Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Da man kunne velge SC som tilbehør var tilgangen priset til ca 17000 kroner. Målt i strømpris er det ikke mulig å lade for så mye,målt i hurtigladingpris ser det litt annerledes ut da energi der er og prises mye dyrere enn til privatbruk.

    Uansett har man, som du sier, betalt en god slump for dette ved kjøp, så gratis har det aldri vært.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Ellers har det blitt vinter her i Oslo og det tydeliggjør ytterligere noe av spriket mellom oppgitt og faktisk forbruk av energi på bilen. Min var ferdigladet i går kveld, da hadde jeg 270 tkm på batteriet (lader til 70%). I dag tidlig hadde bilen 264 tkm (vampire drain). Så satte jeg på forvarming - da den var ferdig hadde jeg 261 tkm, da er noe av energien tatt fra stikkontakten regner jeg med. Det blir totalt 9 tkm "brukt rekkevidde", eller ca 1.8kWh energi - dette ekstraforbruket er ikke tydlig noe sted man har tilgang til - bilen teller kun energibruk når girspaken står på drive.

    omregnet til bensin ville dette være et par desiliter. fortsatt mindre enn man ville brukt ved å kjøre webasto
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Det skal bli mye pølser fremover ved ladestasjonene.. Hadde jeg vært Tesla hadde jeg beholdt free forever, men heller satt en begrensning på 10 minutter ladetid per bil og deretter en "karantenetid" avhengig av antall biler i kø (Tesla overvåker jo bilene kontinuerlig); da ville man ha en bedre rotasjon ved ladepunktene tross man måtte ha ladet noe oftere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Det skal bli mye pølser fremover ved ladestasjonene.. Hadde jeg vært Tesla hadde jeg beholdt free forever, men heller satt en begrensning på 10 minutter ladetid per bil og deretter en "karantenetid" avhengig av antall biler i kø (Tesla overvåker jo bilene kontinuerlig); da ville man ha en bedre rotasjon ved ladepunktene tross man måtte ha ladet noe oftere.
    Ville ikke funket... kan fort være avhengig av å stå (mye) lengre før neste lader eller destinasjon kan nås. Folk har også ulike grunner for å lade - noen skal til neste lader, noen skal utenfor allfarvei, noen skal kjøre langt neste dag og må "prelade", noen skal spare 10 kroner osvosvosv. Litt av konseptet er også at man gjør noe annet mens man lader, som å spise, gå en tur eller whatever. Vil aldri funke å basere seg på at folk skal sitte klare for å flytte bilen etter 10 min (eller et annet antall minutter).

    Svært mye tror jeg vil oppnås med at folk gis incentiver til å lade når de trenger det - ikke lade når de kan. Slik det er i dag er det ganske sterke indikatorer på at SC-nettverket blir "overforbrukt". Det er i alles interesse at det brukes minst mulig slik at det er mest mulig tilgjengelig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Ellers har det blitt vinter her i Oslo og det tydeliggjør ytterligere noe av spriket mellom oppgitt og faktisk forbruk av energi på bilen. Min var ferdigladet i går kveld, da hadde jeg 270 tkm på batteriet (lader til 70%). I dag tidlig hadde bilen 264 tkm (vampire drain). Så satte jeg på forvarming - da den var ferdig hadde jeg 261 tkm, da er noe av energien tatt fra stikkontakten regner jeg med. Det blir totalt 9 tkm "brukt rekkevidde", eller ca 1.8kWh energi - dette ekstraforbruket er ikke tydlig noe sted man har tilgang til - bilen teller kun energibruk når girspaken står på drive.

    omregnet til bensin ville dette være et par desiliter. fortsatt mindre enn man ville brukt ved å kjøre webasto
    Stod støpselet i eller ikke fra 270 til 261km? Webasto bruker 6dl ved full pupp 5kW i 1 time.

    Siden man normalt ikke tapper batteriet lavere enn 20-30% så blir praktisk rekkevidde under tjue mil. Fremdeles tilstrekkelig antar jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Stod støpselet i eller ikke fra 270 til 261km? Webasto bruker 6dl ved full pupp 5kW i 1 time.

    Siden man normalt ikke tapper batteriet lavere enn 20-30% så blir praktisk rekkevidde under tjue mil. Fremdeles tilstrekkelig antar jeg.
    Ja, stod i men kun på 7A så mesteparten av oppvarmingen gikk fra batteriet. Jeg kjører svært lite til daglig så lader kun til 70% - det holder evig lenge til alt jeg måtte finne på, lader stort sett hver tredje dag sånn ca og holder bilen i området 170-270km sånn ca. Lader noe oftere om vinteren siden forbruket er mye høyere pga mye forvarming for småturer. Kjører aldri mer enn 10-12 mil på en dag uten at det er planlagt, og om så skjer så er det i helgen. Da lader jeg normalt noe høyere siden vi har noe fast kjøring lørdagene (ca 50km)

    Jeg vet ikke når bilen starter vedlikeholdslading, men den lar nivået falle noe før ladingen starter på ny gitt at bilen er plugget inn.

    "Vampire drain" har foråvidt lite eller ingen ting med temperatur å gjøre - det er der hele tiden. I praksis koster det vel ca 1 krone i døgnet for energien som går med der.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Bra at de hanker inn noen kroner her. Nettverket blir større og samtidig mindre sjans for kø når en skal lade. Det blir jo fortsatt like enkelt å bruke.
    Hanker inn kroner ? De som lader hos Tesla gjør det da ikke gratis da de allereren har betalt inne en god slump på forhand. Har ikke tall men etter det jeg mener å ha lest skal du lade gangske mye om du skal bruke det opp ila den tiden man normalt har en slik bil.
    Det gjøres heller ikke noe med disse kundene. Vi fortsetter å lade gratis, til vi kjøper ny bil.
    Hvilken prismodell de legger seg på i fremtiden har de ikke sagt noe om. Det var kun de med det minste batteriet
    som kunne velge å legge til opsjonen med superlading en liten stund. Det ble inkludert også på 60kwh etter ca et års tid.

    Jeg tror det blir meget rimelig å kjøpe strømmen på superlader, ettersom de uttaler "cheaper than gas." Firmaet er jo fra
    USA, og der er det langt fra dyrt med den sorten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Elektrisk energi er også billig i Norge - jeg mener de bør prise en god del dyrere enn hjemmelading kun for å unngå at noen bruker SC for å spare noen få kroner. Disse finnes - utrolig nok. Har pratet med folk på SC som aldri lader hjemme fordi det jo er gratis å bruke SC. De bør også se på å prise basert på tid slik at folk faktisk flytter på seg. De siste 20 minuttene av en lading til fullt får man lite energi men opptar en ladeplass åkke som.

    Det beste er jo om nettverket blir selvfinansierende og kan bygges ut en god del videre. Personlig har jeg nå som det kommer lader på RV15 alt jeg har behvov for gitt at det er ledig plass, men slikt avhenger jo av hvor man bor og hvor man faktisk kjører.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Stod støpselet i eller ikke fra 270 til 261km? Webasto bruker 6dl ved full pupp 5kW i 1 time.

    Siden man normalt ikke tapper batteriet lavere enn 20-30% så blir praktisk rekkevidde under tjue mil. Fremdeles tilstrekkelig antar jeg.
    Ja, stod i men kun på 7A så mesteparten av oppvarmingen gikk fra batteriet. Jeg kjører svært lite til daglig så lader kun til 70% - det holder evig lenge til alt jeg måtte finne på, lader stort sett hver tredje dag sånn ca og holder bilen i området 170-270km sånn ca. Lader noe oftere om vinteren siden forbruket er mye høyere pga mye forvarming for småturer. Kjører aldri mer enn 10-12 mil på en dag uten at det er planlagt, og om så skjer så er det i helgen. Da lader jeg normalt noe høyere siden vi har noe fast kjøring lørdagene (ca 50km)

    Jeg vet ikke når bilen starter vedlikeholdslading, men den lar nivået falle noe før ladingen starter på ny gitt at bilen er plugget inn.

    "Vampire drain" har foråvidt lite eller ingen ting med temperatur å gjøre - det er der hele tiden. I praksis koster det vel ca 1 krone i døgnet for energien som går med der.
    Har du mulighet for å lade til 70% kvelden før, notere rekkevidde, ta ut støpsel og neste morgen etter x timer notere ny rekkevidde? Da vil man vel få er riktigere bilde på forvarming og vampire drain?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Det skal bli mye pølser fremover ved ladestasjonene.. Hadde jeg vært Tesla hadde jeg beholdt free forever, men heller satt en begrensning på 10 minutter ladetid per bil og deretter en "karantenetid" avhengig av antall biler i kø (Tesla overvåker jo bilene kontinuerlig); da ville man ha en bedre rotasjon ved ladepunktene tross man måtte ha ladet noe oftere.
    Ville ikke funket... kan fort være avhengig av å stå (mye) lengre før neste lader eller destinasjon kan nås. Folk har også ulike grunner for å lade - noen skal til neste lader, noen skal utenfor allfarvei, noen skal kjøre langt neste dag og må "prelade", noen skal spare 10 kroner osvosvosv. Litt av konseptet er også at man gjør noe annet mens man lader, som å spise, gå en tur eller whatever. Vil aldri funke å basere seg på at folk skal sitte klare for å flytte bilen etter 10 min (eller et annet antall minutter).

    Svært mye tror jeg vil oppnås med at folk gis incentiver til å lade når de trenger det - ikke lade når de kan. Slik det er i dag er det ganske sterke indikatorer på at SC-nettverket blir "overforbrukt". Det er i alles interesse at det brukes minst mulig slik at det er mest mulig tilgjengelig.
    10 minutter var bare et eksempel; denne tiden kan være avhengig ift avstand fra hjemmet, rute på gps'en, gjenstående batterikapasitet og biler som venter i kø. Poenget er en bedre rotasjon på laderne ved litt mer intelligent premisser enn at det svinges en pisk som koster penger. Autopiloten kunne sågar ha flyttet bilen med litt mer intelligent støpsel hehe.

    Hva er typisk ladetid egentlig?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    vampire drain er ca 6tkm / døgn, men det avtar jo lengre bilen står ubrukt. Den går mer og mer i dvale. Kan også skru av "always connected" for å redusere det om man er opttatt av slikt.

    Forvarming er jo bare ren energi tilført kupeen. Det er mye mindre enn med webasto siden varmetapet til omgivelsene er minimalt. Jeg måtte etter hvert kjøpe meg lader og lade batteriet på skodaen minst en gang i uken siden bruk av webasto 2 ganger om dagen kombinert med setavarmer, varmetråder, 10-15 kuldegrader og kort kjøretur tappet batteriet. Jeg hadde større problemer med batterikapasiteten på Skodaen enn jeg har på Teslaen... som biler flest hadde den heller ingen indikator på når batteriet var tomt. Det oppdaget man ved at det kom et lass med meningsløse feilmeldinger om at ABS var utkoblet, airbagen feilet osv, samt at bilen ikke ville starte.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Hva er typisk ladetid egentlig?
    Svært varierende, vil jeg si. Avhenger av hvor man skal, hvor stor ladeeffekt man faktisk får (avhenger av batterinivå og om man kobler seg på som 1. eller 2. bil). For min egen del har jeg stått alt fra 5-10 til 30-minutter. Jeg tror ganske mange står lengre enn nødvendig fordi de uansett spiser ller lignende, samt at det uansett ikke koster noe. Ladingen over ca 80% er lite effektiv. Å lade helt opp tar veldig lang tid og det er strengt tatt ikke meningen at man skal gjøre det.

    Noe av dette er Teslas egen feil - eksempelvis er det langt fra Sarpsborg til Lillehammer, og om vinteren må man stå lenge for å klare turen (nå løste med lader på Nebbenes). Skal man til sunnmøre fra østlandet er det lader på Lillehammer og man må lade full for å komme frem og selv da kan det være problematisk, spesielt når det er kaldt. Det mest effektive er å lade nok til å nå neste SC + litt margin og være ganske tom når man kommer til neste lader, da er ladeeffekten høyest.

    Når vi er på tur lader jeg den tiden det tar å spise, stekke på bena, gå på do osv. Det holder erfaringsmessig. Om jeg bare skal ha en liten topup står jeg mens jeg går på do eller tar en kaffi, kanskje 10 minutter.

    Det er også, rimelig nok, svært varierende belegg på laderene. Selv har jeg klart meg fint, men det rapporteres om køer på Lier, Lillehammer, Solli (nord for Særp) og Brokelandsheia (E18 midt mellom Oslo og Kristiansand). Spesielt på Lier og Lillehammer mistenkes det at det er mye "hjemmelading" som skjer. Jeg har ladet en del ganger på Elverum og der har jeg ofte vært eneste bil og det har aldri vært mer enn halvfullt. På Solli har jeg droppet en "top up" på vei hjem fra Sverige da det var fullt, to i kø og jeg uansett kom meg hjem med god margin. Så det ser ikke ut som det takler veeeldig mange flere biler før det kan bli vel mye hassle. Nå blir det jo bygget ut mer, men utbygningstakten i Norge har gått ned. Tesla har dog veldig god kontroll på bruk, bruksmønster og denslags så de kan tilpasse om de vil.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Var på tur i helgen. Oslo - Ski med stopp for barnesvømming og vindere til Hvaler. Et stopp hos slekt og så 4 km til spisestedet hvor bilen stod noen timer. Tilbake til der slekta bor. Så retur til Oslo direkte. Total kjørelengde ca 250 km inkl 6 km ekstra grunnet feilnavigering på Hvaler. Ladet til 341 typical før avreise så dette skulle jo være a walk in the park skulle man tro. Uten lading på destinasjon (totalt ca 25 tkm) ville jeg ankommet hjem med ca 25km rekkevidde igjen på batteriet. Så turen gikk forsåvidt helt fint (som jeg regnet med). Men det har har altså "forsvunnet" 60-70km rekkevidde i løpet av dagen, eller rundt 20% av den opprinnelige. De gikk med til å varme opp kupeen fra utetemperatur til 21-22 grader mange ganger (flere lange stopp på turen) og å holde kupeen varm. Forbruket på motorveien var også ganske mye høyere enn estimert grunnet fart, utetemperatur og pissregn (hvor mye regn har å si vet jeg ikke så mye om).

    Dette er en vinterdag uten at det var spesielt kaldt - var +2 til +6 grader. Moralen er at flere lange stopp påvirker forbruket svært mye siden kupeen må varmes opp mange ganger. Hadde vi kjørt alt sammenhengende ville forbuket totalt vært betydelig lavere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det handler vel egentlig om hvordan apper på telefonen er usikre hvis man logger seg på usikre nett for å spare en tiøring fremfor å bruke av månedens kvote på datanedlasting. Hvis noen får tak i login og passord på en app, eller på gmailkontoen din for den saks skyld, eller klarer å lure seg til å oppgi kredittkortinformasjon til lurendreiere via phishig så kan man få problemer.

    Det er et alvorlig problem med all kommunikasjon på nettet.

    Er man uforsiktig og håper å få noe gratis så er man spesielt utsatt.

    Teslaappen har dog vært kjærkommen for meg. Var på hyttetur en helg og gadd ikke å bry meg med advarsler om at batterinivået var lavt i "nøkkelen". Hytten hadde ikke innlagt strøm heller så min telefon gikk tom.

    Da sto jeg der litt inne i et skogholt .. ingen der som hadde batterier og jeg hadde ikke med ladekabel til telefonen.

    Men det var andre der som hadde telefon med strøm, spesifikt han som skulle sitte på tilbake til sivilisasjonen. Så vi laster ned appen på hans telefon og jeg logger meg på teslanettet. I den appen er det en kommando for å starte bilen. Funket utmerket, (første gang hen har fått bruk for den muligheten).

    Men klarer noe å lure ut av meg login og passord .. ja så kan de stikke av med bilen. Ikke at de vil gavne dem mye om de ikke bare er ute eller en joyride, for det er sikkert den mest overvåkte bilen i bilers historie. Detaljnivået i den infoen som Teslas teknikere har tilgang til er nærmest utrolig. Det er logget hver eneste gang du tråkker på bremsen, hvor lenge det varte, hvilken fart bilen hadde, etc. etc. Jeg tuller ikke, jeg har vært i kontakt med dem en gang jeg opplevde en rar ting en vinterdag og lurte på hvorfor. Hvor bilen er til enhver tid er minste problem å finne ut.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.193
    Antall liker
    9.515
    .............. for det er sikkert den mest overvåkte bilen i bilers historie. Detaljnivået i den infoen som Teslas teknikere har tilgang til er nærmest utrolig. Det er logget hver eneste gang du tråkker på bremsen, hvor lenge det varte, hvilken fart bilen hadde, etc. etc. Jeg tuller ikke, jeg har vært i kontakt med dem en gang jeg opplevde en rar ting en vinterdag og lurte på hvorfor. Hvor bilen er til enhver tid er minste problem å finne ut.
    Og du er imot datalagringsdirektivet? ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    .............. for det er sikkert den mest overvåkte bilen i bilers historie. Detaljnivået i den infoen som Teslas teknikere har tilgang til er nærmest utrolig. Det er logget hver eneste gang du tråkker på bremsen, hvor lenge det varte, hvilken fart bilen hadde, etc. etc. Jeg tuller ikke, jeg har vært i kontakt med dem en gang jeg opplevde en rar ting en vinterdag og lurte på hvorfor. Hvor bilen er til enhver tid er minste problem å finne ut.
    Og du er imot datalagringsdirektivet? ;)
    Ja det er jeg.

    Så lenge ikke denne informasjonen deles med myndigheter, forsikringsselskaper, politi så har jeg akseptert at det er slik, og at det kommer til å bli slik i alle biler om ikke så alt for lenge.

    Teknologien og mulighetene stopper ikke og Tesla har på gang et nettverk av selvkjørende biler som vil endre bilhold for all fremtid. Jeg er en del av et eksperiment og jeg vet det, og jeg aksepterer det.

    Det vesentlige er om de som sitter på data er pålagt å dele dem med de som har makten til enhver tid, eller de som forsøker å avdekke noe ulovlig. Jeg har satt på en irriterende piping som minner meg på om at jeg kjører for fort. Den piper rett som det er, men hvis dette skulle ført til at trafikkpolitiet kunne sende meg en bot hver gang jeg var over grensen noen sekunder så ville jeg ikke eid bilen. Da hadde jeg heller spasert eller kjøpt meg et esel.

    Det vesentlige er ikke at data blir logget. Man er dårlig informert om man ikke er klar over dette. Alt man gjør på nettet, alt man klikker på, alt man sier vil noen logge hvis de klarer det. Det betyr ikke at jeg støtter at slik informasjon skal lagres i lang tid slik at myndighetene, politikere og maktutøvere skal kunne få tilgang til all informasjon bare for å sjekke om man ikke bryter noen regler, lover eller forskrifter. Det er jo bare å se til Kina for å få et innblikk i hvordan dette kan utvikle seg i form av blytung sosial kontroll.

    Jeg ønsker at folk skal være klar over hvor mye informasjon som kan samles om dem uten at folk tenker over det. Vi har kun sett begynnelsen på dette, og jeg vil ikke spå hvor det kan føre.

    Jeg fikk meg riktignok en støkk når jeg forsto (eller fikk en nyss av alt etter som) detaljnivået av informasjon som deles mellom Tesla og bilflåten deres.

    Tesla, Google, Facebook, det de vet om deg, eller kan sannsynliggjøre gjennom algoritmer, analyser og statistikk er på et helt annet nivå enn hva folk har den ringeste anelse om.

    Jeg vet ikke hva dette vil føre til, men DLD og slike lovforslag bidrar kun til å muliggjøre misbruk av slik informasjon. Vi her hjemme lever i en liten fredelig andedam, og jeg mistenker ikke noen av politikerne som er aktuelle i dag for å misbruke hva som ligger i dette potensialet. Men det betyr ikke at det ikke kan komme noen andre på et senere tidspunkt som ikke har noen kvaler.

    Dette er bare en sped begynnelse. The internet of things vil endre mye.

    Så det som kan virke som et paradoks, at jeg er motstander av DLD og slike lover og samtidig kjører en overvåket bil kan kanskje illustrere at jeg er godt klar over hvilket informasjonsinnhentingspotensiale som ligger i tekniske nyvinninger. Men desto viktigere er det å lage mest mulig vanntette skott slik at denne informasjonen ikke er tilgjengelig for alle, inkludert dem som er villig til å bruke denne informasjonen til å skade deg om du ikke danser etter deres pipe.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.767
    Antall liker
    85.664
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er vel mest slik at folk ikke har fått det de har betalt for
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om å betale for mye.

    Tesla tilbyr både 75 og 60 utgaver. Den 60 utgaven som selges nå har det samme batteriet som 75, men den er begrenset via programvare. Det koster 100.000 kr å oppgradere.

    Det er gode grunner til å velge 60 utgaven.

    Bjørn Nyland forklarer hvorfor.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Ja, når noen klarer å hoste opp et batteri som er i stand til å ta i mot denne effekten.
    Når en superlader en Model S vil jeg tippe den ligger på 110-120 kW i 10-15 minutter maks, hvis en ankommer
    med lav SOC og ideell temperatur på batteriet.
    Ja... det SC-tidene Tesla opererer med har et ikke ubetydelig element av bogus i seg. I et best-case hvor man har en ladestolpe alene/kobler til som bil nr. 1 og ankommer med nesten helt tomt batteri så er det som i reklamen, men som alle som har brukt SC vet forholder det seg fort noe annerledes i virkeligheten. Om man plugger inn med SOC f.eks 30% og trenger å lade til 90% for å komme videre så tar det sin tid om noen andre okkuperer laderen allerede. Da ender man fort opp med å lade med lav effekt i det intervallet batteriet kan ta imot mest effekt og når den andre bilen etter hvert ikke trenger så mye juice så nærmer man seg allerede området der effekten uansett går ned pga SOC på eget batteri.

    Erfaringsmessig er dog SC ganske bekymringsløst, spesielt om man skjønner konseptet i utgangspunktet og ikke plutselig får seg en overraskelse mhp ladetid.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    sakset fra artikkelen:
    Tesla mener de ikke har gjort noe galt når det gjelder bilens effekt. De viser til EU-regler som krever at motorer testes i benk adskilt fra kjøretøyet for å måle den maksimale effekten.

    Tesla oppga denne informasjonen på riktig måte (eksplisitt presentert som motorkraft, ikke kjøretøyets kraft), skriver Teslas advokat til retten.
    ....
    Tesla påstår at det er allment kjent at kjøretøyets kraft på veien avviker fra motorens kraft i tester.

    Så med andre ord bruker de en ekstern energikilde og ikke bilens batteri når de gjør disse testene, uten å spesifikt opplyse om dette.
    Dette blir som om turbobiler skulle benkes på etanol og oppjustert ladetrykk, og så oppgir man det som bilens effekt selv om det ikke er i nærheten av hva den vil produsere "på veien" med 95 oktan og normalt ladetrykk.
    Skal bli interresant å følge rettaken videre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med tanke på at du vil få plass >350 000 i køen så kan du like gjerne reservere den nå for mange har nok fått sin og kan poste erfaringer lenge før din har kommet i produksjon. Du får refundert reservasjonsbeløpet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.529
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så med andre ord bruker de en ekstern energikilde og ikke bilens batteri når de gjør disse testene, uten å spesifikt opplyse om dette.
    Dette blir som om turbobiler skulle benkes på etanol og oppjustert ladetrykk, og så oppgir man det som bilens effekt selv om det ikke er i nærheten av hva den vil produsere "på veien" med 95 oktan og normalt ladetrykk.
    Skal bli interresant å følge rettaken videre.
    Nå er det forsåvidt ganske normalt at det oppgis motoreffekt på fossilbiler, og ikke effekt på hjulene.

    Det har vel vært rettaker på dette før, uten at jeg greier å google (husker ikke bilmerket)...

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Så med andre ord bruker de en ekstern energikilde og ikke bilens batteri når de gjør disse testene, uten å spesifikt opplyse om dette.
    Dette blir som om turbobiler skulle benkes på etanol og oppjustert ladetrykk, og så oppgir man det som bilens effekt selv om det ikke er i nærheten av hva den vil produsere "på veien" med 95 oktan og normalt ladetrykk.
    Skal bli interresant å følge rettaken videre.
    Nå er det forsåvidt ganske normalt at det oppgis motoreffekt på fossilbiler, og ikke effekt på hjulene.

    Det har vel vært rettaker på dette før, uten at jeg greier å google (husker ikke bilmerket)...

    Johan-Kr
    Tesla hevder å ha målt i henhold til EUs måleprosedyre - om det stemmer aner jeg ikke. At den er misvisende er vel hevet over enhver tvil så saken går vel på hva man må kunne forvente at kundene kan og bør skjønne og om det evt har relevans.

    Fra mitt ståsted ser det ut som Tesla bevisst har overdrevet og villedet, men om retten er enig er en annen sak.

    I følge vognkortet har den bare 90 hestekrefter forresten, det er også i henhold til EU-standard.
     
    Sist redigert:

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Nå er det forsåvidt ganske normalt at det oppgis motoreffekt på fossilbiler, og ikke effekt på hjulene.

    Det har vel vært rettaker på dette før, uten at jeg greier å google (husker ikke bilmerket)...

    Johan-Kr
    Du tenker på rettsaken hvor NAF gikk mot Nissan (X-Trail). Nissan tapte.
    Hvordan Tesla måler effekten vet jeg ikke, men normen på andre siden av dammen er vel SAE. DIN krever at motoren er i kjøretøyet (edit: eller under samme forhold som om den skulle vært det), og ut fra det Tesla selv sier så virker det ikke som det er tilfelle.

    SAE tillater ikke tulking med drivstoff.. men vet ikke hvordan det er med andre energikilder:

    "SAE tightened its horsepower rules to eliminate the opportunity for engine manufacturers to manipulate factors affecting performance such as how much oil was in the crankcase, engine control system calibration, and whether an engine was tested with premium fuel."
    -Jeff Plungis, Asians Oversell Horsepower, Detroit News
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Er det noen her som har en Tesla med den minste batteripakken som kan utdype litt om reelle kjørelengder sommer og vinter ?........ på vinteren fortinnsvis MED varmen på i bilen.
    For sommer/vår/høst stemmer amerikanske rekkeviddetall bra for Tesla. Vinter varierer mye med hvor kaldt der er og hvilket føre det er. Som et greit estimat kan du anta ca 30% kortere på en langtur når det er norsk vinter. Er det mye 60 og 70-sone blir forbruket en del mindre enn oppgitt.

    Forbruket blir mye høyere med mye stopp og gjenoppvarming av kupeen. Lite relevant til daglig om man lader hjemme, men skal man stoppe noen steder underveis på langtur og det er -10 merkes det godt for å sider slik.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.193
    Antall liker
    9.515
    Med tanke på at du vil få plass >350 000 i køen så kan du like gjerne reservere den nå for mange har nok fått sin og kan poste erfaringer lenge før din har kommet i produksjon. Du får refundert reservasjonsbeløpet.
    350 000+ som har betalt 10,000.- i depositum. Blir penger av det.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.283
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Med tanke på at du vil få plass >350 000 i køen så kan du like gjerne reservere den nå for mange har nok fått sin og kan poste erfaringer lenge før din har kommet i produksjon. Du får refundert reservasjonsbeløpet.
    350 000+ som har betalt 10,000.- i depositum. Blir penger av det.....
    Det var vel det som var tanken...
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    I dag med bilen parkert ute i underkjølt regn var der tydelig at løsningen med rammeløse dører er noget preget av at bilen er designet i sunny California. Om jeg ikke hadde vært forsiktig regner jeg med at et vindu eller to hadde røket på dørene da mekanismen som skal senke vinduene før døren åpnes ikke orket det.

    På en annen side var varmeapparatet gull når bilen var dekket av er ganske tykt islag som gjorde det umulig å beveg på bilen før frontruten var tint opp. 6kw eller hva det nå er rett i kupeen gjorde susen raskt.

    Dørhåndtakene brøt seg gjennom islaget lett som bare der og bakluken åpnet seg som ingen ting hadde skjedd, men dørene slet og ladeporten måtte lirkes opp. Satte bilen til tining i garasjen med varmeapparatet på full guffe da jeg kom hjem. Må vel nesten oppsøke en oppvarmet garasje for å få av all isen om det ikke blir plussgrader med der første, men områder rundt kupeen er isfritt i alle fall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn