldig kjekt at folk kommer med erfaringer!! :)
    Det er kjekt å se at folk liker forskjellig, men samtidig hva som kan matche bra sammen av forsterker og høyttalere! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra sagt Aurora! :)

    Kan ta mitt eget kokihop av et anlegg som eksempel.
    Jeg veit at det ikke passer alle, jeg veit at ikke alle liker det. Selv synest jeg det er helt topp på en del ting.
    Ikke alt låter like bra, men det er noen ting som låter veldig bra, synest jeg.

    Kanskje litt av greien er å definere kompromisser en kan leve med? :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    3.573
    Hvorfor får jeg ingen notifikationer fra det her fucking forum? :(
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Bra sagt Aurora! :)

    Kan ta mitt eget kokihop av et anlegg som eksempel.
    Jeg veit at det ikke passer alle, jeg veit at ikke alle liker det. Selv synest jeg det er helt topp på en del ting.
    Ikke alt låter like bra, men det er noen ting som låter veldig bra, synest jeg.

    Kanskje litt av greien er å definere kompromisser en kan leve med? :)
    Det er der det hele BØR starte - hva kan jeg leve med og ikke minst hva jeg ikke kan leve med. Rett og slett liste opp alle facts og begrensninger, ønsker og drømmer i en matrise, og så jobbe seg frem et realistisk bilde. Det er faktisk slik jeg har kommet frem til det jeg har nå. Styrende i stor grad har vært hva jeg ikke kan leve med, og det har vært den faktoren som har skapt størst fremdrift også.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra sagt Aurora! :)

    Kan ta mitt eget kokihop av et anlegg som eksempel.
    Jeg veit at det ikke passer alle, jeg veit at ikke alle liker det. Selv synest jeg det er helt topp på en del ting.
    Ikke alt låter like bra, men det er noen ting som låter veldig bra, synest jeg.

    Kanskje litt av greien er å definere kompromisser en kan leve med? :)
    Det er der det hele BØR starte - hva kan jeg leve med og ikke minst hva jeg ikke kan leve med. Rett og slett liste opp alle facts og begrensninger, ønsker og drømmer i en matrise, og så jobbe seg frem et realistisk bilde. Det er faktisk slik jeg har kommet frem til det jeg har nå. Styrende i stor grad har vært hva jeg ikke kan leve med, og det har vært den faktoren som har skapt størst fremdrift også.
    "Problemfjerning" :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Riktig. Men jeg må påpeke at det er en luksus å kunne gjøre tingene på denne måten, i stor skala. Det kan fort butte og da er det plutselig ikke så gøy lenger. Herved duly warned.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Løser en ett problem, kommer det ett nytt! Dette er velkjent! Det var det med denne lunsjen da..... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For morro skyld kan jeg prøve å lage en liste etter "Slukoppskrift" :)

    Ting jeg kan leve uten:
    -Trenger ikke kjellerdyp bass.
    -Trenger ikke skyhøy diskant, hører sikkert ikke lenger enn ca 14kHz uansett.
    -Trenger ikke å imponere andre.
    -Trenger ikke å være siste mote designmessig.
    -Trenger aldeles ikke spille 150 decibel!
    -Trenger ikke å analysere alle detaljene i ett symphoni orkester.
    -Trenger ikke forsterker store som kjøleskap og 1000w.

    Ting jeg ikke kan leve med:
    -Lyd, eller ulyder som stikker seg ut, blir som å prøve å sove med en tikkende klokke rett vedsiden av seg.
    -Skal noenlunde kunne spille "Metallica-And Justice for all" plata uten at det uler for mye i mellombassen.
    Denne plata har en forferdelig innspilling, men liker musikken.
    -Nelson Pass Kleinhorns, da må jeg bygge på huset.
    -Skal være lett å bruke for resten av familien
    -Må ha fin stemmegjengivelse
    -Ikke ruinere bank kontoen
    -Må stå med TV`n så jeg får lyd ved filmtitting.
    -Må kunne spille rock på en noenlunde fornuftig måte.
    -Kan ikke ha forsterkere store som kjøleskap.
    -Prioriterer gjerne norsk produserte produkter fremfor utenlandsk. Viktig å støtte opp om norske produsenter!

    Dette er bare ett første utkast og bør gjerne utvides med litt mer lydpreferanser :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Du har jo ikke tatt for deg "ting du IKKE kan være uten/gå på kompromiss med" - det er den viktigste! Begrensningene har en lei tendens til å komme uansett.

    For øvrig er du godt i gang, og etter hvert må du begynne å konkretisere tingene også, og ikke minst sett tall på ting :(
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok da! ;)
    Må ha, på kompromiss med:
    -Flott vokal
    -Låte bra på rock, kan gå på kompromiss av detaljer.
    -Høre en hel skive uten å bli lyttetrett
    -Må låte bra på musikk, film er totalt nedprioritert (Stereon står fortsatt med TV`n)
    -Må være enkelt å bygge om jeg skal bygge selv. Blir fort utålmodig og skulle helst vert ferdig før jeg begynte, når jeg først begynner da.... :)
    -Så lenge jeg kan ha store høyttalere, store basselementer som gir punch.
    -Skal gjøre meg glad!
    -Uten lyder som stikker seg ut.
    -Gjerne enkle forsterkere uten vissvass, straight og ærlige greier!
    -Relativt lettdrevent om mulig, slik at jeg ikke må ha 1000w kraftverk forsterker.
    -Heller smooth og fin mellomtone enn kraft og voldsom dynamikk
    -Heller lav dempefaktor enn høy dempefaktor for å få den lyden jeg ønsker
    -Kan ha 10% vreng, så lenge det låter bra for meg. Tallene betyr ikke så mye som før.

    Mvh.
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har nok lagt lista lavt nok med min liste, men blir jo bare mer glad da når noe blir bedre enn hva en forventer :)
    Var no bare ment som ett eksempel, og ett grunnlag for videre bearbeidelse.. :)

    Listen er kanskje litt off topic fra dempefaktor, men en forsterkers egenskaper deriblandt dempefaktor har vel med lyd å gjøre.
    Om en må ha høy dempefaktor så gir dette kanskje noen kompromisser, samme med lav dempefaktor :)
    Det er vanskelig å få i både pose og sekk.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Kjapt spørsmål; Er det viktig å ha en forsterker som matcher høytaleres powerhandling, eller er det viktigste strømreserver og dempefaktor? Kan for lite Watt ødelegge høytalere, eller er det det motsatte, med for lite krefter som ikke får kontroll over elementene presist og kjapt nok? Jeg har en powerhandling på 650 w på mine Tango R. Kan jeg da bruke kraftige effektforsterkere med nok strømreserver, men kun 200 w konservativt oppgitt. Tenker da i øyeblikket på AVM effekttrinn?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjapt spørsmål; Er det viktig å ha en forsterker som matcher høytaleres powerhandling, eller er det viktigste strømreserver og dempefaktor? Kan for lite Watt ødelegge høytalere, eller er det det motsatte, med for lite krefter som ikke får kontroll over elementene presist og kjapt nok? Jeg har en powerhandling på 650 w på mine Tango R. Kan jeg da bruke kraftige effektforsterkere med nok strømreserver, men kun 200 w konservativt oppgitt. Tenker da i øyeblikket på AVM effekttrinn?
    Finnes kjappe spørsmål, men kjappe svar er ikke alltid like enkelt ;)
    Du må nesten finne litt ut selv hva du liker, det er ikke noen fasit som er hugget inn i steintavler desverre.

    Av det jeg leser så liker du å spille høyt?
    Når en forsterker tynes når den til slutt max spenningssving, og det ender med klipping. Da fyker det fort diskanter.
    En større forsterker kan tynes lenger før den når max spenningssving. Men til slutt så er forsterkeren så kraftig at den smelter spoler når en drar skikkelig på.
    En spiller nok da temmelig høyt!

    Se heller litt på følsomheten som høyttalerne dine har, og impedanse. Det sier litt mer om hvor høyt det blir med en gitt forsterker.
    Håper dette er til hjelp! Flere kan kanskje bidra?

    Mvh
    oks
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    3.573
    Jeg synes at Class-D kan lyde godt på mange paremetre:) Har nylig kjøpt en receiver som er klasse D med mosfet utgangstransistorer og diskre komponenter. Vet ikke om hvilken teknologi som er brukt. Det er engelske konstruktører som står bak. Jeg har sammenlignet den med den gamle integrerte forsterkeren jeg hadde, som var class
    AB . Forskjellen var ganske stor med denne class D. Mye bedre oppløsning,speed/impuls og en mere definert dyp bass gjengivelse. Selv på en gammel JBL-monitor med pusterør:) Det kan vise seg det at D-class har noe bedre kontroll på vanskeligere fasevinkler enn enkelte AB konstruksjoner kan ha.Kan ikke si at D-class er noe dritt å høre på:confused: Men enkete vil mene at disse lyder for perfekt, og at de ikke er så'' naturtro'' som andre konstruksjoner?
    Det er sikkert en kjennsgjernig at det er flere dansker her inne har sagt sitt om bass reflex konstruksjoner, da de kan virke noe buldrende når bass elementet og forsterkeren ikke har så god kontroll på utsvinget under system resonansen. Men det finnes noen bedre konstruksjoner her også. mvh Guit
    Ved du hvorfor basreflex blev opfundet , for at få mere bas og laverer -F3 som så godt ud i databladet , det blev ikke opfundet for at give bedre og mere præcis bas, tværtimod er der en pris at betale for det ekstra output i kraft af bl.a. dårlig impuls gengivelse, og en impedanskurve som er et mareridt for mange forstærkere.

    Det blev populært, det var billigt at lave, og nu tror mange at det simpelthen skal lyde sådan, , reflex(pusterørs højtalerer) er mere eller mindre gået hen og blevet en slags standart, i betydningen af den absolut laveste fællesnævner, forstå det hvem der kan, men det er jo ikke første gang at den laveste fællesnævner er bliver til en standart.
    Det har så afstedkommet der bliver solgt en masse rum-koorigerings udstyr og klasse D forstærkere.
    Ja 2 fejl konstruktioner som tildels udligner hverandre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn