.............. for det er sikkert den mest overvåkte bilen i bilers historie. Detaljnivået i den infoen som Teslas teknikere har tilgang til er nærmest utrolig. Det er logget hver eneste gang du tråkker på bremsen, hvor lenge det varte, hvilken fart bilen hadde, etc. etc. Jeg tuller ikke, jeg har vært i kontakt med dem en gang jeg opplevde en rar ting en vinterdag og lurte på hvorfor. Hvor bilen er til enhver tid er minste problem å finne ut.
Og du er imot datalagringsdirektivet?
Ja det er jeg.
Så lenge ikke denne informasjonen deles med myndigheter, forsikringsselskaper, politi så har jeg akseptert at det er slik, og at det kommer til å bli slik i alle biler om ikke så alt for lenge.
Teknologien og mulighetene stopper ikke og Tesla har på gang et nettverk av selvkjørende biler som vil endre bilhold for all fremtid. Jeg er en del av et eksperiment og jeg vet det, og jeg aksepterer det.
Det vesentlige er om de som sitter på data er pålagt å dele dem med de som har makten til enhver tid, eller de som forsøker å avdekke noe ulovlig. Jeg har satt på en irriterende piping som minner meg på om at jeg kjører for fort. Den piper rett som det er, men hvis dette skulle ført til at trafikkpolitiet kunne sende meg en bot hver gang jeg var over grensen noen sekunder så ville jeg ikke eid bilen. Da hadde jeg heller spasert eller kjøpt meg et esel.
Det vesentlige er ikke at data blir logget. Man er dårlig informert om man ikke er klar over dette. Alt man gjør på nettet, alt man klikker på, alt man sier vil noen logge hvis de klarer det. Det betyr ikke at jeg støtter at slik informasjon skal lagres i lang tid slik at myndighetene, politikere og maktutøvere skal kunne få tilgang til all informasjon bare for å sjekke om man ikke bryter noen regler, lover eller forskrifter. Det er jo bare å se til Kina for å få et innblikk i hvordan dette kan utvikle seg i form av blytung sosial kontroll.
Jeg ønsker at folk skal være klar over hvor mye informasjon som kan samles om dem uten at folk tenker over det. Vi har kun sett begynnelsen på dette, og jeg vil ikke spå hvor det kan føre.
Jeg fikk meg riktignok en støkk når jeg forsto (eller fikk en nyss av alt etter som) detaljnivået av informasjon som deles mellom Tesla og bilflåten deres.
Tesla, Google, Facebook, det de vet om deg, eller kan sannsynliggjøre gjennom algoritmer, analyser og statistikk er på et helt annet nivå enn hva folk har den ringeste anelse om.
Jeg vet ikke hva dette vil føre til, men DLD og slike lovforslag bidrar kun til å muliggjøre misbruk av slik informasjon. Vi her hjemme lever i en liten fredelig andedam, og jeg mistenker ikke noen av politikerne som er aktuelle i dag for å misbruke hva som ligger i dette potensialet. Men det betyr ikke at det ikke kan komme noen andre på et senere tidspunkt som ikke har noen kvaler.
Dette er bare en sped begynnelse. The internet of things vil endre mye.
Så det som kan virke som et paradoks, at jeg er motstander av DLD og slike lover og samtidig kjører en overvåket bil kan kanskje illustrere at jeg er godt klar over hvilket informasjonsinnhentingspotensiale som ligger i tekniske nyvinninger. Men desto viktigere er det å lage mest mulig vanntette skott slik at denne informasjonen ikke er tilgjengelig for alle, inkludert dem som er villig til å bruke denne informasjonen til å skade deg om du ikke danser etter deres pipe.