Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Blir startet av og til og høres over hele byen. I forrige uke var det flere som ikke visste at vestfjordoksen gjør seg klar til flyging, og ringte lokalavsen og rapporterte unormal bråk :)

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.705
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her har vi et par virkelige arbeidshester; Begge fløy første gang i 1952 og begge skal brukes frem til 2040, muligens lenger..... Da nærmer vi oss hundre år !!
    Tu-95-Bear.jpg
    B-52.jpg
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Vi legger ned og flytter forsvar sørover, det blir bare mer og mer sånt. Tyskerne prøvde men TU160 får det til hvis de vil.


     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    ^^ Russeren over er vel et resultat av industrispionasje. Nærmest identisk m. min avatar & kronprins:


    usaf-rockwell-b1-b_jpg_500x400.jpg Rockwell. B-1.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    ^^ Kongen er Starfighter iflg. Gunnar Brekke. Men så er han vel også flymekaniker/ingeniørutdannet fra luftforsvaret. Forklarer jo hans store innsikt i foto & vinylsnurrere/pickuper & armer:).


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Tåler vel et par bilder til av kronprinsen:


    300px-B-1B_over_the_pacific_ocean.jpg


    1024px-B1s.jpg


    mvh
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.240
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    ^^ Kongen er Starfighter iflg. Gunnar Brekke. Men så er han vel også flymekaniker/ingeniørutdannet fra luftforsvaret.
    Forklarer jo hans store innsikt i foto & vinylsnurrere/pickuper & armer:).

    mvh
    Nix.

    Er bare en glad amatør når det gjelder fly og min vurdering av F-104en er kun basert på estetikk.
    Håkon Rognlien derimot, vet litt mer om hva som finnes under huden på disse maskinene (F-5?).

    Men i sin tid var det ingen tvil om at Starfighteren var rette maskinen til avskjæring (interseption)
    av sovjetiske bombefly, selv om det brukte bortimot halve sørnorge til å snu - ved topp hastighet.

    Jeg har opplevd simulert angrep fra to F-104 - under nærforsvarsøvelse på FKN (Reitan ved Bodø)
    og det gikk unna skal jeg si deg. I lav høyde. Brøøøl - bang - borte. Så helt ubrukelig til bakke-
    angrep var de nok disse maskinene heller ikke...

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    ^^ Ja, se der forvekslet jeg dere. Antageligvis for andre gang. Beklager sterkt til Håkon Rognlien, som også er en meget kunnskapsrik person:).


    mvh
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.720
    Antall liker
    7.418
    Sted
    Holmestrand
    ^^ Kongen er Starfighter iflg. Gunnar Brekke. Men så er han vel også flymekaniker/ingeniørutdannet fra luftforsvaret.
    Forklarer jo hans store innsikt i foto & vinylsnurrere/pickuper & armer:).

    mvh
    Nix.

    Er bare en glad amatør når det gjelder fly og min vurdering av F-104en er kun basert på estetikk.
    Håkon Rognlien derimot, vet litt mer om hva som finnes under huden på disse maskinene (F-5?).

    Men i sin tid var det ingen tvil om at Starfighteren var rette maskinen til avskjæring (interseption)
    av sovjetiske bombefly, selv om det brukte bortimot halve sørnorge til å snu - ved topp hastighet.

    Jeg har opplevd simulert angrep fra to F-104 - under nærforsvarsøvelse på FKN (Reitan ved Bodø)
    og det gikk unna skal jeg si deg. I lav høyde. Brøøøl - bang - borte. Så helt ubrukelig til bakke-
    angrep var de nok disse maskinene heller ikke...

    mvh
    Gunnar Brekke
    Har også opplevd simulert F-104 angrep på Reitan.
    Vi satt i maskingeværredet ved utgangen på toppen av fjellanlegget.
    De passerte så nær at vi hadde summetone i flere dager.
    Akkurat der og da var det ingen som tenkte på ører.
    Vi var i fyr og flamme over opplevelsen, og da vi fikk telefon om at vi var "tatt ut" hørte vi knapt hva de sa.
    :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.622
    Antall liker
    7.213
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Denne må jo nevnes:
    image.jpg

    XF84H - uoffisielt "Thunderscreech". Ved siden av "Bear" kanditat til tittelen "mest støyende fly."

    Under oppvarming på bakken skulle det angivelig være hørbart på 40km avstand, og sjokkbølgene fa propellen som nådde supersonisk hastighet var kraftige nok til å slå en mann i bakken...

    Johan-Kr
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.864
    Antall liker
    11.779
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Ja, se der forvekslet jeg dere. Antageligvis for andre gang. Beklager sterkt til Håkon Rognlien, som også er en meget kunnskapsrik person:).


    mvh
    No problem :)
    Jeg var nok bedre på F-5 og F-16, tross alt disse jeg hadde typekurs på og jobbet med, sånn ca. i mitt forrige liv...

    F-104 er jo noe helt for seg, da. Teltpluggen, The widow maker.... To Gilette barberblader (i stedet for vinger) montert på en motor som ikke er helt ulik den som satt i DC-9, om jeg husker sånn passe feil. Rett nok påmontert etterbrenner, selvsagt. Stabil i rollplanet om den flyr på ryggen... Fløy forferdelig fort rett fram, brukte halve Barentshavet for å snu.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.705
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
    blackbird-jet.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
    Vis vedlegget 401973

    Har selv sett den der på radar. Det var forsiktig sagt en opplevelse!

    En bekjent som fløy i Norving tok av sørover fra flyplassen i Vardø og så en SR71 over Fiskerhalvøya, da de var ferdieg med venstresvingen og var på kurs mot Båtsfjord passerte SR71 Nordkapp. Da går det unna!
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Blackbirden er definitivt det tøffeste jeg har sett, uansett sjanger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
    Vis vedlegget 401973

    Har selv sett den der på radar. Det var forsiktig sagt en opplevelse!

    En bekjent som fløy i Norving tok av sørover fra flyplassen i Vardø og så en SR71 over Fiskerhalvøya, da de var ferdieg med venstresvingen og var på kurs mot Båtsfjord passerte SR71 Nordkapp. Da går det unna!
    Blackbirden er definitivt det tøffeste jeg har sett, uansett sjanger.
    Har du sett horna til Sluket?0
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.705
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
    Vis vedlegget 401973

    Har selv sett den der på radar. Det var forsiktig sagt en opplevelse!

    En bekjent som fløy i Norving tok av sørover fra flyplassen i Vardø og så en SR71 over Fiskerhalvøya, da de var ferdieg med venstresvingen og var på kurs mot Båtsfjord passerte SR71 Nordkapp. Da går det unna!
    SR71 fløy på 70-80000 fot når de tok bilder og sannsynligvis sjekket responstiden til russerne når de sendte opp MIG25 Foxbat for å prøve å avskjære den. Problemet for russerne var jo at den fløy så fordømt høyt med en hastighet på 1 kilometer pr.sekund. Ikke lett å nå opp til faenskapet før den er borte for å si det sånn. Jeg personlig så aldri SR71 på norsk territorium hverken i luft eller på land.
    Dette tilhører en svunnen tid, både Blackbirden og Foxbaten er pensjonerte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det skulle være av interesse for noen så er min eks svigerfar oberstløytnanten utdannet (og i sin tid aktiv) MIG-21 pilot, utdannet i Israel og Nord-Korea på slutten av sekstitallet. -Hvorfor vil du ikke fly lenger?, spurte jeg ham i 2005.

    -Fordi jeg ikke føler meg trygg bak spakene i fly der jeg ikke har direkte føling med elementene gjennom vaiere og slikt, fikk jeg som svar.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.705
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis det skulle være av interesse for noen så er min eks svigerfar oberstløytnanten utdannet (og i sin tid aktiv) MIG-21 pilot, utdannet i Israel og Nord-Korea på slutten av sekstitallet. -Hvorfor vil du ikke fly lenger?, spurte jeg ham i 2005.

    -Fordi jeg ikke føler meg trygg bak spakene i fly der jeg ikke har direkte føling med elementene gjennom vaiere og slikt, fikk jeg som svar.
    Du vet hva vi kaller slike holdninger ?
    Old school ! Og jeg tør vedde på at han liker Rør og kassetter også ! Det var rør i Mig 21, om det var kassetter er kanskje tvilsomt men likevel;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.944
    Antall liker
    10.453
    Ble det ikke litt rabalder når en Blackbird tok av med fulle etterbrennere fra en eller annen flyplass nordpå?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det skulle være av interesse for noen så er min eks svigerfar oberstløytnanten utdannet (og i sin tid aktiv) MIG-21 pilot, utdannet i Israel og Nord-Korea på slutten av sekstitallet. -Hvorfor vil du ikke fly lenger?, spurte jeg ham i 2005.

    -Fordi jeg ikke føler meg trygg bak spakene i fly der jeg ikke har direkte føling med elementene gjennom vaiere og slikt, fikk jeg som svar.
    Du vet hva vi kaller slike holdninger ?
    Old school ! Og jeg tør vedde på at han liker Rør og kassetter også ! Det var rør i Mig 21, om det var kassetter er kanskje tvilsomt men likevel;)
    Kassetter vet jeg at han brukte, og VHS.

    Han var en av lederne i Entebbe 12, en gruppe dissidentoffisere som ble dømt til døden av Amin for ordrenekt. Han overlevde sammen med ti av de andre ved at hans svigerfamilie sprengte et hull i veggen av fengslet i Entebbe som de rømte ut av. Den tolvte var dessverre for overvektig til å komme seg ut gjennom hullet.

    På åttitallet ble det laget en skikkelig B-film i Hollywood om Entebbe 12, som jo er folkehelter i Uganda. Dessverre er filmen (ifølge min eks fru) en kalkun, så den er ikke mulig å få tak i på DVD. Men jeg vet at eks svigers har et eksemplar på VHS som jeg må få spilt over på digitalt format. Det er jo ikke alle som har en eks svigerfar som en hovedfigur i en Hollywood-film er basert på. Musei er en herlig og avslappet type som jeg fortsatt er gode venner med. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    While I do not have personal experience with the Blackbird, here is an very interesting account by someone who did.

    http://gizmodo.com/5511236/the-t...

    An excerpt:

    "One day, high above Arizona , we were monitoring the radio traffic of all the mortal airplanes below us. First, a Cessna pilot asked the air traffic controllers to check his ground speed. 'Ninety knots,' ATC replied. A twin Bonanza soon made the same request. 'One-twenty on the ground,' was the reply.

    To our surprise, a navy F-18 came over the radio with a ground speed check. I knew exactly what he was doing. Of course, he had a ground speed indicator in his cockpit, but he wanted to let all the bug-smashers in the valley know what real speed was. 'Dusty 52, we show you at 620 on the ground,' ATC responded.

    The situation was too ripe. I heard the click of Walter's mike button in the rear seat. In his most innocent voice, Walter startled the controller by asking for a ground speed check from 81,000 feet, clearly above controlled airspace. In a cool, professional voice, the controller replied, ' Aspen 20, I show you at 1,982 knots on the ground.' We did not hear another transmission on that frequency all the way to the coast."
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ble visstnok startet med 2 V8ere som ble koplet til eksternt og en solid dose "sprengstoff" inn i tennkammerne.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.864
    Antall liker
    11.779
    Torget vurderinger
    2
    Ble visstnok startet med 2 V8ere som ble koplet til eksternt og en solid dose "sprengstoff" inn i tennkammerne.
    Ikke helt feil; SR-71 har et nokså sjeldent startsystem, der kjernemotoren drives av en aksling fra startevogn, mens normalen er at det blåses inn luft direkte i turbinen. Og, som du nevner, selve tenningen hjelpes i gang av en katalysatorvæske (Triethylborane, eller noe sånt) som "skytes" inn i brennkamrene.

    Om jeg husker dette korrekt, så hadde også tidligere generasjoner norske jagere start med aksling, tror dette var normalen opp til F-86.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    They had this special chemical ignition they stored in a little fuel tank the size of a grapefruit that has this wicked chemical in it, triethylborane. It explodes when it comes into contact with oxygen. The way you get this engine going--because it was so massive-- was this special starting thing with two 454 cubic inch V8s and a gear drive that they would just jack up into the bottom of the airplane. And when you said go, they'd redline those Buicks and the big motor would start to turn over. You'd advance the throttle, give it the gas, and at a certain RPM you'd click the throttle over and it would let in this triethyborane that lit the fuel. It shot a big green flame out about 50 feet behind the airplane.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.705
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    [FONT=&quot]Originally, the Blackbird's J58 engines were started with the assistance of two [/FONT]Buick Wildcat[FONT=&quot] V8 [/FONT]internal combustion engines[FONT=&quot], externally mounted on a vehicle referred to as an AG330 "start cart". The start cart was positioned underneath the J58 and the two Buick engines powered a single, vertical [/FONT]drive shaft[FONT=&quot] connecting to the J58 engine and spinning it to above 3,200 [/FONT]revolutions per minute[FONT=&quot] at which point the turbojet could self-sustain. Once the first J58 engine was started, the cart was repositioned to the other side of the aircraft to start the other J58 engine. Later start carts used [/FONT]Chevrolet big-block[FONT=&quot] V8 engines. Eventually, a quieter, pneumatic start system was developed for use at main operating bases; the V8 start carts remained at diversion landing sites not equipped with the pneumatic system.[/FONT][55]
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.705
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må jo lese og se litt på Mig-25 også.
    Russian_Air_Force_MiG-25.jpg


    [FONT=&quot]The Mikoyan-Gurevich MiG-25 (Russian: Микоян и Гуревич МиГ-25) (NATO reporting name: Foxbat) is a supersonic interceptor andreconnaissance aircraft that was among the fastest military aircraft to enter service. It was designed by the Soviet Union's Mikoyan-Gurevichbureau primarily using stainless steel; one of the few combat aircraft to do so. It was the last plane designed by Mikhail Gurevich before his retirement.[2] The first prototype flew in 1964, and the aircraft entered service in 1970. It has an operational top speed of Mach 2.83 (Mach 3.2 is possible but at risk of significant damage to the engines), and features a powerful radar and four air-to-air missiles.[/FONT]
    [FONT=&quot]When first seen in reconnaissance photography, the large wing suggested an enormous and highly maneuverable fighter, at a time when U.S. design theories were also evolving towards higher maneuverability due to combat performance in the Vietnam War. The appearance of the MiG-25 sparked serious concern in the West and prompted dramatic increases in performance for the McDonnell Douglas F-15 Eagle then under development in the late 1960s. The capabilities of the MiG-25 were better understood in 1976 when Soviet pilot Viktor Belenko defected in a MiG-25 to the United States viaJapan. It turned out that the aircraft's weight necessitated its large wings.[/FONT]
    [FONT=&quot]Production of the MiG-25 series ended in 1984 after completion of 1,190 aircraft. A symbol of the Cold War, the MiG-25 flew with Soviet allies and former Soviet republics, remaining in limited service inRussia and several other nations. It is one of the highest-flying military aircraft,[3] and the second fastest after the SR-71reconnaissance aircraft.[4][/FONT]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn