Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da kan vi jo sentralisere oss et sted det er god plass, og ikke der det er trangt......:p
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.
    Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.
    Er du helt sikker på det? Ungdommene våre tar taxi hjem fra fest for en femtilapp. Dine tar en weekend i London for en femhundrelapp.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.
    Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.
    Er du helt sikker på det? Ungdommene våre tar taxi hjem fra fest for en femtilapp. Dine tar en weekend i London for en femhundrelapp.
    Med avstand øker transportbehov (for både folk og varer og tjenester). Og med boareal øker energibehov. Jeg bor på 30m2 og har ikke bil, og bruker 3-500kr/mnd i strøm. Hva med deg? Forøvrig kjenner jeg ingen som drar på weekendturer til London jevnlig, som i mer enn maks en gang i året. Men de fleste jeg kjenner er på fest eller sosiale tilstelninger flere ganger i uka.

    Forøvrig har jeg allerede tatt det mest miljøbesparende valget av alle: Å ikke få unger. Want to fight climate change? Have fewer children.

    co2.png
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Han gubben du viser til er en av forskerne bak rapporten SSB har lagd, så det er ikke hvem som helst.
    Og selvfølgelig kommer avgiftene etter hvert. Staten har ikke råd til å subsidiere elbiltrafikken i det lange løp, spesielt ikke når inntektene fra oljesektoren kommer til å forsvinne.
    Jeg synes det er greit at noen ser litt lenger enn bare utslippstallene. Løsningen er selvfølgelig mer bruk av kollektivtransport der dette er mulig. Selv tok jeg toget fra Fredrikstad til Trondheim i går. Absolutt behagelig, og ikke minst billig - jeg betalte 499 kr.
    Å bruke penger statlige penger på at slike "forskere" skal presentere selvfølgeligheter er jo et unødvendig sløseri.

    Man trenger ikke være rakettkirurg for å tenke ut at staten mister inntekter fra avgifter om den fritar deler at avgiftsgrunnlaget for avgifter. Ei heller at staten får inn flere avgiftskroner om den gjeninnfører dem.

    Man behøver ikke engang "rettferdiggjøre" det hele med at elbiler medfører utgifter de også.

    Som sagt, dette supperådet greier ikke å få med seg hele poenget med fritak fra avgifter i en periode, at det koster penger og at det virker over all forventning.

    Det er noen her jeg ville degradert til trafikkonstabel eller parkeringsvakt i stedet for å sløse bort forskningsmidler på selvfølgeligheter.

    Skal man sysselsette slike folk med offentlige midler kan man heller gi dem en spade og to hauger sand. Så kan de flytte den frem og tilbake, eller send dem til NAV for avklaringspenger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Dette er Statistisk Sentralbyrå. Det er jobben deres å lage statistikker, gå gjennom dem og peke på ting i disse statistikkene. Hvorvidt politikerne vil bruke statistikkene eller ikke er opp til politikerne. Det er ikke alltid at "selvfølgeligheter" viser seg å stemme når man går dem etter i sømmene. Og hvis man ikke har tallmateriale å forholde seg til, blir politiske debatter aldri annet enn synsing.
    Jeg er for så vidt enig i at denne konklusjonen er ganske åpenbar, det er en annen i Civita som uttaler seg om det samme i dag, men hvis ikke dette sies og underbygges med tallmateriale så vil det drukne i masse svada og aldri komme på banen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Trodde avgiftssystemet var basert på gulrot og pisk? Dvs at de avgiftskronene staten taper på elbilsalget tas igjen på fossilbilene? Slik at i sum får staten inn det den skal på det samlede bilsalget?

    Det er hvertfall sånn den må gjøre det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Avgiftskronene som staten kommer til å tape på synkende bensin- og dieselsalg kan taes inn på å innføre en årsavgift på 10.000,- på elbil ifølge SSB. Merker at jeg plutselig mistet lysten på elbil. Men lysten på motorsykkelregistrert elbil ala Buddy og Twizy øker. Men det jeg fikk mest lyst på er å kjøre videre med dieseldyret til hjulene detter av. Når hjulene detter av så er det slutt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser på mytesla at estimat på levering av Model 3 er seint 2018.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hadde min elbil oppe på løftebukk i dag (dekkskift) og selv med 4-hjulstrekk er det en utrolig enkel konstruksjon.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Helt enig at vi bør legge på 25% moms på elbiler, som alle andre varer.

    Så kan vi legge til en ren 25% avgift på bensin, diesel og hybrid biler.


    Da kan kritikere endelig roe seg ned over at El-bilister slipper unna Moms.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man burde nok uansett ha en ladestasjon med tanke på fremtiden.

    Jeg regner selvkost på 7.5k for min ladestasjon med 25 eller 32A trefas tilførsel.
    Ja, har ladestasjon jeg også, på egen 32A kurs. Kostet 20.000 inkludert montering. Vel verdt investeringen. God ladehastighet og en sikker løsning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
    Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.

    Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
    Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.

    Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
    Det blir voldsomme investeringer, 32A kurs x 50 på et inntak med måler. Vi snakker industri og effekttariffer som virkelig drar på....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Jeg lader med 7A hjemme i garasjen. Det har dekket mine behov i 2 og et halvt år (Tesla P85D). Nesten ingen trenger 32A hjemme.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Så 16A kurs med Type 2 plugg holder? Hvor lang tid bruker man da til å lade f.eks. et 60 kWh batteri opp til 50%?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så 16A kurs med Type 2 plugg holder? Hvor lang tid bruker man da til å lade f.eks. et 60 kWh batteri opp til 50%?
    Grei tommefingerregel er ca 1 km i kjørelengde pr A pr time.

    Så om kjørelengden på 60 kWh er f.eks. 350 og 175 er halvparten og man lader med 16A så ca 11-12 t .. .Noe deromkring. Altså i god margin om den lader fra man kommer hjem fra jobb og til neste morgen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg lader med 7A hjemme i garasjen. Det har dekket mine behov i 2 og et halvt år (Tesla P85D). Nesten ingen trenger 32A hjemme.
    Sant nok, men det viste jeg ikke når jeg bestilte boksen. Men tror ikke det hadde vært så mye å spare på om det ble lagt opp en 16A kurs i stedet for, så hvorfor ikke 32A hvis elselskapet tillater det på 1 fase. Det skader ikke å kunne lade hurtig.

    Så jeg angrer ikke overhodet, selv om det hadde fungert helt greit med mindre kapasitet. Om ikke annet så slipper man å lade så ofte også da, men i stedet lader når standen er lav. En annen ting er at man sikkert kan tjene litt på å lade om natten nå med nye strømmålere og pris som varier time for time.

    Om det f.eks. er best pris mellom 02-05 eller noe, så er det jo greit i bruke så mye strøm som mulig i dette vinduet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
    Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.

    Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
    Det blir voldsomme investeringer, 32A kurs x 50 på et inntak med måler. Vi snakker industri og effekttariffer som virkelig drar på....
    Man får ladesystemer med lastdeling så man trenger ikke store kursen for å lade x antall elbiler, 160A vil sikkert være greit nok.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ladestasjon er umulig for alle oss som bor i borettslag eller sameie. Ikke lett å montere 50 ladestasjoner i kjelleren. Litt enklere med vanlig stikk og 6A automatsikring.
    Det kan helt sikkert lages greie løsninger for slikt også. Dedikerte kurser til garasjen med overspenningvern og tilpasset dimensjonering. Det er jo slik det fungerer på kjøpesentre, hos Ikea etc.

    Det som er faren er vel folk hjemme som skal spare penger og tyner en gammel stikkontakt til maks, hiver en skjøteledning ut vinduet etc. og slikt.
    Det blir voldsomme investeringer, 32A kurs x 50 på et inntak med måler. Vi snakker industri og effekttariffer som virkelig drar på....
    Man får ladesystemer med lastdeling så man trenger ikke store kursen for å lade x antall elbiler, 160A vil sikkert være greit nok.
    160A er fortsatt ganske mye og krever nye kabler og det blir effekttariff. Men med 160A Max og la oss si 30 biler som står på lading så er vi jo nede på bare litt over 5A pr. bil.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.
    Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.
    Spørs om det løner seg miljømessig å ha endå fleire bilar ståande å putre i timesvis i rushtrafikken, då.....?
    Held ein seg heime, stiller det seg sjølvsagt annleis.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye drit blant gammel diesel, men også blant nye. Flg er RDE (Real Driving Emissions) resultater fra en serie nye dieseler. Legg merke til tallene fra Volvos D4 diesel som er basis motoren i det meste av Volvos dieselbiler (ved siden av den eldre D3 som trolig er verre). Ikke rart de gikk hybrid - selv om jeg anser store, tunge hybrider som en miljømessig katastrofe i forhold til (merk!) de beste dieselene. Euro 6 kravet er 80.


    RDE%20Euro%206_1[1].jpg

    Landroveren er en Euro 5 og derfor bare 7 ganger over Euro5 standarden under reelle kjørebetingelser.

    Men legg merke til de to nederste. Det ER faktisk mulig å produsere rentbrennende motorer som går på dette restproduktet fra bensinproduksjonen! Og det viser at dieselhysteriet er like unyansert som dieseleuforien blant norske politikere var for en del år siden. De målte NOx utslippene fra disse to motorene er forøvrig ca 30% lavere enn Nox kravet til bensinbiler under Euro 6. Og partikkelkravene er like til diesel og bensin i Euro 6. Og CO2 utslippene klart lavere for diesel enn bensinbiler med samme ytelser.

    På tide med litt nyanser i diskusjonen gitt.....

    Sitat Paul Niewenhuis; Senior Lecturer and Co-Director of Cardiff University’s Electric Vehicle Centre of Excellence (EVCE) :

    For most cars built over the past 20 years that may still be in use, petrol is likely to be less polluting overall than diesel. Petrol cars also require less maintenance to keep them performing at that level. But new, well maintained diesel cars, built to the latest standards have similar emissions to new petrol vehicles.

    Forhåpentligvis vil RDE testmetodene bidra til å rydde opp etter hvert.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, AA. Det er jo fint at de som kan kjøre elektrisk gjør det, men så mye innvirkning på miljøet har det faktisk ikke. Hvis alle gamle og forurensende diesel- og bensinbiler ble byttet ut i moderne biler som oppfyller Euro6-standarden tror jeg det ville ha mye av den samme effekten. Man kunne f.eks. bruke dagens elbilsubsidier (i hvert fall deler av dem) til å øke vrakpanten for å få folk til å bytte ut sine gamle, forurensende biler. En 15 år gammel dieselbil med slitt motor forurenser mye, en moderne dieselbil? - not so much.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elektrisk ladet med fornybar er veien å gå. Men subsidierte Teslaer ladet med norsk vannkraft er en marginal løsning i et ytterst lite og ubetydelig hjørne av verden, hvor vi for øvrig stort sett har mengder av frisk luft i 99,99% av landet.

    Og i mellomtiden kan vi rikinger som flyr langt, langt mer enn verdensgjennomsnittet fly t/r til New York for 2000 kr (og billigere skal det bli: https://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2010/10/23/-flyreiser-blir-enda-billigere) og slippe ut like mye karbon som 5000 km med bilkjøring. The Biggest Carbon Sin: Air Travel - The New York Times
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Ja, ikke misforstå meg - elektrisk ladet med fornybar energi er nok veien å gå, og det er godt mulig at den måten man har gjort det på i Norge er måten å få det til på. Jeg synes imidlertid at diskusjonen er alt for svart/hvit.
    Hva med batteriteknologien? Har vi muligheten til å produsere batterier nok til elektriske biler? Når går vi tom for de stoffene batteriene lages av? Teknologien løser mye, men kommer det batterier som kan lages av stoffer det er nok av slik at vi faktisk kan ta i bruk elbiler der de virkelig trengs? Nå er det vel litium og cobolt som er de viktige stoffene, men hvor lang tid tar det før vi går tom for det? Kanskje hydrogenbiler har noe for seg likevel?
    Dette vet jeg lite om, så jeg bare stiller spørsmålet.

    Jeg ser for øvrig fra listen over at det bare er Mercedes' og den forhatte VWgruppens (Audi 2.0 TDI) nye dieselmotorer som overholder Euro6.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De nye BMW motorene også, den aller nyeste BMW 2.0 diesel har jeg sett nevnt RDE testet på 28 mg NOx pr km (med forbehold om at jeg husker rett, har ikke referansen her), dvs under det halve av NOx kravet til en Euro 6 bensinbil. Og jeg tipper at mange av Euro 6 bensin bilene ikke vil klare å oppfylle Euro 6 kravet på 60 mg i en RDE, i hvert fall ikke om de skal slepe på 300 kg med hybridteknologi, selv om de i rettferdighetens navn kan kjøre elektrisk gjennom noen av de mest forurensede områdene i en storby, om man bare husker å lade, og eieren ikke bare har kjøpt bilen for å spare avgifter.....

    Dette var mitt argument for ikke å kjøpe Volvo hybrid, som i tillegg er veldig høy på CO2 straks batteriet er tomt. Har sett forbrukstall på 1,1 på langkjøring fra folk som faktisk eier en. Omtrent det doble av hva det disse dieselbilene over har, det blir det CO2 av. Og Volvo dieselene er som dere ser verstinger på NOx. Volvo hybridene selger for øvrig som hakka møkk, så det er sikkert meg det er noe galt med.....

    Og da blir dieselhysteriet blant en del politikere virkelig stilt i et merkelig lys. Men skriket for å få gamle dieselbiler ut av trafikken, og å få innført reelle målinger (RDE) som grunnlag, er jeg svært enig i.

    Om man ikke kan kjøre elektrisk og lade den fornybart, mener jeg at en skikkelig moderne diesel (som NB blir vedlikeholdt) peker seg ut som et meget bra miljømessig alternativ, i hvert fall om man også tenker karbonutslipp. For øvrig; leste nettopp at en stor hund har et like stort karbonavtrykk som to Landrovere med gjennomsnittlig kjørelengde, dette pga at hunder spiser kjøtt (og i motsetning til oss mennesker ikke kan svitsje til vegetarisk).

    Klimapolitikk er ikke lett, i hvert fall dersom man vil gjøre noe som monner. Spill for galleriet derimot.... Jeg savner også nyansene i diskusjonen, både her og i offentligheten. Det er litt derfor jeg opptrer litt motstrøms i denne tråden. Jeg er svært overbevist om at klimaproblemene etter hvert kommer til å vokse oss over hodet. Inn til videre kan man jo kjøre elektrisk lokalt, diesel langt og ellers reise kollektivt og skinnebasert i alle sammenhenger der det er praktisk mulig. Det er i hvert fall min plan inn til videre.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For øvrig; leste nettopp at en stor hund har et like stort karbonavtrykk som to Landrovere med gjennomsnittlig kjørelengde, dette pga at hunder spiser kjøtt (og i motsetning til oss mennesker ikke kan svitsje til vegetarisk).
    Slik sett var jo egentlig BSE-utbruddet i engelske storfebestander for 20 år siden et glimrende miljøtiltak, og burde kanskje aldri være prøvd stanset. :)

    Kanskje landet bør få litt karbonkreditt i ettertid. De sliter jo med det meste annet om dagen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    For øvrig; leste nettopp at en stor hund har et like stort karbonavtrykk som to Landrovere med gjennomsnittlig kjørelengde, dette pga at hunder spiser kjøtt (og i motsetning til oss mennesker ikke kan svitsje til vegetarisk).
    Er ikke mye kjøtt i det tørrforet de fleste hunder får. I likhet med oppdrettslaks spiser de også vegetarføde, tilsatt fett man helst ikke vil vite opprinnelsen til. Og hva Purina, for eksempel, kaller kylling bør man ikke gjøre noen videre undersøkelser rundt. Her er en ingrediensliste, til illustrasjon - vi snakker nok steget ETTER Mekanisk Utbenet Kjøtt:

    Kylling (15 %), Dehydrert fjørfeprotein, Hvete, Ris (12 %), Mais, Maisglutenmel, Vegetabilske oljefraksjoner, Tørket betemasse, Soyamel, Hveteglutenmel, Mineraler, Animalsk fett, Fiskeolje, Hydrolysat, Gjær.

    Som du skriver, er klimapolitikk ikke lett. Det er ekstremt mange motstridende interesser som alle er ute og forsøker å tilsløre og forfalske.
    Når det gjelder kjøttforbruk får man ett regnestykke om man spiser kjøtt fra dyr som har gått livet ut i driftsbygninger og gumlet kraftforpellets, med en liten luftetur ut på en betongplatting (også her hjemme); og et annet om man spiser kjøtt fra dyr som har hatt tilgang til beiteområder i inn- og utmark. De som lager slike misvisende Landrover-regnestykker tar utgangspunkt i kyr i driftsbygninger som gumler kraftfor.

    Nå kjempes det naturligvis for dieselbiler -- spesielt med tanke på de utrolige erstatningssøksmålene som vil komme om teknologien forbys. At man kan ha "rene" dieselbiler med AdBlue er det ingen tvil om, men folk misliker AdBlue og bilfabrikantene sliter med å få gjennomslag for teknologien. De aller fleste dieselbiler har ikke dette. Om noe, burde Møller her hjemme tilby installering av AdBlue-anlegg gratis til dem som har "berørte biler".

    Ingredienser for hunder "med aktiv livsstil":
    kylling (19%), hvede, tørret fjærkre, ris (8%), animaliskt fedtstof, mais, soyamel, tørret roesnitter, hydrolysat, majsglutenmjöl-mel, majsgryn, tørret laxprotein, mineraler, tørret æg, fiskeolie.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg er der jeg også erato. Min Passat GTE går på strøm til daglig (fikk den for 3 uker siden og har brukt ca 2 l bensin siden det), og har et forbruk på langkjøring på under 0,5 l/mil (riktignok bensin og ikke diesel) ved pen kjøring (selv om det er lett å få den til å bruke mer). Jeg flyr mye mindre enn før og tar heller toget der det er mulig. Tog tar noe lenger tid enn fly (husk å regne inn tid brukt mellom bysentrum og flyplass), og er mye billigere både pris- og miljømessig. Sist Fredrikstad-Trondheim (499 kr en vei, tar ca 4 timer lenger, men har internett tilgjengelig hele veien så man kan bruke tiden til å jobbe). Dessverre er det mange steder i Norge der tog ikke er et alternativ.
    Lengre turer blir nok med fly en stund enda, med mindre man trenger å frakte ting - da må det nok bli bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn