Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1
    Det er nettopp det. Har man nedsatte motoriske funksjoner så får man for eksempel ikke glede av BMW-enes åpenbare fordel framfor de to andre tyske premiummerkene. Forøvrig så er ikke Audi premium for oss som er over 50. Vi er så gamle at vi husker den tiden Audi var like over Opel og Volkswagen i status, og klart under de to tyske premiumsmerkene som eksisterte for 30+ år siden. Så for oss over 50 er det nok mange som kjører Audi som gjerne skifter til BMW eller Mercedes av den enkle grunn at vi ikke oppfatter Audi som et ekte premiumbilmerke. De er oppkomlinger som gjorde et klassehopp da de lanserte A-seriene på nittitallet. Før det var de nok et ganske ordinært merke, selv om slagordet som nå var Vorsprung Durch Technik. Og når sant skal sies så var overgangen til A-serie kun facelifts av Audi 80 og Audi 100, gammeldagse modeller som ikke fortjente sin nye status. Først etter det har de begynt å gjøre seg fortjent til premiumstatus.
    Her var det mye rart. Overgangen til A-serien ved A4 var ikke "gammeldags"; en helt ny plattform. Vekk med Macphersonoppheng. Nye motorer (bla var det vel blant de første små bensimotorer med (lavtrykks) turbo). Det var intet ordinært med Audi; i alle fall ikke i de siste 50år. NSU RO80 (jada, det er en Audi) er ved siden av Citroen DS, den mest futuristiske familebil noen sinne (til tross for problemene). Det eneste som sladrer om at bilen er fra 1967 og ikke 1986, er de forkromma støtfangerne.
    Audi 100 fra 1968 føles som en moderne bil å kjøre, i motsetning til det meste fra sin samtid, med en presisjon i styringa og retningsstabilitet ikke alle biler selv i dag er forundt.
    (ur)Quattro var en kjøremaskin og en klassiker som forandret hvordan slike biler bør være og fremdeles mer retningsstabil en noen BMW ever. Audi begynte med premiumtakter da de oppgraderte interiørkvaliteten på slutten av 80 tallet. De har fremdeles bransjerekord i tynne presise karrosseriskjøter.

    At de prioriterer nøytralstyrthet og retningsstabilitet foran sladdevilje er en annen sak og avhenger av hva man ønsker i en bil.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.991
    Antall liker
    10.499
    Hvorfor blander du inn RO80? Det var da vitterlig en NSU. Den var moderne, ja, men samtidens AUDI (DKW) putrer rundt med en to-takter under panseret.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste "rare" jeg kan se der var at jeg tok feil om A4, det var faktisk en ny modell som du skriver. A6 var Audio 100 med facelift, og deres eneste cab var i flere år Audio 80 cab som vel bare ble solgt under navnet Audi Cabriolet fram til en ekte A4-variant dukket opp. At Audi 100 var "forut for sin tid" i dampmaskinenens tidsalder gjør den ikke særlig moderne midt på nittitallet. Og det at de laget ekstrembiler som ur-Quatro gjør ikke merket som helhet mer premium. Opel laget Lotus Omega sammen med Lotus, ingen vil hevde at den hevet Opels status på andre områder enn akkurat den modellen. Så og si alle merker har slike ekstremmodeller i sin portefølje. Er Citroen et premiummerke på grunn av SM? Vi kan sikkert finne fram til mange andre også. Fiat Dino anyone?

    Du skriver at de fikk premiumstakter med interiøret på slutten av åttitallet. Vel, de begynte med takter noen år før de tok skrittet helt ut, so what? Fremdeles er sent åttitall ikke altfor lenge siden i voksne folks minne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.532
    Antall liker
    10.747
    Sted
    Trondheim
    Fra Wikipedia:

    "The origins of the company are complex, going back to the early 20th century and the initial enterprises (Horch and the Audiwerke) founded by engineer August Horch; and two other manufacturers (DKW and Wanderer), leading to the foundation of Auto Union in 1932. The modern era of Audi essentially began in the 1960s when Auto Union was acquired by Volkswagen from Daimler-Benz.[9] After relaunching the Audi brand with the 1965 introduction of the Audi F103 series, Volkswagen merged Auto Union with NSU Motorenwerke in 1969, thus creating the present day form of the company."
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste "rare" jeg kan se der var at jeg tok feil om A4, det var faktisk en ny modell som du skriver. A6 var Audio 100 med facelift, og deres eneste cab var i flere år Audio 80 cab som vel bare ble solgt under navnet Audi Cabriolet fram til en ekte A4-variant dukket opp. At Audi 100 var "forut for sin tid" i dampmaskinenens tidsalder gjør den ikke særlig moderne midt på nittitallet. Og det at de laget ekstrembiler som ur-Quatro gjør ikke merket som helhet mer premium. Opel laget Lotus Omega sammen med Lotus, ingen vil hevde at den hevet Opels status på andre områder enn akkurat den modellen. Så og si alle merker har slike ekstremmodeller i sin portefølje. Er Citroen et premiummerke på grunn av SM? Vi kan sikkert finne fram til mange andre også. Fiat Dino anyone?

    Du skriver at de fikk premiumstakter med interiøret på slutten av åttitallet. Vel, de begynte med takter noen år før de tok skrittet helt ut, so what? Fremdeles er sent åttitall ikke altfor lenge siden i voksne folks minne.

    Premium betyr materialvalg og materialkvalitet, monteringskvalitet og finish. Dette koster. Teknikk har svært lite med saken å gjøre. Rolls og Bentley er premium så det holder men før inntill ganske nylig var de alt annet enn moderne. BMW 5-serie før 1988 var direkte primitiv og kjørte som en Open Rekord 1972 og var vel omtrent like "avansert". Mercedes E-klasse før 1985 (og gjerne etter) var ikke akkurat i frontlinja teknisk.
    Når det gjelder Quattro var det ganske enkelt en Audi 80 med firehjulstrekk og Coupè karrosseri. Firehjulstrekken kom etter få år i Audi 80 også.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    Det er nettopp det. Har man nedsatte motoriske funksjoner så får man for eksempel ikke glede av BMW-enes åpenbare fordel framfor de to andre tyske premiummerkene. Forøvrig så er ikke Audi premium for oss som er over 50. Vi er så gamle at vi husker den tiden Audi var like over Opel og Volkswagen i status, og klart under de to tyske premiumsmerkene som eksisterte for 30+ år siden. Så for oss over 50 er det nok mange som kjører Audi som gjerne skifter til BMW eller Mercedes av den enkle grunn at vi ikke oppfatter Audi som et ekte premiumbilmerke. De er oppkomlinger som gjorde et klassehopp da de lanserte A-seriene på nittitallet. Før det var de nok et ganske ordinært merke, selv om slagordet som nå var Vorsprung Durch Technik. Og når sant skal sies så var overgangen til A-serie kun facelifts av Audi 80 og Audi 100, gammeldagse modeller som ikke fortjente sin nye status. Først etter det har de begynt å gjøre seg fortjent til premiumstatus.
    Her var det mye rart. Overgangen til A-serien ved A4 var ikke "gammeldags"; en helt ny plattform. Vekk med Macphersonoppheng. Nye motorer (bla var det vel blant de første små bensimotorer med (lavtrykks) turbo). Det var intet ordinært med Audi; i alle fall ikke i de siste 50år. NSU RO80 (jada, det er en Audi) er ved siden av Citroen DS, den mest futuristiske familebil noen sinne (til tross for problemene). Det eneste som sladrer om at bilen er fra 1967 og ikke 1986, er de forkromma støtfangerne.
    Audi 100 fra 1968 føles som en moderne bil å kjøre, i motsetning til det meste fra sin samtid, med en presisjon i styringa og retningsstabilitet ikke alle biler selv i dag er forundt.
    (ur)Quattro var en kjøremaskin og en klassiker som forandret hvordan slike biler bør være og fremdeles mer retningsstabil en noen BMW ever. Audi begynte med premiumtakter da de oppgraderte interiørkvaliteten på slutten av 80 tallet. De har fremdeles bransjerekord i tynne presise karrosseriskjøter.

    At de prioriterer nøytralstyrthet og retningsstabilitet foran sladdevilje er en annen sak og avhenger av hva man ønsker i en bil.
    Her var det mye rart:

    Dream on om at NSU RO80 er en Audi. Audi og NSU slo sine pjalter sammen i 1969, 2 år etter at RO80 var kåret til årets bil.

    Audi fra 1968 kjennes ikke ut som en moderne bil å kjøre. Det gjør heller ikke f.eks. Audi 1985 (5S/5E etc). Du kaller det nøytralstyrt, styrepresisjon og retningsstabilitet, mens en mer vanlig oppfatning er understyring, ufølsomhet og vegring mot å følge veien (og gi noe som minner om kjøreglede). Dette har vært et ankepunkt mot merket i alle år selv om de har kommet seg i det senere gjennom (som vanlig) å henge seg på andres løsninger og kalle det vorsprung etc.

    Som Baluba sa tidligere: For noen av oss over 50 vil Audi alltid forbli en ordinær rustholk som ikke oppfattes som premium, uansett hva de selv mener.

    Interiørkvaliteten er bra, det er riktig, men det står hvertfall langt ned på listen min over faktorer som har betydning for kjøreglede.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    BMW 5-serie før 1988 var direkte primitiv og kjørte som en Open Rekord 1972 og var vel omtrent like "avansert".
    Slik snakker en ekte DKW-fanboy. Stå på, dette har du greie på! :):):)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.532
    Antall liker
    10.747
    Sted
    Trondheim
    Av Ferrarier har jeg alltid hatt problemer med utseende på Dino. Liker det ikke, men den er sikkert flott å kjøre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser ut som noe giftig som bor i et lavthengende tre i Amazonas, kvekker og bare viser seg når BBC kommer på besøk.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.865
    Antall liker
    7.560
    Sted
    Holmestrand
    Av Ferrarier har jeg alltid hatt problemer med utseende på Dino. Liker det ikke, men den er sikkert flott å kjøre.
    Dette peker vel ikke akkurat mot de store kjøreegenskapene:
    "At the time, the thought of using a mid-engine layout in a production car was quite daring, although the design was common in the world of sports car racing. A mid-engined layout placed more of the car's weight over the driven wheels, and allowed for a streamlined nose, but led to a cramped passenger compartment and more challenging handling. Lamborghini created a stir in 1966 with its mid-engined Miura, but Enzo Ferrari felt that a mid-engine Ferrari would be unsafe in the hands of his customers. Eventually he relented, and allowed designer Sergio Pininfarina to build a mid-engined concept for the 1965 Paris Motor Show, but demanded that it wear the Dino badge alone. The 1966 Turin car show featured a refined Dino 206S. The Turin 206S was a closer prototype to the actual production version. Response to the radically styled car was positive, so Ferrari allowed it to go into production, rationalizing that the low-power V6 engine would keep his customers out of trouble."
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.532
    Antall liker
    10.747
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er ikke noe Ferrari-merke, men er det noen vesentlig forskjell på denne og på den Ferrari lagde?

    Ifølge Wikipedia:

    "Dino [ˈdinɔ] was a marque for mid-engined, rear-drive sports cars produced by Ferrari from 1968 to 1976. Used for models with engines with fewer than 12 cylinders, it was an attempt by the company to offer a relatively low-cost sports car. The Ferrari name remained reserved for its premium V-12 and flat 12 models until 1976, when "Dino" was retired in favour of full Ferrari branding."

    Så det der er altså en V6-utgave som Ferrari ikke satte sitt navn på fordi den skulle være en billigversjon med mindre motor. Uansett ble den produsert av Ferrari.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.991
    Antall liker
    10.499
    ^Ja jøss, det er ikke store forskjellen på epler og pærer heller. Begge deler vokser på trær.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.532
    Antall liker
    10.747
    Sted
    Trondheim
    Her er det vel heller epler og epler? Men det ene eplet er litt større enn det andre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    Ingenting er hellig lenger. Det neste blir vel at Maserati skal lansere en SUV ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.991
    Antall liker
    10.499

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde og håpet det ikke skulle skje.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.692
    Antall liker
    8.088
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor ikke Maserati og Jaguar når Lambo gjorde det for masse år siden?

    Lambo LM001.jpeg

    Jo jeg skal svare på det selv, Fordi det er HELLIGBRØDE!!! Som den "Lanciaen" også er det!

    Lamboen er så utrolig stygg at den faktisk blir litt cool!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    LM001 og LM002 var rå som en ørkenkrig og ikke noe motefenomen som dukket opp 30år senere. Lambo kunne på en måte gjøre dette da det fremsto rått og eksotisk. I dag ville det bare blitt noe flaut basert på Q7.....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Seriøst tørst den Lamboen. 3L på mila og 290 liters tank.

    Johan-Kr
     

    FHoven

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    130
    Antall liker
    35
    Sted
    Nes i ådal
    Torget vurderinger
    2
    Dette var min drømmebil, og nå har jeg denne endelig, til overkommelig pris som brukt, ny pris 1200000 10544362_10152758770707573_7501552209264604835_n.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    Seriøst tørst den Lamboen. 3L på mila og 290 liters tank.

    Johan-Kr
    En veyron drar 100l på 12 minutter i toppfart .... og har da kjørt ca 8 mil .... og bruker ikke en RX7 wankel også fort 3 l/mil når man er litt ivrig?
     

    FHoven

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    130
    Antall liker
    35
    Sted
    Nes i ådal
    Torget vurderinger
    2
    Jaguar XK8 Convertible V8 4.0 l 99 model import California, byttet likt mot en Lotus Elise og fikk 40 imellom 10919414_10153156999577573_4028944317379941396_o.jpg
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Seriøst tørst den Lamboen. 3L på mila og 290 liters tank.

    Johan-Kr
    En veyron drar 100l på 12 minutter i toppfart .... og har da kjørt ca 8 mil .... og bruker ikke en RX7 wankel også fort 3 l/mil når man er litt ivrig?
    Dette er specsen somLamborghini selv oppgir, så det er neppe ved full øs, men steady 70km/ og egg mellom foten og gasspedalen.

    Top Gear hadde jo en fin episode for noen år siden, der de så på forbruk ved svinkjøring...

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.692
    Antall liker
    8.088
    Torget vurderinger
    0
    Siste døgn kjøre jeg en slik "frisørbil"!:eek:

    Mazda-MX-5-RF.jpg

    Og når sant skal sies var det ikke mye "frisør" over den bilen!!

    2,0 liter, 160 HK, og et lite tonn automobil!

    Den har ikke turbo så gassesponsen er kontant. Den sitter som en klegg på veien og den er utrolig artig å kjøre!

    Bitte liten så man trenger skohorn for å komme inn i den, men vel på plass sitter man veldig godt. Den er meget "stum" og "gynge/krenge faktoren" er negativ, veldig negativ! Det er som å kjøre gocart, bare mye artigere. Selv om den er fast i fisken er det meget behagelig å kjøre. Den "spiser opp" ujevnheter i veien. Jo de merkes men ikke på en ubehagelig måte. Følte meg 40 år yngre bak rattet i denne bilen. Ble rett og slett forelsket i doningen. Max utstyrt koster den 460K. Seriøse vurderinger pågår! Så akkurat nå er dette min drømmebil! ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.991
    Antall liker
    10.499
    Spirre, nå skal du sette deg pent ned og si til deg selv "Jeg er en mann" Si dette til disse vrangforestillingene går over og du finner en bil som du kan være bekjent av å bli sett i.
    Siste "mann" jeg så kjøre MX5 var i 50års alderen, hadde mohikanersveis, bleket hår, gullkjeder og hvit skjorte som var åpen ned til brysthulen. Han kastet sultne blikk etter småbertene på el-scooter der han sto parkert utenfor den lokale benstinstasjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn