KH: Det er som Baluba sier her også- som regel. Jeg har dog opplevd at lengre bånd enn de to norske standardene 60 og 90 setter seg fast/ryker lettere enn disse. to. Nettopp fordi det er så tynt bånd i dem. Båndtype er avhengig av hvilket album jeg skal fikse, men selvfølgelig blir de beste albumene passa litt ekstra på- helst med diamanter som Denon HD8 eller That´s. Det er klart jeg har en god del Maxell også- i omtrent alle versjoner. Hvis du kommer over ei samling med strøken referansetape- BASF TP2, Denon, Maxel XL2S, Fuji JP2 og desslike skal du passe på at de fortsatt er strøkne til å ta opp på flere ganger- såkalt Pre Used Stock (PUS
) Men liker du musikken, og opptaket er overstyrt til månen og tilbake, prøv å finne musikken igjen digitalt, og hold steinkontroll på nivåene/kalibreringen. Sånn blir opptaket best mulig.
Et annet alternativ for å redde redline-opptak ad analog vei er å direktedubbe dem til ny tape (stock) Da bruker du opptakerens nivåjusteringer til å minimere problemet. Ved å ta ned det innkommmende signalet fra det decket du bruker til avspilling., og gi opptakeren "greenlight-signaler", som den passer på til det nye opptaket. På slike ting er referansedecks som min DRS810 geniale. Fordi ALT har blitt gjort for å passe på opptaket, samtidig som avspillinga er helt krem..
Det siste avsnittet er- her i huset- for redning av opptak som IKKE finnes digitalt, der musikken ellers går tapt i samlingen. Dubs foregår bestandig til tape av anstendig kvalitet, med samme lengde som originalen. Pass da på at du har en balanse mellom originalmaterialet og kvaliteten på den anvendte tape. Bruker du metalltape til å redde en eldre BASF LH normal? Vel,,da vil opptaket nådeløst avsløre originaltapens svakheter. Dog, elsker du musikken, bruk så god kvalitet på tape som mulig. Anpassa til egen smak, komponenter i opptakskjeden og preferanser. Nøkkelen er å omgå den klassiske 80s RBGen (RecordedByGhettoblaster). Mao de KONSTANT overstyrte åttitallsopptakene som ALDRI rørte seg ned fra rødområdet på peakmeteret.