Her var det mye rart. Overgangen til A-serien ved A4 var ikke "gammeldags"; en helt ny plattform. Vekk med Macphersonoppheng. Nye motorer (bla var det vel blant de første små bensimotorer med (lavtrykks) turbo). Det var intet ordinært med Audi; i alle fall ikke i de siste 50år. NSU RO80 (jada, det er en Audi) er ved siden av Citroen DS, den mest futuristiske familebil noen sinne (til tross for problemene). Det eneste som sladrer om at bilen er fra 1967 og ikke 1986, er de forkromma støtfangerne.Det er nettopp det. Har man nedsatte motoriske funksjoner så får man for eksempel ikke glede av BMW-enes åpenbare fordel framfor de to andre tyske premiummerkene. Forøvrig så er ikke Audi premium for oss som er over 50. Vi er så gamle at vi husker den tiden Audi var like over Opel og Volkswagen i status, og klart under de to tyske premiumsmerkene som eksisterte for 30+ år siden. Så for oss over 50 er det nok mange som kjører Audi som gjerne skifter til BMW eller Mercedes av den enkle grunn at vi ikke oppfatter Audi som et ekte premiumbilmerke. De er oppkomlinger som gjorde et klassehopp da de lanserte A-seriene på nittitallet. Før det var de nok et ganske ordinært merke, selv om slagordet som nå var Vorsprung Durch Technik. Og når sant skal sies så var overgangen til A-serie kun facelifts av Audi 80 og Audi 100, gammeldagse modeller som ikke fortjente sin nye status. Først etter det har de begynt å gjøre seg fortjent til premiumstatus.
Audi 100 fra 1968 føles som en moderne bil å kjøre, i motsetning til det meste fra sin samtid, med en presisjon i styringa og retningsstabilitet ikke alle biler selv i dag er forundt.
(ur)Quattro var en kjøremaskin og en klassiker som forandret hvordan slike biler bør være og fremdeles mer retningsstabil en noen BMW ever. Audi begynte med premiumtakter da de oppgraderte interiørkvaliteten på slutten av 80 tallet. De har fremdeles bransjerekord i tynne presise karrosseriskjøter.
At de prioriterer nøytralstyrthet og retningsstabilitet foran sladdevilje er en annen sak og avhenger av hva man ønsker i en bil.
Sist redigert: