Køyrde same strekket med ein Renault Laguna diesel no i sumar med eit snitt på 0,66. Lite under 130 på motorvegen.Jeg så en som skrev at han hadde kjørt Bosnia-Bergen i en Passat GTE med et snittforbruk på 0,75 l/mil. Mesteparten av turen gjennom fra Bosnia til svenskegrensen hadde gått på motorvei i hastigheter over 130. Han informerte også om at toppfarten på 235 km/t var sjekket ut og at det stemte. Det høres litt utrolig ut, men hva vet vel jeg...
Tja, ikke noe problem å holde 180 stødig med en halvparten så stor motor. Det er andre faktorer enn motorstørrelse som avgjør hvor fort man makter å kjøre over lengre tidsrom på autobahn, og uansett er vel trafikken såpass at å kjøre over 150 km/t ikke er så veldig gøy over lengre tid. En elbil som kan gjøre 130 uten å tømme batteriet i ekspressfart kan jeg godt leve med, og bortsett fra Tyskland (som man uansett kjører gjennom på en dag hvis man trenger det) er vel det stort sett maksfarten over alt.Kjører man fort og langt er nok en BMW 740D eller tilsvarende et bedre valg enn Tesla. Men det er neppe relevant for så mange her i landet da vi ikke har den typen veier.
Det tror ikke jeg heller. Kom med noen elbiler som passer mine behov bedre enn Tesla, og et ladenettverk som ikke er Teslaspesifikt, og som også har god tilgjengelighet utenom hovedfartsårene i hele Vest-Europa, og jeg er klar for elbil. Kan vi håpe på 5-6 år?Det går greit å kjøre fort på Autobahn i Tyskland med Elbil. Jeg var på ferie til Slovenia og Italia for et par år siden og det var ikke et opplevd problem at man måtte ta et ladestopp hvert 300 km eller så. Kjører man veldig fort så kreves det mye konsentrasjon og det gjør at man uansett bør ta et stopp når det har gått mellom 2 og 3 timer uansett.
Heldigvis så var hurtigladerne fint posisjonert på hele motorveinettet i Tyskland.
Jeg har kjørt så fort med en Golf 1 men det er langt mer komfortabelt å kjøre langt og fort med en kraftig motor og passende utveksling.Tja, ikke noe problem å holde 180 stødig med en halvparten så stor motor. Det er andre faktorer enn motorstørrelse som avgjør hvor fort man makter å kjøre over lengre tidsrom på autobahn, og uansett er vel trafikken såpass at å kjøre over 150 km/t ikke er så veldig gøy over lengre tid. En elbil som kan gjøre 130 uten å tømme batteriet i ekspressfart kan jeg godt leve med, og bortsett fra Tyskland (som man uansett kjører gjennom på en dag hvis man trenger det) er vel det stort sett maksfarten over alt.Kjører man fort og langt er nok en BMW 740D eller tilsvarende et bedre valg enn Tesla. Men det er neppe relevant for så mange her i landet da vi ikke har den typen veier.
Dagens teknologi gjør kanskje ikke hydrogen til det mest hensiktsmessige drivstoffet med tanke på produksjons- og lagringsutfordringene det bærer med seg, men jeg synes det er prematurt å avskrive det av den grunn. Som energibærer har det fortsatt mye for seg. Og det er også et problem med batterier at vi vil gå tom for litium, og at produksjon av batterier også genererer en del skadelige avfallsstoffer som må håndteres. De neste ti til tyve år vil nok batteribiler være det dominerende alternativet til petroleum, men om femti eller hundre kan det se annerledes ut.Problemet ligger i vektforholdet mellom nyttelast og tank, brenselcelle, motor -- ikke i selve hydrogenet. Derfor er det uaktuelt for personbiler, men kan være aktuelt for større transportkjøretøy.Men at hydrogen "ikke er vekteffektivt" fremstår fortsatt som en pussig påstand. Det er universets letteste grunnstoff og har langt høyere energitetthet enn bensin.Hydrogen ble nevnt i en bisetning, i en tyve minutter lang presentasjon om bilens fremtid. På tide at regjeringen våkner opp, trur eg.
https://www.dn.no/privat/2017/09/28...-bilprodusent-hydrogen-en-gang-i-en-bisetning
Mens det er registrert 27.000 elbiler i Norge hittil i år, er det i samme periode registrert 29 biler som går på hydrogen. Ser man på mangelen på hydrogennyheter under høstens viktigste bilutstilling i Frankfurt, er det lite som tyder på at tallet vil øke vesentlig de neste årene.
I løpet av en 20 minutter lang tale om fremtidens biler nevnte sjefen for Volkswagen Group, Matias Müller, «electric» og «electrification» 14 ganger.
MEN, det er svært energikrevende (og dermed kostbart) å fremstille, og siden det er så lett og må lagres i gassform (også på tanken, kokepunktet er 253 minusgrader), pluss at det er veldig reaktivt, så er det også vanskelig å håndtere. Hindenburg var dårlig ingeniørkunst.
I tillegg er det problemer forbundet med antall kilometer man får pr energienhet som er brukt i prosessen frem til "the rubber hits the road". Der er hydrogen håpløst bak alternativene.
Hvis du gidder å lese dine egne poster 2041 og 2047 var poenget ditt at man måtte ha 4 liters diesel, eller en tilsvarende kraftig motor, noe jeg var uenig i. At de aktuelle bilene ofte fås med store motorer er en annen sak, men det er ikke nødvendig for å holde høy gjennomsnittsfart, det er komforten som gjør at det er mulig. Si meg, leser du dine egne poster?Det er det som er poenget mitt. Av den grunn har man 7-serie, Panamera, S-klasse.
2l diesel aller best? Hvorfor ikke 2l turbobensin? Mer karakter, spenstigere og mindre "treg" i drift emp (etter mine preferanser). E-klasse har mye hjulstøy og "bodyroll" og ikke best egnet til "gran turismo" emp. Skoda aner jeg ikke, men er de lignende VW så ....Det aller beste er å ha en 2 liters diesel.
Ser ikke helt hva jeg skal ha skrevet for noe galt, var det feil å ikke ta med Skoda og MB E-klasse som perfekte langturbiler i høye hastigheter?
Regner med du er ironisk nå. Min erfaring med 7 tilsier at det er det den er laget for. Citroen C6 kanskje også er en milsluker i så måte, men den er neppe godkjent av den norske "bilekspertisen".Nå er jo tydeligvis ikke BMW 7-Serie egnet til "gran turismo".
Jeg svarte at man klarer seg med mindre motor og at det var andre ting enn motorstørrelse som var avgjørende.Kjører man fort og langt er nok en BMW 740D eller tilsvarende et bedre valg enn Tesla. Men det er neppe relevant for så mange her i landet da vi ikke har den typen veier.
Jeg tror definitivt at ting vil se annerledes ut om femti til hundre år, det kan vi nok være helt sikre på.Dagens teknologi gjør kanskje ikke hydrogen til det mest hensiktsmessige drivstoffet med tanke på produksjons- og lagringsutfordringene det bærer med seg, men jeg synes det er prematurt å avskrive det av den grunn. Som energibærer har det fortsatt mye for seg. Og det er også et problem med batterier at vi vil gå tom for litium, og at produksjon av batterier også genererer en del skadelige avfallsstoffer som må håndteres. De neste ti til tyve år vil nok batteribiler være det dominerende alternativet til petroleum, men om femti eller hundre kan det se annerledes ut.Problemet ligger i vektforholdet mellom nyttelast og tank, brenselcelle, motor -- ikke i selve hydrogenet. Derfor er det uaktuelt for personbiler, men kan være aktuelt for større transportkjøretøy.Men at hydrogen "ikke er vekteffektivt" fremstår fortsatt som en pussig påstand. Det er universets letteste grunnstoff og har langt høyere energitetthet enn bensin.Hydrogen ble nevnt i en bisetning, i en tyve minutter lang presentasjon om bilens fremtid. På tide at regjeringen våkner opp, trur eg.
https://www.dn.no/privat/2017/09/28...-bilprodusent-hydrogen-en-gang-i-en-bisetning
Mens det er registrert 27.000 elbiler i Norge hittil i år, er det i samme periode registrert 29 biler som går på hydrogen. Ser man på mangelen på hydrogennyheter under høstens viktigste bilutstilling i Frankfurt, er det lite som tyder på at tallet vil øke vesentlig de neste årene.
I løpet av en 20 minutter lang tale om fremtidens biler nevnte sjefen for Volkswagen Group, Matias Müller, «electric» og «electrification» 14 ganger.
MEN, det er svært energikrevende (og dermed kostbart) å fremstille, og siden det er så lett og må lagres i gassform (også på tanken, kokepunktet er 253 minusgrader), pluss at det er veldig reaktivt, så er det også vanskelig å håndtere. Hindenburg var dårlig ingeniørkunst.
I tillegg er det problemer forbundet med antall kilometer man får pr energienhet som er brukt i prosessen frem til "the rubber hits the road". Der er hydrogen håpløst bak alternativene.
Jeg har ikke snakket om alt av biler og strikkmotorer, du skjærer ut i argumentasjonen din hele tida og argumenterer ut fra det du tror folk har sagt, i stedet for å ta utgangspunkt i det de har skrevet. Det ser ut til å være SOP for deg.Jeg dro frem 7-serie som alternativ til Tesla som alternativ hvis man driver med mye motorveikjøring i utlandet.
Hvorfor man skal blande inn alt av generiske biler med strikkmotor i den uttalelsen forstår jeg ikke.
Volvo S80 ble levert med 1.6 l. diesel. 115 hk. Den ble ikke totalslaktet i tester, derimot overrasket den testpanelene litt.Prinsipielt er jeg enig med tanke på egenskaper, erato, men finnes egentlig de store behagelige bilene med liten motor du beskriver? Som tilhenger av aktiv kjøring og små biler hadde jeg nok likevel tatt de lengste etappene i en mindre bil med stor motor. Engasjement tror jeg det kalles .
Bastøfergen med påhengsmotor?Volvo S80 ble levert med 1.6 l. diesel. 115 hk. Den ble ikke totalslaktet i tester, derimot overrasket den testpanelene litt.Prinsipielt er jeg enig med tanke på egenskaper, erato, men finnes egentlig de store behagelige bilene med liten motor du beskriver? Som tilhenger av aktiv kjøring og små biler hadde jeg nok likevel tatt de lengste etappene i en mindre bil med stor motor. Engasjement tror jeg det kalles .
PSA-blokka er det ganske bra med krutt i. Mange flerbruksbiler har den, Mondeo/V70.Volvo S80 ble levert med 1.6 l. diesel. 115 hk. Den ble ikke totalslaktet i tester, derimot overrasket den testpanelene litt.Prinsipielt er jeg enig med tanke på egenskaper, erato, men finnes egentlig de store behagelige bilene med liten motor du beskriver? Som tilhenger av aktiv kjøring og små biler hadde jeg nok likevel tatt de lengste etappene i en mindre bil med stor motor. Engasjement tror jeg det kalles .
Du blir skrekkelig fort utslitt, og trafikkfarlig, av 120 mil engasjert kjøring på tysk motorvei.Prinsipielt er jeg enig med tanke på egenskaper, erato, men finnes egentlig de store behagelige bilene med liten motor du beskriver? Som tilhenger av aktiv kjøring og små biler hadde jeg nok likevel tatt de lengste etappene i en mindre bil med stor motor. Engasjement tror jeg det kalles .
Eh nei. Tilstedeværelse er alfa og omega.Du blir skrekkelig fort utslitt, og trafikkfarlig, av 120 mil engasjert kjøring på tysk motorvei.Prinsipielt er jeg enig med tanke på egenskaper, erato, men finnes egentlig de store behagelige bilene med liten motor du beskriver? Som tilhenger av aktiv kjøring og små biler hadde jeg nok likevel tatt de lengste etappene i en mindre bil med stor motor. Engasjement tror jeg det kalles .