Er du helt sikker på det? Ungdommene våre tar taxi hjem fra fest for en femtilapp. Dine tar en weekend i London for en femhundrelapp.Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.
Med avstand øker transportbehov (for både folk og varer og tjenester). Og med boareal øker energibehov. Jeg bor på 30m2 og har ikke bil, og bruker 3-500kr/mnd i strøm. Hva med deg? Forøvrig kjenner jeg ingen som drar på weekendturer til London jevnlig, som i mer enn maks en gang i året. Men de fleste jeg kjenner er på fest eller sosiale tilstelninger flere ganger i uka.Er du helt sikker på det? Ungdommene våre tar taxi hjem fra fest for en femtilapp. Dine tar en weekend i London for en femhundrelapp.Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.
Å bruke penger statlige penger på at slike "forskere" skal presentere selvfølgeligheter er jo et unødvendig sløseri.Han gubben du viser til er en av forskerne bak rapporten SSB har lagd, så det er ikke hvem som helst.
Og selvfølgelig kommer avgiftene etter hvert. Staten har ikke råd til å subsidiere elbiltrafikken i det lange løp, spesielt ikke når inntektene fra oljesektoren kommer til å forsvinne.
Jeg synes det er greit at noen ser litt lenger enn bare utslippstallene. Løsningen er selvfølgelig mer bruk av kollektivtransport der dette er mulig. Selv tok jeg toget fra Fredrikstad til Trondheim i går. Absolutt behagelig, og ikke minst billig - jeg betalte 499 kr.
Ja da er det tid for gyngestol og en årlig vintertur til Gran Canaria.Når hjulene detter av så er det slutt.
Ikke overraskende.Ser ut som en må være tålmodig for å kjøpe et produkt som GM taper penger på.
https://www.dinside.no/motor/opel-har-stoppet-salget-av-den-populaere-elbilen/68806017
Man burde nok uansett ha en ladestasjon med tanke på fremtiden.Kanskje ikke ladestasjon er så dumt likevel.
Ukjent regel gir nye el- og hybridbilkjøpere et økonomisk strømsjokk
Ja, har ladestasjon jeg også, på egen 32A kurs. Kostet 20.000 inkludert montering. Vel verdt investeringen. God ladehastighet og en sikker løsning.Man burde nok uansett ha en ladestasjon med tanke på fremtiden.Kanskje ikke ladestasjon er så dumt likevel.
Ukjent regel gir nye el- og hybridbilkjøpere et økonomisk strømsjokk
Jeg regner selvkost på 7.5k for min ladestasjon med 25 eller 32A trefas tilførsel.
Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
Det blir voldsomme investeringer, 32A kurs x 50 på et inntak med måler. Vi snakker industri og effekttariffer som virkelig drar på....Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
Grei tommefingerregel er ca 1 km i kjørelengde pr A pr time.Så 16A kurs med Type 2 plugg holder? Hvor lang tid bruker man da til å lade f.eks. et 60 kWh batteri opp til 50%?
Sant nok, men det viste jeg ikke når jeg bestilte boksen. Men tror ikke det hadde vært så mye å spare på om det ble lagt opp en 16A kurs i stedet for, så hvorfor ikke 32A hvis elselskapet tillater det på 1 fase. Det skader ikke å kunne lade hurtig.Jeg lader med 7A hjemme i garasjen. Det har dekket mine behov i 2 og et halvt år (Tesla P85D). Nesten ingen trenger 32A hjemme.
Man får ladesystemer med lastdeling så man trenger ikke store kursen for å lade x antall elbiler, 160A vil sikkert være greit nok.Det blir voldsomme investeringer, 32A kurs x 50 på et inntak med måler. Vi snakker industri og effekttariffer som virkelig drar på....Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
160A er fortsatt ganske mye og krever nye kabler og det blir effekttariff. Men med 160A Max og la oss si 30 biler som står på lading så er vi jo nede på bare litt over 5A pr. bil.Man får ladesystemer med lastdeling så man trenger ikke store kursen for å lade x antall elbiler, 160A vil sikkert være greit nok.Det blir voldsomme investeringer, 32A kurs x 50 på et inntak med måler. Vi snakker industri og effekttariffer som virkelig drar på....Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
Takk for info, jeg skal sjekk opp litt rundt dette. Borettslaget har ting på gang i 2018 eller 2019.Bør være mer enn nok det.
Spørs om det løner seg miljømessig å ha endå fleire bilar ståande å putre i timesvis i rushtrafikken, då.....?Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.
Slik sett var jo egentlig BSE-utbruddet i engelske storfebestander for 20 år siden et glimrende miljøtiltak, og burde kanskje aldri være prøvd stanset.For øvrig; leste nettopp at en stor hund har et like stort karbonavtrykk som to Landrovere med gjennomsnittlig kjørelengde, dette pga at hunder spiser kjøtt (og i motsetning til oss mennesker ikke kan svitsje til vegetarisk).
Er ikke mye kjøtt i det tørrforet de fleste hunder får. I likhet med oppdrettslaks spiser de også vegetarføde, tilsatt fett man helst ikke vil vite opprinnelsen til. Og hva Purina, for eksempel, kaller kylling bør man ikke gjøre noen videre undersøkelser rundt. Her er en ingrediensliste, til illustrasjon - vi snakker nok steget ETTER Mekanisk Utbenet Kjøtt:For øvrig; leste nettopp at en stor hund har et like stort karbonavtrykk som to Landrovere med gjennomsnittlig kjørelengde, dette pga at hunder spiser kjøtt (og i motsetning til oss mennesker ikke kan svitsje til vegetarisk).